Michal Sรฝkora: Tatry potrebujรบ dostavaลฅ infraลกtruktรบru. Veฤพkรฝm problรฉmom je aj doprava
Aktuรกlne sa vo Vysokรฝch Tatrรกch najviac rozvรญja cestovnรฝ ruch, ale je tu veฤพa nedorieลกenรฝch problรฉmov po zmene pomerov po roku 1989. Jednรฝm zย prรญkladov je niekoฤพko rokov nedorieลกenรก zonรกcia Tatranskรฉho nรกrodnรฉho parku (TANAP), tvrdรญ dlhoroฤnรฝ starosta podtatranskej obce ล trba.
Nรกvลกtevnรญci vnรญmajรบ Vysokรฉ Tatry skรดr ako celok, ale oficiรกlne sรบ na ich รบzemรญ dve samosprรกvy โ obec ล trba (tri osady) a mesto Vysokรฉ Tatry (15 osรกd) โ ktorรฉ spรกjajรบ cesty a Tatranskรก elektrickรก ลพeleznica. Prรกve na รบzemรญ ล trby sa nachรกdzajรบ populรกrne miesta rekreรกcie a ลกportu ako ล trbskรฉ pleso, ล portovรฝ areรกl, ktorรฝ bol postavenรฝ pri prรญleลพitosti majstrovstiev sveta v severskom lyลพovanรญ v roku 1970, lanovky, lyลพiarske trate ฤi hotely a chaty.
Regiรณn Tatier je vzรกcne prostredie, kde treba stรกle hฤพadaลฅ rovnovรกhu medzi zรกujmom turistov, podnikateฤพov, domรกcich obyvateฤพov, samosprรกvy aย ochrany prรญrody. Po roku 1989 sa so zmenou reลพimu zmenil aj ลกtรกtny tok peลazรญ do Tatier a ลกportu, nastรบpili veฤพkรญ iย malรญ podnikatelia aย zistili, ลพe ide o nรกroฤnรฉ prostredie.
Vย novรฝch ฤasoch sa musela nauฤiลฅ obracaลฅ sa aj miestna aย regionรกlna samosprรกva, ktorรก mรก spolu so ลกtรกtom zodpovednosลฅ voฤi Tatrancom aย vย podstate aj voฤi Slovensku, aby sa zย Vysokรฝch Tatier nestal vย prenesenom vรฝzname slova Disneyland, ale funkฤnรฝ pohraniฤnรฝ regiรณn.
Zรกroveล treba reagovaลฅ na rastรบci poฤet domรกcich a zahraniฤnรฝch turistov, na tlak na kvalitu a rozsah dopravy a parkovania, na celkovรฝ obraz Tatier po 30 rokoch vrรกtane zรกstavby rรดznej architektonickej kvality. Oย tom, ako sa ลกtรกt sprรกva kย Tatrรกm, oย kauze Veลพe snov, ako sa stavia na รบzemรญ naลกich veฤพhรดr ฤi ako rieลกiลฅ dopravu, sme sa rozprรกvali so skรบsenรฝm regionรกlnym politikom Michalom Sรฝkorom.
Vย poslednej dobe doลกlo na รบzemรญ ล trbskรฉho Plesa kย zmene nรกjomcu Veลพe snov. Vย tejto sรบvislosti sa zamรฝลกฤพame: bola postavenรก na vhodnom mieste? Projekt kritizovali niektorรญ odbornรญci aย ฤasลฅ verejnosti. Ako by sa malo zabrรกniลฅ, aby sa podobnรฝ prรญbeh neopakoval?
Vย rรกmci procesu รบzemnรฉho plรกnovania sa k vลกetkรฝm zamรฝลกฤพanรฝm stavbรกm aย vyuลพitiu รบzemia vyjadrujรบ vลกetky dotknutรฉ ลกtรกtne orgรกny aย inลกtitรบcie (je ich dnes vyลกe 30). Prรกve ony majรบ obhajovaลฅ aย chrรกniลฅ verejnรฝ zรกujem, aby sa do รบzemnรฉho plรกnu nedostalo nieฤo, ฤo mรดลพe nรกsledne spรดsobiลฅ vรฝstavbu stavieb, ktorรฉ nie sรบ vhodnรฉ vย danom รบzemรญ. Eลกte viac, ak je toย na รบzemรญ nรกrodnรฉho parku.
Orgรกny ochrany prรญrody sรบ povinnรฉ daลฅ kย takรฝmto stavbรกm zรกvรคznรฉ stanovisko, ktorรฉ sรบ pre orgรกn รบzemnรฉho plรกnovania (obec) zรกvรคznรฉ. A rovnako vย procese รบzemnรฉho ฤi stavebnรฉho konania sa povinne kย stavbรกm vyjadrujรบ tieto ลกtรกtne orgรกny aย inลกtitรบcie, a to prรกve preto, aby vย mene ลกtรกtu chrรกnili verejnรฝ zรกujem aย dodrลพanie prรกvnych predpisov. Otรกzka je, ฤi ich chrรกnia dostatoฤne alebo len formรกlne.
Ak dajรบ kย stavbe kladnรฉ stanovisko, stavebnรฝ รบrad je povinnรฝ vydaลฅ รบzemnรฉ rozhodnutie ฤi stavebnรฉ povolenie. Takลพe je veฤพmi dรดleลพitรฉ, aby sa ani zo strany dotknutรฝch ลกtรกtnych orgรกnov nepodceลovali tieto procesy.
Bola veลพa postavenรก v zhode sย รบzemnรฝm plรกnom? Ako vรกm majiteฤพ zdรดvodnil, ลพe tam nebude aj Mรบzeum TANAP-u, ale reลกtauraฤnรฉ sluลพby?
Veลพa bola postavenรก vย tom ฤase vย sรบlade sย platnรฝm รบzemnรฝm plรกnom aย so sรบhlasom ลกtรกtnych orgรกnov aย inลกtitรบciรญ. Pri vรฝstavbe veลพe investor nezdรดvodลoval obci, ale stavebnรฉmu รบradu aย prรญsluลกnรฝm ลกtรกtnym orgรกnom zmenu funkฤnรฉho rieลกenia prรญzemia veลพe. Tรกto zmenanebola zย hฤพadiska stavebnรฉho รบradu podstatnou zmenou, preto ju prรญsluลกnรฉ orgรกny akceptovali. Malรก plocha mรบzea bola priฤlenenรก kย malej reลกtaurรกcii, resp. priestorunaย obฤerstvenie, to vลกak niฤ nezmenilo na samotnej stavbe.
ฤo sa deje so ลกportovou infraลกtruktรบrou na ล trbskom Plese? Komu patria skokanskรฉ mostรญky? Evidujete zรกujem o investรญcie do ลกportu?
ล portovรก infraลกtruktรบra na ล trbskom Plese patrรญ sฤasti obci ล trba, aย to skokanskรฉ mostรญky aย lyลพiarsky beลพeckรฝ areรกl. Jeho prevรกdzka nรกs stojรญ cca 250-tisรญc eur zย finanฤnรฝch prostriedkov obce. Uลพ tri roky pripravujeme modernizรกciu celรฉho tohto ลกportovรฉho areรกlu, ale narรกลพame na problรฉm sย vlastnรญctvom pozemkov pod areรกlom. Lyลพiarsky areรกl na zjazdovรฉ lyลพovanie patrรญ spoloฤnosti Tatry Montain Resorts (TMR).
Mรกme zรกmer prebudovaลฅ sรบฤasnรฝ zimnรฝ areรกl na areรกl s celoroฤnรฝm vyuลพitรญm, ale musรญme zรกroveล dobre zvรกลพiลฅ jeho budรบcu udrลพateฤพnosลฅ, aย to najmรค vย prรญpade skokanskรฉho areรกlu.
Tu oฤakรกvam vรคฤลกiu angaลพovanosลฅ od Zvรคzu slovenskรฉho lyลพovania. Ale sme pripravenรญ spolu s Ministerstvom cestovnรฉho ruchu a ลกportu SR a Fondom na podporu ลกportu investovaลฅ do tejto ลกportovej infraลกtruktรบry nรกrodnรฉho vรฝznamu, keฤลพe ide oย nรกrodnรฉ trรฉningovรฉ centrum.
Boli ste dlho ลกรฉfom Zdruลพenia miest aย obcรญ Slovenska (ZMOS). Ako sa ลกtรกt sprรกval k regiรณnu Vysokรฝch Tatier po roku 1989, zaznamenali ste vรฝraznรบ pomoc โ finanฤnรบ, legislatรญvnu, inรบ?
ล tรกt sa sprรกval k regiรณnu Vysokรฝch Tatier podobne ako k ostatnรฝm mestรกm a obciam, sporadicky Tatrรกm pomohol, ak bola aktuรกlne nejakรก okolnosลฅ ฤi mimoriadna udalosลฅ, ale neลกlo o systรฉmovรบ a koncepฤnรบ podporu. Osobne som cรญtil, ลพe niektorรญ politici nรกm vedeli pomรดcลฅ pri rรดznych podujatiach a zรกmeroch. Bez ich podpory by sme nemohli rozbehnรบลฅ ล portovรฝ areรกl na ล trbskom Plese a ani takรฉ podujatia, akรฝm bola รบspeลกnรก Svetovรก zimnรก univerziรกda 2015 za รบฤasti pretekรกrov z 31 krajรญn.
ฤo sa za 30 rokov vo Vysokรฝch Tatrรกch zmenilo?
Zmenilo sa veฤพmi veฤพa, najmรค vลกak zรกsluhou miestnej aย regionรกlnej samosprรกvy, uลพ menej samotnรฉho ลกtรกtu. Bohuลพiaฤพ, len kompetencie obce ฤi mesta nestaฤia na to, aby sme mohli vลกetky zรกmery, ale zรกroveล aj potreby aย problรฉmy, ฤi uลพ obyvateฤพov, alebo turistov,vyrieลกiลฅ. Tu je potrebnรก vรคฤลกia aย lepลกia sรบฤinnosลฅ aย koordinรกcia ลกtรกtu aย samosprรกvy.
Potrebujรบ Tatry eลกte rekreaฤnรบ vรฝstavbu, ฤi treba stavaลฅ objekty sย inou funkciou?
Tatry potrebujรบ vyvรกลพenรฝ aย udrลพateฤพnรฝ rozvoj aย dohodu relevantnรฝch subjektov, ktorรฉ sรบ zo zรกkona zodpovednรฉ za ich rozvoj. Veฤพa ฤพudรญ oย tom hovorรญ, ale veฤพmi mรกlo oย tom mรดลพe rozhodnรบลฅ aย prevziaลฅ aj zodpovednosลฅ. Vedieme permanentnรฝ dialรณg so Sprรกvou TANAP-u so snahou, aby sa veci pohli kย lepลกiemu.
Podporujete nรกvrh zรกkona o meste Vysokรฉ Tatry?
Pri zรกkone oย meste Vysokรฉ Tatry je potrebnรฉ zdรดrazniลฅ, ลพe Vysokรฉ Tatry nie sรบ len รบzemie mesta Vysokรฉ Tatry, aย teda takรฝ zรกkon sa mรก tรฝkaลฅ nielen mesta Vysokรฉ Tatry, ale celรฉho รบzemia Vysokรฝch Tatier.
Ak by sa takรฝ zรกkon tรฝkal celรฉho รบzemia Vysokรฝch Tatier, podporili by ste ho ako susedskรก samosprรกva?
Keฤลพe dobre poznรกm histรณriu aย vรฝvoj Tatier najmรค po roku 1945, dopredu nechcem dรกvaลฅ pauลกรกlne stanovisko. Ak by takรฝto nรกvrh bol predmetom rokovania,zaujmeme jasnรฝ postoj. Ak by bol zameranรฝ na dlhodobรบ cielenรบ aย systรฉmovรบ podporu destinรกcie Vysokรฉ Tatry, tak รกno. Ale zรกviselo by to od konkrรฉtnych foriem pomoci.
Preฤo ลกtรกt nepodporuje regiรณn Vysokรฝch Tatier finanฤne viac, keฤ ide o takรฉ vzรกcne รบzemie? Presadzoval to ZMOS?
ZMOS presadzoval systรฉmovรฉ financovanie vลกetkรฝch miest aย obcรญ. Niektorรฉ mestรก mali snahu, aby boli zย titulu svojho vรฝznamu financovanรฉ viac, podobne aj regiรณn Vysokรฝch Tatier. Boli to horskรฉ sรญdla, historickรฉ mestรก, mestรก sย pamiatkami UNESCO, sรญdlo Matice slovenskej โ Martin, hlavnรฉ mesto SR Bratislava, mesto Koลกice aย ฤalลกie.
Sรบ tri โnohyโ, na ktorรฝch stojรญ ลพivot vo Vysokรฝch Tatrรกch โ ลกport, rekreรกcia a kรบpele. Sรบ vลกetky rovnako rozvinutรฉ?
Od roku 1949 existujรบ ลกtyri fundamenty, ktorรฉ ovplyvลujรบ ลพivot vย Tatrรกch โ ochrana prรญrody vย podobe nรกrodnรฉho parku, ลกport, rekreรกcia aย kรบpele.
Vลกetkyย tri oblasti je potrebnรฉ rovnomerne aย uvรกลพene rozvรญjaลฅ. Po roku 1989 vลกak najviac utrpelo kรบpeฤพnรญctvo, hoci vย poslednรฝch rokoch sรบ tu snahy oย jeho reลกtartovanie vย privรกtnej rovine, ale bez vรฝraznej ลกtรกtnej podpory to nepรดjde.
ล port je samostatnรก kapitola, ale zdรก sa, ลพe svitรก na lepลกie ฤasy aย cez Ministerstvo cestovnรฉho ruchu aย ลกportu SR sa bude viac rieลกiลฅ rozvoj ลกportu. Aktuรกlne sa najviac rozvรญja cestovnรฝ ruch, ale je tu veฤพa nedorieลกenรฝch problรฉmov po zmene pomerov po roku 1989.
Ako naprรญklad?
Jeden zย prรญkladov je niekoฤพko rokov nedorieลกenรก zonรกcia TANAP-u. Zonรกcia nรกrodnรฉho parku by mala urฤiลฅ jasnรฉ pravidlรก udrลพateฤพnรฉho rozvoja รบzemia Vysokรฝch Tatier. Uลพ viac ako 30 rokov je rozvoj tohto รบzemia zรกvislรฝ od individuรกlne udeฤพovanรฝch vรฝnimiek orgรกnov ochrany prรญrody zย dรดvodu chรฝbajรบcejย zonรกcie TANAP-u.
Tak sa potom neฤudujme, ฤo sa v Tatrรกch buduje โ len to, ฤo v prvom rade odsรบhlasia orgรกny ochrany prรญrody. A s tรฝm rovnako sรบvisรญ aj to, ฤo v Tatrรกch chรฝba โ verejnรก infraลกtruktรบra. S touto zonรกciou sรบvisรญ aj nedorieลกenรก kompenzรกcia sรบkromnรฝch vlastnรญkov pozemkov, ktorรฝch prรกva ลou budรบ obmedzenรฉ.
Zย pohฤพadu ochrany prรญrody je dobrรฉ, ลพe Sprรกva TANAP-u mรก opรคtovne prรกvnu subjektivitu a mรดลพe samostatne konaลฅ. Lepลกej sprรกve tatranskรฉho รบzemia by mohla pomรดcลฅ aj novozriadenรก Rada TANAP-u, len ลกkoda, ลพe nemรก vรคฤลกie prรกvomoci.
ฤalลกรญm prรญkladom sรบ nedorieลกenรฉ vlastnรญcke vzลฅahy k pozemkom, na ktorรฝch sรบ uลพ desiatky rokov umiestnenรฉ verejnoprospeลกnรฉ stavby โ cesty, chodnรญky, parkoviskรก ฤi verejnรฉ priestranstvรก aย pod. Po roku 1989 mestรก aย obce dostali tieto stavby do vlastnรญctva, aย teda na zodpovednosลฅ, ale bez pozemkov pod nimi.
Aย to dnes komplikuje akรบkoฤพvek ich modernizรกciu aย obnovu, aj zย finanฤnรฝch prostriedkov Eร. Aย vo vรคฤลกine prรญpadov ide o pozemky vo vlastnรญctve ลกtรกtu, staฤรญ len vรดฤพa to dorieลกiลฅ po viac ako 30 rokoch.
Akรฉ majรบ problรฉmy Tatry ako celok a osady? Dรก sa to takto deliลฅ?
Je potrebnรฉ si uvedomiลฅ, ลพe Tatry nie sรบ len jedno mesto, ale celรฉ zรกzemie aj sย podhorรญm Tatier, treba vidieลฅ aj ich cezhraniฤnรฝ slovensko-poฤพskรฝ rozmer.
Asi najvรคฤลกรญ problรฉm predstavuje doprava. Sรบฤasnรก verejnรก doprava nebola v minulosti nastavenรก na takรฝ poฤet turistov. Ani kapacita cestnej siete nepostaฤuje narastajรบcej intenzite osobnej automobilovej dopravy. Preto je nevyhnutnรฉ presadzovaลฅ realizรกciu Plรกnu udrลพateฤพnej mobility Vysokรฝch Tatier, ktorรฝ v jรบni 2024 schvรกlil Preลกovskรฝ samosprรกvny kraj.
ฤo obsahuje plรกn udrลพateฤพnej mobility?
Vย ลom je budรบca doprava rieลกenรก komplexne. Sรบ navrhnutรฉ opatrenia vย oblasti parkovania iย odฤพahฤenia รบzemia od individuรกlnej dopravy. S tรฝm priamo sรบvisรญ akรบtna potreba posilnenia verejnej dopravy, najmรค Tatranskej elektrickej ลพeleznice (TEลฝ). Vybudovanie niekoฤพkรฝch jednoduchรฝch vรฝhybnรญ na sรบฤasnej trati by umoลพnilo nasadiลฅ viac vlakovรฝch sรบprav. TEลฝ je majetkom ลกtรกtu. Regionรกlna samosprรกva je pripravenรก pomรดcลฅ nรญzkoemisnou taktovou autobusovou dopravou.
Na mieste je rovnako snaha oย rozลกรญrenie TEลฝ smerom do Tatranskej Kotliny, resp. aลพ do ลฝdiaru, rovnako je veฤพkou vรฝzvou nedorieลกenรก cezhraniฤnรก verejnรก doprava.Pred dvoma rokmi sa realizovala rozsiahla rekonลกtrukcia ozubnicovej ลพeleznice zย Tatranskej ล trby na ล trbskรฉ Pleso aย nasadili sa novรฉ vlakovรฉ sรบpravy, ฤo povaลพujeme za prvรฝ krok, aleย potrebujeme pokraฤovaลฅ ฤalej.
Som veฤพmi rรกd, ลพe vย minulom roku Preลกovskรฝ samosprรกvny kraj realizoval projekt komplexnej rekonลกtrukcie Cesty slobody popod celรฉ Tatry vย dฤบลพke 43 km, ฤรญm sa zvรฝลกila kvalita, plynulosลฅ a bezpeฤnosลฅ premรกvky popod Tatry. Aย vย prรญprave sรบ aj ฤalลกie cestnรฉ projekty pod Tatrami.
Ale popri prรญprave tรฝchto budรบcich investรญciรญ je potrebnรฉ sa zamyslieลฅ aj nad รบnosnosลฅou tatranskรฉho รบzemia, keฤลพe nastรกvajรบ poฤas roka uลพ aj medializovanรฉ situรกcie, keฤ sรบ Tatry preplnenรฉ, aย je dรดleลพitรฉ, aby prรกve to neodrรกdzalo turistov od ich budรบcej nรกvลกtevy.
Mรกte vย obci ล trba รบzemnรฉ plรกny zรณn? Mรกte nejakรฉ poลพiadavky na developerov? Ako si predstavujete zรกstavbu vรฝลกkovo, z hฤพadiska architektรบry a podobne?
Obec ล trba mรก platnรฝ รบzemnรฝ plรกn, ktorรฝ bol aktualizovanรฝ vย roku 2023 prรกve preto, aby obec zรญskala lepลกie nรกstroje na regulรกciu vรฝstavby na svojom รบzemรญ, ktorรฉ jej predtรฝm chรฝbali. Nateraz nemรก obec รบzemnรฉ plรกny zรณn, keฤลพe verรญme, ลพe aktuรกlne upravenรฉ regulatรญvy by nรกm mali postaฤovaลฅ.
Pripravujete novรฝ รบzemnรฝ plรกn, budรบ tam zรกsadnรฉ zmeny?
Obec aktuรกlne nepotrebuje novรฝ รบzemnรฝ plรกn. Jeho zmena zย roku 2023 je pre potreby obce aktuรกlne postaฤujรบca.ฤo vลกak potrebujeme zmeniลฅ, je rieลกenie parkovania na ล trbskom Plese na zรกklade prijatรฉho strategickรฉho dokumentu โ Plรกnu udrลพateฤพnej mobility regiรณnu Vysokรฉ Tatry, schvรกlenรฉho Preลกovskรฝm samosprรกvnym krajom v jรบni tohto roka.
MICHAL SรKORA (71)
Vyลกtudoval Strednรบ priemyselnรบ ลกkolu elektrotechnickรบ v Liptovskom Hrรกdku a Strednรบ ekonomickรบ ลกkolu v Poprade.V rokoch 1990 aลพ 2001 predsedal Regionรกlnemu zdruลพeniu tatranskรฝch a podtatranskรฝch obcรญ vytvorenรฉmu v rรกmci Zdruลพenia miest aย obcรญ Slovenska (ZMOS).
Je jednรฝm zo zakladajรบcich ฤlenov ZMOS-u. V rokoch 1991 aลพ 1993 bol podpredsedom ZMOS-u aย bol jeho najdlhลกie slรบลพiacim predsedom. Prezident Rudolf Schuster mu vย roku 2001 udelil ลกtรกtne vyznamenanie Pribinov krรญลพ II. triedy. Zรญskal aj vรฝroฤnรบ cenu NEF Hospodรกrsky klub Zlatรฝ biatec 1993 โ 1999. Je dlhodobo starostom obce ล trba.