Villa D
Galรฉria(13)

Villa D

ล kandinรกvsky dom mรก ลกtรฝl, ktorรฝ je obdivovanรฝ na celom svete. Tvarmi aj materiรกlmi vie nadviazaลฅ รบzky vzลฅah sย okolรญm. Villa D na ลกtokholmskom predmestรญ Tyresรถ nadvรคzuje na vลกetko, ฤo je severskรฝm architektom svรคtรฉ.


ฤŒรญm vynikรก neveฤพkรก vila medzi kvalitnรฝmi severskรฝmi realizรกciami? Predovลกetkรฝm tรฝm, ลพe jej koncepcia sa nezaฤรญna รบsilรญm splynรบลฅ sย krajinou, ako kรกลพu klasici, ale kย nemu aลพ dospieva. Priznรกva fakt, ลพe stavba obydlia je vลพdy razantnรฝm zรกsahom do prรญrody. Klinovitรฝm tvarom to eลกte viac podฤiarkuje โ€“ zdola od cesty sa klin vย skalnatom kopci sebavedome dvรญha nad terรฉn.

Novรฝ pohฤพad na severskรฝ ลกtรฝl
Dom obsahuje symboliku harmรณnie protikladov, ktorรก je dรดleลพitรก nielen vย celkovom kontexte architektรบry, ale aj vo vลกeobecnejลกom zmysle tolerancie aย ohฤพaduplnosti. Vฤaka drevenรฉmu obkladu patinovanรฉmu na farbu borky sosny vila pรดsobรญ, akoby uลพ dlho stรกla na skalnatom kopci na kraji borovicovรฉho hรกjika.

Kto to dokรกzal preformulovaลฅ kรกnon? Autorkou tohto projektu je Rahel Belatchew Lerdellovรก. Narodila sa vย Etiรณpii, vyrรกstla vย ลกtvrtom najvรคฤลกom ลกvรฉdskom meste Uppsala. ล tudovala na renomovanej parรญลพskej ร‰cole Spรฉciale dโ€˜Architecture โ€“ zaradila sa medzi takรฝch absolventov ako bรฝvalรก irรกnska cisรกrovnรก Farah aย Christian Urvoy de Portzamparc, autor รฉterickej budovy filharmรณnie vย Luxemburgu. Rahel pracovala vo Francรบzsku, Luxembursku aย vย Tokiu aย napokon sa vrรกtila do svojej druhej vlasti.

Jej rieลกenie ukazuje, ako vysoko je prรญroda vย rebrรญฤku hodnรดt ล kandinรกvca. Rozhodne vyลกลกie ako pohodlie aย reprezentรกcia. Jednou zย mรกla poลพiadaviek mladรฝch manลพelov, podฤพa ktorรฝch sa dom volรก Villa D, bolo, aby pri vรฝstavbe minimรกlne naruลกili skalu.

Zo ลกtruktรบry kryลกtalickej horniny sa stal ekvivalent zรกhrady. Tak ako uย nรกs poteลกรญ na ceste kย domu pohฤพad na rozkvitnutรฝ ruลพovรฝ krรญk alebo jazierko sย leknami aย kaprami koi, tu je atrakciou skala, ktorรก vytvรกra sย drevenou fasรกdou koridor vedรบci od schodov aลพ kย hlavnรฉmu vstupu. Aย nad tรฝm vลกetkรฝm ฤnie iba obloha aย koruny borovรญc.

Po ลกestnรกstich schodoch sa zjavรญ vstup so sklenรฝm prรญstreลกkom โ€“ jednรฝm zย viacerรฝch technicistickรฝch akcentov. Sklo architektka pouลพila nielen preto, aby prรญstreลกok nezakrรฝval vรฝhฤพad. Jeho uplatnenie vย projekte mรก ลกirลกรญ vรฝznam. Sย drevom na jednej aย skalou na druhej strane vytvรกra sklo trojicu elementรกrnych prvkov. Podobnรฉ kombinรกcie sa opakujรบ vย dome vย rรดznych podobรกch aย rozhodujรบ tak oย jeho vรฝraze.

Schody vedรบce popri dome vyรบsลฅujรบ na vzdialenejลกom rohu. Prosto rieลกenรฉ schody na terasu sรบ ukรกลพkou severskรฉho rebrรญฤka hodnรดt โ€“ zรกsah do krajiny musรญ byลฅ minimรกlny. Tejto zรกsade ustupuje aj potreba reprezentatรญvnosti. Vstup na podlaลพie so spรกlลˆami aย pracovลˆou. Zastreลกenie nad vstupom, pรดsobiace, akoby sa dalo sklรกpaลฅ, je jednรฝm zย viacerรฝch technicistickรฝch detailov vย dome. Sklenรฉ aย leลกtenรฉ kovovรฉ prvky tu vytvรกrajรบ kontrast sย rustikรกlnym obkladom aย drsnou skalou.

Vstup vedie do privรกtnej ฤasti so spรกlลˆami aย malou pracovลˆou. Do spoloฤenskej ฤasti sa prechรกdza po ฤalลกรญch jedenรกstich schodoch vedรบcich popri skale aลพ na vrchol kopca, kde sa ocitnete vย hรกjiku ลกelestiacich borovรญc. Tam uลพ nekrรกฤate po dlaลพbe, ale po koberci zย ihliฤia, zย ktorรฉho vedie prรญstup kย ลกirokรฝm drevenรฝm schodom smerujรบcim na terasu.

Samozrejme, moลพno si predstaviลฅ aj pohodlnรฝ aย praktickรฝ krytรฝ vstup od cesty, ktorรฝ by bol pod klinom. Zaiste by sa nรญm vytvorila dispozรญcia, ktorรก by bola zย nรกลกho pohฤพadu menej neobvyklรก โ€“ so spoloฤenskรฝmi priestormi na dolnom aย sรบkromnรฝmi na hornom podlaลพรญ. To by vลกak nebol severskรฝ dom sรบstredenรฝ na โ€žvลกednรบโ€œ krรกsu okolitej prรญrody, ale โ€žnรกลกโ€œ dom, vย ktorom zvyฤajne tvorรญme โ€žvlastnรฝ svetโ€œ.

Prvรฉ podlaลพie: 1 โ€“ terasa, 2 โ€“ ลกatnรญk, 3 โ€“ spรกlลˆa, 4 โ€“ pracovลˆa, 5 โ€“ chodba, 6 โ€“ spรกlลˆa, 7 โ€“ spรกlลˆa, 8 โ€“ vstup, 9 โ€“ prรกฤovลˆa, 10 โ€“ technickรฉ zariadenia Druhรฉ podlaลพie: 1 โ€“ lodลพia, 2 โ€“ obรฝvacia izba, 3 โ€“ jedรกleลˆ, 4 โ€“ kuchyลˆa, 5 โ€“ terasa


Panorรกma na konci stรบpania

Za odpoฤinkom aย sรบkromรญm sa vo vile zostupuje do podlaลพia โ€žzasunutรฉhoโ€œ do terรฉnu. Veฤพkรก spรกlลˆa, na ktorรบ nadvรคzujรบ samostatnรก kรบpeฤพลˆa aย ลกatnรญk, je jedinou miestnosลฅou orientovanou na cestu. Hustรฉ drevenรฉ zรกbradlie na lodลพii (mimochodom, vo vile je jedinรฉ bez sklenej vรฝplne) chrรกni pred cudzรญmi pohฤพadmi.

Oknรก dvoch menลกรญch spรกlnรญ sย vlastnou kรบpeฤพลˆou vychรกdzajรบ na dlhลกiu stranu, protiฤพahlรบ tej, kade vedรบ vonkajลกie schody. Keฤลพe vzadu, vzhฤพadom na rieลกenie prรญstupu, nemรดลพe byลฅ ani reฤi oย sรบkromnej zรณne, funkciu klasickej zรกhradnej, ฤพahลกej aย neformรกlnej fasรกdy preberรก spomรญnanรก boฤnรก strana. Jej drevenรฝ obklad mรก schodovitรบ dolnรบ lรญniu, ฤo pripomรญna komunikรกciu na opaฤnej strane aย zรกroveลˆ vytvรกra dojem krehkej nadstavby na mohutnom betรณnovom bloku.

Vnรบtornรฉ schodiลกte, ktorรฉ spรกja podlaลพia, nie je na hornom podlaลพรญ uzavretรฉ mรบrmi. Osvetlenie cez svetlรญk obohacuje obรฝvacรญ priestor โ€“ vย podstate jednotrakt โ€“ hrou svetla aย tieลˆa. Redukcia aลพ kย elementรกrnemu, ktorรบ sme pozorovali pred domom, pรดsobรญ aj vย interiรฉri โ€“ zรกkladom je ฤierna aย biela, so sivรฝmi prechodmi. Tรกto koncepcia viedla aj ku kontrastnรฉmu rieลกeniu styku dlaลพby so svetlou drevenou podlahou.

Interiรฉr pรดsobรญ vzduลกne aj vฤaka tomu, ลพe od kuchynskej ฤasti pri terase sa svetlosลฅ po lodลพiu vย obรฝvacom sektore zvyลกuje aลพ oย devรคลฅdesiat centimetrov. Kรฝm terasa aย kuchyลˆa sรบ spojenรฉ rovnakou dlaลพbou, ฤo opticky predlลพuje komunikรกciu vย interiรฉri, druhรบ lodลพiu autorka projektu oddelila od obรฝvacej izby odliลกnou drevenou podlahou.

Koneฤnou zastรกvkou putovania po Ville D je โ€žobรฝvaฤkovรกโ€œ lodลพia, na ktorรบ vedie jedinรฝ aย poslednรฝ schodรญk; po jeho prekonanรญ je po toฤพkom stรบpanรญ pre kaลพdรฉho odmenou panoramatickรฝ pohฤพad na lesnatรบ krajinu.

Karol Klanic
Foto: RB Arkitektur

Najฤรญtanejลกie