Stavebnรฝ zรกkon v Anglicku. Povinnosti, vรฝhody a รบlohy urban plannerov
Mรกme sa ฤรญm inลกpirovaลฅ? Robia v Anglicku nieฤo lepลกie? Ako tam fungujรบ stavebnรฉ zรกkony? Pozreli sme sa bliลพลกie na britskรฝ systรฉm.
Vzdelรกvanie urban plannerovย (mestskรฝch plรกnovaฤov) funguje vย Anglicku uลพ viac ako sto rokov. Za tento ฤas preลกla celรก oblasลฅ pochopiteฤพnรฝm vรฝvojom, ฤo prispelo aj k zmene celkovรฉho pohฤพadu na tรบto profesiu. Dรดkazom toho je najmรค nespochybniteฤพnรฝ fakt, ลพe urban planneri zohrรกvajรบ dรดleลพitรบ รบlohu pri vรฝstavbe v Anglicku a tieลพ v inรฝch eurรณpskych, ฤi anglofรณnnych krajinรกch.
Kto je to urban planner?
Pozรญcia takzvanรฉho mestskรฉho plรกnovaฤa mรดลพe maลฅ rรดzne zamerania. Patrรญ sem doprava, verejnรฉ priestory, bรฝvanie, schvaฤพovanie stavebnรฝch povolenรญ, alebo vymรกhanie dodrลพiavania stavebnรฉho zรกkonu. Vลกetko vลพdy zรกvisรญ aj od toho, ฤi urban planner pracuje pre ลกtรกt alebo sรบkromnรบ firmu. Vo vลกeobecnosti by vลกak jeho cieฤพom malo byลฅ blaho verejnosti a tvorba kvalitnรฝch priestorov.
V sรบฤasnosti mรก urban planner, ktorรฝ pracuje pre ลกtรกt alebo mesto v Anglicku, delegovanรฉ prรกvomoci priamo od volenรฝch zรกstupcov ฤพudรญ – politikov. Na vykonรกvanie svojej profesie potrebuje akreditรกciu a samozrejme, vysokoลกkolskรฝ titul z urban planningu alebo inรฉho podobnรฉho odboru.
Systรฉm stavebnรฝch zรกkonov
V skratke by sa dal opรญsaลฅ ako pyramรญda. Najvyลกลกie sรบ zรกkony a politika nรกrodnej รบrovne. Tie sa najฤastejลกie zameriavajรบ na ciele nรกrodnรฉho parlamentu ako sรบ naprรญklad budovanie bytov, boj s klimatickou krรญzou, ekonomickรฝ rozvoj ฤi kvalita a bezpeฤnosลฅ vรฝstavby.
Konkrรฉtne sa to tรฝka zรกkonov ako Town and Country Planning Act 1990, Planning and Compulsory Purchase Act 2004, Planning (Listed Buildings and Conservation Areas) Act 1990, National Planning Policy Framework a ฤalลกie.
Na zรกklade tรฝchto zรกkonov sรบ potom v mestรกch vytvorenรฉ takzvanรฉ development plรกny, ktorรฉ by sa dali prirovnaลฅ k slovenskรฝm รบzemnรฝm plรกnom. V tomto prรญpade vลกak skรดr ide o textovรฉ zรกkony s grafikami, mapami a ฤalลกรญmi schรฉmami. V nich sa elaboruje na zรกkony nรกrodnej รบrovne.
Vo veฤพkรฝch mestรกch ako Londรฝn existuje aj lokรกlny development plรกn (London Plan). Okrem toho si kaลพdรก mestskรก ฤasลฅ tvorรญ vlastnรฝ development plรกn, aby boli ฤo najlepลกie zohฤพadnenรฉ ลกpecifikรก a priority jej obyvateฤพov.
Na spodnej prieฤke pyramรญdy sa nรกsledne nachรกdza – plรกn susedstva (Neighbourhood Plan). Obฤania, organizรกcie, ale aj politici ho mรดลพu schvรกliลฅ referendom. Ak sa tak stane, musรญ byลฅ zohฤพadnenรฝ pri stavebnom povolenรญ, no na druhej strane, vลกetko musรญ byลฅ v sรบlade s nรกrodnรฝmi zรกkonmi, mestskรฝm development plรกnom a plรกnom mestskej ฤasti.
Prรกva a povinnosti
Celoลกtรกtna legislatรญva tieลพ pomenรบva povinnosti a prรกva vลกetkรฝch aktรฉrov tejto pyramรญdy. Kaลพdรฉ mesto v Anglicku by malo maลฅ development plรกn, ktorรฝ mรก byลฅ aktualizovanรฝ kaลพdรฝch 5 rokov. Dokument obsahuje aj postup pre prรญpad konfliktu medzi mestom a mestskou ฤasลฅou v oblasti priorรญt ฤalลกieho rozvoja.ย
Naprรญklad primรกtor Londรฝna mรก prรกvo vetovaลฅ rozhodnutie mestskej ฤasti, ak sa tรฝka nejakรฉho vรคฤลกieho developmentu – zvรคฤลกa rezidenฤnรฝch projektov (naprรญklad rieลกenie krรญzy bรฝvania je priorita primรกtora). Pokiaฤพ ide o projekt nรกrodnรฉho zรกujmu (naprรญklad spor o rozลกirovanie najvรคฤลกieho letiska Heathrow), mรดลพu rozhodnutia miest prelomiลฅ aj ministerstvรก ฤi nรกrodnรฝ parlament.ย
Kvรดli efektรญvnosti celรฉho procesu bol zriadenรฝ tieลพ ลกpeciรกlny sรบd, ktorรฝ sa zameriava len na prรญpady zo stavebnรญctva a konflikty medzi aktรฉrmi celej pyramรญdy. Pokiaฤพ nie ste ako developer spokojnรฝ s rozhodnutรญm mesta, mรดลพete sa tieลพ obrรกtiลฅ na takzvanรฝ inลกpektorรกt plรกnovania/vรฝstavby (planning inspectorate) a ten rozhodne, ฤi je vaลกa sลฅaลพnosลฅ oprรกvnenรก.
Od plรกnu k stavebnรฉmu povoleniu
K รบlohรกm urban plannera pri schvalovanรญ akรฉhokoฤพvek projektu patrรญ tieลพ preskรบmanie vลกetkรฝch pravidiel a zรกkonov, ktorรฉ sa dajรบ na danรฝ development aplikovaลฅ a tie nรกsledne vyhodnotiลฅ โmateriรกlneโ, teda prideliลฅ im vรกลพnosลฅ a dรดleลพitosลฅ.ย
Urban planner potom vytvorรญ „planning balans“, kde zhodnotรญ a vydรก odporรบฤanie, ฤi by stavebnรฉ povolenie malo byลฅ udelenรฉ alebo nie. Development vลกak mรดลพe byลฅ schvรกlenรฝ aj keฤ nesplnรญ vลกetky podmienky. Stรกva sa to vtedy, ak projekt naprรญklad splnรญ aspoล tie najdรดleลพitejลกie podmienky, ktorรฉ prevรฝลกia jeho nedostatky (ako priority sรบ aktuรกlne naprรญklad net zero ciele a bรฝvanie).
Vydanรฉ odporรบฤanie sa posรบva nรกsledne na planing komisiu v jednotlivรฝch mestรกch a mestskรฝch ฤastiach, ktorรก sa skladรก z volenรฝch zรกstupcov (councillors). Komisie potom rozhodujรบ, ฤi stavba bude povolenรก alebo nie. Tento typ procesu sa vลกak vyuลพรญva len pri vรคฤลกรญch alebo kontroverznejลกรญch projektoch. Pri jednoduchลกรญch schรฉmach rozhodne priamo sรกm urban planner.
Kontakt s komunitou
Sรบฤasลฅou development plรกnu je aj takzvanรฝ vymรกhateฤพnรฝ development plรกn (enforcement plan). Ten sa zameriava na to, ako sa postupuje, pokiaฤพ nejakรก stavba nesplnรญ vลกetky nรกleลพitosti a stane sa nelegรกlnym developmentom. Na tรบto ฤinnosลฅ bรฝvajรบ vรคฤลกinou ลกpeciรกlne ลกkolenรฉ tรญmy na oddeleniach plรกnovania vรฝstavby.
Konceptom, ktorรฝ sa ฤoraz viac presadzuje pri schvaฤพovanรญ stavieb je takzvanรฝ early engagement proces. Urban planneri vyลพadujรบ od developera, pokiaฤพ ide o vรคฤลกiu schรฉmu, aby sa rรดznymi metรณdami a cestami nakontaktoval na miestne komunity a diskutoval s nimi o svojom projekte. Takรฝmto spรดsobom sa snaลพia mestรก predรญsลฅ nรกslednรฝm konfliktom medzi developermi a obฤanmi.
Vyhody development plรกnov (nazรฝvanรฝch aj Lokรกlne plรกny)
Development plรกn dรกva priestor mestu alebo mestskej ฤasti na tvorbu vlastnรฝch zรกkonov, ktorรฉ vedia veฤพmi efektรญvne adresovaลฅ mieste podmienky, no zรกroveล nasledujรบ nรกrodnรบ vรญziu, keฤลพe musia byลฅ v sรบlade. Mestรก si tak naprรญklad vedia stanoviลฅ minimรกlne poลพiadavky na poฤet sociรกlnych bytov, alebo dostupnรฉho bรฝvania v novรฝch developmentoch (v Londรฝne je aktuรกlne minimรกlna hranica na dostupnรฉ bรฝvanie pri vรคฤลกรญch projektoch stanovenรก na 35%).
Slepรก bezchybnosลฅ
Vรกลพenosลฅ a postavenie celej profesie potvrdzuje tieลพ fakt, ลพe v minulosti boli predstavitelia urban planningu vnรญmanรญ takmer ako krรกli a neomylnรญ ฤพudia. Jednou z takรฝch je naprรญklad Ameriฤan Robert Moses, ktorรฝ sa preslรกvil vรฝstavbou diaฤพnic, ale aj zniฤenรญm nejednรฉho susedstva v americkom ลกtรกte New York.
Poฤas minulรฉho storoฤia bol badateฤพnรฝ obrovskรฝ rozvoj miest a tieลพ novรก vรฝstavba. Tienistou strรกnkou tรฝchto ฤasov vลกak bolo veฤพkรฉ mnoลพstvo fatรกlnych chรฝb, ktorรฉ spรดsobila aลพ prehnanรก โneomylnosลฅโ urban plannerov.
Dlhodobรก prax ukรกzala, ลพe fungujรบce a primeranรฉ rieลกenia sa nedajรบ robiลฅ len od stola a na zรกklade teรณrie. Dรดleลพitรบ รบlohu zohrรกva zameranie sa na uลพรญvateฤพov, teda obฤanov. Tรบto skutoฤnosลฅ najviac ukรกzala Robertovi Mosesovi znรกma postava tohto odvetvia Jane Jacobs, ktorej sa podarilo zmobilizovaลฅ spoloฤnosลฅ a zabrรกniลฅ tak zniฤeniu susedstva v okolรญ Washington Square Park.
Diskusia pred podanรญm ลพiadosti o stavebnรฉ povolenie (preapplication advice)
ล tvrte a mestรก poskytujรบ developerom a obฤanom spoplatnenรบ sluลพbu predaplikaฤnej konzultรกcie. Developer mรก moลพnosลฅ dostaลฅ na mieru vyhotovenรฉ odporรบฤania. Zistรญ, ฤo od neho mesto vyลพaduje a vie tak uลกetriลฅ svoj ฤas aj financie.
Politickรก prรญsluลกnosลฅ
รloha urban plannerov sa pravidelne menรญ podฤพa toho, ฤi sรบ pri moci labouristi alebo konzervatรญvci. Jednoznaฤne treba povedaลฅ, ลพe oba tรกbory sรบ si vedomรฉ potreby maลฅ kvalitnรฉ plรกnovanie, aby sa development nevymkol spod kontroly,ย nenastali katastrofy a aby ฤพudia ลพili v peknรฝch a zelenรฝch mestรกch.
Avลกak, za poslednรฝch 10 rokov konzervatรญvci predstavili niekoฤพko zรกkonov, ktorรฉ pomohli developerom obchรกdzaลฅ niektorรฉ poลพiadavky development plรกnov. Cieฤพom ich zรกkonov mala byลฅ pomoc s rรฝchlejลกou a jednoduchลกou vรฝstavbou dostatoฤnรฉho mnoลพstva bytov.
Jednรฝm z spomenutรฉho balรญka zรกkonov je zรกkon o finanฤnej dostupnosti projektu (financial valiability assesment). Vlรกda developerom umoลพnila tvrdiลฅ, ลพe ak sรบ ich nรกklady prรญliลก vysokรฉ a nie sรบ schopnรญ dosiahnuลฅ primeranรฝ zisk, poลพadovanรฉ kritรฉriรก na dostupnรฉ a sociรกlne bรฝvanie mรดลพu byลฅ znรญลพenรฉ. Developeri na to rรฝchlo zareagovali, vฤaka ฤomu aj tento zรกkon prispel v Londรฝne k uลพ aj tak veฤพkej krรญze bรฝvania. Mnoho sociรกlnych a dostupnรฝch bytov bolo nenรกvratne stratenรฝch.
Keฤลพe sa konzervatรญvci usilujรบ o menลกรญ vplyv ลกtรกtu v kaลพdodennรฝch ลพivotoch obyvateฤพov, snaลพia sa tieลพ redukovaลฅ verejnรบ sprรกvu a teda aj urban plannerov. To sa odzrkadฤพuje najmรค na urban planning tรญmoch v menลกรญch a chudobnejลกรญch mestรกch, ktorรฉ nemajรบ peniaze na dostatok zamestnancov a teda plnohodnotnรฝ chod plรกnovacรญch skupรญn.
Plusom vลกak je, ลพe mnoho planning tรญmov je povzbudzovanรฝch k tomu, aby navrhovali moลพnosti zdrojov prรญjmov z ich ฤinnostรญ (po prรญklade preapplication advice).ย
Zaujรญmavรฉ zรกkony v development plรกnoch a nรกrodnรฝch zรกkonoch
Code of Construction Practice:ย Jeho cieฤพom je minimalizovaลฅ dopady hluku, vibrรกciรญ a prachu na obyvateฤพov. Vypracuje sa plรกn, kedy a koฤพko nรกkladnรฝch รกut prรญde a ฤalลกie podrobnosti. Developer zaplatรญ poplatok z ktorรฉho sa pri kaลพdom potrebnom vรฝjazde niekoho z mestskรฉho planning tรญmu odrรกta istรก ฤiastka. Pokiaฤพ developer dodrลพiava ฤo sฤพรบbil, peniaze sรบ mu je vrรกtenรฉ, pretoลพe nebol dรดvod ฤastรฝch kontrol.
Zรกkon o neupravenej stavbe:ย Nรกrodnรฝ zรกkon (s215 Town and Country Planning Act 1990) umoลพลuje mestรกm prikรกzaลฅ majiteฤพovi pozemku alebo nehnuteฤพnosti uprataลฅ jeho majetok do 28 dnรญ. Tento paragraf mรดลพe byลฅ uplatnenรฝ na smetie, grafity, bujnรบ vegetรกciu, zniฤenรบ fasรกdu, prรญpadne a kondรญciu nehnuteฤพnosti. Ak majiteฤพ neuposlรบchne vรฝzvu podฤพa tohto paragrafu, mรดลพe dostaลฅ pokutu do vรฝลกky 1000 libier a 100 libier za kaลพdรฝ ฤalลกรญ deล omeลกkania. Mesto mรก tieลพ prรกvo uprataลฅ pozemok na vlastnรฉ nรกklady a nรกsledne ich vymรกhaลฅ od majiteฤพa.
Londรฝnsky zรกkon o Airbnb:ย V Londรฝne je oficiรกlne moลพnรฉ prenajรญmaลฅ krรกtkodobo rezidenฤnรบ nehnuteฤพnosลฅ na 90 dnรญ. Po viac ako 90 dลoch je potrebnรฉ zmeniลฅ รบฤel nehnuteฤพnosti, ฤo bude s najvรคฤลกou pravdepodobnosลฅou zamietnutรฉ. Po prekroฤenรญ tejto lehoty je mesto oprรกvnenรฉ legรกlne voฤi majiteฤพovi takรฉhoto subjektu zakroฤiลฅ.
Green belt politika: Zaelenรฉ plochy a brownfieldy v okolรญ niektorรฝch miest v Anglicku, ktorรฉ zabraลuju roลกirovaniu mesta. Zรกroveล podporujรบ urbรกnnu regenerรกciu brownfieldov a starรฝch stavieb v rรกmci mesta. Kritici vลกak tvrdia, ลพe tรกto politika je jednรฝm z prispievateฤพov krรญzy nedostatku bytov v Anglicku.
Zรณny rozvoja – takzvanรฉ โopportunity areas
Zรณny vybranรฉ primรกtorom Londรฝna, ktorรฉ sรบ identifikovanรฉ na vรฝstavbu bytov, ฤi ekonomickรฝ rozvoj, tvorbu pracovnรฝch miest a infraลกtruktรบrne projekty.Tieto zรณny majรบ ฤasto ine pravidlรก ako zvyลกok mestskรฝch ฤastรญ, keฤลพe hlavnรฝm cieฤพom v nich je rozvoj a jeho podpora. Mestskรฉ ฤasti preto majรบ v rรกmci development plรกnu aj ฤasลฅ venovanรบ zรณnam rozvoja. Takรกto ฤasลฅ sa nachรกdza aj v spomรญnanom londรฝnskom plรกne.ย
Dรดraz na ochranu pamiatok a pamiatkovรฝch zรณn
ล pecifickou kategรณriou sรบ pamiatky a pamiatkovรฉ oblasti. Pamiatkovรฝch oblastรญ je v Anglicku pribliลพne 10-tisรญc. Mnoลพstvo samotnรฝch pamiatok nie je znรกme, no odhaduje sa, ลพe je ich pribliลพne 500-tisรญc. Z tohto poฤtu tvoria pribliลพne 2,5% pamiatky I. triedy.ย Historickรฝch budov II. triedy s hviezdiฤkou je pribliลพne 5,8% a ฤisto len pamiatok II. triedy je pribliลพne 91,7%.
Oznaฤenie budovy pamiatkou umoลพลuje jej โzakonzervovanieโ, ฤo vลกak komplikuje vykonรกvanie akรฝchkoฤพvek zmien. Pokiaฤพ chce majiteฤพ na takejto budove nieฤo meniลฅ,ย musรญ poลพiadaลฅ o pamiatkovรฉ povolenie (listed building consent).
Sรบฤasลฅou planning tรญmov v mestรกch a mestskรฝch ฤastiach sรบ ฤasto aj odbornรญci, ktorรญ konzultujรบ urban plannerov a vedia ich odborne navigovaลฅ v oblasti pamiatok, aby prebiehali rekonลกtrukcie na vysokej รบrovni a v sรบlade s nรกrodnou legislatรญvou.
Prerรกbaลฅ alebo zbรบraลฅ pamiatky bez tohto povolenia je na Britskรฝch ostrovoch trestnรฝm ฤinom. Sรบ znรกme prรญpady, keฤ sa developer snaลพil rรดznymi spรดsobmi tieto pravidlรก obรญsลฅ, pamiatku zbรบral, no รบrady ho prinรบtili, aby ju nรกsledne do detailu znovu postavil.