V ฤรญne nedรกvno sprรญstupnili najdlhลกรญ most na svete
Neฤaleko ล anghaja sprรญstupnili zaฤiatkom mรกja najdlhลกรญ most na svete. Most na vรฝchodnom pobreลพรญ ฤรญny vedie ponad zรกliv Hangzhou. Konลกtrukcia tohto visutรฉho mosta je skutoฤne impozantnรก โ jeho dฤบลพka je neuveriteฤพnรฝch takmer 36 kilometrov aย rozpon medzi dvoma najvzdialenejลกรญmi podperami je รบctyhodnรฝch 448 metrov. Most spรกja dva regiรณny โ ล anghaj aย Ningbo aย skracuje vzdialenosลฅ ich dopravnรฉho spojenia oย 120 km.
ย
ฤรญnske mostnรฉ rekordy
Rozpon 448 metrov mosta vย zรกlive Hangzhou je vย porovnanรญ sย rozponom mosta Sutong menej neลพ poloviฤnรฝ. Sutong Bridge, ฤalลกรญ veฤพkolepรฝ visutรฝ most otvorenรฝ vย mรกji tohto roku tieลพ vย ฤรญne, mรก rozpon aลพย 1088 metrov. Pรดdorysne mรก most vย Hangzhou Bay tvar pรญsmena S. Podฤพa odhadov mรก po moste denne prejsลฅ 45 aลพ 50-tisรญc vozidiel. Generรกlny dodรกvateฤพ, spoloฤnosลฅ China Railway Bridge Bureau Group Co. Ltd. dal na konลกtrukciu mosta zรกruku 100ย rokov.
Vย neฤพahkรฝch podmienkach
Prรญprava mosta sa zaฤala uลพ vย roku 1994 aย na projekte pracovalo pribliลพne 600 expertov. Samotnรก vรฝstavba sa zaฤala vย roku 2003. Podฤพa Wanga Yonga, generรกlneho riaditeฤพa Hangzhou Bay Trans-Oceanic Bridge Construction Command Post, je most Hangzhou jednรฝm zย najvรฝznamnejลกรญch inลพinierskych projektov nielen preto, ลพe je najdlhลกรญm na svete. Omnoho nรกroฤnejลกie bolo podฤพa neho stavaลฅ takรบto konลกtrukciu vย mimoriadne komplikovanom morskom prostredรญ sย vysokรฝm obsahom agresรญvnych solรญ, patriacim kย trom miestam na svete, kde je najvรคฤลกรญ prรญliv, znรกmom aj tรฝm, ลพe sa tu vyskytujรบ silnรฉ vetry, vysokรฉ vlny aย niฤivรฉ tajfรบny. Silnรฉ prรบdenie vody aย vysokรฉ vlny vย zรกlive spรดsobuje hlavne silnรฝ prรญtok vody zย rieky Qiantang, jeden zย prรญrodnรฝch unikรกtov ฤรญny. Prรกve tieto komplikovanรฉ prรญrodnรฉ podmienky si vynรบtili dlhรบ projektovรบ prรญpravu so 120 overovacรญmi ลกtรบdiami, simulรกciami aย nรกslednรฝmi testami.
Pre visutรบ konลกtrukciu sa tvorcovia mosta rozhodli prรกve pre jej odolnosลฅ voฤi nepriaznivรฝm prรญrodnรฝm podmienkam, meniacemu sa smeru prรบdenia vody, vysokรฝm vlnรกm aย geologickรฝm podmienkam podloลพia. Most bol dokonca navrhnutรฝ tak, aby dokรกzal odolaลฅ zemetraseniu intenzity siedmich stupลov Richterovej stupnice. No najvรคฤลกรญm problรฉmom bolo vyrovnaลฅ sa sย erupciami plynu vย morskom podloลพรญ okolรญ mosta. Na vรฝskyt, vlastnosti plynu aย dรดsledky erupciรญ, ako aj zvรญrenรฉho podloลพia sa robili ลกtรบdie aj viacerรฉ pokusy.
Vรฝstavba bola vลกak komplikovanรก aj na pobreลพรญ, kde je veฤพkรฉ mnoลพstvo รญlovitรฝch nรกnosov zย delt riek aย kde mรก pรดsobenie prรญlivov na technickรฉ rieลกenie najintenzรญvnejลกie dรดsledky. Poฤas vรฝstavbyย preto postavili doฤasnรฝ 10โkm dlhรฝ mรบr, ktorรฝ zabezpeฤoval ochranu pred vlnami pri vรฝstavbe pilรณt aย pylรณnov, ale aj pri prenose nosnรญkov vรกลพiacich takmer 1500 ton.
Vรคฤลกinu konลกtrukฤnรฝch prรกcย vลกak realizovali na suchu. Prefabrikรกty previezli na miesto, kde ich spรกjali aย kde sa nรกsledne celรก konลกtrukcia finalizovala. Na premiestลovanie aย zdvรญhanie nosnรญkov mosta sa vyuลพรญvalo sedem obrovskรฝch ลพeriavov sย dรดmyselnรฝmi kotviacimi zariadeniami.
Niekoฤพko ฤรญsel
Celkovรฉ investiฤnรฉ nรกklady dosahujรบ takmer 12 miliรกrd USD (7,58 mld. eur), priฤom pribliลพne 18 miliรณnov USD zย toho pochรกdza od 17 mimovlรกdnych organizรกciรญ. Asi 59โ% celkovej sumy tvorila pรดลพiฤka od ฤรญnskej centrรกlnej aย regionรกlnej banky, 35โ% investovali sรบkromnรฉ spoloฤnosti. ฤรญna oฤakรกva, ลพe postavenie tohto mosta ekonomicky oลพivรญ celรฝ regiรณn aย vรฝznamnรฝm pozitรญvnym vplyvom mรก byลฅ podฤพa vlรกdy aj prรญlev turistov.
Vรฝลกka mosta je pribliลพne 62โm nad hladinou aย umoลพลuje prieplav aj tรฝch najvรคฤลกรญch nรกkladnรฝch lodรญ. Prieฤny sklon vozovky je 2โ%, vย pozdฤบลพnom smere stรบpa maximรกlne 4 %. Maximรกlna povolenรก rรฝchlosลฅ je 100โkm/h, na prรญjazdoch 120โkm/h.
Hangzhou Bay Bridge
Miesto: Jiaxing, Cixi City, ฤรญna
Poฤet dopravnรฝch pruhov: 6
Celkovรก dฤบลพka: 35,673 km
ล รญrka: 36,6 m
Najdlhลกรญ rozpon: 448 m
Generรกlny dodรกvateฤพ: China Railway Bridge Bureau Group Co. Ltd.
Projekt: Ty Lin International
Hlavnรฝ projektant: Hangzhou Bay Trans-Oceanic Bridge Construction Command Post
Vedรบci projektant: Wang Yong
Konzultรกcie: Hardesty & Hanover, LLP
Investiฤnรฉ nรกklady: 11,8 miliรกrd USD
Zaฤiatok vรฝstavby: 06/2003
Ukonฤenie vรฝstavby: 06/2007
Slรกvnostnรฉ otvorenie: 06/2007
Zaฤiatok premรกvky: 05/2008
(mj)
Foto: Jรผrgen Zeller
Spracovanรฉ podฤพa informรกciรญ spoloฤnosti Scandnet AB aย China Railway Bridge Bureau Group Co. Ltd.