spickova obcianska vybavenost bratislavy
Galรฉria(2)

ล piฤkovรก obฤianska vybavenosลฅ Bratislavy

Na pรดde Fakulty architektรบry STU v Bratislave sa v uplynulom obdobรญ konalo viacero akciรญ, sรบvisiacich s budรบcnosลฅou nรกลกho hlavnรฉho mesta. Jednรฝm z vรฝznamnรฝch podujatรญ bola vedeckรก konferencia prebiehajรบca pod nรกzvom โ€žล OVBA 2012_ ล piฤkovรก obฤianska vybavenosลฅ Bratislavy โ€“ problรฉmy a perspektรญvy eurรณpskej metropolyโ€œ.

spickova obcianska vybavenost bratislavy 6517 big image
Konferencia s medzinรกrodnou รบฤasลฅou a s รบฤasลฅou zรกstupcov Magistrรกtu hlavnรฉho mesta SR bola zameranรก na vybranรฉ urbanisticko-architektonickรฉ problรฉmy mesta v kontexte s eurรณpskymi trendmi s ambรญciou poukรกzaลฅ na priority v rozvoji hlavnรฉho mesta SR v oblasti reprezentatรญvnych verejnรฝch budov a ลกpiฤkovej obฤianskej vybavenosti a nastolila รบvahy a diskusiu o jedineฤnosti a charaktere mesta โ€“ jeho silnรฝch strรกnkach a potenciรกloch, ktorรฉ je potrebnรฉ rozvinรบลฅ a umocniลฅ novรฝmi verejnรฝmi zariadeniami.

Vรฝraznรฝm motรญvom tejto akcie, ktorej sรบฤasลฅou bola aj vรฝstava โ€žล tudenti FA STU pre Bratislavuโ€œ, je prรกve jej orientรกcia na rieลกenie problรฉmov budรบcnosti eurรณpskej metropoly aj formou zapojenia toho najperspektรญvnejลกieho myslenia mladej generรกcie, predovลกetkรฝm prostrednรญctvom rieลกenia zadanรญ ateliรฉrovรฝch prรกc ลกtudentmi FA STU.

รšvodnรฝm slovom konferenciu otvorila dekanka FA STU doc. Ing. arch. ฤฝubica Vitkovรก, PhD., ktorรก vyzdvihla Bratislavu ako miesto tvorivรฉho laboratรณria pre fakultu a jej vedeckรบ a pedagogickรบ ฤinnosลฅ.

Doc. Ing. arch. Vladimรญr ล imkoviฤ, PhD., vo vstupnej รบvahe rozvinul myลกlienku, ako vo vรฝvoji mesta jednotlivรฉ politickรฉ zmeny vลพdy priniesli urฤitรฝ ideรกl โ€“ predstavu mesta a jeho reprezentรกciรญ o sebe, ฤรญm by ako mesto โ€žchcelo byลฅโ€œ. Reflektovali tak svoje politickรฉ predstavy o meste aj v jeho vรฝznamnรฝch verejnรฝch budovรกch a stavbรกch, ktorรฉ sa do obrazu mesta v oฤiach jeho obyvateฤพov a nรกvลกtevnรญkov zapรญsali vรฝznamnรฝm spรดsobom. V prรญspevku vychรกdza z naznaฤenia historickรฝch sรบvislostรญ Bratislavy ako hlavnรฉho mesta. Definuje, ako v hlavnom meste chรฝba ลกtรกtotvornรฉ 19. storoฤie (vลกetky vรฝznamnรฉ verejnรฉ stavby boli vtedy len mestskรฉho vรฝznamu). V obdobรญ prudkรฉho rastu v socialistickej etape a v komerฤne orientovanej vรฝstavbe sรบฤasnosti sa problรฉm verejnรฝch stavieb nedoceลˆoval, ฤo vedie k malej identifikรกcii sa obyvateฤพov a nรกvลกtevnรญkov s mestom. Bratislava sa identifikuje ako mladรฉ hlavnรฉ mesto โ€“ je zrejmรฉ, ลพe tu chรฝba to, ฤo uลพ dlhลกie malo byลฅ a nie je. ฤŒรญm chce toto mesto byลฅ, keฤ dospeje? Bratislava โ€“ akรก je jej predstava โ€“ vรญzia o sebe samej, ktorรบ chce vyjadriลฅ v รบzemnom plรกne a zhmotniลฅ aj vo verejnรฝch stavbรกch? Ako sa majรบ prejaviลฅ v zรกkladnรฝch funkciรกch hlavnรฉho mesta? Akรฝ nadลกtandard by mala svojim obyvateฤพom a nรกvลกtevnรญkom oproti sรบฤasnรฉmu stavu poskytovaลฅ? ฤŒo by malo vzniknรบลฅ, ฤรญm by sa Bratislava โ€žmohla ukรกzaลฅโ€œ, aby sa jej obyvatelia mohli znovu identifikovaลฅ so svojรญm mestom?

Hlavnรก architektka mesta Ing. arch. Ingrid Konrad sa vo svojej prednรกลกke s nรกzvom โ€žPodnikavรฉ, kultรบrne a sociรกlne mesto โ€“ Bratislava 21. storoฤiaโ€œ zamerala na moลพnosti, ktorรฉ hlavnรฉ mesto mรก v rรกmci napฤบลˆania 39 kritรฉriรญ v 10 kฤพรบฤovรฝch kategรณriรกch pri hodnotenรญ miest s najlepลกou kvalitou ลพivota. Nedostatky v celej ลกkรกle โ€“ od politickรฉho, sociรกlneho prostredia aลพ po bรฝvanie โ€“ sรบ zdrojom istรฉho kultรบrneho pesimizmu v Bratislave, a to nielen v nรกzoroch obyvateฤพov, ale aj potenciรกlnych investorov a mladรฝch ฤพudรญ, hฤพadajรบcich svoju budรบcnosลฅ v ลˆom. Hlavnรฉ mesto jednรฉho zo ลกtรกtov Eurรณpskej รบnie je poznaฤenรฉ aj absenciou akejkoฤพvek eurรณpskej inลกtitรบcie. Tu sa prejavuje tieลพ nedostatoฤnรก iniciatรญva politickรฝch reprezentรกciรญ, nielen mestskรฝch, ale aj ลกtรกtnych, a ich odraz vo vzลฅahu s inรฝmi krajinami. V medicรญnskej a zdravotnej starostlivosti sa neprejavujรบ len vลกeobecne platnรฉ nedostatky, ale aj chรฝbajรบci koncept nemocnรญc, siete zdravotnรฝch sluลพieb, koordinรกcie zรกkladnej ลกtruktรบry ลกtรกtnych a privรกtnych zdravotnรญckych zariadenรญ. Zodpovednosลฅ za budรบcnosลฅ svojich obyvateฤพov sa vลกak prejavuje aj v oblasti podcenenia systรฉmu a postavenia ลกkรดl. Bratislava je univerzitnรฝm mestom, ale tรบto svoju devรญzu absolรบtne nevyuลพรญva, a samozrejme, ลกtudentom a pedagรณgom nevytvรกra adekvรกtne podmienky, ani doposiaฤพ v rozvoji infraลกtruktรบry dostatoฤne nevychรกdza v รบstrety. Rovnako minimรกlne vyuลพรญva aj svoje potenciรกly v oblasti kvality ลพivotnรฉho prostredia, predovลกetkรฝm zelene, a najmรค vzรกcne, vรฝznamnรฉ a veฤพkรฉ zdroje pitnej vody. Sรบฤasลฅou nevhodnรฉho vzลฅahu k ochrane prรญrody je aj udrลพateฤพnosลฅ, ktorรก sa nevyhnutne bude musieลฅ vรฝraznejลกie prejaviลฅ v energeticky รบspornรฝch konceptoch realizovanรฝch verejnรฝch budov, rovnako ako vo vyลกลกej flexibilite budov obฤianskej vybavenosti. V zariadeniach pre dopravu sรบ z architektonickรฉho hฤพadiska veฤพmi vรฝznamnรฉ nรกstupnรฉ body do mesta โ€“ letiskรก, prรญstavy, stanice. Bratislava si nedokรกลพe postaviลฅ pred seba skutoฤnรฉ vรญzie, jasnรฉ predstavy o vzdialenejลกej budรบcnosti. Prรกve tie by mohli oveฤพa lepลกie podporiลฅ identitu mesta aj pribudnutรญm vรฝznamnรฝch budov, podporujรบcich jeho znakovosลฅ, ฤitateฤพnosลฅ jeho DNA.

Potenciรกl mesta ฤalลกieho rozvoja vลกak nie sรบ len voฤพnรฉ plochy v okolรญ jeho jadra. Za perspektรญvne vรฝznamnรฝ priestor prรกve pre ลกpiฤkovรบ obฤiansku vybavenosลฅ povaลพuje doc. Ing. arch. Jana Gregorovรก, PhD., vo svojom prรญspevku โ€žHistorickรฉ jadro Bratislavy a jeho potenciรกly pre adekvรกtnu vybavenosลฅโ€œ. Toto jadro je predmetom pamiatkovej ochrany od 50-tych rokov 20.storoฤia. Jeho funkฤnรฉ vyuลพitie sa v obdobรญ hromadnรฉho vyvlastลˆovania sรบstredilo na adaptรกciu pรดvodnรฝch objektov a hฤพadanie novรฉho funkฤnรฉho vyuลพitia Starรฉho mesta v rozrastajรบcom sa modernom sรญdle s novรฝmi monofunkฤnรฝmi zรณnami. Tento proces sa, ลพiaฤพ, prejavil nielen tรฝm, ลพe sa historickรฉ jadro a jeho bezprostrednรฉ okolie za poslednรฝch 50 rokov vรฝrazne prestavovalo, ale aj tรฝm, ลพe pรดvodnรฉ historickรฉ jadro mesta sa postupne vyฤพudลˆuje. Mesto strรกca svoju pรดvodnรบ identitu. Napriek prรญkladne obnovenรฉmu รบzemiu mestskej pamiatkovej rezervรกcie s NKP hrad je evidentnรฉ, ลพe ostatnรก ฤasลฅ historickรฉho jadra mesta nemรก stanovenรบ taktiku ani stratรฉgiu na zlepลกenie stavu. Je potrebnรก novรก interpretรกcia mestskรฝch ฤastรญ s definovanรญm ich rรดznorodosti. Sprรกvne stanovenรก rรกmcovรก funkcia urฤรญ typ a intenzitu obฤianskej vybavenosti a jej ลกtandard. Z urbanistickรฉho hฤพadiska by malo รญsลฅ o pochopenie sรบฤasnej diskontinuity a nastolenie novej kontinuity globรกlneho mesta.

Smerovanie takejto novej kontinuity prezentoval aj Ing. arch. Pavol Mrรกzek v prรญspevku na tรฉmu โ€žAktuรกlne metodicko-tvorivรฉ aspekty ลกpiฤkovej obฤianskej vybavenostiโ€œ. V Bratislave patrรญ k hlavnรฝm problรฉmom vo vรฝstavbe ลกpiฤkovej obฤianskej vybavenosti nielen to, ฤo chรฝba, ฤo treba stavaลฅ. Rovnako zรกvaลพnรฝm sa javรญ aj otรกzka, kde situovaลฅ tieto verejnรฉ funkcie a ako ich zapojiลฅ do systรฉmu mestskรฝch verejnรฝch priestorov. Z tohto hฤพadiska je neustรกle sa zvyลกujรบci tlak na zlepลกenie sรบฤasnej pรดdorysnej formy verejnรฉho priestoru mesta absolรบtne nevyhnutnou podmienkou pri umiestลˆovanรญ akejkoฤพvek architektรบry, a to nielen verejnรฝch budov. Vรฝnimoฤnรก architektรบra je jednoznaฤnรก, nekonvenฤnรก, individuรกlna a vychรกdza z lokality. Vyjadruje dokonalรบ jednotu idey a symbolu, vรฝnimoฤnรก architektรบra je ikonickรก, jedineฤnรก, je INร. Vรฝnimoฤnรก architektรบra je verejnosลฅou akceptovanรก, keฤ v nej prรบdi ลพivot, vรฝnimoฤnรก architektรบra by mala byลฅ nadฤasovรก. V Bratislave je ลกanca na takรฉto rieลกenie verejnรฉho prostredia naprรญklad v priestore ulรญc Landererova โ€“ Prรญstavnรก.

Hlavnรก ideovo-priestorovรก os novรฉho Celomestskรฉho centra Bratislavy by sa tu mohla staลฅ jadrom novรฉho urbรกnneho priestoru s tromi hlavnรฝmi ideovo-priestorovรฝmi osami: A โ€“ mestskรก reprezentaฤnรก, B โ€“ kultรบrno-obchodnรก, C โ€“ rekreaฤno-spoloฤenskรก. Je len otรกzka, ฤi sme eลกte schopnรญ tรบto situรกciu vyrieลกiลฅ. Vieme eลกte vรดbec navrhovaลฅ ulice?

ย ย ย  Nielen v rieลกenรญ jednotlivรฝch ฤastรญ a priestorov mesta sรบ naลกe znaฤnรฉ rezervy. Podฤพa architekta Petra ลฝalmana Bratislave chรฝba predovลกetkรฝm vรญzia, jasnรฉ smerovanie jej budรบceho rozvoja. Vo svojom prรญspevku โ€žVision Bratislava 2050 โ€“ potenciรกl mesta a moลพnosti lokalizacie ล OVโ€œ sa zaoberal vรฝchodiskovou situรกciou, ktorou je nielen sรบฤasnรฝ stav, ale aj rozvojovรฝ potenciรกl Bratislavy. Bratislava mรก predpoklady rozvรญjaลฅ popri klasickom centre a rozลกรญrenom centre aj ฤalลกie oblasti, kde je moลพnรก lokalizรกcia ล OV. Dokazujรบ to prezentovanรฉ schรฉmy, ktorรฉ sรบ vรฝsledkom prieskumu a รบvah autora s komentรกrom, textom. Bratislava ako dynamicky sa rozvรญjajรบce mesto preลกla v uplynulรฝch 20 rokoch obdobรญm rozvoja novรฝch lokalรญt, areรกlov, budov OV. Doplnenie zรกkladnรฉho dopravnรฉho skeletu mesta otvรกra dotvorenie novรฝch lokalรญt prรกve na lokalizรกciu ลกpiฤkovej OV.

ย ย ย  ฤŒasลฅ konferencie, ktorรก sa venovala problematike sรบvisiacej s rozvojom dopravy a zariadenรญ pre ลˆu v rรกmci mesta, otvoril svojรญm prรญspevkom hlavnรฝ dopravnรฝ inลพinier Bratislavy Ing. Tibor Schlosser. Tรฉzami o โ€žRozvoji verejnej hromadnej dopravy na รบzemรญ mesta Bratislavaโ€œ sa podrobnejลกie zaoberal najmรค z hฤพadiska zรกkladnej stratรฉgie rozvoja mesta, ktorรก by mala zabezpeฤiลฅ mobilitu v aglomerรกcii, dostupnosลฅ v ฤase a udrลพateฤพnosลฅ v priestore. Jej primรกrnym cieฤพom by malo byลฅ vytvoriลฅ prijateฤพnรฉ dopravnรฉ, resp. prepravnรฉ podmienky na dostatoฤnรบ mobilitu a dostupnosลฅ verejnej hromadnej dopravy. Na to by mali slรบลพiลฅ takรฉ nรกstroje, ako sรบ preferencia MHD โ€“ potlรกฤanie dynamickej dopravy na svetelne riadenรฝch kriลพovatkรกch, rozvoj koฤพajovej hromadnej dopravy โ€“ spรกjanie elektriฤkovej a ลพelezniฤnej siete v meste, novรก stratรฉgia parkovacej politiky โ€“ uvedomenie si hodnoty verejnรฉho priestoru. Na usmerลˆovanie mobility existujรบ pomerne jednoduchรฉ nรกstroje. Ide naprรญklad o zvรฝhodnenรบ cenu MHD lรญstkov oproti cene parkovnรฉho v meste, zabezpeฤenie dopravnรฝch informรกciรญ v reรกlnom ฤase, obmedzovanie priestoru v jazdnรฝch pรกsoch miestnych komunikรกciรญ pre dynamickรบ dopravu (pruhy vyhradenรฉ pre MHD, +3), investovanie do nemotoristickej a alternatรญvnej dopravy (zdieฤพanie vozidiel โ€“ sharing, pooling), humanizรกcia verejnรฉho priestoru โ€“ zรกkaz parkovania na chodnรญkoch. Stratรฉgiu obsluลพnosti verejnou dopravou by zas pomohli naplniลฅ jej komplexnรก sieลฅ, prepojenie infraลกtruktรบr, prestupovรฉ multimodรกlne uzly, viacerรญ integrovanรญ dopravcovia (ลฝSSK, DPB, sรบkromnรฉ spol.), ale aj jeden organizรกtor sluลพieb spojenรฝch s dopravou v meste.

ย ย ย  Jednou z moลพnostรญ, ako vรฝznamne zlepลกiลฅ situรกciu v systรฉmoch hromadnej dopravy nielen v hlavnom meste, ale aj v jej napojenรญ na vyลกลกie dopravnรฉ systรฉmy, sa javilo aj vyuลพitie ลพelezniฤnej stanice Bratislava filiรกlka ako sรบฤasti Transeurรณpskej dopravnej siete TEN-T v Bratislave a jej zapojenie do ลกtruktรบry obฤianskej vybavenosti hlavnรฉho mesta. O tejto v sรบฤasnosti pozastavenej moลพnosti referoval aj Ing. arch. Jozef Marioth z Dopravoprojektu, a. s., v prรญspevku s nรกzvom โ€žลฝelezniฤnรก stanica BA FILIรLKA a polyfunkฤnรฝ komplex FILIรLKAโ€œ. Na zรกklade analyticko-syntetickรฉho posรบdenia dopravnรฝch, urbanistickรฝch a architektonickรฝch vzลฅahov prezentoval okrem dopravnej funkcie tejto stavby aj jej dopad na รบzemie, v ktorom je navrhovanรก. Vyzdvihol najmรค vzรกjomnรบ vรฝhodnosลฅ spoloฤnรฉho situovania viacerรฝch urbanistickรฝch funkciรญ v konkrรฉtnej lokalite Bratislavy a veฤพkรฝ vรฝznam takejto dopravnej investรญcie. ลฝiaฤพ, prรกve v ฤase konania konferencie bolo zverejnenรฉ rozhodnutie vlรกdy o vyradenรญ tejto potrebnej investiฤnej akcie a jej poลพadovanรฉho financovania z prostriedkov Eรš zo sรบฤasnรฉho obdobia.

ย ย ย  Rovnakรฝm problรฉmom, ale z hฤพadiska aplikovania skรบsenostรญ z rakรบskej metropoly, sa zaoberal aj Ing. arch. Vladimรญr ล imko. Svoj odbornรฝ nรกzor, podporenรฝ skรบmanรญm veฤพmi podobnรฉho zรกsahu do dopravnรฝch systรฉmov mesta z Viedne, vyjadril v prรญspevku s nรกzvom โ€žPreฤo nechceme a nemรดลพeme maลฅ z Bratislavy eurรณpsku metropolu, ako je to v susednej Viedni?โ€œ Zรกkladom ลพivota mesta je predovลกetkรฝm fungujรบca doprava. V histรณrii sa nosnรฝ dopravnรฝ systรฉm v Bratislave projektovo pripravoval uลพ pred pribliลพne 30 rokmi. Stroskotal vลกak predovลกetkรฝm kvรดli finanฤnรฝm nรกrokom podzemnรฉho prepojenia popod Dunaj. Podฤพa neho je (resp. uลพ len bol) pre Bratislavu skutoฤne reรกlnou vรญziou, ako staลฅ sa eurรณpskou metropolou, transeurรณpsky dopravnรฝ koridor TEN 17 Parรญลพ โ€“ Bratislava, ktorรฝ mal spojiลฅ vysokorรฝchlostnou ลพeleznicou srdce Parรญลพa s โ€žmladou krรกsavicou na Dunajiโ€œ โ€“ Bratislavou. Bratislava by sa tak spojila aj so spรกdovรฝm รบzemรญm. Zรกroveลˆ sa na rozdiel od Viedne postupne zlikvidovalo moลพnรฉ ลพelezniฤnรฉ prepojenie cez mesto v smere sever โ€“ juh z hฤพadiska regionรกlnej, ale i vnรบtromestskej dopravy. Odmietavรฝm postojom magistrรกtu a inลกtitรบcii mesta Bratislavy k tomuto projektu celoeurรณpskeho vรฝznamu, ktorรฝ je uลพ niekoฤพko rokov รบspeลกne vo vรฝstavbe na รบzemรญ Nemecka a Rakรบska, sa podarilo s podporou Ministerstva dopravy โ€žvymeniลฅโ€œ tento kฤพรบฤovรฝ infraลกtrukturรกlny projekt na รบzemรญ mesta Bratislavy za nรกkup novรฝch elektriฤiek a budovanie โ€žproblematickej ลกtvorkoฤพajkyโ€œ, tzn. systรฉmu โ€žtram-trainโ€œ z Petrลพalky cez centrum mesta na hlavnรบ stanicu. Neuteลกenรบ situรกciu dokresฤพuje aj fakt, ลพe komplexnรก dokumentรกcia pre รบzemnรฉ rozhodnutie a projekty novรฝch ลพelezniฤnรฝch stanรญc Filiรกlka a Letisko, spracovanรฉ v รบrovni dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie a vรฝber zhotovovateฤพa, boli odovzdanรฉ investorovi ลฝSR v mรกji roku 2010. Stupeลˆ pripravenosti โ€žtram-trainuโ€œ z Petrลพalky na hlavnรบ ลพelezniฤnรบ stanicu, ktorรฉho sรบฤasลฅou je rekonลกtrukcia โ€žstarรฉhoโ€œ mosta je oproti tomu znaฤne diskutabilnรก.

ย ย ย  Dopravou z hฤพadรญsk vรฝrazne nad mestskou รบrovลˆou sa zaoberal vo svojich vรญziรกch i tvorivรฝ tรญm z ateliรฉru Janฤina architekti, ktorรฉho vรฝsledky za autorov prezentoval v prednรกลกke s nรกzvom โ€žVplyv nadregionรกlneho dopravnรฉho uzla na mesto a jeho ลกtruktรบruโ€œ Ing. arch. Pavol ล korvรกnek. Smerovanie predovลกetkรฝm nรกkladnรฝch koridorov v budรบcnosti cez naลกe รบzemie na vzdialenejลกie vรฝchodnรฉ destinรกcie (Rusko, ฤŒรญna a pod.) si podฤพa neho vyลพaduje vybudovanie รบplne novรฉho zariadenia โ€“ Transkontinentรกlneho Tranzitnรฉho Terminรกlu (TTT). Predstavil projekt TTT ako obrovskรฝ logistickรฝ uzol prepojenia vลกetkรฝch typov doprรกv (vrรกtane lodnej, koฤพajovej ลกirokรฉho i ลกtandardnรฉho rozchodu, cestnej a leteckej) a definoval jeho strategickรฝ vรฝznam v kontexte euro-รกzijskรฝch obchodnรฝch trรกs a koridorov, priฤom vyzdvihol prepojenie TTT s kriลพovatkou troch morรญ (kanรกl Dunaj โ€“ Odra โ€“ Labe) a vplyv tohto dopravnรฉho uzla na dopravnรบ politiku regiรณnu Bratislavy najmรค v spojenรญ s Viedลˆou a Brnom. Zvรฝraznil predovลกetkรฝm potrebu situovania takรฉhoto zariadenia do voฤพnรฉho รบzemia, naprรญklad pri Malackรกch, v dosahu Bratislavy a jej mestskej infraลกtruktรบry.

ย ย ย  Blok prednรกลกok venovanรฝch jednotlivรฝm perspektรญvnym zariadenia ลกpiฤkovej obฤianskej vybavenosti v Bratislave otvorila svojรญm prรญspevkom โ€žล portovรฉ stavby v Bratislave โ€“ analรฝza existujรบceho stavu a odporรบฤania na doplnenie ลกportovej vybavenostiโ€œ doc. Ing. arch. Lea Rollovรก, PhD. Bratislavskรฝ samosprรกvny kraj podฤพa jej skรบmania disponuje ลกkรกlou ลกportovรฝch stavieb, ktorรฉ rรดznou mierou spฤบลˆajรบ poลพiadavky obyvateฤพov. Prevaลพnรก vรคฤลกina ลกportovรฝch zariadenรญ bola vybudovanรก v minulom storoฤรญ a v sรบฤasnosti nespฤบลˆa poลพiadavky z hฤพadiska technickรฉho stavu, ekonomickej efektรญvnosti, svojimi parametrami nezodpovedรก kritรฉriรกm vrcholovรฉho ลกportu, alebo nenapฤบลˆa poลพadovanรฉ spektrum modernรฝch ลกportovรฝch aktivรญt, hlavne pre niลพลกie vekovรฉ kategรณrie uลพรญvateฤพov. Stavby Nรกrodnรฉho tenisovรฉho centra a Zimnรฉho ลกtadiรณna Ondreja Nepelu dokรกลพu ฤiastoฤne pokryลฅ poลพiadavky vรฝkonnostnรฉho ลกportu, Bratislava by vลกak ako metropola Slovenska mala poskytovaลฅ ลกirลกie spektrum ลกportovรฝch aktivรญt. V zรกvere popรญsala moลพnosti situovania vรฝznamnรฝch ลกportovรฝch stavieb v rรกmci รบzemia BSK, ako aj vybranรฉ modelovรฉ projekty ลกtadiรณnov a viacรบฤelovรฝch ลกportovรฝch hรกl.

ย ย ย  Zdรดrazniลฅ dรดleลพitosลฅ spojenia vรฝznamnรฉho mesta โ€“ metropoly Bratislavy โ€“n a vรฝznamnej rieky Dunaj prostrednรญctvom lodnรฉho mรบzea sa vo svojom prรญspevku โ€žLodnรฉ mรบzeum โ€“ remorkรฉr ล turec v Bratislaveโ€œ pokรบsil Ing. Jiล™รญ Mandl. V รบvode naznaฤil vลกeobecne vรฝznam vodnej dopravy, vzลฅah miest a vodnรฝch tokov, postupoval aลพ ku konkrรฉtnemu prรญpadu Bratislavy a Dunaja. Popis vรฝvoja novej situรกcie s poslednรฝm vhodnรฝm plavidlom na muzeรกlne รบฤely ako zรกsadnej vรฝchodiskovej etapy a moลพnรฝ postup jej realizรกcie v charakteristickej lokalite zimnรฉho prรญstavu zรกroveลˆ poukazuje na moลพnosลฅ komplexnรฉho vyuลพitia stavieb a zariadenรญ lodnej dopravy, akรฝmi sรบ kultรบrna pamiatka Starรฉho domu lodnรญkov, unikรกtny lodnรฝ vรฝลฅah zo zaฤiatku 30-tych rokov minulรฉho storoฤia a lodnรก hala. V sรบvislosti s opravou a prezentรกciou historickรฉho plavidla dvojvrtuฤพovรฉho vleฤnรฉho remorkรฉra ล turec by mohol byลฅ vytvorenรฝ jedineฤnรฝ areรกl, ktorรฝ by unikรกtnym spรดsobom dokumentoval vรฝvoj lodnej dopravy a lodiarstva nielen vo vzลฅahu k mestu, ale i k celรฉmu regiรณnu. Na zรกver rozoberรก faktory realizรกcie z hฤพadiska vlastnรญckych pomerov, finanฤnรฝch zdrojov a prรญstupu zainteresovanรฝch inลกtitรบciรญ a subjektov. Zdรดrazลˆuje jej pozitรญvny prรญnos, ktorรฝ sa uลพ aj preveroval v ลกtudentskรฝch prรกcach na FA STU, z najrรดznejลกรญch aspektov.

ย ย ย  Ako sรบฤasลฅ rieลกenia nedostatkov v oblasti vysokรฝch ลกkรดl ponรบkla svoj nรกmet aj Ing. arch. Zuzana Aufrichtovรก v prednรกลกke s nรกzvom โ€žUniverzitnรฝ vedeckรฝ park STU Bratislavaโ€œ. Referuje v ลˆom aj o snahe Slovenskej technickej univerzity v Bratislave vybudovaลฅ Univerzitnรฝ vedeckรฝ park STU, ktorรฝ by bol zameranรฝ na vybranรฉ technickรฉ vednรฉ disciplรญny. Tento vedeckรฝ park by mal byลฅ situovanรฝ v dvoch lokalitรกch โ€“ v areรกli STU v Mlynskej doline a v areรกli Nรกmestie slobody/Radlinskรฉho ul. v Bratislave. Poฤรญta s vytvorenรญm regionรกlnych centier v dvoch lokalitรกch. V Mlynskej doline sa vytvorรญ regionรกlne centrum zameranรฉ na informaฤnรฉ technolรณgie vrรกtane automatizรกcie, riadenia, nanoelektroniky a fotoniky. Plรกnuje sa vรฝstavba ลกpecializovanรฉho pavilรณnu pre High Resolution nanodiagnostiku. STU mรก zรกujem byลฅ uznรกvanou, vรฝskumne orientovanou technickou univerzitou medzinรกrodnรฉho vรฝznamu.

ย ย ย  S pomerne medializovanou problematikou zdravotnej starostlivosti o obฤanov Bratislavy, celรฉho regiรณnu i republiky sรบvisรญ prรญspevok dvojice mladรฝch architektov s nรกzvom โ€žZdravotnรฝ areรกl Rรกzsochyโ€œ. Ing. arch. Stanislav Majcher, PhD., a Ing. arch. Branislav Puลกkรกr, PhD., v ลˆom prezentovali vรฝsledky skรบmania obrovskej investiฤnej akcie, ktorej poฤiatky siahajรบ do roku 1987, keฤ bola v Bratislave zaฤatรก realizรกcia nemocnice Rรกzsochy. Architektonicko-urbanistickรฝ koncept stavby vychรกdzal z vรญลฅaznรฉho nรกvrhu celoลกtรกtnej architektonickej sรบลฅaลพe od architekta J. Martina z roku 1970. Plรกnovanรก vรฝstavba nemocnice mala byลฅ ukonฤenรก v roku 1993, ale uลพ v roku 1992 boli prรกce na nemocnici zastavenรฉ. Dokonฤenie stavby bolo stรกle predlลพovanรฉ (1998, 2005, 2013, 2017). Urobilo sa aj niekoฤพko projektov a ลกtรบdii, ktorรฉ hฤพadali inรฉ alternatรญvy rieลกenia. Menilo sa zameranie a z nemocnice sa na krรกtky ฤas stala vlรกdna ลกtvrลฅ, ktorรก zoskupovala vลกetky ministerstvรก. Zaฤalo sa tieลพ uvaลพovaลฅ aj o kompletnom predaji lokality sรบkromnรฝm investorom, ฤo je urฤite najjednoduchลกie rieลกenie, ktorรฉ by prinieslo urฤitรฝ zisk do ลกtรกtnej kasy. Pri naลกej politickej kultรบre vลกak o veฤพkej prospeลกnosti predaja pre ลกtรกt a spoloฤnosลฅ nemรดลพeme maลฅ ลพiadne ideรกly.

Bratislava mรก svoje vรฝznamnรฉ postavenie aj z hฤพadiska napojenia na dopravnรฉ koridory eurรณpskeho vรฝznamu, ako o tom vo svojom prรญspevku โ€žBratislava v kontexte multimodรกlnej dopravyโ€œ referoval aj Ing. arch. Milan Andrรกลก, PhD. Upozornil na to, ลพe sprievodnรฝm javom globalizรกcie je rozvoj svetovรฉho obchodu, v ktorom vรฝznamnรบ รบlohu zohrรกva prรกve multimodรกlna doprava. Schopnosลฅ konkurovaลฅ v medzinรกrodnej deฤพbe prรกce podnietila Eurรณpske spoloฤenstvo vytvoriลฅ homogรฉnnu celoeurรณpsku dopravnรบ sieลฅ s vytรฝฤenรญm hlavnรฝch dopravnรฝch trรกs s prepojenรญm zรกpadnej Eurรณpy smerom na vรฝchod a na juh. Tie traverzujรบ aj รบzemรญm Slovenska. Prezentovanรฉ prรญklady novรฝch multimodรกlnych terminรกlov z krajรญn Eรš by nรกm mali byลฅ inลกpirรกciou. Na to je vลกak potrebnรฉ vytvoriลฅ novรฉ kapacity takรฉhoto prepravnรฉho uzla s parametrami, ktorรฉ umoลพลˆujรบ vyuลพรญvaลฅ kompletnรฝ sortiment dopravnรฝch technolรณgiรญ najmรค v oblasti lodnej dopravy a manipulaฤnรฝch plรดch okolo takรฉhoto novรฉho vnรบtrozemskรฉho prรญstavu, naprรญklad v lokalite Pรกlenisko โ€“ Slovnaft. To by uvoฤพnenรญm sรบฤasnรฝch nevyhovujรบcich kapacรญt umoลพnilo aj lepลกie zapojenie zรณny Zimnรฉho prรญstavu do systรฉmu verejnรฝch priestorov mesta.

So ลกpiฤkovou obฤianskou vybavenosลฅou hlavnรฉho mesta nevyhnutne sรบvisรญ aj situovanie orgรกnov sprรกvy ลกtรกtu na jeho รบzemรญ. V obฤas mediรกlne pertraktovanรฝch รบvahรกch predstaviteฤพov najvyลกลกรญch sprรกvnych orgรกnov sa preto objavuje aj tรฉma, ktorou sa pod nรกzvom โ€žVlรกdne mesteฤkoโ€œ zaoberal Ing. arch. Pavel Nahรกlka, PhD. Slovenskรก republika mรก svoje hlavnรฉ mesto, Bratislavu, stanovenรฉ รšstavou. Ako sรญdlo hlavy ลกtรกtu a vlรกdy SR mรก vลกak v sรบฤasnosti znaฤnรฉ nedostatky pri zabezpeฤenรญ bezkolรญzneho fungovania vรฝkonu ลกtรกtnej sprรกvy. Je evidentnรก absencia administratรญvneho komplexu, ktorรฝ by umoลพลˆoval optimรกlne fungovanie celรฉho organizmu a plynulejลกiu spoluprรกcu jednotlivรฝch zloลพiek ลกtรกtneho aparรกtu. Vytvorenie vlรกdneho okrsku, ลกtvrte ฤi mesteฤka spojenรญm podstatnej ฤasti zo 14 ministerstiev a znaฤnรฉho poฤtu ลกtรกtnych inลกtitรบciรญ s takmer 10000 zamestnancami podฤพa prรญkladu viacerรฝch podobnรฝch metropol by malo priniesลฅ mnohรฉ pozitรญva. Iลกlo by nielen o znaฤnรฉ รบspory a zvรฝลกenie kvality pri zabezpeฤovanรญ sluลพieb na vรฝkon administratรญvnej prรกce (bezpeฤnostnรก sluลพba, รบdrลพba a sprรกva systรฉmov, nรกklady na prevรกdzku a pod.), ale vytvorili by sa moลพnosti pre oveฤพa efektรญvnejลกie vyuลพรญvanie spoloฤnรฝch priestorov ฤi vyuลพรญvanie sรบฤasnรฝch metรณd riadenia inลกtitรบciรญ s podstatne รบstretovejลกรญm prostredรญm a vzลฅahom k rieลกeniu problรฉmov obฤanov a menej zaลฅaลพujรบcim ลพivotnรฉ prostredie. Moลพnosลฅou vytvorenia takรฉhoto komplexu sa prรกve v perspektรญvne uvoฤพnenej lokalite Zimnรฝ prรญstav โ€“ Prรญstavnรก ulica zaoberali aj niektorรฉ ลกtudentskรฉ prรกce na FA STU.

V zรกvereฤnom prรญspevku doc. ล imkoviฤ prezentoval veฤพmi struฤnรฝ vรฝber z referรกtov, ktorรฉ pre ฤasovรบ nรกroฤnosลฅ programu konferencie vedeckรฝ vรฝbor odporuฤil na zverejnenie iba formou publikovania v zbornรญku. Iลกlo o podstatnรฉ myลกlienky z prednรกลกky Ing. arch. Zuzany ฤŒereลกลˆovej, PhD., na tรฉmu hvezdรกreลˆ s planetรกriom, Ing. arch. Evy Oravcovej o oลพivenรญ bรฝvalรฉho bratislavskรฉho lunaparku, obohatenรฉho o zรกbavnรฉ voฤพnoฤasovรฉ aktivity spฤบลˆajรบce poลพiadavky dneลกka, Ing. arch. ฤฝubice Dubeลˆovej o znovuobnovenรญ Pressburgerbahnu, a umiestnenรญ novej multifunkฤnej mestskej haly (podobne, ako je viedenskรก Stadthalle), Ing. arch. Danice Konฤekovej, PhD., a Ing. arch. Alexandra Schleichera, PhD., na tรฉmu ลกportovo-relaxaฤnรฝ areรกl Bratislava-Krฤace, spรกjajรบceho podmienky na vrcholovรฝ i rekreaฤnรฝ ลกport v hlavnom meste.

ฤŽalลกรญmi tรฉmami boli aj novรก budova ฤi inรฉ rieลกenie situovania RTVS a ลกpecifickรฉho druhu kultรบrnych zariadenรญ โ€“ Performance skรบmal kolektรญv pod vedenรญm doc. Ing. arch. Mรกriusa ลฝitลˆanskรฉho.

Centrรกlna mestskรก kniลพnica multimediรกlneho typu ako zariadenie obฤianskej vybavenosti mesta je predmetom skรบmania doc. Ing. arch. Vladimรญra ล imkoviฤa, PhD. ลฝelezniฤnรก stanica a jej alternatรญvne situovanie v inej lokalite, v ktorej by mohla zรญskaลฅ dostatoฤnรฉ parametre pre ลพelezniฤnej doprave sรบฤasnosti, o ktorej sa uvaลพuje od roku 1929 sa prezentuje v prรญspevku kolektรญvu doc. Ing. arch. Vladimรญra ล imkoviฤa, PhD., Ing. arch. Evy Oravcovej. PhD. a Ing. arch. ฤฝubice Dubeลˆovej. Architekt Schleicher prezentoval รบvahy o vybudovanรญ Kunsthalle v priestore Zimnรฉho prรญstavu. Podobne by mohlo byลฅ uvaลพovanรฉ aj umiestnenie novej funkcie Performance centra, kde je umenie vyjadrovanรฉ ฤพudskรฝm telom (Zimnรฝ prรญstav, kameลˆolom).

V programe konferencie mala vรฝznamnรฉ miesto aj diskusia. Vo dvoch kolรกch diskusnรฉho fรณra odzneli mimoriadne prรญnosnรฉ podnety predovลกetkรฝm v oblasti perspektรญvneho vyuลพitia vรฝstupov skรบmania problematiky obฤianskej vybavenosti v hlavnom meste. Za oddelenie magistrรกtu, ktorรฉ sa venuje รบzemnรฉmu plรกnu, prezentovala Ing. arch. Eva Balaลกovรก skรบsenosti s jeho spracovรกvanรญm a napฤบลˆanรญm., Ako znaฤnรฉ negatรญvum sรบฤasnรฉho stavu definovala aj absenciu prognรณz a vรญziรญ v rozvoji mesta, predovลกetkรฝm v rieลกenรญ spoluprรกce s okolรญm, susednรฝmi obcami a ich rozvojom. Predpokladรก sa vลกak vybudovanie takejto platformy na spoluprรกcu dokonca i s rakรบskou stranou. Plรกnovanie vลกak nevyhnutne treba posunรบลฅ do ฤalลกรญch รบrovnรญ, vrรกtane manaลพovania รบzemรญ, v intenzรญvnej spoluprรกci ลกirลกรญch pracovnรฝch tรญmov, ako aj vyuลพitia participรกcie prizvanรฝch odbornรญkov, a to prostrednรญctvom diskusie o tรฉmach, profesionรกlne rozลกรญrenรฝch tvorivรฝch tรญmov, a to aj v prรญpade ลกtudentskรฝch prรกc. Spoluprรกcu takรฉhoto typu prezentovala aj dekanka FA. Dobrรฝm prรญkladom sรบ vรฝsledky, ktorรฉ dokumentuje vรฝstava vo vestibule fakulty, tvoriaca sรบฤasลฅ akcie. Na รบspeลกnรฉ naplnenie cieฤพov takejto spoluprรกce by mali byลฅ predovลกetkรฝm reรกlne a potrebnรฉ zadania a oponenti z mesta. V reakcii na otรกzku ku kompetenciรกm hlavnรฉho architekta poukรกzala Ing. arch. Konrad na skutoฤnosลฅ, ลพe nรกzov funkcie samotnej nie je rozhodujรบci. Naprรญklad vo Viedni je to politik, konkrรฉtne โ€žzelenรกโ€œ politiฤka, kto je za rozvoj mesta primรกrne zodpovednรฝ. Dรดleลพitรฉ sรบ vลกak ciele a nรกstroje, ktorรฉ majรบ k dispozรญcii. Prognรณza (plรกn rozvoja mesta) je tam nad รบzemnรฝm plรกnom. Na urฤenie ฤalลกรญch vรญziรญ sa plรกnovacie oddelenia mesta spojili s univerzitou a rieลกia ich formou otvorenรฝch procesov, aby mohli do rozvoja viac zapojiลฅ investorov. Bratislava sรญce mala 22 rokov otvorenรฉ procesy, ale ลพiadne ich hranice. ลฝiaฤพ, u nรกs na takรฉto riadenie mesta chรฝba dostatoฤnรฝ pracovnรฝ aparรกt.

Dipl. Ing. architekt Peter Gero upozornil na ลกpecifikum Bratislavy, kde absentuje intenzรญvnejลกรญ interdisciplinรกrny prรญstup k rieลกeniu projektov. Prejavuje sa to tรฝm, ลพe projekty sa rieลกia veฤพmi segmentรกrne, ba dokonca objektovo. Je potrebnรฉ vytvoriลฅ platformu, kde jednotlivรฉ disciplรญny plรกnujรบ spolu, ฤiลพe vytvoriลฅ istรบ kultรบru projektovรฝch skupรญn. Na druhej strane nie je sprรกvne ani preberanie cudzรญch prรญkladov, naprรญklad. v doprave, bez znalosti pozadia a procesu vzniku takรฝchto rieลกenรญ. Pre Bratislavu mรดลพe byลฅ vhodnรฝm รบplne inรฉ rieลกenie, a to najmรค z toho dรดvodu, ลพe mรกme inรฉ kultรบrne pozadie a inรฉ moลพnosti. V Berlรญne je S-Bahn na nรกsype v trase mestskej ลกtruktรบry zadefinovanej uลพ moลพno 350 rokov. V Bratislave sa takรฉto moลพnosti postupne zlikvidovali asi prรกve preto, ลพe tu (a na Slovensku vลกeobecne), nefunguje obฤianska spoloฤnosลฅ. Stratila sa zodpovednosลฅ za spoloฤnรฉ, vลกetko je rozindividualizovanรฉ, ฤo je jednoducho zlรฉ. Na to, aby rozvoj mesta fungoval, je vลกak nevyhnutnรก aj pozรญcia istรฉho koordinรกtora (v Bratislave naprรญklad hlavnรฉho architekta), ktorรฝ by ako intendant v divadle koordinoval ฤinnosti v stavebnom procese metropoly. Takรฝto v odbornom zmysle osvietenรฝ autokrat, nesรบci osobnรบ zodpovednosลฅ za svoje rozhodnutia, existuje vo vลกetkรฝch dobre fungujรบcich mestรกch, ฤi uลพ to je vo Viedni, v Hannoveri, v Hamburgu, v Brรฉmach, alebo v Mnรญchove.

–>–>

Podฤพa architekta ลฝalmana sa na diskusii prejavila z hฤพadiska rรดznorodosti jednotlivรฝch tรฉm nevyhnutnosลฅ orientovaลฅ sa na problematiku ลกpiฤkovej OV systematicky a dlhodobejลกie a potreba pripraviลฅ ฤalลกรญ roฤnรญk konferencie s vopred ลกpecifikovanรฝmi tรฉmami.

Podฤพa doc. ล imkoviฤa prรกve predpoklad nรกslednรฝch pokraฤovanรญ konferencie umoลพnรญ overovanie potrebnรฝch funkciรญ situovanรฝch v konkrรฉtnych lokalitรกch mesta prostrednรญctvom ลกtudentskรฝch prรกc ako vรฝsledkov konkrรฉtnych zadanรญ, koordinovanรฝch, konzultovanรฝch a posudzovanรฝch zodpovednรฝmi odbornรญkmi mesta. Mรกme moลพnosลฅ tieto vรฝsledky zbieraลฅ aj za dlhลกie obdobie a sprรญstupลˆovaลฅ prostrednรญctvom webovej strรกnky fakulty. Problematiku konkrรฉtnych zadanรญ podฤพa architektky Konrad komplikuje aj absencia podkladov, resp. pracovnรญkov, ktorรญ by ich mali pre ลกtudentov pripraviลฅ. Snahu o rieลกenie problรฉmov hlavnรฉho mesta dokladuje podฤพa dekanky fakulty docentky Vitkovej aj zadรกvanie tรฉm z problematickรฝch oblastรญ metropoly v urbanistickรฝch ateliรฉroch ลกkoly, kde ide najฤastejลกie o komplexnรฝ prรญstup k ลกirลกej problematike (naprรญklad brownfields, mesto a rieka a pod.). Bolo by vhodnรฉ vziaลฅ na vedomie fakt, ลพe znaฤne komplexnรฝ potenciรกl fakulty je k dispozรญcii, treba ho len vyuลพiลฅ. Docentka Gregorovรก doplnila, ลพe sรบ moลพnosti spracovรกvania jednotlivรฝch tรฉm aj orientรกciou nielen na konkrรฉtne zadanie ako architektonickรฉ vyjadrenie poลพiadavky sรบฤasnรฉho รบzemnรฉho plรกnu, ale aj ako skรบmanie istej problematiky v meste.

V druhej ฤasti diskusnรฉho fรณra docentka Gregorovรก upozornila na nevyhnutnosลฅ reagovaลฅ na identitu rieลกenej lokality, ฤi uลพ jej podporenรญm, alebo transformovanรญm. Tak by sa vytvรกrali nielen individuรกlne, aj keฤ hodnotnรฉ architektonickรฉ objekty, ale by sa podporoval รบฤinok ucelenรฝch oblastรญ s konkrรฉtnou identitou. Diverzifikovanosลฅ takรฝchto mestskรฝch oblastรญ by urฤite podporila pozitรญvne formovanie a vnรญmanie obrazu mesta. Bratislava by tak mala zรญskaลฅ novรบ identitu, lebo identitu provinฤnรฉho mesta uลพ stratila a globรกlne cรญtenรฝm hlavnรฝm mestom sa eลกte nestala. Podporenie genia loci priestorov mesta by mala byลฅ jedna z hlavnรฝch รบloh, ktorรบ by mohli svojimi prรกcami preverovaลฅ aj ลกtudenti FA.

Docent ล imkoviฤ tieลพ podporil ideu komplexnosti prรญstupu k rieลกeniu รบloh v Bratislave, a to reflektovanรญm v troch rovinรกch โ€“ typologickej, priestorovo-kompoziฤnej a identickej. Je potrebnรฉ, aby zadania prรกc pre ลกtudentov mali vopred definovanรฝ istรฝ zรกmer.

Architekt Mrรกzek poukรกzal na to, ลพe Bratislava mรก viacero moลพnostรญ dobudovania enklรกv, ktorรฉ sรบ priam predurฤenรฉ na doplnenie obrazu mesta po funkฤnej i priestorovej strรกnke podobne, ako je to nevyhnutnรฉ v priestore Prรญstavnej โ€“ Landererovej a Zimnรฉho prรญstavu, kde nemรดลพe รญsลฅ len o rieลกenie jednotlivรฝch vnรบtroblokov, ale predovลกetkรฝm mestskรฝch priestorov, najmรค uliฤnรฝch. Prรกve v tejto zรณne by sa naozaj mal prezentovaลฅ novรฝ symbol hlavnรฉho mesta, moลพno prรกve aj prostrednรญctvom vlรกdneho mesteฤka, ako to bolo prezentovanรฉ v ลกtudentskรฝch prรกcach. Podobnรฝch lokalรญt treba asi vytypovaลฅ viac a skรบmaลฅ formou ลกtudentskรฝch zadanรญ moลพnosti ich formovania a naplnenia obsahom tak, aby postupne vznikla ponuka rรดznych rieลกenรญ s rรดznou funkciou v tรฝchto mestskรฝch priestoroch pre potenciรกlnych investorov, developerov ฤi vlรกdu. Pritom by sa mala vyuลพiลฅ interakcia viacerรฝch ลกtudentov ฤi ich kolektรญvov pri spracovรกvanรญ tรฝchto tematickรฝch oblastรญ. Vรฝsledok informรกciรญ by sa mal systematicky budovaลฅ ako digitรกlna databรกza rieลกenia jednotlivรฝch รบzemรญ.

Architektka Balรกลพovรก upozornila na potrebu slovne jasne definovaลฅ charakter prostredia, ktorรฝ chceme v danej lokalite prostrednรญctvom navrhovanรฝch regulatรญvov dosiahnuลฅ, kde by prรกve akademickรก pรดda mohla znaฤne pomรดcลฅ. Podobne boli veฤพmi podrobnรฝmi architektonicko-stavebnรฝmi regulatรญvami kedysi zaฤiatkom 90-tych rokov popรญsanรฉ รบtvarom hlavnรฉho architekta poลพiadavky na takmer vลกetky prieluky v meste. Vyuลพรญvali ich nielen investori, ale aj fakulta. Dnes pouลพรญvame ako trochu podobnรฝ nรกstroj aj systรฉm stabilizovanรฝch รบzemรญ.

Architektka Konฤekovรก poukรกzala na to, ลพe spoluprรกca s inรฝmi mestami je na vysokej รบrovni naprรญklad uลพ pri poskytovanรญ podkladov na ลกtudentskรฉ prรกce, ako aj ich nรกslednej konzultรกciรญ atฤ. Zo strany Bratislavy vลกak takรฉto iniciatรญvy chรฝbajรบ. Podobnรฉ skรบsenosti sรบ vลกak aj so zรกujmom o vรฝsledky vedeckej prรกce na fakulte, ako na to poukรกzali docentka Rollovรก a architektka Oravcovรก. Na skutoฤnosลฅ, ลพe aj napriek tomu, akรฝ je zรกujem orgรกnov mesta o spoluprรกcu s fakultou โ€žvlaลพnรฝโ€œ, pracovnรญci a ลกtudenti FA STU sa tรฝmto tรฉmam venujรบ veฤพmi intenzรญvne, poukรกzal aj architekt Nahรกlka. Upozornil na vรฝstavu ล tudenti FA STU pre Bratislavu, ktorรก je sรบฤasลฅou tejto konferencie a prezentuje vyลกe 50 ลกtudentskรฝch prรกc s tematikou hlavnรฉho mesta, predstavujรบcich vลกak iba vรฝber z poslednรฝch 2 rokov.

Dekanka fakulty docentka Vitkovรก
zdรดraznila orientรกciu nielen dneลกnej konferencie a jej diskusie na komplexnosลฅ rieลกenรญ naลกich ateliรฉrovรฝch zadanรญ. Ide o moลพnosลฅ prepojenia jednotlivรฝch pedagogickรฝch tรญmov v ateliรฉroch tak, aby sme mohli ponรบknuลฅ mestu odbornรบ nadstavbu, ktorรบ nevyhnutne potrebuje. Znaฤnรฝ potenciรกl pre mesto predstavujรบ aj tรฉmy prรกc ลกtudentov doktorandskรฉho ลกtรบdia. ลฝiaฤพ, ลกirลกiemu zverejลˆovaniu vรฝsledkov ลกtudentskรฝch prรกc zatiaฤพ do istej miery brรกni legislatรญva, najmรค autorskรฝ zรกkon, vyลพadujรบci vyjadrenie sรบhlasu ลกtudenta prostrednรญctvom licenฤnej zmluvy.

Na zรกver zdรดraznil perspektรญvu ฤalลกรญch aktivรญt fakulty v sรบvislosti s naลกรญm hlavnรฝm mestom predseda vedeckรฉho vรฝboru konferencie docent ล imkoviฤ. Upozornil tieลพ na to, ลพe vรฝsledky konferencie sa premietnu do vedeckรฝch zรกverov, ktorรฉ sformuluje vedeckรฝ vรฝbor spolu s odbornรฝmi garantmi konferencie. Ich vรฝslednรฉ znenie bude sรบฤasลฅou zbornรญka, publikovanรฉho v najbliลพลกom ฤase.

Zรกvery:
Zรกvery vedeckej konferencie ล OVBA 2012 โ€“ ล piฤkovรก obฤianska vybavenosลฅ Bratislavy, konanej dลˆa 17. 10. 2012 na Fakulte architektรบry STU Bratislava.

รšฤastnรญci konferencie sa zhodli na nasledujรบcich zรกveroch:
Sรบฤasnรก situรกcia v oblasti ลกpiฤkovรฝch verejnรฝch stavieb v Bratislave ako hlavnom meste SR je zloลพitรก. Z minulosti pretrvรกva ich deficit a existujรบce zariadenia si vyลพadujรบ nรกkladnรฉ rekonลกtrukcie pre ich prispรดsobenie novรฝm spoloฤenskรฝm a technickรฝm podmienkam.

I v sรบฤasnรฝch komplikovanรฝch ekonomickรฝch podmienkach je potrebnรฉ, dokonca aลพ nevyhnutnรฉ uvaลพovaลฅ o budรบcej realizรกcii ลกpiฤkovรฝch verejnรฝch stavieb v teoretickej a ideovej polohe. Preto sa obraciame na kompetentnรฉ ลกtรกtne a samosprรกvne orgรกny, aby v spoluprรกci s profesionรกlnymi, vรฝskumnรฝmi a vysokoลกkolskรฝmi organizรกciami hฤพadali vhodnรฉ organizaฤnรฉ formy spoluprรกce na rieลกenรญ ich moลพnej budรบcej podoby tak, aby tvorili ideovรฝ podklad pre rozhodovanie o ich vรฝstavbe v budรบcnosti.

Za prioritnรฉ povaลพujeme predovลกetkรฝm dobudovanie absentujรบcich verejnรฝch budov, potrebnรฝch nielen na funkciu hlavnรฉho mesta eurรณpskeho ลกtรกtu, ale aj na zvรฝลกenie kvality ลพivota v ลˆom a rozvinutie jeho jedineฤnรฝch a originรกlnych podmienok prostrednรญctvom novรฝch ikonickรฝch stavieb. Hlavnรฝm cieฤพom je oลพivenie obrazu mesta a jeho vรฝznamnรฝch verejnรฝch priestorov aktuรกlnymi prรญstupmi formovania verejnรฝch stavieb tak, aby sa stalo prรญลฅaลพlivejลกรญm miestom ako pre svojich obyvateฤพov tak aj jeho nรกvลกtevnรญkov.
Na realizรกciu uvedenรฉho cieฤพa โ€“ dobudovaลฅ absentujรบce verejnรฉ budovy โ€“ povaลพujeme za potrebnรฉ vytvoriลฅ koncepciu ลกpiฤkovej obฤianskej vybavenosti v Bratislave, zohฤพadลˆujรบcu pozรญciu mesta na jednej z hlavnรฝch eurรณpskych rozvojovรฝch osรญ, ako aj vรฝnimoฤnosลฅ polohy mesta v dotyku Karpรกt a Dunaja s dรดrazom na prezentรกciou historickรฝch a novodobรฝch hodnรดt. Tieto by mali podporiลฅ dotvรกranie ลกpecifickรฉho obrazu mesta vo vzลฅahu k inรฝm metropolรกm Eurรณpy a Podunajska s jasne vyjadrenรฝm vzลฅahom k identite pretvรกranej urbanistickej ลกtruktรบry a verejnรฝch priestorov .

Formovanie koncepcie ลกpiฤkovej obฤianskej vybavenosti v Bratislave je potrebnรฉ rieลกiลฅ vo vรคzbe na stratรฉgiu a realizรกciu funkฤnej verejnej hromadnej dopravy a na systรฉm kvalitnรฝch verejnรฝch priestorov. Z hฤพadiska druhov obฤianskej vybavenosti za najakรบtnejลกie povaลพujeme rieลกenie stavieb na kultรบru, vรฝskum, ลกport a rekreรกciu. Naliehavou je i otรกzka lokalizรกcie vรฝลกkovรฝch administratรญvnych budov a administratรญvnych komplexov.

Ako prvรฝ krok k formovaniu koncepcie ลกpiฤkovej obฤianskej vybavenosti v Bratislave odporรบฤame publikovanie vรฝsledkov konferencie v tlaฤi a v digitรกlnych mรฉdiรกch, ako aj organizovanie ฤalลกรญch odbornรฝch konferenciรญ, seminรกrov a workshopov. Vznikne tak priestor na diskusiu s laickou verejnosลฅou v zรกujme lepลกej identifikรกcie a participรกcie obฤanov s navrhovanรฝmi opatreniami.

Sรบฤasne odporรบฤame pokraฤovaลฅ v systematickom skรบmanรญ predmetnej problematiky, priebeลพnej prezentรกcii vรฝstupov prostrednรญctvom ฤalลกรญch vedeckรฝch a odbornรฝch podujatรญ, ale predovลกetkรฝm aktรญvnym preverovanรญm jednotlivรฝch tรฉm a lokalรญt vo forme alternatรญvnych rieลกenรญ v ateliรฉrovรฝch a inรฝch prรกcach ลกtudentov relevantnรฝch ลกtudijnรฝch programov i v rรกmci spoluprรกce multidisciplinรกrnych tรญmov z viacerรฝch univerzitnรฝch pracovรญsk.

Vedeckรฝ vรฝbor odporรบฤa sรบstrediลฅ sa v budรบcnosti na 3 vรฝchodiskรก โ€“ oblasti vedecko-vรฝskumnej ฤinnosti sรบbeลพne overovanรฉ formou modelovรฝch rieลกenรญ v ateliรฉrovรฝch prรกcach ลกtudentov, ktorรฝmi sรบ:

  • Typologickรฉ vรฝchodisko, postihujรบce hlavne chรฝbajรบce zariadenia vybavenosti a doplลˆujรบce a overujรบce novรฉ modernรฉ typologickรฉ druhy.
  • Priestorovo-problรฉmovรฉ vรฝchodisko, analyzujรบce a skรบmajรบce existujรบce priestorovรฉ konflikty (deficity) a definujรบce aktuรกlne problรฉmy mesta vo vzลฅahu k ลกpiฤkovej obฤianskej vybavenosti z hฤพadiska jej lokalizรกcie, funkcie, kapacity, formy.
  • Koncepฤnรฉ vรฝchodisko, definujรบce optimalizรกciu charakteru, formy, kapacรญt a lokalizรกcie jednotlivรฝch druhov ลกpiฤkovej obฤianskej vybavenosti v ลกtruktรบre Bratislavy.

Uvedenรฉ princรญpy sa budรบ ฤiastoฤne prekrรฝvaลฅ, ale ich jednotlivรฉ oblasti skรบmania โ€“ vรฝchodiskรก โ€“ zostanรบ ฤitateฤพnรฉ.

Vedeckรฝ vรฝbor konferencie, v Bratislave 17. 10. 2012

Rekapitulรกcia:

Vedeckรก konferencia so zahraniฤnou รบฤasลฅou ล OVBA 2012
Nรกzov konferencie: ล piฤkovรก obฤianska vybavenosลฅ pre Bratislavu โ€“ problรฉmy a perspektรญvy eurรณpskej metropoly
Vedeckรฝ vรฝbor a odbornรญ garanti: prof. Ing. arch. ล tefan ล lachta, PhD., (SK), prof. Ing. arch. Jiล™รญ ล indlar, CSc. (Cz), Prof. Ing. arch. Peter Gรกl, PhD. (SK), Doc. Ing. arch. Jana Gregorovรก, PhD. (Sk), Doc. Ing. arch. Vladimรญr ล imkoviฤ, PhD. (SK), Ing. arch. Ingrid Korad, hlavnรก architektka โ€“ zรกstupca Magistrรกtu hlavnรฉho mesta Bratislavy (SK), Dipl. โ€“Ing. Peter Gero Architekt (BRD), Arch. Dipl. Ing. Stanislaus Dukat Architekt ZT GmbH (A), Ing. arch. ฤฝubomรญr Klauฤo, AUREX, spol. s. r.o., (SK), Ing. arch. Pavol Mrรกzek, MARSET, s. r. o., (SK)
Organizaฤnรฝ vรฝbor: doc. Ing. arch. Vladimรญr ล imkoviฤ, PhD., Ing. arch. Eva Oravcovรก, PhD., Ing. arch. Pavel Nahรกlka, PhD., a kol. รšstavu architektรบry obฤianskych budov Fakulty architektรบry STU

Dรกtum a miesto konania konferencie: 17. 10. 2012, Fakulta architektรบry STU, Nรกmestie slobody 19, 812 45 Bratislava.
Vรฝstava: Vรฝstava ลกtudentskรฝch prรกc โ€žล tudenti FA STU pre Bratislavuโ€œ โ€“ sprievodnรฉ podujatie ku konferencii, konanej v termรญne 17. 10.โ€“ 31. 10. 2012. vo vstupnรฝch priestoroch Fakulty architektรบry STU. Kurรกtor vรฝstavy: Ing. arch. Pavel Nahรกlka, PhD.
Zbornรญk: Pri prรญleลพitosti konania konferencie bude nรกsledne vydanรฝ recenzovanรฝ vedeckรฝ zbornรญk vybranรฝch prรญspevkov (vรฝtlaฤok s ISBN, prรญprava a zostavovateฤพ: Ing. arch. Eva Oravcovรก, PhD, Ing. arch. Pavel Nahรกlka, PhD.). Prรญspevky publikovanรฉ v Zbornรญku boli vybranรฉ vedeckรฝm vรฝborom konferencie na zรกklade vopred zaslanรฝch abstraktov.

Autori:
Ing. arch. Pavel Nahรกlka, PhD., Ing. arch. Eva Oravcovรก, PhD., doc. Ing. arch. Vladimรญr ล imkoviฤ, PhD.

Foto: Matej Kovรกฤ

Najฤรญtanejลกie