V ฤŒรญne nedรกvno sprรญstupnili najdlhลกรญ most na svete
Galรฉria(4)

V ฤŒรญne nedรกvno sprรญstupnili najdlhลกรญ most na svete

Neฤaleko ล anghaja sprรญstupnili zaฤiatkom mรกja najdlhลกรญ most na svete. Most na vรฝchodnom pobreลพรญ ฤŒรญny vedie ponad zรกliv Hangzhou. Konลกtrukcia tohto visutรฉho mosta je skutoฤne impozantnรก โ€“ jeho dฤบลพka je neuveriteฤพnรฝch takmer 36 kilometrov aย rozpon medzi dvoma najvzdialenejลกรญmi podperami je รบctyhodnรฝch 448 metrov. Most spรกja dva regiรณny โ€“ ล anghaj aย Ningbo aย skracuje vzdialenosลฅ ich dopravnรฉho spojenia oย 120 km.



ย 

ฤŒรญnske mostnรฉ rekordy

Vรฝstavba mosta sa ukonฤila pribliลพne pred rokom. Most bol slรกvnostne otvorenรฝ 26. jรบna minulรฉho roku poฤas veฤพkolepej ceremรณnie. Premรกvka sa vลกak zaฤala aลพ pribliลพne oย rok neskรดr โ€“ zaฤiatkom mรกja tohto roka. Dovtedy sa eลกte robili testy aย overovacie skรบลกky. Aj keฤ je most najdlhลกรญ na svete, vzhฤพadom na charakter podloลพia aย konfigurรกciu terรฉnu nebolo nevyhnutnรฉ usilovaลฅ sa oย rekord aj vo veฤพkosti najdlhลกieho rozponu medzi podperami.

Rozpon 448 metrov mosta vย zรกlive Hangzhou je vย porovnanรญ sย rozponom mosta Sutong menej neลพ poloviฤnรฝ. Sutong Bridge, ฤalลกรญ veฤพkolepรฝ visutรฝ most otvorenรฝ vย mรกji tohto roku tieลพ vย ฤŒรญne, mรก rozpon aลพย 1088 metrov. Pรดdorysne mรก most vย Hangzhou Bay tvar pรญsmena S. Podฤพa odhadov mรก po moste denne prejsลฅ 45 aลพ 50-tisรญc vozidiel. Generรกlny dodรกvateฤพ, spoloฤnosลฅ China Railway Bridge Bureau Group Co. Ltd. dal na konลกtrukciu mosta zรกruku 100ย rokov.

Vย neฤพahkรฝch podmienkach

Prรญprava mosta sa zaฤala uลพ vย roku 1994 aย na projekte pracovalo pribliลพne 600 expertov. Samotnรก vรฝstavba sa zaฤala vย roku 2003. Podฤพa Wanga Yonga, generรกlneho riaditeฤพa Hangzhou Bay Trans-Oceanic Bridge Construction Command Post, je most Hangzhou jednรฝm zย najvรฝznamnejลกรญch inลพinierskych projektov nielen preto, ลพe je najdlhลกรญm na svete. Omnoho nรกroฤnejลกie bolo podฤพa neho stavaลฅ takรบto konลกtrukciu vย mimoriadne komplikovanom morskom prostredรญ sย vysokรฝm obsahom agresรญvnych solรญ, patriacim kย trom miestam na svete, kde je najvรคฤลกรญ prรญliv, znรกmom aj tรฝm, ลพe sa tu vyskytujรบ silnรฉ vetry, vysokรฉ vlny aย niฤivรฉ tajfรบny. Silnรฉ prรบdenie vody aย vysokรฉ vlny vย zรกlive spรดsobuje hlavne silnรฝ prรญtok vody zย rieky Qiantang, jeden zย prรญrodnรฝch unikรกtov ฤŒรญny. Prรกve tieto komplikovanรฉ prรญrodnรฉ podmienky si vynรบtili dlhรบ projektovรบ prรญpravu so 120 overovacรญmi ลกtรบdiami, simulรกciami aย nรกslednรฝmi testami.

Pre visutรบ konลกtrukciu sa tvorcovia mosta rozhodli prรกve pre jej odolnosลฅ voฤi nepriaznivรฝm prรญrodnรฝm podmienkam, meniacemu sa smeru prรบdenia vody, vysokรฝm vlnรกm aย geologickรฝm podmienkam podloลพia. Most bol dokonca navrhnutรฝ tak, aby dokรกzal odolaลฅ zemetraseniu intenzity siedmich stupลˆov Richterovej stupnice. No najvรคฤลกรญm problรฉmom bolo vyrovnaลฅ sa sย erupciami plynu vย morskom podloลพรญ okolรญ mosta. Na vรฝskyt, vlastnosti plynu aย dรดsledky erupciรญ, ako aj zvรญrenรฉho podloลพia sa robili ลกtรบdie aj viacerรฉ pokusy.

Vรฝstavba bola vลกak komplikovanรก aj na pobreลพรญ, kde je veฤพkรฉ mnoลพstvo รญlovitรฝch nรกnosov zย delt riek aย kde mรก pรดsobenie prรญlivov na technickรฉ rieลกenie najintenzรญvnejลกie dรดsledky. Poฤas vรฝstavbyย  preto postavili doฤasnรฝ 10โ€‰km dlhรฝ mรบr, ktorรฝ zabezpeฤoval ochranu pred vlnami pri vรฝstavbe pilรณt aย pylรณnov, ale aj pri prenose nosnรญkov vรกลพiacich takmer 1500 ton.

Vรคฤลกinu konลกtrukฤnรฝch prรกcย  vลกak realizovali na suchu. Prefabrikรกty previezli na miesto, kde ich spรกjali aย kde sa nรกsledne celรก konลกtrukcia finalizovala. Na premiestลˆovanie aย zdvรญhanie nosnรญkov mosta sa vyuลพรญvalo sedem obrovskรฝch ลพeriavov sย dรดmyselnรฝmi kotviacimi zariadeniami.

Niekoฤพko ฤรญsel

Celkovรฉ investiฤnรฉ nรกklady dosahujรบ takmer 12 miliรกrd USD (7,58 mld. eur), priฤom pribliลพne 18 miliรณnov USD zย toho pochรกdza od 17 mimovlรกdnych organizรกciรญ. Asi 59โ€‰% celkovej sumy tvorila pรดลพiฤka od ฤŒรญnskej centrรกlnej aย regionรกlnej banky, 35โ€‰% investovali sรบkromnรฉ spoloฤnosti. ฤŒรญna oฤakรกva, ลพe postavenie tohto mosta ekonomicky oลพivรญ celรฝ regiรณn aย vรฝznamnรฝm pozitรญvnym vplyvom mรก byลฅ podฤพa vlรกdy aj prรญlev turistov.

Vรฝลกka mosta je pribliลพne 62โ€‰m nad hladinou aย umoลพลˆuje prieplav aj tรฝch najvรคฤลกรญch nรกkladnรฝch lodรญ. Prieฤny sklon vozovky je 2โ€‰%, vย pozdฤบลพnom smere stรบpa maximรกlne 4 %. Maximรกlna povolenรก rรฝchlosลฅ je 100โ€‰km/h, na prรญjazdoch 120โ€‰km/h.

Hangzhou Bay Bridge

Miesto: Jiaxing, Cixi City, ฤŒรญna
Poฤet dopravnรฝch pruhov: 6
Celkovรก dฤบลพka: 35,673 km
ล รญrka: 36,6 m
Najdlhลกรญ rozpon: 448 m
Generรกlny dodรกvateฤพ: China Railway Bridge Bureau Group Co. Ltd.
Projekt: Ty Lin International
Hlavnรฝ projektant: Hangzhou Bay Trans-Oceanic Bridge Construction Command Post
Vedรบci projektant: Wang Yong
Konzultรกcie: Hardesty & Hanover, LLP
Investiฤnรฉ nรกklady: 11,8 miliรกrd USD
Zaฤiatok vรฝstavby: 06/2003
Ukonฤenie vรฝstavby: 06/2007
Slรกvnostnรฉ otvorenie: 06/2007
Zaฤiatok premรกvky: 05/2008

(mj)
Foto: Jรผrgen Zeller

Spracovanรฉ podฤพa informรกciรญ spoloฤnosti Scandnet AB aย China Railway Bridge Bureau Group Co. Ltd.

Najฤรญtanejลกie