Urbanizmus Bratislavy a novรก elektriฤka
Novรฝ primรกtor dostal do daru jedno neusporiadanรฉ mesto bez schvรกlenรฉho รบzemnรฉho plรกnu. Okrem mnoลพstva problรฉmov je tu potrebnรฉ rieลกiลฅ nosnรบ koฤพajovรบ dopravu, ktorรก je pre Bratislavu dรดleลพitรก, a jej ฤalลกรญ rozvoj je zรกsadnรฝ pre rast mesta.
Vรฝvoj urbanizmu
Bratislava mรก zaujรญmavรบ, provokaฤnรบ, ale aj zloลพitรบ polohu na kriลพovatke troch ลกtรกtov, troch etnรญk pri dunajskom brode aย aj na konci karpatskรฉho oblรบka. Historicky sa vyvรญjala zloลพito podฤพa politickรฝch situรกciรญ, ktorรฉ ovlรกdali strednรบ Eurรณpu.
Od veฤพkomoravskรฝch ฤias cez dlhรฉ storoฤia rakรบsko-uhorskej monarchie po prvรบ ฤeskoslovenskรบ republiku, samostatnรฝ slovenskรฝ ลกtรกt aลพ po socialistickรฉ ฤeskoslovensko aย teraz nezรกvislรฉ Slovensko, ktorรฉ tvorรญ ฤasลฅ Eurรณpskej รบnie. Kaลพdรก doba aย systรฉm formovali urbanizmus aย rozvoj mesta po svojom.
Zรกstavba Bratislavy sa zaฤรญnala na nรกbreลพรญ Dunaja podhradรญm. Pokraฤovala postupne okolo ciest vedรบcich do okolitรฝch dedรญn aย miest. Vย stredoveku sa mesto ohradilo systรฉmom hradieb, ktorรฉ ho zvรคzovali aลพ do 17. storoฤia. Eลกte vย Marquartovom plรกne zย roku 1765 sรบ zakreslenรฉ kompletnรฉ mestskรฉ hradby.
Bolo to zatvorenรฉ mesto. Po zbรบranรญ hradieb mesto zloลพito expandovalo do krajiny. Vย ฤasoch osmanskรฉho ohrozenia mala Bratislava funkciu hlavnรฉho mesta Uhorska. Vtedy sa stabilizovala mocensky iย spoloฤensky. Po odchode Uhorskรฉho snemu spรคลฅ do Budapeลกti sa stala obyฤajnรฝm vรคฤลกรญm mestom.
Zaฤiatky koฤพajovej dopravy
Koncom 19. storoฤia sa zaฤala budovaลฅ vo vtedajลกรญch veฤพkomestรกch prvรก koฤพajovรก elektrickรก doprava, ktorรก bola rรฝchlejลกia aย ฤistejลกia. Dovtedy pouลพรญvanรฉ konskรฉ ลพeleznice doslรบลพili. Priniesli do miest tony konskรฉho trusu aย boli pomalรฉ. Vtedy sa svet uลพ dostal na technologickรบ รบroveล, keฤ bolo moลพnรฉ pouลพรญvaลฅ na pohon elektrinu.
Prvรฉ elektriฤky sa vo svete uviedli do prevรกdzky vย roku 1880. Vย Bratislave sa prvรก elektriฤka objavila vย roku 1895, niekoฤพko rokov po Budapeลกti, ale oย niekoฤพko rokov skรดr ako vo Viedni. Vย Bratislave viedla prvรก trasa od nรกbreลพia Dunaja na terajลกie Nรกmestie SNP. Po polroku sa predฤบลพila aลพ po hlavnรบ stanicu.
Vย roku 1914 dostala Bratislava zaujรญmavรบ trasu do Viedne, ktorรก viedla zย Perลพalky do centra veฤพkomesta aย hlavnรฉho mesta monarchie. Tรกto elektriฤka bola vย prevรกdzke eลกte aj po vzniku ฤeskoslovenska aลพ do roku 1936.
Urbanizmus Bratislavy bol formovanรฝ trasami vย รบdoliach, odtiaฤพ viedli hlavnรฉ cesty do okolitรฝch dedรญn aย na Slovensko. Ich lรญnie sledovali aj elektrickรฉ koฤพajovรฉ trate elektriฤiek. Tak bol elektrifikovanรฝ smer do Karlovej Vsi, Raฤe iย Vajnรดr.
Tento rozsah elektrifikovanรฝch trรกs zostal aลพ do nรกstupu socialistickรฉho systรฉmu, ktorรฝ priniesol vรฝstavbu novรฝch veฤพkรฝch ลกtvrtรญ aย novej dopravnej ลกtruktรบry. Bratislava vลกak nemรก doteraz spracovanรฝ komplexnรฝ rozvojovรฝ plรกn. Vลพdy to boli aj vย histรณrii iba urbรกnne fragmenty. Nikdy vย 19. storoฤรญ aย ani neskรดr sa nepoฤรญtalo sย polmiliรณnovรฝm mestom.
Elektriฤka vyhovovala aj za socializmu
Elektriฤka vyhovovala aj socialistickรฉmu systรฉmu riadenia dopravy. Vย naลกej krajine nebolo moลพnรฉ staviลฅ vลกetko na automobilizmus, aj keฤ sme mali vย ฤeskรฝch krajinรกch vybudovanรฝ dobrรฝ zรกklad automobilizmu. Vรฝroba รกut bola vย 50. aย 60. rokoch minulรฉho storoฤia relatรญvne drahรก, takลพe ฤพudia vย mestรกch pouลพรญvali hromadnรบ dopravu.
Socialistickรฝ rozvoj sa vo vรฝstavbe aย mestskej doprave zaฤal zaฤiatkom 60. rokov. Vznikla Februรกrka aย za ลou ฤalลกie sรญdliskรก, takลพe elektriฤka sa potiahla severne do Raฤe. Vรฝznamnou zรกstavbou sa stala ลกtvrลฅ Ruลพinov. Tam sa realizovala vzorovรก obytnรก ลกtvrลฅ, kde ubytovali vย 60. aย 70. rokoch do 60-tisรญc ฤพudรญ.
Tรญ sa vลกak potrebovali dopraviลฅ do inรฝch ฤastรญ mesta. Tak museli vybudovaลฅ novรบ trasu elektriฤky vedรบcu do centra mesta. Bola otvorenรก vย roku 1971 aย je รบspeลกne funkฤnรก dodnes. Zdรก sa, ลพe tam, kde sa dopravnรฝ systรฉm vybudoval pri zaloลพenรญ, slรบลพi aj dodnes.
Na zรกpade vย Dรบbravke sa rieลกili Kรบtiky aย nรกsledne Zรกluhy. Tam sa potiahla trasa zย Karlovej Vsi. Momentรกlne sa koneฤne zrekonลกtruovali aย spojazdnili vย lepลกรญch verziรกch aj inรฉ tradiฤnรฉ trate. Katastrofa vลกak priลกla aลพ potom, keฤ sa rozbehla prรญprava aย vรฝstavba Petrลพalky.
Kauza Petrลพalka
Vรฝstavbe najvรคฤลกieho sรญdliska predchรกdzala veฤพkรก medzinรกrodnรก sรบลฅaลพ aย prezentรกcia vย roku 1967. Hovorilo sa oย novom urbanistickom prรญstupe. Niektorรฉ nรกvrhy boli podnetnรฉ, za rok sa vลกak aj vฤaka spoloฤenskรฝm zmenรกm Praลพskej jari vย koncepcii dopravy niฤ neurobilo.
Od roku 1970 sa uย nรกs postupne zahniezdil normalizaฤnรฝ socialistickรฝ systรฉm, ktorรฝ musel ฤo najskรดr splniลฅ poลพiadavky ฤพudu. To bolo vย prvom rade daลฅ ฤพudu ฤo najskรดr desaลฅtisรญce bytov vย novej Petrลพalke, ktorรก bola pripravovanรก na masovรบ vรฝstavbu typickรฉho socialistickรฉho sรญdliska.
Vรฝstavba vย Petrลพalke naznaฤila svoje ambรญcie aย budovala monลกtruรณzne centrum. Bratislava zรกsadne vย novom projekte prekroฤila Dunaj. Novรฝ lanovรฝ Most SNP nad Dunajom bol hotovรฝ vย roku 1972. Tรฝm boli vytvorenรฉ podmienky na obรฝvanie petrลพalskej strany.
Systรฉm priviedol na druhรบ stranu Dunaja novรฉ desaลฅtisรญce obyvateฤพov. Sรบฤasne sa tu vytvorili tisรญce pracovnรฝch prรญleลพitostรญ. Na druhej strane Dunaja vzniklo 120- aลพ 140-tisรญcovรฉ mesto aj sย vybavenรญm aย pracovnรฝmi prรญleลพitosลฅami.
Petrลพalka sa postupne stavala do vรฝลกky aย poฤas vรฝstavby aj zahusลฅovala. Architekti si tam skรบลกali rรดzne kompozรญcie aย technologickรฉ skladby. Nakoniec zvรญลฅazila ekonomika aย veฤพkรฉ idey zo sรบลฅaลพe zostali len tรบลพbou. ล pecifikom Petrลพalky vลกak zostala doprava, ktorรก sa vedie po obvode sรญdliska.
Koncepฤnรก strednรก dopravnรก os sa stรกle nebudovala. Zo zaฤiatku sa tam plรกnovala linka metra vedรบceho na hlavnรบ stanicu cez staronovรฝ most. Vย prรญpravnรฝch prรกcach koncom storoฤia sa preinvestovali desiatky miliรณnov korรบn.
Rezignรกcia na metro, spรคลฅ kย elektriฤke
Po spoloฤenskรฝch zmenรกch na Slovensku vย rokoch okolo 2004 sa uลพ rezignovalo na stavbu metra aย zaฤalo sa opรคลฅ hovoriลฅ oย elektriฤke. Zaฤala sa pripravovaลฅ vรฝstavba elektriฤkovej trate vย strede Petrลพalky. Vย roku 2012 bol dokonฤenรฝ staronovรฝ most aย bolo moลพnรฉ viesลฅ elektriฤku.
Tak sa aj postupne zaฤala vรฝstavba elektrickej trate cez most sย tromi zastรกvkami. Aj odbornรญฤka na elektrickรบ dopravu pani T. Kratochvรญlovรก potvrdila, ลพe mesto za 20 rokov vybudovalo vย Petrลพalke iba tri zastรกvky. Potvrdila vลกak, ลพe sa vย Petrลพalke ide pokraฤovaลฅ vo vรฝstavbe elektriฤky.
Medzitรฝm sa menili primรกtori aย celรก naลกa spoloฤnosลฅ sa viac orientovala na automobilizmus. Ten sa vลกak dostรกva do krรญzy, naลกe cesty aย parkoviskรก sรบ plnรฉ. Zaฤรญnajรบ sa aplikovaลฅ elektromobily. Plnรฉ ulice รกut nรกs nรบtia uvaลพovaลฅ znova oย prรกzdnych trasรกch โ koฤพajach.
Analรฝzy novรฉho primรกtora
Novรฝ primรกtor Matรบลก Vallo si tieลพ uvedomil tento fakt aย dal vypracovaลฅ ลกtyri analรฝzy elektriฤkovรฝch trรกs vedรบcich do projektu Eurovea 2, ktorรก je investรญciou developera J&T. Tieto varianty predstavil na viacerรฝch stretnutiach. Keฤ si niektorรญ architekti aย divadelnรญci uvedomili, ลพe preferuje trasu vedรบcu priamoฤiaro popred SND cez peลกiu zรณnu do Eurovea 2, rozpรบtala sa diskusia.
Chopila sa toho spoloฤnosลฅ โStojรญme za kultรบrouโ. Vย diskusiรกch sme vyslovili protesty proti trase, ktorรก je vybratรก tak, aby zlepลกila nรกvลกtevnosลฅ obchodnรฉho komplexu Eurovea 2. Trasa nerozvรญja mestskรบ elektrifikovanรบ sieลฅ, ale sa snaลพรญ priviesลฅ najviac klientov do areรกlu Eurovea 2.
Bude sa to konฤiลฅ 150-metrovรฝm mrakodrapom. Aspoล tak to podรกva nรกลก โbulvรกrโ. Naลกi developeri sa tรฝm โmrakodrapomโ idรบ prezentovaลฅ svetu, ktorรฝ len za vlaลajลกok postavil okolo 200 mrakodrapov vysokรฝch nad 200 m. Aj tu je moลพnรฉ vidieลฅ, ako zaostรกvame za svetom.
Rozdelenรฉ mesto
Elektriฤkovรก trasa by rozdelila nรกmestie na dve ฤasti. Bola by to degradรกcia aย znรกsilnenie vรฝznamnรฉho verejnรฉho priestoru, ktorรฝ prepรกja mesto sย najvรคฤลกou riekou Eurรณpy vo vรคzbe na monument nรกลกho hrdinu M.ย R. ล tefรกnika. Toto rozdelenie by negatรญvne poznaฤilo obraz nรกmestia sย ฤervenรฝmi elektriฤkami.
Vybudovaยญnรญm trate by pribudlo trakฤnรฉ vedenie so stฤบpmi, osvetlenรญm, koฤพajiskom aย vย divadle by sa prejavili vplyvy vibrรกciรญ aย hluku. Divadlo sa chystรก vย lete svoje vstupnรฉ priestory prevรกdzkovo otvoriลฅ do nรกmestia.
Nie je jasnรฉ, ako konkrรฉtne bude na divadlo vplรฝvaลฅ hluk ลกรญriaci sa zย viactonovรฝch kolosov elektriฤiek, ktorรฉ sa vย suterรฉne dotknรบ divadla. Aj dnes je divadlo so 47 decibelmi na hrane hlukovej รบnosnosti.
Technokratickรฉ dรกta nemรดลพu byลฅ rozhodujรบcim faktorom pri posudzovanรญ peลกej zรณny.
Prรญpad Nรกmestia M. R. ล tefรกnika mรก dokonca aj inรฉ pozadie. Vznikalo veฤพmi ลฅaลพko za pรดsobenia primรกtora A. ฤurkovskรฉho, ktorรฉmu M. R. ล tefรกnik neimponoval. Realizรกciou sa stalo nรกmestie nรกrodnรฝm aย sย takรฝmto priestorom je nie moลพnรฉ bulvรกrne manipulovaลฅ.
My sme za ฤias socializmu nezaloลพili ลพiadne monumentรกlne aย ani menลกie nรกmestie vย Bratislave, preto nรกm pripadรก drastickรฉ zasahovaลฅ do tohto nรกmestia. My nemรกme inรฉ, kde by bolo moลพnรฉ dรดstojne slรกviลฅ aย pripomรญnaลฅ naลกu krรกtku histรณriu. Aby sme sa neutvrdzovali, ลพe myslenรญm sme stรกle โVIDIEK EURรPYโ.
Nรกvrh elektriฤkovej trasy schvรกlenej mestom
Koncom roka 2019 bol na magistrรกte hlavnรฉho mesta SR Bratislavy prezentovanรฝ nรกvrh, kadiaฤพ bude vย budรบcnosti viesลฅ elektriฤkovรก traลฅ cez novรฉ centrum metropoly. Na zรกklade porovnania viacerรฝch variantnรฝch rieลกenรญ sa ako najlepลกie ukazuje vedenie trate po Pribinovej ulici, popred Slovenskรฉ nรกrodnรฉ divadlo.
Trasa prepojรญ Ruลพinov sย Petrลพalkou
Peniaze na tento projekt je zatiaฤพ ochotnรก daลฅ iba spoloฤnosลฅ JTRE, ktorรก sama preferovala traลฅ elektriฤky po Pribinovej ulici, ako napokon schvรกlilo mesto. Pรดjde priamo pred obchodnรฝm centrom Eurovea, novรฝm SND aย cez bulvรกr Pribinova, ktorรฝ budรบ lemovaลฅ novรฉ administratรญvne budovy, kancelรกrie ฤi kongresovรฉ centrum.
ล tvrลฅ Eurovea City, ktorรบ elektriฤka obslรบลพi, je ako celok investรญciou JTRE. โTrasa, ktorรบ vybralo mesto, je najlepลกia zย hฤพadiska prepravnej efektivity, rรฝchlosti, priestorovรฝch aย technickรฝch moลพnostรญ, vplyvu na kriลพovatky, investiฤnรฝch aย prevรกdzkovรฝch nรกkladov iย dฤบลพky realizรกcie. Vรฝhodou trasy je najmรค fakt, ลพe je na viac ako 90 percent segregovanรก,โ povedal vรฝkonnรฝ riaditeฤพ spoloฤnosti Pavel Pelikรกn.
Spoloฤnosลฅ JTRE sa eลกte pred tromi rokmi zapojila do diskusie oย smerovanรญ nosnรฉho dopravnรฉho systรฉmu vย Bratislave aย zaviazala sa vรฝznamne prispieลฅ na vybudovanie prepojenia elektriฤky vย trase ล afรกrikovo nรกmestie โ Pribinova โ Koลกickรก โ Ruลพinov.
Traลฅ spojรญ Petrลพalku aย Ruลพinov aย mรก zabezpeฤiลฅ lepลกiu dopravnรบ obsluhu rozvรญjajรบceho sa centra mesta, kde pribudnรบ desaลฅtisรญce ฤพudรญ vย kancelรกriรกch.
โฤo sa tรฝka spoluยญfinancovania, stรกle platรญ, ลพe na proยญjekt vรฝznamne prispejeme. Vรฝลกka prรญspevkov si vyลพiada dohodu vลกetkรฝch zainteresovanรฝch strรกn. Myslรญme si vลกak, ลพe novรก trasa elektriฤky by nemala byลฅ len vย zรกujme samosprรกvy aย developerov vย รบzemรญ, ale aj vย zรกujme ลกtรกtu,โ podotkol P. Pelikรกn.
Realizรกcia trate do 7 rokov
Podฤพa primรกtora hlavnรฉho mesta Matรบลกa Valla je vย blรญzkej dobe oฤakรกvanรฝch vย zรณne takmer 200-tisรญc nรกvลกtevnรญkov denne aย doprava sa jasne ukazuje ako najvรคฤลกรญ potenciรกlยญny problรฉm. Zatiaฤพ sa vลกak vย zรณne jednostranne preferuje automobilovรก doprava.
Elektriฤka predstavuje najkapacitnejลกรญ systรฉm, aย preto je zrejmรฉ, ลพe je nutnรฉ budovaลฅ vย centre elektriฤkovรฉ trate. Na zรกklade toho mesto pracovalo so ลกtyrmi alternatรญvami, ktorรฉ sa snaลพilo podporiลฅ ลกtyrmi nezรกvislรฝmi analรฝzami.
Popri tom zvaลพovalo ฤalลกie kritรฉriรก, konkrรฉtne dopravno-technickรฉ prekรกลพky aย realizovateฤพnosลฅ, dopravnรบ obsluลพnosลฅ, investiฤnรฉ aย prevรกdzkovรฉ nรกklady, verejnรฝ priestor aย ฤas realizรกcie. Vย ฤalลกej fรกze prรญpravy projektu bude spracovanรก dokumentรกcia na รบzemnรฉ rozhodnutie.
Spoloฤnosลฅ JTRE odhaduje, ลพe vรฝstavba elektriฤkovej trate Pribinova โ Koลกickรก by mohla byลฅ reรกlna vย horizonte 4 aลพ 7 rokov. Zรกroveล naฤalej deklaruje ochotu vรฝznamnou mierou prispieลฅ na vรฝstavbu tejto trate, priฤom celkovรฉ nรกklady sรบ odhadovanรฉ vo vรฝลกke 30 mil. โฌ.
Medzi Euroveou aย SND
Odporรบฤanรก trasa po Pribinovej ulici prechรกdza koridorom medzi Euroveou aย SND, ฤo od zaฤiatku viacerรญ povaลพujรบ za znรญลพenie kvality tohto verejnรฉho priestoru.
Podฤพa zรกstupcov magistrรกtu Bratislavy si โnemรดลพeme dovoliลฅ zjednoduลกiลฅ rozhodovanie len na jeden verejnรฝ priestor (SND), pretoลพe vย prรญpade trasy elektriฤky cez novรฉ centrum ide oย komplexnรฝ projekt zย hฤพadiska automobilovej dopravy, verejnej dopravy, peลกieho pohybu aj ostatnรฝch verejnรฝch priestorov.
Akรฝkoฤพvek inรฝ variant ako elektriฤka po Pribinovej by nรกm vรฝrazne zhorลกil verejnรฝ priestor aย dopravu na oveฤพa rozsiahlejลกej ploche aย predฤบลพil jej vรฝstavbu minimรกlne oย dva roky. Pritom dopady kaลพdรฉho roku meลกkania elektriฤky vย รบzemรญ spรดsobia ekonomickรฉ aย spoloฤenskรฉ ลกkody, pretoลพe kaลพdรฝ rok budรบ vย รบzemรญ pรดsobiลฅ ฤalลกie aย ฤalลกie desaลฅtisรญce ฤพudรญ bez zodpovedajรบcej dopravnej obsluhy.โ
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB 5/2020.