Bratislavskรก dopravnรก revolรบcia. Ako budovaลฅ zelenรฉ mesto a zvรฝลกiลฅ komfort na cestรกch
Cieฤพom ฤlรกnku je predstaviลฅ ลกirokej verejnosti komplexnรฉ a systรฉmovรฉ rieลกenie Bratislavskรฉho dopravnรฉho uzla pre tretie tisรญcroฤie, ktorรฉ pozostรกva z dvoch samostatnรฝch systรฉmovรฝch celkov, a to z rieลกenia individuรกlnej automobilovej dopravy (IAD) a rieลกenia koฤพajovej dopravy.
Kaลพdรฝ systรฉmovรฝ celok (individuรกlnej dopravy a koฤพajovej dopravy) pozostรกva zo samostatnรฝch stavebnรฝch komplexov, ktorรฉ sa vzรกjomne dopฤบลajรบ tak, aby ich postupnรก realizรกcia mala poลพadovanรฝ efekt nielen na dotknutรฉ urbanizovanรฉ zรณny, ale aj na komunikaฤnรบ sieลฅ, na ktorej bude moลพnรฉ budovaลฅ dopravu Bratislavskรฉho vyลกลกieho รบzemnรฉho celku pre tretie tisรญcroฤie.
Nรกrast dopravy zaลฅaลพuje cesty
Vplyvom masรญvneho rozvoja okrajovรฝch zรณn hlavnรฉho mesta dochรกdza k nรกrastu dopravy, ktorรฝ mรก za nรกsledok rapรญdne a neustรกle zvyลกovanie dopravnรฉho zaลฅaลพenia na vลกetkรฝch typoch komunikรกciรญ v ลกirลกom centre Bratislavy.
A to aj napriek tomu, ลพe v poslednรฝch dvoch desaลฅroฤiach doลกlo k vybudovaniu vnรบtromestskรฝch รบsekov diaฤพnic D1 a D2 (Mierovรก โ Seneckรก, Viedenskรก cesta โ Prรญstavnรฝ most, D2 Lamaฤskรก cesta โ Starรฉ grunty), ktorรฉ tvoria v sรบฤasnosti obchvat ลกirลกieho centra Bratislavy.
V sรบฤasnosti budovanรฝ nultรฝ diaฤพniฤnรฝ okruh (D4) je iba prvรฝm krokom k rieลกeniu dopravnรฝch problรฉmov โ mรก zabezpeฤiลฅ โlenโ segregรกciu tranzitnej dopravy od dopravy smerujรบcej do ลกirลกieho centra mesta. Zรกroveล si treba uvedomiลฅ, ลพe samotnรก diaฤพnica D4 (ktorรก sa v sรบฤasnosti buduje) nemรก ลกancu radikรกlne zlepลกiลฅ dopravu v Bratislave z toho dรดvodu, ลพe nevyrieลกi problematiku รบzkych dopravnรฝch hrdiel a obsluลพnosลฅ jednotlivรฝch vnรบtornรฝch zรณn Bratislavy.
Naprรญklad celรก individuรกlna automobilovรก doprava, ktorรบ privedie rรฝchlostnรก cesta R7 (v roku 2021) z Dunajskej Stredy, sa skonฤรญ pod Prรญstavnรฝm mostom a nรกsledne na Bajkalskej ulici. Takisto treba zdรดrazniลฅ, ลพe รzemnรฝ generel dopravy hl. mesta SR Bratislavy z roku 12/2015 je, ลพiaฤพ, uลพ neaktuรกlny, a to z tรฝchto dรดvodov:
- absolรบtne nerieลกi kritickรฝ stav dopravy, ktorรฝ nastane po roku 2021 po dokonฤenรญ rรฝchlostnej cesty R7,
- neobsahuje ucelenรบ predstavu o tom, akรฝm smerom sa bude v Bratislave vyvรญjaลฅ systรฉm mestskej hromadnej dopravy v รบzkej sรบvislosti so ลพelezniฤnou dopravou, najmรค jej prรญmestskou a regionรกlnou ฤasลฅou, ktorรฉ si vyลพadujรบ ฤoraz viac priestoru na jestvujรบcich ลพelezniฤnรฝch tratiach,
- problematika nevyhnutnej vertikรกlnej segregรกcie koฤพajovej dopravy, ktorรก je v sรบฤasnosti na รบzemรญ mesta rรฝchlostne limitovanรก a ktorej kapacita bude v blรญzkom ฤase vyฤerpanรก, sa odsรบva ฤaleko za rok 2030.
Komplexnรฉ a systรฉmovรฉ rieลกenie
Cieฤพom ฤlรกnku je predstaviลฅ komplexnรฉ a systรฉmovรฉ rieลกenie, ktorรฉ by mohlo odstrรกniลฅ dlhodobo a sรบstavne sa zhorลกujรบcu dopravnรบ situรกciu na รบzemรญ Bratislavy, a ktorรฉ by malo pozostรกvaลฅ z dvoch samostatnรฝch systรฉmovรฝch celkov:
- novรฉho vnรบtornรฉho mestskรฉho okruhu (IAD), ktorรฝ prevedie pomocou systรฉmu radiรกl automobilovรบ dopravu z nultรฉho okruhu a zabezpeฤรญ obsluลพnosลฅ vnรบtornรฝch zรณn Bratislavy,
- hlavnรฉho nosnรฉho koฤพajovรฉho systรฉmu, ktorรฝ sa bude postupne rozลกirovaลฅ do satelitnรฝch (okrajovรฝch) ฤastรญ mesta a ktorรฝ bude zรกroveล vertikรกlne segregovanรฝ z dรดvodu jeho nezรกvislosti od dopravnej situรกcie v รบzkych dopravnรฝch hrdlรกch.
Realizรกcia navrhovanรฝch technickรฝch rieลกenรญ by poloลพila zรกklady ฤalลกieho rozvoja mestskรฝch ฤastรญ a zรกroveล eliminovala bariรฉrovรฝ efekt sรบฤasnรฝch dopravnรฝch koridorov. Zabezpeฤila by novรฉ plochy na budovanie cyklotrรกs a peลกรญch zรณn, parkov a zelenรฝch zรณn (budovanie tzv. zelenรฉho mesta) a zรกroveล by zvรฝลกila komfort dopravy a skrรกtila dopravnรฉ ฤasy.
Nateraz by sme chceli predstaviลฅ 1. ฤasลฅ rieลกenia, ktorรก spoฤรญva v nรกvrhu novรฉho vnรบtornรฉho mestskรฉho okruhu. Zรกroveล upozorลujeme, ลพe verejnรก prezentรกcia tohto diela je chrรกnenรก a podlieha autorskรฉmu prรกvu, alebo je inak chrรกnenรก a je vlastnรญctvom spoloฤnosti TAROSI c.c, s. r. o. Vลกetky prรกva sรบ vyhradenรฉ.
Pouลพitie akรฉhokoฤพvek obsahu diela bez pรญsomnรฉho sรบhlasu spoloฤnosti TAROSI c.c, s. r. o., je poruลกenรญm ustanovenรญ autorskรฉho zรกkona ฤ. 185/2015 Z. z., predpisov a zรกkonov o ochrannรฝch alebo obchodnรฝch znรกmkach, predpisov a zรกkonov o ochrane pred nekalou sรบลฅaลพou a inรฝch tu neuvedenรฝch prรกvnych noriem.
Histรณria rozvoja รบzemia a dopravy
Historickรฝ rozvoj urbanizovanรฝch ฤastรญ hlavnรฉho mesta SR Bratislavy a s tรฝm รบzko spรคtรฝ rozvoj infraลกtruktรบry a nadradenรฝch komunikรกciรญ diaฤพniฤnรฉho typu na รบzemรญ mesta bol v minulosti ovplyvnenรฝ morfolรณgiou terรฉnu. โPรดvodnรกโ Bratislava sa rozprestierala len na ฤพavom brehu Dunaja pod vรฝbeลพkom Malรฝch Karpรกt, ktorรฝ โstlรกฤalโ ฤพavostrannรฉ urbanizovanรฉ รบzemie do รบzkeho nรกbreลพnรฉho pรกsu (pรดvodne ลกtvrลฅ Vydrica).
Na pravom brehu Dunaja sa nachรกdzala obec Petrลพalka, ktorรก bola v roku 1946 s pribliลพne 15 000 obyvateฤพmi priฤlenenรก k hlavnรฉmu mestu Bratislava. V 70. rokoch minulรฉho storoฤia sa zaฤala vรฝstavba petrลพalskรฉho sรญdliska pre 150 000 obyvateฤพov a spolu s ลou sa zaฤalo aj plรกnovanie prvej linky podzemnej rรฝchlodrรกhy ako novรฉho systรฉmu koฤพajovej mestskej hromadnej dopravy v Bratislave, ktorรก sa vลกak na rozdiel od sรญdliska nikdy nerealizovala.
(Pozn. autorov: Od roku 1970 Bratislava, ลพiaฤพ, opakovane niekoฤพkokrรกt odmietla ลกancu na systรฉmovรฉ rieลกenie vertikรกlne segregovanรฉho koฤพajovรฉho systรฉmu.)
Postupnรฝ rozvoj urbanizovanรฝch รบzemรญ na oboch brehoch rieky Dunaj s odliลกnรฝm rozloลพenรญm ฤพudskรฉho potenciรกlu a pracovnรฝch moลพnostรญ zaฤal postupne zvyลกovaลฅ nรกroky na dennรบ migrรกciu obyvateฤพov cez bratislavskรฉ mosty.
Z dรดvodu eliminรกcie รบzkeho dopravnรฉho lievika na ฤพavej strane Dunaja (nรกbreลพnรฝ pรกs, ลกtvrลฅ Vydrica, Praลพskรก ulica, Staromestskรก ulica) a stiahnutia dopravy zo ลกirลกieho centra Bratislavy sa v minulosti zrealizovalo najjednoduchลกie (beztunelovรฉ) prepojenie ฤพavobreลพnรฝch dopravnรฝch koridorov diaฤพnice D2 (od severozรกpadu) a diaฤพnice D1 (od severovรฝchodu) na petrลพalskej (pravej) strane Dunaja.
Doprava a sรบฤasnosลฅ
Doprava predstavuje v sรบฤasnosti nielen jednu zo zรกkladnรฝch sluลพieb pre obyvateฤพov, ale jej kvalita determinuje aj kvalitu ลพivota obyvateฤพov a zรกroveล predurฤuje rozvojovรฝ potenciรกl รบzemia. Funkcie v รบzemรญ, jeho aktivity a rozvoj sรบ hlavnรฝm zdrojom dopytu po dopravnej sluลพbe. Tento uzatvorenรฝ kruh sa zvlรกลกลฅ vรฝrazne prejavuje v hlavnom meste Bratislava a v Bratislavskom kraji.
Toto รบzemie je najaktรญvnejลกie v celej Slovenskej republike a jeho socioekonomickรฉ a dopravnรฉ charakteristiky dosahujรบ ลกtandardnรฝ eurรณpsky priemer. V poslednom obdobรญ sรบ tu pripravuje a aj prebieha ฤalลกia masรญvna vรฝstavba a rozvoj, ide o tieto zรณny:
- Juลพnรฉ mesto (Slneฤnice),
- Chorvรกtske rameno,
- Mlynskรฉ Nivy,
- Lamaฤskรก brรกna,
- Podkarpatskรฝ sรญdelnรฝ pรกs,
- Zรกhorskรฝ sรญdelnรฝ pรกs.
K tomu treba pripoฤรญtaลฅ, ลพe v sรบฤasnosti dochรกdza do hlavnรฉho mesta za prรกcou denne ฤalลกรญch 120 000 aลพ 150 000 mimobratislavskรฝch obyvateฤพov, ktorรญ v rozhodujรบcej miere vyuลพรญvajรบ individuรกlnu automobilovรบ dopravu (viac ako 70 % z celkovรฉho poฤtu prichรกdzajรบcich osรดb) a vstupujรบ na รบzemie hlavnรฉho mesta prostrednรญctvom regionรกlnych a vnรบtroลกtรกtnych dopravnรฝch koridorov z tรฝchto smerov:
- od severozรกpadu po diaฤพnici D2 zo smeru Malacky a Kรบty,
- od severovรฝchodu po diaฤพnici D1 a ลกtรกtnej ceste II/502 zo smeru Trnava a Pezinok,
- od vรฝchodu zo smeru Senec a Komรกrno,
- od juhu od ลกtรกtnej hranice s Maฤarskom a Rakรบskom.
V sรบฤasnosti sa pre nedostatoฤnosลฅ komunikaฤnej siete Bratislavy vyuลพรญva diaฤพniฤnรก sieลฅ aj ako zdrojovรก a cieฤพovรก doprava pohybujรบca sa z vรฝchodnรฉho okraja Bratislavy na zรกpadnรฝ a opaฤne. To spรดsobuje mimoriadne dopravnรฉ zaลฅaลพenie vnรบtromestskรฝch รบsekov diaฤพnic D1 a D2 predovลกetkรฝm na รบseku pred Prรญstavnรฝm mostom, na samotnom Prรญstavnom moste, na nadvรคzujรบcich komunikรกciรกch vedรบcich cez Petrลพalku a na moste Lafranconi.
Rรฝchlo rastรบca urbanizovanรก zรณna Mlynskรฉ Nivy (ohraniฤenรก ulicami Dostojevskรฉho, Karadลพiฤova, Mlynskรฉ Nivy, Prรญstavnรก, Bajkalskรก), kde sa mรก (po dokonฤenรญ) denne pohybovaลฅ pribliลพne 200 000 ฤพudรญ predstavuje uลพ v sรบฤasnosti รบzemie, kam smeruje podstatnรฝ prรบd cieฤพovej dopravy, ฤo bude v budรบcnosti eลกte narastaลฅ.
Opakovanรก snaha o rieลกenie dopravy โ no bez koncepcie
V druhej polovici augusta 2020 sa konala videokonferencia Virtual techsummit โ Udrลพateฤพnรก mobilita Slovenska. Z diskusie sme pochopili, ลพe doprava v Bratislave nie je len o mobilite na รบzemรญ samotnรฉho mesta a o doprave zo spรกdovรฝch รบzemรญ (ako to chรกpali diskutujรบci), ale a najmรค o potrebe dobudovania chรฝbajรบcej nosnej infraลกtruktรบry.
Dlhodobo chรฝba koordinรกcia medzi Magistrรกtom hlavnรฉho mesta, Bratislavskรฝm VUC, ลฝSR, ZSSK, SSC a NDS a Ministerstvom dopravy a vรฝstavby SR. Doprava v Bratislave โnemรก pรกnaโ. รzemnรฝ generel dopravy hl. mesta SR Bratislavy z 12/2015 je uลพ neaktuรกlny a nejestvuje ลพiadna koncepcia rozvoja dopravy, na zรกklade ktorej je moลพnรฉ โvybudovaลฅโ komfortnรบ a fungujรบcu dopravu hlavnรฉho mesta.
Rieลกenie severnej tangenty medzi Praลพskou a Jaroลกovou ulicou, ktorรก bolo navrhnutรฉ zhruba pred 40 rokmi, predstavuje technickรฉ rieลกenie, ktorรฉ uลพ nezodpovedรก sรบฤasnรฝm poลพiadavkรกm, nezohฤพadลuje sรบฤasnรบ dopravnรบ situรกciu ani progres vรฝstavby okolitรฉho รบzemia a umiestลuje portรกly tunela priamo do teraz uลพ husto zastavanรฉho รบzemia.
Zรกroveล privรกdza dopravu do preลฅaลพenej รบrovลovej kriลพovatky Raฤianske mรฝto a nerieลกi รบrovลovรฉ kriลพovania v miestach ako Patrรณnka, ulice Jaroลกova a Bajkalskรก. ฤasovรฝ odsun rieลกenia tohto problรฉmu (novรฉho vnรบtornรฉho mestskรฉho okruhu) po roku 2040 predstavuje len ฤalลกie odkladanie a prehliadanie dlhodobo sa zhorลกujรบcej dopravnej situรกcie (IAD) v ลกirลกom centre mesta.
Doprava je sluลพba, cestujรบci je zรกkaznรญk
Celkovo moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe na รบzemรญ Bratislavy sa realizovali iba komunikaฤnรฉ ลฅahy vyplรฝvajรบce z celoลกtรกtnych potrieb, ako sรบ diaฤพnice a rรฝchlostnรฉ cesty. Ale mestskรฉ komunikรกcie nevyhnutne potrebnรฉ pre kvalitnรฝ mestskรฝ ลพivot zostรกvali vzhฤพadom na trvalรฝ nedostatok financiรญ v pozadรญ zรกujmu, a to napriek tomu, ลพe narastajรบce potreby na prepravu (nielen osobnรบ, ale aj materiรกlovรบ) naฤalej prudko z roka na rok stรบpajรบ.
Navrhovanรฉ skapacitnenie sรบฤasnรฝch komunikรกciรญ znemoลพลujรบ รบzke dopravnรฉ hrdlรก v ลกirลกom centre Bratislavy, ktorรฉ degradujรบ rรฝchlosลฅ a komfort akรฉhokoฤพvek druhu MHD, ktorรก nie je vertikรกlne segregovanรก. Na horizontรกlnu segregรกciu uลพ priestor nie je. Zรกroveล je potrebnรฉ si uvedomiลฅ, ลพe kapacita elektriฤkovรฝch tratรญ v centre je rรฝchlostne limitovanรก a v dohฤพadnom ฤase bude aj vyฤerpanรก.
Navrhovanรฉ zรกchytnรฉ parkoviskรก a pruhy pre autobusy nevyrieลกia niฤ bez eliminรกcie IAD z hlavnรฝch dopravnรฝch tepien. Dlhodobรก snaha preferovaลฅ cyklodopravu narรกลพa na priestorovรฉ obmedzenia v ลกirลกom centre a na poveternostnรฉ podmienky (zrรกลพky, zimnรฉ obdobie).
Treba si uvedomiลฅ, ลพe doprava je sluลพba a cestujรบci je zรกkaznรญk, ktorรฝ si vyberรก. A v sรบฤasnosti cestujรบci uprednostลuje komfort, spoฤพahlivosลฅ a dostupnosลฅ dopravy, ฤo mu dokรกลพe bezkonkurenฤne poskytnรบลฅ len individuรกlna automobilovรก doprava. Navyลกe v horizonte roka 2021 sa dokonฤรญ rรฝchlostnรก cesta R7, ktorรก bude privรกdzaลฅ od Dunajskej Stredy do MUK Prievoz (Prรญstavnรฝ most) pribliลพne 30 000 voz./24 hod., ฤo priลฅaลพรญ dopravu na Bajkalskej ulici.
Novรฝ vnรบtornรฝ mestskรฝ okruh (predฤบลพenie R7 pod รบzemie Bratislavy)
Pracovnรก skupina projekฤnej kancelรกrie TAROSI c.c., s. r. o., navrhla technickรฉ rieลกenie, ktorรฉ spoฤรญva v predฤบลพenรญ rรฝchlostnej cesty R7 pod รบzemie Bratislavy โ tzv. Novรฝ vnรบtornรฝ mestskรฝ okruh v trase ulรญc Bajkalskรก โ Jaroลกova โ Pionierska โ Patrรณnka โ Lamaฤskรก cesta vrรกtane vetvy do Mlynskej doliny, ฤo by predstavovalo รบsek s dฤบลพkou 9,3 km.
ลคaลพiskovรฝm objektom tohto รบseku by bol tunelovรฝ komplex Strรกลพe s celkovou dฤบลพkou 8,2 km, ktorรฝ by pozostรกval z juลพnรฉho hฤบbenรฉho tunela s dฤบลพkou 3,1 km pod ulicami Bajkalskรก, Jaroลกova a Pionierska. Druhรก ฤasลฅ by predstavovala razenรฝ tunel s dฤบลพkou 3,3 km pod juลพnรฝmi svahmi masรญvu Karpรกt medzi ulicami Jaroลกova a Patrรณnka.
Poslednรก ฤasลฅ by zahลลala severnรฝ hฤบbenรฝ tunel rozdelenรฝ na ฤasลฅ I (s dฤบลพkou 1,3 km) vedenรบ pod Lamaฤskou cestou s vyรบstenรญm smerom do mimoรบrovลovej kriลพovatky Polianky a ฤasลฅ II s dฤบลพkou 0,4 km s vyรบstenรญm smerom do Mlynskej doliny. Navrhovanรฉ rieลกenie by prinieslo:
- zlepลกenie dopravnรฝch parametrov, ako aj skrรกtenie ฤasu jazdy z Patrรณnky na Bajkalskรบ ulicu na pribliลพne 5 min.,
- odฤพahฤenie a upokojenie individuรกlnej automobilovej dopravy na uliciach Brnianska, Praลพskรก, ล ancova, Legionรกrska, Vajnorskรก (v รบseku Bajkalskรก โTrnavskรฉ mรฝto), Trnavskรก (v รบseku Bajkalskรก โ Trnavskรฉ mรฝto) a Lamaฤskรก,
- znรญลพenie dosahov na ลพivotnรฉ prostredie โ eliminรกciu hluku, znรญลพenie emisiรญ, รบsporu PHM a eliminรกciu bariรฉrovรฉho efektu na Bajkalskej ulici,
- zรญskanie plochy pribliลพne 88 tisรญc m2 na trase Bajkalskej ulice, ktorรก by sa dala vyuลพiลฅ na vybudovanie cyklotrรกs, peลกรญch zรณn, novรฝch parkov, verejnej zelene, plรดch pre voฤพnoฤasovรฉ aktivity a zรกstavbu.
Mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky
V prรญpade rieลกenia hlbลกieho zapustenia ฤasti juลพnรฉho hฤบbenรฉho tunela medzi kriลพovatkami Trnavskรก a Vajnorskรก na รบroveล -15 m pod terรฉn by bolo moลพnรฉ vyuลพiลฅ novovzniknutรฝ priestor na vybudovanie podzemnรฝch garรกลพรญ.
Kapacita takto navrhnutรฝch podzemnรฝch garรกลพรญ v dฤบลพke pribliลพne 500 m je minimรกlne 640 parkovacรญch miest, ktorรฉ by pomohli rieลกiลฅ statickรบ dopravu v ลกirลกom centre mesta, a to nielen pre priฤพahlรบ rozvรญjajรบcu sa zรณnu, ale aj poฤas ลกportovรฝch akciรญ na okolitรฝch ลกportoviskรกch.
Navrhovanรก komunikรกcia Novรฉho vnรบtornรฉho mestskรฉho okruhu by bola na existujรบcu dopravnรบ sieลฅ hlavnรฉho mesta Bratislavy pripojenรก prostrednรญctvom koncovรฝch vetiev โ na juลพnej strane so zapojenรญm do MUK Prievoz (diaฤพnica D1, rรฝchlostnรก cesta R7), na severnej strane so zapojenรญm do MUK Polianky (diaฤพnica D2).
ฤalej do Mlynskej doliny smerom na MUK Peฤลa (diaฤพnica D2) โ a pomocou mimoรบrovลovรฝch kriลพovatiek v mieste kriลพovania s ulicami Prievozskรก, Ruลพinovskรก, Trnavskรก, Vajnorskรก a Raฤianska (so zapojenรญm do pripravovanรฝch podzemnรฝch garรกลพรญ ลพelezniฤnej stanice Filiรกlka a s tรฝm sรบvisiacej pripravovanej urbanizovanej zรณny).
Vลกetkรฝch pรคลฅ mimoรบrovลovรฝch kriลพovatiek (Prievozskรก, Ruลพinovskรก, Trnavskรก, Vajnorskรก a Raฤianska) by sa rieลกilo ako kruhovรฉ kriลพovatky na povrchu terรฉnu s vjazdovรฝmi a vรฝjazdovรฝmi rampami do tunelovรฉho komplexu vnรบtornรฉho mestskรฉho okruhu (VMO).
Opis trasy navrhnutรฉho technickรฉho rieลกenia
Rieลกenรฝ รบsek VMO by sa mal zaฤรญnaลฅ pod Prรญstavnรฝm mostom v MUK Prievoz, kde by nadvรคzoval na rรฝchlostnรบ cestu R7. Nรกsledne by trasa viedla povrchovo v lรญniรญ Bajkalskej ulice aลพ k mimoรบrovลovej kriลพovatke (podjazdu) s Prievozskou ulicou, kde by bol umiestnenรฝ juลพnรฝ portรกl hฤบbenรฉho tunela.
Odtiaฤพ by bola trasa viedla podรบrovลovo v hฤบbenom tuneli kategรณrie 2T-12/80. Pozdฤบลพne by tunel klesal v sklone pribliลพne 1 % tak, aby v รบseku medzi ulicami Trnavskรก a Vajnorskรก dosahoval รบroveล 15 m pod povrchom jestvujรบcej komunikรกcie.
Navrhovanรก trasa by nรกsledne pokraฤovala v lรญnii Jaroลกovej ulice v hฤบbenรฝch tuneloch so stรบpanรญm pribliลพne 1 % aลพ ku kriลพovaniu s Raฤianskou ulicou, kde by zรกroveล reลกpektovala pripravovanรบ podpovrchovรบ lรญniu ลพelezniฤnรฉho koridoru TEN-T. Mimoรบrovลovรฉ kriลพovanie oboch dopravnรฝch koridorov by sa vyrieลกilo pod รบrovลou terรฉnu pomocou hฤบbenรฝch tunelov.
ล รญrkovรฉ usporiadanie 2T-12/80 (tri pruhy pre kaลพdรฝ smer jazdy) zรกroveล zohฤพadลuje poลพiadavku zachovania dvoch priebeลพnรฝch pruhov v kaลพdom smere jazdy. Tretรญ pruh by sa vyuลพรญval ako zaraฤovacรญ, respektรญve vyraฤovacรญ pruh k navrhovanรฝm vรฝjazdom do ulรญc Prievozskรก, Ruลพinovskรก, Trnavskรก, Vajnorskรก a Raฤianska.
Vo vzdialenosti 3,8 km od zaฤiatku trasy by sa konฤil รบsek juลพnรฉho hฤบbenรฉho tunela kategรณrie 2T-12/80 a zaฤal รบsek dvojrรบrovรฉho razenรฉho tunela kategรณrie 2T-8,0/80 s dฤบลพkou pribliลพne 3 300 m.
Aj tunelovรฝ รบsek
Trasa by pokraฤovala razenรฝm tunelom s pozdฤบลพnym stรบpanรญm pribliลพne 1,2 ~ 1,5 % do priestoru kriลพovatky Patrรณnka tak, aby v staniฤenรญ 4,375 km NVMO mimoรบrovลovo kriลพovala pripravovanรบ trasu Crossrail Bratislava II โ novรฉ pripojenie ลฝST Bratislava โ Hlavnรก stanica do pripravovanej siete vysokorรฝchlostnรฝch ลพelezniฤnรฝch tratรญ (pozn. autorov: technickรฉ rieลกenie navrhovanรฉho ลพelezniฤnรฉho prepojenia by malo byลฅ predmetom ฤalลกieho ฤlรกnku).
Vo vzdialenosti 7,23 km od zaฤiatku trasy by bol ukonฤenรฝ razenรฝ tunelovรฝ รบsek a zaฤal by sa hฤบbenรฝ tunelovรฝ โrozpletโ, resp. โsevernรฉ hฤบbenรฉ tunelovรฉ รบsekyโ, ktorรฉ nasmerujรบ dopravnรฝ prรบd k MUK Polianky (smer na D2 Malacky) a smerom do Mlynskej doliny (smer na D2 MUK Peฤลa).
Severnรฝ hฤบbenรฝ tunel (smerom k MUK Polianky) by viedol pod รบrovลou Lamaฤskej cesty v ลกรญrkovom usporiadanรญ 2T-12/80. Trasa รบseku by sa konฤila vo vzdialenosti 7,750 km severnรฝm portรกlom hฤบbenรฉho tunela.
Zรกver
Na zรกklade dostupnรฝch รบdajov a pri zohฤพadnenรญ jednotlivรฝch metรณd budovania tunelovรฝch rรบr, technologickรฉho vybavenia a vyvolanรฝch vedฤพajลกรญch investรญciรญ by odhadovanรฉ nรกklady na realizรกciu stavby Predฤบลพenie rรฝchlostnej cesty R7 pod รบzemรญm Bratislavy โ tzv. Novรฝ vnรบtornรฝ mestskรฝ okruh (NVMO) dosahovali investiฤnรฉ nรกklady vo vรฝลกke 890 000 000 eur.
Prezentovanรฉ technickรฉ rieลกenie predstavuje samostatnรฝ stavebnรฝ celok, ktorรฝ by spolu s nรกslednou a postupnou realizรกciou vertikรกlne segregovanej koฤพajovej dopravy (Crossrail Bratislava) prinรกลกal poลพadovanรฝ efekt nielen pre dotknutรฉ urbanizovanรฉ zรณny, ale aj pre komunikaฤnรบ sieลฅ, na ktorej je moลพnรฉ budovaลฅ dopravu celรฉho Bratislavskรฉho vyลกลกieho รบzemnรฉho celku pre tretie tisรญcroฤie.
Cieฤพom ฤlรกnku, ktorรฝ vychรกdza z technickej ลกtรบdie, vypracovanej spoloฤnosลฅou TAROSI, c.c., s. r. o., bolo predstaviลฅ ลกirokej verejnosti komplexnรฉ koncepฤnรฉ a revoluฤnรฉ rieลกenie, ktorรฉ by dokรกzalo zvรฝลกiลฅ komfort dopravy, skrรกtiลฅ dopravnรฉ ฤasy IAD, odฤพahฤiลฅ dopravu v ลกirลกom centre, vytvoriลฅ priestor na vybudovanie zรกchytnรฝch parkovรญsk, rozvoj cyklotrรกs, peลกรญch zรณn, zelenรฝch plรดch a parkov (budovanie tzv. zelenรฉho mesta).
Navrhnutรฉ technickรฉ rieลกenie vytvorรญ zรกroveล potrebnรบ vertikรกlne segregovanรบ komunikรกciu vnรบtornรฉho mestskรฉho okruhu v trase ulรญc a prevรกdzkovanรฝch diaฤพnic Bajkalskรก โ Jaroลกova โ Pionierska โ Patrรณnka โ Mlynskรก dolina โ Most Lafranconi (D2) โ Einsteinova (D1) a Prรญstavnรฝ most (D1).
Podobnรฉ zrealizovanรฉ technickรฉ rieลกenie sa nachรกdza aj v mestรกch ako Hamburg (realizรกcia v 2012 โ 2019), Mnรญchov (1997 โ 2004), Madrid (2005 โ 2008), Tel Aviv (zaฤiatok vรฝstavby 2018), Milรกno (2005 โ 2017) a Viedeล (2013 โ 2015) [ล ebo โ Lichรฝ].
Podobnรฉ navrhovanรฉ technickรฉ rieลกenie je na รบseku Bratislava โ Einsteinova D1 [www.archinfo.sk; Novรก Einsteinova โ premostenie, ล ebo โ Lichรฝ, 05. 01. 2016].
Jรกn Snopko, Martin Tomeฤek, Jana Chabroลovรก, Milan Skรฝva a Ladislav Eliรกลก pรดsobia v spoloฤnosti TAROSI, c.c., s. r. o.
ฤlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 06/2020.