Peter Gero: Hrubosลฅ ฤพudรญ a architektรบry
S urbanistom Petrom Gerom, ktorรฝ bol dlhรฉ roky ลกรฉfom stavebnej sprรกvy Hamburgu, sme sa stretli v prรญjemnej kaviarni na peลกej zรณne bratislavskรฉho Starรฉho Mesta. Cรญtila som sa s nรญm tak dobre, ลพe som si ani neuvedomila, ลพe vedฤพa nรกs zastala dodรกvka. Mรดjho spoloฤnรญka vลกak po celรฝ ฤas huฤiaci a dymiaci motor na peลกej zรณne ruลกil. Skutoฤne, staฤilo otoฤiลฅ kฤพรบฤikom a bolo by vลกetko v poriadku. Moลพno ฤlovek ลพijรบci v Hamburgu takรฉto javy tak ฤasto nevidรญ, a preto ho stรกle prekvapujรบ. My sa s nimi stretรกvame denne, a tak nรกs to vรดbec nezarรกลพa. Aj to je prรญznaฤnรฉ pre naลกe stretnutie, z ktorรฉho vรกm prinรกลกame urbanistove myลกlienky. Podฤพa neho totiลพ naลกe spรกvanie v priestore i hrubosลฅ a agresivita veฤพmi zรกvisia od toho, s akรฝmi formami sa stretรกvame v kaลพdodennom ลพivote โ a architektรบra je jednou z tรฝch, ฤo nรกs ovplyvลujรบ najviac. Nechajme vลกak hovoriลฅ Petra Gera.
Architektรบra a maskรกฤe
Hrubosลฅ na Slovensku vnรญmam nielen v sprรกvanรญ ฤพudรญ, ฤo je moลพno len dรดsledok, ale aj v architektรบre, v pouลพitรฝch materiรกloch, v koncepcii ฤi skรดr nekoncepcii zelene. Tรกto agresivita mรดลพe vyplรฝvaลฅ aj z predchรกdzajรบceho totalitรกrneho systรฉmu, ktorรฝ โ ฤi chceme alebo nie โ na mnohรฝch z nรกs zanechal nezmazateฤพnรฉ stopy, zo spoloฤenskรฉho tlaku. Prekvapuje ma, s akou intenzitou sa tรกto vyvolanรก agresivita v sprรกvanรญ na Slovensku prejavuje dodnes. Takรฉ javy, ako je strkanie sa na ulici ฤi nevhodnรฉ sprรกvanie, รบzko sรบvisia s kvalitou prostredia, ktorรฉ mรดลพe takรฉto sprรกvanie ฤiastoฤne iniciovaลฅ.
Udivuje ma naprรญklad, koฤพko je v naลกich mestรกch vchodov ฤi vรฝchodov, kde sa ฤพudia tlaฤia. Takรฉ miesta v niektorรฝch krajinรกch vรดbec nie sรบ. Na Slovensku chodรญ tretina mladรฝch ฤพudรญ v maskรกฤoch. Nie je to prejavom akejsi militaristickej hrubosti? Prekvapuje ma aj, koฤพko je v Bratislave reklamy. Je veฤพmi masรญvna, ฤasto aลพ vulgรกrna, nereลกpektuje mesto ani jeho obyvateฤพov. Nehovoriac o tom, ลพe niektorรฉ reklamnรฉ zariadenia na chodnรญkoch v centre mesta, ale aj megabilbordy sรบ ฤiernymi stavbami, ฤo je hrubosลฅ v architektรบre, ktorรก je dovedenรก do รบplnej โdokonalostiโ. Neustรกle ma udivuje aj to, ลพe keฤ niekam vycestujeme, ฤasto aลพ nekriticky v zahraniฤรญ obdivujeme kaลพdรบ maliฤkosลฅ. Dokazuje to, ลพe nemรกme sebavedomie, pritom si neuvedomujeme, ลพe to mรดลพeme zmeniลฅ sami. Rozvoj kaลพdej z obdivovanรฝch krajรญn je len a len zรกsluhou tรฝch ฤพudรญ, ฤo sa tomu venovali. Keฤ nieฤo chceme maลฅ, tak si to jednoducho tak urobme. Nezรกviฤme, inลกpirujme sa.
Vรฝลกkovรฉ budovy
Funkcionalizmus tvrdil, ลพe stredobodom vลกetkรฉho diania v architektรบre je ฤlovek. Je to skutoฤne peknรก myลกlienka. ลฝiaฤพ, aplikovala sa len na jeho izolovanรฉ potreby v jeho vlastnom priestore โ najmรค v byte. Aj keฤ pri reลกpektovanรญ tรฝchto zรกsad vznikali dobrรฉ a zdravรฉ obytnรฉ priestory, vรฝslednรฉ formy a ich celkovรก urbanistickรก ลกtruktรบra bรฝvajรบ protireฤivรฉ. Naprรญklad vรฝลกkovรฉ budovy โ ฤasto obsahujรบ zdravรฉ a racionรกlne vyrieลกenรฉ obytnรฉ priestory, ale ich celkovรฝ koncept je uลพ v sรบฤasnosti preลพitkom. Napodiv, dneลกnรก generรกcia architektov a developerov eลกte stรกle holduje obytnรฝm vรฝลกkovรฝm budovรกm. Nehovorme teraz o americkรฝch mestรกch, tam je histรณria ich vzniku, spoloฤnosลฅ aj kultรบra รบplne inรก โ pozerajme sa na problรฉm z optiky stredoeurรณpskeho mesta. Ak sa predsa len rozhodneme pre vรฝลกkovรบ budovu, musia byลฅ veฤพmi precรญzne vyrieลกenรฉ urbanistickรฉ vzลฅahy a voฤพnรฝ priestor. Z exteriรฉru sa musรญ budova detailne dorieลกiลฅ najmรค v parteri โ vo vรฝลกke vnรญmania chodca. Ak je dobrรฝ parter, vรฝลกka budovy je z pohฤพadu okolitรฉho chodca takmer nepodstatnรก. Ak sa zanedbajรบ tieto oblasti, budova v organizme mesta po ฤase prestane fungovaลฅ. Pod schodiskom ฤi terasou vzniknรบ asociรกlne priestory, nehostinnรฝ parter dotvoria pouliฤnรญ predavaฤi ฤi grafity.
ฤlovek je pri vรฝลกkovej budove, ale ฤasto aj v nej stratenรฝ โ aj to ho vedie k spomรญnanej agresivite. Samozrejme, na Slovensku sรบ aj vรฝลกkovรฉ budovy, ktorรฉ ma teลกia โ bratislavskรฉ banky NBS, VรB ฤi susediace City Business Center. Sรบ vลกak aj zlรฉ investiฤnรฉ projekty, a to vo vลกetkรฝch ohฤพadoch โ urbanizmus, architektรบra, remeselnรก realizรกcia… Len ten investor alebo developer postavรญ zlรบ budovu, ktorรฝ nevnรญma trvalรฝ vplyv svojho objektu na organizmus mesta โ jej chyby sa totiลพ po ฤase aj tak nakoniec vลพdy prejavia i komerฤnรฝm neรบspechom. Ten, kto chce byลฅ spรคtรฝ so svojou budovou dlhลกie a budovaลฅ si prostrednรญctvom nej svoje renomรฉ, si nekvalitu nemรดลพe dovoliลฅ.
Detail nie je maliฤkosลฅ
Detailom novopostavenรฝch budov na Slovensku venujรบ ich tvorcovia prekvapivo mรกlo pozornosti. Pritom prรกve dobrรฝ detail korunuje kvalitu celej budovy โ ฤlovek sa pohybuje v reรกlnom prostredรญ malej mierky, a tak zvyฤajne vnรญma budovu najmรค cez jej detaily, s ktorรฝmi prichรกdza do styku. Slovenskรฉ novostavby ฤasto pรดsobia prรญliลก lacno, nedopracovane a vidno na nich aj slabรฉ remeselnรฉ spracovanie. Chรฝbajรบ mi tu dvojplรกลกลฅovรฉ fasรกdy, ktorรฉ sa v Eurรณpe pouลพรญvajรบ uลพ รบplne ลกtandardne. Energia je na Slovensku pravdepodobne eลกte stรกle prรญliลก lacnรก a rieลกenie ekologickรฝch problรฉmov nemรก pravdepodobne tรบ vรกhu, ako to bรฝva eurรณpskym ลกtandardom โ spomeลme stav mestskej zelene, verejnรฝch priestranstiev, hluk v meste a podobne.
V mestรกch sa nejazdรญ, ale korzuje
ฤasto podceลovanou strรกnkou novรฝch projektov je ich dostupnosลฅ peลกi alebo hromadnou dopravou. V Bratislave, v Hamburgu, ale aj vo vลกetkรฝch mestรกch, kam sa dostanem, chodรญm prioritne hromadnou dopravou. Spoznรกm kolorit mesta, spoznรกvam ฤพudรญ, je to oveฤพa autentickejลกie, ako pozorovaลฅ mesto spoza skla svojho auta. Veฤพa Bratislavฤanov si ani neuvedomuje, akรฉ majรบ รบtulnรฉ mesto, keฤลพe nechodia peลกi. A pritom sa sลฅaลพujรบ, ลพe nemajรบ kde parkovaลฅ. V meste sa nemรก parkovaลฅ, kaลพdรฝ meter by mal byลฅ vyuลพitรฝ oveฤพa zmysluplnejลกie.
Do povedomia Bratislavฤanov eลกte nevoลกlo, ลพe Bratislava vyrรกstla na malebnรบ metropolu s priestorovou homogenitou. Na takmer vลกetky centrรกlne body mesta sa dรก peลกo prรญsลฅ do 30 minรบt. Aj v pouลพรญvanรญ verejnรฉho priestranstva na Slovensku โ od diaฤพnice aลพ po peลกiu zรณnu โ moลพno pozorovaลฅ agresivitu a hrubosลฅ: silnรฉ, veฤพkรฉ autรก proti menลกรญm, vลกetci proti cyklistom a tรญ zase proti chodcom. V eurรณpskych mestรกch ide v doprave priorita reลกpektovania naopak ako na Slovensku: od najslabลกieho k silnejลกiemu. Najviac pozornosti sa venuje telesne hendikepovanรฝm ฤพuฤom, matkรกm s deลฅmi, potom chodcom a aลพ na poslednom mieste sรบ ลกofรฉri รกut.
Pรคลฅ kritickรฝch miest Bratislavy
Kaลพdรฉ mesto zvyฤajne mรก niekoฤพko dรดleลพitรฝch miest, ktorรฝch pรดsobenie presahuje ich oblasลฅ a pรดsobia na celรฝ organizmus mesta. V Bratislave tak vnรญmam Vydricu, Nรกmestie SNP, Kamennรฉ nรกmestie, Zรณnu Pribinova a okolie PKO. To, ลพe ich revitalizรกcia ฤi zรกstavba eลกte neprebehla alebo prรกve prebieha, povaลพujem za veฤพkรบ devรญzu Bratislavy. Stรกle je tu totiลพ moลพnosลฅ spraviลฅ ich ฤo najlepลกie. Je veฤพmi dobre, ลพe tieto oblasti odolali prvรฉmu veฤพkรฉmu nรกporu investorov a k ich zmene sa pristupuje aลพ teraz, keฤ sa trh troลกku vyฤistil a mesto sa mohlo pouฤiลฅ z predchรกdzajรบcich chรฝb.
Ako ฤalej, Bratislava?
Bratislava je a odjakลพiva bolo milรฉ, rozลกafnรฉ, dynamickรฉ a svieลพe mesto, ktorรฉ si vo svojej hravosti ani neuvedomuje (a tobรดลพ ani nepestuje) svoju ลกpecifickosลฅ. Preto ma vลพdy zamrzรญ, keฤ sa zastavuje sterilnou, beztvarou architektรบrou. Bratislava potrebuje akcenty, nรกpad, nรกzor, vytrhnutie z letargie, nieฤo, ฤo by bolo typicky bratislavskรฉ.
Za mรบrmi
A architektรบra mimo centier miest? Tรก je skrytรก za betรณnovรฝmi ฤi murovanรฝmi mรบrmi. Slovรกci sa napriek svojej srdeฤnosti radi uzatvรกrajรบ vo svojich domoch a bytoch. Vari v nijakej krajine, ktorรบ som navลกtรญvil, nie je toฤพko masรญvnych plotov ako na Slovensku. A to je moลพno v nieฤom aj dobrรฉ, pretoลพe to, ฤo sa mi obฤas podarรญ zazrieลฅ za plotom, je po stavebnej aj estetickej strรกnke eลกte horลกie neลพ plnรฝ plot. Tam, kde sรบ peniaze, nemusรญ byลฅ aj vkus.
Ing. Peter Gero
Peter Gero sa narodil v roku 1942 v Bratislave. V auguste 1968 sa vysลฅahoval do Hamburgu. Po ลกtรบdiu nemฤiny a urbanizmu pracoval tridsaลฅpรคลฅ rokov pre senรกt mesta Hamburg. Z toho poslednรฝch dvanรกsลฅ rokov bol ลกรฉfom stavebnej sprรกvy โ riadil nielen vรฝstavbu v meste, ale i rozvoj dopravy, inลพinierskych stavieb a zelene. Jeho dielom je aj vรฝznamnรฝ projekt Hafen City v hamburskom prรญstave. Za svoje dielo dostal aj vysokรฉ ocenenie od primรกtora Hamburgu. Dnes ลพije v Hamburgu a v Bratislave.
Martina Jakuลกovรก
Foto: Dano Veselskรฝ