Vizuálny smog je návykový, no aj s touto závislosťou sa dá bojovať
Ak sa snažíte prestať fajčiť, isto poznáte náplasti, ktoré by mali tlmiť chuť na cigaretku. V prípade vizuálneho smogu, áno, toho, ktorý vidíte skôr ako chodca, cyklistu alebo auto, to nie je také jednoduché.
Kvalita verejných priestorov je jedným z hlavných aspektov priamo alebo nepriamo ovplyvňujúcich život obyvateľov a návštevníkov mesta. Verejný priestor definuje mieru kultúry jednotlivých aktérov, ktorí sa podieľajú na jeho formovaní.
Majitelia objektov, investori, prevádzkari, architekti, dizajnéri alebo reklamné agentúry vytvárajú miesta, fasády objektov s názvom či reklamou, ktoré sú súčasťou verejného priestoru. Ich kvalita a vnímanie sú vizitkou našej kultúrnej či skôr nekultúrnej spoločnosti. Preto sa v mestách ako Martin alebo Bratislava rozhodli vytvoriť manuály pravidiel na umiestňovanie reklamy.
Ako tvrdí hlavná architekta mesta Martin Zuzana Mendelová: „Zámer mesta Martin je jasný: dobrou reklamou pozitívne vplývať a zvyšovať kvalitu prostredia pre svojich obyvateľov.“
Škoda len, že sa v tomto smere netvorí poriadny zákon, ktorý by platil pre celé Slovensko. Áno, chápem, že čo mesto, to názor… Mohli by sme sa však skoordinovať a spolu zmysluplne koordinovať. Je to skvelá príležitosť, ako urobiť naše mestá a cesty kvalitnejšími a bezpečnejšími. Náplasti v tomto prípade určite stačiť nebudú.