Martin Baloga: Poslanci ฤasto ani nevedia, ฤo je รบzemnรฝ plรกn
Predseda Zdruลพenia pre urbanizmus a รบzemnรฉ plรกnovanie pri Spolku architektov Slovenska Martin Baloga mรก bohatรบ prax ako รบzemnรฝ plรกnovaฤ, no venuje sa aj vรฝskumu.
V rozhovore vysvetฤพuje, ฤoย frustruje developerov, ako by sa mal tvoriลฅ รบzemnรฝ plรกn, a akรฉ sรบ pomery mimo Bratislavy. Hovorรญ, ลพe ฤรญm je spoloฤnosลฅ vyspelejลกia, tรญm menej limitov a regulatรญv potrebuje maลฅ prรกvne zakotvenรฝch v รบzemnom plรกne.
Na to, aby mohlo mesto vytvoriลฅ kvalitnรฝ รบzemnรฝ plรกn, musรญ vedieลฅ, akรบ mรก vรญziu a cieฤพ. Mรก v tomto Bratislava jasno?ย
Mesto mรก spracovanรฝ program rozvoja, na zรกklade ktorรฉho by malo postupovaลฅ. Je vลกak nutnรฉ povedaลฅ, ลพe v praxi, a netรฝka sa to len Bratislavy, je jedna vec, ฤo mรกme napรญsanรฉ v programe rozvoja, aย druhรก, ktorรฝm smerom sa chce uberaลฅ mestskรฝ parlament. Nie vลพdy sa dopฤบลajรบ tak, ako by sa mali. Mnohokrรกt vedenie mesta vlastnรบ stratรฉgiu nepoznรก.ย
รzemnรฝ plรกn (รPN) Bratislavy vstรบpil do platnosti v roku 2007. V ฤom je dnes disfunkฤnรฝ a zastaranรฝ? ฤo mu chรฝba?ย
Obsahovรก strรกnka zรกvisรญ od toho, akรบ stratรฉgiu mesto chce, ktorรฝm smerom sa chce rozvรญjaลฅ. Podฤพa toho, ako je to momentรกlne nastavenรฉ, zmeny รบzemnรฉho plรกnu sรบ viac-menej minoritnรฉ. Hlavnรฝ rozvoj je viac-menej stรกle dodrลพiavanรฝ a aktuรกlny.ย
Metodickรก strรกnka spracovania sa menรญ tak, ako sa menรญ legislatรญva a prรกvne povedomie uลพรญvateฤพov tohto plรกnu. V tomto prรญpade je tam viacero nejasnostรญ, ktorรฉ by si zaslรบลพili prehodnotenie. Naprรญklad vรฝลกkovรก hladina objektov. Bratislava reguluje index podlaลพnรฝch plรดch, ktorรฝm sa stanovuje podiel sumy vลกetkรฝch podlaลพรญ k bilancovanej ploche. Absentuje teda vรฝลกkovรก regulรกcia. Akรก vysokรก budova mรดลพe byลฅ, zรกvisรญ od toho, koฤพko z pozemku sa zastavia. Bolo by vhodnรฉ prehodnotiลฅ, ako mรก vlastne panorรกma Bratislavy vyzeraลฅ.ย
ฤalลกรญ problรฉm, ktorรญ vnรญmajรบ viacerรญ developeri, je, ลพe mnoลพstvo regulatรญvov v รPN mรก pomerne vลกeobecnรฉ znenie, a tรฝm sa dรก interpretovaลฅ rozliฤne. To nie je dobrรฉ aj vzhฤพadom na to, ลพe charakter regulatรญvov je skรดr zadรกvacรญ a nestanovuje ลพiadne limity. Tรฝch interpretรกciรญ je takรฉ mnoลพstvo, ลพe si kaลพdรฝ mรดลพe vybraลฅ tรบ svoju, ฤo je ฤasto predmetom nedorozumenรญ a sporov.ย
Do tretice, pri stanovovanรญ priestorovรฝch regulatรญvov, hlavne pri priestorovej regulรกcii S, sa hovorรญ, ลพe to bude urฤenรฉ v รบzemnom plรกne zรณny, ฤรญm sรบ tie plochy v podstate neregulovanรฉ. Uลพ aj na zรกklade metodickรฉho usmernenia MVD SR sa nemรดลพe รPN odvolรกvaลฅ na to, ลพe to bude niekedy v budรบcnosti vyrieลกenรฉ nejakรฝm inรฝm dokumentom. Je to istรก forma prรกvnej neistoty, pretoลพe stavebnรญk netuลกรญ, ฤo tam bude, aj keฤ sa to raz moลพno vyrieลกi. รPN musรญ povedaลฅ zรกkladnรฉ nรณty aj pre tieto รบzemia, ktorรฉ v budรบcnosti mรดลพu byลฅ podrobnejลกie rieลกenรฉ. To sรบ jeho zรกkladnรฉ muchy.
Pomerne veฤพkรฝ poฤet regulatรญvov cituje vyhlรกลกky, zรกkony, dokonca s ich ฤรญslami, alebo sa odvolรกva na inรฉ dokumenty a smernice, metodiky ฤi postupy…
Citรกcie zรกkonov a vyhlรกลกok zneprehฤพadลujรบ a zvyลกujรบ mnoลพstvo textu a sรบ tam uvรกdzanรฉ zbytoฤne, pretoลพe zรกkon a vyhlรกลกky sรบ nadradenรฝm prรกvnym predpisom, ktorรฝ platรญ bez ohฤพadu na to, ฤi sรบ v รบzemnom plรกne prรกcne prepรญsanรฉ alebo nie. Odvolรกvanie sa pre zmenu na inรฉ dokumenty je nesprรกvne a prรกvne neistรฉ, pretoลพe tรฝm vlastne stanovuje ako zรกvรคznรฝ inรฝ dokument, ktorรฝ ani nie je sรบฤasลฅou รบzemnรฉho plรกnu, neprechรกdza schvaฤพovacรญm postupom a napriek tomu je v zmysle zรกvรคznej ฤasti vlastne zรกvรคznรฝ, ฤo je navyลกe v rozpore s metodickรฝm usmernenรญm ministerstva.
รzemnรฝ plรกn mรก do svojho priestorovรฉho rieลกenia premietnuลฅ podmienky vyplรฝvajรบce z tรฝchto dokumentov, nie ich prepisovaลฅ, pretoลพe sรบ zadanรญm na rieลกenie a nie rieลกenรญm. Potom nรกm รบzemnรฝ plรกn vlastne netreba, lebo rovnakรฉ znenie mรกme aj v nadradenรฝch predpisoch alebo v usmerneniach, ktorรฉ sa nรกsledne pripravujรบ a รPN ich vlastne ani neobsahuje.
ล pecifickรฝ verzus flexibilnรฝ
V ฤom je naopak รPN Bratislavy silnรฝ?ย
Podrobne reguluje vyuลพitie jednotlivรฝch plรดch a definuje ich priestorovรบ regulรกciu (na spomรญnanรฉ vรฝnimky). Pri poslednรฝch zmenรกch a doplnkoch vidieลฅ vรฝraznรฝ posun prรกve vo vลกeobecnej ฤasti v regulรกcii jednotlivรฝch vรฝลกok, ฤo je v podstate dobrรฉ. Kaลพdรฝ fliaฤik na รบzemรญ je svojรญm spรดsobom ลกpecifickรฝ a aj pre stavebnรญka je jednoduchลกie ฤรญtaลฅ, akรฉ regulรกcie sa vzลฅahujรบ na danรบ plochu, ako keฤ mรก hฤพadaลฅ v 50 stranรกch vลกeobecnรฝch regulatรญvov, ktorรฉ nedรกvajรบ konkrรฉtne obmedzenia a limity.ย
Viacerรญ developeri sa vyjadrili, ลพe by prijali, keby bol รPN flexibilnejลกรญ vzhฤพadom na to, ลพe sa plรกnuje na dlhลกie obdobie a eลกte nie je celkom zrejmรฉ, ako sa bude รบzemie vyvรญjaลฅ.o dekรกdu neskรดr…
Stratรฉgia je v danom ฤase jedna. Musรญte vedieลฅ, ฤo s tรฝm รบzemรญm chcete robiลฅ. Keฤ idete po nejakej ceste, musรญte vedieลฅ, kam mรกte namierenรฉ. Inak budete blรบdiลฅ. รzemnรฝ plรกn je spoloฤenskou dohodou. Pravidlรก, ktorรฉ sa v ลom dohodnรบ, musia byลฅ takรฉ, ลพe sme schopnรญ ich dodrลพaลฅ, aby sme cieฤพ, ktorรญ sme si stanovili, vedeli naplniลฅ. Pokiaฤพ stanovรญme regulatรญvy len preto, aby boli regulatรญvmi, lebo tam musรญme vyplniลฅ nejakรบ kolรณnku a nevieme sa za regulatรญvy postaviลฅ, v tom prรญpade je otรกzne, ฤi je to skutoฤne spoloฤenskou dohodou.ย
To je samostatnรก a pomerne obลกรญrna kapitola. Princรญp spoloฤenskej dohody je dobrรฝ. Samotnรฉ nastavenie vo viacerรฝch smeroch pokrivkรกva. V praxi sa veฤพakrรกt stalo, ลพe zmenou รบzemnรฉho plรกnu preลกli vรคฤลกie zรกsahy do รบzemia, ako keby sa urobil celkom novรฝ รบzemnรฝ plรกn na tom istom รบzemรญ. To je nebezpeฤnรฉ. Pri zmenรกch aย doplnkoch nie je รบzemnรฝ plรกn pod takรฝm drobnohฤพadom ako pri schvaฤพovanรญ novรฉho dokumentu, ฤo sa mnohokrรกt zneuลพรญva.ย Keฤ to prejde procesom, kde chรฝba odbornรก aย verejnรก kontrola, tak vedia prejsลฅ do รPN takรฉ zmeny, ktorรฉ narรบลกajรบ jeho zรกkladnรบ trajektรณriu. Nehovorรญm teraz o Bratislave, kde by mala byลฅ teraz odbornosลฅ skutoฤne vysokรก.ย
Samosprรกva si mรก stรกลฅ za tรฝm, ฤo chce dosiahnuลฅ, i za verejnรฝm zรกujmom. Potom รบzemnรฝ plรกn nie je brzdou rozvoja v รบzemรญ, ale rozvojovรฝm dokumentom, v rรกmci ktorรฉho postupujeme. Pokiaฤพ ho povaลพujeme za brzdu rozvoja v รบzemรญ, je takzvane morรกlne zastaranรฝ, nereprezentuje stratรฉgiu, ktorรบ chce mesto, v tomto prรญpade Bratislava, dosiahnuลฅ, a je potrebnรฉ ho zmeniลฅ. Ide to ruka v ruke. Ak dokรกลพeme udrลพaลฅ pravidlรก, ktorรฉ sme si nastavili, nemusรญme ho meniลฅ, pretoลพe si stojรญme za tรฝm, ฤo v ลom bolo urฤenรฉ, ak nie, musรญme ho prehodnotiลฅ.ย
Hovorรญte o spoloฤenskej dohode. Nemala by maลฅ teda verejnosลฅ vrรกtane developerov vรคฤลกie slovo pri zmene รบzemnรฉho plรกnu?ย
To je samostatnรก a pomerne obลกรญrna kapitola. Princรญp spoloฤenskej dohody je dobrรฝ. Samotnรฉ nastavenie vลกak vo viacerรฝch smeroch pokrivkรกva. V praxi sa veฤพakrรกt stalo, ลพe zmenou รบzemnรฉho plรกnu nastali vรคฤลกie zรกsahy, ako keby sa urobil celkom novรฝ. To je nebezpeฤnรฉ. Keฤ to prejde procesom, kde chรฝba odbornรก strรกnka, mรดลพu prejsลฅ do รPN takรฉ zmeny, ktorรฉ naruลกia jeho zรกkladnรบ trajektรณriu. Nehovorรญm teraz o Bratislave, kde by mala byลฅ teraz odbornosลฅ skutoฤne vysokรก.ย
Prรกvomoc bez vedomostรญ
A ฤo participatรญvne plรกnovanie?ย
Stretรกvam sa s pomerne silnรฝ nezรกujmom verejnosti podieฤพaลฅ sa na tvorbe รบzemnรฉho plรกnu, pretoลพe ho ฤพudia povaลพujรบ za nieฤo abstraktnรฉ. Petรญcie sa pรญลกu aลพ vtedy, keฤ niekto konkrรฉtny prรญde na รบzemie s bagrom a zaฤne rรบbaลฅ stromy alebo oplotรญ pozemok. ฤo je paradoxnรฉ, vtedy sa za obyvateฤพov postavia aj samosprรกvy, ktorรฉ tento รบzemnรฝ plรกn schvรกlili. Je dรดleลพitรฉ, aby si aj verejnosลฅ uvedomila, v akom procese vedia zasiahnuลฅ do รบzemnรฉho plรกnu. Je to vtedy, keฤ sa tvoria pravidlรก. Osobne veฤพmi vรญtam, keฤ prรญde veฤพa rozliฤnรฝch pripomienok a podnetov. Konลกtruktรญvna kritika je veฤพmi dรดleลพitรก na to, aby sa pravidlรก nastavili ฤo najlepลกie. Keฤ ich prรญde mรกlo, musรญme pri tvorbe vychรกdzaลฅ z objektรญvnych znalostรญ รบzemia a nie subjektรญvnych skรบsenostรญ aย poznania sรบvislosti miestnymi. Chรฝbajรบ nรกm hlasy obyvateฤพov, ktorรญ รบzemie poznajรบ. Potom sa nรกm plรกnuje ลฅaลพลกie a naozaj sa mรดลพe staลฅ, ลพe sa dohodnรบ takรฉ zรกujmy, s ktorรฝmi nie sรบ obyvatelia stotoลพnenรญ.
V koneฤnom dรดsledku schvaฤพujรบ รบzemnรฝ plรกn poslanci. Je to tak nastavenรฉ sprรกvne?ย
Na zรกklade demokratickรฝch princรญpov je to takto v poriadku. รzemnรฝ plรกn je dokumentom samosprรกvy, ktorรก toto รบzemie nejakรฝm spรดsobom reguluje. Zรกkon o obecnom zriadenรญ vkladรก tento mimoriadne silnรฝ nรกstroj do rรบk poslancov. Tรญ, ฤo robia rozhodnutia, si musia byลฅ vedomรญ prรกvomoci, ktorรบ majรบ. Majรบ k tomu pristupovaลฅ tak, ลพe vedia, akรฝ dokument schvaฤพujรบ.ย
Stรกva sa, ลพe nevedia?ย
Poslanci ฤasto nemajรบ dostatoฤnรฉ odbornรฉ a vลกeobecnรฉ vedomosti, aby to rozhodnutie vedeli urobiลฅ. A to hovorรญm s plnou vรกลพnosลฅou, na zรกklade vลกetkรฝch tรฝchto doterajลกรญch skรบsenostรญ a v spoluprรกci s mnoลพstvom samosprรกv. Mnohokrรกt skutoฤne nevedia, o ฤom je รบzemnรฝ plรกn, preฤo ho schvaฤพujรบ a akรบ zodpovednosลฅ v tejto oblasti majรบ. Preto by sa malo zlepลกiลฅ vzdelรกvanie poslancov a zvรฝลกiลฅ osveta medzi ฤพuฤmi, ktorรญ o รบzemnom plรกne rozhodujรบ. Aby vedeli, ฤo vlastne v tomto procese robia.ย
Ako to vyzerรก v praxi?ย
Polovica naลกej prรกce spoฤรญva v tom, ลพe poslancom vysvetฤพujeme, ฤo vlastne ideme robiลฅ, ฤo danรฝ รบzemnรฝ plรกn obsahuje a o ฤom rozhodujรบ. Prรญklady malรฝch aj veฤพkรฝch obcรญ sรบ รบplne rovnakรฉ. Keฤ povieme, ลพe ideme robiลฅ รบzemnรฝ plรกn, a ลพiadame o stretnutie s poslancami, vย jednej konkrรฉtnej obci priลกiel jeden z deviatich. Keฤ sme im vลกak vysvetlili, ลพe oni majรบ moลพnosลฅ rozhodnรบลฅ, ktorรฝ pozemok bude stavebnรฝ, a jeho cena je stonรกsobne vyลกลกia, na druhรฉ stretnutie uลพ priลกli vลกetci.
Koho รบlohou je, aby boli poslanci edukovanรญ a vedeli, za ฤo majรบ zodpovednosลฅ?ย
To je vรฝbornรก otรกzka. Momentรกlne je systรฉm nastavenรฝ tak, ลพe kandidovaลฅ mรดลพe hocikto, bez ohฤพadu na to, akรฉ mรก vลกeobecnรฉ povedomie oย prรกvnych predpisoch tรฝkajรบcich sa samosprรกvy aย jej rozvoja. Bolo by naprรญklad adekvรกtne, keby sa pri kritรฉriรกch na kandidรกtov pozeralo aj na odbornรบ spรดsobilosลฅ, ฤi aspoล zรกkladnรบ znalosลฅ prรกvnych predpisov aย rozvojovรฝch dokumentov vlastnej obce. Aby preลกli sitom len tรญ, ktorรญ majรบ zรกkladnรฉ vedomosti o obecnom zriadenรญ, stavebnom zรกkone a ฤalลกรญch zรกkonov, ktorรฉ budรบ pri svojej ฤinnosti potrebovaลฅ ovlรกdaลฅ. Keby sme urobili podrobnรบ sondu do uznesenรญ, ktorรฉ poslanci schvaฤพujรบ, tak by sme boli urฤite veฤพmi prekvapenรญ, koฤพko nezmyslov preลกlo legislatรญvou.ย ย ย
Pripravovanรฉ zmeny stavebnรฉho zรกkona vyplรฝvajรบ z frustrรกcie developerov, ktorรญ koniec koncov budujรบ mestรก a vkladajรบ do nich peniaze… Stรกva sa, ลพe developeri sรบ v stavebnom konanรญ oveฤพa fundovanejลกรญ a skรบsenejลกรญ ako samotnรก samosprรกva. Z toho pramenรญ poลพiadavka developerov maลฅ vรคฤลกie prรกvomoci. Ale tรฝmto smerom cesta nevedie, mali by sme skรดr budovaลฅ povedomie. Demokracia funguje len vtedy, keฤ tรญ, ktorรญ sedia v parlamente, sรบ si navzรกjom partnermi.
Inลกpirรกcia pre Bratislavu
Ako by teda ideรกlne mal vyzeraลฅ novรฝ รบzemnรฝ plรกn Bratislavy?ย
Mรก odrรกลพaลฅ stratรฉgiu rozvoja mesta, zakotviลฅ pravidlรก pre jednotlivรฝch stavebnรญkov v sรบlade s koneฤnรฝm cieฤพom, ktorรฝ chce mesto na svoj vzhฤพad a fungovanie dosiahnuลฅ. Pravidlรก majรบ byลฅ รบฤelnรฉ a cieฤพavedomรฉ, aย to nielen preto, aby sme mali ฤo najviac strรกn. Mal by v ลom byลฅ zjavnรฝ posun od vลกeobecnรฝch ku konkrรฉtnym regulatรญvom na jednotlivรฉ plochy a posun od ex post plรกnovania (urฤรญ sa potom, urฤรญ sa na zรกklade zmeny) kย ex ante (stanovรญme podmienky vopred). A pri prรญprave od direktรญvneho k participatรญvnemu. Veฤพa o novom รบzemnom plรกne rozhodne prรกve pripravovanรก legislatรญva, preto je dรดleลพitรฉ, aby odrรกลพala stav naลกej spoloฤnosti a priniesla overenรฉ inovatรญvne rieลกenia z partnerskรฝch krajรญn Eร.ย ย
Ktorรฝm mestom by sa mohla Bratislava pri tvorbe รPN inลกpirovaลฅ?ย
Bratislava mรก svoju vlastnรบ stratรฉgiu rozvoja. Nie je druhou Viedลou, Krakovom ฤi Drรกลพฤanmi, ale prvou Bratislavou. Toฤพko po obsahovej strรกnke. Z metodickรฉho hฤพadiska musรญ byลฅ รPN predovลกetkรฝm ฤo najjednoduchลกรญ a popritom aj dostatoฤne komplexnรฝ, aby umoลพnil jednoznaฤnรฉ stanovenie pravidiel v รบzemรญ. Tรกto poลพiadavka je sรญce jednoduchรก, ale jej aplikรกcia sa vyvรญja spolu s prรกvnym povedomรญm, etikou a morรกlkou v spoloฤnosti. ฤรญm je spoloฤnosลฅ vyspelejลกia, tรฝm menej pravidiel, limitov a obmedzenรญ potrebuje zakotviลฅ prรกvne v รบzemnom plรกne.
Martin Baloga
Narodil sa v roku 1980 v Poprade. ล tรบdium ukonฤil tretรญm stupลom na Fakulte architektรบry STU v Bratislave. ย
Pรดsobรญ ako urbanista-รบzemnรฝ plรกnovaฤ pri spracovรกvanรญ รบzemnoplรกnovacรญch dokumentรกciรญ. Venuje sa vedecko-vรฝskumnej a pedagogickej ฤinnosti so zameranรญm na digitรกlne รบzemnรฉ plรกny a geopriestorovรฉ databรกzy na STU v Bratislave. Je predsedom Zdruลพenia pre urbanizmus a รบzemnรฉ plรกnovanie pri Spolku architektov Slovenska (SAS-ZUUPS) a od roku 2021 je ฤlenom Vรฝkonnej rady Eurรณpskeho zdruลพenia priestorovรฝch plรกnovaฤov (ECTP-CEU) v Bruseli.