Ondrej Horvรกt

V roku 2030 bude Trnava modernรฉ udrลพateฤพnรฉ zelenรฉ mesto, kde sa bude dobre ลพiลฅ, hovorรญ Ondrej Horvรกthย 

Partneri sekcie:

Na ฤele odboru รบzemnรฉho rozvoja a koncepciรญ mestaย Trnava je uลพ ลกtvrtรฝ rok. Po nรกstupe sa rozhodol vyuลพiลฅ uลพ svojim predchodcom โ€žpostavenรฝโ€œ kvalitnรฝ zรกklad, zachovaลฅย  aย kontinuรกlne pokraฤovaลฅ vย napฤบลˆanรญ vรญzie mesta. Jeho predstava je jasnรก.

Trnava 2030, viac zelene vย meste, parkovacia politika, napojenia mesta na okolitรฉ dediny, tzv. gamechanger, Parklife, projekt Depo Trnava ฤi revitalizรกcia ล tefรกnikovej ulice boli tรฉmy nรกลกho rozhovoru s vedรบcim odboru รบzemnรฉho rozvoja a koncepciรญ mestaย Trnava. No nevynechali sme ani takรฉ zรกsadnรฉ otรกzky ako sprรกva mesta, ลกetrenie ฤi kapitรกlovรฉ aktivity aย investรญcia do budรบceho stavu mesta.

ย Uลพ ลกtvrtรฝ rok vediete odbor รบzemnรฉho rozvoja a koncepciรญ mesta Trnava. Vย akom stave ste ho zdedili?

Do Trnavy som priลกiel, keฤ odchรกdzal zย tejto pozรญcie architekt Tomรกลก Guniลก. Doteraz sme veฤพmi dobrรญ kamarรกti. Myslรญm si, ลพe veฤพmi dobre naลกtartoval procesy aย zmenil kurz tejto lode. Je pravda, ลพe bol na tej pozรญcii veฤพmi krรกtko aย nepodarilo sa mu, bohuลพiaฤพ, za takรฝ krรกtky ฤas dokonฤiลฅ niektorรฉ veci. Ale som veฤพmi rรกd vลกetkรฝm, ktorรฉ naลกtartoval. Nebyลฅ jeho, asi by sa Trnava ลฅaลพลกie otรกฤala.

Takลพe toto je kredit, za ktorรฝ som Tomรกลกovi vฤaฤnรฝ. Lebo rozbehnรบลฅ veci je ฤastokrรกt ลฅaลพลกie ako pokraฤovaลฅ aย pracovaลฅ sย tรฝm, ako ten smer bol nastavenรฝ. Za tie ลกtyri roky bolo jasnรฉ, ลพe vedenie mesta chce รญsลฅ spรดsobom, ktorรฝ je modernรฝ aย ktorรฝ myslรญ na kvalitu ลพivota aย kvalitu verejnรฝch priestorov, sluลพieb. To istรฉ sa oฤakรกvalo aj vย rรกmci urbanistickรฉho rozvoja aย vย rรกmci mestotvorby alebo tvorby verejnรฝch priestorov, ฤo ma veฤพmi bavilo.

Revitalizรกcia Obytnรฉho sรบboru gen. Goliana. Architekti: PLURAL, Martin Janฤok, Michal Janรกk, Maroลก Kostelanskรฝ, Zuzana Kovaฤพovรก, Jรกn Augustรญn
Revitalizรกcia Obytnรฉho sรบboru gen. Goliana. Architekti: PLURAL, Martin Janฤok, Michal Janรกk, Maroลก Kostelanskรฝ, Zuzana Kovaฤพovรก, Jรกn Augustรญn | Zdroj: Archรญv Odboru รบzemnรฉho rozvoja a koncepciรญ Mesta Trnava

Trnava rozbeh, ktorรฝ dostala, naplno vyuลพila aย sย prรญchodom primรกtora Petra Broฤku nasadila vyลกลกie tempo. Ten oฤakรกval modernรฉ rieลกenia, to, ลพe budeme sย kolegami prinรกลกaลฅ modernรบ mestotvorbu. Obidvaja sme mali rovnakรบ vรญziu aย vtedy sa vลกetko robรญ lepลกie. Pozitรญvne inลกpirรกcie priลกli zย Holandska, zย Dรกnska, zย krajรญn, ktorรฉ sรบ vย tรฝchto tรฉmach popredu.

Veฤพmi ฤพahko sa nรกm pracovalo, pretoลพe keฤ sme chceli urobiลฅ nieฤo, ฤo nebolo ลกtandardom na Slovensku, tak to ฤพahko prechรกdzalo, lebo sme mohli ukรกzaลฅ kvalitnรฉ prรญklady zo zahraniฤia. Mali sme pripravenรบ pรดdu na to, aby sme mohli robiลฅ veci tak, ako sme ich chceli robiลฅ.

Trnava je krajskรฉ aj okresnรฉ mesto โ€“ ฤo to pre urbanistickรฝ rozvoj znamenรก?

Trnava ako krajskรฉ mesto mรก vย zรกsade rovnakรฉ pozitรญva aย negatรญva ako akรฉkoฤพvek ฤalลกie krajskรฉ mesto. Mรกme dosลฅ veฤพkรฝ prรญsun ฤพudรญ prostrednรญctvom dopravy, ฤi uลพ zย okolitรฝch obcรญ, alebo okresnรฝch miest, ktorรญ idรบ naprรญklad nieฤo vybaviลฅ. ฤŒo je spojenรฉ sย dopravnรฝm zaลฅaลพenรญm. A mรกme aj dosลฅ pracovnรฝch prรญleลพitostรญ, keฤลพe tu mรกme veฤพkรฉ priemyselnรฉ spoloฤnosti.

Na druhej strane to nie je รบplne typickรก situรกcia ako v akomkoฤพvek inom krajskom meste, pretoลพe sme blรญzko Bratislavy. Bratislava nรกm sลฅahuje dosลฅ ฤพudรญ za prรกcou, takลพe na jednej strane sme mesto, do ktorรฉho ฤพudia idรบ za nieฤรญm, na druhej strane zaลพรญvame odliv ฤพudรญ, ktorรญ idรบ do Bratislavy. ฤŒiลพe mรกme takรบ ลกpecifickรบ situรกciu, ktorรบ si uvedomujeme, aย pracujeme sย ลˆou.

Spomenuli ste Trnavu ako mesto pracovnรฝch prรญleลพitostรญ. Paradoxne, vย niektorรฝch firmรกch je zamestnanรฝch viac ฤพudรญ zย inรฝch miest ฤi krajรญn.

To, ako je Trnava koncipovanรก, aย to, ลพe je tak blรญzko Bratislavy โ€“ do 30 minรบt vlakom aย autom podฤพa dopravnej situรกcie do triลกtvrte hodiny โ€“, nรกm spรดsobuje odliv ฤพudรญ. Umiestniลฅ centrรกlu do Bratislavy namiesto do Trnavy je pre vรคฤลกie firmy vรฝhodnejลกie. Preto je v Trnave menej administratรญvnych prรญleลพitostรญ, aย viac to ลฅahรก vรฝrobnรฝ priemysel.

ฤŒo sa tรฝka zamestnanosti, pre Trnavu je charakteristickรฉ, ลพe ฤพudia, ktorรญ pracujรบ vย administratรญve, sa nรกm sลฅahujรบ na deลˆ do Bratislavy aย veฤer sa vracajรบ. Zย okolitรฝch dedรญn aย mesteฤiek mรกme ฤพudรญ, ktorรญ prichรกdzajรบ viac na vรฝrobnรฉ pozรญcie. Aย pravda je, ลพe to zahล•ลˆa aj fakt, ลพe vย Trnave je veฤพa agentรบrnych pracovnรญkov.

Ondrej Horvรกt
Ondrej Horvรกth | Zdroj: Miro Pochyba

Mรกte vย plรกne vytvoriลฅ zosieลฅovanรฉ mesto, ฤo sa tรฝka dopravy, aby bolo rovnako dostupnรฉ peลกรญm, cyklistom, tรฝm ktorรญ dochรกdzajรบ do Trnavy za prรกcou, prรญpadne cez Trnavu do ฤalลกรญch miest?

To, ลพe Trnava je na kriลพovatke medzi Trenฤรญnom, Nitrou, Bratislavou aย komunikรกciรญ D1, R1, je naozaj aj dobrรฉ, aj zlรฉ. Je veฤพmi jednoduchรฉ sa do Trnavy aย zย Trnavy dostaลฅ. Musรญme sย tรฝm pracovaลฅ. Mรกme veฤพmi blรญzko do krajskรฝch miest. Aj Trnavฤania majรบ veฤพmi blรญzko do Bratislavy. Chceme eliminovaลฅ odchod Trnavฤanov alebo dennรบ turistiku za prรกcou.

Musรญme zatraktรญvniลฅ celรฉ mesto natoฤพko, aby sa tu nielen dobre ลพilo, ale aby sa vฤaka tomu, ลพe sa tu ฤพuฤom bude dobre ลพiลฅ, vย meste usรกdzali firmy. ฤŒรญm menej budรบ ฤพudia motivovanรญ dochรกdzanรญm, tรฝm viac sa nรกm podarรญ si ich tu udrลพaลฅ. Ak ฤพudia nechcรบ cestovaลฅ zย dobrรฉho mesta, zvyลกuje to tlak na zamestnรกvateฤพov. A tรฝm viac sa im oplatรญ prรญsลฅ za vysokokvalifikovanรฝmi ฤพuฤmi sem.

Akรฉ urbanistickรฉ kvality mรก mesto aย ako vidรญte jeho urbanistickรฝ rozvoj?

Trnava mรก vรฝhodu, ลพe je jednรฝm zย mรกla kompaktnรฝch miest. Vieme zย nej spraviลฅ aj sย malou snahou veฤพmi dobre dostupnรฉ miesto. ฤŒi uลพ pre peลกรญch, cyklistov, alebo inรบ formu udrลพateฤพnej dopravy. Vฤaka svojmu skoro kruhovรฉmu pรดdorysu mรก dobrรฉ predpoklady staลฅ sa tzv. 15-minรบtovรฝm mestom. Vedenie mesta to povaลพuje za jednu kvalรญt, ktorรฉ chce ponรบknuลฅ svojim obyvateฤพom.

Kompaktnosลฅ Trnavy je รบplne najvรคฤลกia vรฝhoda. Aj mierka mesta โ€“ 70 000 ฤพudรญ โ€“ sa ukazuje ako veฤพmi vhodnรก na prรญjemnรฝ, dobrรฝ ลพivot. Nie je tu tlak dopravy ani prehnanรฉho developmentu vย sรบvislosti s mierkou. Keฤ sme pripravovali niektorรฉ sรบลฅaลพe, jedna zย pozitรญvnych vecรญ, ktorรฉ vyplynuli zย charakteru Trnavy, bola prรกve jej mierka. Aย tรก prinรกลกa povinnosลฅ sย ลˆou ฤalej pracovaลฅ tak, aby sa toto kompaktnรฉ miesto nerozliezlo, aby tรก mierka zrazu nepreskoฤila do nieฤoho, ฤo nie je pre Trnavu vhodnรฉ. Aby sa dobre nastavil rozvoj mesta.

Naลกou รบlohou je udrลพaลฅ jeho pozitรญva โ€“ kompaktnosลฅ aย mierku โ€“ aย zรกroveลˆ eliminovaลฅ negatรญva, ktorรฉ sรบ spojenรฉ sย tรฝm, ลพe ide o radiรกlu. Takลพe nรกm vznikajรบ neurรกlne dopravnรฉ body, ktorรฉ musรญme vyrieลกiลฅ. Doprava je vย rรกmci Trnavy jedna zย najdรดleลพitejลกรญch vecรญ.

Zmena paradigmy vย rรกmci dopravy je asi to, ฤomu sa najviac venujeme, ฤi uลพ ide oย rozลกรญrenie udrลพateฤพnosti dopravy, ale aj zefektรญvnenie klasickej automobilovej dopravy. Rieลกime momentรกlne aj รบplne novรบ vรญziu mestskej autobusovej dopravy a verejnej dopravy ako takej.

Primรกtor Bratislavy zรกpasรญ sย nedostatkom financiรญ. Ako je na tom sย financiami Trnava?

Ako menลกie krajskรฉ mesto sme moลพno oveฤพa ฤalej od politiky ako mesto Bratislava. To, sย ฤรญm sa potรฝka Bratislava, ลพe mรก samostatnรฝ zรกkon oย Bratislave, ktorรฝ je moลพno niekedy centrom pozornosti, alebo ลพe sรบ okolo neho spory a mesto musรญ vย rรกmci vzลฅahov debatovaลฅ sย vlรกdou, to my nemรกme.

Samozrejme, keฤ chce mesto alebo samosprรกva robiลฅ konkrรฉtnejลกie veci, nezaobรญde sa bez toho, aby ich koordinovala sย inลกtitรบciami na ลกtรกtnej รบrovni. Keฤ robรญme zmeny vย doprave, musรญme rokovaลฅ sย ministerstvom dopravy. Keฤ robรญme zeleno-modrรฉ opatrenia alebo akรฉkoฤพvek inรฉ projekty, musรญme to konzultovaลฅ na jednotlivรฝch ministerstvรกch, respektรญve so ลกtรกtnymi inลกtitรบciami. Samozrejme, vย rรกmci rรดznych vรฝziev, ktorรฝch sa Trnava zรบฤastลˆuje alebo zย ktorรฝch chce ฤerpaลฅ, je potrebnรฉ, aby sme vedeli, ฤo sรบ tie dรดleลพitรฉ body, ktorรฉ musรญme bezpodmieneฤne splniลฅ.

Mestskรฝ blok Spartakovskรก v Trnave. Architekti: Sadovsky & Architects + Marko & Placemakers
Mestskรฝ blok Spartakovskรก v Trnave. Architekti: Sadovsky & Architects + Marko & Placemakers | Zdroj: Archรญv Odboru รบzemnรฉho rozvoja a koncepciรญ Mesta Trnava

Komunikรกcia je intenzรญvna, ale nemyslรญm si, ลพe je takรก problematickรก ako vย prรญpade Bratislavy. Tรฝm, ลพe Trnava nie je spรกdovรฉ mesto pre takรฝ veฤพkรฝ regiรณn, akรฝm je Bratislava, aย nemรก takรฝ nรกpor โ€žcezpoฤพnรฝchโ€œ (dennรฝ nรกrast/รบbytok poฤtu obyvateฤพov sa pohybuje okolo 10 โ€“ 20 %), vย rรกmci mesta sa starรกme oย 70 โ€“ 75 000 ฤพudรญ a je to zvlรกdnuteฤพnejลกie aj vo vzลฅahu k prihlรกsenรฝm obyvateฤพom. Nie je takรฉ, ako keฤ to Bratislave narastie moลพno dvojnรกsobne.

ฤŒo sa tรฝka ฤerpania peลˆazรญ, Trnava je jedno zย najlepลกรญch miest vย oblasti finanฤnรฉho zdravia. Je to najmรค preto, lebo sa snaลพรญme ฤerpaลฅ rรดzne formy dotรกciรญ alebo vyuลพรญvaลฅ rรดzne formy vรฝziev, ktorรฉ mรดลพu pomรดcลฅ akejkoฤพvek samosprรกve zlepลกiลฅ finanฤnรฉ zdroje. To si myslรญm, ลพe je vย Trnave na ลกpiฤkovej รบrovni.

Nรกลก Odbor strategickรฉho plรกnovania a projektovรฉho manaลพmentu je jeden zย najdรดleลพitejลกรญch aย najkompetentnejลกรญch. Vฤaka tomu mรกme finanฤnรฉ zdravie dobrรฉ. ฤŒerpanรญm financiรญ vย kombinรกcii s vlastnรฝmi investรญciami to vieme namieลกaลฅ tak, aby sme mali vyrovnanรฝ rozpoฤet aย vedeli viesลฅ dostatok investiฤnรฝch aktivรญt.

Na ฤom vย meste ลกetrรญte aย na ฤom, naopak, nechcete ลกetriลฅ?

Ako kaลพdรฝ sprรกvny gazda (samosprรกva) sa snaลพรญme drลพaลฅ veฤพmi na uzde beลพnรบ spotrebu. Je to naprรญklad efektivizรกcia sprรกvy mesta, ฤo sa tรฝka poriadku, starostlivosti oย zeleลˆ alebo ฤo sa tรฝka nejakรฝch beลพnรฝch vรฝdavkov, ktorรฉ mesto mรก na svoje fungovanie. Tam sa vย rรกmci rozpoฤtu aย fungovania snaลพรญme zefektรญvniลฅ procesy tak, aby sa na beลพnรฉ veci nemuselo dรกvaลฅ veฤพmi veฤพa peลˆazรญ. Oย to viac prostriedkov vieme alokovaลฅ na kapitรกlovรฉ aktivity aย investรญciu do budรบceho stavu mesta.

Parkovacia politika vย meste ฤasto narรกลพa na odpor. Nie je to inak ani vย Trnave. Aktuรกlna je parkovacia politika platnรก od roku 2021 aย mรก mnohรฝch odporcov. Vย sรบvislosti sย parkovacou politikou bola vย jรบni 2023 vyhlรกsenรก petรญcia za vaลกe odvolanie, vย januรกri tohto roka bolo referendum, vย ktorom mohli obyvatelia rozhodnรบลฅ oย zruลกenรญ parkovacej politiky (bolo neplatnรฉ, podporilo ho 15ย 500 ฤพudรญ). Aktuรกlne je vย zastupiteฤพstve novรฝ nรกvrh vลกeobecne zรกvรคznรฉho nariadenia (VZN) o parkovanรญ. Vย ฤom je nรกvrh inovatรญvny? Budรบ odporcovia spokojnรญ?

V parkovacej politike aย regulรกcii parkovania sme za poslednรฝ rok, rok aย pol zรกsadne pokroฤili. Vลกetky รบpravy, ktorรฉ sa priebeลพne na VZN robia, vychรกdzajรบ uลพ zย konkrรฉtnej praxe, testovania systรฉmu, participรกcie. Zmena VZN prinรกลกa zรกsadnรฉ zjednoduลกenie aย zรกroveลˆ rozลกiruje vรฝhody pre rezidentov.

Zรกroveลˆ ale musรญ systรฉm zostaลฅ รบฤinnรฝ aย musรญ prinรกลกaลฅ jednoduchลกie parkovanie pre obyvateฤพov Trnavy. Uลพ teraz vieme, ลพe vย zavedenรฝch zรณnach sa dosiahla lepลกia dostupnosลฅ parkovania, sรบ prehฤพadnejลกie aย zvรฝลกila sa bezpeฤnosลฅ iย kvalita verejnรฝch priestorov. Vลพdy sa nรกjdu aj skupiny ฤพudรญ, ktorรฝm systรฉm zย toho-ktorรฉho dรดvodu nevyhovuje, no naลกลฅastie prax ukรกzala, ลพe pozitรญvnych prรญnosov je vรฝrazne viac.

Komunitnรก klubovลˆa Pyลพamo. Architekti: Atelier Traum, Oliver Hacaj, Marek Malฤek
Komunitnรก klubovลˆa Pyลพamo. Architekti: Atelier Traum, Oliver Hacaj, Marek Malฤek | Zdroj: Archรญv Odboru รบzemnรฉho rozvoja a koncepciรญ Mesta Trnava

Ako mesto spolupracuje sย inรฝmi samosprรกvami a developermi?

Sย inรฝmi samosprรกvami spolupracujeme na vลกetkรฝch รบrovniach, ฤi uลพ na zรกklade zdruลพenia K8, alebo vย mojom prรญpade je to A8 (spolupracujeme aย vymieลˆame si informรกcie na รบrovni hlavnรฝch architektov krajskรฝch miest).

Rovnako si myslรญm, ลพe รšnia miest Slovenska je dobrรก platforma, v rรกmci ktorej sa spolupracuje na รบrovni samosprรกv. Pri vzลฅahu sย developermi je to vลพdy oย korektnรฝch pragmatickรฝch vzลฅahoch, no vรฝsledok vลพdy musรญ byลฅ kvalitnejลกie mesto. Uvedomujeme si, ลพe samosprรกva mรก pri vรคฤลกine stavebnej ฤinnosti vย meste len koordinaฤnรบ aย regulaฤnรบ รบlohu, no oย to je dรดleลพitejลกia.

Developeri sรบ hybnou silou, ale musia vedieลฅ, akรฉ sรบ pravidlรก. Bez dobrรฉho, otvorenรฉho, รบprimnรฉho vzลฅahu so โ€žstakeholdermiโ€œ by Trnava nenapredovala tak dobre, ako napreduje. Sย developermi sa snaลพรญme akรฉkoฤพvek zรกmery otvorene konzultovaลฅ aย zย ich strany oฤakรกvame, ลพe ich nรกpady prรญdu ฤo najskรดr, aby sme ich mohli รบฤinne aย bezbolestne korigovaลฅ.

Kto je jeden zย takรฝch najvรคฤลกรญch developerov vย rรกmci Trnavy?

Vย meste nie je usadenรฝch toฤพko realitnรฝch hrรกฤov ako vย Bratislave, ฤo je logickรฉ. No zรกroveลˆ sa Trnavu svojimi aktivitami snaลพรญme viac dostaลฅ na mapu, aby sa zvรฝลกila konkurencia aย tรฝm aj kvalita vย rรกmci realitnรฉho trhu.

Mesto Trnava zรญskava projekty cez urbanisticko-architektonickรฉ sรบลฅaลพe. Preฤo ste sa rozhodli รญsลฅ touto cestou?

Prvรฉ pilotnรฉ sรบลฅaลพe, ktorรฉ sme vย meste mali, rozbiehal eลกte Tomรกลก Guniลก. Myลกlienka bola spoloฤnรก. Primรกtor aย hlavnรฝ architekt videli potenciรกl kvality, ktorรก za tรฝm je. Najviac sa to vลกak rozbehlo poslednรฉ roky, keฤ sme sa na to zaฤali eลกte viac sรบstrediลฅ, veฤพa sme sa uลพ nauฤili aย sme skรบsenejลกรญ.

Je naลกรญm prvoradรฝm cieฤพom, aby ฤokoฤพvek, ฤo vo verejnom priestore robรญme, naprรญklad vnรบtrobloky sรญdlisk alebo naลกe verejnรฉ budovy, alebo urbanistickรฝ rozvoj, malo silnรบ kvalitu. Ako nรกลก najvhodnejลกรญ nรกstroj vnรญmame sรบลฅaลพe nรกvrhov vย rรดznych podobรกch. Je potrebnรฉ povedaลฅ, ลพe kapacitne je to zย investรญciรญ, ktorรฉ robรญme, moลพno polovica, ostatnรฉ musรญme robiลฅ klasickรฝmi obchodnรฝmi sรบลฅaลพami sย aplikovanรญm kvalitatรญvnych kritรฉriรญ.

Nedรกvno boli vyhlรกsenรฉ vรฝsledky medzinรกrodnej verejnej urbanisticko-krajinรกrskej sรบลฅaลพe na podobu novej mestskej ลกtvrte. Ako ich hodnotรญte?

Po roku aย pol prรญprav sme zรญskali partnera, sย ktorรฝm budeme ฤalej spolupracovaลฅ na prรญprave regulรกcie tohto รบzemia na vรฝchode Trnavy. Je to cca 150 ha รบzemie, ktorรฉ bolo uลพ 50 rokov rezervovanรฉ ako rozvojovรฉ. Ale aj keฤ ide o 150 ha, do tohto momentu to nebolo รบplne dostatoฤne aย kvalitne, podrobne spracovanรฉ tak, aby sme vedeli, kam toto รบzemie bude smerovaลฅ.

Preto sme vyhlรกsili medzinรกrodnรบ urbanistickรบ sรบลฅaลพ. Aby kvalita, ktorรก prรญde aย ktorรก nรกm moลพno urฤรญ smer, bola nespochybniteฤพnรก. Aby bola obhรกjiteฤพnรก pred budรบcimi politickรฝmi tlakmi. Ja som veฤพmi spokojnรฝ sย tรฝm, ako to dopadlo. Zรญskali sme ลกpiฤkovรฝ eurรณpsky ateliรฉr, ktorรฝ sa sรบstredรญ na tieto typy projektov aย je vย tom dobrรฝ. Zย hฤพadiska vรญลฅaznรฝch projektov sรบ โ€žusadenรญโ€œ vย strednej Eurรณpe.

Vย minulosti mali jeden projekt vย Trenฤรญne, vย ฤŒechรกch majรบ niekoฤพko projektov, vย Bratislave pomรกhajรบ pri jednom ลกpiฤkovom developerskom projekte. Takลพe si myslรญm, ลพe chรกpu lokรกlne ลกpecifikรก nรกลกho trhu. Myslรญm si, ลพe sme zรญskali fantastickรฉho partnera pre tento typ zรกkazky.

Tieto lokรกlne ลกpecifikรก budรบ rozvรญjaลฅ so slovenskรฝm lokรกlnym ateliรฉrom alebo nie? Budรบ spolupracovaลฅ sย druhรฝm architektonickรฝm ateliรฉrom?

Mandaworks AB zo ล tokholmu iลกli do projektu samostatne โ€“ nezobrali si kย sebe lokรกlneho partnera. Projektovรฝm lรญdrom pre trnavskรบ ลกtvrลฅ โ€žParklifeโ€œ je ฤeskรฝ urbanista Cyril Pavlรบ. Sย ฤeskรฝmi ateliรฉrmi Trnava uลพ niekoฤพko rokov รบspeลกne spolupracuje. ฤŒiลพe ide o kombinรกciu lokรกlnych znalostรญ a zรกroveลˆ kvality, ktorรบ mรดลพeme dostaลฅ od zahraniฤnรฉho partnera.

ฤŒo v danej lokalite plรกnujete? Mรดลพete to, prosรญm, bliลพลกie ลกpecifikovaลฅ?

Momentรกlne ideme pracovaลฅ na urbanistickej ลกtรบdii, ktorรก bude tvoriลฅ podklad zmeny รบzemnรฉho plรกnu. Tรกto zmena bude regulรกciou toho, ฤo do budรบcnosti bude moลพnรฉ vย  celej tejto lokalite aย ako sa kย nej developersky sprรกvaลฅ. Tento proces sย  majiteฤพmi pozemkov รบzko komunikujeme aย prizรฝvame ich ku kaลพdรฉmu jednรฉmu ลกtรกdiu rozvoja alebo prรญpravy zmien aย doplnkov.

Vฤaka tomu rozumejรบ, ลพe ideme iba regulovaลฅ toto รบzemie, ideme nastaviลฅ to, akรฉ pravidlรก budรบ vย tomto รบzemรญ platiลฅ. Akย sa bavรญme oย tom, ฤo konkrรฉtne tam mรก byลฅ, tak jednoducho povedanรฉ, je to plnohodnotnรฉ rozลกรญrenie mesta so vลกetkรฝm, ฤo kย tomu patrรญ. Bรฝvanie, prรกca, obฤianska vybavenosลฅ ako ลกkoly, ลกkรดlky, zdravotnรญcke zariadenia, ale aj komunitnรฉ centrรก, ลกportoviskรก aย vย neposlednom rade zรกsadne dรดleลพitรก zeleno-modrรก infraลกtruktรบra, kย tomu kvalitnรฉ verejnรฉ priestory. To celรฉ bude stรกลฅ na silnej kostre dopravy aย technickej infraลกtruktรบry.

Napriek tomu, ลพe to nie sรบ mestskรฉ pozemky, to vyzerรก tak, ลพe budeme vedieลฅ usmerniลฅ vรฝstavbu aย rozvoj vย tejto lokalite smerom ako to mesto zamรฝลกฤพa aย spรดsobom ktorรฝ architekti z Mandaworks AB navrhli.

Ondrej Horvรกt
Ondrej Horvรกth | Zdroj: Miro Pochyba

Ako reagujete na slovรก starostu bratislavskej Raฤe Michala Drotovรกna, ktorรฝ na sociรกlnej sieti napรญsal: โ€žTrnava je dlhoroฤnรฉ mesto, kde klesรก poฤet obyvateฤพov, dopyt tam takรฝto nikdy nebude. Jedine, ak by to bola lowcostovรก alternatรญva BA aย bรฝvali tam pendleri.โ€œ?

Ja som straลกne rรกd, ลพe vย histรณrii bolo veฤพmi veฤพa prorokov aย veฤพa zย nich bolo nakoniec ฤaleko od toho, ako to skutoฤne dopadlo. Trnava neskvalitลˆuje priestory alebo mesto ako takรฉ, nezlepลกuje urbanizmus aย celkovรฝ rozvoj samoรบฤelne. Robรญme to preto, aby to bolo jedno zย najlepลกรญch miest na Slovensku. Robรญme to vย kaลพdej moลพnej sfรฉre. Verรญme tomu, ลพe kvalita samotnรก bude ฤasom magnetom.

Keฤ sa niekto rozhoduje, kde chce ลพiลฅ, rozmรฝลกฤพa oย dostupnosti aย nevyhovuje mu najruลกnejลกรญ ลพivot ako naprรญklad vย Bratislave, zรกroveลˆ vลกak nechce ลพiลฅ vย satelitnej dedine okolo โ€“ hฤพadรก kvality mesta โ€“, vtedy chceme byลฅ najlepลกรญ v okolรญ, ฤo sa tรฝka kvality ลพivota. Plรกn je, ลพe keฤ sa niekto rozhoduje, ฤi bude bรฝvaลฅ vย Seredi, Hlohovci, Senci, Pezinku, Modre, vย Stupave, nakoniec sa rozhodne pre Trnavu, lebo je na vlakovej trati, kde som za 30 minรบt na bratislavskej hlavnej stanici aย za triลกtvrte hodiny autom vย centre.

Aย keฤ si porovnรกm, ako sa ลพije vย Senci, ako dobre sa ลพije vย Stupave aย ako dobre sa ลพije vย Galante, tak si budem vedieลฅ zhodnotiลฅ, ลพe Trnava je miesto, kde si idem hฤพadaลฅ nehnuteฤพnosลฅ.

Vย akom stave je dnes projekt Depo park Trnava?

Momentรกlne sme vย ลกtรกdiu uzatvรกrania dohรดd so ลพeleznicami tak, aby sme mohli naplno rozbehnรบลฅ ten projekt. Jedna vec je pripraviลฅ na to sรบลฅaลพ, ktorรก bola jednรฝm zย nรกstrojov, ako sme chceli rรดzne ลพeleznice presvedฤiลฅ, ลพe mรกme dobrรฉ zรกmery aย oplatรญ sa sย nami spolupracovaลฅ. Teraz uzatvรกrame zmluvnรฉ vzลฅahy tak, aby sme vedeli projekt rozbehnรบลฅ. Ale vieme, ลพe vย najbliลพลกรญch mesiacoch sa uลพ rozbehne projektovanie.

Bytovรฝ dom s polyfunkciou Halenรกrska โ€“ Dolnopotoฤnรก โ€“ Paulรญnska. Architekti: B.K.P.ล .
Bytovรฝ dom s polyfunkciou Halenรกrska โ€“ Dolnopotoฤnรก โ€“ Paulรญnska. Architekti: B.K.P.ล . | Zdroj: Archรญv Odboru รบzemnรฉho rozvoja a koncepciรญ Mesta Trnava

Obnova verejnรฉho priestoru ล tefรกnikovej ulice vziลกla taktieลพ zo sรบลฅaลพe. Vย akom stave je momentรกlne projekt?

Tam sa odovzdal projekt pre รบzemnรฉ konanie, ฤo je super. Mรกme to dokonca vย pripomienkovom konanรญ aย ฤakรกme, ako sa vyvล•bia pripomienky. Na ล tefรกnikovej plรกnujeme veฤพkรฉ zmeny โ€“ zย beลพnej automobilovej ulice 20. storoฤia chceme spraviลฅ peลกiu zรณnu sย moลพnosลฅou vjazdu len pre rezidentov a obsluhu.

Nie vลพdy to vnรญmajรบ ฤพudia, ktorรญ tam majรบ svoje zabehanรฉ prevรกdzky, pozitรญvne aย vznikajรบ aj protitlaky a pripomienky. Je vลกak potrebnรฉ si uvedomiลฅ, ลพe kvalitnรฉ prรญjemnรฉ centrum mesta mรก vyzeraลฅ zรกsadne inak, ako dnes vyzerรก ล tefรกnikova ulica.

Keฤ hovorรญte, ลพe to je viac automobilovรก ulica, vo svete je viacero prรญkladov, ลพe keฤ sa odstrรกnila doprava aย priestor sa sprรญstupnil pre peลกรญch, retailovรฉ priestory sa rozrรกstli aย mali vรคฤลกรญ profit. Oฤakรกvate nieฤo podobnรฉ aj na ล tefรกnikovej?

To tak bude, to mรกme overenรฉ. Mรดลพeme to vidieลฅ na situรกcii, keฤ sme zmenili nรกmestie SNP. Eลกte minulรฝ rok, respektรญve, eลกte keฤ sa zaฤalo vย 2021 robiลฅ, bolo klasickou automobilovou ulicou sย tzv. on street parkingom aย teraz tam mรกme terasy kaviarnรญ aย ฤพudรญ, ktorรญ sa prechรกdzajรบ.

Celkovรก kvalita priestoru iลกla hore. My tie dรดkazy mรกme, nemรดลพeme vลกak ignorovaลฅ tรฝch, ktorรญ sa tejto zmeny obรกvajรบ. Musรญme sย nimi komunikovaลฅ, musรญme vysvetฤพovaลฅ vรฝhody aย รกno, keฤ tam je naprรญklad prรกvnickรก kancelรกria, ktorรก poskytovala ฤพuฤom komfort dopravy autom, namiesto nej tam moลพno bude kaviareลˆ alebo nieฤo, ฤo bude oveฤพa vhodnejลกie pre tieto ฤasti mesta v peลกej ulici.

Depo park Trnava. Architekti: Kuklica Smerek architekti, Peter Kuklica, Martin Smerek, Erik Hornรกฤek, Radovan Szabรณ, spoluprรกca: Ateliรฉr Partero โ€“ krajinnรก architektรบra, Miestor โ€“ technickรฉ rieลกenie.
Depo park Trnava. Architekti: Kuklica Smerek architekti, Peter Kuklica, Martin Smerek, Erik Hornรกฤek, Radovan Szabรณ, spoluprรกca: Ateliรฉr Partero โ€“ krajinnรก architektรบra, Miestor โ€“ technickรฉ rieลกenie. | Zdroj: Archรญv Odboru รบzemnรฉho rozvoja a koncepciรญ Mesta Trnava

Vย Trnave je nedostatok zelene. Ako ju mesto plรกnuje vrรกtiลฅ do mesta?

Trnava je krajskรฉ mesto sย jednรฝm zย najniลพลกรญch pokrytรญ kvalitnou alebo verejnou zelene โ€“ vย katastri mรกme iba 2 % pokrytรฉ stromami. Nemรกme takรบ vรฝhodu ako Bratislava, Trenฤรญn alebo Banskรก Bystrica, kde prรญrodnรฉ รบtvary vย rรกmci katastra prinรกลกajรบ mestu prรญrodu. My sme uprostred polรญ, na rovine, nemรกme rieku, mรกme tu pรกr malรฝch vodnรฝch tokov, ktorรฉ nie sรบ vรดbec rekreaฤnรฉ aย nemajรบ takรบ veฤพkosลฅ, aby ochladzovali mesto. Je to ลฅaลพkรฉ zmeniลฅ vย takej miere, aby tu boli stovky hektรกrov zelene navyลกe.

Primรกtor Broฤka sa do toho pustil aย urฤil to ako jednu zย najvรคฤลกรญch priorรญt. Teraz mรกme uลพ zrealizovanรฉ prvรฉ zelenรฉ projekty, naprรญklad lokalitu ล trky, Agรกtka, Ruลพovรฝ park ฤi uลพ len zรกsadnรฉ zvรฝลกenie kaลพdoroฤnej vรฝsadby stromov.

Na stole je zรกroveลˆ ฤalลกรญch niekoฤพko desiatok projektov obnovy krajiny, revitalizรกcie sรญdliskovรฝch vnรบtroblokov, projekty na zadrลพiavanie vody vย รบzemรญ, projekty na zvรฝลกenie ekostability aย zvรฝลกenie biodiverzity v meste. Verรญm, ลพe keฤ sa bavรญme oย vรฝhฤพade 2030 โ€“ 2040, budeme maลฅ stovky novรฝch hektรกrov kvalitnej zelene.

Ako vidรญte Trnavu vย roku 2030?

Bude to kvalitnรฉ mesto sย modernรฝmi verejnรฝmi priestormi, inkluzรญvne. ฤŒi uลพ obyvatelia rรดzneho veku, alebo sociรกlneho pozadia sa budรบ cรญtiลฅ bezpeฤne, prรญjemne. Bude sa tu dobre bรฝvaลฅ aย bude tu dostatok pracovnรฝch prรญleลพitostรญ. Bude tu dobrรก synergia samosprรกvy, obyvateฤพov, ลกtudentov na vysokรฝch ลกkolรกch aย firiem, ktorรฉ tu existujรบ aย potrebujรบ absolventov. Bude to mesto oveฤพa zelenลกie, to je jedna zย najdรดleลพitejลกรญch vecรญ, keฤลพe Trnava, ako som spomenul, trpรญ nedostatkom zelene. Ak to zhrniem, vย 2030 bude Trnava modernรฉ udrลพateฤพnรฉ zelenรฉ mesto, kde sa bude dobre ลพiลฅ.

Ste tu ลกลฅastnรฝ?

รno, to je bez debaty.

Ondrej Horvรกth (45)ย  absolvoval Fakultu architektรบry STU v Bratislave. Ako architekt zรญskaval skรบsenosti v slovenskรฝch ateliรฉroch (SPDe, Bogรกr-Krรกlik-Urban, Siebert-Talaลก), v zahraniฤnรฝch v USA (CJMW architects, Bromley–Caldari) a v รrsku u Fitzpatrick&Mays. Nรกsledne zaloลพil ateliรฉr an@arch so zameranรญm prevaลพne na rezidenฤnรฉ projekty. Tรฉme verejnรฝch priestorov sa zaฤal venovaลฅ na prelome milรฉnia pri pravidelnรฝch workshopoch Living Underground organizovanรฝch ลพilinskou Stanicou ako รบฤastnรญk, neskรดr lektor.

Od roku 2020, po presลฅahovanรญ sa do Trnavy, vedie na meste odbor รบzemnรฉho rozvoja a koncepciรญ. Mรก zodpovednosลฅ za trnavskรฝ รบzemnรฝ plรกn, verejnรฉ priestory, mestskรฉ rozvojovรฉ a developerskรฉ projekty a koordinuje investiฤnรบ ฤinnosลฅ v รบzemรญ. Trnava za jeho pรดsobenia dostala od Slovenskej komory architektov ocenenie โ€žPatrรณn architektรบryโ€ za prรญkladnรฝ postup samosprรกvy pri prรญprave verejnรฝch investรญciรญ formou sรบลฅaลพe nรกvrhov. S manลพelkou Tatianou ลพije pri Trnave. Okrem architektรบry a mestskรฉho rozvoja sa angaลพuje aj v kynolรณgii.

Najฤรญtanejลกie