Klimatickรก krรญza a budรบcnosลฅ miest
Dnes ลพije v mestรกch 3,5 miliardy ฤพudรญ. Roฤne sa prisลฅahuje ฤalลกรญch 77 miliรณnov a podฤพa prognรณz by mali v roku 2050 bรฝvaลฅ v mestรกch aลพ dve tretiny svetovej populรกcie. Mesto poskytuje pracovnรฉ prรญleลพitosti, prรญstup k vzdelaniu aj k zdravotnej starostlivosti. Uลพ teraz sรบ mestรก podฤพa expertov zodpovednรฉ za polovicu emisiรญ oxidu uhliฤitรฉho. ฤo pre mestรก znamenรก klimatickรก krรญza? Je urbanizรกcia cestou k zรกchrane planรฉty alebo si vลกetko len zhorลกujeme?
Podฤพa projekciรญ Spojenรฝch nรกrodov (2018 Revision of World Urbanization Prospects, UN DESA) by sa 90ย % rastu urbanizรกcie malo odohraลฅ vย รzii aย vย Afrike. Dnes medzi najurbanizovanejลกie ฤasti sveta patrรญ Severnรก Amerika (vย mestรกch ลพije 82 % populรกcie), Latinskรก Amerika aย Karibik (81 %), Eurรณpa (74 %) aย Oceรกnia (68ย %).
Na opaฤnom konci spektra je Afrika, kde 57 % obyvateฤพov ลพije na vidieku. Afrika aย รzia boli vย roku 2018 domovom takmer 90 % svetovรฉho vidieckeho obyvateฤพstva. Celosvetovรฉ vidiecke obyvateฤพstvo sa vย sรบฤasnosti blรญลพi kย 3,4 miliardy aย oฤakรกva sa, ลพe do roku 2050 mierne vzrastie aย potom klesne na 3,1 miliardy.
Najviac ฤพudรญ na vidieku ลพije vย Indii (893 miliรณnov obyvateฤพov) aย vย ฤรญne (578 miliรณnov). Naopak, najvรคฤลกie mesto sveta je Tokio. Sย aglomerรกciami poฤet jeho obyvateฤพov dosahuje aลพ 37 miliรณnov. Na porovnanie โ vย Poฤพsku ลพije 38 miliรณnov ฤพudรญ, nasleduje Nai Dillรญ sย 29 miliรณnmi, ล anghaj sย 26, Mexico City aย Sรฃo Paulo, kaลพdรฉ sย pribliลพne 22 miliรณnmi obyvateฤพov.
Kรกhira, Bombaj, Peking aย Dhรกka uลพ tieลพ majรบ takmer 20 miliรณnov obyvateฤพov. Oฤakรกva sa, ลพe Tokio do roku 2020 zaฤne klesaลฅ, kรฝm Dillรญ, naopak, bude vย roku 2028 naฤalej rรกsลฅ aย stane sa najฤพudnatejลกรญm mestom na svete.
Rastรบce mestรก
Pre tieto multimiliรณnovรฉ urbรกnne zรณny sa pomaly zaฤรญna pouลพรญvaลฅ novรฝ pojem: megamestรก. Megamesto je urbรกnny celok sย viac ako 10 miliรณnmi obyvateฤพov. Predpokladรก sa, ลพe do roku 2030 bude maลฅ svet 43 megamiest. Vรคฤลกina zย nich sa bude nachรกdzaลฅ vย รzii aย vย Afrike.
Vย 33 megamestรกch sveta vลกak dnes ลพije jeden ฤlovek zย รดsmich, takmer polovica obyvateฤพov miest ลพije vย sรญdlach sย menej ako 500 000 obyvateฤพmi. Niektorรฉ zย najrรฝchlejลกie rastรบcich mestskรฝch aglomerรกciรญ sรบ eลกte dnes mestรก sย menej ako 1 miliรณnom obyvateฤพov. Tento raketovรฝ rast predstavuje zรกroveล risk aj vรฝhodu.
Vรฝhoda je vย tom, ลพe ak pochopรญme kฤพรบฤovรฉ trendy, mรดลพeme vย tรฝchto mestรกch realizovaลฅ program trvalo udrลพateฤพnรฉho rozvoja. Keฤลพe svet pokraฤuje vย urbanizรกcii, rozvoj zรกvisรญ ฤoraz viac od รบspeลกnรฉho riadenia rastu miest, aย to najmรค vย krajinรกch sย nรญzkymi prรญjmami, kde sa predpokladรก, ลพe tempo urbanizรกcie bude najrรฝchlejลกie.
Oฤakรกvanรฝ rast mestskรฉho obyvateฤพstva bude vyลพadovaลฅ rozsiahlu rekonลกtrukciu mestskej infraลกtruktรบry aj budov. Plocha miest sa vย priemere zvรคฤลกuje dvakrรกt rรฝchlejลกie ako poฤet obyvateฤพov.
Preฤรญtajte si tieลพ:ย Kedy nรกm budรบ v domoch padaลฅ peฤenรฉ holuby do รบst?
Kritickรก hranica
Osobitnรก sprรกva oย globรกlnom otepฤพovanรญ oย 1,5ย ยฐC (The Special Report on Global Warming alebo tieลพ SR1.5) je jednou zย najdรดslednejลกie zostavenรฝch vedeckรฝch sprรกv.
Vznikla na zรกklade posรบdenia viac ako ลกiestich tisรญcov najnovลกรญch vedeckรฝch prรกc aย dokumentov, zahลลala tri kolรก preskรบmania aย odpovede na viac ako ลกtyridsaลฅtisรญc pripomienok nรกrodnรฝch vlรกd, mimovlรกdnych organizรกciรญ, miest, verejnosti aj expertov zo vลกetkรฝch regiรณnov sveta.
Dรดslednosลฅ aย precรญznosลฅ boli nutnรฉ, no vรฝsledok len potvrdil to, ฤo sme tuลกili. Zmena klรญmy predstavuje vรกลพnu hrozbu pre planรฉtu. Svet sa uลพ vย dรดsledku ฤพudskej ฤinnosti oteplil oย 1,0โฏยฐC nad รบroveล pred industrializรกciou aย zaฤรญnajรบ sa prejavovaลฅ nezvratnรฉ efekty. Zรกleลพรญ na kaลพdej desatine stupลa.
Pri sรบฤasnom oteplenรญ oย 0,2โฏยฐC za desaลฅroฤie dosiahne globรกlne otepฤพovanie vย rokoch 2030 aลพ 2052 1,5ย ยฐC. Prekroฤenie limitu globรกlneho otepฤพovania oย 1,5 ยฐC, aj keฤ len doฤasne, nรกs zavedie do veฤพmi neistรฉho sveta. Za touto hranicou sรบ moลพnosti ฤพudskej adaptรกcie otรกzne.
SR1.5 predpokladรก extrรฉmne hospodรกrske aj spoloฤenskรฉ dรดsledky, spรดsobenรฉ extrรฉmnymi vรฝkyvmi poฤasia. Uลพ pri oteplenรญ oย 2 ยฐC sprรกva predpokladรก vyhynutie dvoch tretรญn hmyzรญch aย polovice rastlinnรฝch druhov.
Posรบva sa hranica aย mortalita pri chorobรกch ako malรกria ฤi horรบฤka dengue. Limitรกcia vodnรฝch zdrojov spรดsobuje chudobu aย masovรบ migrรกciu. ฤasลฅ populรกcie aย vรคฤลกina ekosystรฉmov sa vรคฤลกiemu zvรฝลกeniu teploty nedokรกลพu prispรดsobiลฅ.
Aby sme otepฤพovanie planรฉty obmedzili, musรญme dosiahnuลฅ nulovรฉ globรกlne emisie CO2 aย vรฝrazne znรญลพiลฅ emisie sklenรญkovรฝch plynov. Celkovรฉ mnoลพstvo emitovanรฉho CO2, aลพ kรฝm nedosiahneme prah nulovรฝch globรกlnych emisiรญ, do znaฤnej miery urฤuje rรฝchlosลฅ otepฤพovania.
Zodpovednosลฅ miest
Rozลกรญrenie miest bude kฤพรบฤovรฝm urฤujรบcim faktorom emisiรญ vo viacerรฝch sektoroch. Vย sรบฤasnosti sรบ urbรกnne zรณny zodpovednรฉ za takmer polovicu svetovรฝch emisiรญ, no rieลกenรญm nie je presลฅahovaลฅ vลกetko obyvateฤพstvo na vidiek.
Naopak, tento tlak mรดลพe byลฅ katalyzรกtorom prijatia novรฝch technolรณgiรญ, budov aย infraลกtruktรบr, ktorรฉ majรบ nรญzke alebo takmer nulovรฉ emisie aย sรบ prispรดsobenรฉ oฤakรกvanej budรบcej zmene klรญmy. Dรดleลพitรก je vฤasnรก reakcia. Budovy, ktorรฉ predstavujรบ viac ako tretinu celosvetovej spotreby energie, majรบ veฤพkรฝ potenciรกl รบspory energie.
Moลพnosti trvalo udrลพateฤพnej vรฝstavby zahลลajรบ energetickรบ รบฤinnosลฅ, skvalitnenie technickรฉho vybavenia neลกtrukturรกlnych stavebnรฝch prvkov, zateplenie aย opรคtovnรฉ vyuลพรญvanie materiรกlov. Podobnรฉ rieลกenia sa musia pouลพรญvaลฅ vo veฤพkej miere. Aby sa dosiahla hranica otepฤพovania 1,5 ยฐC, globรกlny stavebnรฝ fond bude musieลฅ maลฅ vย roku 2050 oย 80 aลพ 90 % niลพลกie emisie ako vย roku 2010.
Tento cieฤพ tieลพ vyลพaduje minimรกlne 5โฏ% roฤnรบ dodatoฤnรบ sadzbu energie na prebudovanie existujรบcich budov vo vyspelรฝch krajinรกch, priฤom vลกetky novรฉ budovy budรบ do roku 2020 postavenรฉ bez fosรญlnych palรญv aย sย takmer nulovou spotrebou energiรญ. Keฤลพe mestskรฉ oblasti rastรบ, ฤasto vyuลพรญvajรบ zdroje zย okolitรฝch ekosystรฉmov.
To vedie kย poklesu funkฤnosti ekosystรฉmov, naprรญklad kย poklesu schopnosti zmenลกovaลฅ nรกsledky povodnรญ alebo extrรฉmneho sucha, ฤo zhorลกรญ miestne klimatickรฉ extrรฉmy. Zlepลกenie ekologickej mestskej infraลกtruktรบry so zvรฝลกenรฝm vyuลพรญvanรญm prรญrodnรฝch rieลกenรญ by mohlo znรญลพiลฅ zรกplavy aย suchรก, umoลพniลฅ ochranu vรดd aย znรญลพiลฅ รบฤinky mestskรฝch termรกlnych ostrovov.
Doprava aย spotreba
Spotreba energie miest vลกak zahลลa viac ako len budovy samotnรฉ. Procesy, ktorรฉ vedรบ kย udrลพaniu hranice 1,5ย ยฐC, musia rรกtaลฅ aj sย vรฝraznรฝm znรญลพenรญm dopytu po energii, so znรญลพenรญm emisiรญ oxidu uhliฤitรฉho aย zvรฝลกenรญm spotreby energie zย obnoviteฤพnรฝch zdrojov.
Dodรกvky elektrickej energie zย obnoviteฤพnรฝch zdrojov by do roku 2050 mali dosiahnuลฅ 70 โ 85ย % celkovej spotreby energie. Existujรบ nรกznaky, ลพe vย sektore vรฝroby elektriny sa mรดลพe uskutoฤniลฅ prechod systรฉmu vย sรบlade sย udrลพanรญm hranice 1,5ย ยฐC.
Tzv. nรญzkouhlรญkovรก elektrickรก energia sa vย poslednรฝch rokoch zvรฝลกila. Je to evidentnรฉ vo vzostupe solรกrnych, veternรฝch aย batรฉriovรฝch technolรณgiรญ, zย ktorรฝch vลกetky sรบvisia sย mestami aย ich energetickรฝm dopytom. Pozitรญvnym prรญkladom je technologickรฝ gigant Google, ktorรฝ uลพ vย roku 2017 pouลพรญval na prevรกdzku vลกetkรฝch svojich kancelรกriรญ aj datacentier elektrinu zย obnoviteฤพnรฝch zdrojov.
Vรฝznamnรฝm prispievateฤพom kย emisiรกm je sektor dopravy. Podiel nรญzkouhlรญkovรฝch palรญv (elektrickรก energia, vodรญk aย biopalivรก) by mal byลฅ vย roku 2030 12ย % aย vย roku 2050 55ย %. Dรดleลพitรบ รบlohu pri zniลพovanรญ emisiรญ zohrรกva aj plรกnovanie kompaktnรฝch miest aย miest sย peลกรญmi zรณnami.
Cestou kย dekarbonizรกcii je aj prechod na inรฉ druhy dopravy: peลกiu, hromadnรบ, na bicykle alebo elektrobicykle. Medzi kฤพรบฤovรฉ spoloฤenskรฉ prรญnosy zniลพovania uhlรญkovej nรกroฤnosti dopravy vย mestรกch patrรญ znรญลพenie zneฤistenia ovzduลกia, intenzity dopravnรฝch zรกpch aย poฤtu smrteฤพnรฝch nehรดd. Zlepลกenie zdravotnรฝch vรฝsledkov vฤaka aktรญvnejลกiemu cestovaniu aย ฤistejลกiemu ovzduลกiu je takisto nezanedbateฤพnรฝ benefit.
Mestskรฉ aย priemyselnรฉ systรฉmy sรบ vzรกjomne prepojenรฉ mnoลพstvom zรกvislostรญ vrรกtane hospodรกrskej ฤinnosti, prรญjmov aย zamestnanosti. Materiรกly potrebnรฉ na mobilitu, bรฝvanie aย potraviny vytvรกrajรบ zรกvislosti medzi mestami aย priemyslom.
Priemyselno-mestskรก symbiรณza mรก ฤasto aj podobu vรฝmeny tepla, odpadu, materiรกlov alebo vody. Zvรฝลกenรก miera recyklรกcie materiรกlov aย nahradenie vรฝrobkov sย vysokou produkciou emisiรญ CO2 vรฝrobkami zย obnoviteฤพnรฝch materiรกlov by mohli podporiลฅ priemyselnรบ konverziu vย mestskรฝch oblastiach.
Ak dรดjde kย prekroฤeniu emisiรญ vย prรญmestskรฝch aย vidieckych oblastiach, vย ktorรฝch sa produkujรบ materiรกly pre mesto, mestรก by nรกsledne museli implementovaลฅ niektorรบ zย technolรณgiรญ CDR (Carbon Dioxide Removal โ odstraลovanie oxidu uhliฤitรฉho).
Technolรณgiรญ CDR existuje niekoฤพko typov, ale vย princรญpe ide oย zachytรกvanie, absorpciu aย ukladanie nadbytoฤnรฉho uhlรญka priamo vย mestรกch, ktorรฉ by sa stali akรฝmisi โลกpongiamiโ na uhlรญk produkovanรฝ vย ich podpornรฝch okolitรฝch zรณnach.
Tieลพ by si vyลพadovali viac vรฝsadby mestskรฝch lesov, ekologickรฉho mestskรฉho poฤพnohospodรกrstva aย viac vyuลพรญvania udrลพateฤพne produkovanรฉho dreva vย stavebnรญctve. Prรญrodnรฉ systรฉmy, ako sรบ pobreลพnรฉ, mokraฤovรฉ aย rieฤne systรฉmy, by sa tieลพ mali pouลพรญvaลฅ na zachytรกvanie uhlรญka.
รpravy vย mestรกch sa mรดลพu urรฝchliลฅ aj vรคฤลกรญm dรดrazom na prispรดsobenie sa miestnym ekosystรฉmom, zelenou infraยญลกtruktรบrou aย vyuลพรญvanรญm prรญrodnรฝch systรฉmov na zachytรกvanie uhlรญka vย mestskรฝch oblastiach. Kontextovo vhodnรฝ rozvoj zelenรฝch plรดch, ochrana ekosystรฉmovรฝch sluลพieb aย rozvoj rieลกenรญ zaloลพenรฝch na prรญrode mรดลพu zvรฝลกiลฅ moลพnosti dostupnej mestskej adaptรกcie.
Neprehliadnite – Daลพฤovรก zรกhrada: Na ฤo slรบลพi a ako funguje?
Rieลกenie je moลพnรฉ
Na obmedzenie globรกlneho otepฤพovania sa mรดลพu pouลพiลฅ uลพ existujรบce technologickรฉ inovรกcie. Nejde oย sci-fi rieลกenia, na ktorรฉ by sme museli ฤakaลฅ. Naprรญklad zapojenie inteligentnรฝch sietรญ aย spoloฤne vyuลพรญvanรฝch technolรณgiรญ IoT zรกroveล zvรฝลกi povedomie verejnosti oย vplyve energetickรฝch rozhodnutรญ na ลพivotnรฉ prostredie, mรดลพe pomรดcลฅ zmeniลฅ modely spotreby energie sย vysokou spotrebou uhlรญka.
Takรฉto moลพnosti je moลพnรฉ nasadiลฅ relatรญvne rรฝchlo aย vo veฤพkom rozsahu. Ich vplyv mรดลพe zosilniลฅ hustota miest aย mestskรฝch oblastรญ. Mestskรก politika musรญ slรบลพiลฅ ako urรฝchฤพovaฤ prechodu na ekologicky zodpovednรฝ model vย energetickรฝch aย priemyselnรฝch systรฉmoch.
Obmedzenie globรกlneho otepฤพovania na hranicu 1,5 ยฐC je aj zodpovednosลฅou urbรกnneho plรกnovania. Skรบsenosti zย miest aย regiรณnov, ktorรฉ รบspeลกne preลกli niektorรฝmi zย tรฝchto systรฉmovรฝch zmien, by sa mohli pouลพiลฅ ako modelovรฝ prรญklad pri tvorbe globรกlnych pravidiel.
Sย narastajรบcou urbanizรกciou aย pokraฤujรบcimi prepojeniami medzi mestom aย vidiekom aย mestom aย ekosystรฉmami je vลกak nemoลพnรฉ izolovane aplikovaลฅ zmenu len na jeden zo systรฉmov. Urฤitรฉ voฤพby mestskรฉho ลพivotnรฉho ลกtรฝlu, ako je chรดdza aย cyklistika, mรดลพu znรญลพiลฅ dopyt po energii, znรญลพiลฅ emisie aย zรกroveล uฤพahฤiลฅ trvalo udrลพateฤพnรฝ rozvoj.
Na prekonanie sociรกlno-kultรบrnych, environmentรกlnych, trhovรฝch aย hospodรกrskych prekรกลพok bude potrebnรฝ zรกvรคzok aย koordinรกcia. Niektorรฉ zย nich je moลพnรฉ prekonaลฅ precรญznym plรกnovanรญm, politikou aย zรกkonmi, no vย koneฤnom dรดsledku ide najmรค oย zmenu myslenia aย sprรกvania obyvateฤพov.
Graf: C40
ฤlรกnokย bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB 6-7/2019.