sancova1
Galéria(6)

Veľká modernizácia Šancovej ulice prichádza. Frekventovaná cesta získa nový priechod aj nízkohlučný asfalt

Šancová ulica plní dôležitú úlohu dopravnej tepny, bez ktorej by sa Bratislava nezaobišla. Ide totiž o dopravný okruh mesta, na čo doplácajú najmä obyvatelia priľahlých ulíc. Po protestnej petícii z roku 2023 na upokojenie Šancovej ulice sa napokon ľady pohnú v roku 2025. Mesto ohlásilo novinky, ktoré Šancovú konečne zlepšia. Avšak len čiastočne.

Písal sa júl 2023, keď bola spustená petícia „Dajme Šancovej šancu na život”. Organizátorky v nej žiadali kompetentné orgány, aby urýchlene a komplexne pristúpili k upokojeniu automobilovej dopravy na Šancovej ulici. Podľa nich intenzita cestnej premávky prekročila únosnú hranicu a je nekompatibilná s kvalitným životom v meste.

Táto ulica totiž dlhodobo slúži ako dopravný okruh mesta a napája sa na ďalšie dôležité komunikácie, ako sú Pražská či Štefánikova ulica. Šancová je preto pre Bratislavu kľúčová, jej vyťaženosť je však obrovská, a tak nažívanie v tejto lokalite spôsobuje nepríjemnosti spojené s hlukom či bezpečnosťou iných účastníkov cestnej premávky.

V petícii preto obyvatelia požadovali zníženie počtu jazdných pruhov automobilovej dopravy na jeden v oboch smeroch, zavedenie pruhov pre mestskú hromadnú dopravu alebo vytvorenie čo najbezpečnejšej infraštruktúry pre cyklistov. Upraviť chceli aj súčasné priechody pre chodcov a vybudovať úplne nové, ale aj inštalovať merače hluku a vysadiť zeleň.

sancova
Šancová ulica | Zdroj: TASR – Michal Svítok

Hlavné mesto na túto petíciu reagovalo. O znížení kapacity neuvažuje, kým ulicu neodľahčí plánovaná Severná tangenta (v galérii, pozn. red.), teda spojenie východnej a západnej časti Bratislavy, čím by boli autá zo Šancovej presmerované na túto cestu a ulica by sa upokojila. Severná tangenta konkrétne hovorí o prepojení Pražskej a Bajkalskej cez prebudovanú Pioniersku ulicu a tunel na Jaskovom rade.

Táto investícia je však finančne náročná. Jej náklady sú 100 miliónov eur, čo je pre hlavné mesto obrovské finančné zaťaženie. Počkať by sa teda muselo na aktivitu štátu, ktorý komunikuje aj dva ešte drahšie varianty – prepojenie Galvaniho a Borov vonkajším polkruhom za 800 miliónov eur či výstavbu tunela Karpaty na úseku D4 Rača – Záhorská Bystrica za 1,5 miliardy eur.

Hlavné mesto tak zatiaľ nemôže znížiť počet jazdných pruhov, keďže pre ne nie je iná alternatíva. Petíciu napokon podpísalo 3,6 tisíca ľudí, čo je na lokálny problém vysoké číslo. Magistrát zhodnotil, že mnohé z požiadaviek sú nezrealizovateľné a petíciu v apríli 2024 vzal na vedomie. No čiastočný posun predsa len nastal.

Starosta Starého Mesta a poslanec Matej Vagač v nadväznosti na petíciu navrhol uznesenie, ktoré žiada primátora Matúša Valla, aby pripravil návrh na vybudovanie nového priechodu pre chodcov a taktiež overil a pripravil návrh opatrení na zníženie hluku na Šancovej ulici. Tieto návrhy mali byť predložené na rokovanie mestského zastupiteľstva do 6 mesiacov.

Na novembrovom mestskom zastupiteľstve sa ľady konečne pohli. Ako informovala cyklokoalícia, medzi materiálmi sa objavila informácia o príprave nového svetelne riadeného priechodu pre chodcov cez Šancovú ulicu, a to v mieste križovania s Beskydskou a Ľadovou ulicou.

„Pre chodcov pôjde o výrazné zlepšenie – rozšíriť sa majú aj chodníkové plochy vďaka skráteniu aktuálne zbytočne dlhých priechodov pozdĺž ulice a odstráni sa tak bariéra v podobe legendárneho trojobrubníka,” píše v stanovisku na sociálnej sieti občianske združenie, ktoré zobrazilo aj približné umiestnenie priechodu.

sancova1
Ilustrovaný budúci priechod pre chodcov na Šancovej ulici pri križovatke s Beskydskou a Ľadovou ulicou – žltá farba zobrazuje priechod, červená rozšírenie chodníka | Zdroj: Cyklokoalícia

„Zadanie, bohužiaľ, celkom odignorovalo pohyb cyklistov v území. Samotné miesto na prechádzanie, no najmä jeho okolie a napojenie na ostatné komunikácie je potrebné vyriešiť tak, aby bolo možné komfortne a legálne prejsť medzi Záhrebskou a Ľadovou či Beskydskou ulicou,” dodáva cyklokoalícia.

Podľa materiálu by sa spracovanie projektovej dokumentácie malo ukončiť vo februári 2025. Územné a stavebné konanie má prebehnúť v marci až máji, do júla magistrát počíta s ukončením verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby a výstavba je naplánovaná medzi augustom až novembrom 2025.

Ako už raz hlavné mesto uviedlo v súvislosti so znižovaním hluku na Šancovej ulici, pre absenciu alternatívnych ciest neplánuje znižovať rýchlosť alebo počet jazdných pruhov v tejto lokalite. Prišlo však s alternatívou: „Alternatívnym návrhom na zníženie hluku je výmena povrchu vozovky za nízkohlučný asfalt. V roku 2025 plánuje hlavné mesto realizovať výmenu asfaltu za nízkohlučný v úseku medzi Račianskym a Trnavským mýtom.”

Časť Šancovej ulice teda získa asfalt, ktorý nedávno mesto položilo aj na Račianskej ulici. „Súčasťou opravy bude aj výšková úprava vývodov inžinierskych sietí vrátane výmeny mreží uličných vpustov s pántovým uchytením a s vybudovaním prídlažby s cieľom zlepšenia odvodnenia komunikácie. Pri použití obrusnej vrstvy nízkohlučného asfaltu SMA 8 NH je dosahované bežné zníženie hlučnosti pri novej obrusnej vrstve (voči referenčnej hodnote) 2,5 – 3,0 dB,” uvádza dokumentácia.

sancova google1
Miesto pri križovatke Šancová – Smrečianska, odkiaľ sa začne rekonštrukcia cesty až po Trnavské mýto  | Zdroj: Google Street View

Viac prezradil primátor Matúš Vallo pre agentúru SITA. „Okrem kladenia tzv. tichého asfaltu sa vymenia aj podzemné inžinierske siete, aby sa do budúcnosti predišlo poruchám a rozkopávkam vozovky. Oprava by sa mala začať koncom februára a kompletné ukončenie prác by malo byť do konca letných prázdnin 2025,” píše SITA.

Podľa primátora sa rekonštrukcia začne ešte pred Račianskym mýtom – od Smrečianskej ulice. Celkovo pôjde o 9 336 štvorcových metrov prác. Čo bude so zvyšným úsekom Šancovej ulice, približuje materiál z novembrového mestského zastupiteľstva.

„Vo zvyšnej časti Šancovej ulice (medzi Račianskym mýtom a hlavnou stanicou) nebude možné výmenu povrchu za nízkohlučný vykonať v roku 2025 vzhľadom na plánované práce spoločností BVS a SPP. Sekcia správy a údržby ciest však plánuje s výmenou povrchu na Šancovej pokračovať aj v nasledujúcich rokoch, všetko bude záležať od pridelených finančných prostriedkov a realizácie plánovaných prác SPP a BVS,” uvádza dokumentácia.

Celková hodnota tejto obrovskej rekonštrukcie bude 1 213 680 eur, pričom projekt je podporený SIH a. s.

sancova
sancova1
sancova google1
sancova google
Severna tangenta

Rekonštrukcia Šancovej ulice v úseku od Smrečianskej po Trnavské mýto, Bratislava-Staré Mesto

Investor: Bratislava – hlavné mesto SR
Rozsah prác: 9 336 m2
Hodnota zákazky: 1 213 680 eur
Realizácia:
3/2025 – 8/2025
Stav: v príprave