Gare Maritime
Galรฉria(11)

Unikรกt strieda unikรกt. Bรฝvalรฉ prekladisko medzinรกrodnej poลกty sa zmenilo na obytnรบ ลกtvrลฅ

Transformรกcia historickej stavby, ktorรก kedysi patrila k najvรคฤลกรญm ลพelezniฤnรฝm staniciam a sรบฤasne k najvรคฤลกรญm poลกtovรฝm รบradom v celej Eurรณpe, nie je prรกve malรฉ sรบsto.

Architekti z Rotterdamu z ateliรฉru Neutelings Riedijk vytvorili z obrieho kolosu skla, betรณnu a ocele samostatnรบ mestskรบ ลกtvrลฅ, ktorej hlavnรฝm poznรกvacรญm znamenรญm je udrลพateฤพnosลฅ a materiรกlovรก recyklรกcia. V ฤasoch, keฤ e-mail mรดลพeme odoslaลฅ kamkoฤพvek do sveta za niekoฤพko sekรบnd a balรญฤek vรกm kuriรฉr privezie aลพ predo dvere, sa ฤพahko zabรบda na starลกie spรดsoby distribรบcie poลกty.

Rodina nemeckรฝch aristokratov Thurnovcov-Taxisovcov zaฤala expandovaลฅ do doruฤovateฤพskรฉho biznisu uลพ v ฤasoch dรกvno minulรฝch โ€“ v roku 1489. V roku 1516 si na zelenรฝch lรบkach na predmestรญ Bruselu vytvorili prevรกdzkovรฉ zรกzemie pre stajne a pasienky svojich postiliรณnskych konรญ; tieto majetky si udrลพali aลพ do roku 1704, keฤ velenie aj sklady svojej medzinรกrodnej poลกty presunuli do Frankfurtu.

Priamo v strede rozrastajรบcej sa belgickej metropoly sa vtedy otvoril priestor na ฤalลกie vyuลพitie. Polia Tour et Taxis, ako sa lokalita nazรฝvala, boli vรฝhodne situovanรฉ na pomedzรญ kanรกla Wilebroek, navyลกe pri rieฤnej tepne Scheldt, ktorรก spรกjala Brusel so Severnรฝm morom.

V roku 1895 preto vlรกda schvรกlila ลกtedro dotovanรฝ projekt na pretvorenie 37 hektรกrov tunajลกej plochy โ€“ a vzniklo najvรคฤลกie eurรณpske redistribuฤnรฉ prekladisko a centrum medzinรกrodnej poลกty. Takรฝ rozsiahly zรกmer je ลฅaลพkรฉ si predstaviลฅ v kontexte Eurรณpy na zaฤiatku 20. storoฤia, pretoลพe iลกlo o vรดbec prvรบ multimodรกlnu stavbu na svete.

02 Gare Maritime NRA FilipDujardin HR min scaled 1
Niekdajลกรญ poลกtovรฝ รบrad, terminรกl ลพeleznice a lodnej dopravy dnes slรบลพi ako mesto v meste โ€“ nรกjdeme tu krytรฉ bulvรกre, nรกmestia, kancelรกrie, obchody, reลกtaurรกcie i priestory na spoloฤenskรฉ akcie. Kniha_
Gare Maritime
Na stavbu pavilรณnov aj tvorbu stropnรฝch obkladov sa vyuลพili CLT panely doplnenรฉ certifikovanรฝm FSC dubovรฝm drevom.
Gare Maritime
Gare Maritime
Gare Maritime
Architekti vytvorili ilรบziu uliฤnej siete, ktorรก je navyลกe podporenรก zรกhradami a pruhmi zelene mozaikovito vฤlenenรฝmi medzi stavby.

ฤŒokoฤพvek sa sem priviezlo na voze, koลˆmo, vlakom alebo sa prinieslo v rukรกch, vลกetko mohlo o niekoฤพko hodรญn vyraziลฅ na zaoceรกnsku cestu. A trasa doruฤovania fungovala aj v opaฤnom smere, pretoลพe napojenie areรกlu na ลพeleznicu, lodnรบ aj pozemnรบ prepravu bolo dokonale premyslenรฉ.

Listovรฉ zรกsielky aj balรญฤky voลˆajรบce kรกvou a ฤokolรกdou sa spracovรกvali v areรกli s rozlohou 45-tisรญc ลกtvorcovรฝch metrov. V areรกli pracovali stรกli zamestnanci poลกty (spolu ich bolo aลพ 3 000) a v pridruลพenรฝch skladiskรกch a depรกch malo prรกcu nespoฤetne manipulaฤnรฝch robotnรญkov, zriadencov ลพeleznice aj posรกdok lodรญ.

Tunajลกia Gare Maritime, kombinรกcia poลกtovรฉho รบradu, terminรกlu ลพelezniฤnej stanice osobnej aj nรกkladnej prepravy a miesto na nalodenie tovaru a pasaลพierov, bola svojho ฤasu druhou najrozsiahlejลกou stavbou v celej Eurรณpe โ€“ hneฤ po palรกci vo Versailles.

Kolos, ktorรฝ sa preลพil

Bruselskรก Gare Maritime bola enormnรฝm kolosom, obrรญm ฤพudskรฝm mraveniskom, dokonale organizovanรฝm uzlom transportu medzinรกrodnรฝch zรกsielok. A sรบฤasne nikdy nezovลกednela, a to vฤaka ukรกลพke pokroฤilรฉho spojenia komplikovanรฉho inลพinierskeho zรกmeru a architektรบry v duchu art dรฉco.

Pod tรบto legendu sa svojรญm autorstvom podpรญsali aj niekdajลกie legendy svojej profesie: Constant Bosmans a Henri Vandeveld. Areรกl bol belgickou tlaฤou v ฤase svojho otvorenia v roku 1908 jednohlasne povaลพovanรฝ za โ€žodkaz zruฤnosti belgickรฝch inลพinierov a staviteฤพov, monument ich majstrovstva s oceฤพou, ลพelezom, sklom a betรณnomโ€œ.

Prirovnรกvaลฅ ho k srdcu organizmu, ktorรฉ svojรญm pumpovanรญm ลพenie krv a stรกva sa tak svojbytnรฝm centrom komercie a priemyslu, nebolo v prvรฝch pรคลฅdesiatich rokoch minulรฉho storoฤia vรดbec nadsadenรฉ. Lenลพe aj vรฝkonnรฉ srdce sa raz unavรญ a zaฤne zaostรกvaลฅ za zrรฝchฤพujรบcim sa tempom okolitรฉho sveta.

O niekdajลกiu slรกvu pripravila Gare Maritime rozrastajรบca sa Eurรณpska รบnia a bezcolnรฉ zรณny, boom rรฝchlostnรฝch ciest a diaฤพnic, uprednostnenie ลพelezniฤnej prepravy v neprospech rieฤnej.

Gare Maritime
Gare Maritime | Zdroj: Filip Dujardin

Areรกl, honosiaci sa svojimi parametrami a kvalitou spracovania, sa zrazu preลพil a odrรกstol svojmu pรดvodnรฉmu poslaniu. Preto od 90. rokov minulรฉho storoฤia Belgiฤania rieลกili, ฤo s touto stavbou ฤalej. Zakonzervovaลฅ v hrubรฝch obrysoch jej majestรกtnosลฅ len pre melanchรณliu niekdajลกej elegancie sa za tak veฤพa peลˆazรญ zdalo nedostatoฤnรฉ.

Idea prestavby areรกlu do podoby vskutku monลกtruรณznej koncertnej haly (pre 12-tisรญc posluchรกฤov) naลกลฅastie nepreลกla a pamiatkari, rovnako ako aj radnica, sa zdrลพanlivo postavili aj k nรกpadu na vytvorenie 900 sociรกlnych bytov โ€žzastreลกenรฉhoโ€œ susedstva. Centrรกlny objekt stanice Gare Maritime pritom svojou ลกรญrkou 140 metrov, dฤบลพkou 280 metrov a vรฝลกkou aลพ 24 metrov ponรบkal fascinujรบci priestor na nรกhradnรฉ vyuลพitie. Ale akรฉ?

Novรฝ zmysel?

รšลพitok prinieslo mesto v meste. Preลกฤพapovanie v neistote, ktorรบ len ลฅaลพko niesla ลกtvorica nadnรกrodnรฝch developerov spoluvlastniacich areรกl, ukonฤil rok 2017. Finรกlnym verdiktom o budรบcnosti miesta sa stal zรกmer na jeho pretvorenie do podoby โ€žzmieลกanรฝchโ€œ urbรกnnych programov.

Teda zachovanie vonkajลกieho objemu pamiatkovo chrรกnenej stavby, ale prepracovanie vnรบtornej vรฝplne na kancelรกrie, predajne, reลกtaurรกcie, cateringovรฉ sluลพby a priestory na spoloฤenskรฉ podujatia.

Cieฤพom bolo vytvoriลฅ โ€žmesto v mesteโ€œ, krytรฉ novรฉ bulvรกre ulรญc, parky a nรกmestia, vลกetko s prรญsluลกnou civilnou obsluลพnosลฅou. Presnejลกie, โ€žvybudovaลฅ mesto, na ktorรฉ nikdy neprลกรญโ€œ; to sรบ poetickรฉ slovรก tvorcu projektu Dietera de Vosa, ktorรฝ sa spolu s architektmi ลกtรบdia Neutelings Riedijk pustil do neฤพahkej prรกce.

Preฤo neฤพahkej? Stanica Gare Maritime nebola ลพiadnym brownfieldom, nepeknou stopou industriรกlnej minulosti ani jazvou v organickom tkanive metropoly. Ale skรดr miestom osobnรฝch spomienok a podstatnou sรบฤasลฅou histรณrie celรฉho mesta. Citlivosลฅ k pรดvodnej skladbe a dรดraz na zachovanie pรดvodnรฉho charakteru sรบ vลกak z princรญpu neฤพahkรฉ, keฤ chcete sรบฤasne โ€žzmeniลฅ, ale zรกroveลˆ uchovaลฅโ€œ ฤokoฤพvek s rozlohou 45-tisรญc ลกtvorcovรฝch metrov.

02 Gare Maritime NRA FilipDujardin HR min scaled 1
Gare Maritime | Zdroj: Filip Dujardin

Kolosรกlna stavba vลพdy predstavuje vรฝzvu, narazรญte na parametre celkovรฉho objemu, rozdrvรญ vรกs jej vizuรกlna vรกha. Pravda, ak prรกve nemรกte takรฝ dokonale vypracovanรฝ projekt ako rotterdamskรญ architekti, ktorรญ si k dielu prizvali rad uznรกvanรฝch profesionรกlov z rรดznych odborov, aby s nimi od samรฉho zaฤiatku rieลกili ฤiastkovรฉ problematickรฉ รบseky. ลฝe nad plรกnmi redizajnu historickej budovy zasadli architekti, to dรกva zmysel.

Ale poradnรฝ tรญm v tomto prรญpade tvorili tieลพ konลกtrukฤnรญ inลพinieri (inลพinieri z Bureau Bouwtechniek sรบ priamo spolutvorcami zรกmeru), strojnรญ technici, pamiatkari, odbornรญci na akustiku, krajinรกri, hygienici, umelci, konzultanti poลพiarnej bezpeฤnosti, ekonomickรญ poradcovia a rozpoฤtรกri materiรกlu.

Vlastne len pod pilotnรบ verziu nรกvrhu sa podpรญsalo viac ako 50 expertov mimo ลพivรฉho jadra Neutelings Riedijk Architects, ktorรญ prรญpravu poลˆali komplexne a jednotlivรฉ aspekty projektu rozhodne nepodcenili. A ฤo teda na tomto mieste, v obรกlke monumentu minulosti s potenciรกlom do budรบcnosti, nakoniec vyrรกstlo?

V podstate sa tu nachรกdza celรก samostatnรก mestskรก ลกtvrลฅ s vฤlenenou desiatkou parkov, voฤพne naviazanรก presklenou fasรกdou na vonkajลกiu ulici Picardstraat.

Minulรฉ a sรบฤasnรฉ prvenstvรก

Prvรฝ krok? Zmenลกiลฅ a poฤพudลกtiลฅ mierku neprirodzene veฤพkej budovy a priestor v jej podstreลกรญ rozdeliลฅ na menลกie pavilรณny s rozlohou 4 500 ลกtvorcovรฝch metrov; vo vstupnej a koncovej ฤasti tak zรกroveลˆ vznikli dva menลกie vstupnรฉ portรกly (750 m2).

โ€žTรฝm sa naruลกil dojem nekoneฤnej haly, pripomรญnajรบci skรดr nรกkupnรฉ centrum, a vytvorila sa ilรบzia uliฤnej siete,โ€œ opisuje de Vos. Tรบ podporila adaptรกcia desiatky zรกhrad (tematicky ฤlenenรฝch ako lesnรฉ, kvetinovรฉ, lรบฤne a vonnรฉ), mozaikovito vฤlenenรฝch medzi stavby, a aj zapracovanie dvoch 16-metrovรฝch pruhov zelene.

Inลกpirรกciu si architekti vypoลพiฤali od ลกpanielskych ramblas, voฤพne priechodnรฝch pasรกลพรญ s malรฝmi nรกmestiami medzi blokmi domov. Na vstavanรฉ pavilรณny aj stropnรฉ obklady sa vyuลพili CLT panely doplnenรฉ certifikovanรฝm FSC dubovรฝm drevom. Zachoval sa princรญp ekologickej udrลพateฤพnosti aj รบspor. Rieลกenie s cementovรฝmi prekladmi by bolo hmotovo pรคลฅkrรกt ลฅaลพลกie (a niekoฤพkonรกsobne drahลกie).

Architekti vytvorili ilรบziu uliฤnej siete, ktorรก je navyลกe podporenรก zรกhradami a pruhmi zelene mozaikovito vฤlenenรฝmi medzi stavby.
Architekti vytvorili ilรบziu uliฤnej siete, ktorรก je navyลกe podporenรก zรกhradami a pruhmi zelene mozaikovito vฤlenenรฝmi medzi stavby. | Zdroj: Filip Dujardin

Navyลกe panelovรฉ ลกtruktรบry mรดลพu existovaลฅ รบplne nezรกvisle od oceฤพovej konลกtrukcie obvodu pรดvodnej stavby. โ€žS CLT sme mohli naplno vyuลพiลฅ moลพnosti off-site konลกtrukcie, prefabrikovaลฅ potrebnรฉ diely a nechaลฅ ich zostaviลฅ v mieste bez prรญstupu ลฅaลพkej techniky alebo naruลกenia samotnej lokality,โ€œ dodรกva de Vos.

Panely sรบ pritom zo svojej podstaty modulรกrne a mรดลพu sa ฤasom pokojne vyuลพiลฅ aj inde โ€“ ide o jasnรฝ odkaz na cirkulรกrnu ekonomiku, materiรกlovรบ recyklรกciu a dopyt po opรคtovnom vyuลพรญvanรญ, ktorรก vlastne celรฝ projekt Gare Maritime charakterizuje.

Z nieฤoho starรฉho a nevyuลพรญvanรฉho sa tu vytvรกra nieฤo zmysluplnรฉ, vรฝznamnรฉ pre ฤalลกiu existenciu. Sรฉriu niekdajลกรญch prvenstiev po รบprave Neutelings Riedijk rozลกรญrila ฤalลกia, aktuรกlna. Gare Maritime je v sรบฤasnosti najvรคฤลกou realizรกciou s vyuลพitรญm CLT panelov v celej Eurรณpe.

Gare Maritime
Gare Maritime | Zdroj: Filip Dujardin

A ฤalลกรญm unikรกtom je, ลพe jej prevรกdzka je kompletne energeticky neutrรกlna, s nulovou emisnou bilanciou. Podlhovastรก strecha sa totiลพ priam ponรบkala na inลกtalรกciu 17-tisรญc ลกtvorcovรฝch metrov solรกrnych panelov, ktorรฉ teraz kryjรบ vnรบtornรฝ dopyt po energiรกch (doplnenรฝ geotermรกlnymi vrtmi). Funguje tu aj rozsiahly systรฉm na zber vody, ktorรฝ slรบลพi na zalievane zelene.

Voda zo strechy, sรบstredenรก v objemnรฝch nรกdrลพiach, je tu potrebnรก. Gare Maritime je totiลพ mestom pod strechou, na ktorรฉ neprลกรญ. Jeho srdce vลกak bije ฤalej. Realizรกcia bola v roku 2020 nominovanรก na cenu za architektรบru ARC20 a takisto na nรกrodnรฉ ocenenie BTCA (Belgian Timber Construction Awards); tento rok zรญskala nominรกciu na prestรญลพnu cenu Mies van der Rohe Award 2022.

Gare Maritime Workspace
Miesto: Picardstraat, Tour & Taxis, Brusel, Belgicko
Architektonickรฉ ลกtรบdio: Neutelings Riedijk Architects, Bureau Bouwtechniek
Vedรบci projektu: Michiel Riedijk, Willem Jan Neutelings, Dieter de Vos
Projektovรฝ tรญm: Kenny Tang, Alejandro Mosquera Garcia, Alexey Boev, Anselmo Niลพiฤ‡, Frank Venhorst, Pietro Manara
Spoluprรกca: Ney & Partners BXL, OMGEVING, Boydens Engineering
Investor: Extensa Group
Zastavanรก plocha: 45 000 m2
Realizรกcia: 2017 โ€“ 2019
Radomรญr Dohnal
Najฤรญtanejลกie