Unikรกt strieda unikรกt. Bรฝvalรฉ prekladisko medzinรกrodnej poลกty sa zmenilo na obytnรบ ลกtvrลฅ
Transformรกcia historickej stavby, ktorรก kedysi patrila k najvรคฤลกรญm ลพelezniฤnรฝm staniciam a sรบฤasne k najvรคฤลกรญm poลกtovรฝm รบradom v celej Eurรณpe, nie je prรกve malรฉ sรบsto.
Architekti z Rotterdamu z ateliรฉru Neutelings Riedijk vytvorili z obrieho kolosu skla, betรณnu a ocele samostatnรบ mestskรบ ลกtvrลฅ, ktorej hlavnรฝm poznรกvacรญm znamenรญm je udrลพateฤพnosลฅ a materiรกlovรก recyklรกcia. V ฤasoch, keฤ e-mail mรดลพeme odoslaลฅ kamkoฤพvek do sveta za niekoฤพko sekรบnd a balรญฤek vรกm kuriรฉr privezie aลพ predo dvere, sa ฤพahko zabรบda na starลกie spรดsoby distribรบcie poลกty.
Rodina nemeckรฝch aristokratov Thurnovcov-Taxisovcov zaฤala expandovaลฅ do doruฤovateฤพskรฉho biznisu uลพ v ฤasoch dรกvno minulรฝch โ v roku 1489. V roku 1516 si na zelenรฝch lรบkach na predmestรญ Bruselu vytvorili prevรกdzkovรฉ zรกzemie pre stajne a pasienky svojich postiliรณnskych konรญ; tieto majetky si udrลพali aลพ do roku 1704, keฤ velenie aj sklady svojej medzinรกrodnej poลกty presunuli do Frankfurtu.
Priamo v strede rozrastajรบcej sa belgickej metropoly sa vtedy otvoril priestor na ฤalลกie vyuลพitie. Polia Tour et Taxis, ako sa lokalita nazรฝvala, boli vรฝhodne situovanรฉ na pomedzรญ kanรกla Wilebroek, navyลกe pri rieฤnej tepne Scheldt, ktorรก spรกjala Brusel so Severnรฝm morom.
V roku 1895 preto vlรกda schvรกlila ลกtedro dotovanรฝ projekt na pretvorenie 37 hektรกrov tunajลกej plochy โ a vzniklo najvรคฤลกie eurรณpske redistribuฤnรฉ prekladisko a centrum medzinรกrodnej poลกty. Takรฝ rozsiahly zรกmer je ลฅaลพkรฉ si predstaviลฅ v kontexte Eurรณpy na zaฤiatku 20. storoฤia, pretoลพe iลกlo o vรดbec prvรบ multimodรกlnu stavbu na svete.
ฤokoฤพvek sa sem priviezlo na voze, koลmo, vlakom alebo sa prinieslo v rukรกch, vลกetko mohlo o niekoฤพko hodรญn vyraziลฅ na zaoceรกnsku cestu. A trasa doruฤovania fungovala aj v opaฤnom smere, pretoลพe napojenie areรกlu na ลพeleznicu, lodnรบ aj pozemnรบ prepravu bolo dokonale premyslenรฉ.
Listovรฉ zรกsielky aj balรญฤky voลajรบce kรกvou a ฤokolรกdou sa spracovรกvali v areรกli s rozlohou 45-tisรญc ลกtvorcovรฝch metrov. V areรกli pracovali stรกli zamestnanci poลกty (spolu ich bolo aลพ 3 000) a v pridruลพenรฝch skladiskรกch a depรกch malo prรกcu nespoฤetne manipulaฤnรฝch robotnรญkov, zriadencov ลพeleznice aj posรกdok lodรญ.
Tunajลกia Gare Maritime, kombinรกcia poลกtovรฉho รบradu, terminรกlu ลพelezniฤnej stanice osobnej aj nรกkladnej prepravy a miesto na nalodenie tovaru a pasaลพierov, bola svojho ฤasu druhou najrozsiahlejลกou stavbou v celej Eurรณpe โ hneฤ po palรกci vo Versailles.
Kolos, ktorรฝ sa preลพil
Bruselskรก Gare Maritime bola enormnรฝm kolosom, obrรญm ฤพudskรฝm mraveniskom, dokonale organizovanรฝm uzlom transportu medzinรกrodnรฝch zรกsielok. A sรบฤasne nikdy nezovลกednela, a to vฤaka ukรกลพke pokroฤilรฉho spojenia komplikovanรฉho inลพinierskeho zรกmeru a architektรบry v duchu art dรฉco.
Pod tรบto legendu sa svojรญm autorstvom podpรญsali aj niekdajลกie legendy svojej profesie: Constant Bosmans a Henri Vandeveld. Areรกl bol belgickou tlaฤou v ฤase svojho otvorenia v roku 1908 jednohlasne povaลพovanรฝ za โodkaz zruฤnosti belgickรฝch inลพinierov a staviteฤพov, monument ich majstrovstva s oceฤพou, ลพelezom, sklom a betรณnomโ.
Prirovnรกvaลฅ ho k srdcu organizmu, ktorรฉ svojรญm pumpovanรญm ลพenie krv a stรกva sa tak svojbytnรฝm centrom komercie a priemyslu, nebolo v prvรฝch pรคลฅdesiatich rokoch minulรฉho storoฤia vรดbec nadsadenรฉ. Lenลพe aj vรฝkonnรฉ srdce sa raz unavรญ a zaฤne zaostรกvaลฅ za zrรฝchฤพujรบcim sa tempom okolitรฉho sveta.
O niekdajลกiu slรกvu pripravila Gare Maritime rozrastajรบca sa Eurรณpska รบnia a bezcolnรฉ zรณny, boom rรฝchlostnรฝch ciest a diaฤพnic, uprednostnenie ลพelezniฤnej prepravy v neprospech rieฤnej.
Areรกl, honosiaci sa svojimi parametrami a kvalitou spracovania, sa zrazu preลพil a odrรกstol svojmu pรดvodnรฉmu poslaniu. Preto od 90. rokov minulรฉho storoฤia Belgiฤania rieลกili, ฤo s touto stavbou ฤalej. Zakonzervovaลฅ v hrubรฝch obrysoch jej majestรกtnosลฅ len pre melanchรณliu niekdajลกej elegancie sa za tak veฤพa peลazรญ zdalo nedostatoฤnรฉ.
Idea prestavby areรกlu do podoby vskutku monลกtruรณznej koncertnej haly (pre 12-tisรญc posluchรกฤov) naลกลฅastie nepreลกla a pamiatkari, rovnako ako aj radnica, sa zdrลพanlivo postavili aj k nรกpadu na vytvorenie 900 sociรกlnych bytov โzastreลกenรฉhoโ susedstva. Centrรกlny objekt stanice Gare Maritime pritom svojou ลกรญrkou 140 metrov, dฤบลพkou 280 metrov a vรฝลกkou aลพ 24 metrov ponรบkal fascinujรบci priestor na nรกhradnรฉ vyuลพitie. Ale akรฉ?
Novรฝ zmysel?
รลพitok prinieslo mesto v meste. Preลกฤพapovanie v neistote, ktorรบ len ลฅaลพko niesla ลกtvorica nadnรกrodnรฝch developerov spoluvlastniacich areรกl, ukonฤil rok 2017. Finรกlnym verdiktom o budรบcnosti miesta sa stal zรกmer na jeho pretvorenie do podoby โzmieลกanรฝchโ urbรกnnych programov.
Teda zachovanie vonkajลกieho objemu pamiatkovo chrรกnenej stavby, ale prepracovanie vnรบtornej vรฝplne na kancelรกrie, predajne, reลกtaurรกcie, cateringovรฉ sluลพby a priestory na spoloฤenskรฉ podujatia.
Cieฤพom bolo vytvoriลฅ โmesto v mesteโ, krytรฉ novรฉ bulvรกre ulรญc, parky a nรกmestia, vลกetko s prรญsluลกnou civilnou obsluลพnosลฅou. Presnejลกie, โvybudovaลฅ mesto, na ktorรฉ nikdy neprลกรญโ; to sรบ poetickรฉ slovรก tvorcu projektu Dietera de Vosa, ktorรฝ sa spolu s architektmi ลกtรบdia Neutelings Riedijk pustil do neฤพahkej prรกce.
Preฤo neฤพahkej? Stanica Gare Maritime nebola ลพiadnym brownfieldom, nepeknou stopou industriรกlnej minulosti ani jazvou v organickom tkanive metropoly. Ale skรดr miestom osobnรฝch spomienok a podstatnou sรบฤasลฅou histรณrie celรฉho mesta. Citlivosลฅ k pรดvodnej skladbe a dรดraz na zachovanie pรดvodnรฉho charakteru sรบ vลกak z princรญpu neฤพahkรฉ, keฤ chcete sรบฤasne โzmeniลฅ, ale zรกroveล uchovaลฅโ ฤokoฤพvek s rozlohou 45-tisรญc ลกtvorcovรฝch metrov.
Kolosรกlna stavba vลพdy predstavuje vรฝzvu, narazรญte na parametre celkovรฉho objemu, rozdrvรญ vรกs jej vizuรกlna vรกha. Pravda, ak prรกve nemรกte takรฝ dokonale vypracovanรฝ projekt ako rotterdamskรญ architekti, ktorรญ si k dielu prizvali rad uznรกvanรฝch profesionรกlov z rรดznych odborov, aby s nimi od samรฉho zaฤiatku rieลกili ฤiastkovรฉ problematickรฉ รบseky. ลฝe nad plรกnmi redizajnu historickej budovy zasadli architekti, to dรกva zmysel.
Ale poradnรฝ tรญm v tomto prรญpade tvorili tieลพ konลกtrukฤnรญ inลพinieri (inลพinieri z Bureau Bouwtechniek sรบ priamo spolutvorcami zรกmeru), strojnรญ technici, pamiatkari, odbornรญci na akustiku, krajinรกri, hygienici, umelci, konzultanti poลพiarnej bezpeฤnosti, ekonomickรญ poradcovia a rozpoฤtรกri materiรกlu.
Vlastne len pod pilotnรบ verziu nรกvrhu sa podpรญsalo viac ako 50 expertov mimo ลพivรฉho jadra Neutelings Riedijk Architects, ktorรญ prรญpravu poลali komplexne a jednotlivรฉ aspekty projektu rozhodne nepodcenili. A ฤo teda na tomto mieste, v obรกlke monumentu minulosti s potenciรกlom do budรบcnosti, nakoniec vyrรกstlo?
V podstate sa tu nachรกdza celรก samostatnรก mestskรก ลกtvrลฅ s vฤlenenou desiatkou parkov, voฤพne naviazanรก presklenou fasรกdou na vonkajลกiu ulici Picardstraat.
Minulรฉ a sรบฤasnรฉ prvenstvรก
Prvรฝ krok? Zmenลกiลฅ a poฤพudลกtiลฅ mierku neprirodzene veฤพkej budovy a priestor v jej podstreลกรญ rozdeliลฅ na menลกie pavilรณny s rozlohou 4 500 ลกtvorcovรฝch metrov; vo vstupnej a koncovej ฤasti tak zรกroveล vznikli dva menลกie vstupnรฉ portรกly (750 m2).
โTรฝm sa naruลกil dojem nekoneฤnej haly, pripomรญnajรบci skรดr nรกkupnรฉ centrum, a vytvorila sa ilรบzia uliฤnej siete,โ opisuje de Vos. Tรบ podporila adaptรกcia desiatky zรกhrad (tematicky ฤlenenรฝch ako lesnรฉ, kvetinovรฉ, lรบฤne a vonnรฉ), mozaikovito vฤlenenรฝch medzi stavby, a aj zapracovanie dvoch 16-metrovรฝch pruhov zelene.
Inลกpirรกciu si architekti vypoลพiฤali od ลกpanielskych ramblas, voฤพne priechodnรฝch pasรกลพรญ s malรฝmi nรกmestiami medzi blokmi domov. Na vstavanรฉ pavilรณny aj stropnรฉ obklady sa vyuลพili CLT panely doplnenรฉ certifikovanรฝm FSC dubovรฝm drevom. Zachoval sa princรญp ekologickej udrลพateฤพnosti aj รบspor. Rieลกenie s cementovรฝmi prekladmi by bolo hmotovo pรคลฅkrรกt ลฅaลพลกie (a niekoฤพkonรกsobne drahลกie).
Navyลกe panelovรฉ ลกtruktรบry mรดลพu existovaลฅ รบplne nezรกvisle od oceฤพovej konลกtrukcie obvodu pรดvodnej stavby. โS CLT sme mohli naplno vyuลพiลฅ moลพnosti off-site konลกtrukcie, prefabrikovaลฅ potrebnรฉ diely a nechaลฅ ich zostaviลฅ v mieste bez prรญstupu ลฅaลพkej techniky alebo naruลกenia samotnej lokality,โ dodรกva de Vos.
Panely sรบ pritom zo svojej podstaty modulรกrne a mรดลพu sa ฤasom pokojne vyuลพiลฅ aj inde โ ide o jasnรฝ odkaz na cirkulรกrnu ekonomiku, materiรกlovรบ recyklรกciu a dopyt po opรคtovnom vyuลพรญvanรญ, ktorรก vlastne celรฝ projekt Gare Maritime charakterizuje.
Z nieฤoho starรฉho a nevyuลพรญvanรฉho sa tu vytvรกra nieฤo zmysluplnรฉ, vรฝznamnรฉ pre ฤalลกiu existenciu. Sรฉriu niekdajลกรญch prvenstiev po รบprave Neutelings Riedijk rozลกรญrila ฤalลกia, aktuรกlna. Gare Maritime je v sรบฤasnosti najvรคฤลกou realizรกciou s vyuลพitรญm CLT panelov v celej Eurรณpe.
A ฤalลกรญm unikรกtom je, ลพe jej prevรกdzka je kompletne energeticky neutrรกlna, s nulovou emisnou bilanciou. Podlhovastรก strecha sa totiลพ priam ponรบkala na inลกtalรกciu 17-tisรญc ลกtvorcovรฝch metrov solรกrnych panelov, ktorรฉ teraz kryjรบ vnรบtornรฝ dopyt po energiรกch (doplnenรฝ geotermรกlnymi vrtmi). Funguje tu aj rozsiahly systรฉm na zber vody, ktorรฝ slรบลพi na zalievane zelene.
Voda zo strechy, sรบstredenรก v objemnรฝch nรกdrลพiach, je tu potrebnรก. Gare Maritime je totiลพ mestom pod strechou, na ktorรฉ neprลกรญ. Jeho srdce vลกak bije ฤalej. Realizรกcia bola v roku 2020 nominovanรก na cenu za architektรบru ARC20 a takisto na nรกrodnรฉ ocenenie BTCA (Belgian Timber Construction Awards); tento rok zรญskala nominรกciu na prestรญลพnu cenu Mies van der Rohe Award 2022.
Miesto: Picardstraat, Tour & Taxis, Brusel, Belgicko
Architektonickรฉ ลกtรบdio: Neutelings Riedijk Architects, Bureau Bouwtechniek
Vedรบci projektu: Michiel Riedijk, Willem Jan Neutelings, Dieter de Vos
Projektovรฝ tรญm: Kenny Tang, Alejandro Mosquera Garcia, Alexey Boev, Anselmo Niลพiฤ, Frank Venhorst, Pietro Manara
Spoluprรกca: Ney & Partners BXL, OMGEVING, Boydens Engineering
Investor: Extensa Group
Zastavanรก plocha: 45 000 m2
Realizรกcia: 2017 โ 2019