Obr. 6 Vizualizรกcia navrhovanรฉho rieลกenia s hฤบbenรฝmi tunelmi (TAROSI/3DCatch)
Galรฉria(7)

Bratislavskรก dopravnรก revolรบcia. Ako budovaลฅ zelenรฉ mesto a zvรฝลกiลฅ komfort na cestรกch

Cieฤพom ฤlรกnku je predstaviลฅ ลกirokej verejnosti komplexnรฉ a systรฉmovรฉ rieลกenie Bratislavskรฉho dopravnรฉho uzla pre tretie tisรญcroฤie, ktorรฉ pozostรกva z dvoch samostatnรฝch systรฉmovรฝch celkov, a to z rieลกenia individuรกlnej automobilovej dopravy (IAD) a rieลกenia koฤพajovej dopravy.

Kaลพdรฝ systรฉmovรฝ celok (individuรกlnej dopravy a koฤพajovej dopravy) pozostรกva zo samostatnรฝch stavebnรฝch komplexov, ktorรฉ sa vzรกjomne dopฤบลˆajรบ tak, aby ich postupnรก realizรกcia mala poลพadovanรฝ efekt nielen na dotknutรฉ urbanizovanรฉ zรณny, ale aj na komunikaฤnรบ sieลฅ, na ktorej bude moลพnรฉ budovaลฅ dopravu Bratislavskรฉho vyลกลกieho รบzemnรฉho celku pre tretie tisรญcroฤie.

Obr. 1 Situรกcia navrhovanรฉho vnรบtornรฉho mestskรฉho okruhu
Obr. 2 Dopravnรฉ intenzity vypracovanรฉ v rรกmci modelu pre Regionรกlny plรกn udrลพateฤพnej mobility โ€“ RPUM pre Bratislavu a celรฝ BSK (rok 2050), (autor: Dr. Ing. M. Skรฝva)
Obr. 3 Vzorovรฝ prieฤny rez hฤบbenรฝm tunelom
Obr. 4 Vzorovรฝ prieฤny rez hฤบbenรฝm tunelom s podzemnรฝm parkoviskom
Obr. 5 Sรบฤasnรฝ stav
Obr. 6 Vizualizรกcia navrhovanรฉho rieลกenia s hฤบbenรฝmi tunelmi (TAROSI/3DCatch)

Nรกrast dopravy zaลฅaลพuje cesty

Vplyvom masรญvneho rozvoja okrajovรฝch zรณn hlavnรฉho mesta dochรกdza k nรกrastu dopravy, ktorรฝ mรก za nรกsledok rapรญdne a neustรกle zvyลกovanie dopravnรฉho zaลฅaลพenia na vลกetkรฝch typoch komunikรกciรญ v ลกirลกom centre Bratislavy.

A to aj napriek tomu, ลพe v poslednรฝch dvoch desaลฅroฤiach doลกlo k vybudovaniu vnรบtromestskรฝch รบsekov diaฤพnic D1 a D2 (Mierovรก โ€“ Seneckรก, Viedenskรก cesta โ€“ Prรญstavnรฝ most, D2 Lamaฤskรก cesta โ€“ Starรฉ grunty), ktorรฉ tvoria v sรบฤasnosti obchvat ลกirลกieho centra Bratislavy.

V sรบฤasnosti budovanรฝ nultรฝ diaฤพniฤnรฝ okruh (D4) je iba prvรฝm krokom k rieลกeniu dopravnรฝch problรฉmov โ€“ mรก zabezpeฤiลฅ โ€žlenโ€œ segregรกciu tranzitnej dopravy od dopravy smerujรบcej do ลกirลกieho centra mesta. Zรกroveลˆ si treba uvedomiลฅ, ลพe samotnรก diaฤพnica D4 (ktorรก sa v sรบฤasnosti buduje) nemรก ลกancu radikรกlne zlepลกiลฅ dopravu v Bratislave z toho dรดvodu, ลพe nevyrieลกi problematiku รบzkych dopravnรฝch hrdiel a obsluลพnosลฅ jednotlivรฝch vnรบtornรฝch zรณn Bratislavy.

Naprรญklad celรก individuรกlna automobilovรก doprava, ktorรบ privedie rรฝchlostnรก cesta R7 (v roku 2021) z Dunajskej Stredy, sa skonฤรญ pod Prรญstavnรฝm mostom a nรกsledne na Bajkalskej ulici. Takisto treba zdรดrazniลฅ, ลพe รšzemnรฝ generel dopravy hl. mesta SR Bratislavy z roku 12/2015 je, ลพiaฤพ, uลพ neaktuรกlny, a to z tรฝchto dรดvodov:

  • absolรบtne nerieลกi kritickรฝ stav dopravy, ktorรฝ nastane po roku 2021 po dokonฤenรญ rรฝchlostnej cesty R7,
  • neobsahuje ucelenรบ predstavu o tom, akรฝm smerom sa bude v Bratislave vyvรญjaลฅ systรฉm mestskej hromadnej dopravy v รบzkej sรบvislosti so ลพelezniฤnou dopravou, najmรค jej prรญmestskou a regionรกlnou ฤasลฅou, ktorรฉ si vyลพadujรบ ฤoraz viac priestoru na jestvujรบcich ลพelezniฤnรฝch tratiach,
  • problematika nevyhnutnej vertikรกlnej segregรกcie koฤพajovej dopravy, ktorรก je v sรบฤasnosti na รบzemรญ mesta rรฝchlostne limitovanรก a ktorej kapacita bude v blรญzkom ฤase vyฤerpanรก, sa odsรบva ฤaleko za rok 2030.

Komplexnรฉ a systรฉmovรฉ rieลกenie

Cieฤพom ฤlรกnku je predstaviลฅ komplexnรฉ a systรฉmovรฉ rieลกenie, ktorรฉ by mohlo odstrรกniลฅ dlhodobo a sรบstavne sa zhorลกujรบcu dopravnรบ situรกciu na รบzemรญ Bratislavy, a ktorรฉ by malo pozostรกvaลฅ z dvoch samostatnรฝch systรฉmovรฝch celkov:

  • novรฉho vnรบtornรฉho mestskรฉho okruhu (IAD), ktorรฝ prevedie pomocou systรฉmu radiรกl automobilovรบ dopravu z nultรฉho okruhu a zabezpeฤรญ obsluลพnosลฅ vnรบtornรฝch zรณn Bratislavy,
  • hlavnรฉho nosnรฉho koฤพajovรฉho systรฉmu, ktorรฝ sa bude postupne rozลกirovaลฅ do satelitnรฝch (okrajovรฝch) ฤastรญ mesta a ktorรฝ bude zรกroveลˆ vertikรกlne segregovanรฝ z dรดvodu jeho nezรกvislosti od dopravnej situรกcie v รบzkych dopravnรฝch hrdlรกch.

Realizรกcia navrhovanรฝch technickรฝch rieลกenรญ by poloลพila zรกklady ฤalลกieho rozvoja mestskรฝch ฤastรญ a zรกroveลˆ eliminovala bariรฉrovรฝ efekt sรบฤasnรฝch dopravnรฝch koridorov. Zabezpeฤila by novรฉ plochy na budovanie cyklotrรกs a peลกรญch zรณn, parkov a zelenรฝch zรณn (budovanie tzv. zelenรฉho mesta) a zรกroveลˆ by zvรฝลกila komfort dopravy a skrรกtila dopravnรฉ ฤasy.

Nateraz by sme chceli predstaviลฅ 1. ฤasลฅ rieลกenia, ktorรก spoฤรญva v nรกvrhu novรฉho vnรบtornรฉho mestskรฉho okruhu. Zรกroveลˆ upozorลˆujeme, ลพe verejnรก prezentรกcia tohto diela je chrรกnenรก a podlieha autorskรฉmu prรกvu, alebo je inak chrรกnenรก a je vlastnรญctvom spoloฤnosti TAROSI c.c, s. r. o. Vลกetky prรกva sรบ vyhradenรฉ.

Pouลพitie akรฉhokoฤพvek obsahu diela bez pรญsomnรฉho sรบhlasu spoloฤnosti TAROSI c.c, s. r. o., je poruลกenรญm ustanovenรญ autorskรฉho zรกkona ฤ. 185/2015 Z. z., predpisov a zรกkonov o ochrannรฝch alebo obchodnรฝch znรกmkach, predpisov a zรกkonov o ochrane pred nekalou sรบลฅaลพou a inรฝch tu neuvedenรฝch prรกvnych noriem.

Histรณria rozvoja รบzemia a dopravy

Historickรฝ rozvoj urbanizovanรฝch ฤastรญ hlavnรฉho mesta SR Bratislavy a s tรฝm รบzko spรคtรฝ rozvoj infraลกtruktรบry a nadradenรฝch komunikรกciรญ diaฤพniฤnรฉho typu na รบzemรญ mesta bol v minulosti ovplyvnenรฝ morfolรณgiou terรฉnu. โ€žPรดvodnรกโ€œ Bratislava sa rozprestierala len na ฤพavom brehu Dunaja pod vรฝbeลพkom Malรฝch Karpรกt, ktorรฝ โ€žstlรกฤalโ€œ ฤพavostrannรฉ urbanizovanรฉ รบzemie do รบzkeho nรกbreลพnรฉho pรกsu (pรดvodne ลกtvrลฅ Vydrica).

Na pravom brehu Dunaja sa nachรกdzala obec Petrลพalka, ktorรก bola v roku 1946 s pribliลพne 15 000 obyvateฤพmi priฤlenenรก k hlavnรฉmu mestu Bratislava. V 70. rokoch minulรฉho storoฤia sa zaฤala vรฝstavba petrลพalskรฉho sรญdliska pre 150 000 obyvateฤพov a spolu s ลˆou sa zaฤalo aj plรกnovanie prvej linky podzemnej rรฝchlodrรกhy ako novรฉho systรฉmu koฤพajovej mestskej hromadnej dopravy v Bratislave, ktorรก sa vลกak na rozdiel od sรญdliska nikdy nerealizovala.

(Pozn. autorov: Od roku 1970 Bratislava, ลพiaฤพ, opakovane niekoฤพkokrรกt odmietla ลกancu na systรฉmovรฉ rieลกenie vertikรกlne segregovanรฉho koฤพajovรฉho systรฉmu.)

Postupnรฝ rozvoj urbanizovanรฝch รบzemรญ na oboch brehoch rieky Dunaj s odliลกnรฝm rozloลพenรญm ฤพudskรฉho potenciรกlu a pracovnรฝch moลพnostรญ zaฤal postupne zvyลกovaลฅ nรกroky na dennรบ migrรกciu obyvateฤพov cez bratislavskรฉ mosty.

Z dรดvodu eliminรกcie รบzkeho dopravnรฉho lievika na ฤพavej strane Dunaja (nรกbreลพnรฝ pรกs, ลกtvrลฅ Vydrica, Praลพskรก ulica, Staromestskรก ulica) a stiahnutia dopravy zo ลกirลกieho centra Bratislavy sa v minulosti zrealizovalo najjednoduchลกie (beztunelovรฉ) prepojenie ฤพavobreลพnรฝch dopravnรฝch koridorov diaฤพnice D2 (od severozรกpadu) a diaฤพnice D1 (od severovรฝchodu) na petrลพalskej (pravej) strane Dunaja.

Obr. 1 Situรกcia navrhovanรฉho vnรบtornรฉho mestskรฉho okruhu
Obr. 1 Situรกcia navrhovanรฉho vnรบtornรฉho mestskรฉho okruhu | Zdroj: TAROSI, c.c., s. r. o.

Doprava a sรบฤasnosลฅ

Doprava predstavuje v sรบฤasnosti nielen jednu zo zรกkladnรฝch sluลพieb pre obyvateฤพov, ale jej kvalita determinuje aj kvalitu ลพivota obyvateฤพov a zรกroveลˆ predurฤuje rozvojovรฝ potenciรกl รบzemia. Funkcie v รบzemรญ, jeho aktivity a rozvoj sรบ hlavnรฝm zdrojom dopytu po dopravnej sluลพbe. Tento uzatvorenรฝ kruh sa zvlรกลกลฅ vรฝrazne prejavuje v hlavnom meste Bratislava a v Bratislavskom kraji.

Toto รบzemie je najaktรญvnejลกie v celej Slovenskej republike a jeho socioekonomickรฉ a dopravnรฉ charakteristiky dosahujรบ ลกtandardnรฝ eurรณpsky priemer. V poslednom obdobรญ sรบ tu pripravuje a aj prebieha ฤalลกia masรญvna vรฝstavba a rozvoj, ide o tieto zรณny:

  • Juลพnรฉ mesto (Slneฤnice),
  • Chorvรกtske rameno,
  • Mlynskรฉ Nivy,
  • Lamaฤskรก brรกna,
  • Podkarpatskรฝ sรญdelnรฝ pรกs,
  • Zรกhorskรฝ sรญdelnรฝ pรกs.

K tomu treba pripoฤรญtaลฅ, ลพe v sรบฤasnosti dochรกdza do hlavnรฉho mesta za prรกcou denne ฤalลกรญch 120 000 aลพ 150 000 mimobratislavskรฝch obyvateฤพov, ktorรญ v rozhodujรบcej miere vyuลพรญvajรบ individuรกlnu automobilovรบ dopravu (viac ako 70 % z celkovรฉho poฤtu prichรกdzajรบcich osรดb) a vstupujรบ na รบzemie hlavnรฉho mesta prostrednรญctvom regionรกlnych a vnรบtroลกtรกtnych dopravnรฝch koridorov z tรฝchto smerov:

  • od severozรกpadu po diaฤพnici D2 zo smeru Malacky a Kรบty,
  • od severovรฝchodu po diaฤพnici D1 a ลกtรกtnej ceste II/502 zo smeru Trnava a Pezinok,
  • od vรฝchodu zo smeru Senec a Komรกrno,
  • od juhu od ลกtรกtnej hranice s Maฤarskom a Rakรบskom.

V sรบฤasnosti sa pre nedostatoฤnosลฅ komunikaฤnej siete Bratislavy vyuลพรญva diaฤพniฤnรก sieลฅ aj ako zdrojovรก a cieฤพovรก doprava pohybujรบca sa z vรฝchodnรฉho okraja Bratislavy na zรกpadnรฝ a opaฤne. To spรดsobuje mimoriadne dopravnรฉ zaลฅaลพenie vnรบtromestskรฝch รบsekov diaฤพnic D1 a D2 predovลกetkรฝm na รบseku pred Prรญstavnรฝm mostom, na samotnom Prรญstavnom moste, na nadvรคzujรบcich komunikรกciรกch vedรบcich cez Petrลพalku a na moste Lafranconi.

Rรฝchlo rastรบca urbanizovanรก zรณna Mlynskรฉ Nivy (ohraniฤenรก ulicami Dostojevskรฉho, Karadลพiฤova, Mlynskรฉ Nivy, Prรญstavnรก, Bajkalskรก), kde sa mรก (po dokonฤenรญ) denne pohybovaลฅ pribliลพne 200 000 ฤพudรญ predstavuje uลพ v sรบฤasnosti รบzemie, kam smeruje podstatnรฝ prรบd cieฤพovej dopravy, ฤo bude v budรบcnosti eลกte narastaลฅ.

Opakovanรก snaha o rieลกenie dopravy โ€“ no bez koncepcie

V druhej polovici augusta 2020 sa konala videokonferencia Virtual techsummit โ€“ Udrลพateฤพnรก mobilita Slovenska. Z diskusie sme pochopili, ลพe doprava v Bratislave nie je len o mobilite na รบzemรญ samotnรฉho mesta a o doprave zo spรกdovรฝch รบzemรญ (ako to chรกpali diskutujรบci), ale a najmรค o potrebe dobudovania chรฝbajรบcej nosnej infraลกtruktรบry.

Dlhodobo chรฝba koordinรกcia medzi Magistrรกtom hlavnรฉho mesta, Bratislavskรฝm VUC, ลฝSR, ZSSK, SSC a NDS a Ministerstvom dopravy a vรฝstavby SR. Doprava v Bratislave โ€žnemรก pรกnaโ€œ. รšzemnรฝ generel dopravy hl. mesta SR Bratislavy z 12/2015 je uลพ neaktuรกlny a nejestvuje ลพiadna koncepcia rozvoja dopravy, na zรกklade ktorej je moลพnรฉ โ€žvybudovaลฅโ€œ komfortnรบ a fungujรบcu dopravu hlavnรฉho mesta.

Rieลกenie severnej tangenty medzi Praลพskou a Jaroลกovou ulicou, ktorรก bolo navrhnutรฉ zhruba pred 40 rokmi, predstavuje technickรฉ rieลกenie, ktorรฉ uลพ nezodpovedรก sรบฤasnรฝm poลพiadavkรกm, nezohฤพadลˆuje sรบฤasnรบ dopravnรบ situรกciu ani progres vรฝstavby okolitรฉho รบzemia a umiestลˆuje portรกly tunela priamo do teraz uลพ husto zastavanรฉho รบzemia.

Zรกroveลˆ privรกdza dopravu do preลฅaลพenej รบrovลˆovej kriลพovatky Raฤianske mรฝto a nerieลกi รบrovลˆovรฉ kriลพovania v miestach ako Patrรณnka, ulice Jaroลกova a Bajkalskรก. ฤŒasovรฝ odsun rieลกenia tohto problรฉmu (novรฉho vnรบtornรฉho mestskรฉho okruhu) po roku 2040 predstavuje len ฤalลกie odkladanie a prehliadanie dlhodobo sa zhorลกujรบcej dopravnej situรกcie (IAD) v ลกirลกom centre mesta.

Obr. 2 Dopravnรฉ intenzity vypracovanรฉ v rรกmci modelu pre Regionรกlny plรกn udrลพateฤพnej mobility โ€“ RPUM pre Bratislavu a celรฝ BSK (rok 2050), (autor: Dr. Ing. M. Skรฝva)
Obr. 2 Dopravnรฉ intenzity vypracovanรฉ v rรกmci modelu pre Regionรกlny plรกn udrลพateฤพnej mobility โ€“ RPUM pre Bratislavu a celรฝ BSK (rok 2050), (autor: Dr. Ing. M. Skรฝva) | Zdroj: TAROSI, c.c., s. r. o.

Doprava je sluลพba, cestujรบci je zรกkaznรญk

Celkovo moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe na รบzemรญ Bratislavy sa realizovali iba komunikaฤnรฉ ลฅahy vyplรฝvajรบce z celoลกtรกtnych potrieb, ako sรบ diaฤพnice a rรฝchlostnรฉ cesty. Ale mestskรฉ komunikรกcie nevyhnutne potrebnรฉ pre kvalitnรฝ mestskรฝ ลพivot zostรกvali vzhฤพadom na trvalรฝ nedostatok financiรญ v pozadรญ zรกujmu, a to napriek tomu, ลพe narastajรบce potreby na prepravu (nielen osobnรบ, ale aj materiรกlovรบ) naฤalej prudko z roka na rok stรบpajรบ.

Navrhovanรฉ skapacitnenie sรบฤasnรฝch komunikรกciรญ znemoลพลˆujรบ รบzke dopravnรฉ hrdlรก v ลกirลกom centre Bratislavy, ktorรฉ degradujรบ rรฝchlosลฅ a komfort akรฉhokoฤพvek druhu MHD, ktorรก nie je vertikรกlne segregovanรก. Na horizontรกlnu segregรกciu uลพ priestor nie je. Zรกroveลˆ je potrebnรฉ si uvedomiลฅ, ลพe kapacita elektriฤkovรฝch tratรญ v centre je rรฝchlostne limitovanรก a v dohฤพadnom ฤase bude aj vyฤerpanรก.

Navrhovanรฉ zรกchytnรฉ parkoviskรก a pruhy pre autobusy nevyrieลกia niฤ bez eliminรกcie IAD z hlavnรฝch dopravnรฝch tepien. Dlhodobรก snaha preferovaลฅ cyklodopravu narรกลพa na priestorovรฉ obmedzenia v ลกirลกom centre a na poveternostnรฉ podmienky (zrรกลพky, zimnรฉ obdobie).

Treba si uvedomiลฅ, ลพe doprava je sluลพba a cestujรบci je zรกkaznรญk, ktorรฝ si vyberรก. A v sรบฤasnosti cestujรบci uprednostลˆuje komfort, spoฤพahlivosลฅ a dostupnosลฅ dopravy, ฤo mu dokรกลพe bezkonkurenฤne poskytnรบลฅ len individuรกlna automobilovรก doprava. Navyลกe v horizonte roka 2021 sa dokonฤรญ rรฝchlostnรก cesta R7, ktorรก bude privรกdzaลฅ od Dunajskej Stredy do MUK Prievoz (Prรญstavnรฝ most) pribliลพne 30 000 voz./24 hod., ฤo priลฅaลพรญ dopravu na Bajkalskej ulici.

Novรฝ vnรบtornรฝ mestskรฝ okruh (predฤบลพenie R7 pod รบzemie Bratislavy)

Pracovnรก skupina projekฤnej kancelรกrie TAROSI c.c., s. r. o., navrhla technickรฉ rieลกenie, ktorรฉ spoฤรญva v predฤบลพenรญ rรฝchlostnej cesty R7 pod รบzemie Bratislavy โ€“ tzv. Novรฝ vnรบtornรฝ mestskรฝ okruh v trase ulรญc Bajkalskรก โ€“ Jaroลกova โ€“ Pionierska โ€“ Patrรณnka โ€“ Lamaฤskรก cesta vrรกtane vetvy do Mlynskej doliny, ฤo by predstavovalo รบsek s dฤบลพkou 9,3 km.

ลคaลพiskovรฝm objektom tohto รบseku by bol tunelovรฝ komplex Strรกลพe s celkovou dฤบลพkou 8,2 km, ktorรฝ by pozostรกval z juลพnรฉho hฤบbenรฉho tunela s dฤบลพkou 3,1 km pod ulicami Bajkalskรก, Jaroลกova a Pionierska. Druhรก ฤasลฅ by predstavovala razenรฝ tunel s dฤบลพkou 3,3 km pod juลพnรฝmi svahmi masรญvu Karpรกt medzi ulicami Jaroลกova a Patrรณnka.

Poslednรก ฤasลฅ by zahล•ลˆala severnรฝ hฤบbenรฝ tunel rozdelenรฝ na ฤasลฅ I (s dฤบลพkou 1,3 km) vedenรบ pod Lamaฤskou cestou s vyรบstenรญm smerom do mimoรบrovลˆovej kriลพovatky Polianky a ฤasลฅ II s dฤบลพkou 0,4 km s vyรบstenรญm smerom do Mlynskej doliny. Navrhovanรฉ rieลกenie by prinieslo:

  • zlepลกenie dopravnรฝch parametrov, ako aj skrรกtenie ฤasu jazdy z Patrรณnky na Bajkalskรบ ulicu na pribliลพne 5 min.,
  • odฤพahฤenie a upokojenie individuรกlnej automobilovej dopravy na uliciach Brnianska, Praลพskรก, ล ancova, Legionรกrska, Vajnorskรก (v รบseku Bajkalskรก โ€“Trnavskรฉ mรฝto), Trnavskรก (v รบseku Bajkalskรก โ€“ Trnavskรฉ mรฝto) a Lamaฤskรก,
  • znรญลพenie dosahov na ลพivotnรฉ prostredie โ€“ eliminรกciu hluku, znรญลพenie emisiรญ, รบsporu PHM a eliminรกciu bariรฉrovรฉho efektu na Bajkalskej ulici,
  • zรญskanie plochy pribliลพne 88 tisรญc m2 na trase Bajkalskej ulice, ktorรก by sa dala vyuลพiลฅ na vybudovanie cyklotrรกs, peลกรญch zรณn, novรฝch parkov, verejnej zelene, plรดch pre voฤพnoฤasovรฉ aktivity a zรกstavbu.

Mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovatky

V prรญpade rieลกenia hlbลกieho zapustenia ฤasti juลพnรฉho hฤบbenรฉho tunela medzi kriลพovatkami Trnavskรก a Vajnorskรก na รบroveลˆ -15 m pod terรฉn by bolo moลพnรฉ vyuลพiลฅ novovzniknutรฝ priestor na vybudovanie podzemnรฝch garรกลพรญ.

Kapacita takto navrhnutรฝch podzemnรฝch garรกลพรญ v dฤบลพke pribliลพne 500 m je minimรกlne 640 parkovacรญch miest, ktorรฉ by pomohli rieลกiลฅ statickรบ dopravu v ลกirลกom centre mesta, a to nielen pre priฤพahlรบ rozvรญjajรบcu sa zรณnu, ale aj poฤas ลกportovรฝch akciรญ na okolitรฝch ลกportoviskรกch.

Navrhovanรก komunikรกcia Novรฉho vnรบtornรฉho mestskรฉho okruhu by bola na existujรบcu dopravnรบ sieลฅ hlavnรฉho mesta Bratislavy pripojenรก prostrednรญctvom koncovรฝch vetiev โ€“ na juลพnej strane so zapojenรญm do MUK Prievoz (diaฤพnica D1, rรฝchlostnรก cesta R7), na severnej strane so zapojenรญm do MUK Polianky (diaฤพnica D2).

ฤŽalej do Mlynskej doliny smerom na MUK Peฤลˆa (diaฤพnica D2) โ€“ a pomocou mimoรบrovลˆovรฝch kriลพovatiek v mieste kriลพovania s ulicami Prievozskรก, Ruลพinovskรก, Trnavskรก, Vajnorskรก a Raฤianska (so zapojenรญm do pripravovanรฝch podzemnรฝch garรกลพรญ ลพelezniฤnej stanice Filiรกlka a s tรฝm sรบvisiacej pripravovanej urbanizovanej zรณny).

Vลกetkรฝch pรคลฅ mimoรบrovลˆovรฝch kriลพovatiek (Prievozskรก, Ruลพinovskรก, Trnavskรก, Vajnorskรก a Raฤianska) by sa rieลกilo ako kruhovรฉ kriลพovatky na povrchu terรฉnu s vjazdovรฝmi a vรฝjazdovรฝmi rampami do tunelovรฉho komplexu vnรบtornรฉho mestskรฉho okruhu (VMO).

Opis trasy navrhnutรฉho technickรฉho rieลกenia

Rieลกenรฝ รบsek VMO by sa mal zaฤรญnaลฅ pod Prรญstavnรฝm mostom v MUK Prievoz, kde by nadvรคzoval na rรฝchlostnรบ cestu R7. Nรกsledne by trasa viedla povrchovo v lรญniรญ Bajkalskej ulice aลพ k mimoรบrovลˆovej kriลพovatke (podjazdu) s Prievozskou ulicou, kde by bol umiestnenรฝ juลพnรฝ portรกl hฤบbenรฉho tunela.

Odtiaฤพ by bola trasa viedla podรบrovลˆovo v hฤบbenom tuneli kategรณrie 2T-12/80. Pozdฤบลพne by tunel klesal v sklone pribliลพne 1 % tak, aby v รบseku medzi ulicami Trnavskรก a Vajnorskรก dosahoval รบroveลˆ 15 m pod povrchom jestvujรบcej komunikรกcie.

Navrhovanรก trasa by nรกsledne pokraฤovala v lรญnii Jaroลกovej ulice v hฤบbenรฝch tuneloch so stรบpanรญm pribliลพne 1 % aลพ ku kriลพovaniu s Raฤianskou ulicou, kde by zรกroveลˆ reลกpektovala pripravovanรบ podpovrchovรบ lรญniu ลพelezniฤnรฉho koridoru TEN-T. Mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovanie oboch dopravnรฝch koridorov by sa vyrieลกilo pod รบrovลˆou terรฉnu pomocou hฤบbenรฝch tunelov.

ล รญrkovรฉ usporiadanie 2T-12/80 (tri pruhy pre kaลพdรฝ smer jazdy) zรกroveลˆ zohฤพadลˆuje poลพiadavku zachovania dvoch priebeลพnรฝch pruhov v kaลพdom smere jazdy. Tretรญ pruh by sa vyuลพรญval ako zaraฤovacรญ, respektรญve vyraฤovacรญ pruh k navrhovanรฝm vรฝjazdom do ulรญc Prievozskรก, Ruลพinovskรก, Trnavskรก, Vajnorskรก a Raฤianska.

Vo vzdialenosti 3,8 km od zaฤiatku trasy by sa konฤil รบsek juลพnรฉho hฤบbenรฉho tunela kategรณrie 2T-12/80 a zaฤal รบsek dvojrรบrovรฉho razenรฉho tunela kategรณrie 2T-8,0/80 s dฤบลพkou pribliลพne 3 300 m.

Aj tunelovรฝ รบsek

Trasa by pokraฤovala razenรฝm tunelom s pozdฤบลพnym stรบpanรญm pribliลพne 1,2 ~ 1,5 % do priestoru kriลพovatky Patrรณnka tak, aby v staniฤenรญ 4,375 km NVMO mimoรบrovลˆovo kriลพovala pripravovanรบ trasu Crossrail Bratislava II โ€“ novรฉ pripojenie ลฝST Bratislava โ€“ Hlavnรก stanica do pripravovanej siete vysokorรฝchlostnรฝch ลพelezniฤnรฝch tratรญ (pozn. autorov: technickรฉ rieลกenie navrhovanรฉho ลพelezniฤnรฉho prepojenia by malo byลฅ predmetom ฤalลกieho ฤlรกnku).

Vo vzdialenosti 7,23 km od zaฤiatku trasy by bol ukonฤenรฝ razenรฝ tunelovรฝ รบsek a zaฤal by sa hฤบbenรฝ tunelovรฝ โ€žrozpletโ€œ, resp. โ€žsevernรฉ hฤบbenรฉ tunelovรฉ รบsekyโ€œ, ktorรฉ nasmerujรบ dopravnรฝ prรบd k MUK Polianky (smer na D2 Malacky) a smerom do Mlynskej doliny (smer na D2 MUK Peฤลˆa).

Severnรฝ hฤบbenรฝ tunel (smerom k MUK Polianky) by viedol pod รบrovลˆou Lamaฤskej cesty v ลกรญrkovom usporiadanรญ 2T-12/80. Trasa รบseku by sa konฤila vo vzdialenosti 7,750 km severnรฝm portรกlom hฤบbenรฉho tunela.

Obr. 6 Vizualizรกcia navrhovanรฉho rieลกenia s hฤบbenรฝmi tunelmi (TAROSI/3DCatch)
Obr. 6 Vizualizรกcia navrhovanรฉho rieลกenia s hฤบbenรฝmi tunelmi (TAROSI/3DCatch) | Zdroj: TAROSI, c.c., s. r. o.

Zรกver

Na zรกklade dostupnรฝch รบdajov a pri zohฤพadnenรญ jednotlivรฝch metรณd budovania tunelovรฝch rรบr, technologickรฉho vybavenia a vyvolanรฝch vedฤพajลกรญch investรญciรญ by odhadovanรฉ nรกklady na realizรกciu stavby Predฤบลพenie rรฝchlostnej cesty R7 pod รบzemรญm Bratislavy โ€“ tzv. Novรฝ vnรบtornรฝ mestskรฝ okruh (NVMO) dosahovali investiฤnรฉ nรกklady vo vรฝลกke 890 000 000 eur.

Prezentovanรฉ technickรฉ rieลกenie predstavuje samostatnรฝ stavebnรฝ celok, ktorรฝ by spolu s nรกslednou a postupnou realizรกciou vertikรกlne segregovanej koฤพajovej dopravy (Crossrail Bratislava) prinรกลกal poลพadovanรฝ efekt nielen pre dotknutรฉ urbanizovanรฉ zรณny, ale aj pre komunikaฤnรบ sieลฅ, na ktorej je moลพnรฉ budovaลฅ dopravu celรฉho Bratislavskรฉho vyลกลกieho รบzemnรฉho celku pre tretie tisรญcroฤie.

Cieฤพom ฤlรกnku, ktorรฝ vychรกdza z technickej ลกtรบdie, vypracovanej spoloฤnosลฅou TAROSI, c.c., s. r. o., bolo predstaviลฅ ลกirokej verejnosti komplexnรฉ koncepฤnรฉ a revoluฤnรฉ rieลกenie, ktorรฉ by dokรกzalo zvรฝลกiลฅ komfort dopravy, skrรกtiลฅ dopravnรฉ ฤasy IAD, odฤพahฤiลฅ dopravu v ลกirลกom centre, vytvoriลฅ priestor na vybudovanie zรกchytnรฝch parkovรญsk, rozvoj cyklotrรกs, peลกรญch zรณn, zelenรฝch plรดch a parkov (budovanie tzv. zelenรฉho mesta).

Navrhnutรฉ technickรฉ rieลกenie vytvorรญ zรกroveลˆ potrebnรบ vertikรกlne segregovanรบ komunikรกciu vnรบtornรฉho mestskรฉho okruhu v trase ulรญc a prevรกdzkovanรฝch diaฤพnic Bajkalskรก โ€“ Jaroลกova โ€“ Pionierska โ€“ Patrรณnka โ€“ Mlynskรก dolina โ€“ Most Lafranconi (D2) โ€“ Einsteinova (D1) a Prรญstavnรฝ most (D1).

Podobnรฉ zrealizovanรฉ technickรฉ rieลกenie sa nachรกdza aj v mestรกch ako Hamburg (realizรกcia v 2012 โ€“ 2019), Mnรญchov (1997 โ€“ 2004), Madrid (2005 โ€“ 2008), Tel Aviv (zaฤiatok vรฝstavby 2018), Milรกno (2005 โ€“ 2017) a Viedeลˆ (2013 โ€“ 2015) [ล ebo โ€“ Lichรฝ].

Podobnรฉ navrhovanรฉ technickรฉ rieลกenie je na รบseku Bratislava โ€“ Einsteinova D1 [www.archinfo.sk; Novรก Einsteinova โ€“ premostenie, ล ebo โ€“ Lichรฝ, 05. 01. 2016].

Ing. Jรกn Snopko, Ing. Martin Tomeฤek, Ing. Jana Chabroลˆovรก, PhD., Mgr. Ladislav Eliรกลก, Dr. Ing. Milan Skรฝva

Jรกn Snopko, Martin Tomeฤek, Jana Chabroลˆovรก, Milan Skรฝva a Ladislav Eliรกลก pรดsobia v spoloฤnosti TAROSI, c.c., s. r. o.

ฤŒlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 06/2020.

Najฤรญtanejลกie