Bรฝvanie vย Bratislave โ€“ vฤera, dnes aย zajtra
Galรฉria(2)

Bรฝvanie vย Bratislave โ€“ vฤera, dnes aย zajtra

Partneri sekcie:

Bรฝvanie je zloลพitรฝ proces, mรก urฤitรฉ vลกeobecnรฉ zรกkonitosti iย mnohรฉ ลกpecifikรก. Bรฝvanie pred dvadsiatimi rokmi bolo inรฉ ako dnes, aย inak sa bude bรฝvaลฅ oย dvadsaลฅ rokov. Obdobie rokov 1989 aลพ 2009 vย novรฝch podmienkach sa tieลพ stalo minulosลฅou. Pre Bratislavu to bolo obdobie bรบrlivรฉho rozvoja najmรค vย oblasti bรฝvania. Dnes nรกs zaujรญma bรฝvanie vย Bratislave vย najbliลพลกej budรบcnosti, ako sa bude vyvรญjaลฅ spomalenรฝ proces navrhovania aย vรฝstavby bytov.

Striedmosลฅ vย architektรบre
Po obdobรญ rokov 1969 aลพ 1989, keฤ bolo bรฝvanie direktรญvne plรกnovanรฉ aย znamenalo sรญce ploลกnรฝ rozvoj mesta, ale aj stagnรกciu vย druhovosti architektรบry aj ลพivota obyvateฤพov mesta, nastรบpila po roku 1989 etapa slobodnej, trhom riadenej spoloฤnosti. Novรฉ podmienky aย vรฝsledky vย navrhovanรญ aย realizรกcii bytov priniesli iย negatรญva aย novรฉ problรฉmy vย rozvoji mesta aย bรฝvania.

Vย sรบฤasnosti sa nachรกdzame vย obdobรญ stavebnรฉho รบtlmu, ktorรฝ vyplynul zย finanฤnej krรญzy. Popri prehodnocovanรญ doteraz fungujรบcich algoritmov vย ekonomike aย finanฤnรญctve sa zamรฝลกฤพame aj nad ฤalลกรญm vรฝvojom vย oblasti architektรบry. Doteraz prevlรกdajรบci konzum aย vรฝrobu stรกle novรฝch aย novรฝch produktov by mala nahradiลฅ striedmosลฅ.

Striedmosลฅ vย architektรบre sa bude dotรฝkaลฅ nielen formy, ale najmรค nรกvrhu architektonickรฉho diela sย dlhodobejลกie pretrvรกvajรบcimi hodnotami. Ide oย skutoฤnรฉ uplatลˆovanie trvalej udrลพateฤพnosti vย celom ลพivotnom cykle budovy โ€“ pri zaobstarรกvanรญ, prevรกdzkovanรญ iย prรญpadnej likvidรกcii. Obdobie zรกstavby voฤพnรฝch plรดch, resp. realizรกcie energeticky nรกroฤnรฝch budov by mal nahradiลฅ proces zahusลฅovania jestvujรบcich ลกtruktรบr ฤi revitalizรกcie existujรบcej zรกstavby aย budov.

Princรญpy revitalizรกcie aย recyklรกcie sa stรกvajรบ zรกkladnรฝm prostriedkom architektonickej tvorby sรบฤasnosti. Kaลพdรก budova sa realizuje vย konkrรฉtnom prostredรญ aย princรญp permanentnej revitalizรกcie vyplรฝva zย plynutia aย vnรญmania ฤasu, premien prostredia, ako aj zย postupnรฉho vrstvenia jestvujรบcej ลกtruktรบry.

Podmienky na rozvoj

Bratislava mรก osobitรฉ podmienky na rozvoj bรฝvania. Historickรฉ miesto pri brode, pri vรฝznamnej rieke, sa postupne rozvรญjalo ako centrum osรญdlenia โ€“ mesto. Vย dvadsiatom storoฤรญ zaznamenalo mesto bรบrlivรฝ rozvoj, viackrรกt prekroฤilo svoje dovtedajลกie hranice. Rast Bratislavy sa vย dvadsiatom storoฤรญ formoval niekoฤพkรฝmi smermi:

  • zaฤiatkom 20. storoฤia vย sรบvislosti sย rozvojom priemyslu iย bรฝvania na vรฝchod,
  • po roku 1960 vย sรบvislosti sย rozvojom bรฝvania na juh (Petrลพalka) aย sever (Karlova Ves, Dรบbravka, Lamaฤ).

Dnes dospel rozvoj mesta kย urฤitej prahovej situรกcii. Poฤas rokov 1989 aลพ 2009 aj Bratislava zrealizovala scenรกr rozvoja prรญmestskรฝch zรณn formou lokalizรกcie novรฉho bรฝvania. Popri zahusลฅovanรญ vย centre mesta aย jestvujรบcej zรกstavbe sa najviac bytov postavilo vย oblasti tzv. prรญmestskej sรญdelnej kaลกe (urban sprawl).

Najznรกmejลกie sรบ lokality Limbach (1995), Zรกhorskรก Ves โ€“ Strmรฉ Vล•ลกky (1998), Vajnory โ€“ ฤŒierna Voda (2000 โ€“ dodnes), Rovinka โ€“ Dunajskรก Luลพnรก. Lokalรญt je oveฤพa viac, sรบ rozptรฝlenรฉ okolo mesta aย budรบ urฤite predmetom vรฝskumu aย prehodnotenia. Zรกstavba prevaลพne rodinnรฝmi domami bez zรกzemia aย dostatoฤnรฉho dopravnรฉho napojenia na centrum mesta spรดsobuje viac problรฉmov ako pozitรญv vย podobe pokojnรฉho bรฝvania na vidieku.

Popri typickรฝch vonkajลกรญch urban sprawl vznikli vย meste aj niektorรฉ vnรบtornรฉ sprawl. Najtypickejลกia je sรบstava novรฝch bytovรฝch domov na Kolibe. Ide oย novรฉ obytnรฉ domy, skupiny domov vybudovanรฉ bez dostatoฤnรฉho dopravnรฉho zรกzemia aย napojenia na mesto.

Novรฉ obytnรฉ komplexy vznikli na voฤพnรฝch, resp. uvoฤพnenรฝch plochรกch najmรค popri dรดleลพitรฝch komunikรกciรกch. Mรดลพeme ยญspomenรบลฅ sรบbory vย 2. obvode โ€“ Boria, Rozadol, Octopus aย vย 3. obvode โ€“ Tri veลพe, Platan. Tieto obytnรฉ komplexy sรบ zรกroveลˆ prรญkladom zahusลฅovania jestvujรบcej ลกtruktรบry mesta.

Doprava
Zรกroveลˆ vลกak prehฤบbili proces zaostรกvania dopravnej infraลกtruktรบry celku, ลกirลกรญch รบzemรญ. Mestu citeฤพne chรฝba severnรก tangenta, vย sรบvislostiย  sย tzv.ย  urban sprawl sa vynorila potreba vybudovania tzv. nultรฉho okruhu. Systรฉm dostaฤujรบceho systรฉmu hromadnej verejnej dopravy je osobitou problematikou.

Poslednรก dopravnรก revolรบcia zaloลพenรก na komunikaฤnรฝch aย informaฤnรฝch technolรณgiรกch sa obracia kย podpore individuรกlneho rieลกenia pre jednotlivรฉ mestรก. Vรฝhody vyplรฝvajรบce zo ลกetrenia ฤasu strรกvenรฉho vย doprave sรบ pre dneลกnรฉ mesto rovnako dรดleลพitรฉ ako vรฝhody pohodlnรฉho mestskรฉho ลพivota pre individualizovanรฉ aย atomizovanรฉ spoloฤenstvรก vย obytnรฝch zรณnach, komplexoch, globalizovanom svete.

Verejnรฝ priestor pre peลกรญch sรบvisรญ sย dopravou. Vย 20. storoฤรญ automobil vย oboch svojich polohรกch โ€“ vย pohybe iย pokoji โ€“ ฤoraz viac obmedzuje verejnรฝ priestor. Doprava vย pรดvodnom vรฝzname รบplne zmenila svoj obsah aย automobilovรก doprava sa stala absolรบtne dominantnou. Vย mestรกch, ktorรฉ sa navrhovali podฤพa poลพiadaviek rozvinutรฉho automobilizmu, sa radikรกlne zredukoval urbรกnny priestor pre peลกรญch. Keฤ parkovanie osobnรฝch vozidiel na verejnรฝch priestranstvรกch zaฤalo potlรกฤaลฅ ฤพudskรฉ aktivity, zaฤalo sa to interpretovaลฅ ako nedostatok parkovรญsk, nie ako problรฉm automobilizmu.

Scenรกre do budรบcnosti

Bratislava potrebuje vย sรบฤasnom obdobรญ รบtlmu vรฝstavby prehodnotiลฅ svoje priority vย doprave, vo vzลฅahu dopravy aย verejnรฉho priestoru, zelene, vย systรฉme hromadnej verejnej dopravy. Mesto nemรก vyhodnotenรบ bytovรบ vรฝstavbu poฤas uplynulรฝch 20 rokov aย nemรก ani koncepciu ฤalลกieho rozvoja bรฝvania vย meste aย jeho okolรญ.
Budรบci vรฝvoj Bratislavy mรก viacero moลพnรฝch scenรกrov aย  treba ich skรบmaลฅ od ลกirลกรญch sรบvislostรญ regiรณnu po rozvojovรฉ plochy vย meste aย moลพnosti jednotlivรฝch blokov.

Dรดleลพitou sรบฤasลฅou bรฝvania je ลพivotnรฝ ลกtรฝl spoloฤnosti. Inรฝ bol vย 80. rokoch dvadsiateho storoฤia, keฤ sa obmedzili osobnรฉ prรกva jednotlivca aย nahradili sa direktรญvne urฤovanรฝmi normami aย prรญkazmi. Inรฝ ลพivotnรฝ ลกtรฝl bol vย uplynulรฝch dvadsiatich rokoch, keฤ doลกlo kย celkovรฉmu uvoฤพneniu vzลฅahov vย rodine, rastu individualizmu, prรญklonu ku konzumu, spotrebe.

Bรฝvanie vย budรบcnosti zรกvisรญ aj od definovania pomeru individuรกlneho aย spoloฤnรฉho pri tvorbe obytnรฝch sรบborov aย jednotlivรฝch bytovรฝch domov iย bytov. Bรฝvanie vย meste sรบvisรญ sย dopravou aย verejnรฝm priestorom, aย preto bude potrebnรฉ presnejลกie definovaลฅ podmienky na dotvorenie plรดch vย okolรญ bytovรฝch domov.

Ing.ย arch. Peter ลฝalman
Foto: Dano Veselskรฝ

Autor je autorizovanรฝ architekt, vydal Atlasy Bratislavy, ktorรฉ sa zaoberajรบ jej architektรบrou vย rรดznych obdobiach.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.

Najฤรญtanejลกie