Druhá najvyššia veža Bratislavy bude vyzerať inak. Veža ERA je oficiálne v povoľovaní a ukazuje upravený vizuál
Veža ERA, ktorá je súčasťou rozsiahleho developmentu Downtown Yards, bude druhou najvyššou budovou v Bratislave. Predstavená bola developerom JTRE spoločne s celým projektom ešte v decembri 2023. Pred pár mesiacmi boli ohlásené prvé úpravy veže, ktorá je už dnes oficiálne v povoľovaní. Oproti pôvodnému výzoru sa odlišuje, pričom novou fasádou pripomína jednu z bratislavských veží.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Ešte v marci tohto roku sme napísali článok o nových informáciách v súvislosti s vežou ERA, dominantou projektu Dowtown Yards. Developer nám vysvetlil jej nový názov, potvrdil výšku 141 metrov, priblížil ďalšie čísla zámeru a konkrétne termíny výstavby, pričom poznamenal, že JTRE pripravuje podklady na predloženie stavby na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA).
Oproti predstavenému zámeru z decembra roku 2023 boli ohlásené viaceré zmeny, ktoré započali už vydaným súhlasným záväzným stanoviskom z januára 2025. Od tohto obdobia vieme, že veža bude mať 36 nadzemných podlaží a vytvorí dominantu celej zástavby projektu Downtown Yards, ktorého prvá etapa je už dnes vo výstavbe.
Veža vyrastie v južnej časti polyfunkčného súboru, na križovatke ulíc Prístavná a Košická. Dlhšou stranou bude orientovaná do Prístavnej ulice, kratšou do Košickej ulice a severnou stranou do vnútrobloku. Pre výškovú budovu sa stali typické kaskádovito odskočené podlažia, ktoré delia hmotu budovy na tri časti. Hmota stavby ustupuje na desiatom a devätnástom podlaží, čím na týchto miestach vytvára terasy.
Z nášho článku spred mesiaca vieme, že sa v budove bude nachádzať 32-tisíc štvorcových metrov kancelárskych priestorov a 2 000 štvorcových metrov služieb a vybavenosti v parteri. K veži bude prislúchať aj 516 parkovacích miest v podzemí, pričom o administratívne priestory vo veži už prejavili záujem prví klienti.
Je to oficiálne – ERA je v povoľovaní
Len pred niekoľkými dňami predložil jeden z najväčších developerov na Slovensku, firma JTRE, dominantu Downtown Yards na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA). Dokumentácia sa detailne venuje zmenám v projekte, pričom nadväzuje a rozširuje už spomínané zmeny z januárového záväzného stanoviska.
Veža ERA bude mať upravený konštrukčný systém, ale aj zmenené statické jadro po celej svojej výške. Upravená bude aj fasáda – zo stĺpikovo priečnikového systému na okenný systém v kombinácii s prevetrávanou fasádou, čo detailne zobrazuje aj nová vizualizácia. Veža bude taktiež rozšírená na južnú stranu smerom do námestia o 4,1 metra a o 40 centimetrov na horných podlažiach.
Úpravou prejdú konštrukčné výšky spodných podlaží, pričom do objektu bude vložené nové, mezanínové podlažie bez dopadu na celkovú výšku veže. Tá zostáva stále nezmenaná – 141 metrov. Vloženie nového nadzemného podlažia (NP) však bude mať dopad na výšku terasových podlaží na 10., 11. a 12 NP, ktoré sú o výške 3,95 metra.
Upravené budú funkčno-prevádzkového riešenia na prvom, druhom a treťom podlaží. A to o doplnenie cyklo parkovania a šatní pre cyklistov na úrovni prízemia. Presunutý bude tiež služobný byt na druhom podlaží, správa budovy sa presunie zo štvrtého na druhé podlažie a kantína na treťom podlaží. Doplnené budú priestory obchodov a služieb na úrovni druhého a tretieho nadzemného podlažia.
Upravia sa aj pozície rozhrania výťahov, zmena spočíva taktiež v technológii získavania tepla a chladu, pričom poslednou uvedenou zmenou je úprava sadovníckych a zelených plôch. Pravdepodobne v exteriéri.
Dokumentácia EIA taktiež avizuje, že vzhľadom na požiadavku spoločnosti JTRE sa na streche objektov uvažuje s inštaláciou systému fotovoltaických panelov na strechu veže. Tie majú zabezpečiť pozitívnu celoročnú bilanciu budovy. „Pre navrhovanú stavbu vychádzajú limity pre slnečný svit na časovom rozsahu cca 10 hodin,” uvádza spracovateľ dokumentácie EIA, firma VALERON Enviro Consulting, s.r.o.
Fasáda pripomínajúca inú bratislavskú vežu
Architektom veže ERA je ateliér GFI, ktorý pre JTRE navrhol napríklad druhú etapu nákupného centra Eurovea, ale aj mrakodrap Eurovea Tower. Tentokrát sa podieľal aj na zmene fasády, ktorú podrobne opisuje nová dokumentácia EIA.
„Vonkajší plášť fasády je tvorený striedaním presklenej a netransparentnej plochy. V rámci jedného fasádneho modulu šírky 2,7 metra je vždy jeden kratší plný panel a širší presklený panel. Jednotlivé panely sú pôdorysne zošikmené, čo vytvára zaujímavé reflexie fasády a zároveň jedinečnosť celého objektu.”
„Na ustúpených podlažiach a v parteri, je jednoplášťová presklená fasáda. Tým sú ustúpené časti budovy okrem hmoty odlíšené zároveň aj typom a výzorom fasády,” uvádza dokumentácia EIA. Nové riešenie mierne, alebo aj pomerne výrazne, pripomína iný bratislavský development – kancelársky projekt The Mill developera Immocap, ktorý je typický práve touto fasádou.
Veža ERA bude obsahovať administratívne priestory so zámemím od 5. až po 33. nadzemné podlažie. Na 34. po posledné 36. nadzemné podlažie sú riešené technologické priestory. Projekt počíta aj s územnou rezervou pre plánovanú električkovú radiálu Košická, čo zobrazuje aj nová vizualizácia.
Kedy získa Bratislava svoju druhú najvyššiu vežu?
Druhá etapa projektu Downtown Yards už prešla kompletným povoľovacím procesom vrátane posudzovania EIA. No pretože veža prešla zmenami, musí absolvovať nové posudzovanie vplyvov na životné prostredie. V tomto kontexte by ale nemali nastať výraznejšie komplikácie, čo predpokladá aj developer ambicióznymi termínmi výstavby, ktoré pre našu redakciu uviedol ešte v marci bývalý hovorca JTRE, Daniel Suchý.
„Začiatok výstavby odhadujeme na koniec roka 2026. Veža by mohla byť dokončená v roku 2030,” povedal Daniel Suchý. Svoje vyjadrenie ukončil predpokladanými finančnými nákladmi: „Celkové náklady na výstavbu druhej etapy odhadujeme na 220 miliónov eur.” Ide o sumu vrátane realizácie námestia či prislúchajúcich menších objektov v rámci druhej fázy.
ERA, Bratislava-Ružinov
Developer: JTRE
Architekt: GFI
Realizácia: 2026 – 2030
Rozpočet na druhú etapu: 220 miliónov eur
Stav: v príprave