V roku 2030 bude Trnava modernรฉ udrลพateฤพnรฉ zelenรฉ mesto, kde sa bude dobre ลพiลฅ, hovorรญ Ondrej Horvรกthย
Na ฤele odboru รบzemnรฉho rozvoja a koncepciรญ mestaย Trnava je uลพ ลกtvrtรฝ rok. Po nรกstupe sa rozhodol vyuลพiลฅ uลพ svojim predchodcom โpostavenรฝโ kvalitnรฝ zรกklad, zachovaลฅย aย kontinuรกlne pokraฤovaลฅ vย napฤบลanรญ vรญzie mesta. Jeho predstava je jasnรก.
Trnava 2030, viac zelene vย meste, parkovacia politika, napojenia mesta na okolitรฉ dediny, tzv. gamechanger, Parklife, projekt Depo Trnava ฤi revitalizรกcia ล tefรกnikovej ulice boli tรฉmy nรกลกho rozhovoru s vedรบcim odboru รบzemnรฉho rozvoja a koncepciรญ mestaย Trnava. No nevynechali sme ani takรฉ zรกsadnรฉ otรกzky ako sprรกva mesta, ลกetrenie ฤi kapitรกlovรฉ aktivity aย investรญcia do budรบceho stavu mesta.
ย Uลพ ลกtvrtรฝ rok vediete odbor รบzemnรฉho rozvoja a koncepciรญ mesta Trnava. Vย akom stave ste ho zdedili?
Do Trnavy som priลกiel, keฤ odchรกdzal zย tejto pozรญcie architekt Tomรกลก Guniลก. Doteraz sme veฤพmi dobrรญ kamarรกti. Myslรญm si, ลพe veฤพmi dobre naลกtartoval procesy aย zmenil kurz tejto lode. Je pravda, ลพe bol na tej pozรญcii veฤพmi krรกtko aย nepodarilo sa mu, bohuลพiaฤพ, za takรฝ krรกtky ฤas dokonฤiลฅ niektorรฉ veci. Ale som veฤพmi rรกd vลกetkรฝm, ktorรฉ naลกtartoval. Nebyลฅ jeho, asi by sa Trnava ลฅaลพลกie otรกฤala.
Takลพe toto je kredit, za ktorรฝ som Tomรกลกovi vฤaฤnรฝ. Lebo rozbehnรบลฅ veci je ฤastokrรกt ลฅaลพลกie ako pokraฤovaลฅ aย pracovaลฅ sย tรฝm, ako ten smer bol nastavenรฝ. Za tie ลกtyri roky bolo jasnรฉ, ลพe vedenie mesta chce รญsลฅ spรดsobom, ktorรฝ je modernรฝ aย ktorรฝ myslรญ na kvalitu ลพivota aย kvalitu verejnรฝch priestorov, sluลพieb. To istรฉ sa oฤakรกvalo aj vย rรกmci urbanistickรฉho rozvoja aย vย rรกmci mestotvorby alebo tvorby verejnรฝch priestorov, ฤo ma veฤพmi bavilo.
Trnava rozbeh, ktorรฝ dostala, naplno vyuลพila aย sย prรญchodom primรกtora Petra Broฤku nasadila vyลกลกie tempo. Ten oฤakรกval modernรฉ rieลกenia, to, ลพe budeme sย kolegami prinรกลกaลฅ modernรบ mestotvorbu. Obidvaja sme mali rovnakรบ vรญziu aย vtedy sa vลกetko robรญ lepลกie. Pozitรญvne inลกpirรกcie priลกli zย Holandska, zย Dรกnska, zย krajรญn, ktorรฉ sรบ vย tรฝchto tรฉmach popredu.
Veฤพmi ฤพahko sa nรกm pracovalo, pretoลพe keฤ sme chceli urobiลฅ nieฤo, ฤo nebolo ลกtandardom na Slovensku, tak to ฤพahko prechรกdzalo, lebo sme mohli ukรกzaลฅ kvalitnรฉ prรญklady zo zahraniฤia. Mali sme pripravenรบ pรดdu na to, aby sme mohli robiลฅ veci tak, ako sme ich chceli robiลฅ.
Trnava je krajskรฉ aj okresnรฉ mesto โ ฤo to pre urbanistickรฝ rozvoj znamenรก?
Trnava ako krajskรฉ mesto mรก vย zรกsade rovnakรฉ pozitรญva aย negatรญva ako akรฉkoฤพvek ฤalลกie krajskรฉ mesto. Mรกme dosลฅ veฤพkรฝ prรญsun ฤพudรญ prostrednรญctvom dopravy, ฤi uลพ zย okolitรฝch obcรญ, alebo okresnรฝch miest, ktorรญ idรบ naprรญklad nieฤo vybaviลฅ. ฤo je spojenรฉ sย dopravnรฝm zaลฅaลพenรญm. A mรกme aj dosลฅ pracovnรฝch prรญleลพitostรญ, keฤลพe tu mรกme veฤพkรฉ priemyselnรฉ spoloฤnosti.
Na druhej strane to nie je รบplne typickรก situรกcia ako v akomkoฤพvek inom krajskom meste, pretoลพe sme blรญzko Bratislavy. Bratislava nรกm sลฅahuje dosลฅ ฤพudรญ za prรกcou, takลพe na jednej strane sme mesto, do ktorรฉho ฤพudia idรบ za nieฤรญm, na druhej strane zaลพรญvame odliv ฤพudรญ, ktorรญ idรบ do Bratislavy. ฤiลพe mรกme takรบ ลกpecifickรบ situรกciu, ktorรบ si uvedomujeme, aย pracujeme sย ลou.
Spomenuli ste Trnavu ako mesto pracovnรฝch prรญleลพitostรญ. Paradoxne, vย niektorรฝch firmรกch je zamestnanรฝch viac ฤพudรญ zย inรฝch miest ฤi krajรญn.
To, ako je Trnava koncipovanรก, aย to, ลพe je tak blรญzko Bratislavy โ do 30 minรบt vlakom aย autom podฤพa dopravnej situรกcie do triลกtvrte hodiny โ, nรกm spรดsobuje odliv ฤพudรญ. Umiestniลฅ centrรกlu do Bratislavy namiesto do Trnavy je pre vรคฤลกie firmy vรฝhodnejลกie. Preto je v Trnave menej administratรญvnych prรญleลพitostรญ, aย viac to ลฅahรก vรฝrobnรฝ priemysel.
ฤo sa tรฝka zamestnanosti, pre Trnavu je charakteristickรฉ, ลพe ฤพudia, ktorรญ pracujรบ vย administratรญve, sa nรกm sลฅahujรบ na deล do Bratislavy aย veฤer sa vracajรบ. Zย okolitรฝch dedรญn aย mesteฤiek mรกme ฤพudรญ, ktorรญ prichรกdzajรบ viac na vรฝrobnรฉ pozรญcie. Aย pravda je, ลพe to zahลลa aj fakt, ลพe vย Trnave je veฤพa agentรบrnych pracovnรญkov.
Mรกte vย plรกne vytvoriลฅ zosieลฅovanรฉ mesto, ฤo sa tรฝka dopravy, aby bolo rovnako dostupnรฉ peลกรญm, cyklistom, tรฝm ktorรญ dochรกdzajรบ do Trnavy za prรกcou, prรญpadne cez Trnavu do ฤalลกรญch miest?
To, ลพe Trnava je na kriลพovatke medzi Trenฤรญnom, Nitrou, Bratislavou aย komunikรกciรญ D1, R1, je naozaj aj dobrรฉ, aj zlรฉ. Je veฤพmi jednoduchรฉ sa do Trnavy aย zย Trnavy dostaลฅ. Musรญme sย tรฝm pracovaลฅ. Mรกme veฤพmi blรญzko do krajskรฝch miest. Aj Trnavฤania majรบ veฤพmi blรญzko do Bratislavy. Chceme eliminovaลฅ odchod Trnavฤanov alebo dennรบ turistiku za prรกcou.
Musรญme zatraktรญvniลฅ celรฉ mesto natoฤพko, aby sa tu nielen dobre ลพilo, ale aby sa vฤaka tomu, ลพe sa tu ฤพuฤom bude dobre ลพiลฅ, vย meste usรกdzali firmy. ฤรญm menej budรบ ฤพudia motivovanรญ dochรกdzanรญm, tรฝm viac sa nรกm podarรญ si ich tu udrลพaลฅ. Ak ฤพudia nechcรบ cestovaลฅ zย dobrรฉho mesta, zvyลกuje to tlak na zamestnรกvateฤพov. A tรฝm viac sa im oplatรญ prรญsลฅ za vysokokvalifikovanรฝmi ฤพuฤmi sem.
Akรฉ urbanistickรฉ kvality mรก mesto aย ako vidรญte jeho urbanistickรฝ rozvoj?
Trnava mรก vรฝhodu, ลพe je jednรฝm zย mรกla kompaktnรฝch miest. Vieme zย nej spraviลฅ aj sย malou snahou veฤพmi dobre dostupnรฉ miesto. ฤi uลพ pre peลกรญch, cyklistov, alebo inรบ formu udrลพateฤพnej dopravy. Vฤaka svojmu skoro kruhovรฉmu pรดdorysu mรก dobrรฉ predpoklady staลฅ sa tzv. 15-minรบtovรฝm mestom. Vedenie mesta to povaลพuje za jednu kvalรญt, ktorรฉ chce ponรบknuลฅ svojim obyvateฤพom.
Kompaktnosลฅ Trnavy je รบplne najvรคฤลกia vรฝhoda. Aj mierka mesta โ 70 000 ฤพudรญ โ sa ukazuje ako veฤพmi vhodnรก na prรญjemnรฝ, dobrรฝ ลพivot. Nie je tu tlak dopravy ani prehnanรฉho developmentu vย sรบvislosti s mierkou. Keฤ sme pripravovali niektorรฉ sรบลฅaลพe, jedna zย pozitรญvnych vecรญ, ktorรฉ vyplynuli zย charakteru Trnavy, bola prรกve jej mierka. Aย tรก prinรกลกa povinnosลฅ sย ลou ฤalej pracovaลฅ tak, aby sa toto kompaktnรฉ miesto nerozliezlo, aby tรก mierka zrazu nepreskoฤila do nieฤoho, ฤo nie je pre Trnavu vhodnรฉ. Aby sa dobre nastavil rozvoj mesta.
Naลกou รบlohou je udrลพaลฅ jeho pozitรญva โ kompaktnosลฅ aย mierku โ aย zรกroveล eliminovaลฅ negatรญva, ktorรฉ sรบ spojenรฉ sย tรฝm, ลพe ide o radiรกlu. Takลพe nรกm vznikajรบ neurรกlne dopravnรฉ body, ktorรฉ musรญme vyrieลกiลฅ. Doprava je vย rรกmci Trnavy jedna zย najdรดleลพitejลกรญch vecรญ.
Zmena paradigmy vย rรกmci dopravy je asi to, ฤomu sa najviac venujeme, ฤi uลพ ide oย rozลกรญrenie udrลพateฤพnosti dopravy, ale aj zefektรญvnenie klasickej automobilovej dopravy. Rieลกime momentรกlne aj รบplne novรบ vรญziu mestskej autobusovej dopravy a verejnej dopravy ako takej.
Primรกtor Bratislavy zรกpasรญ sย nedostatkom financiรญ. Ako je na tom sย financiami Trnava?
Ako menลกie krajskรฉ mesto sme moลพno oveฤพa ฤalej od politiky ako mesto Bratislava. To, sย ฤรญm sa potรฝka Bratislava, ลพe mรก samostatnรฝ zรกkon oย Bratislave, ktorรฝ je moลพno niekedy centrom pozornosti, alebo ลพe sรบ okolo neho spory a mesto musรญ vย rรกmci vzลฅahov debatovaลฅ sย vlรกdou, to my nemรกme.
Samozrejme, keฤ chce mesto alebo samosprรกva robiลฅ konkrรฉtnejลกie veci, nezaobรญde sa bez toho, aby ich koordinovala sย inลกtitรบciami na ลกtรกtnej รบrovni. Keฤ robรญme zmeny vย doprave, musรญme rokovaลฅ sย ministerstvom dopravy. Keฤ robรญme zeleno-modrรฉ opatrenia alebo akรฉkoฤพvek inรฉ projekty, musรญme to konzultovaลฅ na jednotlivรฝch ministerstvรกch, respektรญve so ลกtรกtnymi inลกtitรบciami. Samozrejme, vย rรกmci rรดznych vรฝziev, ktorรฝch sa Trnava zรบฤastลuje alebo zย ktorรฝch chce ฤerpaลฅ, je potrebnรฉ, aby sme vedeli, ฤo sรบ tie dรดleลพitรฉ body, ktorรฉ musรญme bezpodmieneฤne splniลฅ.
Komunikรกcia je intenzรญvna, ale nemyslรญm si, ลพe je takรก problematickรก ako vย prรญpade Bratislavy. Tรฝm, ลพe Trnava nie je spรกdovรฉ mesto pre takรฝ veฤพkรฝ regiรณn, akรฝm je Bratislava, aย nemรก takรฝ nรกpor โcezpoฤพnรฝchโ (dennรฝ nรกrast/รบbytok poฤtu obyvateฤพov sa pohybuje okolo 10 โ 20 %), vย rรกmci mesta sa starรกme oย 70 โ 75 000 ฤพudรญ a je to zvlรกdnuteฤพnejลกie aj vo vzลฅahu k prihlรกsenรฝm obyvateฤพom. Nie je takรฉ, ako keฤ to Bratislave narastie moลพno dvojnรกsobne.
ฤo sa tรฝka ฤerpania peลazรญ, Trnava je jedno zย najlepลกรญch miest vย oblasti finanฤnรฉho zdravia. Je to najmรค preto, lebo sa snaลพรญme ฤerpaลฅ rรดzne formy dotรกciรญ alebo vyuลพรญvaลฅ rรดzne formy vรฝziev, ktorรฉ mรดลพu pomรดcลฅ akejkoฤพvek samosprรกve zlepลกiลฅ finanฤnรฉ zdroje. To si myslรญm, ลพe je vย Trnave na ลกpiฤkovej รบrovni.
Nรกลก Odbor strategickรฉho plรกnovania a projektovรฉho manaลพmentu je jeden zย najdรดleลพitejลกรญch aย najkompetentnejลกรญch. Vฤaka tomu mรกme finanฤnรฉ zdravie dobrรฉ. ฤerpanรญm financiรญ vย kombinรกcii s vlastnรฝmi investรญciami to vieme namieลกaลฅ tak, aby sme mali vyrovnanรฝ rozpoฤet aย vedeli viesลฅ dostatok investiฤnรฝch aktivรญt.
Na ฤom vย meste ลกetrรญte aย na ฤom, naopak, nechcete ลกetriลฅ?
Ako kaลพdรฝ sprรกvny gazda (samosprรกva) sa snaลพรญme drลพaลฅ veฤพmi na uzde beลพnรบ spotrebu. Je to naprรญklad efektivizรกcia sprรกvy mesta, ฤo sa tรฝka poriadku, starostlivosti oย zeleล alebo ฤo sa tรฝka nejakรฝch beลพnรฝch vรฝdavkov, ktorรฉ mesto mรก na svoje fungovanie. Tam sa vย rรกmci rozpoฤtu aย fungovania snaลพรญme zefektรญvniลฅ procesy tak, aby sa na beลพnรฉ veci nemuselo dรกvaลฅ veฤพmi veฤพa peลazรญ. Oย to viac prostriedkov vieme alokovaลฅ na kapitรกlovรฉ aktivity aย investรญciu do budรบceho stavu mesta.
Parkovacia politika vย meste ฤasto narรกลพa na odpor. Nie je to inak ani vย Trnave. Aktuรกlna je parkovacia politika platnรก od roku 2021 aย mรก mnohรฝch odporcov. Vย sรบvislosti sย parkovacou politikou bola vย jรบni 2023 vyhlรกsenรก petรญcia za vaลกe odvolanie, vย januรกri tohto roka bolo referendum, vย ktorom mohli obyvatelia rozhodnรบลฅ oย zruลกenรญ parkovacej politiky (bolo neplatnรฉ, podporilo ho 15ย 500 ฤพudรญ). Aktuรกlne je vย zastupiteฤพstve novรฝ nรกvrh vลกeobecne zรกvรคznรฉho nariadenia (VZN) o parkovanรญ. Vย ฤom je nรกvrh inovatรญvny? Budรบ odporcovia spokojnรญ?
V parkovacej politike aย regulรกcii parkovania sme za poslednรฝ rok, rok aย pol zรกsadne pokroฤili. Vลกetky รบpravy, ktorรฉ sa priebeลพne na VZN robia, vychรกdzajรบ uลพ zย konkrรฉtnej praxe, testovania systรฉmu, participรกcie. Zmena VZN prinรกลกa zรกsadnรฉ zjednoduลกenie aย zรกroveล rozลกiruje vรฝhody pre rezidentov.
Zรกroveล ale musรญ systรฉm zostaลฅ รบฤinnรฝ aย musรญ prinรกลกaลฅ jednoduchลกie parkovanie pre obyvateฤพov Trnavy. Uลพ teraz vieme, ลพe vย zavedenรฝch zรณnach sa dosiahla lepลกia dostupnosลฅ parkovania, sรบ prehฤพadnejลกie aย zvรฝลกila sa bezpeฤnosลฅ iย kvalita verejnรฝch priestorov. Vลพdy sa nรกjdu aj skupiny ฤพudรญ, ktorรฝm systรฉm zย toho-ktorรฉho dรดvodu nevyhovuje, no naลกลฅastie prax ukรกzala, ลพe pozitรญvnych prรญnosov je vรฝrazne viac.
Ako mesto spolupracuje sย inรฝmi samosprรกvami a developermi?
Sย inรฝmi samosprรกvami spolupracujeme na vลกetkรฝch รบrovniach, ฤi uลพ na zรกklade zdruลพenia K8, alebo vย mojom prรญpade je to A8 (spolupracujeme aย vymieลame si informรกcie na รบrovni hlavnรฝch architektov krajskรฝch miest).
Rovnako si myslรญm, ลพe รnia miest Slovenska je dobrรก platforma, v rรกmci ktorej sa spolupracuje na รบrovni samosprรกv. Pri vzลฅahu sย developermi je to vลพdy oย korektnรฝch pragmatickรฝch vzลฅahoch, no vรฝsledok vลพdy musรญ byลฅ kvalitnejลกie mesto. Uvedomujeme si, ลพe samosprรกva mรก pri vรคฤลกine stavebnej ฤinnosti vย meste len koordinaฤnรบ aย regulaฤnรบ รบlohu, no oย to je dรดleลพitejลกia.
Developeri sรบ hybnou silou, ale musia vedieลฅ, akรฉ sรบ pravidlรก. Bez dobrรฉho, otvorenรฉho, รบprimnรฉho vzลฅahu so โstakeholdermiโ by Trnava nenapredovala tak dobre, ako napreduje. Sย developermi sa snaลพรญme akรฉkoฤพvek zรกmery otvorene konzultovaลฅ aย zย ich strany oฤakรกvame, ลพe ich nรกpady prรญdu ฤo najskรดr, aby sme ich mohli รบฤinne aย bezbolestne korigovaลฅ.
Kto je jeden zย takรฝch najvรคฤลกรญch developerov vย rรกmci Trnavy?
Vย meste nie je usadenรฝch toฤพko realitnรฝch hrรกฤov ako vย Bratislave, ฤo je logickรฉ. No zรกroveล sa Trnavu svojimi aktivitami snaลพรญme viac dostaลฅ na mapu, aby sa zvรฝลกila konkurencia aย tรฝm aj kvalita vย rรกmci realitnรฉho trhu.
Mesto Trnava zรญskava projekty cez urbanisticko-architektonickรฉ sรบลฅaลพe. Preฤo ste sa rozhodli รญsลฅ touto cestou?
Prvรฉ pilotnรฉ sรบลฅaลพe, ktorรฉ sme vย meste mali, rozbiehal eลกte Tomรกลก Guniลก. Myลกlienka bola spoloฤnรก. Primรกtor aย hlavnรฝ architekt videli potenciรกl kvality, ktorรก za tรฝm je. Najviac sa to vลกak rozbehlo poslednรฉ roky, keฤ sme sa na to zaฤali eลกte viac sรบstrediลฅ, veฤพa sme sa uลพ nauฤili aย sme skรบsenejลกรญ.
Je naลกรญm prvoradรฝm cieฤพom, aby ฤokoฤพvek, ฤo vo verejnom priestore robรญme, naprรญklad vnรบtrobloky sรญdlisk alebo naลกe verejnรฉ budovy, alebo urbanistickรฝ rozvoj, malo silnรบ kvalitu. Ako nรกลก najvhodnejลกรญ nรกstroj vnรญmame sรบลฅaลพe nรกvrhov vย rรดznych podobรกch. Je potrebnรฉ povedaลฅ, ลพe kapacitne je to zย investรญciรญ, ktorรฉ robรญme, moลพno polovica, ostatnรฉ musรญme robiลฅ klasickรฝmi obchodnรฝmi sรบลฅaลพami sย aplikovanรญm kvalitatรญvnych kritรฉriรญ.
Nedรกvno boli vyhlรกsenรฉ vรฝsledky medzinรกrodnej verejnej urbanisticko-krajinรกrskej sรบลฅaลพe na podobu novej mestskej ลกtvrte. Ako ich hodnotรญte?
Po roku aย pol prรญprav sme zรญskali partnera, sย ktorรฝm budeme ฤalej spolupracovaลฅ na prรญprave regulรกcie tohto รบzemia na vรฝchode Trnavy. Je to cca 150 ha รบzemie, ktorรฉ bolo uลพ 50 rokov rezervovanรฉ ako rozvojovรฉ. Ale aj keฤ ide o 150 ha, do tohto momentu to nebolo รบplne dostatoฤne aย kvalitne, podrobne spracovanรฉ tak, aby sme vedeli, kam toto รบzemie bude smerovaลฅ.
Preto sme vyhlรกsili medzinรกrodnรบ urbanistickรบ sรบลฅaลพ. Aby kvalita, ktorรก prรญde aย ktorรก nรกm moลพno urฤรญ smer, bola nespochybniteฤพnรก. Aby bola obhรกjiteฤพnรก pred budรบcimi politickรฝmi tlakmi. Ja som veฤพmi spokojnรฝ sย tรฝm, ako to dopadlo. Zรญskali sme ลกpiฤkovรฝ eurรณpsky ateliรฉr, ktorรฝ sa sรบstredรญ na tieto typy projektov aย je vย tom dobrรฝ. Zย hฤพadiska vรญลฅaznรฝch projektov sรบ โusadenรญโ vย strednej Eurรณpe.
Vย minulosti mali jeden projekt vย Trenฤรญne, vย ฤechรกch majรบ niekoฤพko projektov, vย Bratislave pomรกhajรบ pri jednom ลกpiฤkovom developerskom projekte. Takลพe si myslรญm, ลพe chรกpu lokรกlne ลกpecifikรก nรกลกho trhu. Myslรญm si, ลพe sme zรญskali fantastickรฉho partnera pre tento typ zรกkazky.
Tieto lokรกlne ลกpecifikรก budรบ rozvรญjaลฅ so slovenskรฝm lokรกlnym ateliรฉrom alebo nie? Budรบ spolupracovaลฅ sย druhรฝm architektonickรฝm ateliรฉrom?
Mandaworks AB zo ล tokholmu iลกli do projektu samostatne โ nezobrali si kย sebe lokรกlneho partnera. Projektovรฝm lรญdrom pre trnavskรบ ลกtvrลฅ โParklifeโ je ฤeskรฝ urbanista Cyril Pavlรบ. Sย ฤeskรฝmi ateliรฉrmi Trnava uลพ niekoฤพko rokov รบspeลกne spolupracuje. ฤiลพe ide o kombinรกciu lokรกlnych znalostรญ a zรกroveล kvality, ktorรบ mรดลพeme dostaลฅ od zahraniฤnรฉho partnera.
ฤo v danej lokalite plรกnujete? Mรดลพete to, prosรญm, bliลพลกie ลกpecifikovaลฅ?
Momentรกlne ideme pracovaลฅ na urbanistickej ลกtรบdii, ktorรก bude tvoriลฅ podklad zmeny รบzemnรฉho plรกnu. Tรกto zmena bude regulรกciou toho, ฤo do budรบcnosti bude moลพnรฉ vย celej tejto lokalite aย ako sa kย nej developersky sprรกvaลฅ. Tento proces sย majiteฤพmi pozemkov รบzko komunikujeme aย prizรฝvame ich ku kaลพdรฉmu jednรฉmu ลกtรกdiu rozvoja alebo prรญpravy zmien aย doplnkov.
Vฤaka tomu rozumejรบ, ลพe ideme iba regulovaลฅ toto รบzemie, ideme nastaviลฅ to, akรฉ pravidlรก budรบ vย tomto รบzemรญ platiลฅ. Akย sa bavรญme oย tom, ฤo konkrรฉtne tam mรก byลฅ, tak jednoducho povedanรฉ, je to plnohodnotnรฉ rozลกรญrenie mesta so vลกetkรฝm, ฤo kย tomu patrรญ. Bรฝvanie, prรกca, obฤianska vybavenosลฅ ako ลกkoly, ลกkรดlky, zdravotnรญcke zariadenia, ale aj komunitnรฉ centrรก, ลกportoviskรก aย vย neposlednom rade zรกsadne dรดleลพitรก zeleno-modrรก infraลกtruktรบra, kย tomu kvalitnรฉ verejnรฉ priestory. To celรฉ bude stรกลฅ na silnej kostre dopravy aย technickej infraลกtruktรบry.
Napriek tomu, ลพe to nie sรบ mestskรฉ pozemky, to vyzerรก tak, ลพe budeme vedieลฅ usmerniลฅ vรฝstavbu aย rozvoj vย tejto lokalite smerom ako to mesto zamรฝลกฤพa aย spรดsobom ktorรฝ architekti z Mandaworks AB navrhli.
Ako reagujete na slovรก starostu bratislavskej Raฤe Michala Drotovรกna, ktorรฝ na sociรกlnej sieti napรญsal: โTrnava je dlhoroฤnรฉ mesto, kde klesรก poฤet obyvateฤพov, dopyt tam takรฝto nikdy nebude. Jedine, ak by to bola lowcostovรก alternatรญva BA aย bรฝvali tam pendleri.โ?
Ja som straลกne rรกd, ลพe vย histรณrii bolo veฤพmi veฤพa prorokov aย veฤพa zย nich bolo nakoniec ฤaleko od toho, ako to skutoฤne dopadlo. Trnava neskvalitลuje priestory alebo mesto ako takรฉ, nezlepลกuje urbanizmus aย celkovรฝ rozvoj samoรบฤelne. Robรญme to preto, aby to bolo jedno zย najlepลกรญch miest na Slovensku. Robรญme to vย kaลพdej moลพnej sfรฉre. Verรญme tomu, ลพe kvalita samotnรก bude ฤasom magnetom.
Keฤ sa niekto rozhoduje, kde chce ลพiลฅ, rozmรฝลกฤพa oย dostupnosti aย nevyhovuje mu najruลกnejลกรญ ลพivot ako naprรญklad vย Bratislave, zรกroveล vลกak nechce ลพiลฅ vย satelitnej dedine okolo โ hฤพadรก kvality mesta โ, vtedy chceme byลฅ najlepลกรญ v okolรญ, ฤo sa tรฝka kvality ลพivota. Plรกn je, ลพe keฤ sa niekto rozhoduje, ฤi bude bรฝvaลฅ vย Seredi, Hlohovci, Senci, Pezinku, Modre, vย Stupave, nakoniec sa rozhodne pre Trnavu, lebo je na vlakovej trati, kde som za 30 minรบt na bratislavskej hlavnej stanici aย za triลกtvrte hodiny autom vย centre.
Aย keฤ si porovnรกm, ako sa ลพije vย Senci, ako dobre sa ลพije vย Stupave aย ako dobre sa ลพije vย Galante, tak si budem vedieลฅ zhodnotiลฅ, ลพe Trnava je miesto, kde si idem hฤพadaลฅ nehnuteฤพnosลฅ.
Vย akom stave je dnes projekt Depo park Trnava?
Momentรกlne sme vย ลกtรกdiu uzatvรกrania dohรดd so ลพeleznicami tak, aby sme mohli naplno rozbehnรบลฅ ten projekt. Jedna vec je pripraviลฅ na to sรบลฅaลพ, ktorรก bola jednรฝm zย nรกstrojov, ako sme chceli rรดzne ลพeleznice presvedฤiลฅ, ลพe mรกme dobrรฉ zรกmery aย oplatรญ sa sย nami spolupracovaลฅ. Teraz uzatvรกrame zmluvnรฉ vzลฅahy tak, aby sme vedeli projekt rozbehnรบลฅ. Ale vieme, ลพe vย najbliลพลกรญch mesiacoch sa uลพ rozbehne projektovanie.
Obnova verejnรฉho priestoru ล tefรกnikovej ulice vziลกla taktieลพ zo sรบลฅaลพe. Vย akom stave je momentรกlne projekt?
Tam sa odovzdal projekt pre รบzemnรฉ konanie, ฤo je super. Mรกme to dokonca vย pripomienkovom konanรญ aย ฤakรกme, ako sa vyvลbia pripomienky. Na ล tefรกnikovej plรกnujeme veฤพkรฉ zmeny โ zย beลพnej automobilovej ulice 20. storoฤia chceme spraviลฅ peลกiu zรณnu sย moลพnosลฅou vjazdu len pre rezidentov a obsluhu.
Nie vลพdy to vnรญmajรบ ฤพudia, ktorรญ tam majรบ svoje zabehanรฉ prevรกdzky, pozitรญvne aย vznikajรบ aj protitlaky a pripomienky. Je vลกak potrebnรฉ si uvedomiลฅ, ลพe kvalitnรฉ prรญjemnรฉ centrum mesta mรก vyzeraลฅ zรกsadne inak, ako dnes vyzerรก ล tefรกnikova ulica.
Keฤ hovorรญte, ลพe to je viac automobilovรก ulica, vo svete je viacero prรญkladov, ลพe keฤ sa odstrรกnila doprava aย priestor sa sprรญstupnil pre peลกรญch, retailovรฉ priestory sa rozrรกstli aย mali vรคฤลกรญ profit. Oฤakรกvate nieฤo podobnรฉ aj na ล tefรกnikovej?
To tak bude, to mรกme overenรฉ. Mรดลพeme to vidieลฅ na situรกcii, keฤ sme zmenili nรกmestie SNP. Eลกte minulรฝ rok, respektรญve, eลกte keฤ sa zaฤalo vย 2021 robiลฅ, bolo klasickou automobilovou ulicou sย tzv. on street parkingom aย teraz tam mรกme terasy kaviarnรญ aย ฤพudรญ, ktorรญ sa prechรกdzajรบ.
Celkovรก kvalita priestoru iลกla hore. My tie dรดkazy mรกme, nemรดลพeme vลกak ignorovaลฅ tรฝch, ktorรญ sa tejto zmeny obรกvajรบ. Musรญme sย nimi komunikovaลฅ, musรญme vysvetฤพovaลฅ vรฝhody aย รกno, keฤ tam je naprรญklad prรกvnickรก kancelรกria, ktorรก poskytovala ฤพuฤom komfort dopravy autom, namiesto nej tam moลพno bude kaviareล alebo nieฤo, ฤo bude oveฤพa vhodnejลกie pre tieto ฤasti mesta v peลกej ulici.
Vย Trnave je nedostatok zelene. Ako ju mesto plรกnuje vrรกtiลฅ do mesta?
Trnava je krajskรฉ mesto sย jednรฝm zย najniลพลกรญch pokrytรญ kvalitnou alebo verejnou zelene โ vย katastri mรกme iba 2 % pokrytรฉ stromami. Nemรกme takรบ vรฝhodu ako Bratislava, Trenฤรญn alebo Banskรก Bystrica, kde prรญrodnรฉ รบtvary vย rรกmci katastra prinรกลกajรบ mestu prรญrodu. My sme uprostred polรญ, na rovine, nemรกme rieku, mรกme tu pรกr malรฝch vodnรฝch tokov, ktorรฉ nie sรบ vรดbec rekreaฤnรฉ aย nemajรบ takรบ veฤพkosลฅ, aby ochladzovali mesto. Je to ลฅaลพkรฉ zmeniลฅ vย takej miere, aby tu boli stovky hektรกrov zelene navyลกe.
Primรกtor Broฤka sa do toho pustil aย urฤil to ako jednu zย najvรคฤลกรญch priorรญt. Teraz mรกme uลพ zrealizovanรฉ prvรฉ zelenรฉ projekty, naprรญklad lokalitu ล trky, Agรกtka, Ruลพovรฝ park ฤi uลพ len zรกsadnรฉ zvรฝลกenie kaลพdoroฤnej vรฝsadby stromov.
Na stole je zรกroveล ฤalลกรญch niekoฤพko desiatok projektov obnovy krajiny, revitalizรกcie sรญdliskovรฝch vnรบtroblokov, projekty na zadrลพiavanie vody vย รบzemรญ, projekty na zvรฝลกenie ekostability aย zvรฝลกenie biodiverzity v meste. Verรญm, ลพe keฤ sa bavรญme oย vรฝhฤพade 2030 โ 2040, budeme maลฅ stovky novรฝch hektรกrov kvalitnej zelene.
Ako vidรญte Trnavu vย roku 2030?
Bude to kvalitnรฉ mesto sย modernรฝmi verejnรฝmi priestormi, inkluzรญvne. ฤi uลพ obyvatelia rรดzneho veku, alebo sociรกlneho pozadia sa budรบ cรญtiลฅ bezpeฤne, prรญjemne. Bude sa tu dobre bรฝvaลฅ aย bude tu dostatok pracovnรฝch prรญleลพitostรญ. Bude tu dobrรก synergia samosprรกvy, obyvateฤพov, ลกtudentov na vysokรฝch ลกkolรกch aย firiem, ktorรฉ tu existujรบ aย potrebujรบ absolventov. Bude to mesto oveฤพa zelenลกie, to je jedna zย najdรดleลพitejลกรญch vecรญ, keฤลพe Trnava, ako som spomenul, trpรญ nedostatkom zelene. Ak to zhrniem, vย 2030 bude Trnava modernรฉ udrลพateฤพnรฉ zelenรฉ mesto, kde sa bude dobre ลพiลฅ.
Ste tu ลกลฅastnรฝ?
รno, to je bez debaty.
Ondrej Horvรกth (45)ย absolvoval Fakultu architektรบry STU v Bratislave. Ako architekt zรญskaval skรบsenosti v slovenskรฝch ateliรฉroch (SPDe, Bogรกr-Krรกlik-Urban, Siebert-Talaลก), v zahraniฤnรฝch v USA (CJMW architects, Bromley–Caldari) a v รrsku u Fitzpatrick&Mays. Nรกsledne zaloลพil ateliรฉr an@arch so zameranรญm prevaลพne na rezidenฤnรฉ projekty. Tรฉme verejnรฝch priestorov sa zaฤal venovaลฅ na prelome milรฉnia pri pravidelnรฝch workshopoch Living Underground organizovanรฝch ลพilinskou Stanicou ako รบฤastnรญk, neskรดr lektor.
Od roku 2020, po presลฅahovanรญ sa do Trnavy, vedie na meste odbor รบzemnรฉho rozvoja a koncepciรญ. Mรก zodpovednosลฅ za trnavskรฝ รบzemnรฝ plรกn, verejnรฉ priestory, mestskรฉ rozvojovรฉ a developerskรฉ projekty a koordinuje investiฤnรบ ฤinnosลฅ v รบzemรญ. Trnava za jeho pรดsobenia dostala od Slovenskej komory architektov ocenenie โPatrรณn architektรบryโ za prรญkladnรฝ postup samosprรกvy pri prรญprave verejnรฝch investรญciรญ formou sรบลฅaลพe nรกvrhov. S manลพelkou Tatianou ลพije pri Trnave. Okrem architektรบry a mestskรฉho rozvoja sa angaลพuje aj v kynolรณgii.