ล piฤkovรก obฤianska vybavenosลฅ Bratislavy
Na pรดde Fakulty architektรบry STU v Bratislave sa v uplynulom obdobรญ konalo viacero akciรญ, sรบvisiacich s budรบcnosลฅou nรกลกho hlavnรฉho mesta. Jednรฝm z vรฝznamnรฝch podujatรญ bola vedeckรก konferencia prebiehajรบca pod nรกzvom โล OVBA 2012_ ล piฤkovรก obฤianska vybavenosลฅ Bratislavy โ problรฉmy a perspektรญvy eurรณpskej metropolyโ.
Konferencia s medzinรกrodnou รบฤasลฅou a s รบฤasลฅou zรกstupcov Magistrรกtu hlavnรฉho mesta SR bola zameranรก na vybranรฉ urbanisticko-architektonickรฉ problรฉmy mesta v kontexte s eurรณpskymi trendmi s ambรญciou poukรกzaลฅ na priority v rozvoji hlavnรฉho mesta SR v oblasti reprezentatรญvnych verejnรฝch budov a ลกpiฤkovej obฤianskej vybavenosti a nastolila รบvahy a diskusiu o jedineฤnosti a charaktere mesta โ jeho silnรฝch strรกnkach a potenciรกloch, ktorรฉ je potrebnรฉ rozvinรบลฅ a umocniลฅ novรฝmi verejnรฝmi zariadeniami.Vรฝraznรฝm motรญvom tejto akcie, ktorej sรบฤasลฅou bola aj vรฝstava โล tudenti FA STU pre Bratislavuโ, je prรกve jej orientรกcia na rieลกenie problรฉmov budรบcnosti eurรณpskej metropoly aj formou zapojenia toho najperspektรญvnejลกieho myslenia mladej generรกcie, predovลกetkรฝm prostrednรญctvom rieลกenia zadanรญ ateliรฉrovรฝch prรกc ลกtudentmi FA STU.
รvodnรฝm slovom konferenciu otvorila dekanka FA STU doc. Ing. arch. ฤฝubica Vitkovรก, PhD., ktorรก vyzdvihla Bratislavu ako miesto tvorivรฉho laboratรณria pre fakultu a jej vedeckรบ a pedagogickรบ ฤinnosลฅ.
Doc. Ing. arch. Vladimรญr ล imkoviฤ, PhD., vo vstupnej รบvahe rozvinul myลกlienku, ako vo vรฝvoji mesta jednotlivรฉ politickรฉ zmeny vลพdy priniesli urฤitรฝ ideรกl โ predstavu mesta a jeho reprezentรกciรญ o sebe, ฤรญm by ako mesto โchcelo byลฅโ. Reflektovali tak svoje politickรฉ predstavy o meste aj v jeho vรฝznamnรฝch verejnรฝch budovรกch a stavbรกch, ktorรฉ sa do obrazu mesta v oฤiach jeho obyvateฤพov a nรกvลกtevnรญkov zapรญsali vรฝznamnรฝm spรดsobom. V prรญspevku vychรกdza z naznaฤenia historickรฝch sรบvislostรญ Bratislavy ako hlavnรฉho mesta. Definuje, ako v hlavnom meste chรฝba ลกtรกtotvornรฉ 19. storoฤie (vลกetky vรฝznamnรฉ verejnรฉ stavby boli vtedy len mestskรฉho vรฝznamu). V obdobรญ prudkรฉho rastu v socialistickej etape a v komerฤne orientovanej vรฝstavbe sรบฤasnosti sa problรฉm verejnรฝch stavieb nedoceลoval, ฤo vedie k malej identifikรกcii sa obyvateฤพov a nรกvลกtevnรญkov s mestom. Bratislava sa identifikuje ako mladรฉ hlavnรฉ mesto โ je zrejmรฉ, ลพe tu chรฝba to, ฤo uลพ dlhลกie malo byลฅ a nie je. ฤรญm chce toto mesto byลฅ, keฤ dospeje? Bratislava โ akรก je jej predstava โ vรญzia o sebe samej, ktorรบ chce vyjadriลฅ v รบzemnom plรกne a zhmotniลฅ aj vo verejnรฝch stavbรกch? Ako sa majรบ prejaviลฅ v zรกkladnรฝch funkciรกch hlavnรฉho mesta? Akรฝ nadลกtandard by mala svojim obyvateฤพom a nรกvลกtevnรญkom oproti sรบฤasnรฉmu stavu poskytovaลฅ? ฤo by malo vzniknรบลฅ, ฤรญm by sa Bratislava โmohla ukรกzaลฅโ, aby sa jej obyvatelia mohli znovu identifikovaลฅ so svojรญm mestom?
Hlavnรก architektka mesta Ing. arch. Ingrid Konrad sa vo svojej prednรกลกke s nรกzvom โPodnikavรฉ, kultรบrne a sociรกlne mesto โ Bratislava 21. storoฤiaโ zamerala na moลพnosti, ktorรฉ hlavnรฉ mesto mรก v rรกmci napฤบลania 39 kritรฉriรญ v 10 kฤพรบฤovรฝch kategรณriรกch pri hodnotenรญ miest s najlepลกou kvalitou ลพivota. Nedostatky v celej ลกkรกle โ od politickรฉho, sociรกlneho prostredia aลพ po bรฝvanie โ sรบ zdrojom istรฉho kultรบrneho pesimizmu v Bratislave, a to nielen v nรกzoroch obyvateฤพov, ale aj potenciรกlnych investorov a mladรฝch ฤพudรญ, hฤพadajรบcich svoju budรบcnosลฅ v ลom. Hlavnรฉ mesto jednรฉho zo ลกtรกtov Eurรณpskej รบnie je poznaฤenรฉ aj absenciou akejkoฤพvek eurรณpskej inลกtitรบcie. Tu sa prejavuje tieลพ nedostatoฤnรก iniciatรญva politickรฝch reprezentรกciรญ, nielen mestskรฝch, ale aj ลกtรกtnych, a ich odraz vo vzลฅahu s inรฝmi krajinami. V medicรญnskej a zdravotnej starostlivosti sa neprejavujรบ len vลกeobecne platnรฉ nedostatky, ale aj chรฝbajรบci koncept nemocnรญc, siete zdravotnรฝch sluลพieb, koordinรกcie zรกkladnej ลกtruktรบry ลกtรกtnych a privรกtnych zdravotnรญckych zariadenรญ. Zodpovednosลฅ za budรบcnosลฅ svojich obyvateฤพov sa vลกak prejavuje aj v oblasti podcenenia systรฉmu a postavenia ลกkรดl. Bratislava je univerzitnรฝm mestom, ale tรบto svoju devรญzu absolรบtne nevyuลพรญva, a samozrejme, ลกtudentom a pedagรณgom nevytvรกra adekvรกtne podmienky, ani doposiaฤพ v rozvoji infraลกtruktรบry dostatoฤne nevychรกdza v รบstrety. Rovnako minimรกlne vyuลพรญva aj svoje potenciรกly v oblasti kvality ลพivotnรฉho prostredia, predovลกetkรฝm zelene, a najmรค vzรกcne, vรฝznamnรฉ a veฤพkรฉ zdroje pitnej vody. Sรบฤasลฅou nevhodnรฉho vzลฅahu k ochrane prรญrody je aj udrลพateฤพnosลฅ, ktorรก sa nevyhnutne bude musieลฅ vรฝraznejลกie prejaviลฅ v energeticky รบspornรฝch konceptoch realizovanรฝch verejnรฝch budov, rovnako ako vo vyลกลกej flexibilite budov obฤianskej vybavenosti. V zariadeniach pre dopravu sรบ z architektonickรฉho hฤพadiska veฤพmi vรฝznamnรฉ nรกstupnรฉ body do mesta โ letiskรก, prรญstavy, stanice. Bratislava si nedokรกลพe postaviลฅ pred seba skutoฤnรฉ vรญzie, jasnรฉ predstavy o vzdialenejลกej budรบcnosti. Prรกve tie by mohli oveฤพa lepลกie podporiลฅ identitu mesta aj pribudnutรญm vรฝznamnรฝch budov, podporujรบcich jeho znakovosลฅ, ฤitateฤพnosลฅ jeho DNA.
Potenciรกl mesta ฤalลกieho rozvoja vลกak nie sรบ len voฤพnรฉ plochy v okolรญ jeho jadra. Za perspektรญvne vรฝznamnรฝ priestor prรกve pre ลกpiฤkovรบ obฤiansku vybavenosลฅ povaลพuje doc. Ing. arch. Jana Gregorovรก, PhD., vo svojom prรญspevku โHistorickรฉ jadro Bratislavy a jeho potenciรกly pre adekvรกtnu vybavenosลฅโ. Toto jadro je predmetom pamiatkovej ochrany od 50-tych rokov 20.storoฤia. Jeho funkฤnรฉ vyuลพitie sa v obdobรญ hromadnรฉho vyvlastลovania sรบstredilo na adaptรกciu pรดvodnรฝch objektov a hฤพadanie novรฉho funkฤnรฉho vyuลพitia Starรฉho mesta v rozrastajรบcom sa modernom sรญdle s novรฝmi monofunkฤnรฝmi zรณnami. Tento proces sa, ลพiaฤพ, prejavil nielen tรฝm, ลพe sa historickรฉ jadro a jeho bezprostrednรฉ okolie za poslednรฝch 50 rokov vรฝrazne prestavovalo, ale aj tรฝm, ลพe pรดvodnรฉ historickรฉ jadro mesta sa postupne vyฤพudลuje. Mesto strรกca svoju pรดvodnรบ identitu. Napriek prรญkladne obnovenรฉmu รบzemiu mestskej pamiatkovej rezervรกcie s NKP hrad je evidentnรฉ, ลพe ostatnรก ฤasลฅ historickรฉho jadra mesta nemรก stanovenรบ taktiku ani stratรฉgiu na zlepลกenie stavu. Je potrebnรก novรก interpretรกcia mestskรฝch ฤastรญ s definovanรญm ich rรดznorodosti. Sprรกvne stanovenรก rรกmcovรก funkcia urฤรญ typ a intenzitu obฤianskej vybavenosti a jej ลกtandard. Z urbanistickรฉho hฤพadiska by malo รญsลฅ o pochopenie sรบฤasnej diskontinuity a nastolenie novej kontinuity globรกlneho mesta.
Smerovanie takejto novej kontinuity prezentoval aj Ing. arch. Pavol Mrรกzek v prรญspevku na tรฉmu โAktuรกlne metodicko-tvorivรฉ aspekty ลกpiฤkovej obฤianskej vybavenostiโ. V Bratislave patrรญ k hlavnรฝm problรฉmom vo vรฝstavbe ลกpiฤkovej obฤianskej vybavenosti nielen to, ฤo chรฝba, ฤo treba stavaลฅ. Rovnako zรกvaลพnรฝm sa javรญ aj otรกzka, kde situovaลฅ tieto verejnรฉ funkcie a ako ich zapojiลฅ do systรฉmu mestskรฝch verejnรฝch priestorov. Z tohto hฤพadiska je neustรกle sa zvyลกujรบci tlak na zlepลกenie sรบฤasnej pรดdorysnej formy verejnรฉho priestoru mesta absolรบtne nevyhnutnou podmienkou pri umiestลovanรญ akejkoฤพvek architektรบry, a to nielen verejnรฝch budov. Vรฝnimoฤnรก architektรบra je jednoznaฤnรก, nekonvenฤnรก, individuรกlna a vychรกdza z lokality. Vyjadruje dokonalรบ jednotu idey a symbolu, vรฝnimoฤnรก architektรบra je ikonickรก, jedineฤnรก, je INร. Vรฝnimoฤnรก architektรบra je verejnosลฅou akceptovanรก, keฤ v nej prรบdi ลพivot, vรฝnimoฤnรก architektรบra by mala byลฅ nadฤasovรก. V Bratislave je ลกanca na takรฉto rieลกenie verejnรฉho prostredia naprรญklad v priestore ulรญc Landererova โ Prรญstavnรก.
Hlavnรก ideovo-priestorovรก os novรฉho Celomestskรฉho centra Bratislavy by sa tu mohla staลฅ jadrom novรฉho urbรกnneho priestoru s tromi hlavnรฝmi ideovo-priestorovรฝmi osami: A โ mestskรก reprezentaฤnรก, B โ kultรบrno-obchodnรก, C โ rekreaฤno-spoloฤenskรก. Je len otรกzka, ฤi sme eลกte schopnรญ tรบto situรกciu vyrieลกiลฅ. Vieme eลกte vรดbec navrhovaลฅ ulice?
ย ย ย Nielen v rieลกenรญ jednotlivรฝch ฤastรญ a priestorov mesta sรบ naลกe znaฤnรฉ rezervy. Podฤพa architekta Petra ลฝalmana Bratislave chรฝba predovลกetkรฝm vรญzia, jasnรฉ smerovanie jej budรบceho rozvoja. Vo svojom prรญspevku โVision Bratislava 2050 โ potenciรกl mesta a moลพnosti lokalizacie ล OVโ sa zaoberal vรฝchodiskovou situรกciou, ktorou je nielen sรบฤasnรฝ stav, ale aj rozvojovรฝ potenciรกl Bratislavy. Bratislava mรก predpoklady rozvรญjaลฅ popri klasickom centre a rozลกรญrenom centre aj ฤalลกie oblasti, kde je moลพnรก lokalizรกcia ล OV. Dokazujรบ to prezentovanรฉ schรฉmy, ktorรฉ sรบ vรฝsledkom prieskumu a รบvah autora s komentรกrom, textom. Bratislava ako dynamicky sa rozvรญjajรบce mesto preลกla v uplynulรฝch 20 rokoch obdobรญm rozvoja novรฝch lokalรญt, areรกlov, budov OV. Doplnenie zรกkladnรฉho dopravnรฉho skeletu mesta otvรกra dotvorenie novรฝch lokalรญt prรกve na lokalizรกciu ลกpiฤkovej OV.
ย ย ย ฤasลฅ konferencie, ktorรก sa venovala problematike sรบvisiacej s rozvojom dopravy a zariadenรญ pre ลu v rรกmci mesta, otvoril svojรญm prรญspevkom hlavnรฝ dopravnรฝ inลพinier Bratislavy Ing. Tibor Schlosser. Tรฉzami o โRozvoji verejnej hromadnej dopravy na รบzemรญ mesta Bratislavaโ sa podrobnejลกie zaoberal najmรค z hฤพadiska zรกkladnej stratรฉgie rozvoja mesta, ktorรก by mala zabezpeฤiลฅ mobilitu v aglomerรกcii, dostupnosลฅ v ฤase a udrลพateฤพnosลฅ v priestore. Jej primรกrnym cieฤพom by malo byลฅ vytvoriลฅ prijateฤพnรฉ dopravnรฉ, resp. prepravnรฉ podmienky na dostatoฤnรบ mobilitu a dostupnosลฅ verejnej hromadnej dopravy. Na to by mali slรบลพiลฅ takรฉ nรกstroje, ako sรบ preferencia MHD โ potlรกฤanie dynamickej dopravy na svetelne riadenรฝch kriลพovatkรกch, rozvoj koฤพajovej hromadnej dopravy โ spรกjanie elektriฤkovej a ลพelezniฤnej siete v meste, novรก stratรฉgia parkovacej politiky โ uvedomenie si hodnoty verejnรฉho priestoru. Na usmerลovanie mobility existujรบ pomerne jednoduchรฉ nรกstroje. Ide naprรญklad o zvรฝhodnenรบ cenu MHD lรญstkov oproti cene parkovnรฉho v meste, zabezpeฤenie dopravnรฝch informรกciรญ v reรกlnom ฤase, obmedzovanie priestoru v jazdnรฝch pรกsoch miestnych komunikรกciรญ pre dynamickรบ dopravu (pruhy vyhradenรฉ pre MHD, +3), investovanie do nemotoristickej a alternatรญvnej dopravy (zdieฤพanie vozidiel โ sharing, pooling), humanizรกcia verejnรฉho priestoru โ zรกkaz parkovania na chodnรญkoch. Stratรฉgiu obsluลพnosti verejnou dopravou by zas pomohli naplniลฅ jej komplexnรก sieลฅ, prepojenie infraลกtruktรบr, prestupovรฉ multimodรกlne uzly, viacerรญ integrovanรญ dopravcovia (ลฝSSK, DPB, sรบkromnรฉ spol.), ale aj jeden organizรกtor sluลพieb spojenรฝch s dopravou v meste.
ย ย ย Jednou z moลพnostรญ, ako vรฝznamne zlepลกiลฅ situรกciu v systรฉmoch hromadnej dopravy nielen v hlavnom meste, ale aj v jej napojenรญ na vyลกลกie dopravnรฉ systรฉmy, sa javilo aj vyuลพitie ลพelezniฤnej stanice Bratislava filiรกlka ako sรบฤasti Transeurรณpskej dopravnej siete TEN-T v Bratislave a jej zapojenie do ลกtruktรบry obฤianskej vybavenosti hlavnรฉho mesta. O tejto v sรบฤasnosti pozastavenej moลพnosti referoval aj Ing. arch. Jozef Marioth z Dopravoprojektu, a. s., v prรญspevku s nรกzvom โลฝelezniฤnรก stanica BA FILIรLKA a polyfunkฤnรฝ komplex FILIรLKAโ. Na zรกklade analyticko-syntetickรฉho posรบdenia dopravnรฝch, urbanistickรฝch a architektonickรฝch vzลฅahov prezentoval okrem dopravnej funkcie tejto stavby aj jej dopad na รบzemie, v ktorom je navrhovanรก. Vyzdvihol najmรค vzรกjomnรบ vรฝhodnosลฅ spoloฤnรฉho situovania viacerรฝch urbanistickรฝch funkciรญ v konkrรฉtnej lokalite Bratislavy a veฤพkรฝ vรฝznam takejto dopravnej investรญcie. ลฝiaฤพ, prรกve v ฤase konania konferencie bolo zverejnenรฉ rozhodnutie vlรกdy o vyradenรญ tejto potrebnej investiฤnej akcie a jej poลพadovanรฉho financovania z prostriedkov Eร zo sรบฤasnรฉho obdobia.
ย ย ย Rovnakรฝm problรฉmom, ale z hฤพadiska aplikovania skรบsenostรญ z rakรบskej metropoly, sa zaoberal aj Ing. arch. Vladimรญr ล imko. Svoj odbornรฝ nรกzor, podporenรฝ skรบmanรญm veฤพmi podobnรฉho zรกsahu do dopravnรฝch systรฉmov mesta z Viedne, vyjadril v prรญspevku s nรกzvom โPreฤo nechceme a nemรดลพeme maลฅ z Bratislavy eurรณpsku metropolu, ako je to v susednej Viedni?โ Zรกkladom ลพivota mesta je predovลกetkรฝm fungujรบca doprava. V histรณrii sa nosnรฝ dopravnรฝ systรฉm v Bratislave projektovo pripravoval uลพ pred pribliลพne 30 rokmi. Stroskotal vลกak predovลกetkรฝm kvรดli finanฤnรฝm nรกrokom podzemnรฉho prepojenia popod Dunaj. Podฤพa neho je (resp. uลพ len bol) pre Bratislavu skutoฤne reรกlnou vรญziou, ako staลฅ sa eurรณpskou metropolou, transeurรณpsky dopravnรฝ koridor TEN 17 Parรญลพ โ Bratislava, ktorรฝ mal spojiลฅ vysokorรฝchlostnou ลพeleznicou srdce Parรญลพa s โmladou krรกsavicou na Dunajiโ โ Bratislavou. Bratislava by sa tak spojila aj so spรกdovรฝm รบzemรญm. Zรกroveล sa na rozdiel od Viedne postupne zlikvidovalo moลพnรฉ ลพelezniฤnรฉ prepojenie cez mesto v smere sever โ juh z hฤพadiska regionรกlnej, ale i vnรบtromestskej dopravy. Odmietavรฝm postojom magistrรกtu a inลกtitรบcii mesta Bratislavy k tomuto projektu celoeurรณpskeho vรฝznamu, ktorรฝ je uลพ niekoฤพko rokov รบspeลกne vo vรฝstavbe na รบzemรญ Nemecka a Rakรบska, sa podarilo s podporou Ministerstva dopravy โvymeniลฅโ tento kฤพรบฤovรฝ infraลกtrukturรกlny projekt na รบzemรญ mesta Bratislavy za nรกkup novรฝch elektriฤiek a budovanie โproblematickej ลกtvorkoฤพajkyโ, tzn. systรฉmu โtram-trainโ z Petrลพalky cez centrum mesta na hlavnรบ stanicu. Neuteลกenรบ situรกciu dokresฤพuje aj fakt, ลพe komplexnรก dokumentรกcia pre รบzemnรฉ rozhodnutie a projekty novรฝch ลพelezniฤnรฝch stanรญc Filiรกlka a Letisko, spracovanรฉ v รบrovni dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie a vรฝber zhotovovateฤพa, boli odovzdanรฉ investorovi ลฝSR v mรกji roku 2010. Stupeล pripravenosti โtram-trainuโ z Petrลพalky na hlavnรบ ลพelezniฤnรบ stanicu, ktorรฉho sรบฤasลฅou je rekonลกtrukcia โstarรฉhoโ mosta je oproti tomu znaฤne diskutabilnรก.
ย ย ย Dopravou z hฤพadรญsk vรฝrazne nad mestskou รบrovลou sa zaoberal vo svojich vรญziรกch i tvorivรฝ tรญm z ateliรฉru Janฤina architekti, ktorรฉho vรฝsledky za autorov prezentoval v prednรกลกke s nรกzvom โVplyv nadregionรกlneho dopravnรฉho uzla na mesto a jeho ลกtruktรบruโ Ing. arch. Pavol ล korvรกnek. Smerovanie predovลกetkรฝm nรกkladnรฝch koridorov v budรบcnosti cez naลกe รบzemie na vzdialenejลกie vรฝchodnรฉ destinรกcie (Rusko, ฤรญna a pod.) si podฤพa neho vyลพaduje vybudovanie รบplne novรฉho zariadenia โ Transkontinentรกlneho Tranzitnรฉho Terminรกlu (TTT). Predstavil projekt TTT ako obrovskรฝ logistickรฝ uzol prepojenia vลกetkรฝch typov doprรกv (vrรกtane lodnej, koฤพajovej ลกirokรฉho i ลกtandardnรฉho rozchodu, cestnej a leteckej) a definoval jeho strategickรฝ vรฝznam v kontexte euro-รกzijskรฝch obchodnรฝch trรกs a koridorov, priฤom vyzdvihol prepojenie TTT s kriลพovatkou troch morรญ (kanรกl Dunaj โ Odra โ Labe) a vplyv tohto dopravnรฉho uzla na dopravnรบ politiku regiรณnu Bratislavy najmรค v spojenรญ s Viedลou a Brnom. Zvรฝraznil predovลกetkรฝm potrebu situovania takรฉhoto zariadenia do voฤพnรฉho รบzemia, naprรญklad pri Malackรกch, v dosahu Bratislavy a jej mestskej infraลกtruktรบry.
ย ย ย Blok prednรกลกok venovanรฝch jednotlivรฝm perspektรญvnym zariadenia ลกpiฤkovej obฤianskej vybavenosti v Bratislave otvorila svojรญm prรญspevkom โล portovรฉ stavby v Bratislave โ analรฝza existujรบceho stavu a odporรบฤania na doplnenie ลกportovej vybavenostiโ doc. Ing. arch. Lea Rollovรก, PhD. Bratislavskรฝ samosprรกvny kraj podฤพa jej skรบmania disponuje ลกkรกlou ลกportovรฝch stavieb, ktorรฉ rรดznou mierou spฤบลajรบ poลพiadavky obyvateฤพov. Prevaลพnรก vรคฤลกina ลกportovรฝch zariadenรญ bola vybudovanรก v minulom storoฤรญ a v sรบฤasnosti nespฤบลa poลพiadavky z hฤพadiska technickรฉho stavu, ekonomickej efektรญvnosti, svojimi parametrami nezodpovedรก kritรฉriรกm vrcholovรฉho ลกportu, alebo nenapฤบลa poลพadovanรฉ spektrum modernรฝch ลกportovรฝch aktivรญt, hlavne pre niลพลกie vekovรฉ kategรณrie uลพรญvateฤพov. Stavby Nรกrodnรฉho tenisovรฉho centra a Zimnรฉho ลกtadiรณna Ondreja Nepelu dokรกลพu ฤiastoฤne pokryลฅ poลพiadavky vรฝkonnostnรฉho ลกportu, Bratislava by vลกak ako metropola Slovenska mala poskytovaลฅ ลกirลกie spektrum ลกportovรฝch aktivรญt. V zรกvere popรญsala moลพnosti situovania vรฝznamnรฝch ลกportovรฝch stavieb v rรกmci รบzemia BSK, ako aj vybranรฉ modelovรฉ projekty ลกtadiรณnov a viacรบฤelovรฝch ลกportovรฝch hรกl.
ย ย ย Zdรดrazniลฅ dรดleลพitosลฅ spojenia vรฝznamnรฉho mesta โ metropoly Bratislavy โn a vรฝznamnej rieky Dunaj prostrednรญctvom lodnรฉho mรบzea sa vo svojom prรญspevku โLodnรฉ mรบzeum โ remorkรฉr ล turec v Bratislaveโ pokรบsil Ing. Jiลรญ Mandl. V รบvode naznaฤil vลกeobecne vรฝznam vodnej dopravy, vzลฅah miest a vodnรฝch tokov, postupoval aลพ ku konkrรฉtnemu prรญpadu Bratislavy a Dunaja. Popis vรฝvoja novej situรกcie s poslednรฝm vhodnรฝm plavidlom na muzeรกlne รบฤely ako zรกsadnej vรฝchodiskovej etapy a moลพnรฝ postup jej realizรกcie v charakteristickej lokalite zimnรฉho prรญstavu zรกroveล poukazuje na moลพnosลฅ komplexnรฉho vyuลพitia stavieb a zariadenรญ lodnej dopravy, akรฝmi sรบ kultรบrna pamiatka Starรฉho domu lodnรญkov, unikรกtny lodnรฝ vรฝลฅah zo zaฤiatku 30-tych rokov minulรฉho storoฤia a lodnรก hala. V sรบvislosti s opravou a prezentรกciou historickรฉho plavidla dvojvrtuฤพovรฉho vleฤnรฉho remorkรฉra ล turec by mohol byลฅ vytvorenรฝ jedineฤnรฝ areรกl, ktorรฝ by unikรกtnym spรดsobom dokumentoval vรฝvoj lodnej dopravy a lodiarstva nielen vo vzลฅahu k mestu, ale i k celรฉmu regiรณnu. Na zรกver rozoberรก faktory realizรกcie z hฤพadiska vlastnรญckych pomerov, finanฤnรฝch zdrojov a prรญstupu zainteresovanรฝch inลกtitรบciรญ a subjektov. Zdรดrazลuje jej pozitรญvny prรญnos, ktorรฝ sa uลพ aj preveroval v ลกtudentskรฝch prรกcach na FA STU, z najrรดznejลกรญch aspektov.
ย ย ย Ako sรบฤasลฅ rieลกenia nedostatkov v oblasti vysokรฝch ลกkรดl ponรบkla svoj nรกmet aj Ing. arch. Zuzana Aufrichtovรก v prednรกลกke s nรกzvom โUniverzitnรฝ vedeckรฝ park STU Bratislavaโ. Referuje v ลom aj o snahe Slovenskej technickej univerzity v Bratislave vybudovaลฅ Univerzitnรฝ vedeckรฝ park STU, ktorรฝ by bol zameranรฝ na vybranรฉ technickรฉ vednรฉ disciplรญny. Tento vedeckรฝ park by mal byลฅ situovanรฝ v dvoch lokalitรกch โ v areรกli STU v Mlynskej doline a v areรกli Nรกmestie slobody/Radlinskรฉho ul. v Bratislave. Poฤรญta s vytvorenรญm regionรกlnych centier v dvoch lokalitรกch. V Mlynskej doline sa vytvorรญ regionรกlne centrum zameranรฉ na informaฤnรฉ technolรณgie vrรกtane automatizรกcie, riadenia, nanoelektroniky a fotoniky. Plรกnuje sa vรฝstavba ลกpecializovanรฉho pavilรณnu pre High Resolution nanodiagnostiku. STU mรก zรกujem byลฅ uznรกvanou, vรฝskumne orientovanou technickou univerzitou medzinรกrodnรฉho vรฝznamu.
ย ย ย S pomerne medializovanou problematikou zdravotnej starostlivosti o obฤanov Bratislavy, celรฉho regiรณnu i republiky sรบvisรญ prรญspevok dvojice mladรฝch architektov s nรกzvom โZdravotnรฝ areรกl Rรกzsochyโ. Ing. arch. Stanislav Majcher, PhD., a Ing. arch. Branislav Puลกkรกr, PhD., v ลom prezentovali vรฝsledky skรบmania obrovskej investiฤnej akcie, ktorej poฤiatky siahajรบ do roku 1987, keฤ bola v Bratislave zaฤatรก realizรกcia nemocnice Rรกzsochy. Architektonicko-urbanistickรฝ koncept stavby vychรกdzal z vรญลฅaznรฉho nรกvrhu celoลกtรกtnej architektonickej sรบลฅaลพe od architekta J. Martina z roku 1970. Plรกnovanรก vรฝstavba nemocnice mala byลฅ ukonฤenรก v roku 1993, ale uลพ v roku 1992 boli prรกce na nemocnici zastavenรฉ. Dokonฤenie stavby bolo stรกle predlลพovanรฉ (1998, 2005, 2013, 2017). Urobilo sa aj niekoฤพko projektov a ลกtรบdii, ktorรฉ hฤพadali inรฉ alternatรญvy rieลกenia. Menilo sa zameranie a z nemocnice sa na krรกtky ฤas stala vlรกdna ลกtvrลฅ, ktorรก zoskupovala vลกetky ministerstvรก. Zaฤalo sa tieลพ uvaลพovaลฅ aj o kompletnom predaji lokality sรบkromnรฝm investorom, ฤo je urฤite najjednoduchลกie rieลกenie, ktorรฉ by prinieslo urฤitรฝ zisk do ลกtรกtnej kasy. Pri naลกej politickej kultรบre vลกak o veฤพkej prospeลกnosti predaja pre ลกtรกt a spoloฤnosลฅ nemรดลพeme maลฅ ลพiadne ideรกly.
Bratislava mรก svoje vรฝznamnรฉ postavenie aj z hฤพadiska napojenia na dopravnรฉ koridory eurรณpskeho vรฝznamu, ako o tom vo svojom prรญspevku โBratislava v kontexte multimodรกlnej dopravyโ referoval aj Ing. arch. Milan Andrรกลก, PhD. Upozornil na to, ลพe sprievodnรฝm javom globalizรกcie je rozvoj svetovรฉho obchodu, v ktorom vรฝznamnรบ รบlohu zohrรกva prรกve multimodรกlna doprava. Schopnosลฅ konkurovaลฅ v medzinรกrodnej deฤพbe prรกce podnietila Eurรณpske spoloฤenstvo vytvoriลฅ homogรฉnnu celoeurรณpsku dopravnรบ sieลฅ s vytรฝฤenรญm hlavnรฝch dopravnรฝch trรกs s prepojenรญm zรกpadnej Eurรณpy smerom na vรฝchod a na juh. Tie traverzujรบ aj รบzemรญm Slovenska. Prezentovanรฉ prรญklady novรฝch multimodรกlnych terminรกlov z krajรญn Eร by nรกm mali byลฅ inลกpirรกciou. Na to je vลกak potrebnรฉ vytvoriลฅ novรฉ kapacity takรฉhoto prepravnรฉho uzla s parametrami, ktorรฉ umoลพลujรบ vyuลพรญvaลฅ kompletnรฝ sortiment dopravnรฝch technolรณgiรญ najmรค v oblasti lodnej dopravy a manipulaฤnรฝch plรดch okolo takรฉhoto novรฉho vnรบtrozemskรฉho prรญstavu, naprรญklad v lokalite Pรกlenisko โ Slovnaft. To by uvoฤพnenรญm sรบฤasnรฝch nevyhovujรบcich kapacรญt umoลพnilo aj lepลกie zapojenie zรณny Zimnรฉho prรญstavu do systรฉmu verejnรฝch priestorov mesta.
So ลกpiฤkovou obฤianskou vybavenosลฅou hlavnรฉho mesta nevyhnutne sรบvisรญ aj situovanie orgรกnov sprรกvy ลกtรกtu na jeho รบzemรญ. V obฤas mediรกlne pertraktovanรฝch รบvahรกch predstaviteฤพov najvyลกลกรญch sprรกvnych orgรกnov sa preto objavuje aj tรฉma, ktorou sa pod nรกzvom โVlรกdne mesteฤkoโ zaoberal Ing. arch. Pavel Nahรกlka, PhD. Slovenskรก republika mรก svoje hlavnรฉ mesto, Bratislavu, stanovenรฉ รstavou. Ako sรญdlo hlavy ลกtรกtu a vlรกdy SR mรก vลกak v sรบฤasnosti znaฤnรฉ nedostatky pri zabezpeฤenรญ bezkolรญzneho fungovania vรฝkonu ลกtรกtnej sprรกvy. Je evidentnรก absencia administratรญvneho komplexu, ktorรฝ by umoลพลoval optimรกlne fungovanie celรฉho organizmu a plynulejลกiu spoluprรกcu jednotlivรฝch zloลพiek ลกtรกtneho aparรกtu. Vytvorenie vlรกdneho okrsku, ลกtvrte ฤi mesteฤka spojenรญm podstatnej ฤasti zo 14 ministerstiev a znaฤnรฉho poฤtu ลกtรกtnych inลกtitรบciรญ s takmer 10000 zamestnancami podฤพa prรญkladu viacerรฝch podobnรฝch metropol by malo priniesลฅ mnohรฉ pozitรญva. Iลกlo by nielen o znaฤnรฉ รบspory a zvรฝลกenie kvality pri zabezpeฤovanรญ sluลพieb na vรฝkon administratรญvnej prรกce (bezpeฤnostnรก sluลพba, รบdrลพba a sprรกva systรฉmov, nรกklady na prevรกdzku a pod.), ale vytvorili by sa moลพnosti pre oveฤพa efektรญvnejลกie vyuลพรญvanie spoloฤnรฝch priestorov ฤi vyuลพรญvanie sรบฤasnรฝch metรณd riadenia inลกtitรบciรญ s podstatne รบstretovejลกรญm prostredรญm a vzลฅahom k rieลกeniu problรฉmov obฤanov a menej zaลฅaลพujรบcim ลพivotnรฉ prostredie. Moลพnosลฅou vytvorenia takรฉhoto komplexu sa prรกve v perspektรญvne uvoฤพnenej lokalite Zimnรฝ prรญstav โ Prรญstavnรก ulica zaoberali aj niektorรฉ ลกtudentskรฉ prรกce na FA STU.
V zรกvereฤnom prรญspevku doc. ล imkoviฤ prezentoval veฤพmi struฤnรฝ vรฝber z referรกtov, ktorรฉ pre ฤasovรบ nรกroฤnosลฅ programu konferencie vedeckรฝ vรฝbor odporuฤil na zverejnenie iba formou publikovania v zbornรญku. Iลกlo o podstatnรฉ myลกlienky z prednรกลกky Ing. arch. Zuzany ฤereลกลovej, PhD., na tรฉmu hvezdรกreล s planetรกriom, Ing. arch. Evy Oravcovej o oลพivenรญ bรฝvalรฉho bratislavskรฉho lunaparku, obohatenรฉho o zรกbavnรฉ voฤพnoฤasovรฉ aktivity spฤบลajรบce poลพiadavky dneลกka, Ing. arch. ฤฝubice Dubeลovej o znovuobnovenรญ Pressburgerbahnu, a umiestnenรญ novej multifunkฤnej mestskej haly (podobne, ako je viedenskรก Stadthalle), Ing. arch. Danice Konฤekovej, PhD., a Ing. arch. Alexandra Schleichera, PhD., na tรฉmu ลกportovo-relaxaฤnรฝ areรกl Bratislava-Krฤace, spรกjajรบceho podmienky na vrcholovรฝ i rekreaฤnรฝ ลกport v hlavnom meste.
ฤalลกรญmi tรฉmami boli aj novรก budova ฤi inรฉ rieลกenie situovania RTVS a ลกpecifickรฉho druhu kultรบrnych zariadenรญ โ Performance skรบmal kolektรญv pod vedenรญm doc. Ing. arch. Mรกriusa ลฝitลanskรฉho.
Centrรกlna mestskรก kniลพnica multimediรกlneho typu ako zariadenie obฤianskej vybavenosti mesta je predmetom skรบmania doc. Ing. arch. Vladimรญra ล imkoviฤa, PhD. ลฝelezniฤnรก stanica a jej alternatรญvne situovanie v inej lokalite, v ktorej by mohla zรญskaลฅ dostatoฤnรฉ parametre pre ลพelezniฤnej doprave sรบฤasnosti, o ktorej sa uvaลพuje od roku 1929 sa prezentuje v prรญspevku kolektรญvu doc. Ing. arch. Vladimรญra ล imkoviฤa, PhD., Ing. arch. Evy Oravcovej. PhD. a Ing. arch. ฤฝubice Dubeลovej. Architekt Schleicher prezentoval รบvahy o vybudovanรญ Kunsthalle v priestore Zimnรฉho prรญstavu. Podobne by mohlo byลฅ uvaลพovanรฉ aj umiestnenie novej funkcie Performance centra, kde je umenie vyjadrovanรฉ ฤพudskรฝm telom (Zimnรฝ prรญstav, kameลolom).
V programe konferencie mala vรฝznamnรฉ miesto aj diskusia. Vo dvoch kolรกch diskusnรฉho fรณra odzneli mimoriadne prรญnosnรฉ podnety predovลกetkรฝm v oblasti perspektรญvneho vyuลพitia vรฝstupov skรบmania problematiky obฤianskej vybavenosti v hlavnom meste. Za oddelenie magistrรกtu, ktorรฉ sa venuje รบzemnรฉmu plรกnu, prezentovala Ing. arch. Eva Balaลกovรก skรบsenosti s jeho spracovรกvanรญm a napฤบลanรญm., Ako znaฤnรฉ negatรญvum sรบฤasnรฉho stavu definovala aj absenciu prognรณz a vรญziรญ v rozvoji mesta, predovลกetkรฝm v rieลกenรญ spoluprรกce s okolรญm, susednรฝmi obcami a ich rozvojom. Predpokladรก sa vลกak vybudovanie takejto platformy na spoluprรกcu dokonca i s rakรบskou stranou. Plรกnovanie vลกak nevyhnutne treba posunรบลฅ do ฤalลกรญch รบrovnรญ, vrรกtane manaลพovania รบzemรญ, v intenzรญvnej spoluprรกci ลกirลกรญch pracovnรฝch tรญmov, ako aj vyuลพitia participรกcie prizvanรฝch odbornรญkov, a to prostrednรญctvom diskusie o tรฉmach, profesionรกlne rozลกรญrenรฝch tvorivรฝch tรญmov, a to aj v prรญpade ลกtudentskรฝch prรกc. Spoluprรกcu takรฉhoto typu prezentovala aj dekanka FA. Dobrรฝm prรญkladom sรบ vรฝsledky, ktorรฉ dokumentuje vรฝstava vo vestibule fakulty, tvoriaca sรบฤasลฅ akcie. Na รบspeลกnรฉ naplnenie cieฤพov takejto spoluprรกce by mali byลฅ predovลกetkรฝm reรกlne a potrebnรฉ zadania a oponenti z mesta. V reakcii na otรกzku ku kompetenciรกm hlavnรฉho architekta poukรกzala Ing. arch. Konrad na skutoฤnosลฅ, ลพe nรกzov funkcie samotnej nie je rozhodujรบci. Naprรญklad vo Viedni je to politik, konkrรฉtne โzelenรกโ politiฤka, kto je za rozvoj mesta primรกrne zodpovednรฝ. Dรดleลพitรฉ sรบ vลกak ciele a nรกstroje, ktorรฉ majรบ k dispozรญcii. Prognรณza (plรกn rozvoja mesta) je tam nad รบzemnรฝm plรกnom. Na urฤenie ฤalลกรญch vรญziรญ sa plรกnovacie oddelenia mesta spojili s univerzitou a rieลกia ich formou otvorenรฝch procesov, aby mohli do rozvoja viac zapojiลฅ investorov. Bratislava sรญce mala 22 rokov otvorenรฉ procesy, ale ลพiadne ich hranice. ลฝiaฤพ, u nรกs na takรฉto riadenie mesta chรฝba dostatoฤnรฝ pracovnรฝ aparรกt.
Dipl. Ing. architekt Peter Gero upozornil na ลกpecifikum Bratislavy, kde absentuje intenzรญvnejลกรญ interdisciplinรกrny prรญstup k rieลกeniu projektov. Prejavuje sa to tรฝm, ลพe projekty sa rieลกia veฤพmi segmentรกrne, ba dokonca objektovo. Je potrebnรฉ vytvoriลฅ platformu, kde jednotlivรฉ disciplรญny plรกnujรบ spolu, ฤiลพe vytvoriลฅ istรบ kultรบru projektovรฝch skupรญn. Na druhej strane nie je sprรกvne ani preberanie cudzรญch prรญkladov, naprรญklad. v doprave, bez znalosti pozadia a procesu vzniku takรฝchto rieลกenรญ. Pre Bratislavu mรดลพe byลฅ vhodnรฝm รบplne inรฉ rieลกenie, a to najmรค z toho dรดvodu, ลพe mรกme inรฉ kultรบrne pozadie a inรฉ moลพnosti. V Berlรญne je S-Bahn na nรกsype v trase mestskej ลกtruktรบry zadefinovanej uลพ moลพno 350 rokov. V Bratislave sa takรฉto moลพnosti postupne zlikvidovali asi prรกve preto, ลพe tu (a na Slovensku vลกeobecne), nefunguje obฤianska spoloฤnosลฅ. Stratila sa zodpovednosลฅ za spoloฤnรฉ, vลกetko je rozindividualizovanรฉ, ฤo je jednoducho zlรฉ. Na to, aby rozvoj mesta fungoval, je vลกak nevyhnutnรก aj pozรญcia istรฉho koordinรกtora (v Bratislave naprรญklad hlavnรฉho architekta), ktorรฝ by ako intendant v divadle koordinoval ฤinnosti v stavebnom procese metropoly. Takรฝto v odbornom zmysle osvietenรฝ autokrat, nesรบci osobnรบ zodpovednosลฅ za svoje rozhodnutia, existuje vo vลกetkรฝch dobre fungujรบcich mestรกch, ฤi uลพ to je vo Viedni, v Hannoveri, v Hamburgu, v Brรฉmach, alebo v Mnรญchove.
–>–>
Podฤพa architekta ลฝalmana sa na diskusii prejavila z hฤพadiska rรดznorodosti jednotlivรฝch tรฉm nevyhnutnosลฅ orientovaลฅ sa na problematiku ลกpiฤkovej OV systematicky a dlhodobejลกie a potreba pripraviลฅ ฤalลกรญ roฤnรญk konferencie s vopred ลกpecifikovanรฝmi tรฉmami.
Podฤพa doc. ล imkoviฤa prรกve predpoklad nรกslednรฝch pokraฤovanรญ konferencie umoลพnรญ overovanie potrebnรฝch funkciรญ situovanรฝch v konkrรฉtnych lokalitรกch mesta prostrednรญctvom ลกtudentskรฝch prรกc ako vรฝsledkov konkrรฉtnych zadanรญ, koordinovanรฝch, konzultovanรฝch a posudzovanรฝch zodpovednรฝmi odbornรญkmi mesta. Mรกme moลพnosลฅ tieto vรฝsledky zbieraลฅ aj za dlhลกie obdobie a sprรญstupลovaลฅ prostrednรญctvom webovej strรกnky fakulty. Problematiku konkrรฉtnych zadanรญ podฤพa architektky Konrad komplikuje aj absencia podkladov, resp. pracovnรญkov, ktorรญ by ich mali pre ลกtudentov pripraviลฅ. Snahu o rieลกenie problรฉmov hlavnรฉho mesta dokladuje podฤพa dekanky fakulty docentky Vitkovej aj zadรกvanie tรฉm z problematickรฝch oblastรญ metropoly v urbanistickรฝch ateliรฉroch ลกkoly, kde ide najฤastejลกie o komplexnรฝ prรญstup k ลกirลกej problematike (naprรญklad brownfields, mesto a rieka a pod.). Bolo by vhodnรฉ vziaลฅ na vedomie fakt, ลพe znaฤne komplexnรฝ potenciรกl fakulty je k dispozรญcii, treba ho len vyuลพiลฅ. Docentka Gregorovรก doplnila, ลพe sรบ moลพnosti spracovรกvania jednotlivรฝch tรฉm aj orientรกciou nielen na konkrรฉtne zadanie ako architektonickรฉ vyjadrenie poลพiadavky sรบฤasnรฉho รบzemnรฉho plรกnu, ale aj ako skรบmanie istej problematiky v meste.
V druhej ฤasti diskusnรฉho fรณra docentka Gregorovรก upozornila na nevyhnutnosลฅ reagovaลฅ na identitu rieลกenej lokality, ฤi uลพ jej podporenรญm, alebo transformovanรญm. Tak by sa vytvรกrali nielen individuรกlne, aj keฤ hodnotnรฉ architektonickรฉ objekty, ale by sa podporoval รบฤinok ucelenรฝch oblastรญ s konkrรฉtnou identitou. Diverzifikovanosลฅ takรฝchto mestskรฝch oblastรญ by urฤite podporila pozitรญvne formovanie a vnรญmanie obrazu mesta. Bratislava by tak mala zรญskaลฅ novรบ identitu, lebo identitu provinฤnรฉho mesta uลพ stratila a globรกlne cรญtenรฝm hlavnรฝm mestom sa eลกte nestala. Podporenie genia loci priestorov mesta by mala byลฅ jedna z hlavnรฝch รบloh, ktorรบ by mohli svojimi prรกcami preverovaลฅ aj ลกtudenti FA.
Docent ล imkoviฤ tieลพ podporil ideu komplexnosti prรญstupu k rieลกeniu รบloh v Bratislave, a to reflektovanรญm v troch rovinรกch โ typologickej, priestorovo-kompoziฤnej a identickej. Je potrebnรฉ, aby zadania prรกc pre ลกtudentov mali vopred definovanรฝ istรฝ zรกmer.
Architekt Mrรกzek poukรกzal na to, ลพe Bratislava mรก viacero moลพnostรญ dobudovania enklรกv, ktorรฉ sรบ priam predurฤenรฉ na doplnenie obrazu mesta po funkฤnej i priestorovej strรกnke podobne, ako je to nevyhnutnรฉ v priestore Prรญstavnej โ Landererovej a Zimnรฉho prรญstavu, kde nemรดลพe รญsลฅ len o rieลกenie jednotlivรฝch vnรบtroblokov, ale predovลกetkรฝm mestskรฝch priestorov, najmรค uliฤnรฝch. Prรกve v tejto zรณne by sa naozaj mal prezentovaลฅ novรฝ symbol hlavnรฉho mesta, moลพno prรกve aj prostrednรญctvom vlรกdneho mesteฤka, ako to bolo prezentovanรฉ v ลกtudentskรฝch prรกcach. Podobnรฝch lokalรญt treba asi vytypovaลฅ viac a skรบmaลฅ formou ลกtudentskรฝch zadanรญ moลพnosti ich formovania a naplnenia obsahom tak, aby postupne vznikla ponuka rรดznych rieลกenรญ s rรดznou funkciou v tรฝchto mestskรฝch priestoroch pre potenciรกlnych investorov, developerov ฤi vlรกdu. Pritom by sa mala vyuลพiลฅ interakcia viacerรฝch ลกtudentov ฤi ich kolektรญvov pri spracovรกvanรญ tรฝchto tematickรฝch oblastรญ. Vรฝsledok informรกciรญ by sa mal systematicky budovaลฅ ako digitรกlna databรกza rieลกenia jednotlivรฝch รบzemรญ.
Architektka Balรกลพovรก upozornila na potrebu slovne jasne definovaลฅ charakter prostredia, ktorรฝ chceme v danej lokalite prostrednรญctvom navrhovanรฝch regulatรญvov dosiahnuลฅ, kde by prรกve akademickรก pรดda mohla znaฤne pomรดcลฅ. Podobne boli veฤพmi podrobnรฝmi architektonicko-stavebnรฝmi regulatรญvami kedysi zaฤiatkom 90-tych rokov popรญsanรฉ รบtvarom hlavnรฉho architekta poลพiadavky na takmer vลกetky prieluky v meste. Vyuลพรญvali ich nielen investori, ale aj fakulta. Dnes pouลพรญvame ako trochu podobnรฝ nรกstroj aj systรฉm stabilizovanรฝch รบzemรญ.
Architektka Konฤekovรก poukรกzala na to, ลพe spoluprรกca s inรฝmi mestami je na vysokej รบrovni naprรญklad uลพ pri poskytovanรญ podkladov na ลกtudentskรฉ prรกce, ako aj ich nรกslednej konzultรกciรญ atฤ. Zo strany Bratislavy vลกak takรฉto iniciatรญvy chรฝbajรบ. Podobnรฉ skรบsenosti sรบ vลกak aj so zรกujmom o vรฝsledky vedeckej prรกce na fakulte, ako na to poukรกzali docentka Rollovรก a architektka Oravcovรก. Na skutoฤnosลฅ, ลพe aj napriek tomu, akรฝ je zรกujem orgรกnov mesta o spoluprรกcu s fakultou โvlaลพnรฝโ, pracovnรญci a ลกtudenti FA STU sa tรฝmto tรฉmam venujรบ veฤพmi intenzรญvne, poukรกzal aj architekt Nahรกlka. Upozornil na vรฝstavu ล tudenti FA STU pre Bratislavu, ktorรก je sรบฤasลฅou tejto konferencie a prezentuje vyลกe 50 ลกtudentskรฝch prรกc s tematikou hlavnรฉho mesta, predstavujรบcich vลกak iba vรฝber z poslednรฝch 2 rokov.
Dekanka fakulty docentka Vitkovรก zdรดraznila orientรกciu nielen dneลกnej konferencie a jej diskusie na komplexnosลฅ rieลกenรญ naลกich ateliรฉrovรฝch zadanรญ. Ide o moลพnosลฅ prepojenia jednotlivรฝch pedagogickรฝch tรญmov v ateliรฉroch tak, aby sme mohli ponรบknuลฅ mestu odbornรบ nadstavbu, ktorรบ nevyhnutne potrebuje. Znaฤnรฝ potenciรกl pre mesto predstavujรบ aj tรฉmy prรกc ลกtudentov doktorandskรฉho ลกtรบdia. ลฝiaฤพ, ลกirลกiemu zverejลovaniu vรฝsledkov ลกtudentskรฝch prรกc zatiaฤพ do istej miery brรกni legislatรญva, najmรค autorskรฝ zรกkon, vyลพadujรบci vyjadrenie sรบhlasu ลกtudenta prostrednรญctvom licenฤnej zmluvy.
Na zรกver zdรดraznil perspektรญvu ฤalลกรญch aktivรญt fakulty v sรบvislosti s naลกรญm hlavnรฝm mestom predseda vedeckรฉho vรฝboru konferencie docent ล imkoviฤ. Upozornil tieลพ na to, ลพe vรฝsledky konferencie sa premietnu do vedeckรฝch zรกverov, ktorรฉ sformuluje vedeckรฝ vรฝbor spolu s odbornรฝmi garantmi konferencie. Ich vรฝslednรฉ znenie bude sรบฤasลฅou zbornรญka, publikovanรฉho v najbliลพลกom ฤase.
Zรกvery:
Zรกvery vedeckej konferencie ล OVBA 2012 โ ล piฤkovรก obฤianska vybavenosลฅ Bratislavy, konanej dลa 17. 10. 2012 na Fakulte architektรบry STU Bratislava.
รฤastnรญci konferencie sa zhodli na nasledujรบcich zรกveroch:
Sรบฤasnรก situรกcia v oblasti ลกpiฤkovรฝch verejnรฝch stavieb v Bratislave ako hlavnom meste SR je zloลพitรก. Z minulosti pretrvรกva ich deficit a existujรบce zariadenia si vyลพadujรบ nรกkladnรฉ rekonลกtrukcie pre ich prispรดsobenie novรฝm spoloฤenskรฝm a technickรฝm podmienkam.
I v sรบฤasnรฝch komplikovanรฝch ekonomickรฝch podmienkach je potrebnรฉ, dokonca aลพ nevyhnutnรฉ uvaลพovaลฅ o budรบcej realizรกcii ลกpiฤkovรฝch verejnรฝch stavieb v teoretickej a ideovej polohe. Preto sa obraciame na kompetentnรฉ ลกtรกtne a samosprรกvne orgรกny, aby v spoluprรกci s profesionรกlnymi, vรฝskumnรฝmi a vysokoลกkolskรฝmi organizรกciami hฤพadali vhodnรฉ organizaฤnรฉ formy spoluprรกce na rieลกenรญ ich moลพnej budรบcej podoby tak, aby tvorili ideovรฝ podklad pre rozhodovanie o ich vรฝstavbe v budรบcnosti.
Za prioritnรฉ povaลพujeme predovลกetkรฝm dobudovanie absentujรบcich verejnรฝch budov, potrebnรฝch nielen na funkciu hlavnรฉho mesta eurรณpskeho ลกtรกtu, ale aj na zvรฝลกenie kvality ลพivota v ลom a rozvinutie jeho jedineฤnรฝch a originรกlnych podmienok prostrednรญctvom novรฝch ikonickรฝch stavieb. Hlavnรฝm cieฤพom je oลพivenie obrazu mesta a jeho vรฝznamnรฝch verejnรฝch priestorov aktuรกlnymi prรญstupmi formovania verejnรฝch stavieb tak, aby sa stalo prรญลฅaลพlivejลกรญm miestom ako pre svojich obyvateฤพov tak aj jeho nรกvลกtevnรญkov.
Na realizรกciu uvedenรฉho cieฤพa โ dobudovaลฅ absentujรบce verejnรฉ budovy โ povaลพujeme za potrebnรฉ vytvoriลฅ koncepciu ลกpiฤkovej obฤianskej vybavenosti v Bratislave, zohฤพadลujรบcu pozรญciu mesta na jednej z hlavnรฝch eurรณpskych rozvojovรฝch osรญ, ako aj vรฝnimoฤnosลฅ polohy mesta v dotyku Karpรกt a Dunaja s dรดrazom na prezentรกciou historickรฝch a novodobรฝch hodnรดt. Tieto by mali podporiลฅ dotvรกranie ลกpecifickรฉho obrazu mesta vo vzลฅahu k inรฝm metropolรกm Eurรณpy a Podunajska s jasne vyjadrenรฝm vzลฅahom k identite pretvรกranej urbanistickej ลกtruktรบry a verejnรฝch priestorov .
Formovanie koncepcie ลกpiฤkovej obฤianskej vybavenosti v Bratislave je potrebnรฉ rieลกiลฅ vo vรคzbe na stratรฉgiu a realizรกciu funkฤnej verejnej hromadnej dopravy a na systรฉm kvalitnรฝch verejnรฝch priestorov. Z hฤพadiska druhov obฤianskej vybavenosti za najakรบtnejลกie povaลพujeme rieลกenie stavieb na kultรบru, vรฝskum, ลกport a rekreรกciu. Naliehavou je i otรกzka lokalizรกcie vรฝลกkovรฝch administratรญvnych budov a administratรญvnych komplexov.
Ako prvรฝ krok k formovaniu koncepcie ลกpiฤkovej obฤianskej vybavenosti v Bratislave odporรบฤame publikovanie vรฝsledkov konferencie v tlaฤi a v digitรกlnych mรฉdiรกch, ako aj organizovanie ฤalลกรญch odbornรฝch konferenciรญ, seminรกrov a workshopov. Vznikne tak priestor na diskusiu s laickou verejnosลฅou v zรกujme lepลกej identifikรกcie a participรกcie obฤanov s navrhovanรฝmi opatreniami.
Sรบฤasne odporรบฤame pokraฤovaลฅ v systematickom skรบmanรญ predmetnej problematiky, priebeลพnej prezentรกcii vรฝstupov prostrednรญctvom ฤalลกรญch vedeckรฝch a odbornรฝch podujatรญ, ale predovลกetkรฝm aktรญvnym preverovanรญm jednotlivรฝch tรฉm a lokalรญt vo forme alternatรญvnych rieลกenรญ v ateliรฉrovรฝch a inรฝch prรกcach ลกtudentov relevantnรฝch ลกtudijnรฝch programov i v rรกmci spoluprรกce multidisciplinรกrnych tรญmov z viacerรฝch univerzitnรฝch pracovรญsk.
Vedeckรฝ vรฝbor odporรบฤa sรบstrediลฅ sa v budรบcnosti na 3 vรฝchodiskรก โ oblasti vedecko-vรฝskumnej ฤinnosti sรบbeลพne overovanรฉ formou modelovรฝch rieลกenรญ v ateliรฉrovรฝch prรกcach ลกtudentov, ktorรฝmi sรบ:
- Typologickรฉ vรฝchodisko, postihujรบce hlavne chรฝbajรบce zariadenia vybavenosti a doplลujรบce a overujรบce novรฉ modernรฉ typologickรฉ druhy.
- Priestorovo-problรฉmovรฉ vรฝchodisko, analyzujรบce a skรบmajรบce existujรบce priestorovรฉ konflikty (deficity) a definujรบce aktuรกlne problรฉmy mesta vo vzลฅahu k ลกpiฤkovej obฤianskej vybavenosti z hฤพadiska jej lokalizรกcie, funkcie, kapacity, formy.
- Koncepฤnรฉ vรฝchodisko, definujรบce optimalizรกciu charakteru, formy, kapacรญt a lokalizรกcie jednotlivรฝch druhov ลกpiฤkovej obฤianskej vybavenosti v ลกtruktรบre Bratislavy.
Uvedenรฉ princรญpy sa budรบ ฤiastoฤne prekrรฝvaลฅ, ale ich jednotlivรฉ oblasti skรบmania โ vรฝchodiskรก โ zostanรบ ฤitateฤพnรฉ.
Vedeckรฝ vรฝbor konferencie, v Bratislave 17. 10. 2012
Rekapitulรกcia:
Vedeckรก konferencia so zahraniฤnou รบฤasลฅou ล OVBA 2012
Nรกzov konferencie: ล piฤkovรก obฤianska vybavenosลฅ pre Bratislavu โ problรฉmy a perspektรญvy eurรณpskej metropoly
Vedeckรฝ vรฝbor a odbornรญ garanti: prof. Ing. arch. ล tefan ล lachta, PhD., (SK), prof. Ing. arch. Jiลรญ ล indlar, CSc. (Cz), Prof. Ing. arch. Peter Gรกl, PhD. (SK), Doc. Ing. arch. Jana Gregorovรก, PhD. (Sk), Doc. Ing. arch. Vladimรญr ล imkoviฤ, PhD. (SK), Ing. arch. Ingrid Korad, hlavnรก architektka โ zรกstupca Magistrรกtu hlavnรฉho mesta Bratislavy (SK), Dipl. โIng. Peter Gero Architekt (BRD), Arch. Dipl. Ing. Stanislaus Dukat Architekt ZT GmbH (A), Ing. arch. ฤฝubomรญr Klauฤo, AUREX, spol. s. r.o., (SK), Ing. arch. Pavol Mrรกzek, MARSET, s. r. o., (SK)
Organizaฤnรฝ vรฝbor: doc. Ing. arch. Vladimรญr ล imkoviฤ, PhD., Ing. arch. Eva Oravcovรก, PhD., Ing. arch. Pavel Nahรกlka, PhD., a kol. รstavu architektรบry obฤianskych budov Fakulty architektรบry STU
Dรกtum a miesto konania konferencie: 17. 10. 2012, Fakulta architektรบry STU, Nรกmestie slobody 19, 812 45 Bratislava.
Vรฝstava: Vรฝstava ลกtudentskรฝch prรกc โล tudenti FA STU pre Bratislavuโ โ sprievodnรฉ podujatie ku konferencii, konanej v termรญne 17. 10.โ 31. 10. 2012. vo vstupnรฝch priestoroch Fakulty architektรบry STU. Kurรกtor vรฝstavy: Ing. arch. Pavel Nahรกlka, PhD.
Zbornรญk: Pri prรญleลพitosti konania konferencie bude nรกsledne vydanรฝ recenzovanรฝ vedeckรฝ zbornรญk vybranรฝch prรญspevkov (vรฝtlaฤok s ISBN, prรญprava a zostavovateฤพ: Ing. arch. Eva Oravcovรก, PhD, Ing. arch. Pavel Nahรกlka, PhD.). Prรญspevky publikovanรฉ v Zbornรญku boli vybranรฉ vedeckรฝm vรฝborom konferencie na zรกklade vopred zaslanรฝch abstraktov.
Autori:
Ing. arch. Pavel Nahรกlka, PhD., Ing. arch. Eva Oravcovรก, PhD., doc. Ing. arch. Vladimรญr ล imkoviฤ, PhD.
Foto: Matej Kovรกฤ