Bรฝvanie vย Bratislave โ vฤera, dnes aย zajtra
Bรฝvanie je zloลพitรฝ proces, mรก urฤitรฉ vลกeobecnรฉ zรกkonitosti iย mnohรฉ ลกpecifikรก. Bรฝvanie pred dvadsiatimi rokmi bolo inรฉ ako dnes, aย inak sa bude bรฝvaลฅ oย dvadsaลฅ rokov. Obdobie rokov 1989 aลพ 2009 vย novรฝch podmienkach sa tieลพ stalo minulosลฅou. Pre Bratislavu to bolo obdobie bรบrlivรฉho rozvoja najmรค vย oblasti bรฝvania. Dnes nรกs zaujรญma bรฝvanie vย Bratislave vย najbliลพลกej budรบcnosti, ako sa bude vyvรญjaลฅ spomalenรฝ proces navrhovania aย vรฝstavby bytov.
Striedmosลฅ vย architektรบrePo obdobรญ rokov 1969 aลพ 1989, keฤ bolo bรฝvanie direktรญvne plรกnovanรฉ aย znamenalo sรญce ploลกnรฝ rozvoj mesta, ale aj stagnรกciu vย druhovosti architektรบry aj ลพivota obyvateฤพov mesta, nastรบpila po roku 1989 etapa slobodnej, trhom riadenej spoloฤnosti. Novรฉ podmienky aย vรฝsledky vย navrhovanรญ aย realizรกcii bytov priniesli iย negatรญva aย novรฉ problรฉmy vย rozvoji mesta aย bรฝvania.
Vย sรบฤasnosti sa nachรกdzame vย obdobรญ stavebnรฉho รบtlmu, ktorรฝ vyplynul zย finanฤnej krรญzy. Popri prehodnocovanรญ doteraz fungujรบcich algoritmov vย ekonomike aย finanฤnรญctve sa zamรฝลกฤพame aj nad ฤalลกรญm vรฝvojom vย oblasti architektรบry. Doteraz prevlรกdajรบci konzum aย vรฝrobu stรกle novรฝch aย novรฝch produktov by mala nahradiลฅ striedmosลฅ.
Striedmosลฅ vย architektรบre sa bude dotรฝkaลฅ nielen formy, ale najmรค nรกvrhu architektonickรฉho diela sย dlhodobejลกie pretrvรกvajรบcimi hodnotami. Ide oย skutoฤnรฉ uplatลovanie trvalej udrลพateฤพnosti vย celom ลพivotnom cykle budovy โ pri zaobstarรกvanรญ, prevรกdzkovanรญ iย prรญpadnej likvidรกcii. Obdobie zรกstavby voฤพnรฝch plรดch, resp. realizรกcie energeticky nรกroฤnรฝch budov by mal nahradiลฅ proces zahusลฅovania jestvujรบcich ลกtruktรบr ฤi revitalizรกcie existujรบcej zรกstavby aย budov.
Princรญpy revitalizรกcie aย recyklรกcie sa stรกvajรบ zรกkladnรฝm prostriedkom architektonickej tvorby sรบฤasnosti. Kaลพdรก budova sa realizuje vย konkrรฉtnom prostredรญ aย princรญp permanentnej revitalizรกcie vyplรฝva zย plynutia aย vnรญmania ฤasu, premien prostredia, ako aj zย postupnรฉho vrstvenia jestvujรบcej ลกtruktรบry.
Podmienky na rozvoj
Bratislava mรก osobitรฉ podmienky na rozvoj bรฝvania. Historickรฉ miesto pri brode, pri vรฝznamnej rieke, sa postupne rozvรญjalo ako centrum osรญdlenia โ mesto. Vย dvadsiatom storoฤรญ zaznamenalo mesto bรบrlivรฝ rozvoj, viackrรกt prekroฤilo svoje dovtedajลกie hranice. Rast Bratislavy sa vย dvadsiatom storoฤรญ formoval niekoฤพkรฝmi smermi:
- zaฤiatkom 20. storoฤia vย sรบvislosti sย rozvojom priemyslu iย bรฝvania na vรฝchod,
- po roku 1960 vย sรบvislosti sย rozvojom bรฝvania na juh (Petrลพalka) aย sever (Karlova Ves, Dรบbravka, Lamaฤ).
Dnes dospel rozvoj mesta kย urฤitej prahovej situรกcii. Poฤas rokov 1989 aลพ 2009 aj Bratislava zrealizovala scenรกr rozvoja prรญmestskรฝch zรณn formou lokalizรกcie novรฉho bรฝvania. Popri zahusลฅovanรญ vย centre mesta aย jestvujรบcej zรกstavbe sa najviac bytov postavilo vย oblasti tzv. prรญmestskej sรญdelnej kaลกe (urban sprawl).
Najznรกmejลกie sรบ lokality Limbach (1995), Zรกhorskรก Ves โ Strmรฉ Vลลกky (1998), Vajnory โ ฤierna Voda (2000 โ dodnes), Rovinka โ Dunajskรก Luลพnรก. Lokalรญt je oveฤพa viac, sรบ rozptรฝlenรฉ okolo mesta aย budรบ urฤite predmetom vรฝskumu aย prehodnotenia. Zรกstavba prevaลพne rodinnรฝmi domami bez zรกzemia aย dostatoฤnรฉho dopravnรฉho napojenia na centrum mesta spรดsobuje viac problรฉmov ako pozitรญv vย podobe pokojnรฉho bรฝvania na vidieku.
Popri typickรฝch vonkajลกรญch urban sprawl vznikli vย meste aj niektorรฉ vnรบtornรฉ sprawl. Najtypickejลกia je sรบstava novรฝch bytovรฝch domov na Kolibe. Ide oย novรฉ obytnรฉ domy, skupiny domov vybudovanรฉ bez dostatoฤnรฉho dopravnรฉho zรกzemia aย napojenia na mesto.
Novรฉ obytnรฉ komplexy vznikli na voฤพnรฝch, resp. uvoฤพnenรฝch plochรกch najmรค popri dรดleลพitรฝch komunikรกciรกch. Mรดลพeme ยญspomenรบลฅ sรบbory vย 2. obvode โ Boria, Rozadol, Octopus aย vย 3. obvode โ Tri veลพe, Platan. Tieto obytnรฉ komplexy sรบ zรกroveล prรญkladom zahusลฅovania jestvujรบcej ลกtruktรบry mesta.
Doprava
Zรกroveล vลกak prehฤบbili proces zaostรกvania dopravnej infraลกtruktรบry celku, ลกirลกรญch รบzemรญ. Mestu citeฤพne chรฝba severnรก tangenta, vย sรบvislostiย sย tzv.ย urban sprawl sa vynorila potreba vybudovania tzv. nultรฉho okruhu. Systรฉm dostaฤujรบceho systรฉmu hromadnej verejnej dopravy je osobitou problematikou.
Poslednรก dopravnรก revolรบcia zaloลพenรก na komunikaฤnรฝch aย informaฤnรฝch technolรณgiรกch sa obracia kย podpore individuรกlneho rieลกenia pre jednotlivรฉ mestรก. Vรฝhody vyplรฝvajรบce zo ลกetrenia ฤasu strรกvenรฉho vย doprave sรบ pre dneลกnรฉ mesto rovnako dรดleลพitรฉ ako vรฝhody pohodlnรฉho mestskรฉho ลพivota pre individualizovanรฉ aย atomizovanรฉ spoloฤenstvรก vย obytnรฝch zรณnach, komplexoch, globalizovanom svete.
Verejnรฝ priestor pre peลกรญch sรบvisรญ sย dopravou. Vย 20. storoฤรญ automobil vย oboch svojich polohรกch โ vย pohybe iย pokoji โ ฤoraz viac obmedzuje verejnรฝ priestor. Doprava vย pรดvodnom vรฝzname รบplne zmenila svoj obsah aย automobilovรก doprava sa stala absolรบtne dominantnou. Vย mestรกch, ktorรฉ sa navrhovali podฤพa poลพiadaviek rozvinutรฉho automobilizmu, sa radikรกlne zredukoval urbรกnny priestor pre peลกรญch. Keฤ parkovanie osobnรฝch vozidiel na verejnรฝch priestranstvรกch zaฤalo potlรกฤaลฅ ฤพudskรฉ aktivity, zaฤalo sa to interpretovaลฅ ako nedostatok parkovรญsk, nie ako problรฉm automobilizmu.
Scenรกre do budรบcnosti
Bratislava potrebuje vย sรบฤasnom obdobรญ รบtlmu vรฝstavby prehodnotiลฅ svoje priority vย doprave, vo vzลฅahu dopravy aย verejnรฉho priestoru, zelene, vย systรฉme hromadnej verejnej dopravy. Mesto nemรก vyhodnotenรบ bytovรบ vรฝstavbu poฤas uplynulรฝch 20 rokov aย nemรก ani koncepciu ฤalลกieho rozvoja bรฝvania vย meste aย jeho okolรญ.
Budรบci vรฝvoj Bratislavy mรก viacero moลพnรฝch scenรกrov aย treba ich skรบmaลฅ od ลกirลกรญch sรบvislostรญ regiรณnu po rozvojovรฉ plochy vย meste aย moลพnosti jednotlivรฝch blokov.
Dรดleลพitou sรบฤasลฅou bรฝvania je ลพivotnรฝ ลกtรฝl spoloฤnosti. Inรฝ bol vย 80. rokoch dvadsiateho storoฤia, keฤ sa obmedzili osobnรฉ prรกva jednotlivca aย nahradili sa direktรญvne urฤovanรฝmi normami aย prรญkazmi. Inรฝ ลพivotnรฝ ลกtรฝl bol vย uplynulรฝch dvadsiatich rokoch, keฤ doลกlo kย celkovรฉmu uvoฤพneniu vzลฅahov vย rodine, rastu individualizmu, prรญklonu ku konzumu, spotrebe.
Bรฝvanie vย budรบcnosti zรกvisรญ aj od definovania pomeru individuรกlneho aย spoloฤnรฉho pri tvorbe obytnรฝch sรบborov aย jednotlivรฝch bytovรฝch domov iย bytov. Bรฝvanie vย meste sรบvisรญ sย dopravou aย verejnรฝm priestorom, aย preto bude potrebnรฉ presnejลกie definovaลฅ podmienky na dotvorenie plรดch vย okolรญ bytovรฝch domov.
Ing.ย arch. Peter ลฝalman
Foto: Dano Veselskรฝ
Autor je autorizovanรฝ architekt, vydal Atlasy Bratislavy, ktorรฉ sa zaoberajรบ jej architektรบrou vย rรดznych obdobiach.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.