Na Slovensku to s parkovanรญm nie je aลพ takรฉ zlรฉ. Milรกnฤania musia byลฅ kreatรญvnejลกรญ
Do Milรกna som odchรกdzal s plรกnom trรกviลฅ ฤo najviac ฤasu vonku vo verejnom priestore. V predoลกlรฝch ฤlรกnkoch o dvojmesaฤnom pobyte v Barcelone som pรญsal prevaลพne o fakte, ลพe Barcelona je viac o verejnom priestore ako o architektรบre. Po mesiaci strรกvenom v Milรกne som zistil, ลพe tu platรญ รบplnรฝ opak. Milรกno je vรฝrazne o architektรบre a veฤพmi mรกlo o verejnom priestore.
Architektรบra mesta
Z hฤพadiska architektรบry sa Milรกno povaลพuje za modernejลกie mesto ako naprรญklad Rรญm. Tradiฤnรฉ a historickรฉ mestskรฉ centrum je obklopenรฉ blokovou urbanistickou ลกtruktรบrou. Bombardovanie mesta poฤas druhej svetovej vojny je prรกve jednรฝm z dรดvodov, preฤo mรก dnes Milรกno veฤพmi silnรบ vrstvu modernistickej architektรบry z druhej polovice dvadsiateho storoฤia.
Za nรกvลกtevu stojรญ mnoลพstvo bytovรฝch domov, verejnรฝch stavieb ฤi modernistickรฝch kostolov na perifรฉrii mesta. Viacero sรบฤasnรฝch svetovรฝch architektov ako Norman Foster, Rem Koolhaas, Herzog de Meuron a inรญ tu tieลพ postavili rรดzne verejnรฉ budovy.
Keฤลพe najzaujรญmavejลกie stavby nestoja v jednej lokalite, centrum mesta nie je preplnenรฉ turistami. Najviac ฤพudรญ je, samozrejme, v okolรญ katedrรกly Duomo, inde vลกak predieranie sa davom nehrozรญ.
Verejnรฝ priestor
Verejnรฝ priestor je nepochybne najvรคฤลกou slabinou mesta. Hustota zaฤพudnenia v Milรกne nie je takรก dramatickรก, aby mesto trpelo nedostatkom priestoru. Milรกno vลกak nejavรญ snahu daลฅ pohyb obyvateฤพa na prvรฉ miesto. Mesto je aj v roku 2024 vรฝrazne orientovanรฉ na autรก a kvalitne vyrieลกenรฉho verejnรฉho priestoru je veฤพmi mรกlo.
Relatรญvne hustรก urbanistickรก ลกtruktรบra na mnohรฝch miestach ustupuje, ฤรญm ponรบka priestor s veฤพkรฝm potenciรกlom. Staฤilo by vybudovaลฅ spevnenรฉ plochy z trvรกcnych materiรกlov, vysadiลฅ pรกr stromov, pridaลฅ jednoduchรฝ mobiliรกr a okamลพite mรดลพe vzniknรบลฅ kvalitnรฝ priestor pre ฤพudรญ v okolรญ. Bohuลพiaฤพ, prednosลฅ dostรกvajรบ parkovacie miesta.
Ak si predstavujete, ลพe sedรญte na kรกviฤke niekde na terase a uลพรญvate si ruch a prรญjemnรบ mierku ulice, vaลกa je jemne skreslenรก. Chodnรญky sรบ relatรญvne รบzke a ฤasto si svoju kรกviฤku vychutnรกvate prรกve vedฤพa zaparkovanรฉho auta. Vรคฤลกina verejnรฝch priestorov tak nie je pobytovรก, sรบ iba tranzitnรฉ, ฤo je celkom problรฉm.
Keฤ opakovane netrรกvite v priestore urฤitรฝ ฤas, ลฅaลพลกie si vytvรกrate akรฉkoฤพvek spomienky. ฤฝudia netrรกvia ฤas vonku, lebo im mesto kvalitnรฝ priestor neponรบka. Obyvatelia si na tรบto situรกciu mรดลพu jednoducho zvyknรบลฅ a nebudรบ na mesto tlaฤiลฅ, aby vznikalo viac kvalitnรฝch priestorov. Neลกลฅastnรก situรกcia s autami sa tak bude zlepลกovaลฅ veฤพmi pomaly.
Doprava a cyklisti
Z hฤพadiska dopravy je mesto radiรกlno-okruลพnรฉ. Hlavnรฝ dopravnรฝ okruh mรก priemer zhruba 6 km, ฤo pre mesto s 1,3 miliรณna obyvateฤพov naozaj nie je veฤพa. Vลกetky dรดleลพitรฉ ฤasti mesta sรบ dobre dostupnรฉ a za niฤรญm necestujete prรญliลก dlho. Milรกno mรก vynikajรบco rozvinutรบ sieลฅ mestskรฝch bicyklov. Aj keฤ je mesto veฤพmi orientovanรฉ na autรก, vodiฤi sรบ veฤพmi ohฤพaduplnรญ a nedรกvajรบ cyklistom dรดvod, aby sa cรญtili ohrozenรญ. Bicyklom sa dostanete do hodiny takmer vลกade.
Viacdennรฉ lรญstky na verejnรบ dopravu sรบ celkom drahรฉ, aj preto je bicykel lepลกia voฤพba na spoznรกvanie mesta. Nehovoriac o tom, ลพe z bicykla vidรญte z mesta oveฤพa viac ako z tmavรฉho tunela metra. Celkovรก dฤบลพka cyklotrรกs postupne narastรก, priฤom v meste nรกjdete zhruba ลกtyri kategรณrie. Od vyznaฤenรฉho cyklopruhu, v ktorom sa bicyklujete tesne vedฤพa รกut, aลพ po bezpeฤnรบ fyzicky oddelenรบ cyklotrasu s alejou stromov.
Za povลกimnutie stoja elektriฤky. Mesto oฤividne neinvestuje do ich modernizรกcie, preto vรคฤลกinou narazรญte na prestarnutรฉ vozne. Neuveriteฤพne osvieลพujรบce je vลกak rieลกenie ich trakฤnรฉho vedenia. Subtรญlne stฤบpiky medzi vysokรฝmi stromami sรบ takmer neviditeฤพnรฉ.
Parkovanie
V meste je zavedenรก urฤitรก forma parkovacej politiky, ktorรก farebne rozdeฤพuje parkovacie miesta do troch kategรณriรญ. Na bielych miestach mรดลพete slobodne zaparkovaลฅ, modrรฉ miesta sรบ platenรฉ a ลพltรฉ sรบ pre rezidentov. Aj napriek snahe o systรฉm sa parkuje รบplne vลกade. Milรกnฤania sรบ veฤพmi kreatรญvni a nemajรบ problรฉm zaparkovaลฅ na miestach, kde by ste to neฤakali. Na Slovensku to v tomto smere vรดbec nie je takรฉ zlรฉ, ako si ฤasto myslรญme.
Najvรคฤลกia ลกkoda je, ลพe ฤพudia masรญvne parkujรบ na miestach, ktorรฉ majรบ vรฝrazne vyลกลกรญ potenciรกl vyuลพitia. Stredovรฉmu pรกsu ulรญc ฤasto vlรกdnu vysokรฉ platany podobne ako v Barcelone. V metropole Katalรกnska tieto stromy pomyselne zastreลกujรบ verejnรฝ priestor, cyklotrasu ฤi chodnรญk, bohuลพiaฤพ, v Milรกne sme svedkami hustรฉho radu zaparkovanรฝch รกut. ฤalลกรญ prรญklad nevyuลพitรฉho potenciรกlu.
Zรกver
Milรกno je dobrรฝm prรญkladom mesta, ktorรฉ vรกs moลพno neoslovรญ hneฤ na prvรฝ pohฤพad. Preto je dรดleลพitรฉ v ลom strรกviลฅ viac ฤasu ako iba predฤบลพenรฝ vรญkend. Rovnako ako kaลพdรฉ veฤพkomesto, aj Milรกno ponรบka ลกirokรฉ spektrum aktivรญt. Kaลพdรฝ, kto chce, cestu si k nemu nรกjde, len ju treba hฤพadaลฅ o nieฤo dlhลกie. Mne sa to ฤiastoฤne podarilo, ale o tom, ฤi sa v Milรกne budete cรญtiลฅ dobre, mรดลพu rozhodnรบลฅ pokojne iba drobnรฉ nuansy.
Preฤรญtajte si aj druhรบ a tretiu ฤasลฅ zรกpiskov z Milรกna od Petra Dostรกla.