Martin Baloga

Martin Baloga: Poslanci ฤasto ani nevedia, ฤo je รบzemnรฝ plรกn

Predseda Zdruลพenia pre urbanizmus a รบzemnรฉ plรกnovanie pri Spolku architektov Slovenska Martin Baloga mรก bohatรบ prax ako รบzemnรฝ plรกnovaฤ, no venuje sa aj vรฝskumu.

V rozhovore vysvetฤพuje, ฤoย frustruje developerov, ako by sa mal tvoriลฅ รบzemnรฝ plรกn, a akรฉ sรบ pomery mimo Bratislavy. Hovorรญ, ลพe ฤรญm je spoloฤnosลฅ vyspelejลกia, tรญm menej limitov a regulatรญv potrebuje maลฅ prรกvne zakotvenรฝch v รบzemnom plรกne.

Na to, aby mohlo mesto vytvoriลฅ kvalitnรฝ รบzemnรฝ plรกn, musรญ vedieลฅ, akรบ mรก vรญziu a cieฤพ. Mรก v tomto Bratislava jasno?ย 

Mesto mรก spracovanรฝ program rozvoja, na zรกklade ktorรฉho by malo postupovaลฅ. Je vลกak nutnรฉ povedaลฅ, ลพe v praxi, a netรฝka sa to len Bratislavy, je jedna vec, ฤo mรกme napรญsanรฉ v programe rozvoja, aย druhรก, ktorรฝm smerom sa chce uberaลฅ mestskรฝ parlament. Nie vลพdy sa dopฤบลˆajรบ tak, ako by sa mali. Mnohokrรกt vedenie mesta vlastnรบ stratรฉgiu nepoznรก.ย 

รšzemnรฝ plรกn (รšPN) Bratislavy vstรบpil do platnosti v roku 2007. V ฤom je dnes disfunkฤnรฝ a zastaranรฝ? ฤŒo mu chรฝba?ย 

Obsahovรก strรกnka zรกvisรญ od toho, akรบ stratรฉgiu mesto chce, ktorรฝm smerom sa chce rozvรญjaลฅ. Podฤพa toho, ako je to momentรกlne nastavenรฉ, zmeny รบzemnรฉho plรกnu sรบ viac-menej minoritnรฉ. Hlavnรฝ rozvoj je viac-menej stรกle dodrลพiavanรฝ a aktuรกlny.ย 

Metodickรก strรกnka spracovania sa menรญ tak, ako sa menรญ legislatรญva a prรกvne povedomie uลพรญvateฤพov tohto plรกnu. V tomto prรญpade je tam viacero nejasnostรญ, ktorรฉ by si zaslรบลพili prehodnotenie. Naprรญklad vรฝลกkovรก hladina objektov. Bratislava reguluje index podlaลพnรฝch plรดch, ktorรฝm sa stanovuje podiel sumy vลกetkรฝch podlaลพรญ k bilancovanej ploche. Absentuje teda vรฝลกkovรก regulรกcia. Akรก vysokรก budova mรดลพe byลฅ, zรกvisรญ od toho, koฤพko z pozemku sa zastavia. Bolo by vhodnรฉ prehodnotiลฅ, ako mรก vlastne panorรกma Bratislavy vyzeraลฅ.ย 

ฤŽalลกรญ problรฉm, ktorรญ vnรญmajรบ viacerรญ developeri, je, ลพe mnoลพstvo regulatรญvov v รšPN mรก pomerne vลกeobecnรฉ znenie, a tรฝm sa dรก interpretovaลฅ rozliฤne. To nie je dobrรฉ aj vzhฤพadom na to, ลพe charakter regulatรญvov je skรดr zadรกvacรญ a nestanovuje ลพiadne limity. Tรฝch interpretรกciรญ je takรฉ mnoลพstvo, ลพe si kaลพdรฝ mรดลพe vybraลฅ tรบ svoju, ฤo je ฤasto predmetom nedorozumenรญ a sporov.ย 

Do tretice, pri stanovovanรญ priestorovรฝch regulatรญvov, hlavne pri priestorovej regulรกcii S, sa hovorรญ, ลพe to bude urฤenรฉ v รบzemnom plรกne zรณny, ฤรญm sรบ tie plochy v podstate neregulovanรฉ. Uลพ aj na zรกklade metodickรฉho usmernenia MVD SR sa nemรดลพe รšPN odvolรกvaลฅ na to, ลพe to bude niekedy v budรบcnosti vyrieลกenรฉ nejakรฝm inรฝm dokumentom. Je to istรก forma prรกvnej neistoty, pretoลพe stavebnรญk netuลกรญ, ฤo tam bude, aj keฤ sa to raz moลพno vyrieลกi. รšPN musรญ povedaลฅ zรกkladnรฉ nรณty aj pre tieto รบzemia, ktorรฉ v budรบcnosti mรดลพu byลฅ podrobnejลกie rieลกenรฉ. To sรบ jeho zรกkladnรฉ muchy.

Pomerne veฤพkรฝ poฤet regulatรญvov cituje vyhlรกลกky, zรกkony, dokonca s ich ฤรญslami, alebo sa odvolรกva na inรฉ dokumenty a smernice, metodiky ฤi postupy…

Citรกcie zรกkonov a vyhlรกลกok zneprehฤพadลˆujรบ a zvyลกujรบ mnoลพstvo textu a sรบ tam uvรกdzanรฉ zbytoฤne, pretoลพe zรกkon a vyhlรกลกky sรบ nadradenรฝm prรกvnym predpisom, ktorรฝ platรญ bez ohฤพadu na to, ฤi sรบ v รบzemnom plรกne prรกcne prepรญsanรฉ alebo nie. Odvolรกvanie sa pre zmenu na inรฉ dokumenty je nesprรกvne a prรกvne neistรฉ, pretoลพe tรฝm vlastne stanovuje ako zรกvรคznรฝ inรฝ dokument, ktorรฝ ani nie je sรบฤasลฅou รบzemnรฉho plรกnu, neprechรกdza schvaฤพovacรญm postupom a napriek tomu je v zmysle zรกvรคznej ฤasti vlastne zรกvรคznรฝ, ฤo je navyลกe v rozpore s metodickรฝm usmernenรญm ministerstva.

รšzemnรฝ plรกn mรก do svojho priestorovรฉho rieลกenia premietnuลฅ podmienky vyplรฝvajรบce z tรฝchto dokumentov, nie ich prepisovaลฅ, pretoลพe sรบ zadanรญm na rieลกenie a nie rieลกenรญm. Potom nรกm รบzemnรฝ plรกn vlastne netreba, lebo rovnakรฉ znenie mรกme aj v nadradenรฝch predpisoch alebo v usmerneniach, ktorรฉ sa nรกsledne pripravujรบ a รšPN ich vlastne ani neobsahuje.

ล pecifickรฝ verzus flexibilnรฝ

V ฤom je naopak รšPN Bratislavy silnรฝ?ย 

Podrobne reguluje vyuลพitie jednotlivรฝch plรดch a definuje ich priestorovรบ regulรกciu (na spomรญnanรฉ vรฝnimky). Pri poslednรฝch zmenรกch a doplnkoch vidieลฅ vรฝraznรฝ posun prรกve vo vลกeobecnej ฤasti v regulรกcii jednotlivรฝch vรฝลกok, ฤo je v podstate dobrรฉ. Kaลพdรฝ fliaฤik na รบzemรญ je svojรญm spรดsobom ลกpecifickรฝ a aj pre stavebnรญka je jednoduchลกie ฤรญtaลฅ, akรฉ regulรกcie sa vzลฅahujรบ na danรบ plochu, ako keฤ mรก hฤพadaลฅ v 50 stranรกch vลกeobecnรฝch regulatรญvov, ktorรฉ nedรกvajรบ konkrรฉtne obmedzenia a limity.ย 

Viacerรญ developeri sa vyjadrili, ลพe by prijali, keby bol รšPN flexibilnejลกรญ vzhฤพadom na to, ลพe sa plรกnuje na dlhลกie obdobie a eลกte nie je celkom zrejmรฉ, ako sa bude รบzemie vyvรญjaลฅ.o dekรกdu neskรดr…

Stratรฉgia je v danom ฤase jedna. Musรญte vedieลฅ, ฤo s tรฝm รบzemรญm chcete robiลฅ. Keฤ idete po nejakej ceste, musรญte vedieลฅ, kam mรกte namierenรฉ. Inak budete blรบdiลฅ. รšzemnรฝ plรกn je spoloฤenskou dohodou. Pravidlรก, ktorรฉ sa v ลˆom dohodnรบ, musia byลฅ takรฉ, ลพe sme schopnรญ ich dodrลพaลฅ, aby sme cieฤพ, ktorรญ sme si stanovili, vedeli naplniลฅ. Pokiaฤพ stanovรญme regulatรญvy len preto, aby boli regulatรญvmi, lebo tam musรญme vyplniลฅ nejakรบ kolรณnku a nevieme sa za regulatรญvy postaviลฅ, v tom prรญpade je otรกzne, ฤi je to skutoฤne spoloฤenskou dohodou.ย 

To je samostatnรก a pomerne obลกรญrna kapitola. Princรญp spoloฤenskej dohody je dobrรฝ. Samotnรฉ nastavenie vo viacerรฝch smeroch pokrivkรกva. V praxi sa veฤพakrรกt stalo, ลพe zmenou รบzemnรฉho plรกnu preลกli vรคฤลกie zรกsahy do รบzemia, ako keby sa urobil celkom novรฝ รบzemnรฝ plรกn na tom istom รบzemรญ. To je nebezpeฤnรฉ. Pri zmenรกch aย doplnkoch nie je รบzemnรฝ plรกn pod takรฝm drobnohฤพadom ako pri schvaฤพovanรญ novรฉho dokumentu, ฤo sa mnohokrรกt zneuลพรญva.ย  Keฤ to prejde procesom, kde chรฝba odbornรก aย verejnรก kontrola, tak vedia prejsลฅ do รšPN takรฉ zmeny, ktorรฉ narรบลกajรบ jeho zรกkladnรบ trajektรณriu. Nehovorรญm teraz o Bratislave, kde by mala byลฅ teraz odbornosลฅ skutoฤne vysokรก.ย 

Samosprรกva si mรก stรกลฅ za tรฝm, ฤo chce dosiahnuลฅ, i za verejnรฝm zรกujmom. Potom รบzemnรฝ plรกn nie je brzdou rozvoja v รบzemรญ, ale rozvojovรฝm dokumentom, v rรกmci ktorรฉho postupujeme. Pokiaฤพ ho povaลพujeme za brzdu rozvoja v รบzemรญ, je takzvane morรกlne zastaranรฝ, nereprezentuje stratรฉgiu, ktorรบ chce mesto, v tomto prรญpade Bratislava, dosiahnuลฅ, a je potrebnรฉ ho zmeniลฅ. Ide to ruka v ruke. Ak dokรกลพeme udrลพaลฅ pravidlรก, ktorรฉ sme si nastavili, nemusรญme ho meniลฅ, pretoลพe si stojรญme za tรฝm, ฤo v ลˆom bolo urฤenรฉ, ak nie, musรญme ho prehodnotiลฅ.ย 

Hovorรญte o spoloฤenskej dohode. Nemala by maลฅ teda verejnosลฅ vrรกtane developerov vรคฤลกie slovo pri zmene รบzemnรฉho plรกnu?ย 

To je samostatnรก a pomerne obลกรญrna kapitola. Princรญp spoloฤenskej dohody je dobrรฝ. Samotnรฉ nastavenie vลกak vo viacerรฝch smeroch pokrivkรกva. V praxi sa veฤพakrรกt stalo, ลพe zmenou รบzemnรฉho plรกnu nastali vรคฤลกie zรกsahy, ako keby sa urobil celkom novรฝ. To je nebezpeฤnรฉ. Keฤ to prejde procesom, kde chรฝba odbornรก strรกnka, mรดลพu prejsลฅ do รšPN takรฉ zmeny, ktorรฉ naruลกia jeho zรกkladnรบ trajektรณriu. Nehovorรญm teraz o Bratislave, kde by mala byลฅ teraz odbornosลฅ skutoฤne vysokรก.ย 

Bratislava
รšzemnรฝ plรกn Bratislavy | Zdroj: Bratislava.sk

Prรกvomoc bez vedomostรญ

A ฤo participatรญvne plรกnovanie?ย 

Stretรกvam sa s pomerne silnรฝ nezรกujmom verejnosti podieฤพaลฅ sa na tvorbe รบzemnรฉho plรกnu, pretoลพe ho ฤพudia povaลพujรบ za nieฤo abstraktnรฉ. Petรญcie sa pรญลกu aลพ vtedy, keฤ niekto konkrรฉtny prรญde na รบzemie s bagrom a zaฤne rรบbaลฅ stromy alebo oplotรญ pozemok. ฤŒo je paradoxnรฉ, vtedy sa za obyvateฤพov postavia aj samosprรกvy, ktorรฉ tento รบzemnรฝ plรกn schvรกlili. Je dรดleลพitรฉ, aby si aj verejnosลฅ uvedomila, v akom procese vedia zasiahnuลฅ do รบzemnรฉho plรกnu. Je to vtedy, keฤ sa tvoria pravidlรก. Osobne veฤพmi vรญtam, keฤ prรญde veฤพa rozliฤnรฝch pripomienok a podnetov. Konลกtruktรญvna kritika je veฤพmi dรดleลพitรก na to, aby sa pravidlรก nastavili ฤo najlepลกie. Keฤ ich prรญde mรกlo, musรญme pri tvorbe vychรกdzaลฅ z objektรญvnych znalostรญ รบzemia a nie subjektรญvnych skรบsenostรญ aย poznania sรบvislosti miestnymi. Chรฝbajรบ nรกm hlasy obyvateฤพov, ktorรญ รบzemie poznajรบ. Potom sa nรกm plรกnuje ลฅaลพลกie a naozaj sa mรดลพe staลฅ, ลพe sa dohodnรบ takรฉ zรกujmy, s ktorรฝmi nie sรบ obyvatelia stotoลพnenรญ.

V koneฤnom dรดsledku schvaฤพujรบ รบzemnรฝ plรกn poslanci. Je to tak nastavenรฉ sprรกvne?ย 

Na zรกklade demokratickรฝch princรญpov je to takto v poriadku. รšzemnรฝ plรกn je dokumentom samosprรกvy, ktorรก toto รบzemie nejakรฝm spรดsobom reguluje. Zรกkon o obecnom zriadenรญ vkladรก tento mimoriadne silnรฝ nรกstroj do rรบk poslancov. Tรญ, ฤo robia rozhodnutia, si musia byลฅ vedomรญ prรกvomoci, ktorรบ majรบ. Majรบ k tomu pristupovaลฅ tak, ลพe vedia, akรฝ dokument schvaฤพujรบ.ย 

Stรกva sa, ลพe nevedia?ย 

Poslanci ฤasto nemajรบ dostatoฤnรฉ odbornรฉ a vลกeobecnรฉ vedomosti, aby to rozhodnutie vedeli urobiลฅ. A to hovorรญm s plnou vรกลพnosลฅou, na zรกklade vลกetkรฝch tรฝchto doterajลกรญch skรบsenostรญ a v spoluprรกci s mnoลพstvom samosprรกv. Mnohokrรกt skutoฤne nevedia, o ฤom je รบzemnรฝ plรกn, preฤo ho schvaฤพujรบ a akรบ zodpovednosลฅ v tejto oblasti majรบ. Preto by sa malo zlepลกiลฅ vzdelรกvanie poslancov a zvรฝลกiลฅ osveta medzi ฤพuฤmi, ktorรญ o รบzemnom plรกne rozhodujรบ. Aby vedeli, ฤo vlastne v tomto procese robia.ย 

Ako to vyzerรก v praxi?ย 

Polovica naลกej prรกce spoฤรญva v tom, ลพe poslancom vysvetฤพujeme, ฤo vlastne ideme robiลฅ, ฤo danรฝ รบzemnรฝ plรกn obsahuje a o ฤom rozhodujรบ. Prรญklady malรฝch aj veฤพkรฝch obcรญ sรบ รบplne rovnakรฉ. Keฤ povieme, ลพe ideme robiลฅ รบzemnรฝ plรกn, a ลพiadame o stretnutie s poslancami, vย jednej konkrรฉtnej obci priลกiel jeden z deviatich. Keฤ sme im vลกak vysvetlili, ลพe oni majรบ moลพnosลฅ rozhodnรบลฅ, ktorรฝ pozemok bude stavebnรฝ, a jeho cena je stonรกsobne vyลกลกia, na druhรฉ stretnutie uลพ priลกli vลกetci.

Koho รบlohou je, aby boli poslanci edukovanรญ a vedeli, za ฤo majรบ zodpovednosลฅ?ย 

To je vรฝbornรก otรกzka. Momentรกlne je systรฉm nastavenรฝ tak, ลพe kandidovaลฅ mรดลพe hocikto, bez ohฤพadu na to, akรฉ mรก vลกeobecnรฉ povedomie oย prรกvnych predpisoch tรฝkajรบcich sa samosprรกvy aย jej rozvoja. Bolo by naprรญklad adekvรกtne, keby sa pri kritรฉriรกch na kandidรกtov pozeralo aj na odbornรบ spรดsobilosลฅ, ฤi aspoลˆ zรกkladnรบ znalosลฅ prรกvnych predpisov aย rozvojovรฝch dokumentov vlastnej obce. Aby preลกli sitom len tรญ, ktorรญ majรบ zรกkladnรฉ vedomosti o obecnom zriadenรญ, stavebnom zรกkone a ฤalลกรญch zรกkonov, ktorรฉ budรบ pri svojej ฤinnosti potrebovaลฅ ovlรกdaลฅ. Keby sme urobili podrobnรบ sondu do uznesenรญ, ktorรฉ poslanci schvaฤพujรบ, tak by sme boli urฤite veฤพmi prekvapenรญ, koฤพko nezmyslov preลกlo legislatรญvou.ย ย ย 

Pripravovanรฉ zmeny stavebnรฉho zรกkona vyplรฝvajรบ z frustrรกcie developerov, ktorรญ koniec koncov budujรบ mestรก a vkladajรบ do nich peniaze… Stรกva sa, ลพe developeri sรบ v stavebnom konanรญ oveฤพa fundovanejลกรญ a skรบsenejลกรญ ako samotnรก samosprรกva. Z toho pramenรญ poลพiadavka developerov maลฅ vรคฤลกie prรกvomoci. Ale tรฝmto smerom cesta nevedie, mali by sme skรดr budovaลฅ povedomie. Demokracia funguje len vtedy, keฤ tรญ, ktorรญ sedia v parlamente, sรบ si navzรกjom partnermi.

Inลกpirรกcia pre Bratislavu

Ako by teda ideรกlne mal vyzeraลฅ novรฝ รบzemnรฝ plรกn Bratislavy?ย 

Mรก odrรกลพaลฅ stratรฉgiu rozvoja mesta, zakotviลฅ pravidlรก pre jednotlivรฝch stavebnรญkov v sรบlade s koneฤnรฝm cieฤพom, ktorรฝ chce mesto na svoj vzhฤพad a fungovanie dosiahnuลฅ. Pravidlรก majรบ byลฅ รบฤelnรฉ a cieฤพavedomรฉ, aย to nielen preto, aby sme mali ฤo najviac strรกn. Mal by v ลˆom byลฅ zjavnรฝ posun od vลกeobecnรฝch ku konkrรฉtnym regulatรญvom na jednotlivรฉ plochy a posun od ex post plรกnovania (urฤรญ sa potom, urฤรญ sa na zรกklade zmeny) kย ex ante (stanovรญme podmienky vopred). A pri prรญprave od direktรญvneho k participatรญvnemu. Veฤพa o novom รบzemnom plรกne rozhodne prรกve pripravovanรก legislatรญva, preto je dรดleลพitรฉ, aby odrรกลพala stav naลกej spoloฤnosti a priniesla overenรฉ inovatรญvne rieลกenia z partnerskรฝch krajรญn Eรš.ย ย 

Ktorรฝm mestom by sa mohla Bratislava pri tvorbe รšPN inลกpirovaลฅ?ย 

Bratislava mรก svoju vlastnรบ stratรฉgiu rozvoja. Nie je druhou Viedลˆou, Krakovom ฤi Drรกลพฤanmi, ale prvou Bratislavou. Toฤพko po obsahovej strรกnke. Z metodickรฉho hฤพadiska musรญ byลฅ รšPN predovลกetkรฝm ฤo najjednoduchลกรญ a popritom aj dostatoฤne komplexnรฝ, aby umoลพnil jednoznaฤnรฉ stanovenie pravidiel v รบzemรญ. Tรกto poลพiadavka je sรญce jednoduchรก, ale jej aplikรกcia sa vyvรญja spolu s prรกvnym povedomรญm, etikou a morรกlkou v spoloฤnosti. ฤŒรญm je spoloฤnosลฅ vyspelejลกia, tรฝm menej pravidiel, limitov a obmedzenรญ potrebuje zakotviลฅ prรกvne v รบzemnom plรกne.

Martin Baloga

Narodil sa v roku 1980 v Poprade. ล tรบdium ukonฤil tretรญm stupลˆom na Fakulte architektรบry STU v Bratislave. ย 

Pรดsobรญ ako urbanista-รบzemnรฝ plรกnovaฤ pri spracovรกvanรญ รบzemnoplรกnovacรญch dokumentรกciรญ. Venuje sa vedecko-vรฝskumnej a pedagogickej ฤinnosti so zameranรญm na digitรกlne รบzemnรฉ plรกny a geopriestorovรฉ databรกzy na STU v Bratislave. Je predsedom Zdruลพenia pre urbanizmus a รบzemnรฉ plรกnovanie pri Spolku architektov Slovenska (SAS-ZUUPS) a od roku 2021 je ฤlenom Vรฝkonnej rady Eurรณpskeho zdruลพenia priestorovรฝch plรกnovaฤov (ECTP-CEU) v Bruseli.

Veronika Rajniฤovรก
Najฤรญtanejลกie