Novรก cyklotrasa na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ v Bratislave
Galรฉria(11)

Starostovia a starostky odpovedali: Ako vnรญmajรบ novรบ cyklotrasu na bratislavskom nรกbreลพรญ?

Partneri sekcie:

Vajanskรฉho nรกbreลพie sa stalo pred niekoฤพkรฝmi tรฝลพdลˆami miestom vรฝraznej premeny. Magistrรกt hlavnรฉho mesta tu vytvoril cyklotrasy, akรฉ v Bratislave nemajรบ obdobu. Od automobilovej dopravy sรบ fyzicky oddelenรฉ a ich ลกรญrka dosahuje aลพ tri metre. Z tohto dรดvodu boli vรฝrazne obmedzenรฉ najmรค autรก, keฤลพe cyklotrasy im jeden pruh vzali. Dnes sa projekt stretรกva s viacerรฝmi protichodnรฝmi nรกzormi, ฤi uลพ laickej alebo odbornej verejnosti.

Cez nรกbreลพie uลพ neprechรกdza โ€ždiaฤพnicaโ€, ako tomu bolo dlhรฉ roky. Autรก sa tu rรบtili cez ลกtvorprรบdovรบ cestu vysokou rรฝchlosลฅou, priฤom neลกlo o pokojnรบ ฤasลฅ Bratislavy. Srdce mesta tak pripomรญnalo skรดr obchvat, ฤo nie je pozitรญvne pre historickรฉ jadro akejkoฤพvek metropoly.ย 

V auguste tohto roka ale zaฤalo mesto realizovaลฅ odvรกลพny projekt. Magistrรกt pred autami uprednostnil cyklistov โ€“ vytvoril tu segregovanรฝ cyklopruh tรฝm spรดsobom, ลพe ubral jeden jazdnรฝ pruh automobilovej doprave. Ide o radikรกlny zรกsah do fungovania premรกvky v danom รบzemรญ, ale zรกroveลˆ aj o upokojenie dopravy, ฤo bratislavskรฉ nรกbreลพie potrebovalo.

Od septembra, po spustenรญ prevรกdzky, sa postupne zaฤali na projekt mesta objavovaลฅ protichodnรฉ nรกzory verejnosti i odbornรญkov. Redakcia ASB preto oslovila bratislavskรฝch starostov a starostky jednotlivรฝch mestskรฝch ฤastรญ s ich nรกzorom na danรฝ projekt. Vynechanรก bola len jedna mestskรก ฤasลฅ โ€“ Starรฉ Mesto, nakoฤพko v tejto mestskej ฤasti sa danรก cyklotrasa nachรกdza.ย 

Otรกzky:

  • Cyklotrasa na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ je v poslednรฝch tรฝลพdลˆoch ostro diskutovanรฝm projektom. Lรญลกia sa nรกzory verejnosti a rovnako sรบ rozdielne aj nรกzory odbornรญkov. Ako hodnotรญte projekt magistrรกtu?
  • Akรฉ sรบ podฤพa Vรกs plusy a mรญnusy cyklotrasy na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ?
  • Viete si predstaviลฅ realizรกciu podobne radikรกlneho projektu cyklotrasy aj vo Vaลกej mestskej ฤasti? Teda urฤiลฅ jeden pruh cyklistom?ย 

Odpovedajรบ:

  • Jana Jakubkoviฤ, starostka mestskej ฤasti Bratislava – Devรญn
  • Martin Zaลฅoviฤ, starosta mestskej ฤasti Bratislava – Dรบbravka
  • Igor Polakoviฤ, starosta mestskej ฤasti Bratislava – Lamaฤ
  • Matรบลก ฤŒupka, starosta mestskej ฤasti Bratislava – Novรฉ Mesto
  • Jรกn Hrฤka, starosta mestskej ฤasti Bratislava – Petrลพalka
  • Michal Drotovรกn, starosta mestskej ฤasti Bratislava – Raฤa
  • Jozef Krรบpa, starosta mestskej ฤasti Bratislava – Zรกhorskรก Bystrica

Oslovenรญ boli aj starostovia a starostky mestskรฝch ฤastรญ Ruลพinov, Vrakuลˆa, Podunajskรฉ Biskupice, Vajnory, Karlova Ves, Devรญnska Novรก Ves, Jarovce, Rusovce a ฤŒuลˆovo. Na otรกzky o cyklotrase na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ neodpovedali.

Novรก cyklotrasa na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ
Novรก cyklotrasa na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ v Bratislaveย | Zdroj: Miro Pochyba

Cyklotrasa na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ je v poslednรฝch tรฝลพdลˆoch ostro diskutovanรฝm projektom. Lรญลกia sa nรกzory verejnosti a rovnako sรบ rozdielne aj nรกzory odbornรญkov. Ako hodnotรญte projekt magistrรกtu?

Jana Jakubkoviฤ – Devรญn: Je urฤite sprรกvne budovaลฅ infraลกtruktรบru pre cyklistov, to sa nedรก spochybniลฅ. Otรกzkou ostรกva, akรก je prรญprava procesu ฤi jednotlivรฝch projektov, ako sรบ zaraฤovanรฉ do diskusiรญ, na rokovania poradnรฝch orgรกnov mesta, ฤi mestskรฉho zastupiteฤพstva. ลฝiaฤพ, ลพiadne ลกtรบdie ฤi inรฉ podklady sme k tomuto projektu neobdrลพali, takลพe neviem objektรญvne posรบdiลฅ vhodnosลฅ a รบฤelnosลฅ prรกve tejto cyklotrasy, najmรค s prihliadnutรญm na potreby v inรฝch ฤastiach mesta.

Martin Zaลฅoviฤ – Dรบbravka: Hodnotenie projektu nechรกvam na obฤanov.

Igor Polakoviฤ – Lamaฤ: Hodnotรญm ho ako odvรกลพny a potrebnรฝ krok. Nepoznรกm veฤพa eurรณpskych metropol, kde by centrum mesta od nรกbreลพia oddelovala ลกtvorprรบdovka a naopak, kde by neexistovala bezpeฤnรก cyklotrasa.

Matรบลก ฤŒupka – Novรฉ Mesto: Tento zรกmer hodnotรญm pozitรญvne, nakoฤพko pre skutoฤnรฝ rozvoj cyklodopravy musรญ mesto vytvรกraลฅ bezpeฤnรฉ, segregovanรฉ a na vhodnรฝch miestach umiestnenรฉ cyklotrasy. Danรก cyklotrasa tieto podmienky spฤบลˆa a je dรดleลพitรฝm predpokladom pre zatraktรญvnenie cyklodopravy ako nie len zdravลกej, ale aj bezpeฤnej a najmรค rรฝchlej alternatรญve k individuรกlnej automobilovej doprave. Chcel by som tieลพ oceniลฅ odvahu vedenia hlavnรฉho mesta nakoฤพko spraviลฅ takรฝto zรกsadnรฝ krok v prospech mestskej cyklistiky sa urฤite nerodil ฤพahko.

Jรกn Hrฤka – Petrลพalka: Na jednej strane rozumiem snahe veฤพkรฝch miest obmedziลฅ automobilovรบ dopravu vย ruลกnรฝch centrรกch, na strane druhej, kvรดli dvojkilometrovรฉmu รบseku posielaลฅ ฤพudรญ cez dva mosty, ktorรฉ sรบ aj bez toho upchatรฉ alebo cez diaฤพniฤnรฝ obchvat, ku ktorรฉmu vedรบ autami preplnenรฉ mosty, mi neprรญde najลกลฅastnejลกรญm rieลกenรญm. Nevyvraciam nรกzor, ลพe tento projekt ฤasom zlepลกรญ situรกciu na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ, ale pre vลกetkรฝch ostatnรฝch, ktorรญ prechรกdzajรบ zย Ruลพinova do Petrลพalky, aby sa dostali do Karlovej Vsi, Dรบbravky alebo Lamaฤa ฤi naopak, je situรกcia oveฤพa komplikovanejลกia.

Keby magistrรกt podporil vyuลพรญvanie mestskej hromadnej dopravy a namiesto pruhu pre cyklistov vyhradil pruh pre mestskรบ hromadnรบ dopravu, tak si poviem, ลพe je to dobrรฝ nรกpad, ale oddeliลฅ pruh tak, ลพe autobus mรก problรฉm tadiaฤพ prejsลฅ โ€“ takรฝto postup som รบprimne neฤakal a keฤ som sa o ลˆom prvรฝkrรกt dozvedel, myslel som si, ลพe ide len o nedorozumenie.

ฤŒakal som totiลพ, ลพe zvolia beลพne vyuลพรญvanรฝ spรดsob – ลพe vytvoria jeden zdruลพenรฝ pruh, ktorรฝ by slรบลพil tak pre cyklistov, ako aj MHD. Okrem toho si treba uvedomiลฅ, ลพe cyklisti viac ako pol roka tento pruh z dรดvodu nepriaznivรฉho poฤasia vyuลพรญvaลฅ veฤพmi nebudรบ. Osobne by som sa do takรฉhoto odvรกลพneho kroku, ktorรฝ vรฝrazne zasiahne do fungovania celej Bratislavy, nepรบลกลฅal takto strmhlav, nehovoriac o tom, ลพe magistrรกt svoj zรกmer s nikรฝm vopred nekomunikoval, pokiaฤพ mรกm vedomosลฅ, ani s ฤlenmi mestskej dopravnej komisie.

Michal Drotovรกn – Raฤa: V rรกmci tohto projektu je dรดleลพitรฉ zodpovedaลฅ na otรกzku, ฤi ide o nejakรบ celkovรบ koncepciu utlmovania tranzitnej dopravy v centre Bratislavy (ฤo je pozitรญvny krok) alebo iba o โ€žad hoc“ rieลกenie, ktorรฉ presunie autรก do inรฝch uliฤiek Starรฉho Mesta. Je treba rieลกiลฅ tranzit ako celok a zaฤaลฅ sa venovaลฅ aj kฤพรบฤovรฝm dopravnรฝm stavbรกm, ktorรฉ majรบ tranzit odbremeniลฅ.

Osobne si myslรญm, ลพe by sa tieลพ mala rozลกirovaลฅ peลกia zรณna v meste kฤพudne aj smerom k nรกbreลพiu. Takลพe – a v tom budem eลกte โ€žrevoluฤnejลกรญ“ ako primรกtor – si myslรญm, ลพe existuje priestor do budรบcnosti na rozลกรญrenie peลกej zรณny do tohto smeru. Malo by to aj pozitรญvny vplyv na ลพivot v meste, pretoลพe by to tam nezahlcovali autรก z novostavieb ako River park, Vydrica ฤi Zuckermandel.

Jozef Krรบpa – Zรกhorskรก Bystrica: Cyklotrasa na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ bola autonรณmnym rozhodnutรญm magistrรกtu bez konzultรกcie ฤi informovania poslancov a dopravnej komisie. ฤŒas ukรกลพe, nakoฤพko prรญnosnรฉ bolo rozhodnutie zmeniลฅ jeden jazdnรฝ pruh na cyklotrasu.

Novรก cyklotrasa na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ v Bratislave
Novรก cyklotrasa na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ v Bratislave | Zdroj: Miro Pochyba


Akรฉ sรบ podฤพa Vรกs plusy a mรญnusy cyklotrasy na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ?

Jana Jakubkoviฤ – Devรญn: Plusom je urฤite samotnรก existencia cyklotrasy, ako mรญnus vnรญmam sรบbeลพnรบ cyklotrasu na Petrลพalskej strane, priฤom nรกm stรกle ostรกva mnoho zรกsadnรฝch รบsekov, ktorรฉ sรบ opomรญnanรฉ. Skรดr by som si budovanie cyklotrรกs predstavovala v sรบlade so strategickรฝm dokumentom, ktorรฝ ustanovรญ potreby a vyuลพiteฤพnosลฅ jednotlivรฝch รบsekov, ฤo mรดลพe jednotlivรฝm projektom sรบฤasne urฤiลฅ aj ich prioritu.

Martin Zaลฅoviฤ – Dรบbravka: Kaลพdรฝ projekt mรก svoje plusy aj mรญnusy. Kaลพdรฝ hodnotรญ projekt zo svojho pohฤพadu.

Igor Polakoviฤ – Lamaฤ: Plusy spoฤรญvajรบ vo vyhradenom, oddelenom a dostatoฤne ลกirokom koridore pre cyklistov. Mรญnusom je zatiaฤพ skรดr provizรณrium rieลกenรญ na niektorรฝch miestach, priฤom celรก ulica by si zaslรบลพila komplexnรฝ redizajn. No v situรกcii, keฤ je Bratislava druhรฝm najhorลกie financovanรฝm mestom v Eurรณpskej รบnii mรดลพeme o projektoch prestavby ulรญc od fasรกdy k fasรกde ฤasto iba snรญvaลฅ.

Matรบลก ฤŒupka – Novรฉ Mesto: Plusy sรบ najmรค umiestnenie na dรดleลพitej spojnici medzi centrom mesta a Karlovou Vsou, Devรญnom ฤi Dรบbravkou. ฤŽalej je to bezpeฤnรฉ rieลกenie, kedลพe sรบ cyklisti fyzicky oddelenรญ od automobilov na vรคฤลกine รบseku. Tieลพ ide z politickรฉho hฤพadiska o dรดleลพitรฉ gesto zo strany vedenia mesta, ลพe to myslรญ s rozvojom cyklodopravy vรกลพne. Mรญnusom je slabลกia informaฤnรก kampaลˆ pred realizรกciou a menej dostupnรฉ dรกta k dopadu tohto kroku na dopravu. Prax zatiaฤพ ukazuje, ลพe k akรฉmusi dopravnรฉmu kolapsu nedoลกlo.

Jรกn Hrฤka – Petrลพalka: Jedinรฝm plusom, ktorรฝ vย tom vidรญm, je podpora cyklodopravy, ktorรก by mala maลฅ vyลกลกie postavenie ako tรก automobilovรก. Ja sรกm poฤas roka nabicyklujem viac ako najazdรญm autom, ale mรกm tรบ vรฝhodu, ลพe bรฝvam, pracujem aย fungujem vย rรกmci Petrลพalky. Inรญ takรบto moลพnosลฅ nemajรบ aย keby mali, urฤite by projekty tohto druhu mali zmysel.

Projekt na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ aj preto povaลพujem skรดr len za akรฝsi druh propagรกcie, ktorรฝm chce hlavnรฉ mesto navonok ukรกzaลฅ ako uprednostลˆuje cyklistov na รบkor inej dopravy, avลกak realita je, zatiaฤพ, inรก. Keby to bolo aspoลˆ na รบkor individuรกlnej dopravy, eลกte by som nad tรฝm nelรกmal palicu, ale naopak, vytvorenie cyklopruhu zhorลกilo situรกciu aj alternatรญvnym druhom automobilovej dopravy โ€“ MHD, taxi sluลพbe aย podobne, ktorรฉย tieลพ stoja vย dlhลกรญch zรกpchach. Obรกvam sa, ลพe cieฤพ sa vย koneฤnom dรดsledku minie รบฤinku aย motoristi budรบ maลฅ voฤi cyklistom eลกte vรคฤลกiu zรกลกลฅ.

Michal Drotovรกn – Raฤa: Plusom je najmรค bezpeฤnejลกรญ pohyb chodcov na nรกbreลพรญ a tieลพ ich prechod cez komunikรกciu naprรญklad pri Propeleri, ฤo sa tรฝka budรบcnosti, je potrebnรฉ hlavne vedieลฅ, akรก bude cyklotrasa pri Riverparku 2 – tam s ลˆou developer nesรบhlasรญ – od toho zรกleลพรญ, aby bola bezpeฤnรก cyklotrasa minimรกlne po รบroveลˆ Botanickej zรกhrady.

Jozef Krรบpa – Zรกhorskรก Bystrica: neodpovedal.

Novรก cyklotrasa na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ
Novรก cyklotrasa na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ v Bratislave | Zdroj: Miro Pochyba

Viete si predstaviลฅ realizรกciu podobne radikรกlneho projektu cyklotrasy aj vo Vaลกej mestskej ฤasti? Teda urฤiลฅ jeden pruh cyklistom?

Jana Jakubkoviฤ – Devรญn: V podmienkach mestskej ฤasti Bratislava – Devรญn je takรฝto projekt absolรบtne nereรกlny. Za naลกu mestskรบ ฤasลฅ vnรญmam veฤพmi citlivo skutoฤnosลฅ, ลพe vyznaฤenie cyklopruhu ย na Devรญnskej ceste sa uskutoฤnilo tak, ako sa uskutoฤnilo, priฤom sa jednรก o รบsek vรฝznamnej trasy Eurovelo 13, ktorรก vedie od Barentsovho mora na severe aลพ po ฤŒierne more na juhu, prechรกdza 20 krajinami a mรก dฤบลพku 10.400 km.

Ide o naozaj o vรฝznamnรฝ projekt cyklotrasy, ktorรฝm prechรกdza aj mnoho cudzincov โ€“ ลพiaฤพ, Devรญnsky รบsek je skรดr na hanbu. V jednom รบseku sa cyklotrasa rozdvojuje a vedรบ dve sรบbeลพne vedฤพa seba, priฤom tรก โ€žlesnรกโ€œ je vรคฤลกinu roka pod vodou a je veฤพmi smutnรฝ pohฤพad na Rakรบskych turistov ฤi naลกich seniorov, ktorรญ brodia svoje bicykle hlbokรฝmi mlรกkami… O to viac negatรญvne vnรญmam absenciu jasnej stratรฉgie budovania cyklotrรกs v meste.

Martin Zaลฅoviฤ – Dรบbravka: Na novovybudovanej komunikรกciรญ Harmincova boli vyznaฤenรฉ pruhy vย oboch smeroch pre MHD. Oย ฤalลกรญch zรกmeroch hlavnรฉho mesta urฤiลฅ celรฝ jeden pruh pre cyklistov/MHD nemรกm ลพiadne informรกcie.

Igor Polakoviฤ – Lamaฤ: Viem si predstaviลฅ takรบ reorganizรกciu ulรญc, ktorรก umoลพnรญ jej bezpeฤnรฉ zdieฤพanie medzi vลกetkรฝmi formami dopravy.

Matรบลก ฤŒupka – Novรฉ Mesto: Predstaviลฅ si to urฤite viem, nakoฤพko hlavnรฉ radiรกly ako Vajnorskรก alebo Raฤianska ulica majรบ viacero รบsekov, kde sa nachรกdzajรบ dva jazdnรฉ pruhy, ale nie sรบ naplno vyuลพitรฉ vzhฤพadom na striedanie poฤtu jazdnรฝch pruhov raz z jednรฉho na dva a zas naopak. Peknou ukรกลพkou podpory je nedรกvna rekonลกtrukcia Vajnorskej ulice, ktorรก priniesla dva bezpeฤnรฉ cyklopruhy na vรคฤลกine รบseku medzi Trnavskรฝm mรฝtom a Bajkalskou ulicou. Podobnรฝm spรดsobom by sa mohla cyklodoprava v Novom Meste rozvรญjaลฅ aj na ฤalลกรญch miestach.

Na otรกzky o cyklotrase na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ boli
Novรก cyklotrasa na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ v Bratislave | Zdroj: Miro Pochyba

Jรกn Hrฤka – Petrลพalka: Budovanie cyklotrรกs na รบzemรญ celej Bratislavy mรก v rรฉลพii magistrรกt hlavnรฉho mesta, ktorรฝ v Petrลพalke vybudoval viacero z nich. K najnovลกรญm patria cyklotrasy, ktorรฉ vznikli ako sรบฤasลฅ dopravnรฝch ลฅahov na cestรกch II. triedy โ€“ Mamateyova, Jirรกskova. V tรฝchto prรญpadoch vลกak nie sรบ motoristi ani MHD obmedzovanรญ a nepredstavujรบ ลพiadny problรฉm. Na Jirรกskovej sa z dvoch prรบdov pre osobnรฉ autรก stal jeden pruh pre autรก, jeden sรบฤasne pre cyklistov a MHD, napriek tomu je doprava plynulรก a bez zรกpch. Na Mamateyovej vznikol cyklopruh, v ฤalลกom parkujรบ autรก a tieลพ neevidujem ลพiadne problรฉmy.

Vyhradiลฅ jeden celรฝ pruh len pre cyklistov je teda vย poriadku, ale len vtedy, ak vznikne rozumne, sย prihliadnutรญm na ลกรญrku cesty a celkovรบ dopravnรบ situรกciu. Som preto skรดr za to, aby sa cyklotrasy neoddeฤพovali fyzicky, ako na Vajanskom nรกbreลพรญ, ale vytvorenรญm dopravnรฉho znaฤenia โ€“ nakreslenรญm ฤiar na existujรบcu komunikรกciu.

Michal Drotovรกn – Raฤa: Ak by sa vรฝrazne obmedzil tranzit vozidiel do Raฤe smerom od Pezinka a spรคลฅ (naprรญklad odklonenรญm na obchvat), tak sa nรกsledne mรดลพeme baviลฅ o moลพnostiach, kde by prichรกdzalo nieฤo takรฉto do รบvahy. Bez odklonenia a preklรกdky II/502 Pรบchovskej cesty a jej napojenia na Bojnickรบ by vลกak podobnรฉ rieลกenie bolo veฤพmi problematickรฉ – nielen pre autรก, ale aj zรกchrannรฉ zloลพky, hasiฤov, autobusy.

V podstatne aj za komunizmu chceli odkloniลฅ dopravu z centra Raฤe, nikdy sa vลกak nenaลกli zdroje na podobnรฉ dopravnรฉ projekty. Treba vytvรกraลฅ hlavne dobrรฉ podmienky pre MHD, ktorรก vลพdy bude zabezpeฤovaลฅ v Raฤi vรฝrazne viac prepravy ako bicykle ฤi kolobeลพky.

Jozef Krรบpa – Zรกhorskรก Bystrica: V naลกej mestskej ฤasti nemรกme ลกtvorprรบdovรบ cestu, hlavnรก cesta pretรญnajรบca Zรกhorskรบ Bystricu โ€“ Bratislavskรก ulica je z oboch strรกn v zastavanom รบzemรญ.

Novรก cyklotrasa na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ v Bratislave
Novรก cyklotrasa na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ v Bratislave
Novรก cyklotrasa na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ v Bratislave
Novรก cyklotrasa na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ v Bratislave
Novรก cyklotrasa na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ v Bratislave
Novรก cyklotrasa na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ v Bratislave
Novรก cyklotrasa na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ v Bratislave
Novรก cyklotrasa na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ v Bratislave
Najฤรญtanejลกie