Petra Marko: Musรญme byลฅ otvorenรญ aj ลฅaลพkรฝm diskusiรกm
Radila britskej vlรกde vย otรกzkach rozvoja infraลกtruktรบry. Spoluzaloลพila ateliรฉr mestotvorby aย miestotvorby, pravidelne prednรกลกa na medzinรกrodnรฝch fรณrach a dlhรฉ roky ลพila v zahraniฤรญ, kde aj ลกtudovala. Od januรกra tohto roka prevzala naลกe hlavnรฉ mesto zย pozรญcie riaditeฤพky Metropolitnรฉho inลกtitรบtu Bratislavy.
Vย Londรฝne ste ลพili 15 rokov. Rodilo sa toto rozhodnutie ลฅaลพko โ vziaลฅ pozรญciu riaditeฤพky Metropolitnรฉho inลกtitรบtu Bratislavy?
S manลพelom sme priลกli do Bratislavy zhruba pred tromi rokmi. Vย tom obdobรญ (po brexite, covide) to malo svoje dรดvody aj preto, ลพe sa nรกm rozbehlo viacero projektov v ฤesku aย na Slovensku. Keฤ uลพ sme boli na Slovensku, vnรบtorne som cรญtila, ลพe by som chcela prispieลฅ k rozvoju tohto mesta aj z pozรญcie verejnej sprรกvy. Bola to vรฝzva, ktorรก ma lรกkala.
Keฤ sa minulรฝ rok otvorilo vรฝberovรฉ konanie na pozรญciu riaditeฤพa/riaditeฤพky metropolitnรฉho inลกtitรบtu, povedala som si, ลพe toto je presne tรก vรฝzva a prรญleลพitosลฅ pomรดcลฅ mestu. Myslรญm si, ลพe aj napriek krรญzam aย sลฅaลพenej situรกcii miest na Slovensku celkovo (ฤo sa tรฝka naprรญklad rozpoฤtu) je tu prรกve teraz obrovskรก prรญleลพitosลฅ posรบvaลฅ Bratislavu dopredu.
Bratislava mรก dnes jednoznaฤnรบ vรญziu aย vedenie mesta, ktorรฉ sa pozerรก na kvalitu ลพivota, verejnรฝch priestorov aย vรดbec na to, ako sa tu ฤพudia cรญtia. Zรกroveล mรก na ฤalลกie tri roky bezplatnรฉ poradenstvo Bloomberg Associates, ktorรญ radili mestรกm po celom svete.
Vย tom som videla ลกancu aj na prepojenie svojich zahraniฤnรฝch skรบsenostรญ. Bratislava sa za poslednรฝch 10 rokov vรฝrazne posunula. Tรญ, ktorรญ sรบ tu dlhodobo, moลพno tento posun do takej miery nevnรญmajรบ. Ale ฤerstvรฝm pohฤพadom zvonka naozaj vidรญm, ลพe veฤพa vecรญ, ktorรฉ tu dlhodobo stรกli, sa podarilo rozbehnรบลฅ a uลพ aj pretaviลฅ do reรกlnej zmeny.
Vย รบrade riaditeฤพky Metropolitnรฉho inลกtitรบtu Bratislavy ste uลพ viac ako pol roka. Akรฝ bol vรกลก ลกtart v tejto รบlohe?
Bol to rรฝchly nรกbeh. Vย podstate som bola od prvรฉho dลa v exekutรญve. Metropolitnรฝ inลกtitรบt mรก dnes uลพ pรคลฅ rokov a zo startupu sย veฤพkรฝm entuziazmom a nesmiernou energiou sa stรกva ลกtruktรบrovanรก organizรกcia, ktorรก mรก dรดleลพitรบ รบlohu pozeraลฅ sa strategicky do budรบcnosti aย zรกroveล transformovaลฅ mesto vย reรกlnom ฤase tak, aby ฤพudia naozaj videli nielen vรญziu, ale aj zmenu vย โkaลพdodennomโ fungovanรญ mesta.
Potrebovala som sa rรฝchlo zorientovaลฅ vย agende metropolitnรฉho inลกtitรบtu, ale aj vย nadvรคznostiach na jednotlivรฉ sekcie magistrรกtu, lebo spoluprรกca sย magistrรกtom je veฤพmi รบzka. รtvar hlavnรฉho architekta je gestorom pre novรฝ metropolitnรฝ plรกn aย pre ฤalลกie รบzemnoplรกnovacie stratรฉgie aย dokumenty, ktorรฉ sa vytvรกrajรบ na sekcii รบzemnรฉho plรกnovania v metropolitnom inลกtitรบte.
Aย aj mnoลพstvo ฤalลกรญch zadanรญ vychรกdza priamo od mesta. Takลพe to nie je len orientรกcia vย organizรกcii samotnรฉho MIB-u, ale aj orientรกcia vo fungovanรญ mesta, mestskรฝch ฤastรญ aย v celom spektre โstakeholderovโ, ktorรญ sa na rozvoji mesta podieฤพajรบ. Je to komplexnรฝ systรฉm.
Akรฝ je najvรคฤลกรญ problรฉm Bratislavy? V ฤom sa musรญ dramaticky zlepลกiลฅ?
Zย mรดjho pohฤพadu je v Bratislave najvรคฤลกรญ problรฉm suburbanizรกcia, resp. rozvoj mimo hranรญc mesta. To je nieฤo, ฤo je uลพ dlhodobรฝ ลกtrukturรกlny problรฉm. Tรฝka sa mnohรฝch oblastรญ, priฤom nedostatok dostupnรฉho bรฝvania vย meste (v rรกmci jeho hranรญc) vytlรกฤa potrebu bรฝvania tam, kde ho nechceme.
Satelity, odkiaฤพ ฤพudia dochรกdzajรบ na dennej bรกze do mesta, vytvรกrajรบ extrรฉmny tlak na infraลกtruktรบru a vzhฤพadom na nedostaฤujรบcu koฤพajovรบ dopravu zahlcujรบ mesto autami. Dรกta ukazujรบ, ลพe v Bratislave sa poฤet รกut za poslednรบ dekรกdu zdvojnรกsobil โ to je neudrลพateฤพnรฝ model.
Bratislava zdedila zย minulรฉho storoฤia aj rรดzne priemyselnรฉ brownfieldy, obrovskรฉ sรญdliskรก sย verejnรฝmi priestormi, ktorรฉ sรบ vลกak nekvalitnรฉ, alebo mnoลพstvo povojnovej architektรบry, ktorรบ dnes treba rekonลกtruovaลฅ. Vnรญmate aj toto ako problรฉm, ktorรฝ by mal metropolitnรฝ inลกtitรบt rieลกiลฅ?
Tematike brownfieldov sa aktรญvne venujeme. Urobili sme ลกtรบdiu brownfieldov, ktorรก bola aj aktualizovanรก, aย teraz sme vย procese finalizovania koncepcie rozvoja brownfieldov, ktorรก by mala pomรดcลฅ tvorbe mestskรฝch politรญk s cieฤพom zhodnotiลฅ alebo transformovaลฅ tieto lokality aj vย podobe PPP projektov (Public/Private Partnership, pozn. red.).
Na รบzemรญ Bratislavy je zhruba 580 hektรกrov brownfieldov, zย toho vo vlastnรญctve mesta je iba okolo 11 %. ฤiลพe drvivรก vรคฤลกina je vo vlastnรญctve ฤi uลพ sรบkromnรฉho sektora (zhruba polovica), alebo ลกtรกtu, prรญpadne inรฝch subjektov.
Aย prรกve tie brownfieldy sรบ lokalitami, kde je potenciรกl pretransformovaลฅ ich na zmieลกanรฉ ลกtvrte a bรฝvanie s verejnรฝmi priestormi a komunitnou vybavenosลฅou. Mnohรฉ sรบ vลกak environmentรกlne zaลฅaลพenรฉ, takลพe so sebou prinรกลกajรบ urฤitรบ nรกroฤnosลฅ. Mesto preto musรญ prรญsลฅ sย procesmi a incentรญvami aj pre investorov a vlastnรญkov, aby boli reรกlne schopnรญ tieto รบzemia transformovaลฅ, a zabezpeฤiลฅ pritom, aby bol chrรกnenรฝ verejnรฝ zรกujem v zmysle rozvoja inkluzรญvneho mesta.
Myslรญm si, ลพe toto je veฤพkรฝ potenciรกl, ktorรฝ vie pomรดcลฅ skompaktniลฅ mesto a zabrรกniลฅ nekontrolovanรฉmu rozvoju v satelitoch na predmestรญ. Dobrรฝm prรญkladom je Novรก Cvernovka a lokalita Palmy, kde sa rysuje ฤalลกie lokรกlne centrum. Keฤ sa Novรก Cvernovka presลฅahovala, tak si vลกetci mysleli, ลพe tam nikto nebude chodiลฅ, lebo to uลพ je naozaj ฤaleko.
A dnes je to jedno zย najpopulรกrnejลกรญch miest vย rรกmci kultรบry vย Bratislaveโฆ
รno. Aย prรกve to ukazuje potenciรกl, ลพe Bratislava mรดลพe byลฅ polycentrickรฉ mesto.
Ja by som medzi mรญnusy Bratislavy zaradil aj tรฉmu automobilizmu, ktorรก vย druhej polovici minulรฉho roka naozaj zarezonovala. Aย to vย dรดsledku vรฝstavby segregovanej cyklotrasy na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ. Zย tejto cyklotrasy sa stal akรฝsi boj vodiฤi vs. cyklisti, aลพ zย toho ลฅaลพili dokonca politickรฉ strany. Akรฝ je na to vรกลก pohฤพad?
Je veฤพmi neลกลฅastnรฉ, ลพe sa ideologizuje tรฉma udrลพateฤพnej dopravy, teda cyklodopravy a bezpeฤnรฉho peลกieho pohybu. Nedeje sa to iba uย nรกs, deje sa to naprieฤ celou Eurรณpou. Nedรกvno vย Londรฝne naprรญklad zastavili alebo zruลกili niekoฤพko low traffic neighbourhoods (pokojnรฉ ลกtvrte) vย jednej mestskej ฤasti Londรฝna v prospech automobilovej dopravy v dรดsledku zmeny lokรกlneho politickรฉho vedenia. Dejรบ sa aj takรฉto reverznรฉ opatrenia.
Pritom ale mestรก, ktorรฉ upokojujรบ dopravu a integrujรบ viac zelene jednoznaฤne benefitujรบ z kvality ลพivota, atraktivity a konkurencieschopnosti. V Barcelone majรบ systรฉm tzv. superblocks โ uzatvรกrali vnรบtornรฉ kriลพovatky aย menili ich na verejnรฉ priestory, kde pribudla zeleล, laviฤky a bezpeฤnรฝ priestor pre deti z okolia.
Vย Parรญลพi primรกtorka Anne Hidalgo veฤพmi jednoznaฤne podporuje plรกnovanie tzv. 15-minรบtovรฉho mesta. Aj poฤas letnej olympiรกdy sme videli, akรฝ fokus bol na verejnรฉ priestranstvรก mesta, sprรญstupnenie rieky a ฤi aktรญvnu dopravu.
Skรบsme sa vrรกtiลฅ do Bratislavy. Z projektu cyklotrasy na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ vznikol vรคฤลกรญ chaos, ako by chcelo mesto ajย metropolitnรฝ inลกtitรบt. Magistrรกt priznal, ลพe urobil vย projekte nejakรฉ chyby, ktorรฉ nรกsledne napravil. Mลa zaujรญma, ฤo by ste urobili inak vy?
Mesto oย tom, samozrejme, komunikovalo. Myslรญm si, ลพe niekedy treba veci jednoducho spraviลฅ, ten mandรกt vedenie mesta mรก na zรกklade plnenia svojho politickรฉho programu a udrลพateฤพnรก mobilita je aj sรบฤasลฅou plnenia nรกrodnej stratรฉgie Slovenska.
Bolo to tesne pred voฤพbami, na prelome augusta aย septembra. Koncom septembra boli voฤพbyโฆ
รno, situรกcia vย spoloฤnosti bola vtedy veฤพmi vyhrotenรก, akรกkoฤพvek tรฉma sa spolitizovala. Z hฤพadiska naฤasovania to bolo neลกลฅastnรฉ. ฤฝudia naprieฤ celรฝm Slovenskom, ktorรญ moลพno nikdy neboli na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ, diskutovali, resp. mali nรกzor na to, ฤi by tam mali alebo nemali byลฅ cyklotrasy, pre mลa to prekraฤuje rรกmce kultivovanej komunikรกcie a fungovania vyspelej demokratickej spoloฤnosti.
Myslรญm si, ลพe to je reflexia paralรฝzy, ktorรบ tu spoloฤensky mรกme โ nevieme viesลฅ dialรณg. Do opozรญcie sa dรกvajรบ dva rรดzne nรกzory. Aย tvorba mesta je prรกve o hฤพadanรญ konsenzu a spoloฤenskej dohody. Nie je to jednoduchรฉ, ale je to moลพnรฉ a aj nevyhnutnรฉ, aby sme sa posรบvali, len sa musรญme ako spoloฤnosลฅ cibriลฅ v schopnosti poฤรบvaลฅ sa navzรกjom.
Hlavnรฉ mesto priznalo, ลพe prรญleลพitosลฅ musia dostaลฅ vลกetky druhy dopravy vrรกtane cyklistov, vodiฤov i mestskej hromadnej dopravy. Zverejnilo aj dรกta zย cyklotrasy, ktorรก sa stala nakoniec skutoฤne populรกrnou. Bolo to veฤพa kriku pre niฤ?
Dnes je tรกto epizรณda ฤiastoฤne minulosลฅou. Budeme maลฅ ฤalลกie krรญzovรฉ momenty, ฤalลกie vรฝzvy, strety nรกzorov. Veฤพkรก ฤasลฅ transformรกcie nรกbreลพia je aj o priblรญลพenรญ historickรฉho centra kย rieke. ฤiลพe tam je aj dlhodobรฝ hlbลกรญ zmysel, ktorรฝ nie je len oย zredukovanรญ pruhov pre autรก. Iลกlo aj oย bezpeฤnosลฅ chodcov a spomalenie dopravy na nรกbreลพรญ, kde autรก chodievali veฤพkou rรฝchlosลฅou.
Pred transformรกciou prieskum merania rรฝchlosti ukรกzal, ลพe drvivรก vรคฤลกina รกut tu prekraฤovala povolenรบ rรฝchlosลฅ 50 km/h. Bolo to spรดsobenรฉ aj formou komunikรกcie โ dva ลกirokรฉ rovnรฉ pruhy v kaลพdom smere.
Dnes sa tu nedejรบ ลพiadne rely, autรก musia jednoducho spomaliลฅ. Znamenรก to aj menej zneฤistenรฉ ovzduลกie a najmรค bezpeฤnejลกie priechody cez tรบto cestu, kadiaฤพ do centra mesta prichรกdza aj mnoลพstvo nรกvลกtevnรญkov z osobnรฉho prรญstavu a od nรกbreลพia.