Filiรกlka – novรก ลพelezniฤnรก stanica v Bratislave
Zย hlavnej ลพelezniฤnej stanice vย Bratislave nie je moลพnรฉ urobiลฅ stanicu eurรณpskej รบrovne. Limituje ju stav aj rozmer. ล tรกt sa preto pripravuje na vรฝstavbu novรฉho uzla. Ako rieลกenie sa ponรบka obnova ลพelezniฤnej stanice Filiรกlka, kde sa doprava skonฤila vย roku 1985, aย stanica odvtedy chรกtra. Nachรกdza sa blรญzko centra mesta, neฤaleko Trnavskรฉho mรฝta.
Bratislava zaznamenala po roku 1990 znaฤnรฝ urbanistickรฝ rozvoj โ stavia sa nielen vย centre aย vลกetkรฝch mestskรฝch ฤastiach, ale mesto sa โrozlialoโ do okolia aย nenรกpadne vznikla aglomerรกcia so vลกetkรฝm, ฤo kย tomu patrรญ. Mobilita โ dennรฉ presuny autami โ zaskoฤila obyvateฤพov, ale aj samosprรกvu aย ลกtรกtnu sprรกvu. Aktรญvne zapojenie koฤพajovej, kapacitnej prepravy je kฤพรบฤom kย rieลกeniu dneลกnej situรกcie.
Stagnรกcia ลพeleznรญc
ลฝeleznice po roku 1990 stagnovali, niฤ novรฉ sa neudialo. Bratislava mรก spracovanรฝ neรบplnรฝ Generel dopravy (2014), ktorรฝ vรดbec nerieลกil koฤพajovรบ dopravu ani MHD, ani vรคzby na urbanizmus. Zaujรญmavรฝm prรญspevkom kย rieลกeniu mobility aย rozvoju koฤพajovej dopravy bola ลกtรบdia โ Projekt TEN-T (Transeurรณpska dopravnรก sieลฅ), ktorรก uvaลพovala oย prieฤnom prepojenรญ cez centrum mesta vย ลกirลกom rozchode koฤพajรญ.
Bratislava mรก totiลพ jeden problรฉm do budรบcnosti navyลกe โ rozchod koฤพajรญ ลพeleznice aย elektriฤky nie je rovnakรฝ. Do konca roka 2018 nebola prezentovanรก oฤakรกvanรก ลกtรบdia rieลกenia ลพelezniฤnรฉho uzla Bratislava. Novรฉ vedenie mesta teda ฤakรก zosรบladenie rรดznych doplnkov, generelov aย inรฝch podkladov. Zloลพitรฝ aย zdฤบhavรฝ proces by sa mal logicky zaฤaลฅ inventรบrou โ ฤo mรก mesto kย dispozรญcii, ฤo je pouลพiteฤพnรฉ, ฤo je potrebnรฉ doplniลฅ.
Popri tom treba zaฤaลฅ reรกlny proces spracovania novรฉho รบzemnรฉho plรกnu mesta aย jeho okolia. Bratislava ale uลพ niekoฤพko desaลฅroฤรญ nemรก ลพiadnu novรบ stanicu ani zastรกvku na ลพelezniฤnej trati. Prรกve Projekt TEN-T priniesol ideu novej ลพelezniฤnej stanice Fiยญliรกlka ako koncovรฉho bodu (vย 1. etape) prรญmestskรฝch vlakov zย minimรกlne troch smerov rozvรญjajรบcich sa predmestรญ.
Moลพnosti hlavnej ลพelezniฤnej stanice sรบ vyฤerpanรฉ โ nielen technicky, ale aj morรกlne. Poฤas 45 rokov sa uskutoฤnilo niekoฤพko sรบลฅaลพรญ na prestavbu ฤi novostavbu. Znรกmy je osud ostatnรฉho โrieลกeniaโ sย โtieลพ developeromโ, ktorรฝ eลกte nemรก sรบdny koniec.
Prezentรกcia novej Filiรกlky
ฤlรกnok vznikal sรบbeลพne sย prรญpravou prezentรกcie vย Cvernovke (19. 2. 2019), kde sme ukรกzali nepublikovanรฝ variant umiestnenia novej hlavovej ลพelezniฤnej stanice spolu sย dorieลกenรญm nadvรคznostรญ na MHD. Dรดleลพitรก je priama vรคzba na novรบ trasu elektriฤky + alternatรญva rieลกenia Raฤianskeho mรฝta aย pokraฤovania okruhu ulรญc Bajkalskรก โ Jaroลกova โ Pionierska.
Bez dorieลกenia aย dobudovania ลกirลกรญch urbanistickรฝch aย dopravnรฝch nadvรคznostรญ bude akรฉkoฤพvek rieลกenie iba ฤiastkovรฉ aย vlastne zlรฉ. Zaลฅaลพรญ budรบcnosลฅ aย nepomรดลพe ani vย sรบฤasnosti, len pridรก kย dlhodobo nerieลกenรฝm, nepoukladanรฝm โpolienkamโ ฤalลกie. Novรฝ komunikaฤnรฝ skelet je pravouhlรฝ, odฤพahฤenรก je ล ancovรก ulica.
Sย prepojenรญm na MHD
Prezentovanรฉ rieลกenie nie je definitรญvne, jeho cieฤพom je skรดr poukรกzaลฅ na ฤalลกie aspekty zvolenej polohy trasy koฤพajรญ do ลพelezniฤnej stanice nad terรฉnom โ je to najmรค vytvorenie komfortnรฉho prestupu na MHD vrรกtane novej elektriฤkovej trasy.
Architekt Vladimรญr ล imko dlhodobo poukazuje, aj na zรกklade dlhoroฤnรฝch skรบsenostรญ zย Viedne, ลพe tunelovรฉ ฤi polozapustenรฉ rieลกenia sรบ pre Bratislavu cenovo nedostupnรฉ. Perspektรญvne je moลพnรฉ vย trase koฤพajรญ pokraฤovaลฅ aลพ na Karadลพiฤovu aย Dostojevskรฉho rad nad terรฉnom.
Nรกvrh zรกroveล umoลพnรญ pokraฤovaลฅ vย dlhodobo nerieลกenom aย poddimenzovanom prepojenรญ Bajkalskรก โ Pionierska na terรฉne, mestskรฉ rieลกenie bez tunela, ฤi estakรกdy + dorieลกenie novรฉho prepojenia na Kolibu ponad jestvujรบcu ลพelezniฤnรบ traลฅ โ ulice Tupรฉho aย Sliaฤsku. Dnes je novรก zรกstavba na Kolibe prรญstupnรก dvoma tunelmi pod telesom ลพeleznice zย 19. storoฤia…
Nรกvrh ponรบka novรฝ tvar pre Raฤianske mรฝto, kde sa zรกstavba od zรกpadu mesta dostala do bezprostrednรฉho kontaktu sย automobilovou dopravou. Zรกroveล vo vรคzbe na uzol Filiรกlka je novonavrhnutรฉ rieลกenie prestupu โ zastรกvky MHD Raฤianske mรฝto. Dรดleลพitรฉ je aj prepojenie kriลพovatky Raฤianske mรฝto โ Smreฤianska โ Pionierska โ Jaskov rad.
Dochรกdza kย upokojeniu automobilovej dopravy na ล ancovej โ smer zรกpad na hlavnรบ ลพelezniฤnรบ stanicu aย aj na vรฝchod, smer Trnavskรฉ mรฝto. Vytvรกra sa priestor prepojenia parku na Raฤianskom mรฝte cez zelenรฝ koridor ล ancovรก sย reorganizovanรฝm verejnรฝm priestorom Trnavskรฉ mรฝto.
ลฝelezniฤnรก stanica vo vyvรฝลกenej polohe
Osobitou tรฉmou je rieลกenie novej ลพelezniฤnej stanice vo vyvรฝลกenej polohe, jej hmota, architektรบra, vรคzba na Trnavskรฉ mรฝto, novรฝ prestupovรฝ uzol, moลพnosลฅ nรกstupu aย vรฝchodu. Novรฝ investor uzavrel nedรกvno sรบลฅaลพ na prestavbu Istropolisu aย dรดleลพitรฉ bude zo strany mesta zadefinovaลฅ novรบ tvรกr, obsah Trnavskรฉho mรฝta.
Prezentovanรฉ rieลกenie mรดลพe slรบลพiลฅ ako zรกklad na spresnenie podmienok na vypรญsanie urbanisticko-architektonickej sรบลฅaลพe na rieลกenie novej stanice Bratislava-Filiรกlka aย okolie. Novรฉ vedenie mesta teda ฤakรก vย oblasti mobility aย dopravy zosรบladenie rรดznych doplnkov, generelov aย inรฝch podkladov. Dรดleลพitรฉ je nestrรกcaลฅ ฤas, stanoviลฅ obsah aย postupnosลฅ krokov. Je potrebnรฉ vytvoriลฅ odbornรฉ tรญmy, zaฤaลฅ proces participรกcie. Koordinaฤnรฝ pohฤพad urbanistu je nevyhnutnรฝ.
Cieฤพovรฝ, resp. ideรกlny stav vย mobilite ako-tak poznรกme, objavuje sa aj vย publikรกcii Plรกn Bratislava (2017), ktorรก je podkladom na prรกcu tรญmu architekta Matรบลกa Valla, novรฉho primรกtora mesta. Prรญprava celomestskรฝch ฤi nadmestskรฝch investรญciรญ je zloลพitรฝ aย dlhรฝ proces. Vย prรญpade novej ลพelezniฤnej stanice je รบฤasลฅ ลกtรกtu bezpodmieneฤne nutnรก. ฤo teda urobiลฅ vย roku 2019? Koneฤne prejsลฅ od slov, nekompletnรฝch ลกtรบdiรญ kย reรกlnemu plรกnovaniu aย systรฉmu postupnรฝch krokov.
Foto: Miro Pochyba