Starostovia a starostky odpovedali: Ako vnรญmajรบ novรบ cyklotrasu na bratislavskom nรกbreลพรญ?
Vajanskรฉho nรกbreลพie sa stalo pred niekoฤพkรฝmi tรฝลพdลami miestom vรฝraznej premeny. Magistrรกt hlavnรฉho mesta tu vytvoril cyklotrasy, akรฉ v Bratislave nemajรบ obdobu. Od automobilovej dopravy sรบ fyzicky oddelenรฉ a ich ลกรญrka dosahuje aลพ tri metre. Z tohto dรดvodu boli vรฝrazne obmedzenรฉ najmรค autรก, keฤลพe cyklotrasy im jeden pruh vzali. Dnes sa projekt stretรกva s viacerรฝmi protichodnรฝmi nรกzormi, ฤi uลพ laickej alebo odbornej verejnosti.
Cez nรกbreลพie uลพ neprechรกdza โdiaฤพnicaโ, ako tomu bolo dlhรฉ roky. Autรก sa tu rรบtili cez ลกtvorprรบdovรบ cestu vysokou rรฝchlosลฅou, priฤom neลกlo o pokojnรบ ฤasลฅ Bratislavy. Srdce mesta tak pripomรญnalo skรดr obchvat, ฤo nie je pozitรญvne pre historickรฉ jadro akejkoฤพvek metropoly.ย
V auguste tohto roka ale zaฤalo mesto realizovaลฅ odvรกลพny projekt. Magistrรกt pred autami uprednostnil cyklistov โ vytvoril tu segregovanรฝ cyklopruh tรฝm spรดsobom, ลพe ubral jeden jazdnรฝ pruh automobilovej doprave. Ide o radikรกlny zรกsah do fungovania premรกvky v danom รบzemรญ, ale zรกroveล aj o upokojenie dopravy, ฤo bratislavskรฉ nรกbreลพie potrebovalo.
Od septembra, po spustenรญ prevรกdzky, sa postupne zaฤali na projekt mesta objavovaลฅ protichodnรฉ nรกzory verejnosti i odbornรญkov. Redakcia ASB preto oslovila bratislavskรฝch starostov a starostky jednotlivรฝch mestskรฝch ฤastรญ s ich nรกzorom na danรฝ projekt. Vynechanรก bola len jedna mestskรก ฤasลฅ โ Starรฉ Mesto, nakoฤพko v tejto mestskej ฤasti sa danรก cyklotrasa nachรกdza.ย
Otรกzky:
- Cyklotrasa na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ je v poslednรฝch tรฝลพdลoch ostro diskutovanรฝm projektom. Lรญลกia sa nรกzory verejnosti a rovnako sรบ rozdielne aj nรกzory odbornรญkov. Ako hodnotรญte projekt magistrรกtu?
- Akรฉ sรบ podฤพa Vรกs plusy a mรญnusy cyklotrasy na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ?
- Viete si predstaviลฅ realizรกciu podobne radikรกlneho projektu cyklotrasy aj vo Vaลกej mestskej ฤasti? Teda urฤiลฅ jeden pruh cyklistom?ย
Odpovedajรบ:
- Jana Jakubkoviฤ, starostka mestskej ฤasti Bratislava – Devรญn
- Martin Zaลฅoviฤ, starosta mestskej ฤasti Bratislava – Dรบbravka
- Igor Polakoviฤ, starosta mestskej ฤasti Bratislava – Lamaฤ
- Matรบลก ฤupka, starosta mestskej ฤasti Bratislava – Novรฉ Mesto
- Jรกn Hrฤka, starosta mestskej ฤasti Bratislava – Petrลพalka
- Michal Drotovรกn, starosta mestskej ฤasti Bratislava – Raฤa
- Jozef Krรบpa, starosta mestskej ฤasti Bratislava – Zรกhorskรก Bystrica
Oslovenรญ boli aj starostovia a starostky mestskรฝch ฤastรญ Ruลพinov, Vrakuลa, Podunajskรฉ Biskupice, Vajnory, Karlova Ves, Devรญnska Novรก Ves, Jarovce, Rusovce a ฤuลovo. Na otรกzky o cyklotrase na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ neodpovedali.
Cyklotrasa na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ je v poslednรฝch tรฝลพdลoch ostro diskutovanรฝm projektom. Lรญลกia sa nรกzory verejnosti a rovnako sรบ rozdielne aj nรกzory odbornรญkov. Ako hodnotรญte projekt magistrรกtu?
Jana Jakubkoviฤ – Devรญn: Je urฤite sprรกvne budovaลฅ infraลกtruktรบru pre cyklistov, to sa nedรก spochybniลฅ. Otรกzkou ostรกva, akรก je prรญprava procesu ฤi jednotlivรฝch projektov, ako sรบ zaraฤovanรฉ do diskusiรญ, na rokovania poradnรฝch orgรกnov mesta, ฤi mestskรฉho zastupiteฤพstva. ลฝiaฤพ, ลพiadne ลกtรบdie ฤi inรฉ podklady sme k tomuto projektu neobdrลพali, takลพe neviem objektรญvne posรบdiลฅ vhodnosลฅ a รบฤelnosลฅ prรกve tejto cyklotrasy, najmรค s prihliadnutรญm na potreby v inรฝch ฤastiach mesta.
Martin Zaลฅoviฤ – Dรบbravka: Hodnotenie projektu nechรกvam na obฤanov.
Igor Polakoviฤ – Lamaฤ: Hodnotรญm ho ako odvรกลพny a potrebnรฝ krok. Nepoznรกm veฤพa eurรณpskych metropol, kde by centrum mesta od nรกbreลพia oddelovala ลกtvorprรบdovka a naopak, kde by neexistovala bezpeฤnรก cyklotrasa.
Matรบลก ฤupka – Novรฉ Mesto: Tento zรกmer hodnotรญm pozitรญvne, nakoฤพko pre skutoฤnรฝ rozvoj cyklodopravy musรญ mesto vytvรกraลฅ bezpeฤnรฉ, segregovanรฉ a na vhodnรฝch miestach umiestnenรฉ cyklotrasy. Danรก cyklotrasa tieto podmienky spฤบลa a je dรดleลพitรฝm predpokladom pre zatraktรญvnenie cyklodopravy ako nie len zdravลกej, ale aj bezpeฤnej a najmรค rรฝchlej alternatรญve k individuรกlnej automobilovej doprave. Chcel by som tieลพ oceniลฅ odvahu vedenia hlavnรฉho mesta nakoฤพko spraviลฅ takรฝto zรกsadnรฝ krok v prospech mestskej cyklistiky sa urฤite nerodil ฤพahko.
Jรกn Hrฤka – Petrลพalka: Na jednej strane rozumiem snahe veฤพkรฝch miest obmedziลฅ automobilovรบ dopravu vย ruลกnรฝch centrรกch, na strane druhej, kvรดli dvojkilometrovรฉmu รบseku posielaลฅ ฤพudรญ cez dva mosty, ktorรฉ sรบ aj bez toho upchatรฉ alebo cez diaฤพniฤnรฝ obchvat, ku ktorรฉmu vedรบ autami preplnenรฉ mosty, mi neprรญde najลกลฅastnejลกรญm rieลกenรญm. Nevyvraciam nรกzor, ลพe tento projekt ฤasom zlepลกรญ situรกciu na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ, ale pre vลกetkรฝch ostatnรฝch, ktorรญ prechรกdzajรบ zย Ruลพinova do Petrลพalky, aby sa dostali do Karlovej Vsi, Dรบbravky alebo Lamaฤa ฤi naopak, je situรกcia oveฤพa komplikovanejลกia.
Keby magistrรกt podporil vyuลพรญvanie mestskej hromadnej dopravy a namiesto pruhu pre cyklistov vyhradil pruh pre mestskรบ hromadnรบ dopravu, tak si poviem, ลพe je to dobrรฝ nรกpad, ale oddeliลฅ pruh tak, ลพe autobus mรก problรฉm tadiaฤพ prejsลฅ โ takรฝto postup som รบprimne neฤakal a keฤ som sa o ลom prvรฝkrรกt dozvedel, myslel som si, ลพe ide len o nedorozumenie.
ฤakal som totiลพ, ลพe zvolia beลพne vyuลพรญvanรฝ spรดsob – ลพe vytvoria jeden zdruลพenรฝ pruh, ktorรฝ by slรบลพil tak pre cyklistov, ako aj MHD. Okrem toho si treba uvedomiลฅ, ลพe cyklisti viac ako pol roka tento pruh z dรดvodu nepriaznivรฉho poฤasia vyuลพรญvaลฅ veฤพmi nebudรบ. Osobne by som sa do takรฉhoto odvรกลพneho kroku, ktorรฝ vรฝrazne zasiahne do fungovania celej Bratislavy, nepรบลกลฅal takto strmhlav, nehovoriac o tom, ลพe magistrรกt svoj zรกmer s nikรฝm vopred nekomunikoval, pokiaฤพ mรกm vedomosลฅ, ani s ฤlenmi mestskej dopravnej komisie.
Michal Drotovรกn – Raฤa: V rรกmci tohto projektu je dรดleลพitรฉ zodpovedaลฅ na otรกzku, ฤi ide o nejakรบ celkovรบ koncepciu utlmovania tranzitnej dopravy v centre Bratislavy (ฤo je pozitรญvny krok) alebo iba o โad hoc“ rieลกenie, ktorรฉ presunie autรก do inรฝch uliฤiek Starรฉho Mesta. Je treba rieลกiลฅ tranzit ako celok a zaฤaลฅ sa venovaลฅ aj kฤพรบฤovรฝm dopravnรฝm stavbรกm, ktorรฉ majรบ tranzit odbremeniลฅ.
Osobne si myslรญm, ลพe by sa tieลพ mala rozลกirovaลฅ peลกia zรณna v meste kฤพudne aj smerom k nรกbreลพiu. Takลพe – a v tom budem eลกte โrevoluฤnejลกรญ“ ako primรกtor – si myslรญm, ลพe existuje priestor do budรบcnosti na rozลกรญrenie peลกej zรณny do tohto smeru. Malo by to aj pozitรญvny vplyv na ลพivot v meste, pretoลพe by to tam nezahlcovali autรก z novostavieb ako River park, Vydrica ฤi Zuckermandel.
Jozef Krรบpa – Zรกhorskรก Bystrica: Cyklotrasa na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ bola autonรณmnym rozhodnutรญm magistrรกtu bez konzultรกcie ฤi informovania poslancov a dopravnej komisie. ฤas ukรกลพe, nakoฤพko prรญnosnรฉ bolo rozhodnutie zmeniลฅ jeden jazdnรฝ pruh na cyklotrasu.
Akรฉ sรบ podฤพa Vรกs plusy a mรญnusy cyklotrasy na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ?
Jana Jakubkoviฤ – Devรญn: Plusom je urฤite samotnรก existencia cyklotrasy, ako mรญnus vnรญmam sรบbeลพnรบ cyklotrasu na Petrลพalskej strane, priฤom nรกm stรกle ostรกva mnoho zรกsadnรฝch รบsekov, ktorรฉ sรบ opomรญnanรฉ. Skรดr by som si budovanie cyklotrรกs predstavovala v sรบlade so strategickรฝm dokumentom, ktorรฝ ustanovรญ potreby a vyuลพiteฤพnosลฅ jednotlivรฝch รบsekov, ฤo mรดลพe jednotlivรฝm projektom sรบฤasne urฤiลฅ aj ich prioritu.
Martin Zaลฅoviฤ – Dรบbravka: Kaลพdรฝ projekt mรก svoje plusy aj mรญnusy. Kaลพdรฝ hodnotรญ projekt zo svojho pohฤพadu.
Igor Polakoviฤ – Lamaฤ: Plusy spoฤรญvajรบ vo vyhradenom, oddelenom a dostatoฤne ลกirokom koridore pre cyklistov. Mรญnusom je zatiaฤพ skรดr provizรณrium rieลกenรญ na niektorรฝch miestach, priฤom celรก ulica by si zaslรบลพila komplexnรฝ redizajn. No v situรกcii, keฤ je Bratislava druhรฝm najhorลกie financovanรฝm mestom v Eurรณpskej รบnii mรดลพeme o projektoch prestavby ulรญc od fasรกdy k fasรกde ฤasto iba snรญvaลฅ.
Matรบลก ฤupka – Novรฉ Mesto: Plusy sรบ najmรค umiestnenie na dรดleลพitej spojnici medzi centrom mesta a Karlovou Vsou, Devรญnom ฤi Dรบbravkou. ฤalej je to bezpeฤnรฉ rieลกenie, kedลพe sรบ cyklisti fyzicky oddelenรญ od automobilov na vรคฤลกine รบseku. Tieลพ ide z politickรฉho hฤพadiska o dรดleลพitรฉ gesto zo strany vedenia mesta, ลพe to myslรญ s rozvojom cyklodopravy vรกลพne. Mรญnusom je slabลกia informaฤnรก kampaล pred realizรกciou a menej dostupnรฉ dรกta k dopadu tohto kroku na dopravu. Prax zatiaฤพ ukazuje, ลพe k akรฉmusi dopravnรฉmu kolapsu nedoลกlo.
Jรกn Hrฤka – Petrลพalka: Jedinรฝm plusom, ktorรฝ vย tom vidรญm, je podpora cyklodopravy, ktorรก by mala maลฅ vyลกลกie postavenie ako tรก automobilovรก. Ja sรกm poฤas roka nabicyklujem viac ako najazdรญm autom, ale mรกm tรบ vรฝhodu, ลพe bรฝvam, pracujem aย fungujem vย rรกmci Petrลพalky. Inรญ takรบto moลพnosลฅ nemajรบ aย keby mali, urฤite by projekty tohto druhu mali zmysel.
Projekt na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ aj preto povaลพujem skรดr len za akรฝsi druh propagรกcie, ktorรฝm chce hlavnรฉ mesto navonok ukรกzaลฅ ako uprednostลuje cyklistov na รบkor inej dopravy, avลกak realita je, zatiaฤพ, inรก. Keby to bolo aspoล na รบkor individuรกlnej dopravy, eลกte by som nad tรฝm nelรกmal palicu, ale naopak, vytvorenie cyklopruhu zhorลกilo situรกciu aj alternatรญvnym druhom automobilovej dopravy โ MHD, taxi sluลพbe aย podobne, ktorรฉย tieลพ stoja vย dlhลกรญch zรกpchach. Obรกvam sa, ลพe cieฤพ sa vย koneฤnom dรดsledku minie รบฤinku aย motoristi budรบ maลฅ voฤi cyklistom eลกte vรคฤลกiu zรกลกลฅ.
Michal Drotovรกn – Raฤa: Plusom je najmรค bezpeฤnejลกรญ pohyb chodcov na nรกbreลพรญ a tieลพ ich prechod cez komunikรกciu naprรญklad pri Propeleri, ฤo sa tรฝka budรบcnosti, je potrebnรฉ hlavne vedieลฅ, akรก bude cyklotrasa pri Riverparku 2 – tam s ลou developer nesรบhlasรญ – od toho zรกleลพรญ, aby bola bezpeฤnรก cyklotrasa minimรกlne po รบroveล Botanickej zรกhrady.
Jozef Krรบpa – Zรกhorskรก Bystrica: neodpovedal.
Viete si predstaviลฅ realizรกciu podobne radikรกlneho projektu cyklotrasy aj vo Vaลกej mestskej ฤasti? Teda urฤiลฅ jeden pruh cyklistom?
Jana Jakubkoviฤ – Devรญn: V podmienkach mestskej ฤasti Bratislava – Devรญn je takรฝto projekt absolรบtne nereรกlny. Za naลกu mestskรบ ฤasลฅ vnรญmam veฤพmi citlivo skutoฤnosลฅ, ลพe vyznaฤenie cyklopruhu ย na Devรญnskej ceste sa uskutoฤnilo tak, ako sa uskutoฤnilo, priฤom sa jednรก o รบsek vรฝznamnej trasy Eurovelo 13, ktorรก vedie od Barentsovho mora na severe aลพ po ฤierne more na juhu, prechรกdza 20 krajinami a mรก dฤบลพku 10.400 km.
Ide o naozaj o vรฝznamnรฝ projekt cyklotrasy, ktorรฝm prechรกdza aj mnoho cudzincov โ ลพiaฤพ, Devรญnsky รบsek je skรดr na hanbu. V jednom รบseku sa cyklotrasa rozdvojuje a vedรบ dve sรบbeลพne vedฤพa seba, priฤom tรก โlesnรกโ je vรคฤลกinu roka pod vodou a je veฤพmi smutnรฝ pohฤพad na Rakรบskych turistov ฤi naลกich seniorov, ktorรญ brodia svoje bicykle hlbokรฝmi mlรกkami… O to viac negatรญvne vnรญmam absenciu jasnej stratรฉgie budovania cyklotrรกs v meste.
Martin Zaลฅoviฤ – Dรบbravka: Na novovybudovanej komunikรกciรญ Harmincova boli vyznaฤenรฉ pruhy vย oboch smeroch pre MHD. Oย ฤalลกรญch zรกmeroch hlavnรฉho mesta urฤiลฅ celรฝ jeden pruh pre cyklistov/MHD nemรกm ลพiadne informรกcie.
Igor Polakoviฤ – Lamaฤ: Viem si predstaviลฅ takรบ reorganizรกciu ulรญc, ktorรก umoลพnรญ jej bezpeฤnรฉ zdieฤพanie medzi vลกetkรฝmi formami dopravy.
Matรบลก ฤupka – Novรฉ Mesto: Predstaviลฅ si to urฤite viem, nakoฤพko hlavnรฉ radiรกly ako Vajnorskรก alebo Raฤianska ulica majรบ viacero รบsekov, kde sa nachรกdzajรบ dva jazdnรฉ pruhy, ale nie sรบ naplno vyuลพitรฉ vzhฤพadom na striedanie poฤtu jazdnรฝch pruhov raz z jednรฉho na dva a zas naopak. Peknou ukรกลพkou podpory je nedรกvna rekonลกtrukcia Vajnorskej ulice, ktorรก priniesla dva bezpeฤnรฉ cyklopruhy na vรคฤลกine รบseku medzi Trnavskรฝm mรฝtom a Bajkalskou ulicou. Podobnรฝm spรดsobom by sa mohla cyklodoprava v Novom Meste rozvรญjaลฅ aj na ฤalลกรญch miestach.
Jรกn Hrฤka – Petrลพalka: Budovanie cyklotrรกs na รบzemรญ celej Bratislavy mรก v rรฉลพii magistrรกt hlavnรฉho mesta, ktorรฝ v Petrลพalke vybudoval viacero z nich. K najnovลกรญm patria cyklotrasy, ktorรฉ vznikli ako sรบฤasลฅ dopravnรฝch ลฅahov na cestรกch II. triedy โ Mamateyova, Jirรกskova. V tรฝchto prรญpadoch vลกak nie sรบ motoristi ani MHD obmedzovanรญ a nepredstavujรบ ลพiadny problรฉm. Na Jirรกskovej sa z dvoch prรบdov pre osobnรฉ autรก stal jeden pruh pre autรก, jeden sรบฤasne pre cyklistov a MHD, napriek tomu je doprava plynulรก a bez zรกpch. Na Mamateyovej vznikol cyklopruh, v ฤalลกom parkujรบ autรก a tieลพ neevidujem ลพiadne problรฉmy.
Vyhradiลฅ jeden celรฝ pruh len pre cyklistov je teda vย poriadku, ale len vtedy, ak vznikne rozumne, sย prihliadnutรญm na ลกรญrku cesty a celkovรบ dopravnรบ situรกciu. Som preto skรดr za to, aby sa cyklotrasy neoddeฤพovali fyzicky, ako na Vajanskom nรกbreลพรญ, ale vytvorenรญm dopravnรฉho znaฤenia โ nakreslenรญm ฤiar na existujรบcu komunikรกciu.
Michal Drotovรกn – Raฤa: Ak by sa vรฝrazne obmedzil tranzit vozidiel do Raฤe smerom od Pezinka a spรคลฅ (naprรญklad odklonenรญm na obchvat), tak sa nรกsledne mรดลพeme baviลฅ o moลพnostiach, kde by prichรกdzalo nieฤo takรฉto do รบvahy. Bez odklonenia a preklรกdky II/502 Pรบchovskej cesty a jej napojenia na Bojnickรบ by vลกak podobnรฉ rieลกenie bolo veฤพmi problematickรฉ – nielen pre autรก, ale aj zรกchrannรฉ zloลพky, hasiฤov, autobusy.
V podstatne aj za komunizmu chceli odkloniลฅ dopravu z centra Raฤe, nikdy sa vลกak nenaลกli zdroje na podobnรฉ dopravnรฉ projekty. Treba vytvรกraลฅ hlavne dobrรฉ podmienky pre MHD, ktorรก vลพdy bude zabezpeฤovaลฅ v Raฤi vรฝrazne viac prepravy ako bicykle ฤi kolobeลพky.
Jozef Krรบpa – Zรกhorskรก Bystrica: V naลกej mestskej ฤasti nemรกme ลกtvorprรบdovรบ cestu, hlavnรก cesta pretรญnajรบca Zรกhorskรบ Bystricu โ Bratislavskรก ulica je z oboch strรกn v zastavanom รบzemรญ.