V Miláne ste neustále obklopení kameňom a keramikou. Plast či omietka sú tu naozaj v menšine
Počas mesačného pobytu na akomkoľvek mieste prirodzene nadobudnete pocit, ktorý charakterizuje dané miesto. Pri spoznávaní Milána, metropoly Lombardie, som neustále kráčal okolo remeselne dôsledne postavených stavieb. Práve abstraktná esencia nadštandardnej kvality spracovania je témou, ktorá si zaslúži pozornosť.
Kvalita výstavby
Štandard kvality výstavby metaforicky nastavuje železničná stanica Miláno Centrale. Kamenné monštrum z 19. storočia vás pri príchode ohromí svojou liatinovou strešnou konštrukciou nad nástupišťami a následne masívnym kamenným chrámom, cez ktorý vstupujete do mesta. Keď cez túto pompéznu bránu, podvedome sa pýtate sami seba: „Takto kvalitne bude vyzerať celé mesto?“
Kvalita výsledného spracovania stavieb vždy závisela od hlavných faktorov ako šikovnosť architekta, ekonómia či šikovnosť remeselníkov. Práve talianski majstri remeselníci vždy vynikali v práci s kameňom či keramikou.
V rámci obnovy po druhej svetovej vojne a s nástupom modernizmu v architektúre vzniklo množstvo kvalitných bytových či verejných stavieb. Pre nedostatok bývania a potrebu rýchlo postaviť veľa nových budov pre obyvateľov mesta sa stavalo nezvyčajne kvalitne. Pokiaľ by bolo mesto zbombardované dnes, v žiadnom prípade by nová výstavba nebola taká kvalitná ako vtedy.
Talianski architekti ako Gio Ponti, Luigi Caccia Dominioni, Luigi Moretti a iní sa nebáli priestorovo a materiálovo experimentovať. Dnešní architekti sú rovnako šikovní ako ich predchodcovia, no investori sa pri výstavbe boja experimentovať a hrajú takpovediac „na istotu“.
Kvalita materiálov
V Miláne ste neustále obklopení kameňom a keramikou, menej ušľachtilé materiály ako plast či omietka sú naozaj v menšine. Primárnym fasádnym materiálom modernistických domov je kameň s názvom „Ceppo di gre“. Taliani ho však používali tak veľa, že ho takmer celý vyťažili a dnes sa zháňa veľmi ťažko a draho.
Rovnocenným partnerom kameňa sú keramické obklady. Je zábavné objavovať ich unikátne vzory, ktorých nájdete v meste naozaj neúrekom. Štvorcový keramický obklad bez akejkoľvek štruktúry je absolútny základ. Pokiaľ narazíte na atypicky štruktúrovaný obkladový materiál, máte takmer záruku, že ste narazili na stavbu od kvalitného architekta.
Vynikajúci architekti ako Gio Ponti a iní totiž používali atypický dizajn keramických obkladov ako svoj nenásilný podpis na budove. Pozorné oko cestovateľa si všimne, že všetky názvy ulíc a označenia budov na fasádach sú vždy vygravírované do kameňa.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Vstupné priestory
Kniha „Entryways of Milan“ mapuje vstupné priestory bytových domov v Miláne s cieľom motivovať čitateľa, aby ich objavoval. Bytové domy v 19. storočí nastolili trend kolektívneho bývania. Práve vysoká kvalita spracovania ich vstupných priestorov deklaruje, že architekti kladú dôraz na prvý dojem návštevníka pri vstupe do budovy.
Kvalitné materiály, dizajnové svietidlá, prítomnosť umenia v spoločných priestoroch ukazujú, že kolektívne bývanie nemusí byť nižším štandardom v porovnaní so súkromným bývaním v rodinnom dome. Bytové domy majú vždy pri vstupe recepciu s vrátnikom. Nebojte sa do nich vstupovať, pretože nenápadný bytový dom vás často ohúri interiérom svojich vstupných priestorov.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Záver
Každodenná architektúra nás vychováva viac ako tá výnimočná či spektakulárna. Laik často nevie čítať kvalitu architektúry, no rozumie úrovni spracovania a vidí, či sú veci vyrobené z dobrých materiálov. Prečo máme úctu k historickej architektúre? Pretože aj laik na nej číta úsilie, remeslo a kvalitu materiálov. Presne tento pocit kvality sa dá v Miláne výborne nasať a konfrontovať s domácim prostredím.
Ak máte chuť pri svojej budúcej ceste do Milána objaviť výnimočné budovy, veľmi dobre vám poslúži moja mapka s vyznačenými architektonickými miestami, ktorú nájdete na herohero.co/howimetmyarchitect.
Prečítajte si prvú časť zápiskov z Milána od Petra Dostála aj jeho tipy na TOP 10 stavieb v meste.