Peter Gero: Hrubosลฅ ฤพudรญ a architektรบry
Galรฉria(3)

Peter Gero: Hrubosลฅ ฤพudรญ a architektรบry

Partneri sekcie:

S urbanistom Petrom Gerom, ktorรฝ bol dlhรฉ roky ลกรฉfom stavebnej sprรกvy Hamburgu, sme sa stretli v prรญjemnej kaviarni na peลกej zรณne bratislavskรฉho Starรฉho Mesta. Cรญtila som sa s nรญm tak dobre, ลพe som si ani neuvedomila, ลพe vedฤพa nรกs zastala dodรกvka. Mรดjho spoloฤnรญka vลกak po celรฝ ฤas huฤiaci a dymiaci motor na peลกej zรณne ruลกil. Skutoฤne, staฤilo otoฤiลฅ kฤพรบฤikom a bolo by vลกetko v poriadku. Moลพno ฤlovek ลพijรบci v Hamburgu takรฉto javy tak ฤasto nevidรญ, a preto ho stรกle prekvapujรบ. My sa s nimi stretรกvame denne, a tak nรกs to vรดbec nezarรกลพa. Aj to je prรญznaฤnรฉ pre naลกe stretnutie, z ktorรฉho vรกm prinรกลกame urbanistove myลกlienky. Podฤพa neho totiลพ naลกe spรกvanie v priestore i hrubosลฅ a agresivita veฤพmi zรกvisia od toho, s akรฝmi formami sa stretรกvame v kaลพdodennom ลพivote โ€“ a architektรบra je jednou z tรฝch, ฤo nรกs ovplyvลˆujรบ najviac. Nechajme vลกak hovoriลฅ Petra Gera.

Architektรบra a maskรกฤe

Hrubosลฅ na Slovensku vnรญmam nielen v sprรกvanรญ ฤพudรญ, ฤo je moลพno len dรดsledok, ale aj v architektรบre, v pouลพitรฝch materiรกloch, v koncepcii ฤi skรดr nekoncepcii zelene. Tรกto agresivita mรดลพe vyplรฝvaลฅ aj z predchรกdzajรบceho totalitรกrneho systรฉmu, ktorรฝ โ€“ ฤi chceme alebo nie โ€“ na mnohรฝch z nรกs zanechal nezmazateฤพnรฉ stopy, zo spoloฤenskรฉho tlaku. Prekvapuje ma, s akou intenzitou sa tรกto vyvolanรก agresivita v sprรกvanรญ na Slovensku prejavuje dodnes. Takรฉ javy, ako je strkanie sa na ulici ฤi nevhodnรฉ sprรกvanie, รบzko sรบvisia s kvalitou prostredia, ktorรฉ mรดลพe takรฉto sprรกvanie ฤiastoฤne iniciovaลฅ.

Udivuje ma naprรญklad, koฤพko je v naลกich mestรกch vchodov ฤi vรฝchodov, kde sa ฤพudia tlaฤia. Takรฉ miesta v niektorรฝch krajinรกch vรดbec nie sรบ. Na Slovensku chodรญ tretina mladรฝch ฤพudรญ v maskรกฤoch. Nie je to prejavom akejsi militaristickej hrubosti? Prekvapuje ma aj, koฤพko je v Bratislave reklamy. Je veฤพmi masรญvna, ฤasto aลพ vulgรกrna, nereลกpektuje mesto ani jeho obyvateฤพov. Nehovoriac o tom, ลพe niektorรฉ reklamnรฉ zariadenia na chodnรญkoch v centre mesta, ale aj megabilbordy sรบ ฤiernymi stavbami, ฤo je hrubosลฅ v architektรบre, ktorรก je dovedenรก do รบplnej โ€ždokonalostiโ€œ. Neustรกle ma udivuje aj to, ลพe keฤ niekam vycestujeme, ฤasto aลพ nekriticky v zahraniฤรญ obdivujeme kaลพdรบ maliฤkosลฅ. Dokazuje to, ลพe nemรกme sebavedomie, pritom si neuvedomujeme, ลพe to mรดลพeme zmeniลฅ sami. Rozvoj kaลพdej z obdivovanรฝch krajรญn je len a len zรกsluhou tรฝch ฤพudรญ, ฤo sa tomu venovali. Keฤ nieฤo chceme maลฅ, tak si to jednoducho tak urobme. Nezรกviฤme, inลกpirujme sa.

Vรฝลกkovรฉ budovy

Funkcionalizmus tvrdil, ลพe stredobodom vลกetkรฉho diania v architektรบre je ฤlovek. Je to skutoฤne peknรก myลกlienka. ลฝiaฤพ, aplikovala sa len na jeho izolovanรฉ potreby v jeho vlastnom priestore โ€“ najmรค v byte. Aj keฤ pri reลกpektovanรญ tรฝchto zรกsad vznikali dobrรฉ a zdravรฉ obytnรฉ priestory, vรฝslednรฉ formy a ich celkovรก urbanistickรก ลกtruktรบra bรฝvajรบ protireฤivรฉ. Naprรญklad vรฝลกkovรฉ budovy โ€“ ฤasto obsahujรบ zdravรฉ a racionรกlne vyrieลกenรฉ obytnรฉ priestory, ale ich celkovรฝ koncept je uลพ v sรบฤasnosti preลพitkom. Napodiv, dneลกnรก generรกcia architektov a developerov eลกte stรกle holduje obytnรฝm vรฝลกkovรฝm budovรกm. Nehovorme teraz o americkรฝch mestรกch, tam je histรณria ich vzniku, spoloฤnosลฅ aj kultรบra รบplne inรก โ€“ pozerajme sa na problรฉm z optiky stredoeurรณpskeho mesta. Ak sa predsa len rozhodneme pre vรฝลกkovรบ budovu, musia byลฅ veฤพmi precรญzne vyrieลกenรฉ urbanistickรฉ vzลฅahy a voฤพnรฝ priestor. Z exteriรฉru sa musรญ budova detailne dorieลกiลฅ najmรค v parteri โ€“ vo vรฝลกke vnรญmania chodca. Ak je dobrรฝ parter, vรฝลกka budovy je z pohฤพadu okolitรฉho chodca takmer nepodstatnรก. Ak sa zanedbajรบ tieto oblasti, budova v organizme mesta po ฤase prestane fungovaลฅ. Pod schodiskom ฤi terasou vzniknรบ asociรกlne priestory, nehostinnรฝ parter dotvoria pouliฤnรญ predavaฤi ฤi grafity.

ฤŒlovek je pri vรฝลกkovej budove, ale ฤasto aj v nej stratenรฝ โ€“ aj to ho vedie k spomรญnanej agresivite. Samozrejme, na Slovensku sรบ aj vรฝลกkovรฉ budovy, ktorรฉ ma teลกia โ€“ bratislavskรฉ banky NBS, VรšB ฤi susediace City Business Center. Sรบ vลกak aj zlรฉ investiฤnรฉ projekty, a to vo vลกetkรฝch ohฤพadoch โ€“ urbanizmus, architektรบra, remeselnรก realizรกcia… Len ten investor alebo developer postavรญ zlรบ budovu, ktorรฝ nevnรญma trvalรฝ vplyv svojho objektu na organizmus mesta โ€“ jej chyby sa totiลพ po ฤase aj tak nakoniec vลพdy prejavia i komerฤnรฝm neรบspechom. Ten, kto chce byลฅ spรคtรฝ so svojou budovou dlhลกie a budovaลฅ si prostrednรญctvom nej svoje renomรฉ, si nekvalitu nemรดลพe dovoliลฅ.

Detail nie je maliฤkosลฅ

Detailom novopostavenรฝch budov na Slovensku venujรบ ich tvorcovia prekvapivo mรกlo pozornosti. Pritom prรกve dobrรฝ detail korunuje kvalitu celej budovy โ€“ ฤlovek sa pohybuje v reรกlnom prostredรญ malej mierky, a tak zvyฤajne vnรญma budovu najmรค cez jej detaily, s ktorรฝmi prichรกdza do styku. Slovenskรฉ novostavby ฤasto pรดsobia prรญliลก lacno, nedopracovane a vidno na nich aj slabรฉ remeselnรฉ spracovanie. Chรฝbajรบ mi tu dvojplรกลกลฅovรฉ fasรกdy, ktorรฉ sa v Eurรณpe pouลพรญvajรบ uลพ รบplne ลกtandardne. Energia je na Slovensku pravdepodobne eลกte stรกle prรญliลก lacnรก a rieลกenie ekologickรฝch problรฉmov nemรก pravdepodobne tรบ vรกhu, ako to bรฝva eurรณpskym ลกtandardom โ€“ spomeลˆme stav mestskej zelene, verejnรฝch priestranstiev, hluk v meste a podobne.

V mestรกch sa nejazdรญ, ale korzuje

ฤŒasto podceลˆovanou strรกnkou novรฝch projektov je ich dostupnosลฅ peลกi alebo hromadnou dopravou. V Bratislave, v Hamburgu, ale aj vo vลกetkรฝch mestรกch, kam sa dostanem, chodรญm prioritne hromadnou dopravou. Spoznรกm kolorit mesta, spoznรกvam ฤพudรญ, je to oveฤพa autentickejลกie, ako pozorovaลฅ mesto spoza skla svojho auta. Veฤพa Bratislavฤanov si ani neuvedomuje, akรฉ majรบ รบtulnรฉ mesto, keฤลพe nechodia peลกi. A pritom sa sลฅaลพujรบ, ลพe nemajรบ kde parkovaลฅ. V meste sa nemรก parkovaลฅ, kaลพdรฝ meter by mal byลฅ vyuลพitรฝ oveฤพa zmysluplnejลกie.

Do povedomia Bratislavฤanov eลกte nevoลกlo, ลพe Bratislava vyrรกstla na malebnรบ metropolu s priestorovou homogenitou. Na takmer vลกetky centrรกlne body mesta sa dรก peลกo prรญsลฅ do 30 minรบt. Aj v pouลพรญvanรญ verejnรฉho priestranstva na Slovensku โ€“ od diaฤพnice aลพ po peลกiu zรณnu โ€“ moลพno pozorovaลฅ agresivitu a hrubosลฅ: silnรฉ, veฤพkรฉ autรก proti menลกรญm, vลกetci proti cyklistom a tรญ zase proti chodcom. V eurรณpskych mestรกch ide v doprave priorita reลกpektovania naopak ako na Slovensku: od najslabลกieho k silnejลกiemu. Najviac pozornosti sa venuje telesne hendikepovanรฝm ฤพuฤom, matkรกm s deลฅmi, potom chodcom a aลพ na poslednom mieste sรบ ลกofรฉri รกut.

Pรคลฅ kritickรฝch miest Bratislavy

Kaลพdรฉ mesto zvyฤajne mรก niekoฤพko dรดleลพitรฝch miest, ktorรฝch pรดsobenie presahuje ich oblasลฅ a pรดsobia na celรฝ organizmus mesta. V Bratislave tak vnรญmam Vydricu, Nรกmestie SNP, Kamennรฉ nรกmestie, Zรณnu Pribinova a okolie PKO. To, ลพe ich revitalizรกcia ฤi zรกstavba eลกte neprebehla alebo prรกve prebieha, povaลพujem za veฤพkรบ devรญzu Bratislavy. Stรกle je tu totiลพ moลพnosลฅ spraviลฅ ich ฤo najlepลกie. Je veฤพmi dobre, ลพe tieto oblasti odolali prvรฉmu veฤพkรฉmu nรกporu investorov a k ich zmene sa pristupuje aลพ teraz, keฤ sa trh troลกku vyฤistil a mesto sa mohlo pouฤiลฅ z predchรกdzajรบcich chรฝb.

Ako ฤalej, Bratislava?

Bratislava je a odjakลพiva bolo milรฉ, rozลกafnรฉ, dynamickรฉ a svieลพe mesto, ktorรฉ si vo svojej hravosti ani neuvedomuje (a tobรดลพ ani nepestuje) svoju ลกpecifickosลฅ. Preto ma vลพdy zamrzรญ, keฤ sa zastavuje sterilnou, beztvarou architektรบrou. Bratislava potrebuje akcenty, nรกpad, nรกzor, vytrhnutie z letargie, nieฤo, ฤo by bolo typicky bratislavskรฉ.

Za mรบrmi

A architektรบra mimo centier miest? Tรก je skrytรก za betรณnovรฝmi ฤi murovanรฝmi mรบrmi. Slovรกci sa napriek svojej srdeฤnosti radi uzatvรกrajรบ vo svojich domoch a bytoch. Vari v nijakej krajine, ktorรบ som navลกtรญvil, nie je toฤพko masรญvnych plotov ako na Slovensku. A to je moลพno v nieฤom aj dobrรฉ, pretoลพe to, ฤo sa mi obฤas podarรญ zazrieลฅ za plotom, je po stavebnej aj estetickej strรกnke eลกte horลกie neลพ plnรฝ plot. Tam, kde sรบ peniaze, nemusรญ byลฅ aj vkus.

Ing. Peter Gero
Peter Gero sa narodil v roku 1942 v Bratislave. V auguste 1968 sa vysลฅahoval do Hamburgu. Po ลกtรบdiu nemฤiny a urbanizmu pracoval tridsaลฅpรคลฅ rokov pre senรกt mesta Hamburg. Z toho poslednรฝch dvanรกsลฅ rokov bol ลกรฉfom stavebnej sprรกvy โ€“ riadil nielen vรฝstavbu v meste, ale i rozvoj dopravy, inลพinierskych stavieb a zelene. Jeho dielom je aj vรฝznamnรฝ projekt Hafen City v hamburskom prรญstave. Za svoje dielo dostal aj vysokรฉ ocenenie od primรกtora Hamburgu. Dnes ลพije v Hamburgu a v Bratislave.

Martina Jakuลกovรก
Foto: Dano Veselskรฝ