Zmenila ulice celรฉho sveta: Dostaลฅ ฤพudรญ z รกut je ลฅaลพkรฉ, mesto musรญ maลฅ kvalitnรบ alternatรญvu, hovorรญ Janette Sadik-Khan
Opustila renomovanรบ prรกvnickรบ firmu a pracovala na kampani Davida Dinkinsa, prvรฉho afroamerickรฉho starostu NYC. Vyhral. Vtedy jej poloลพili otรกzku, na akom oddelenรญ chce pracovaลฅ. Zavolala mame a povedala jej, ลพe chce robiลฅ nieฤo, ฤo ovplyvลuje a dotรฝka sa kaลพdodennรฉho ลพivota ฤพudรญ. Mama jej odpovedala: โZlatko, mรกลก dve moลพnosti โ dopravu alebo odpadovรฉ hospodรกrstvo.โ
Janette Sadik-Khan je dnes jednou z poprednรฝch svetovรฝch autorรญt v oblasti dopravy a mestskej transformรกcie. Do Bratislavy zavรญtala na pozvanie primรกtora Matรบลกa Valla. Po jej vystรบpenรญ v SNG sme prehodili pรกr slov o tom, ako nรกs niekedy vลกetko privรกdza do ลกialenstva. Uvedomila som si, ลพe je ako kaลพdรก ลพena, ktorรก miluje svoju prรกcu a nedรก dopustiลฅ na rodinu, ktorรก je vtipnรก, milรก, poriadne dravรก, sluลกne pokornรก a neskutoฤne zรกbavnรก. Mรก rada ฤierny humor a miluje beh.
V rozhovore s Janette Sadik-Khan sa dozviete:
- Ako vyzerala transformรกcia New Yorku?
- ฤo bolo najvรคฤลกou vรฝzvou v newyorskom projekte?
- ฤo by poradila Bratislave?ย
- Akรฉ chyby vidรญ ฤasto pri plรกnovanรญ miest?
- Akรก by mala byลฅ doprava?
- Kam smerujรบ sรบฤasnรฉ mestรก?
Urฤite ste sa jednรฉho rรกna len tak nezobudili a nepovedali si: chcem zmeniลฅ ulice. Preฤo ste sa zaฤali venovaลฅ doprave?
Bola som prรกvniฤkou, pracovala som vo vรฝznamnej prรกvnickej firme v New Yorku. Chcela som byลฅ ako Clarence Darrow a zmeniลฅ svet. Chodila som na prรกvnickรบ fakultu a musela splatiลฅ ลกkolnรฉ, takลพe som musela pracovaลฅ v korporรกtnej prรกvnickej firme. Bola som veฤพmi neลกลฅastnรก, kaลพdรฝ deล som plakala. Mรดj manลพel je tieลพ prรกvnik, profesor.
Kaลพdรฝ deล som jazdila na zadnom sedadle jeho motorky, pretoลพe sme obaja pracovali v centre mesta a ลพili vo West Village s dlรกลพdenรฝmi ulicami. Vลพdy sme narazili na vรฝtlk. Tie ulice vyzerali straลกne. Povedala som si: to je hroznรฉ, mohli by sme to spraviลฅ oveฤพa lepลกie. Zaฤali sme rozmรฝลกฤพaลฅ, ฤo by sme mohli urobiลฅ s ulicou. Skonฤilo to tรฝm, ลพe som sa zapojila do kampane Davida Dinkinsa, prvรฉho afroamerickรฉho starostu.
Opustila som prรกvnickรบ firmu a zaฤala som sa tomu venovaลฅ. A keฤ vyhral vo voฤพbรกch, opรฝtali sa ma, na akom odbore by som chcela pracovaลฅ. Zavolala som mame a povedala som jej, ลพe chcem robiลฅ nieฤo, ฤo ovplyvลuje a dotรฝka sa kaลพdodennรฉho ลพivota ฤพudรญ. Mama mi hovorรญ: โZlatko, mรกลก dve moลพnosti โ dopravu alebo odpadovรฉ hospodรกrstvo.โ Tak som si vybrala dopravu.
Ako sa vรกm podarilo naลกtartovaลฅ vลกetky zmeny v New Yorku? ฤo malo vplyv na rozhodovanie, ktorรฉ z ulรญc si vyberiete ako prvรฉ, aby bol projekt transformรกcie รบspeลกnรฝ?
Times Square je takรก โฤereลกniฤka na torteโ. Zaฤali sme v malom, v komunitรกch, ktorรฉ podporovali naลกu myลกlienku, na miestach, kde ฤพudia zmeny chceli. Pracovali sme s komunitami, ktorรฉ tรบลพili po tom, aby ich ulice slรบลพili na nieฤo viac ako len na parkovanie.
Dรดleลพitรฉ bolo sรบstrediลฅ sa na ลกirลกiu vรญziu a celkovรฝ koncept โ v tomto prรญpade na agendu plรกnu mesta New York pod vedenรญm vtedajลกieho starostu Bloomberga. Tรกto รบzka profilรกcia zastreลกila vลกetku naลกu prรกcu, takลพe sme netvorili ad hoc malรฉ projekty kade-tade. Kaลพdรฝ krok bol dรดleลพitou sรบฤasลฅou ucelenej stratรฉgie โ transformovaลฅ mesto tak, aby bolo lepลกie pre ฤพudรญ.
Ako prijali plรกn Newyorฤania?
Zo zaฤiatku nesรบhlasili, ale keฤ videli tie dรดleลพitรฉ malรฉ zmeny, zaฤali sa stotoลพลovaลฅ s ideou maลฅ mesto krajลกie, zelenลกie, prรญjemnejลกie. Pochopili, ลพe musรญme robiลฅ veci inak, pretoลพe musรญme rieลกiลฅ klimatickรบ situรกciu i ฤพudรญ, ktorรญ prichรกdzajรบ do mesta. Takลพe aj keฤ sa im nepรกฤil konkrรฉtny cyklistickรฝ alebo autobusovรฝ pruh, chรกpali, ลพe zmena je nevyhnutnรก.
ฤo bolo skutoฤnou vรฝzvou v rรกmci transformรกcie mesta New York?
Spojiลฅ ฤพudรญ s rรดznymi potrebami a rรดznymi nรกzormi v priestore a โdonรบtiลฅโ ich pochopiลฅ, ลพe musรญme dospieลฅ ku kompromisu, ลพe priestor musรญ fungovaลฅ pre vลกetkรฝch.
Akรบ รบlohu v tomto procese zohralo vlastnรญctvo pozemkov, resp. nejakรก kontrola nad konkrรฉtnymi oblasลฅami?
Dรดleลพitรบ. Pretoลพe uลพ v poฤiatoฤnรฝch rozhodnutiach sme videli, ลพe vlastnรญctvo pozemkov je veฤพmi komplikovanรฉ. Do hry vstupovali parcely, ktorรฉ patria rรดznym subjektom, ako mestu ฤi developerom. Rozhodovali sme sa aj na zรกklade moลพnosti kontrolovaลฅ vรคฤลกinu nejakej oblasti.
Dopravnรฝ inลกtitรบt mesta New York mal dohฤพad nad tisรญckami kilometrov ulรญc, ฤo z neho istรฝm spรดsobom robilo najvรคฤลกieho realitnรฉho developera v New Yorku. Zabudnite na Donalda Trumpa alebo na vลกetkรฝch ostatnรฝch, jedine dopravnรฉ oddelenie malo vลพdy nad vลกetkรฝm kontrolu a bolo toho aktรญvnou sรบฤasลฅou.
Chceli sme ukรกzaลฅ, ลพe ulice mรดลพu znamenaลฅ viac a mรดลพu byลฅ vyuลพitรฉ zmysluplne, teda nielen pre autรก ฤi na parkovanie. Maลฅ kontrolu nad priestormi, ktorรฉ sme transformovali, bolo veฤพmi dรดleลพitรฉ, rovnako aj รบzka spoluprรกca s komunitou developerov a miestnych organizรกciรญ. Tรญ boli veฤพkou a dรดleลพitou sรบฤasลฅou procesu transformรกcie.
Ako transformรกciu vnรญmali developeri?
Prirodzene, niektorรฝm to spoฤiatku nevoลalo, ale keฤ videli hodnotu toho, ฤo chceme vytvoriลฅ, a analyzovali fakty, veฤพmi rรฝchlo sa ich vnรญmanie otoฤilo. Bolo veฤพmi dรดleลพitรฉ ukรกzaลฅ, ลพe mรกme kontrolu nad ulicami a vieme ich naozaj zmeniลฅ.
Poฤas ekonomickej krรญzy bolo naozaj zaujรญmavรฉ, ลพe nehnuteฤพnosti, ktorรฉ si udrลพali svoju hodnotu, boli prรกve v oblastiach orientovanรฝch na dopravu, tzv. transit-oriented developments. Veฤพkรฉ domy na predmestiach stratili na hodnote. Idea, ลพe je ฤพahkรฉ sa pohybovaลฅ akรฝmkoฤพvek spรดsobom v rรกmci mesta, najmรค v ฤasoch krรญzy, keฤ musรญte ฤeliลฅ viacerรฝm vรฝzvam, bola pre kvalitu nehnuteฤพnosti kฤพรบฤovรก. Myslรญm, ลพe prรกve to je budรบcnosลฅ.
Pre developerov platia na Slovensku normy, podฤพa ktorรฝch treba postaviลฅ istรฝ poฤet parkovacรญch miesta pre jeden byt, pretoลพe byt s parkovacรญmi miestami sa ฤพahลกie predรก. Existuje dialรณg medzi developermi a vlรกdou na zmenu zรกkona v tomto smere v New Yorku? Ako to funguje v USA? Ako by sme to mali zmeniลฅ tu?
V USA je silnรฉ hnutie volajรบce po odstrรกnenรญ minimรกlnych poลพiadaviek na parkovanie, ktorรฉ nรบti developerov stavaลฅ parkovacie miesta. Rozumie sa, ลพe to nielen zvyลกuje cenu bytu alebo nehnuteฤพnosti, ale tieลพ pozรฝva do mesta viac a viac รกut a dopravy.
Keฤ odstrรกnite tieto minimรก, znรญลพi sa cena bytov a ฤพuฤom otvorรญte moลพnosลฅ cestovaลฅ rรดznymi spรดsobmi. To sa deje najmรค v oblastiach s dobrรฝmi moลพnosลฅami, s dobrou verejnou dopravou, teda v oblastiach, v ktorรฝch je ฤพahko prรญstupnรฝ vlak alebo autobus alebo kde je jednoduchรฉ presรบvaลฅ sa aj peลกo.
V USA sa zvyลกuje poฤet oblastรญ, v ktorรฝch regulรกcia napomรกha vzniku takรฝchto developmentov. Potom je moลพnรฉ eliminovaลฅ minimรกlne poลพiadavky na parkovanie.
To je veฤพmi dobrรฝ krok. Je to priaznivรฉ pre klรญmu, cenovo dostupnรฉ a oveฤพa lepลกie pre bรฝvanie aj pre planรฉtu. Som presvedฤenรก, ลพe zahusลฅovanie je cesta, a preto je potrebnรฉ stavaลฅ veฤพmi koncentrovanรฝm spรดsobom a vytvรกraลฅ oveฤพa viac moลพnostรญ, aby sa ฤพudia mohli prepravovaลฅ bez auta.
Ako by ste poradili nรกลกmu mestu postupovaลฅ, pokiaฤพ ide o rรดzne konzultรกcie a zapojenia rรดznorodรฝch skupรญn, ako naprรญklad cyklokoalรญcie a tรฝch, ktorรญ chcรบ z mesta urobiลฅ lepลกie miesto pre deti?
ฤasto sa ich nรกzory na to, ฤo je najlepลกie rieลกenie, rรดznia. To, ฤo sme urobili v New Yorku, bolo moลพnรฉ vฤaka zรกstancom jednotlivรฝch skupรญn, ktorรญ roky pracovali na tom, aby podporili naprรญklad cyklistickรฉ pruhy, lepลกรญ tranzit, bezpeฤnejลกie chodnรญky, ulice. Vลกetci tรญto ฤพudia a skupiny boli neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou zmeny DNA New Yorku.
V skratke povedanรฉ, kvalitne vyrieลกenรก participรกcia je kฤพรบฤom k รบspechu. Zmenili sme naprรญklad spรดsob rozhovorov s ฤพuฤmi. Keฤ sme dรกvnejลกie chceli prezentovaลฅ projekt, sadli sme si za jeden stรดl, predstavili sme projekt, ฤพudia sedeli a poฤรบvali. Nebola tam ลพiadna akcia. Krikฤพรบni vykrikovali, tรญ tichลกรญ radลกej niฤ nepovedali.
My sme sa toho veฤพkรฉho stola zbavili ako prvรฉho. Okolo rokovacej sรกly sme vytvorili mnoลพstvo malรฝch priestorov na diskusie, ฤพudia mohli pokojne migrovaลฅ, rozprรกvaลฅ sa o tom, ฤo sa im pรกฤi, nepรกฤi. Najrรดznejลกie spรดsoby zapรกjania sa do diskusie umoลพnili aj tรฝm ostรฝchavejลกรญm povedaลฅ svoj nรกzor.
Naลกou ฤalลกou vรฝznamnou novinkou bolo vytvorenie akadรฉmie vzdelรกvania. V podstate sme uฤili ฤพudรญ, ako sa mรดลพu rozhodnรบลฅ a ลพe ozvaลฅ sa je ich prรกvom. Vฤaka tomu sa zaฤali inak pozeraลฅ na situรกciu, na to, ฤo v nej mรดลพu robiลฅ, ako ju ovplyvniลฅ.
Poznali reฤovรบ hantรญrku, lepลกie chรกpali, ฤo a ako mรดลพu ลพiadaลฅ od รบradov, od verejnosti aj od developerov. Bola to veฤพmi dรดleลพitรก sรบฤasลฅ rozhovorov, ฤพudia sa cรญtili omnoho viac zapojenรญ do diskusie. A skutoฤne aj boli, nebolo to len gesto.
Prostrednรญctvom ฤพudรญ a miest, kde prebehli zmeny, ste ukรกzali, ลพe to moลพnรฉ je. Ako na to reagovali ostatnรญ, tรญ mimo lokalรญt, kde sa program realizoval?
Keฤ inรญ videli, ลพe to โu susedaโ funguje, poลพadovali zmenu aj oni, aj oni sa zaฤali organizovaลฅ, ozรฝvaลฅ, pรฝtaลฅ sa. A keฤ sme odiลกli z รบradu dopravy NYC, uลพ nezรกleลพalo na tom, ฤi bol, alebo nebol Mike Bloomberg starostom. Vznikol dopyt bez ohฤพadu na to, kto je primรกtorom. Vypustili sme dลพina, ktorรฝ sa uลพ nedal vrรกtiลฅ do fฤพaลกe.
Objavujรบ sa aj hlasy, aby sa vrรกtila pรดvodnรก situรกcia?
รno, ale iba na samom zaฤiatku, ฤo je normรกlne. ฤฝudia sa vลกak uลพ naลกลฅastie prispรดsobili tomuto novรฉmu status quo a zo strany verejnosti doลกlo k obrovskej podpore. A ak mรกte uลพ stanovenรฝ novรฝ status quo, ten si uลพ prirodzene osvojujรบ aj mladรญ ฤพudia, ktorรญ vyrastajรบ v novรฝch pomeroch. Niฤ inรฉ totiลพ nezaลพili a tak to prirodzene povaลพujรบ za normรกlne.
Uลพ si tie cesty, ktorรฉ boli kedysi na dneลกnรฝch nรกmestiach, aktรญvnych plochรกch, mestskรฝch ihriskรกch, nebudรบ pamรคtaลฅ. A to je fantastickรฉ. Pointa je vo vzdelรกvanรญ, je dรดleลพitรฉ ukรกzaลฅ a povedaลฅ, ฤo je moลพnรฉ.
Dnes vytvรกrame budรบcnosลฅ a ak to nespravรญme sprรกvne teraz, vytvรกrame problรฉmy pre nasledujรบcu generรกciu. Akรฉ chyby robรญme ฤasto pri plรกnovanรญ miest?
Mรกte รบplnรบ pravdu. Dostanete to, ฤo plรกnujete, dostanete to, ฤo postavรญte. Viete, ลพe ak plรกnujete a staviate garรกลพe, dostanete autรก, keฤ rozลกirujete pruhy pre autรก, dostanete viac รกut, viac zneฤistenia, viac dopravnรฝch zรกpch a viac รบmrtรญ v dopravnรฝch nehodรกch.
Ale ak plรกnujete pre ฤพudรญ a nie pre autรก, ak plรกnujete uฤพahฤiลฅ ฤพuฤom chรดdzu a jazdu na bicykli, uฤพahฤiลฅ ฤพuฤom cestovanie autobusom a elektriฤkou, potom dostanete viac ฤพudรญ, ktorรญ chodia a bicyklujรบ a cestujรบ elektriฤkou. Takto pripravujete zรกklad pre budรบcnosลฅ, ktorรบ chcete vidieลฅ.
Dnes polovica sveta ลพije v mestรกch a v roku 2050 budรบ v mestรกch ลพiลฅ tri ลกtvrtiny svetovej populรกcie. Mรกme klimatickรบ krรญzu, sociรกlnu krรญzu, krรญzu nerovnosti, krรญzu dostupnรฉho bรฝvania. Tieto problรฉmy mรดลพeme rieลกiลฅ tรฝm, ลพe navrhneme naลกe ulice lepลกie pre ฤพudรญ a uฤพahฤรญme im pohyb bez nutnosti vlastniลฅ auto, bez nutnosti minรบลฅ 10-tisรญc eur roฤne na kรบpu, รบdrลพbu a parkovanie auta.
Tieto investรญcie by sa mali pouลพiลฅ na ลกkoly, na zdravotnรญctvo, na vzdelรกvanie detรญ. To sรบ peniaze v peลaลพenkรกch ฤพudรญ. S pouลพitรญm inรฉho prรญstupu a umoลพnenรญm viacerรฝch moลพnostรญ, ako sa presรบvaลฅ bez toho, aby sme ฤพudรญ nรบtili vlastniลฅ auto.
Ste prรกvniฤka, ktorรก pรดsobila aj ako viceprezidentka v strojรกrskej firme. Ako ste skรบsenosti z rรดznych oblastรญ preniesli do zmeny tvรกre New Yorku?
Jedinรฝ smer sa ฤasom stรกva rutinou. Potrebujeme vidieลฅ vลกetky prekรกลพky na naลกej ceste za cieฤพom aj z inรฉho uhla pohฤพadu. Rรดzne pohฤพady sรบ silnรฝm nรกstrojom na zmenu. Desaลฅ rokov v strojรกrskej firme mi veฤพmi pomohlo, pretoลพe viem pouลพรญvaลฅ nielen beลพnรฝ, ale aj ten technickรฝ jazyk.
Prรกvna prax bola taktieลพ fantastickรฝm โdoplnkomโ. ฤasto poฤรบvame, ลพe sa nieฤo nedรก, ลพe to nemรดลพeme urobiลฅ tak, ako chceme, lebo… Mala som vลกeobecnรฉho prรกvneho zรกstupcu, ktorรฝ prvรฉ tri mesiace vลพdy, keฤ som povedala, ลพe chcem nieฤo urobiลฅ, odpovedal nie, nie a eลกte raz nie.
Po troch mesiacoch som za nรญm priลกla a povedala: โViete, bola som poradcom a vaลกou รบlohou je dosiahnuลฅ รกno. A ak sa k nemu po troch mesiacoch stรกle neviete dostaลฅ, budem si musieลฅ nรกjsลฅ inรฉho poradcu.โ Tรฝm chcem povedaลฅ, ลพe som nemala dรดvod bรกลฅ sa skรบลกaลฅ veci, nebรกla som sa prรกvnikov ani inลพinierov.
Skรบsenosti s nimi v praxi predtรฝm boli veฤพmi prรญnosnรฉ. Kรฝm som skonฤila kariรฉru na dopravnom podniku v New Yorku, spoznala som mnoลพstvo ฤพudรญ, takลพe keฤ som sa vrรกtila, bolo to nieฤo ako nรกvrat k rodine. Nehovoriac o tom, ลพe ฤพudia povaลพovali moje nรกpady za fantastickรฉ. Ale nie je to len o mne.
Som presvedฤenรก, ลพe maลฅ naozaj dobrรฝ tรญm, a ja som mala ten najlepลกรญ, akรฝ som si mohla vysnรญvaลฅ a za ktorรฝ som nesmierne vฤaฤnรก, je obrovskรก vรฝhra.
Existujรบ aj inรฉ typolรณgie, ktorรฉ sรบ zaujรญmavรฉ z hฤพadiska transformรกcie a ktorรฉ pomรกhajรบ mestu podobne ako nรกmestia, naprรญklad zeleล, stromy a ich hojnรก vรฝsadba. Aj tie mรดลพu nahradiลฅ nehostinnรฉ alebo problรฉmovรฉ prostredie. Ako s nimi pracuje mesto New York?
Moลพno to na prvรก pohฤพad pรดsobรญ, ลพe plรกny starostu Bloomberga sรบ len o doprave, pretoลพe o nej veฤพa rozprรกvam. Ale tak to nie je. Mรดj pohฤพad je obmedzenรฝ na dopravu, ale je v tom, samozrejme, aj obrovskรฝ kus environmentรกlnej a inej rรดznorodej prรกce. V plรกne NYC bolo 127 iniciatรญv na vรฝsadbu jednรฉho miliรณna stromov v meste.
Podarilo sa vรกm to zrealizovaลฅ?
รno, dokonca aj priepustnรก dlaลพba a koridory zelene, tranzitnรฉ pruhy ฤi vyrieลกenie problรฉmov s vodou. V plรกne NYC sรบ celรฉ kapitoly o udrลพateฤพnosti, no to je uลพ inรก tรฉma. Aj v tomto prรญpade bolo vลกetko rovnako integrรกlne, interdisciplinรกrne.
Ministerstvo dopravy spolupracuje s oddelenรญm ochrany ลพivotnรฉho prostredia a prรกce, oddelenรญm dizajnu, hasiฤmi, polรญciou, s kรฝmkoฤพvek, koho si moลพno pri tvorbe mesta predstaviลฅ. Vลกetci sa spojili, aby naplnili vรญziu lepลกieho mesta, len vฤaka tomu sa v New Yorku podarilo zrealizovaลฅ tak veฤพa.
Stromy neboli len โpeknรฝm doplnkomโ. Boli sรบฤasลฅou realizรกcie programu infraลกtruktรบry, neboli oddelenรฉ od zvyลกku programu. Bol to veฤพmi dรดleลพitรฝ spรดsob, ako zabudovaลฅ udrลพateฤพnosลฅ do dizajnu a realizรกcie kapitรกlovรฝch projektov mesta.
Vrรกtil sa niektorรฝ z realizovanรฝch projektov niekedy do pรดvodnรฉho stavu?
Nikdy.
Postupovali ste pri tvorbe priestorov vลกade rovnako?
Participรกcie s komunitami a ich sprรกvne nastavenie je v rรดznych oblastiach inรฉ. To, ฤo funguje v New Yorku, nefunguje v Milรกne. Platรญ to vลกak aj v menลกej mierke, ฤo funguje v jednej ฤasti New Yorku, uลพ nefunguje v inej ฤasti mesta. Sรบฤasลฅou Bloombergovho plรกnu bolo revitalizovaลฅ pรคลฅ mestskรฝch ฤastรญ. Prirodzene, boli vypracovanรฉ rรดzne stratรฉgie pre rรดzne ฤasti mesta, pretoลพe nemรดลพeme robiลฅ na kaลพdom miesto to istรฉ. Tak to nefunguje.
Elektromobily nahrรกdzajรบ klasickรฉ autรก. Je to adekvรกtna zmena z hฤพadiska kvality priestoru mesta? Akรก by mala byลฅ doprava?
Nahradenie รกut elektrickรฝmi vozidlami v skutoฤnosti nerieลกi problรฉm dopravy v meste. Stรกle totiลพ zaberajรบ priestor. Auto je proste auto. Po celom svete vnรญmame v mestรกch to, ลพe ฤพudia ustupujรบ od vlastnรญctva รกut a presรบvajรบ sa k inรฉmu spรดsobu dopravy. Dostaลฅ ฤพudรญ z auta je ลฅaลพkรฉ.
Ak mesto neposkytne vysokokvalitnรฉ alternatรญvy, nemรดลพete od nikoho chcieลฅ, aby ลกiel na bicykli, pokiaฤพ nemรก dobrรฝ bezpeฤnรฝ cyklistickรฝ pruh. Nemรดลพete od ฤพudรญ chcieลฅ, aby ลกli autobusom, ak nechodรญ ฤasto a nie je ฤasovo zladenรฝ s inรฝmi spojmi, ak nie je dostatoฤne rรฝchly, lacnรฝ a neukrรกti vรกs o komfort, ktorรฝ mรกme s autom.
Akรก je tajnรก ingrediencia dneลกnรฝch miest, kam krรกฤajรบ?
Na ฤokoฤพvek, ฤo v meste plรกnujete, sa pozerajรบ ฤพudia. A nielen tรญ, ktorรญ v ลom ลพijรบ. Pozrite sa naprรญklad na Barcelonu, Parรญลพ, Londรฝn, Lisabon… mestรก sa zbavujรบ svetiel, รกut, vznikajรบ car-free zรณny.
To je budรบcnosลฅ. ฤฝudia zistili, ลพe vฤaka kvalitne vybudovanej dopravnej siete nemusia maลฅ auto. Uลพ ho nepotrebujรบ, tรฝm pรกdom sa menรญ aj ich sprรกvanie. Oslobodili sa od vlastnรญctva a zistili, ลพe nemusia minรบลฅ tisรญce eur roฤne na jeho vlastnรญctvo, prevรกdzku, รบdrลพbu a parkovanie.
Znakom kvalitnรฉho mesta nie je to, ลพe mรกte moลพnosลฅ pohodlne sa v ลom prepraviลฅ autom, ale kvalitnรฝ verejnรฝ priestor, ktorรฝ mesto vytvรกra. Znรกmkou dobrรฉho mesta nie je to, keฤ chudobnรญ majรบ auto, ale to, ลพe aj bohatรญ pouลพรญvajรบ inรฉ prostriedky na prepravu z bodu A do bodu B. Len tรฝm poskytujeme skutoฤne silnรฉ moลพnosti na rozvoj mesta.
Janette Sadik-Khan je ลพenou, ktorรก zmenila, ulice New Yorku a nepriamo aj ulice celรฉho, sveta na ลพivลกie a bezpeฤnejลกie miesta., Pรดvodne vyลกtudovala prรกvo. V roku 2007, sa stala Komisรกrkou pre dopravu mesta, New York, teda v ฤase bol starostom, znรกmy podnikateฤพ Michael Bloomberg. Ako, komisรกrka pre dopravu mesta New Yorku, zvlรกdla zdanlivo nemoลพnรฉ.
Premenila ulice, jednรฉho z najvรคฤลกรญch a najvyลฅaลพenejลกรญch miest, sveta na dynamickรฉ priestory bezpeฤnรฉ pre, chodcov a cyklistov. Jej prรญstup bol dramatickรฝ, a efektรญvny., K jej najznรกmejลกรญm projektom patrรญ premena, ulice Broadway a Times Square. Po odchode, z funkcie napรญsala Janette Sadik-Khan so, svojim kolegom Sethom Solomonowom knihu, o svojich skรบsenostiach, nazvanรบ prรญznaฤne, Streetfight, Boj o ulicu, .
V sรบฤasnosti Sadik-Khan aj Solomonow pรดsobia v Bloomberg, Associates, kde radia primรกtorom a starostom, na celom svete, ako zlepลกiลฅ mestรก.