Vizualizรกcia novej elektriฤky.

Urbanizmus Bratislavy a novรก elektriฤka

Novรฝ primรกtor dostal do daru jedno neusporiadanรฉ mesto bez schvรกlenรฉho รบzemnรฉho plรกnu. Okrem mnoลพstva problรฉmov je tu potrebnรฉ rieลกiลฅ nosnรบ koฤพajovรบ dopravu, ktorรก je pre Bratislavu dรดleลพitรก, a jej ฤalลกรญ rozvoj je zรกsadnรฝ pre rast mesta.

Vรฝvoj urbanizmu

Bratislava mรก zaujรญmavรบ, provokaฤnรบ, ale aj zloลพitรบ polohu na kriลพovatke troch ลกtรกtov, troch etnรญk pri dunajskom brode aย aj na konci karpatskรฉho oblรบka. Historicky sa vyvรญjala zloลพito podฤพa politickรฝch situรกciรญ, ktorรฉ ovlรกdali strednรบ Eurรณpu.

Od veฤพkomoravskรฝch ฤias cez dlhรฉ storoฤia rakรบsko-uhorskej monarchie po prvรบ ฤŒeskoslovenskรบ republiku, samostatnรฝ slovenskรฝ ลกtรกt aลพ po socialistickรฉ ฤŒeskoslovensko aย teraz nezรกvislรฉ Slovensko, ktorรฉ tvorรญ ฤasลฅ Eurรณpskej รบnie. Kaลพdรก doba aย systรฉm formovali urbanizmus aย rozvoj mesta po svojom.

Zรกstavba Bratislavy sa zaฤรญnala na nรกbreลพรญ Dunaja podhradรญm. Pokraฤovala postupne okolo ciest vedรบcich do okolitรฝch dedรญn aย miest. Vย stredoveku sa mesto ohradilo systรฉmom hradieb, ktorรฉ ho zvรคzovali aลพ do 17. storoฤia. Eลกte vย Marquartovom plรกne zย roku 1765 sรบ zakreslenรฉ kompletnรฉ mestskรฉ hradby.

Bolo to zatvorenรฉ mesto. Po zbรบranรญ hradieb mesto zloลพito expandovalo do krajiny. Vย ฤasoch osmanskรฉho ohrozenia mala Bratislava funkciu hlavnรฉho mesta Uhorska. Vtedy sa stabilizovala mocensky iย spoloฤensky. Po odchode Uhorskรฉho snemu spรคลฅ do Budapeลกti sa stala obyฤajnรฝm vรคฤลกรญm mestom.

Zaฤiatky koฤพajovej dopravy

Koncom 19. storoฤia sa zaฤala budovaลฅ vo vtedajลกรญch veฤพkomestรกch prvรก koฤพajovรก elektrickรก doprava, ktorรก bola rรฝchlejลกia aย ฤistejลกia. Dovtedy pouลพรญvanรฉ konskรฉ ลพeleznice doslรบลพili. Priniesli do miest tony konskรฉho trusu aย boli pomalรฉ. Vtedy sa svet uลพ dostal na technologickรบ รบroveลˆ, keฤ bolo moลพnรฉ pouลพรญvaลฅ na pohon elektrinu.

Prvรฉ elektriฤky sa vo svete uviedli do prevรกdzky vย roku 1880. Vย Bratislave sa prvรก elektriฤka objavila vย roku 1895, niekoฤพko rokov po Budapeลกti, ale oย niekoฤพko rokov skรดr ako vo Viedni. Vย Bratislave viedla prvรก trasa od nรกbreลพia Dunaja na terajลกie Nรกmestie SNP. Po polroku sa predฤบลพila aลพ po hlavnรบ stanicu.

Vย roku 1914 dostala Bratislava zaujรญmavรบ trasu do Viedne, ktorรก viedla zย Perลพalky do centra veฤพkomesta aย hlavnรฉho mesta monarchie. Tรกto elektriฤka bola vย prevรกdzke eลกte aj po vzniku ฤŒeskoslovenska aลพ do roku 1936.

Urbanizmus Bratislavy bol formovanรฝ trasami vย รบdoliach, odtiaฤพ viedli hlavnรฉ cesty do okolitรฝch dedรญn aย na Slovensko. Ich lรญnie sledovali aj elektrickรฉ koฤพajovรฉ trate elektriฤiek. Tak bol elektrifikovanรฝ smer do Karlovej Vsi, Raฤe iย Vajnรดr.

Tento rozsah elektrifikovanรฝch trรกs zostal aลพ do nรกstupu socialistickรฉho systรฉmu, ktorรฝ priniesol vรฝstavbu novรฝch veฤพkรฝch ลกtvrtรญ aย novej dopravnej ลกtruktรบry. Bratislava vลกak nemรก doteraz spracovanรฝ komplexnรฝ rozvojovรฝ plรกn. Vลพdy to boli aj vย histรณrii iba urbรกnne fragmenty. Nikdy vย 19. storoฤรญ aย ani neskรดr sa nepoฤรญtalo sย polmiliรณnovรฝm mestom.

Elektriฤka vyhovovala aj za socializmu

Elektriฤka vyhovovala aj socialistickรฉmu systรฉmu riadenia dopravy. Vย naลกej krajine nebolo moลพnรฉ staviลฅ vลกetko na automobilizmus, aj keฤ sme mali vย ฤeskรฝch krajinรกch vybudovanรฝ dobrรฝ zรกklad automobilizmu. Vรฝroba รกut bola vย 50. aย 60. rokoch minulรฉho storoฤia relatรญvne drahรก, takลพe ฤพudia vย mestรกch pouลพรญvali hromadnรบ dopravu.

Socialistickรฝ rozvoj sa vo vรฝstavbe aย mestskej doprave zaฤal zaฤiatkom 60. rokov. Vznikla Februรกrka aย za ลˆou ฤalลกie sรญdliskรก, takลพe elektriฤka sa potiahla severne do Raฤe. Vรฝznamnou zรกstavbou sa stala ลกtvrลฅ Ruลพinov. Tam sa realizovala vzorovรก obytnรก ลกtvrลฅ, kde ubytovali vย 60. aย 70. rokoch do 60-tisรญc ฤพudรญ.

Tรญ sa vลกak potrebovali dopraviลฅ do inรฝch ฤastรญ mesta. Tak museli vybudovaลฅ novรบ trasu elektriฤky vedรบcu do centra mesta. Bola otvorenรก vย roku 1971 aย je รบspeลกne funkฤnรก dodnes. Zdรก sa, ลพe tam, kde sa dopravnรฝ systรฉm vybudoval pri zaloลพenรญ, slรบลพi aj dodnes.

Na zรกpade vย Dรบbravke sa rieลกili Kรบtiky aย nรกsledne Zรกluhy. Tam sa potiahla trasa zย Karlovej Vsi. Momentรกlne sa koneฤne zrekonลกtruovali aย spojazdnili vย lepลกรญch verziรกch aj inรฉ tradiฤnรฉ trate. Katastrofa vลกak priลกla aลพ potom, keฤ sa rozbehla prรญprava aย vรฝstavba Petrลพalky.

Kauza Petrลพalka

Vรฝstavbe najvรคฤลกieho sรญdliska predchรกdzala veฤพkรก medzinรกrodnรก sรบลฅaลพ aย prezentรกcia vย roku 1967. Hovorilo sa oย novom urbanistickom prรญstupe. Niektorรฉ nรกvrhy boli podnetnรฉ, za rok sa vลกak aj vฤaka spoloฤenskรฝm zmenรกm Praลพskej jari vย koncepcii dopravy niฤ neurobilo.

Od roku 1970 sa uย nรกs postupne zahniezdil normalizaฤnรฝ socialistickรฝ systรฉm, ktorรฝ musel ฤo najskรดr splniลฅ poลพiadavky ฤพudu. To bolo vย prvom rade daลฅ ฤพudu ฤo najskรดr desaลฅtisรญce bytov vย novej Petrลพalke, ktorรก bola pripravovanรก na masovรบ vรฝstavbu typickรฉho socialistickรฉho sรญdliska.

Vรฝstavba vย Petrลพalke naznaฤila svoje ambรญcie aย budovala monลกtruรณzne centrum. Bratislava zรกsadne vย novom projekte prekroฤila Dunaj. Novรฝ lanovรฝ Most SNP nad Dunajom bol hotovรฝ vย roku 1972. Tรฝm boli vytvorenรฉ podmienky na obรฝvanie petrลพalskej strany.

Systรฉm priviedol na druhรบ stranu Dunaja novรฉ desaลฅtisรญce obyvateฤพov. Sรบฤasne sa tu vytvorili tisรญce pracovnรฝch prรญleลพitostรญ. Na druhej strane Dunaja vzniklo 120- aลพ 140-tisรญcovรฉ mesto aj sย vybavenรญm aย pracovnรฝmi prรญleลพitosลฅami.

Petrลพalka sa postupne stavala do vรฝลกky aย poฤas vรฝstavby aj zahusลฅovala. Architekti si tam skรบลกali rรดzne kompozรญcie aย technologickรฉ skladby. Nakoniec zvรญลฅazila ekonomika aย veฤพkรฉ idey zo sรบลฅaลพe zostali len tรบลพbou. ล pecifikom Petrลพalky vลกak zostala doprava, ktorรก sa vedie po obvode sรญdliska.

Koncepฤnรก strednรก dopravnรก os sa stรกle nebudovala. Zo zaฤiatku sa tam plรกnovala linka metra vedรบceho na hlavnรบ stanicu cez staronovรฝ most. Vย prรญpravnรฝch prรกcach koncom storoฤia sa preinvestovali desiatky miliรณnov korรบn.

Rezignรกcia na metro, spรคลฅ kย elektriฤke

Po spoloฤenskรฝch zmenรกch na Slovensku vย rokoch okolo 2004 sa uลพ rezignovalo na stavbu metra aย zaฤalo sa opรคลฅ hovoriลฅ oย elektriฤke. Zaฤala sa pripravovaลฅ vรฝstavba elektriฤkovej trate vย strede Petrลพalky. Vย roku 2012 bol dokonฤenรฝ staronovรฝ most aย bolo moลพnรฉ viesลฅ elektriฤku.

Tak sa aj postupne zaฤala vรฝstavba elektrickej trate cez most sย tromi zastรกvkami. Aj odbornรญฤka na elektrickรบ dopravu pani T. Kratochvรญlovรก potvrdila, ลพe mesto za 20 rokov vybudovalo vย Petrลพalke iba tri zastรกvky. Potvrdila vลกak, ลพe sa vย Petrลพalke ide pokraฤovaลฅ vo vรฝstavbe elektriฤky.

Medzitรฝm sa menili primรกtori aย celรก naลกa spoloฤnosลฅ sa viac orientovala na automobilizmus. Ten sa vลกak dostรกva do krรญzy, naลกe cesty aย parkoviskรก sรบ plnรฉ. Zaฤรญnajรบ sa aplikovaลฅ elektromobily. Plnรฉ ulice รกut nรกs nรบtia uvaลพovaลฅ znova oย prรกzdnych trasรกch โ€“ koฤพajach.

Navrhovanรก trasa novej elektriฤky.
Navrhovanรก trasa novej elektriฤky. | Zdroj: JTRE

Analรฝzy novรฉho primรกtora

Novรฝ primรกtor Matรบลก Vallo si tieลพ uvedomil tento fakt aย dal vypracovaลฅ ลกtyri analรฝzy elektriฤkovรฝch trรกs vedรบcich do projektu Eurovea 2, ktorรก je investรญciou developera J&T. Tieto varianty predstavil na viacerรฝch stretnutiach. Keฤ si niektorรญ architekti aย divadelnรญci uvedomili, ลพe preferuje trasu vedรบcu priamoฤiaro popred SND cez peลกiu zรณnu do Eurovea 2, rozpรบtala sa diskusia.

Chopila sa toho spoloฤnosลฅ โ€žStojรญme za kultรบrouโ€œ. Vย diskusiรกch sme vyslovili protesty proti trase, ktorรก je vybratรก tak, aby zlepลกila nรกvลกtevnosลฅ obchodnรฉho komplexu Eurovea 2. Trasa nerozvรญja mestskรบ elektrifikovanรบ sieลฅ, ale sa snaลพรญ priviesลฅ najviac klientov do areรกlu Eurovea 2.

Bude sa to konฤiลฅ 150-metrovรฝm mrakodrapom. Aspoลˆ tak to podรกva nรกลก โ€žbulvรกrโ€œ. Naลกi developeri sa tรฝm โ€žmrakodrapomโ€œ idรบ prezentovaลฅ svetu, ktorรฝ len za vlaลˆajลกok postavil okolo 200 mrakodrapov vysokรฝch nad 200 m. Aj tu je moลพnรฉ vidieลฅ, ako zaostรกvame za svetom.

Rozdelenรฉ mesto

Elektriฤkovรก trasa by rozdelila nรกmestie na dve ฤasti. Bola by to degradรกcia aย znรกsilnenie vรฝznamnรฉho verejnรฉho priestoru, ktorรฝ prepรกja mesto sย najvรคฤลกou riekou Eurรณpy vo vรคzbe na monument nรกลกho hrdinu M.ย R. ล tefรกnika. Toto rozdelenie by negatรญvne poznaฤilo obraz nรกmestia sย ฤervenรฝmi elektriฤkami.

Vybudovaยญnรญm trate by pribudlo trakฤnรฉ vedenie so stฤบpmi, osvetlenรญm, koฤพajiskom aย vย divadle by sa prejavili vplyvy vibrรกciรญ aย hluku. Divadlo sa chystรก vย lete svoje vstupnรฉ priestory prevรกdzkovo otvoriลฅ do nรกmestia.

Nie je jasnรฉ, ako konkrรฉtne bude na divadlo vplรฝvaลฅ hluk ลกรญriaci sa zย viactonovรฝch kolosov elektriฤiek, ktorรฉ sa vย suterรฉne dotknรบ divadla. Aj dnes je divadlo so 47 decibelmi na hrane hlukovej รบnosnosti.
Technokratickรฉ dรกta nemรดลพu byลฅ rozhodujรบcim faktorom pri posudzovanรญ peลกej zรณny.

Prรญpad Nรกmestia M. R. ล tefรกnika mรก dokonca aj inรฉ pozadie. Vznikalo veฤพmi ลฅaลพko za pรดsobenia primรกtora A. ฤŽurkovskรฉho, ktorรฉmu M. R. ล tefรกnik neimponoval. Realizรกciou sa stalo nรกmestie nรกrodnรฝm aย sย takรฝmto priestorom je nie moลพnรฉ bulvรกrne manipulovaลฅ.

My sme za ฤias socializmu nezaloลพili ลพiadne monumentรกlne aย ani menลกie nรกmestie vย Bratislave, preto nรกm pripadรก drastickรฉ zasahovaลฅ do tohto nรกmestia. My nemรกme inรฉ, kde by bolo moลพnรฉ dรดstojne slรกviลฅ aย pripomรญnaลฅ naลกu krรกtku histรณriu. Aby sme sa neutvrdzovali, ลพe myslenรญm sme stรกle โ€žVIDIEK EURร“PYโ€œ.

Text: Prof. akad. arch. Ing. arch. Jรกn M. Bahna, 2002 โ€“ 2014 viceprezident a prezident SAS

Nรกvrh elektriฤkovej trasy schvรกlenej mestom

Koncom roka 2019 bol na magistrรกte hlavnรฉho mesta SR Bratislavy prezentovanรฝ nรกvrh, kadiaฤพ bude vย budรบcnosti viesลฅ elektriฤkovรก traลฅ cez novรฉ centrum metropoly. Na zรกklade porovnania viacerรฝch variantnรฝch rieลกenรญ sa ako najlepลกie ukazuje vedenie trate po Pribinovej ulici, popred Slovenskรฉ nรกrodnรฉ divadlo.

Trasa prepojรญ Ruลพinov sย Petrลพalkou

Peniaze na tento projekt je zatiaฤพ ochotnรก daลฅ iba spoloฤnosลฅ JTRE, ktorรก sama preferovala traลฅ elektriฤky po Pribinovej ulici, ako napokon schvรกlilo mesto. Pรดjde priamo pred obchodnรฝm centrom Eurovea, novรฝm SND aย cez bulvรกr Pribinova, ktorรฝ budรบ lemovaลฅ novรฉ administratรญvne budovy, kancelรกrie ฤi kongresovรฉ centrum.

ล tvrลฅ Eurovea City, ktorรบ elektriฤka obslรบลพi, je ako celok investรญciou JTRE. โ€žTrasa, ktorรบ vybralo mesto, je najlepลกia zย hฤพadiska prepravnej efektivity, rรฝchlosti, priestorovรฝch aย technickรฝch moลพnostรญ, vplyvu na kriลพovatky, investiฤnรฝch aย prevรกdzkovรฝch nรกkladov iย dฤบลพky realizรกcie. Vรฝhodou trasy je najmรค fakt, ลพe je na viac ako 90 percent segregovanรก,โ€œ povedal vรฝkonnรฝ riaditeฤพ spoloฤnosti Pavel Pelikรกn.

Spoloฤnosลฅ JTRE sa eลกte pred tromi rokmi zapojila do diskusie oย smerovanรญ nosnรฉho dopravnรฉho systรฉmu vย Bratislave aย zaviazala sa vรฝznamne prispieลฅ na vybudovanie prepojenia elektriฤky vย trase ล afรกrikovo nรกmestie โ€“ Pribinova โ€“ Koลกickรก โ€“ Ruลพinov.

Traลฅ spojรญ Petrลพalku aย Ruลพinov aย mรก zabezpeฤiลฅ lepลกiu dopravnรบ obsluhu rozvรญjajรบceho sa centra mesta, kde pribudnรบ desaลฅtisรญce ฤพudรญ vย kancelรกriรกch.

โ€žฤŒo sa tรฝka spoluยญfinancovania, stรกle platรญ, ลพe na proยญjekt vรฝznamne prispejeme. Vรฝลกka prรญspevkov si vyลพiada dohodu vลกetkรฝch zainteresovanรฝch strรกn. Myslรญme si vลกak, ลพe novรก trasa elektriฤky by nemala byลฅ len vย zรกujme samosprรกvy aย developerov vย รบzemรญ, ale aj vย zรกujme ลกtรกtu,โ€œ podotkol P. Pelikรกn.

Realizรกcia trate do 7 rokov

Podฤพa primรกtora hlavnรฉho mesta Matรบลกa Valla je vย blรญzkej dobe oฤakรกvanรฝch vย zรณne takmer 200-tisรญc nรกvลกtevnรญkov denne aย doprava sa jasne ukazuje ako najvรคฤลกรญ potenciรกlยญny problรฉm. Zatiaฤพ sa vลกak vย zรณne jednostranne preferuje automobilovรก doprava.

Elektriฤka predstavuje najkapacitnejลกรญ systรฉm, aย preto je zrejmรฉ, ลพe je nutnรฉ budovaลฅ vย centre elektriฤkovรฉ trate. Na zรกklade toho mesto pracovalo so ลกtyrmi alternatรญvami, ktorรฉ sa snaลพilo podporiลฅ ลกtyrmi nezรกvislรฝmi analรฝzami.

Popri tom zvaลพovalo ฤalลกie kritรฉriรก, konkrรฉtne dopravno-technickรฉ prekรกลพky aย realizovateฤพnosลฅ, dopravnรบ obsluลพnosลฅ, investiฤnรฉ aย prevรกdzkovรฉ nรกklady, verejnรฝ priestor aย ฤas realizรกcie. Vย ฤalลกej fรกze prรญpravy projektu bude spracovanรก dokumentรกcia na รบzemnรฉ rozhodnutie.

Spoloฤnosลฅ JTRE odhaduje, ลพe vรฝstavba elektriฤkovej trate Pribinova โ€“ Koลกickรก by mohla byลฅ reรกlna vย horizonte 4 aลพ 7 rokov. Zรกroveลˆ naฤalej deklaruje ochotu vรฝznamnou mierou prispieลฅ na vรฝstavbu tejto trate, priฤom celkovรฉ nรกklady sรบ odhadovanรฉ vo vรฝลกke 30 mil. โ‚ฌ.

Medzi Euroveou aย SND

Odporรบฤanรก trasa po Pribinovej ulici prechรกdza koridorom medzi Euroveou aย SND, ฤo od zaฤiatku viacerรญ povaลพujรบ za znรญลพenie kvality tohto verejnรฉho priestoru.

Podฤพa zรกstupcov magistrรกtu Bratislavy si โ€žnemรดลพeme dovoliลฅ zjednoduลกiลฅ rozhodovanie len na jeden verejnรฝ priestor (SND), pretoลพe vย prรญpade trasy elektriฤky cez novรฉ centrum ide oย komplexnรฝ projekt zย hฤพadiska automobilovej dopravy, verejnej dopravy, peลกieho pohybu aj ostatnรฝch verejnรฝch priestorov.

Akรฝkoฤพvek inรฝ variant ako elektriฤka po Pribinovej by nรกm vรฝrazne zhorลกil verejnรฝ priestor aย dopravu na oveฤพa rozsiahlejลกej ploche aย predฤบลพil jej vรฝstavbu minimรกlne oย dva roky. Pritom dopady kaลพdรฉho roku meลกkania elektriฤky vย รบzemรญ spรดsobia ekonomickรฉ aย spoloฤenskรฉ ลกkody, pretoลพe kaลพdรฝ rok budรบ vย รบzemรญ pรดsobiลฅ ฤalลกie aย ฤalลกie desaลฅtisรญce ฤพudรญ bez zodpovedajรบcej dopravnej obsluhy.โ€œ

(red)

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB 5/2020.

Najฤรญtanejลกie