Peter Gero: 90 % vลกetkรฉho pohybu za prรกcou aย zย prรกce by sa malo uskutoฤลovaลฅ verejnou dopravou, peลกi alebo bicyklom
Peter Gero je urbanista vย stredoeurรณpskom priestore. Stรกle pรดsobรญ ako poradca bytovej vรฝstavby vย Hamburgu, kde viac ako tridsaลฅ rokov pracoval pre magistrรกt aย stรกl aj pri vzniku novej ลกtvrte Hafen City.
Vย Prahe spolupracuje sย Inลกtitรบtom plรกnovania aย rozvoja (IPR) aย pri urbanistickรฝch konceptoch bytovej ลกtruktรบry. Vย Brne je ฤlenom komisie Kancelรกrie architekta mesta (KAM) aย vย Bratislave je konzultantom niektorรฝch dรดleลพitรฝch projektov sย dรดrazom na bytovรบ vรฝstavbu aย verejnรฝ priestor. Ako to vo svojom veku stรญha? โZa vลกetkรฝm je ลกportovรฝ duch aย ,fyziฤkaโ,โ sย รบsmevom odpovedรก Peter Gero, ktorรฝ svoje rozsiahle skรบsenosti vie aj zakomponovaลฅ do aktuรกlnych snรกh rozvoja Bratislavy.
Vย meste sa hovorรญ, ลพe ste aj ฤlenom Metropolitnรฉho inลกtitรบtu Bratislava. Je to tak?
Poฤul som oย tom, uลพ mi aj poniektorรญ gratulovali, ale ja oย tom neviem, teda nie som. Vย Bratislave mรก iniciatรญvu primรกtor Matรบลก Vallo, ktorรฉmu, samozrejme, drลพรญm priateฤพsky palce. So svojรญm tรญmom mรก teraz jedineฤnรฉ predpoklady na รบspeลกnรฉ prepojenie verejnรฉho zรกujmu so snahami sรบkromnรฉho sektora koncepฤne vytvoriลฅ zย Bratislavy atraktรญvne mesto.
Do tohto tรญmu sa vkladajรบ veฤพkรฉ nรกdeje, ale asi to nebude maลฅ jednoduchรฉ โ uลพ aj pre ฤoraz viac sa zhorลกujรบcu dopravnรบ situรกciu.
ฤo sa tรฝka dopravnej situรกcie, nepovaลพujem ju vย zloลพke individuรกlnej dopravy za kฤพรบฤovรฝ problรฉm nรกลกho mesta. Myslรญm si, ลพe mentalitu vidieckeho ponรญmania mobility treba premietnuลฅ do sรบฤasnosti, ฤasลฅ ฤพudรญ sย tรฝmto nรกvykovรฝm zmรฝลกฤพanรญm ลพije aj vย Bratislave.
Ako by to malo byลฅ?
Devรคลฅdesiatpรคลฅ percent vลกetkรฉho pohybu za prรกcou aย zย prรกce by sa malo uskutoฤลovaลฅ verejnou dopravou, peลกi alebo bicyklom. Vย tomto smere sledujem neustรกle zlepลกenie, ale zรกroveล sa, samozrejme, zhusลฅuje individuรกlna doprava. Zatiaฤพ vลกak ako-tak funguje aย eลกte tu nie sรบ zรกpchy nad dve hodiny ako vย kaลพdom inom veฤพkom meste medzi 7.00 โ 9.00 rรกno aย 17.00 โ 19.00 veฤer.
Neprehliadnite: Pavel Gregor – U nรกs nie je zvykom, ลพe sa beลพne ลกtuduje aj desaลฅ rokov
ฤo by to mohlo zmeniลฅ?
Rieลกenรญm by mohla byลฅ zmena paradigmy myslenia, na ฤom intenzรญvne pracuje aj dneลกnรฝ primรกtor. Oฤakรกvam vลกak vlnu odporu, lebo najลฅaลพลกie je zmeniลฅ myslenie ฤloveka aย jeho zauลพรญvanรฉ stereotypy. Tรกto snaha je koncepฤnรก aย mรก niekoฤพko prvkov. Sรบ to tieto: zvรฝลกenie atraktivity peลกรญch ลฅahov do vzdialenosti 15 aลพ 20 minรบt รบpravou chodnรญkov; zvรฝลกenie podielu zelene; prioritnรก signalizรกcia pre peลกรญch na kriลพovatkรกch; integrรกcia cyklomobility do celkovรฉho systรฉmu mobility vย meste; zvรฝลกenie atraktivity verejnej dopravy (aj vรฝuฤbou vodiฤov, ลพe nie sรบ na autodrรณme); koฤพajovรบ dopravu sย vyuลพitรญm existujรบcich koridorov daลฅ ฤo najrรฝchlejลกie do realizaฤnรฉho mรณdu; vย prvom rade zrealizovaลฅ predฤบลพenie elektriฤky cez Petrลพalku na Janรญkov dvor sย naลกtartovanรญm urbanizmu vย jej priestore; prepojenie Petrลพalky sย nรกbreลพรญm Dunaja atraktรญvnym platรณ pre chodcov aย cyklistov ponad Einsteinovu ulicu.
Dรดleลพitรฝm rieลกenรญm problรฉmu mesta je teda vysvetlenie, ลพe mesto nepatrรญ odstavenรฝm autรกm, ale ฤพuฤom?
รno, to je to hlavnรฉ, priฤom problรฉmom zostรกva, ลพe autom sa eลกte bez ลฅaลพkostรญ vลกade dostanete aย na mnohรฝch miestach vย centrรกlnych ลกtvrtiach mรดลพete parkovaลฅ zadarmo. Preventรญvne sa mobilita nedรก rieลกiลฅ, najprv musรญ prรญsลฅ kย zahusteniu individuรกlnej dopravy tak, aby uลพรญvatelia pocรญtili neรบnosnosลฅ tohto druhu mobility/nemobility. Myslรญm si, ลพe osveta primรกtora aย jeho ฤพudรญ je sprรกvnou cestou kย Smart City. Aby to nebola len lacnรก marketingovรก nรกlepka, ale skutoฤnรฉ mรบdre mesto, ฤo kaลพdรฝ zย nรกs, jeho obyvateฤพov, pozitรญvne pocรญti vย krรกtkom ฤase.
Akรฉ sรบ najvรคฤลกie prekรกลพky pre novรฉho primรกtora pri presadzovanรญ jeho plรกnov novรฉho myslenia na magistrรกte aย vย meste?
Vyลพaduje si to najmรค vysokรฝ stupeล odvahy vyplรฝvajรบcej zย odbornej sebaistoty aย komunikaฤnej pripravenosti. Veฤพmi dรดleลพitรฉ je prepojiลฅ znalostnรบ รบroveล na operatรญvnu รบroveล pragmatickej realizรกcie. Vลกetko vieme, vลกade sme boli, vลกetky celosvetovรฉ trendy poznรกme, ale hneฤ ako prejdeme do konkrรฉtnej situรกcie vย Bratislave, mรกme vย meste veฤพa prekรกลพok.
Ktorรฉ to sรบ?
Ide oย vลกetky dopravnรฉ koeficienty โ myslenie zo 70. rokov minulรฉho storoฤia, polรญcia, dopravnรญ inลพinieri, normy atฤ. To vลกetko je nastavenรฉ proti progresรญvnemu mysleniu. Je to ale do urฤitej miery aj odbornรฝ alibizmus. Aj keฤ mรกte krรกsny plรกn verejnรฉho priestranstva od geniรกlneho architekta vย konkrรฉtnom dizajne, nedรก sa to realizovaลฅ bez problรฉmov. Novรฉ ulice sรบ zastavanรฉ ฤalลกรญmi novรฝmi cestami sย nezmyselnรฝmi dopravnรฝmi znaฤkami, ktorรฉ si ฤasto protireฤia. Vyliaty asfalt na chodnรญku je eลกte teplรฝ aย uลพ je rozbitรฝ.
Ako urbanista zdรดrazลujete detaily vytvรกrajรบce kompaktnรฝ celok. Dรก sa tento princรญp od detailu kย celku aplikovaลฅ do praxe?
รno. Jednou zย hlavnรฝch vlastnostรญ โtvorcov mestaโ je empatickรฉ porozumenie jeho ลกtruktรบram, funkciรกm, historickรฝm stopรกm aย zย toho vychรกdzajรบcej tvorby cieฤพov rozvoja. Mali by vycรญtiลฅ, ฤo je pre mesto aย jeho obyvateฤพov dรดleลพitรฉ. Keฤ riaditeฤพka rozvoja New Yorku prevzala svoju funkciu, spoฤiatku vygenerovala ciele svojej prรกce prechรกdzkou do jednotlivรฝch ฤastรญ mesta. Len tak sa dรก mesto โpreฤรญtaลฅ โ precรญtiลฅโ. Po 3 aลพ 4 mesiacoch zรญskala empatickรฝ prรญstup. Nรกsledne vzniklo mnoลพstvo projektov, ktorรฉ New York vyzdvihli na รบroveล mesta udรกvajรบceho globรกlny rytmus. Platรญ, ลพe dobrรฉ rieลกenia vย urbanizme sa nedajรบ nรกjsลฅ od kancelรกrskeho stola.
ฤo by nemalo chรฝbaลฅ dobrรฉmu lรญdrovi?
Musรญ maลฅ spoฤพahlivรฝ tรญm. Odbornรฝ lรญder sย vizionรกrskym prรญstupom musรญ maลฅ podporu politickรฉho vedenia. Veฤพmi dรดleลพitรฉ je รญsลฅ za cieฤพmi, oย ktorรฝch sme presvedฤenรญ, ลพe sรบ sprรกvne, aj proti hlasu verejnosti.
Dรก sa vย Bratislave aplikovaลฅ aj nieฤo zย vaลกich skรบsenostรญ zย Prahy aย Brna?
Urฤite รกno. Je to metodika รบzemnรฉho plรกnovania na zรกklade komplexnรฝch dรกt oย ลกtruktรบre, doprave aย rozvoji. Dรดleลพitรก je definรญcia zรกkladnej filozofie, akรฉ mรก byลฅ naลกe mesto. Vย akom meste chceme ลพiลฅ. Libreto rozvoja. ฤo sa tรฝka urbanizmu aย jeho prvkov tvorby vย architektรบre, to zadefinoval pรกn prof. Roman Kouckรฝ zย IPR vย Prahe: โChceme dฤlat hezkรฉ mฤstoโ. Podmieลuje to koncepcie proti rozlievaniu sa zรกstavbovรฝch ลกtruktรบr do okolitรฝch dedรญn, zadefinovanie, ฤo sรบ parky, koeficienty zahustenia, vyvรกลพenosลฅ medzi hustotou aย voฤพnรฝm priestranstvom. Kultรบra, ลกport, prรกca aย bรฝvanie by mali byลฅ vย jednej susedskej komunite.
Dรก sa zย tรฝchto miest eลกte nieฤo okrem metodiky prijaลฅ?
Mojรญm zรกsadnรฝm prรญstupom je hฤพadaลฅ systรฉmovรฉ chyby uย inรฝch โ aj na IPR alebo vย KAM robia chyby vo svojej prรกci, zย ktorรฝch sa my mรดลพeme uฤiลฅ. To vลกak bude ลฅaลพkรฉ, lebo ako som spomรญnal, ฤพudia sa uฤia aลพ na vlastnรฝch chybรกch, aย pritom ฤas beลพรญ. Dnes nemรกme โpohodiฤkuโ dlhodobo premรฝลกฤพaลฅ naprรญklad oย koncepcii vรฝลกkovรฝch budov, oย zatienenรญ ฤi svetlotechnike. Vย mestskej mobilite nemรกme ฤas vymรฝลกฤพaลฅ, ฤi budรบ alternatรญvy kย dneลกnรฝm formรกm mobility, lebo urฤite budรบ, ฤiastoฤne uลพ sรบ. Otรกzkou je, ฤi vieme aktรญvne tieto trendy vytvรกraลฅ alebo sa len drลพaลฅ preลพitรฉho aย udrลพiavaลฅ si agresie zย vlastnej neschopnosti aย pohodlnosti. Mali by sme si vรกลพiลฅ kreatรญvnych ฤพudรญ, ktorรญ bez akรฝchkoฤพvek zรกbran odovzdรกvajรบ svoje skรบsenosti aย mรบdrosลฅ vย prospech rozvoja mesta. Aย nie sรบ to len urbanisti, ale aj sociolรณgovia ฤi filozofi.
Dรดleลพitรฉ je teda iba to, ฤo je vo vรฝsledku?
รno, ale je tieลพ dรดleลพitรฉ, aby sa veci rieลกili oblรบkovo aย nie lรญniovo. Teda sย fรณkusom na cieฤพ. Vย Hamburgu sa tomu hovorรญ, ลพe dรดleลพitรฉ je โwas hinten rauskommtโ.
ฤo to znamenรก?
Najprv si treba povedaลฅ, kย akรฉmu vรฝsledku sa chcem dopracovaลฅ, aย od toho potom odvรญjaลฅ stratรฉgiu. Vytvorรญm si teda vรฝslednรบ formu cieฤพa aย nรกsledne ฤasovรบ os. Vtedy eลกte nejde oย investiฤnรฉ nรกklady, normy ฤi inลพinierske siete. Vลกetko sa vลกak musรญ podriadiลฅ splneniu cieฤพa. Jednotlivรฉ rieลกenia sรบ vytvorenรฉ multidisciplinรกrnymi tรญmami. Odbornรฉ โegoizmyโ sa vย tรญme vykryลกtalizujรบ aย vypracujรบ pragmatickรฝ kompromis na danรฉ rieลกenie. Ja tomu hovorรญm nekompromisnรฝ kompromis. Za vรฝsledok sรบ potom zodpovednรญ vedรบci tรญmov.
Skรบsme to teda zhrnรบลฅ โ ฤo vลกetko by Bratislava potrebovala, aby sa pohla kย lepลกiemu?
Vย prvom rade potrebuje veci, ktorรฉ nedรกvno zรญskala โ kompetentnรฉ vedenie, ktorรฉ mรก ciele do najbliลพลกej budรบcnosti vypracovanรฉ uลพ predtรฝm, neลพ sa dostalo na ฤelo mesta. ฤalej je to politickรก podpora, presvedฤenie mestskรฉho zastupiteฤพstva, spoluprรกca sย mestskรฝmi ฤasลฅami aย postavenie sprรกvnych tรญmov. Metropolitnรฝ inลกtitรบt Bratislava je prvรฝ krok, ฤalลกรญm bude zmysluplne ho spojiลฅ sย riadiacou ลกtruktรบrou mesta. Aby sa zย neho nestal len โbraintrustโ, ale aby to bolo prepojenรฉ na vรฝkonnรบ รบroveล. Dรดleลพitรฉ je transparentne komunikovaลฅ, kto osobne je za ktorรบ prรกcu zodpovednรฝ.
Raz ste spomenuli, ลพe snรญvate oย tom, ลพe vย Bratislave budรบ len 2 โ 3 stavebnรฉ รบrady…
รno, povoฤพovacie procesy by mali byลฅ priamo prepojenรฉ na Metropolitnรฝ inลกtitรบt, resp. na mestskรบ sprรกvu alebo na tรฝch, ktorรญ robia koncepty. Inลกtrument stanovรญsk aย povoฤพovacรญch procesov je dรดleลพitรฝ na to, aby malo mesto sย investormi vzลฅah obsahovej rovnosti. Sรบ to totiลพ mocenskรฉ vzลฅahy, vย ktorรฝch ฤasto ide oย postavenie rรดznych nรกzorov aย cieฤพov. Keฤ si vลกak sadnem za stรดl, kde jeden nemรก niฤ aย druhรฝ mรก vลกetky moลพnosti, tak dohoda vลพdy ide na รบkor toho slabลกieho. Verejnej sprรกve musรญte daลฅ vplyv tรฝm, ลพe jej dรกte mocenskรฉ inลกtrumenty. Je to absolรบtne legitรญmny prvรฝ krok, to ostatnรฉ sa vyvinie prirodzene, lebo investori presne rozumejรบ tรฝmto hrรกm aย netreba ich zdรดrazลovaลฅ. Vyลพaduje to na strane mesta vysokรบ odbornosลฅ aย povedomie, ลพe ide oย servisnรบ ฤinnosลฅ โ sluลพbu voฤi investorom aย verejnosti.
Kaลพdรฉmu zย veฤพkรฝch hrรกฤov je potom jasnรฉ, ลพe sa musรญ sย verejnou sprรกvou dohodnรบลฅ?
รno, lebo tunajลกรญ investori pracujรบ vย drvivej vรคฤลกine kontinuรกlne aย zย Bratislavy vรคฤลกinou neodchรกdzajรบ. Kontinuita by nemala byลฅ zรกvislรก od politickej situรกcie. Prรกve naopak, politickรก ลกtruktรบra je zรกvislรก od odbornej sfรฉry. Dรดleลพitรฉ je, aby sa pri konkrรฉtnych cieฤพoch brali legislatรญvne zรกleลพitosti pragmatickejลกie. Treba to vysvetฤพovaลฅ vย prospech verejnรฉho zรกujmu, projektu aย zmysluplnรฉho postupu, nie vystupovaลฅ vย รบzkopohฤพadovรฝch mantineloch. Viem, ลพe je to veฤพmi ลฅaลพkรฉ vย prostredรญ, kde nie je vลพdy rozhodujรบca celkovรก kvalita investรญcie aย ฤasto sรบ to najmรค ekonomickรฉ parametre.
Vidรญte vย Bratislave dobre nastavenรฉ projekty?
Samozrejme, vidรญm snaลพenie aj dobre nastavenรฉ iย realizovanรฉ projekty, ktorรฉ sรบ porovnateฤพnรฉ aj sย vysokรฝmi nรกrokmi okolitรฝch ลกtรกtov. Vย Bratislave sรบ dokonca lepลกie projekty ako vo Viedni, sย ktorou sa stรกle porovnรกvame. Naprรญklad vย novej ลกtvrti Aspern vidรญm zรกsadnรฉ chyby, ktorรฝm by sa mala Bratislava vyhnรบลฅ. Urbanistickรฉ ลกtruktรบry nezmyselnรฝch nรกmestรญ, nedostatoฤnรฉ vyuลพitie vody ako prvku ลกtvrte. Chรฝbajรบce funkcie vย pracovnรฝch prรญleลพitostiach. Aย eลกte je dรดleลพitรฉ sebavedomie aย nebraลฅ sa tak vรกลพne โ to bolo aj motto Karla Lagerfelda, ktorรฝ nedรกvno zomrel. Podarilo sa mu to asi aj preto, ลพe bol Hamburฤan. Toto mesto je aj mojรญm druhรฝm domovom.
Urbanista aย architekt, ktorรฝ sa narodil vย Bratislave. Do Nemecka sa presลฅahoval zย ฤeskoslovenska po auguste 1968. Vyลกe tridsaลฅ rokov pracoval pre magistrรกt mesta Hamburg, zย toho dvanรกsลฅ rokov pรดsobil ako riaditeฤพ plรกnovania aย vรฝstavby centrรกlnych ลกtvrtรญ Hamburgu aย stรกl aj pri vzniku ลกtvrti HafenCity, ktorรก vznikla revitalizรกciou ฤastรญ prรญstavu. Vย sรบฤasnosti pรดsobรญ vย Hamburgu vย dozornej rade spoloฤnosti bytovej vรฝstavby. Je ฤlenom Rady Kancelรกrie architekta mesta Brno, ฤlenom Rady hl. architekta Liberec, vย Trnave aย vย Bratislave spolupracuje na urbanistickรฝch konceptoch bytovej vรฝstavby aย revitalizรกcie รบzemรญ pri Dunaji. ลฝije striedavo vย Hamburgu aย vย Bratislave.
FOTO: MIRO POCHYBA
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB 3/2019.