
Zelené, drevené aj s lezeckou stenou. Bratislava plánuje parkovacie domy
Bratislava predstavila návrh rezidentského parkovacieho domu v Lamači. Mesto má vytypované viaceré lokality, kde by mohli vzniknúť ďalšie parkovacie domy.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
V októbri 2021 spustí hlavné mesto prvé parkovacie zóny podľa pravidiel mestskej parkovacej politiky – Bratislavský parkovací asistent PAAS. Pôjde o zóny v častiach Rače, Nového Mesta a Petržalky. Cieľom je zlepšiť dostupnosť parkovania pre obyvateľov a priniesť jasné pravidlá pre všetkých.
V praxi to bude znamenať, že si v danej zóne bude môcť jej rezident kúpiť ročné predplatné parkovania za 39 eur. V balíku služieb bude zároveň 100 voľných parkovacích hodín na rok, ktoré je možné poskytnúť na parkovanie návštevám, ale aj 2 hodiny parkovania denne v inej zóne za 10 eur ročne. Magistrát ráta s tým, že za týchto podmienok bude v zónach parkovať menej nerezidentov.
Prvé zóny platné od októbra budú v Rači (zóna Krasňany), v Novom Meste (Tehelné pole) a v Petržalke (okolie Einsteinovej). Jednotlivé mestské časti ešte navrhujú ďalšie zóny.
„So spustením parkovacej politiky nás čaká aj redizajn verejného priestoru. Ide o prípravu jednotlivých parkovacích zón, úpravu existujúcich a značenie nových parkovacích miest. Tam, kde kapacita parkovania na uliciach nemusí byť postačujúca, pripravujeme aj rezidentské parkovacie domy,“ uvádza magistrát na sociálnej sieti. Jedným z hlavných cieľov regulácie parkovania, po novom PAAS, je dostupnejšie parkovanie pre rezidentov.
O parkovacích domoch mesto uvažuje tak, aby okrem svojej základnej funkcie poskytovali aj pridanú hodnotu pre životné a spoločenské prostredie.
„Riešenia sú rôzne, napríklad zelená fasáda s popínavými rastlinami, obloženie stien prírodným dreveným materiálom, využitie plnej steny na športovanie v podobne lezeckej steny, umiestnenia basketbalových košov alebo na premietanie,“ konštatuje magistrát a dodáva, že rovnako zelená môže byť aj strecha, ktorá bude slúžiť ako ihrisko alebo komunitná záhrada. „Dôležité je, že o konečnej podobe rozhodujú aj obyvatelia lokality,“ dodáva mesto.
Návrh v Lamači
Magistrát má vytypované viaceré lokality, kde by mohli takéto parkovacie domy vzniknúť. „Minulý týždeň sme sa rozprávali o možnostiach parkovania pre rezidentov Studenohorskej ulice a okolia v Lamači,“ konštatuje mesto, ktoré zaznamenalo práve v uvedenej zóne vysokú obsadenosť na parkoviskách počas noci.
„Situáciu by mohol vyriešiť parkovací dom na Studenohorskej, na mieste bývalého areálu zberných surovín. V riešenom území budúceho parkovacieho domu je dnes 55 parkovacích miest, z toho je 15 vyhradených, ktoré bývajú aj nevyužité,“ vysvetľuje samospráva.
Mesto obyvateľom na online stretnutí prezentovalo návrh parkovacieho domu s 99 miestami, ktorý by obslúžil nielen najbližšie bytové domy, ale aj občiansku vybavenosť. „Navrhovaný nízkopodlažný dom so zelenou strechou a fasádou s obkladom z prírodného dreva by bol v súlade s pôvodnou zástavbou daného územia. Osvetlenie a kamerový systém okrem iného môže prispieť k väčšej bezpečnosti na mieste,“ uzavrelo mesto.
Okrem Lamača vybralo mesto ďalších 8 lokalít, kde by mohli parkovacie domy stáť. Prvým krokom bolo overenie súladu s územným plánom, druhým je komunikácia s obyvateľmi. Participatívne stretnutie spoluorganizované Metropolitným inštitútom Bratislavy sa už konalo aj v prípade objektu na sídlisku Unitas na Šancovej.
V najbližších týždňoch majú nasledovať ďalšie – v Petržalke pri Einsteinovej ulici, v Rači, Karlovej Vsi, na Dlhých Dieloch, v Devínskej Novej Vsi, Vrakuni či Ružinove, píše portál Yimba. Majú vzniknúť aj väčšie parkovacie domy pri ZOO alebo v Janíkovom dvore.