Peter Gero: Architektรบra, ktorรก nefunguje, nemรก vย meste prรกvo na preลพitie
Galรฉria(5)

Peter Gero: Architektรบra, ktorรก nefunguje, nemรก vย meste prรกvo na preลพitie

Partneri sekcie:

Peter Gero je rodenรฝ Bratislavฤan, ktorรฝ pracoval 30 rokov pre hamburskรฝ magistrรกt aย 12 rokov viedol stavebnรฝ rozvoj mesta Hamburg ako vedรบci stavebnรฝ riaditeฤพ โ€žBaudezernentโ€œ. Stretli sme sa vย centre Bratislavy vย kaviarni. Kรฝm sme sa zhovรกrali, ลพivo pozoroval ruch na ulici aย pozdravil sa sย viacerรฝmi ฤพuฤmi. Vzhฤพadom na to, ลพe sa vrรกtil do Bratislavy pomerne nedรกvno aย navyลกe trรกvi vรคฤลกinu ฤasu vย zahraniฤรญ, je to zaujรญmavรฝ fakt. Sรกm tvrdรญ, ลพe sa รบprimne zaujรญma oย ฤพudรญ, rรกd chodรญ po meste peลกo ฤi elektriฤkou aย zvykne sa porozprรกvaลฅ sย kรฝmkoฤพvek, kto je otvorenรฝ zaujรญmavรฉmu dialรณgu. Aj nรกลก rozhovor sa prรญjemne vinul aย bola som prekvapenรก, kam vลกade sme sa myลกlienkami dostali. Peter Gero hovorรญ oย slovenskรฝch mestรกch, prรญstupoch vย architektonickej tvorbe, oย demokracii aj diktatรบre vย architektรบre, oย moลพnostiach riadenia rozvoja mesta, ale aj oย agresivite ฤi sluลกnosti niektorรฝch projektov. ย ย ย 

Ako vnรญmate zย pohฤพadu urbanistu naลกe slovenskรฉ mestรก?

Pochodil som nedรกvno viacero slovenskรฝch miest aย musรญm povedaลฅ, ลพe vidรญm pozitรญvny posun, dokonca pozitรญvnejลกรญ neลพ vย Bratislave. Vย mestรกch ako Skalica, Trnava, Martin, Ruลพomberok ฤi Trenฤรญn cรญtiลฅ vย urbanizme kvalitnรฝ metodickรฝ postoj.

Tvorba mesta aย urbanizmus sรบ zรกleลพitosลฅou mesta aย nie investorov. Investori majรบ byลฅ pre mesto len jednรฝm zย nรกstrojov, ako dobrรฝ urbanizmus dosiahnuลฅ. Aย prรกve vย tomto menลกie slovenskรฉ mestรก predbehli Bratislavu. Dobrรฝm prรญkladom vhodnej sรบkromnej investรญcie je naprรญklad banskobystrickรฝ projekt Europa Shopping Center, ktorรฝ tvorรญ vhodnรฝ, oลพivujรบco pรดsobiaci zรกver peลกej zรณny. Sย istou ฤพahkosลฅou vytvรกra zapamรคtateฤพnรฝ znak vstupu do mesta. Zรกroveลˆ svojou hmotou relativizuje susediacu estakรกdu.

Ako si vย rรกmci Slovenska vedie Bratislava?

ลฝiaฤพ, najvรคฤลกรญ deficit kvalitnรฉho mestskรฉho verejnรฉho priestoru vidรญm prรกve vย Bratislave. Je tu hluk, nedostatok zelene, miesto parkov stojรญ na zakolรญkovanรฝch parkovacรญch miestach mnoลพstvo รกut, vรฝstavba je prehustenรก โ€“ je to agresรญvne mestskรฉ prostredie, zย ktorรฉho cรญtiลฅ nezรกujem oย obyvateฤพa. Mne ani tak neprekรกลพa vรฝลกka budov โ€“ skรดr partery, vย ktorรฝch chรฝba zmysel pre verejnรฉ funkcie. Pozrite si bratislavskรฉ Apollo BC Iย aย II, Riverpark ฤi III Veลพe โ€“ sรบ to budovy natlaฤenรฉ na chodnรญk, รบplne devalvujรบ mestskรฝ priestor.

Ako sa mรดลพe jedna budova vย prostriedku eurรณpskeho mesta takto sprรกvaลฅ kย obyvateฤพovi? Verejnรฝ priestor vย Bratislave mรก nรญzku kvalitu, aย tak je prirodzenรฉ, ลพe nikoho nelรกka รญsลฅ niekam peลกo โ€“ kaลพdรฝ si radลกej aj pre dva kilometre sadne do auta. Mesto zaplavujรบ parkujรบce autรก, medzi ktorรฝmi sa prediera pรกr osamelรฝch chodcov.

Ak je verejnรฝ priestor kvalitnรฝ, ฤพudia sa radi prejdรบ. Aย ak je vย meste koncepฤnรก, presnรก, rรฝchla aย pohodlnรก mestskรก hromadnรก doprava sย dobrรฝm marketingom, ฤพudia nemajรบ preฤo chodiลฅ autami. Nie je rieลกenรญm stavaลฅ ฤalลกie estakรกdy, skรดr koncepฤne premyslieลฅ, ako predรญsลฅ zbytoฤnรฉmu jazdeniu vย meste.

Preฤo by Bratislava nemohla maลฅ rovnako prรญjemnรฉ prostredie ako neฤalekรก Viedeลˆ, Salzburg ฤi Graz? Vย Bratislave vลกak vnรญmam akรบsi nedรดveru obyvateฤพov vย ฤalลกรญ rozvoj mesta, dokonca rezignรกciu aย opustenie svojich nรกrokov. Cรญtia, ลพe niฤ nemรดลพu dosiahnuลฅ aย stรกvajรบ sa apatickรฝmi.

Aย ฤพudia, ktorรญ sรบ za to zodpovednรญ, stoja za akousi zรกclonou hovorcov aย hovorkรฝลˆ. Je to veฤพmi nebezpeฤnรฉ. Architektรบra aj urbanizmus potrebujรบ od ฤพudรญ spรคtnรบ vรคzbu. Nehovorรญm, ลพe kaลพdรฝ zย nรกzorov verejnosti treba zohฤพadniลฅ, ale treba ho poznaลฅ โ€“ aspoลˆ pre sebareflexiu odbornรญka. Dobrรฝ lekรกr sa sย pacientom nerozprรกva len oย akรบtnych zdravotnรฝch ลฅaลพkostiach, ale oย mnohรฝch, na prvรฝ pohฤพad moลพno aj nesรบvisiacich, veciach.

ฤŒiลพe architektovi aย urbanistovi pri tvorbe prospieva, keฤ je vย รบzkom kontakte sย verejnosลฅou?

Urฤite. Architekti by, samozrejme, ฤasto najradลกej tvorili bez akรฝchkoฤพvek obmedzenรญ, prax uลพ mnohokrรกt potvrdila, ลพe najlepลกie diela vznikajรบ vtedy, keฤ sรบ pod ostrรฝm drobnohฤพadom verejnosti aย keฤ sa musia konfrontovaลฅ sย viacerรฝmi protichodnรฝmi nรกzormi.

Zoberme si naprรญklad rozdielnosลฅ diel Rema Koolhaasa aย celkovรฉho prรญstupu โ€“ televรญzia vย ฤŒรญne sa diametrรกlne lรญลกi od verejnej kniลพnice vย Seattli alebo Science Center vย Hamburgu.

To ale pravdepodobne nehovorรญte oย tom, ลพe zohฤพadnil genia loci ฤi potreby aย mentalitu obyvateฤพov…

Nie, skรดr oย prรญtomnosti ฤi absencii tlaku verejnosti na architekta. Vลกetci dobrรญ architekti, ako sรบ Dominique Perrault, Hadi Teherani alebo Jean Nouvel, robia architektรบru, ktorรก vystihuje charakter miesta aย spoloฤnosti. Ich rukopis je vลพdy pretavenรฝ do reฤi danej lokality. Ich genialita, talent aย nenauฤiteฤพnรก inteligencia sa prejavuje vo fascinujรบcom rieลกenรญ problรฉmu, nie len vo vonkajลกรญch znakoch aย tvaroslovรญ architektรบry. Veฤพmi na nich obdivujem ich schopnosลฅ รญsลฅ do rizika, robiลฅ novรฉ, neoverenรฉ veci, nebyลฅ zbabelรฝ. Kopรญrovanie รบspeลกnรฝch nรกpadov vย architektรบre totiลพ nie je niฤรญm vรฝnimoฤnรฝm. Aย nielen รบspeลกnรฝch, ale ฤasto aj gรฝฤov.

Takลพe netreba daลฅ ฤพuฤom presne to, ฤo chcรบ?

Nie, som presvedฤenรฝ, ลพe je aj na architektoch, aby povznรกลกali vkus ฤพudรญ. Keby sa voฤพba nechala na ฤพuฤoch, nedopadlo by to dobre. Populistickรฝ prรญstup kย tvorbe je behom na krรกtke trate. Verejnosti, ale aj samotnรฝm investorom treba niekedy troลกku pomรดcลฅ aย vysvetฤพovaลฅ im, ลพe kvalitnou aย novรกtorskou architektรบrou sa dรก dosiahnuลฅ oveฤพa viac neลพ plagiรกtmi aย nekvalitnรฝmi nรกvrhmi. Rozumnรญ aย nรกroฤnรญ investori tomu uลพ rozumejรบ aย dokonca to ลพiadajรบ. Je to jedinรก moลพnosลฅ, ako mestu zaruฤiลฅ budรบci vรฝvoj.

Celospoloฤenskรฝ dosah architektรบry si vย plnej ลกรญrke mรกlokto uvedomuje. Bratislava je na jednej veฤพkostnej รบrovni sย Barcelonou, Kodaลˆou, Amsterdamom โ€“ mestรก tejto veฤพkosti si vรฝrazne konkurujรบ. Rozdiel vย ich vรฝvoji zรกvisรญ najmรค od spรดsobu riadenia mesta aย od kvality urbanizmu aย architektรบry. Mestรก sย dobrรฝm riadenรญm rozvoja budรบ ekonomicky prosperovaลฅ aย tie mestรก, ktorรฉ sa nechajรบ pretlaฤiลฅ zรกujmami jednotlivรฝch developerov bez ohฤพadu na celok โ€“ ฤรญm, prirodzene, vznikne nekvalitnรฉ prostredie โ€“ budรบ po ฤase priลฅahovaลฅ iba lacnรฉ pracovnรฉ sily aย budรบ robiลฅ len servis ostatnรฝm silnรฝm mestรกm. ฤฝudia, ktorรญ si budรบ mรดcลฅ vyberaลฅ, budรบ hฤพadaลฅ mestรก s vysokou vzdelanostnou รบrovลˆou, sย prรญjemnรฝm ลพivotnรฝm prostredรญm, kvalitnรฝmi moลพnosลฅami oddychu aย trรกvenia voฤพnรฉho ฤasu..

Som pritom presvedฤenรฝ, ลพe dobrรฉ mesto sa mรก skladaลฅ zo vลกetkรฝch spoloฤenskรฝch vrstiev, pretoลพe sa navzรกjom obohacujรบ aย zรกroveลˆ majรบ na mesto odliลกnรฉ poลพiadavky. Aย prรกve vย odliลกnosti pohฤพadov na vec ฤasto vznikรก ลกpecifickรก kvalita mesta.

Ako si vย tejto konkurencii vedรบ tie najvรคฤลกie eurรณpske mestรก?

Megacities sรบ, ako sa hovorรญ, out. Zย trรณnu ich zosadili prรกve tieto menลกie mestรก, ktorรฉ kvalitou mestskรฉho priestoru priลฅahujรบ tie najtvorivejลกie aย najaktรญvnejลกie pracovnรฉ sily vย rรกmci celej Eurรณpy. Robia to dokonca cielene, je to aj predmetom premyslenรฉho marketingu. Vย Kodani je aลพ 63โ€‰% ฤพudรญ, ktorรญ pracujรบ vย kreatรญvnej sfรฉre. Kodaลˆ pritom ani nemรก takรฉ dobrรฉ prรญrodnรฉ podmienky ako Bratislava. Tรก by preto nemala premrhaลฅ ลกancu staลฅ sa miestom, ktorรฉ bude priลฅahovaลฅ kreatรญvnych vzdelanรฝch ฤพudรญ, aย tรฝm si budovaลฅ pozรญciu prosperujรบceho mesta. Je tu eลกte stรกle viacero kฤพรบฤovรฝch nezastavanรฝch lokalรญt, ktorรฉ by mohli pri dobrom riadenรญ priniesลฅ mestu ohromnรฝ spoloฤenskรฝ profit.

Bratislava mรก veฤพkรฝ potenciรกl vย ลพivom aย obรฝvanom historickom centre. Veฤพa eurรณpskych miest bojuje sย nasadenรญm za znovuoลพivenie centrรกlnych mestskรฝch ฤastรญ, ktorรฉ sa vย 70. aย 80. rokoch vyฤพudnili. Trvรก to desaลฅroฤia aย mestรก to stojรญ vysokรฉ finanฤnรฉ nรกklady. Aj tu sa treba uฤiลฅ zย chรฝb inรฝch. Bratislava by mala maลฅ koncept, ako zabrรกniลฅ chybรกm, ktorรฉ sa pribliลพne pred 30 rokmi urobili vย inรฝch eurรณpskych metropolรกch. Obรฝvanรฉ centrum sa mรดลพe ฤพahko stratiลฅ, aย to sa ลฅaลพko naprรกva. Vย historickom meste treba zvรฝลกiลฅ kvalitu ลพivotnรฉho prostredia, zabrรกniลฅ premenรกm bytov na kancelรกrie, obmedziลฅ, prรญpadne vylรบฤiลฅ zย centra kasรญna aย herne aย udrลพaลฅ infraลกtruktรบru..

Zvyknete hovoriลฅ, ลพe vย investiฤnom procese sรบ investor, mesto aย verejnosลฅ rovnako dรดleลพitรญ.

รno, aย prรกve preto sa nedรก developerom viac-menej niฤ vyฤรญtaลฅ. Cieฤพom developera je, prirodzene, maximalizรกcia zisku, veฤ sa zodpovedรก investorom za zverenรฉ financie. Sย investorom vลกak treba rokovaลฅ aย vysvetฤพovaลฅ mu prรญnosy, ktorรฉ zรญska kvalitnou architektรบrou. Ovplyvลˆovanie investora bรฝva prospeลกnรฉ aj pre neho samรฉho, pretoลพe pri neadekvรกtnom zvรคฤลกovanรญ vyuลพiteฤพnej plochy na pozemku mรดลพe vย koneฤnom dรดsledku svoj projekt celkom znefunkฤniลฅ aย ekonomicky zhehodnotiลฅ. Najvรคฤลกรญ nedostatok vลกak vidรญm vย tom, ลพe mesto nevyuลพรญva vลกetky moลพnosti, ktorรฉ mรก, aby investiฤnรฝ proces dostatoฤne ovplyvลˆovalo.
ย 

Dlhรฉ roky ste boli zodpovednรฝ za vรฝvoj Hamburgu. Akรฉ mรก Hamburg nรกstroje na riadenie rozvoja mesta?

Jednรฝm zย hlavnรฝch nรกstrojov riadenia mesta je politika vlastnรญctva pozemkov. Mesto predรกva pozemky jedine sย konkrรฉtnym obsahom. Na strategickรฉ pozemky vypisuje investorsko-architektonickรฉ sรบลฅaลพe aย vyberรก ten projekt, ktorรฝ je pre mesto najlepลกรญ. Na menej dรดleลพitรฝch pozemkoch sa urฤรญ funkcia aย miera zastavanosti. Samozrejme, podmienkou kaลพdej stavby je aj platnรฝ รบzemnรฝ plรกn zรณny โ€“ vย Hamburgu by bez neho ลพiaden investor pozemok nekupoval, neลกiel by do rizika, ลพe nie je presne danรฉ, ฤo mรก na pozemku byลฅ. Na Slovenku sa chรฝbajรบci รšPZ vnรญma skรดr ako vรฝhoda, ktorรก dรกva investorovi slobodu.

Mesto sa mรก vย oblasti zรญskavania pozemkov sprรกvaลฅ ako najvรคฤลกรญ developer aย kupovaลฅ strategickรฉ pozemky naspรคลฅ, aby ich opรคลฅ mohlo predรกvaลฅ investorom sย konkrรฉtnymi novovytvorenรฝmi podmienkami a, samozrejme, so ziskom. Napokon, mesto najlepลกie vie, kedy ktorรฝ pozemok kรบpiลฅ tak, aby sa postupnรฝm vรฝvojom zdvihla jeho cena. No viac neลพ je samotnรฝ zisk zย predaja je dรดleลพitejลกie to, ลพe opรคtovnรฝm predajom kรบpenรฉho pozemku mesto dosiahne, aby na ลˆom developer realizoval projekt podฤพa predstรกv mestskรฉho rozvoja. Na toto obchodovanie sย pozemkami mรก Hamburg inลกtitรบciu sย vlastnรฝm rozpoฤtom, ktorรก sa sprรกva ako sรบkromnรฝ maklรฉr. Jej ฤinnosลฅ sa politicky kontroluje aย usmerลˆuje mestskรฝm parlamentom. Tรญto maklรฉri sรบ prรญtomnรญ na vลกetkรฝch zasadaniach magistrรกtu ohฤพadom รบzemnรฉho plรกnu aย majรบ vลกetky informรกcie na to, aby vedeli sย pozemkami ฤo najlepลกie obchodovaลฅ. Sรบ to absolรบtne dรดveryhodnรญ ฤพudia.

Je vย Hamburgu politickรก zodpovednosลฅ aย cena pozรญcie vย dรดleลพitom mestskom orgรกne silnejลกia neลพ ponuky na prezradenie tรฝchto dรดleลพitรฝch informรกciรญ, ktorรฝm takรญto ฤพudia urฤite musia ฤeliลฅ zvonka?

Jednoznaฤne รกno. ฤฝudia si cenia svoju pozรญciu, politickรฝ vplyv a, samozrejme, aj vlastnรฉ meno ฤaleko viac. Takรฉto veci sa tam jednoducho neoplatia. Navyลกe, fungujรบ tam mechanizmy, ktorรฉ korupcii vedia รบฤinne zabrรกniลฅ. Aย koneฤnรฉ rozhodnutie je napokon vรฝsledkom verejnej dohody vลกetkรฝch zรบฤastnenรฝch. Hlasovanie sa vลพdy zverejลˆuje, voliฤi sledujรบ, ako ktorรฝ mandant hlasoval. Celรฝ proces je veฤพmi transparentnรฝ.

Korupcia je ako vรญrus, ktorรฝ oslabuje celรฝ systรฉm. Tam, kde funguje korupcia, nie je moลพnรฝ verejnรฝ prospech. Predchรกdzanie korupcii je zรกkladnou podmienkou kvality vย akejkoฤพvek sfรฉre.

Problรฉm vย riadenรญ mesta je na Slovensku aj vย tom, ลพe kaลพdรฝ zย dotknutรฝch orgรกnov si povie svoje maximalistickรฉ podmienky, ktorรฉ sa nedajรบ zlรบฤiลฅ do jednรฉho zmysluplnรฉho celku.

Nie je to tak len na Slovensku. Odbornรฉ pohฤพady treba skฤบbiลฅ do jednรฉho funkฤnรฉho celku aย vytvoriลฅ ลกtruktรบru ฤitateฤพnej zodpovednosti celej investiฤnej ฤinnosti. Vย Hamburgu zodpovedรก vedรบci stavebnรฝ riaditeฤพ za to, aby mesto fungovalo ako celok โ€“ teda nielen za รบzemnรฝ plรกn aย zonรกlne plรกny, urbanizmus aย kvalitu samotnej architektรบry, ale aj za takรฉ javy, ako je spomรญnanรฉ parkovanie, zeleลˆ, umiestnenie reklรกm ฤi koncepฤnรฉ zapracovanie hromadnej dopravy. Aย vลกetky dotknutรฉ orgรกny sa angaลพujรบ dosiahnuลฅ pod jeho taktovkou ideรกlny stav โ€“ aย nie mu zabraลˆovaลฅ, ako sme niekedy svedkami tu, kde sa kaลพdรฝ schovรก za svoje stanovisko. โ€žBaudezernentโ€œ je zodpovednรฝ za vรฝsledok nielen politikom, ale aj mรฉdiรกm aย verejnosti. Na tento problรฉm sa mi osvedฤila jednoduchรก vec โ€“ meniลฅ ฤapice. Raz som nechal โ€žzelenรฝchโ€œ robiลฅ โ€ždopravรกkovโ€œ aย opaฤne โ€“ mnohรญ boli zย toho ลกokovanรญ, ale fungovalo to. Jeden pre druhรฉho touto vรฝmenou zรญskali porozumenie pre ich poลพiadavky. Tak sa to ujalo, ลพe vย Hamburgu je dodnes ลกรฉfom dopravnรฉho oddelenia krajinรกr.

Demokratickรฉ riadenie rozvoja je ideรกlom, mnohรฉ mestรก vลกak vznikali poฤas diktatรบry aย ich forma nรกs vo viacerรฝch prรญpadoch aj tak nadchรฝna. ฤŒรญm to je?

Poznรกm takรฉ mestรก, kde diktรกt odbornรญka zafungoval โ€“ aย dokonca aj vย demokratickรฝch mestรกch. Niekedy si vรฝvoj vecรญ vyลพaduje tvrdรบ ruku โ€“ vลพdy to vลกak musรญ byลฅ ruka odbornรญka. Aย musรญ vedieลฅ pre svoje ideรกly nadchnรบลฅ aย presvedฤiลฅ verejnosลฅ, politikov, investorov aย รบrady. Ja sรกm som ฤasto ฤelil nรกzorom, ลพe nemรกm dostatok demokratickรฉho cรญtenia aย rozhodujem oย veciach, oย ktorรฝch by mal rozhodovaลฅ parlament. Vลพdy som skรบลกal รญsลฅ po aย aลพ za mantinely. Dokonca nie vลพdy som sa striktne drลพal predpisov รบzemnรฉho plรกnu, keฤ som vย nich nevidel zmysel. Aย pred dvoma-troma rokmi sa ukรกzalo, ลพe som konal vย prospech veci.

Prof.ย Stimmann vย Berlรญne bol naprรญklad absolรบtny despota, ktorรฝ urฤoval presne vรฝลกku budov, ลกtruktรบru aย tvorbu blokov aย podobne โ€“ mรดลพeme polemizovaลฅ, ฤi je takรฉto tvrdรฉ riadenie mesta sprรกvne, vรฝsledok je vลกak dobrรฝ. Architekti Fritz Schumacher ฤi Johann Friedrich Hรถger zย 20. rokov minulรฉho storoฤia, ktorรญ robili vย neoklasicistickom ลกtรฝle, boli tieลพ svojรญm spรดsobom despoti… ล anghaj ฤi Peking poznรกm pomerne dobre, no musรญm sa priznaลฅ, ลพe sa mi veฤพmi ลฅaลพko ฤรญta ich urbanistickรก ลกtruktรบra. Moลพno je to tรฝm, ลพe nepoznรกm politiku aย mechanizmy, ktorรฉ riadia mesto.

Rem Koolhaas tvrdรญ, ลพe vลกetky novรฉ trendy vย architektรบre aย urbanizme prรญdu zย ฤŒรญny. Je to moลพnรฉ. Je zaujรญmavรฉ, ลพe mu pri tvorbe vyhovuje aj nedemokratickรฉ prostredie. Megalomanskรฉ formy boli vย jednom obdodรญ prรญznaฤnรฉ pre Ricarda Bofilla alebo Manola Nuneza, ktorรญ si na tom dokonca postavili celรฝ marketing. Poznรกme vลกak aj mnoลพstvo veฤพkolepรฝch megalomanskรฝch projektov, ktorรฉ uลพ nefungujรบ aย stali sa zย nich slumy. Samozrejme, revitalizรกcia aย reลกtrukturalizรกcia nefunkฤnรฝch stavieb, sรญdlisk, inลพinierskych diel sรบ ฤalลกou vรฝzvou pre novรบ generรกciu.

Takลพe prostredie, ktorรฉ vznikรก vrstvenรญm aย pรดsobenรญm vรคฤลกieho mnoลพstva faktorov, bรฝva podฤพa vรกs hodnotnejลกie?

Zvyฤajne รกno โ€“ aspoลˆ pokiaฤพ hovorรญme oย Eurรณpe. Pri vรคฤลกรญch รบzemiach je dobrรฉ rozumne ich rozparcelovaลฅ aย rozdeliลฅ medzi viacerรฝch investorov aย architektov, aby bolo vย รบzemรญ cรญtiลฅ viacero tvorivรฝch prรญstupov, aย vznikla tak zdravลกia, rรดznorodejลกia aย ลพivotaschopnejลกia ลกtruktรบra. Moลพno vย ฤŒรญne to funguje inรกฤ, ale je to asi tรฝm, ลพe ฤŒรญลˆania majรบ sklon kย istej pospolitosti.

Aj my sa eลกte stรกle vysporadรบvame sย nรกsledkami pospolitosti vย naลกich mysliach zย minulosti.

Vidรญm to najmรค vย tom, ลพe aj keฤ vieme obdivovaลฅ dobrรฉ veci vย zahraniฤรญ, hneฤ ako sa vrรกtime domov, opรคลฅ sa dobre cรญtime vย tej naลกej zakuklenosti aย vลกetko ostรกva po starom. Mรกme toฤพko moลพnostรญ sa pouฤiลฅ โ€“ ฤasto na รบplne jednoduchรฝch aย lacnรฝch rieลกeniach, no nรกs to ฤasto ani nenapadne. Preฤo sa naลกe mestรก nenechajรบ inลกpirovaลฅ naprรญklad systรฉmom prenajรญmania verejnรฝch priestorov na reklamy, ktorรฝ je vย inรฝch mestรกch beลพnรฝ? Mestรก vย zahraniฤรญ tieลพ zรกpasili sย prebytkom reklamnรฝch plรดch aย pรบtaฤov, aย vyrieลกili to jednoducho โ€“ vรฝrazne zvรฝลกili ceny za inzerciu aย dรดsledne bojujรบ proti โ€žฤiernejโ€œ reklame. Mnoลพstvo reklamy sa tak obmedzilo aย vย mestรกch navyลกe ostala len tรก najkvalitnejลกia reklama firiem, ktorรฉ si to mohli dovoliลฅ. My ten systรฉm poznรกme aย obdivujeme, ale preฤo nรกm napadne zrealizovaลฅ to aj tu? Slovenskรฉ mestรก sรบ doslova celรฉ zalepenรฉ, chodnรญky sรบ zastavane lacnou reklamou, ktorรก ฤasto prekรกลพa doprave.

ฤŽalลกia vec, ktorรบ sme sa nauฤili vย predchรกdzajรบcom reลพime, je budovanie vzลฅahov pomocou istรฝch foriem podplรกcania. Bola to akรกsi prirodzenรก reakcia, ktorรก zmierลˆovala neฤพudskosลฅ existujรบceho systรฉmu. Aย toto nรกm ostalo โ€“ vรฝmennรฝ obchod sย vรฝhodami, ktorรฉ nรกm poskytuje naลกe postavenie. Kรฝm vtedy nรกm to pomรกhalo preลพiลฅ aย zachovaลฅ si urฤitรฝ ฤพudskรฝ rozmer oficiรกlnych vzลฅahov, dnes nรกm to ลพivot komplikuje.

Nedรกvno uplynulo 40 rokov odvtedy, ฤo ste emigrovali. Ako to prebiehalo?

Bolo to รบplne neuveriteฤพnรฉ. Vย Bratislave jazdili tanky, krรบลพili vrtuฤพnรญky. Mรดj priateฤพ mal vo Viedni kamarรกtku, aย tak sme sa tam vybrali na Wartburgu cez Starรฝ most. Na ลˆom nรกs zastavili Rusi aย sย namierenรฝm samopalom do auta sa pรฝtali, ฤi mรกme zbrane. Vย ลกoku som im ponรบkol cigarety, zavreli sme okienko aย pokraฤovali ฤalej. Na druhej strane mosta sme prechรกdzali okolo tankov, ktorรฉ mierili na Bratislavu. Keฤ sme priลกli na hranice, boli tam okrem naลกich colnรญkov aj ruskรญ vojaci. Slovรกk kย nรกm podiลกiel aย hovorรญ: โ€žMusรญm vรกs skontrolovaลฅ, lebo Ivan sa dรญva.โ€œ Nebolo nรกm vลกetko jedno. Bolo pre nรกs รบplne neuveriteฤพnรฉ, ลพe po tรฝchto zรกลพitkoch sme po pรกr sto metroch priลกli do รบplne inรฉho, pokojnรฉho sveta. Prvรก benzรญnovรก pumpa po ceste nรกm pripadala ako vrchol blahobytu.

Dostal som 100 mariek, ฤosi zย toho som minul vย Pratri aย za zvyลกok som si kรบpil lรญstok ฤo najฤalej. Vyลกlo to do Hamburgu. To, ลพe som sa ocitol len 50โ€‰km od vรฝchodonemeckรฝch hranรญc, som sย hrรดzou zistil, aลพ keฤ som na Labe zbadal loฤ sย ruskou vlajkou (smiech).

Kadiaฤพ viedla cesta imigranta na post vedรบceho stavebnรฉho riaditeฤพaย  mesta Hamburg?

Nastรบpil som do jazykovรฉho kurzu pre cudzincov, ktorรญ chceli vย Nemecku ลกtudovaลฅ. Stretol som jednรฉho mรบdreho ฤloveka, ktorรฝ mi vravel, ลพe tu mรดลพem รบspeลกne preลพiลฅ jedine tak, ลพe si okolo seba vytvorรญm sieลฅ spriaznenรฝch ฤพudรญ. Tรกto sieลฅ je dรดleลพitรก najmรค pri riadiacej ฤinnosti. Integrรกcia stanovรญsk rรดznych odbornรฝch oblastรญ je รบspeลกnรก vtedy, keฤ fungujรบ aj ฤพudskรฉ faktory aย komunikรกcia. Tejto rady som sa drลพal. Po jazykovom kurze som ลกtudoval vย Berlรญne architektรบru aย urbanizmus, ฤo bolo akรฝmsi napojenรญm aย rozลกรญrenรญm mojich bratislavskรฝch ลกtรบdiรญ inลพinierskeho staviteฤพstva na Stavebnej fakulte. Stรกle som vลกak udrลพoval kontakt sย Hamburgom aย vย ลกtvrtom semestri som zistil ลพe sa tam pripravuje rozsiahlejลกia vรฝstavba, tak som sa do nej zapojil nรกvrhom podzemnรฝch drรกh aย dizajnom stanรญc. Odvtedy som stรกle pracoval pre mesto Hamburg vย rรดznych funkciรกch, dnes pรดsobรญm ako poradca.

Zaujรญma vรกs aj nรกzor na architektรบru?

รno, urฤite. Ak ma to vลกak zaujรญma zย profesionรกlneho hฤพadiska, uvedomujem si jedno โ€“ architektรบra je na rozdiel od inรฝch oblastรญ charakteristickรก tรฝm, akoby vลกetci ฤพudia mali pocit, dokonca istotu, ลพe sรบ vย nej naslovovzatรญ odbornรญci. Navyลกe, reakcie ฤพudรญ na architektรบru bรฝvajรบ zย veฤพkej ฤasti emocionรกlne podfarbenรฉ, ฤพudia sa boja novรฝch rieลกenรญ. Verejnรก mienka sa vลกak vyvรญja. Podobne, ako poznanie samotnรฝch architektov. Priznaลฅ zmenu nรกzoru nie je prejavom slabosti, ale sily, je to znakom, ลพe sme stรกle schopnรญ reflektovaลฅ vลกetky okolnosti aย aj svoju vyvรญjajรบcu sa osobnosลฅ.

Tieลพ si myslรญm, ลพe netreba byลฅ prรญliลก ยญupnutรฝ na minulosลฅ aย zachovรกvaลฅ stavby, ktorรฉ uลพ stratili svoje opodstatnenie โ€“ samozrejme, ak nejde oย vรฝznamnรฉ pamiatky. Niektorรญ architekti sa nevedia zmieriลฅ sย tรฝm, ลพe veci sa menia, aย tรฝm pรกdom aj nรกroky na ich diela ฤi vรดbec na opodstatnenosลฅ tรฝchto diel. Architektรบra, ktorรก nefunguje, nemรก vย meste prรกvo na preลพitie.

Peter Gero sa narodil vย roku 1942. Vย Bratislave vyลกtudoval inลพinierske staviteฤพstvo na Stavebnej fakulte. Vย roku 1968 emigroval do Nemecka. Po ลกtรบdiรกch nemฤiny aย urbanizmu vย Berlรญne robil tridsaลฅ rokov vo verejnรฝch sluลพbรกch mesta Hamburg. Pracoval na urbanistickom rieลกenรญ rozลกรญrenia siete metra vย Hamburgu, neskรดr sa stal vedรบcim oddelenia hamburskรฉho Magistrรกtu pre urbanistickรบ revitalizรกciu aย vรฝvoj problematickรฝch ลกtvrtรญ.
Vย rokoch 1994 aลพ 2006 bol vedรบcim stavebnรฝm riaditeฤพom, zodpovednรฝm za stavebnรฝ rozvoj centrรกlnych mestskรฝch ลกtvrtรญ Hamburgu. Stรกl pri vzniku modernej mestskej ฤasti Hafen City sย mnoลพstvom zaujรญmavรฝch stavieb od svetovรฝch architektov, ktorรก vznikla vย blรญzkosti centra mesta revitalizรกciou nรกkladnรฉho prรญstavu. Vย sรบฤasnosti ลพije vย Hamburgu aย vย Bratislave.ย 

Martina Jakuลกovรก
Foto: Dano Veselskรฝ, Peter kaลกtรญl
Vizualizรกcia: Hafen CityGmbH