Milรกno

Na Slovensku to s parkovanรญm nie je aลพ takรฉ zlรฉ. Milรกnฤania musia byลฅ kreatรญvnejลกรญ

Do Milรกna som odchรกdzal s plรกnom trรกviลฅ ฤo najviac ฤasu vonku vo verejnom priestore. V predoลกlรฝch ฤlรกnkoch o dvojmesaฤnom pobyte v Barcelone som pรญsal prevaลพne o fakte, ลพe Barcelona je viac o verejnom priestore ako o architektรบre. Po mesiaci strรกvenom v Milรกne som zistil, ลพe tu platรญ รบplnรฝ opak. Milรกno je vรฝrazne o architektรบre a veฤพmi mรกlo o verejnom priestore.

Architektรบra mesta

Z hฤพadiska architektรบry sa Milรกno povaลพuje za modernejลกie mesto ako naprรญklad Rรญm. Tradiฤnรฉ a historickรฉ mestskรฉ centrum je obklopenรฉ blokovou urbanistickou ลกtruktรบrou. Bombardovanie mesta poฤas druhej svetovej vojny je prรกve jednรฝm z dรดvodov, preฤo mรก dnes Milรกno veฤพmi silnรบ vrstvu modernistickej architektรบry z druhej polovice dvadsiateho storoฤia.

Za nรกvลกtevu stojรญ mnoลพstvo bytovรฝch domov, verejnรฝch stavieb ฤi modernistickรฝch kostolov na perifรฉrii mesta. Viacero sรบฤasnรฝch svetovรฝch architektov ako Norman Foster, Rem Koolhaas, Herzog de Meuron a inรญ tu tieลพ postavili rรดzne verejnรฉ budovy.

Keฤลพe najzaujรญmavejลกie stavby nestoja v jednej lokalite, centrum mesta nie je preplnenรฉ turistami. Najviac ฤพudรญ je, samozrejme, v okolรญ katedrรกly Duomo, inde vลกak predieranie sa davom nehrozรญ.

01 apObr.1Obchod Apple od architektov Foster and partnersple store
Obchod Apple od architektov Foster and partners. | Zdroj: Peter Dostรกl

Verejnรฝ priestor

Verejnรฝ priestor je nepochybne najvรคฤลกou slabinou mesta. Hustota zaฤพudnenia v Milรกne nie je takรก dramatickรก, aby mesto trpelo nedostatkom priestoru. Milรกno vลกak nejavรญ snahu daลฅ pohyb obyvateฤพa na prvรฉ miesto. Mesto je aj v roku 2024 vรฝrazne orientovanรฉ na autรก a kvalitne vyrieลกenรฉho verejnรฉho priestoru je veฤพmi mรกlo.

Relatรญvne hustรก urbanistickรก ลกtruktรบra na mnohรฝch miestach ustupuje, ฤรญm ponรบka priestor s veฤพkรฝm potenciรกlom. Staฤilo by vybudovaลฅ spevnenรฉ plochy z trvรกcnych materiรกlov, vysadiลฅ pรกr stromov, pridaลฅ jednoduchรฝ mobiliรกr a okamลพite mรดลพe vzniknรบลฅ kvalitnรฝ priestor pre ฤพudรญ v okolรญ. Bohuลพiaฤพ, prednosลฅ dostรกvajรบ parkovacie miesta.

2ฤŒastรฝ prรญklad nevyuลพitรฉho potenciรกlu, ViaPasqualeSottocorno
ฤŒastรฝ prรญklad nevyuลพitรฉho potenciรกlu, Via Pasquale Sottocorno | Zdroj: Peter Dostรกl

Ak si predstavujete, ลพe sedรญte na kรกviฤke niekde na terase a uลพรญvate si ruch a prรญjemnรบ mierku ulice, vaลกa je jemne skreslenรก. Chodnรญky sรบ relatรญvne รบzke a ฤasto si svoju kรกviฤku vychutnรกvate prรกve vedฤพa zaparkovanรฉho auta. Vรคฤลกina verejnรฝch priestorov tak nie je pobytovรก, sรบ iba tranzitnรฉ, ฤo je celkom problรฉm.

Keฤ opakovane netrรกvite v priestore urฤitรฝ ฤas, ลฅaลพลกie si vytvรกrate akรฉkoฤพvek spomienky. ฤฝudia netrรกvia ฤas vonku, lebo im mesto kvalitnรฝ priestor neponรบka. Obyvatelia si na tรบto situรกciu mรดลพu jednoducho zvyknรบลฅ a nebudรบ na mesto tlaฤiลฅ, aby vznikalo viac kvalitnรฝch priestorov. Neลกลฅastnรก situรกcia s autami sa tak bude zlepลกovaลฅ veฤพmi pomaly.

Doprava a cyklisti

Z hฤพadiska dopravy je mesto radiรกlno-okruลพnรฉ. Hlavnรฝ dopravnรฝ okruh mรก priemer zhruba 6 km, ฤo pre mesto s 1,3 miliรณna obyvateฤพov naozaj nie je veฤพa. Vลกetky dรดleลพitรฉ ฤasti mesta sรบ dobre dostupnรฉ a za niฤรญm necestujete prรญliลก dlho. Milรกno mรก vynikajรบco rozvinutรบ sieลฅ mestskรฝch bicyklov. Aj keฤ je mesto veฤพmi orientovanรฉ na autรก, vodiฤi sรบ veฤพmi ohฤพaduplnรญ a nedรกvajรบ cyklistom dรดvod, aby sa cรญtili ohrozenรญ. Bicyklom sa dostanete do hodiny takmer vลกade.

3Subtรญlne trakฤnรฉ vedenie elektriฤiek
Subtรญlne trakฤnรฉ vedenie elektriฤiek | Zdroj: Peter Dostรกl

Viacdennรฉ lรญstky na verejnรบ dopravu sรบ celkom drahรฉ, aj preto je bicykel lepลกia voฤพba na spoznรกvanie mesta. Nehovoriac o tom, ลพe z bicykla vidรญte z mesta oveฤพa viac ako z tmavรฉho tunela metra. Celkovรก dฤบลพka cyklotrรกs postupne narastรก, priฤom v meste nรกjdete zhruba ลกtyri kategรณrie. Od vyznaฤenรฉho cyklopruhu, v ktorom sa bicyklujete tesne vedฤพa รกut, aลพ po bezpeฤnรบ fyzicky oddelenรบ cyklotrasu s alejou stromov.

Za povลกimnutie stoja elektriฤky. Mesto oฤividne neinvestuje do ich modernizรกcie, preto vรคฤลกinou narazรญte na prestarnutรฉ vozne. Neuveriteฤพne osvieลพujรบce je vลกak rieลกenie ich trakฤnรฉho vedenia. Subtรญlne stฤบpiky medzi vysokรฝmi stromami sรบ takmer neviditeฤพnรฉ.

4Parkuje sa vลกade
Parkuje sa vลกade | Zdroj: Peter Dostรกl

Parkovanie

V meste je zavedenรก urฤitรก forma parkovacej politiky, ktorรก farebne rozdeฤพuje parkovacie miesta do troch kategรณriรญ. Na bielych miestach mรดลพete slobodne zaparkovaลฅ, modrรฉ miesta sรบ platenรฉ a ลพltรฉ sรบ pre rezidentov. Aj napriek snahe o systรฉm sa parkuje รบplne vลกade. Milรกnฤania sรบ veฤพmi kreatรญvni a nemajรบ problรฉm zaparkovaลฅ na miestach, kde by ste to neฤakali. Na Slovensku to v tomto smere vรดbec nie je takรฉ zlรฉ, ako si ฤasto myslรญme.

Najvรคฤลกia ลกkoda je, ลพe ฤพudia masรญvne parkujรบ na miestach, ktorรฉ majรบ vรฝrazne vyลกลกรญ potenciรกl vyuลพitia. Stredovรฉmu pรกsu ulรญc ฤasto vlรกdnu vysokรฉ platany podobne ako v Barcelone. V metropole Katalรกnska tieto stromy pomyselne zastreลกujรบ verejnรฝ priestor, cyklotrasu ฤi chodnรญk, bohuลพiaฤพ, v Milรกne sme svedkami hustรฉho radu zaparkovanรฝch รกut. ฤŽalลกรญ prรญklad nevyuลพitรฉho potenciรกlu.

Porovnanie rovnakรฉho typu ulice v Milรกne a v Barcelone
Porovnanie rovnakรฉho typu ulice v Milรกne a v Barcelone | Zdroj: Peter Dostรกl

Zรกver

Milรกno je dobrรฝm prรญkladom mesta, ktorรฉ vรกs moลพno neoslovรญ hneฤ na prvรฝ pohฤพad. Preto je dรดleลพitรฉ v ลˆom strรกviลฅ viac ฤasu ako iba predฤบลพenรฝ vรญkend. Rovnako ako kaลพdรฉ veฤพkomesto, aj Milรกno ponรบka ลกirokรฉ spektrum aktivรญt. Kaลพdรฝ, kto chce, cestu si k nemu nรกjde, len ju treba hฤพadaลฅ o nieฤo dlhลกie. Mne sa to ฤiastoฤne podarilo, ale o tom, ฤi sa v Milรกne budete cรญtiลฅ dobre, mรดลพu rozhodnรบลฅ pokojne iba drobnรฉ nuansy.

Preฤรญtajte si aj druhรบ a tretiu ฤasลฅ zรกpiskov z Milรกna od Petra Dostรกla.