Najvรคฤลกie vรฝzvy rozvoja miest
โMestรก sa neustรกle vyvรญjajรบ. Kedysi nemali ani len vlastnรบ kanalizรกciu ฤi dlรกลพdenรฉ ulice. Dnes existujรบ samostatnรฉ ลกpecializovanรฉ firmy, ktorรฉ vย mestรกch rieลกia sprรกvu kanalizรกciรญ ฤi ciest aย chodnรญkov. Rozvoj miest so sebou prinรกลกa zmeny, na ktorรฉ je potrebnรฉ reagovaลฅ, prispรดsobiลฅ sa im, hฤพadaลฅ rieลกenia,โ pรญลกe sa vย dokumente Metropolitnรฉho inลกtitรบtu Bratislavy, zaloลพenom vย aprรญli pod magistrรกtom mesta. Akรฉ sรบ teda najvรคฤลกie zmeny aย vรฝzvy sรบฤasnรฉho mestskรฉho plรกnovania?
Hoci vย texte pouลพรญvame ako modelovรฝ prรญklad najmรค naลกe hlavnรฉ mesto, kritickรฉ oblasti sรบ platnรฉ vลกeobecne. ฤi uลพ je to nejasnรก legislatรญva, preลฅaลพenรก infraลกtruktรบra, alebo poลพiadavky ekologicky zodpovednรฉho plรกnovania, pozreli sme sa na aktuรกlne urbanistickรฉ tรฉmy.
Prรกvomoci mesta, sloboda developera
Ministerstvo financiรญ vย dokumente Nรกrodnรฝ program reforiem Slovenskej republiky 2018 navrhuje povinnรฝ podiel bytov sย regulovanรฝm nรกjomnรฝm vย novostavbรกch. Vย dokumente sa pรญลกe oย povinnosti alokรกcie 5 โ 10 % objemu bytov zย novรฉho projektu na prenรกjom, priฤom regulovanรฝ prenรกjom vychรกdza zย priemernej alebo mediรกnovej mzdy vย lokalite.
Cieฤพom je zvรฝลกiลฅ podiel ลกtรกtnej podpory na vlastnรฉ bรฝvanie zvรฝลกenรญm podielu domรกcnostรญ sย regulovanรฝm nรกjmom, aย tak zlepลกiลฅ dostupnosลฅ bรฝvania vย mestรกch. Vย krajinรกch Eurรณpskej รบnie sa podiel nรกjomnรฝch bytov pohybuje na รบrovni 19 aลพ 62 % zย celkovรฉho poฤtu bytov vย bytovom fonde (in: Sprรกva budov 4/2018).
Na Slovensku je ich len 6 %, ฤo je najmenej zย celej Eร. Bytov sย regulovanรฝm nรกjmom je dokonca len 1,6 %, kรฝm vย Eร sa podiel takรฝchto domรกcnosti pohybuje na รบrovni 10,8 %. Nรกvrh sa vลกak vย odbornรฝch kruhoch stretol sย kritikou.
Ak by sa nรกvrh ministerstva aplikoval do slovenskej praxe, vย niektorรฝch prรญpadoch by vznikli paradoxnรฉ situรกcie. Povinnosลฅ odviesลฅ byty mestu by mali aj lukratรญvne projekty vย centre Bratislavy. Vย prรญprave je naprรญklad projekt Vydrica, ktorรฝ mรก vytvoriลฅ okolo pรคลฅsto bytov.
Ak by nรกvrh skutoฤne platil, developer by musel odviesลฅ ลกtรกtu 25 aลพ 50 bytovรฝch jednotiek. Komu by pripadli aย akรก by bola vรฝลกka ich nรกjmu, malo urฤiลฅ mesto. Obdobnรฉ poฤty by platili naprรญklad aj pre komplex Eurovea 2.
Vย samotnom nรกvrhu sรบ spomรญnanรฉ dva prรญklady zo zahraniฤia: Londรฝn aย Viedeล. Ukazujรบ dobrรฝ aj zlรฝ prรญklad pokusov oย regulรกciu cien bรฝvania vย mestรกch. Vย Londรฝne musรญ byลฅ vย novรฝch developerskรฝch projektoch 35 % bytov cenovo dostupnรฝch pre slabลกie sociรกlne skupiny.
Aj preto, ลพe developeri nรกsledne premietali ujdenรฝ zisk do ceny bytov, od roku 2010 medziroฤne vรฝrazne vzrรกstli ceny bytov aj prenรกjmov, vย niektorรฝch prรญpadoch aj viac ako oย 15 %. Nรกrast sa zastavil aลพ vย poslednรฝch kvartรกloch, pravdepodobne ako dรดsledok obรกv zย brexitu aย zย dlhovej zรกลฅaลพe domรกcich.
Prรญklad sย dobrรฝm vรฝsledkom je Viedeล. Tรก od roku 2010 zaลพรญva menej intenzรญvny nรกrast predajnรฝch cien aj cien regulovanรฉho nรกjomnรฉho. Nรกjomnรฝ trh vo Viedni tvorรญ podstatnรบ ฤasลฅ celรฉho rezidenฤnรฉho trhu, dokonca vรฝraznejลกiu ako vย Londรฝne.
Za vรคฤลกinou projektov stojรญ ako investor mesto aย rakรบskym ลกpecifikom je model predkupnรฉho prรกva, ktorรฉ po desiatich rokoch umoลพลuje nรกjomcovi odkรบpiลฅ byt sย odpoฤรญtanรญm doteraz zaplatenรฉho nรกjomnรฉho. Viedenskรฝ zรกver: nรกrast regulovanรฝch nรกjmov oย pribliลพne 34 % od roku 2010, udrลพiavanรก dosiahnuteฤพnosลฅ rezidenฤnรฝch cien aย prenรกjmov vย meste.
Povinnรฉ kvรณty nรกjomnรฝch bytov sรบ vลกak zatiaฤพ najvรฝraznejลกรญm aย zvlรกลกtne ojedinelรฝm nรกtlakom ลกtรกtu na developerov. Ak budeme pokraฤovaลฅ vย porovnรกvanรญ so susednou metropolou, ฤastou poลพiadavkou Viedne je aj alokovanie urฤitej ฤasti rozpoฤtu na vytvorenie spoloฤenskej infraลกtruktรบry, ciest alebo obฤianskej vybavenosti.
Vรคฤลกina architektonickรฝch sรบลฅaลพรญ si vyลพaduje aj zapojenie krajinnรฉho architekta. Pravidlรก spoluprรกce medzi mestom, resp. ลกtรกtom, aย developermi sรบ momentรกlne veฤพmi voฤพnรฉ, ฤo vo vรฝsledku neprospieva ani jednej strane, pretoลพe to brzdรญ komunikรกciu na oboch stranรกch. Podฤพa Jakuba Gossanyiho, Head of Developement HB Reavis, by mali byลฅ zรกkladom spoluprรกce najmรค jasne nastavenรฉ podmienky.
โMesto musรญ maลฅ hlavne vย tรฝchto otรกzkach jasno. Developeri nemajรบ problรฉm reลกpektovaลฅ jasnรฉ aย transparentnรฉ pravidlรก, ktorรฉ nenarรบลกajรบ prirodzenรบ funkฤnosลฅ trhu. Pri tรฝchto veciach ide vลพdy najmรค oย dialรณg aย hฤพadanie konsenzu.โ
Bratislavskรฝ dopravnรฝ kolaps
J. Gossanyi plynulo nadvรคzuje na londรฝnsky prรญklad vย ฤalลกej zย pรกlฤivรฝch urbanistickรฝch tรฉm, ktorรก sa momentรกlne najviac dotรฝka nรกลกho hlavnรฉho mesta, aย tou je mobilita. โVย Londรฝne mรกte naprรญklad povinnosลฅ postaviลฅ jedno parkovacie miesto pre celรบ budovu, ktorรฉ slรบลพi zรกchrannรฝm zloลพkรกm,โ hovorรญ.
โTento koncept by som privรญtal aj na Slovensku, ale to je zrejme stรกle hudba budรบcnosti.โ Ak je londรฝnsky model bytov sย regulovanรฝm nรกjomnรฝm povaลพovanรฝ za negatรญvny prรญklad, tak, naopak, systรฉm parkovacej aย mรฝtnej politiky by mohol byลฅ inลกpirรกciou aj pre nรกs.
Vย Bratislave aktuรกlne prebiehajรบ veฤพkรฉ dopravnรฉ obmedzenia, uzรกvierka Mlynskรฝch nรญv aย kriลพovatky Rondel pod Prรญstavnรฝm mostom sรบbeลพne sย majstrovstvami sveta vย hokeji sa vลกak nakoniec ukรกzali ako zvlรกdnuteฤพnรฉ. Najvรคฤลกรญm plusom bolo zintenzรญvnenie vyuลพรญvania mestskej hromadnej dopravy.
Vo Vrakuni aย Podunajskรฝch Biskupiciach vznikli na najvyลฅaลพenejลกรญch uliciach vyhradenรฉ autobusovรฉ pruhy, vฤaka ktorรฝm spoje nemeลกkali. Tรฝm sa zvรฝลกil komfort ich pouลพรญvania aย obyvatelia si na ne zvykli. Aj mediรกlna kampaล pred spustenรญm obmedzenรญ bola cielenรก najmรค na vyuลพรญvanie MHD.
Jednรฝm zย veฤพkรฝch problรฉmov hlavnรฉho mesta je vลกak vzรกjomnรก nadvรคznosลฅ spojov. Tatiana Kratochvรญlovรก, viceprimรกtorka Bratislavy pre dopravu, potvrdila, ลพe vย sรบฤasnosti sa rozbieha prรญprava projektov, ktorรฉ majรบ podporiลฅ vzรกjomnรบ nadvรคznosลฅ rรดznych druhov dopravy, aj naprรญklad preferenciu MHD na kriลพovatkรกch.
โHarmonogram je nastavenรฝ tak, ลพe do roku 2023 musรญ byลฅ dokonฤenรก druhรก ฤasลฅ elektriฤkovej trate do Petrลพalky,โ dodรกva viceprimรกtorka. Pri tรฝchto zmenรกch je dรดleลพitรฝm aspektom nielen ich realizรกcia, ale aj to, akรฝm spรดsobom sรบ komunikovanรฉ aย ako ich vnรญma verejnosลฅ.
Mentรกlne nastavenie aย prah komfortu obyvateฤพov je rovnako dรดleลพitรฝm aspektom ako infraลกtruktรบra samotnรก. Napriek tomu, ลพe priemernรฝ ฤas cestovania do prรกce vย Londรฝne je 45 minรบt, vo veฤพkรฝch eurรณpskych mestรกch je cestovanie autom vnรญmanรฉ skรดr ako zรกลฅaลพ, nie nevyhnutnosลฅ.
Kรฝm uย nรกs sa parkovacie miesto priamo pod domom povaลพuje za automatickรฉ prรกvo. J. Gossanyi vysvetฤพuje, ako sa kย otรกzke mobility stavia HB Reavis: โSo vลกetkรฝmi zmenami vย tejto oblasti vลกak sรบvisรญ najmรค zmena myslenia, teda edukรกcia samotnรฝch nรกjomcov. Okrem najkvalitnejลกรญch technolรณgiรญ aย stavieb im naprรญklad poskytujeme aj pridanรบ hodnotu vย podobe rรดznych sluลพieb aย workshopov, kde im ukazujeme novรฝ smer aย celkom novรฝ rozmer pracovnรฉho prostredia. Naลกe projekty tak uลพ dnes poskytujรบ sluลพby tzv. bike sharingu (hi.bike), mรกme kย dispozรญcii aj elektrickรฉ kolobeลพky, nehovoriac oย cyklohuboch, ktorรฉ sรบ naplรกnovanรฉ vย naลกich projektoch vo vรฝstavbe.โ
Zelenรฉ ลกtandardy
Sย tรฝm รบzko sรบvisรญ aj tรฉma ekolรณgie. Vย Bratislave sme zaลพili niekoฤพko bleskovรฝch povodnรญ aย vย hlavnom meste nie je neznรกmy ani fenomรฉn mestskรฝch tepelnรฝch ostrovov.
โOkrem ลกtandardnรฝch opatrenรญ, ako sรบ minimalizovanie CO2 stopy, separovanie odpadov, vyuลพรญvanie obnoviteฤพnรฝch zdrojov energie ฤi jej rekuperรกcia, treba tieลพ pouลพรญvaลฅ kvalitnรฉ materiรกยญly, ktorรฉ ลกetria energiou. Dรดleลพitรบ รบlohu vย celom procese zohrรกva vลกak aj kvalitnรก, splniteฤพnรก legislatรญva,โ hovorรญ J. Gossanyi.
Vo februรกri 2019 bola vย rรกmci Nรกrodnรฉho programu reforiem SR 2019 schvรกlenรก Stratรฉgia environmentรกlnej politiky do roku 2030. Nastavuje merateฤพnรฉ ciele aย navrhuje systรฉmovรฉ rieลกenia pre najvรคฤลกie environmentรกlne vรฝzvy Slovenska: kvalitu ovzduลกia, odpady aย ochranu prรญrodnรฝch biotopov.
Vย marci 2019 vlรกda schvรกlila Nรกvrh akฤnรฉho plรกnu rozvoja elektromobility na Slovensku sย cieฤพom zadefinovaลฅ konkrรฉtne opatrenie na podporu rozvoja elektromobility. Okrem toho sa vypracuje Nรญzkouhlรญkovรก stratรฉgia, ktorรก identifikuje moลพnosti rozvoja slovenskej ekonomiky sย vรฝhฤพadom do roku 2050, rovnako ako program zniลพovania uhlรญkovรฝch emisiรญ.
โNetreba vลกak zabรบdaลฅ ani na to, ลพe postaviลฅ kvalitnรบ ekologickรบ stavbu nie je iba oย budove, teda nestaฤรญ maลฅ iba super izolaฤnรบ fasรกdu, ale je to prรกve aj oย nรกjomcoch,โ pripomรญna J.ย Gossanyi. โNaลกe projekty budujeme sย tรฝmto rozmerom, okrem najmodernejลกรญch technolรณgiรญ sรบ spรคtรฉ sย mnoลพstvom sluลพieb aย technolรณgiรญ, ako napr. More, Symbiosy ฤi Origameo. Takto prinรกลกame pridanรบ hodnotu, ktorรก preลพรญva vย ฤase. Dรดkazom toho je aj certifikรกcia BREEAM Communities International, oย ktorรบ sa ako prvรฝ developer na svete uchรกdzame pre celรบ ลกtvrลฅ Novรฉ Nivy.โ
Metropolitnรฝ inลกtitรบt
Metropolitnรฝ inลกtitรบt Bratislavy oficiรกlne vznikol 1. 4. 2019. Jeho hlavnou รบlohou je strategickรฉ plรกnovanie aย prรญprava podkladov na dรดleลพitรฉ rozhodnutia dlhodobรฉho vรฝznamu. Metropolitnรฝ inลกtitรบt mรก byลฅ centrom inovรกciรญ, hnacou silou tvorivosti aย novรฝch prรญstupov, aย teda aj kฤพรบฤovรฝm nรกstrojom na reรกlnu zmenu Bratislavy na mesto, ktorรฉ dokรกลพe konkurovaลฅ รบrovลou ลพivota vyspelejลกรญm metropolรกm.
ฤalลกou dรดleลพitou tรฉmou je zber aย spracรบvanie dรกt. Kรฝm inde vo svete berรบ dรกta aย ich vyhodnocovanie ako kaลพdodennรบ potrebu mesta, pre Bratislavu akoby tรกto vec neexistovala. Hoci je jasnรฉ, ลพe zhromaลพฤovanie aย najmรค vyhodnocovanie dรกt sย cieฤพom uลกetriลฅ finanฤnรฉ prostriedky alebo hฤพadaลฅ najlepลกie rieลกenia je dรดleลพitรฝm atribรบtom, ako sa staraลฅ oย mesto.
Jeho rovnako dรดleลพitou รบlohou bude aj vzdelรกvanie, participรกcia aย komunikรกcia, aby sme zapojili obyvateฤพov do rozvoja mesta. Obฤania sa zaujรญmajรบ oย svoje okolie stรกle viac. Uลพ dรกvno nestaฤรญ skรบmaลฅ ich nรกzor na rozvoj mesta vย rรกmci formรกlneho procesu predpรญsanรฉho vย legislatรญve. Mesto musรญ vedieลฅ ฤพudรญ reรกlne zapojiลฅ do svojho rozvoja aย vytvoriลฅ nรกstroj, ktorรฝ im dovolรญ na ลom participovaลฅ od zaฤiatku.
Doฤasnรฝm vedenรญm Metropolitnรฉho inลกtitรบtu Bratislavy poverili mestskรญ poslanci Zuzanu Stanovรบ. Model oddelenรฉho inลกtitรบtu sย takรฝmto zameranรญm je dlhoroฤnou zahraniฤnou praxou vo vรคฤลกine eurรณpskych metropol, ako je Brusel, Parรญลพ, Amsterdam, ale aj vย mestรกch, ktorรฉ sรบ blรญzko aย rieลกia podobnรฉ vรฝzvy โ Praha aย Brno.
Neprehliadnite: Mฤstskรก bunka jako reakce na klimatickรฉ zmฤny
โDrลพรญm ฤพuฤom zย inลกtitรบtu palce, aby si zobrali od praลพskรฝch kolegov to najlepลกie, ale aj aby sa pouฤili zย toho nevydarenรฉho,โ hovorรญ J. Gossaยญnyi aย dodรกva, โpodeliลฅ sa oย skรบsenosti je mimoriadne cennรฉ, bude si treba zachovaลฅ otvorenรบ myseฤพ, pretoลพe je nutnรฉ zohฤพadniลฅ moลพnosti, limity aย reรกlie, akรฝmi Bratislava disponuje. Napr. nieฤo, ฤo fungovalo vรฝborne vย Prahe aย osvedฤilo sa, nemusรญ byลฅ najlepลกรญm rieลกenรญm pre Bratislavu.โ
Inลกtitรบt plรกnovania aย rozvoja hlavnรฉho mesta Prahy funguje od roku 2013. Vznikol transformรกciou รtvaru rozvoja hl. m. Prahy.
Inลกtitรบt predovลกetkรฝm spracovรกva aย koordinuje dokumenty vย oblasti strategickรฉho aย รบzemnรฉho plรกnovania aย rozvoja, verejnรฉho priestoru, dopravnรฉ, technickรฉ, krajinnรฉ dokumenty aย ekonomickรฉ infraลกtruktรบry โ naprรญklad nedรกvno dokonฤenรฉ Praลพskรฉ stavebnรฉ predpisy, Koncepciu praลพskรฝch brehov alebo Manuรกl tvorby verejnรฝch priestranstiev.
Kฤพรบฤovรฝm projektom je tvorba novรฉho รบzemnรฉho plรกnu (tzv. Metropolitnรฉho plรกnu Prahy) aย prรกve prebiehajรบca aktualizรกcia Strategickรฉho plรกnu hl. m. Prahy. Dรดleลพitou รบlohou IPR Praha je zabezpeฤovaลฅ spracovanie geografickรฝch dรกt aย informรกciรญ, aย to ako pre aplikovanรฝ vรฝskum, tak aj pre vznik podkladov dรดleลพitรฝch pre rozvoj mesta (najmรค รบzemnoanalytickรฉ podklady hl. m. Prahy).
IPR Praha spravuje web www.geoportalpraha.cz, ktorรฝ obsahuje mnoลพstvo mรกp Prahy prรญstupnรฝch ลกirokej verejnosti, spolupracuje sย vysokรฝmi ลกkolami, vedeckovรฝskumnรฝmi aย neziskovรฝmi organizรกciami na nรกrodnej aj na medzinรกrodnej รบrovni.
Foto: Isifa/Shutterstock
ฤlรกnokย bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB 6-7/2019.