Vรฝลกky a ich dimenzie
Galรฉria(8)

Vรฝลกky a ich dimenzie

Vรฝลกkovรฉ budovy sa stรกvajรบ realitou beลพnรฉho ลพivota mestskรฉho ฤloveka. ฤŒo si vลกak mรกlokto uvedomuje, sย vรฝstavbou takรฝchto stavieb je spojenรฉ mnoลพstvo ลกpecifรญk โ€“ aย tie nemoลพno opomรญnaลฅ. Otรกzniky, ktorรฉ visia nad vรคฤลกinou vรฝลกkovรฝch budov na Slovensku, sรบ vรฝsledkom nekomplexnรฉho rieลกenia pri plรกnovanรญ tรฝchto stavieb. Na otรกzky nielen oย sรบฤasnosti, ale aj prognรณzach vรฝvoja โ€žvรฝลกkovรฉho urbanizmuโ€œ nรกm odpovedali renomovanรญ odbornรญci zย praxe โ€“ projektanti Ing. arch. Michal Chudรญk, PhD. aย Ing. arch. ฤฝubomรญr Klauฤo zo spoloฤnosti AUREX, hlavnรฝ architekt ลฝiliny Ing. arch. Martin Pavelek, sociologiฤka doc. PhDr. Dagmar Petrรญkovรก, PhD., dlhodobo pรดsobiaca vย oblasti architektรบry,ย  vรฝkonnรฝ riaditeฤพ developerskej spoloฤnosti J&T REAL ESTATE, Ing. Pavel Pelikรกn aย hlavnรฝ architekt Bratislavy prof. Ing. arch. ล tefan ล lachta, PhD.

Slovenskรฉ mestรก zaลพรญvajรบ vย sรบฤasnosti boom vรฝstavby vรฝลกkovรฝch budov. ฤŒasto dochรกdza kย prehusลฅovaniu takรฝchto stavieb vย mestskรฝch centrรกch, ktorรฉ nie sรบ vลพdy pripravenรฉ na novรฉ kapacity stavby. ฤŒo si myslรญte oย udrลพateฤพnosti aktuรกlneho vรฝvoja vรฝstavby vรฝลกkovรฝch budov vo vzลฅahu kย dimenziรกm sรบฤasnej technickej infraลกtruktรบry vย Bratislave aย ฤalลกรญch slovenskรฝch mestรกch?

Michal Chudรญk, ฤฝubomรญr Klauฤo: รšspeลกnรฉ mestรก rastรบ do vรฝลกky, preto je prirodzenรฉ, ลพe sรบฤasnรฝ zรกujem oย vรฝstavbu vรฝลกkovรฝch budov na celom svete si naลกiel odraz aj na Slovensku, predovลกetkรฝm vย Bratislave. Naลกa โ€žslovenskosลฅโ€œ nรกs dosลฅ dlho drลพala pri zemi. Niektorรฉ nie veฤพmi vydarenรฉ vรฝลกkovรฉ stavby zย poslednรฉho obdobia, ktorรฉ sa realizovali vย exponovanรฝch lokalitรกch, vyvolali, prirodzene, negatรญvne reakcie. Oveฤพa krajลกรญ pohฤพad je zย nich na mesto, ako na ne samotnรฉ.

Boom vรฝลกkovรฝch budov je vลกak uย nรกs zatiaฤพ iba virtuรกlny. Prejavuje sa najmรค prezentovanรญm vo vizualizรกciรกch stavebnรฝch sรบborov. Tieto sa architektonicky inลกpirujรบ vย โ€žmrakodrapovoโ€œ vyspelรฝch krajinรกch. Zย ฤulej projektovej prรญpravy sa dรก odhadnรบลฅ, ลพe oย rok-dva bude stavebnรฝ boom skutoฤnรฝ. Samotnรก lokalizรกcia vรฝลกkovรฝch budov sa celkom prirodzene koncentruje na miesta, vย ktorรฝch ostali poฤas poslednรฉho vรฝvoja fyzicky, predovลกetkรฝm vลกak morรกlne, zastaranรฉ stavebnรฉ ลกtruktรบry aย predstavujรบ teda disponibilnรฉ priestory na novรบ vรฝstavbu.

Vzhฤพadom na ich umiestnenie vย ลกtruktรบre mesta je polohovรฝ potenciรกl tรฝchto lokalรญt mimoriadne vysokรฝ, ฤo koncentruje zรกujem investorov. Aj keฤ sa navrhovanรก zรกstavba sรบstreฤuje predovลกetkรฝm do opustenรฝch vรฝrobnรฝch รบzemรญ, kapacity technickรฉho vybavenia รบzemia nie sรบ pri vรฝstavbe vรฝลกkovรฝch objektov limitujรบce, aย teda nepredstavujรบ vรกลพnejลกie obmedzenia. ลคaลพลกie rieลกiteฤพnรฉ problรฉmy vย Bratislave vytvรกra nedobudovanรฝ komunikaฤnรฝ systรฉm, ktorรฝ obmedzuje moลพnosti rozvoja. Tรฝka sa to nielen individuรกlnej automobilovej dopravy, ale najmรค mestskej hromadnej dopravy. Prejavuje sa to hlavne vย statickej doprave, ktorรก sa, paradoxne, vย Bratislave stala rozhodujรบcim dimenzujรบcim parametrom aย kritรฉriom vรฝลกky stavieb. Na jednej strane ide oย konflikt medzi potrebami zabezpeฤenia dopravnรฝch trรกs zย hฤพadiska poลพadovanej kapacity parkovacรญch miest aย na strane druhej oย nevyhnutnosลฅ budovania dostatoฤnรฝch kapacรญt parkovania vzhฤพadom na to, ลพe mestskรก hromadnรก doprava nepredstavuje reรกlnu alternatรญvu obsluhy tรฝchto รบzemรญ.

Udrลพateฤพnosลฅ aktuรกlneho vรฝvoja vย plรกnovanรญ vรฝstavby, aย to najmรค zย pohฤพadu vzรกjomnej konkurencie jednotlivรฝch developerov, ovplyvnia asi prvรฉ skรบsenosti sย predajom priestorov aย hlavne finanฤnรก nรกvratnosลฅ takรฝchto projektov pre ยญinvestorov.

Martin Pavelek: Zaฤnem vลกeobecnou podstatou vzniku aย potreby vรฝลกkovรฝch stavieb vย meste. Vรฝลกkovรฉ stavby sรบ nevyhnutnรฉ tam, kde je nedostatok stavebnรฝch pozemkov, kde sรบ veฤพmi drahรฉ pozemky, aย tieลพ tam, kde je technickรก moลพnosลฅ zabezpeฤiลฅ bezproblรฉmovรบ kapacitnรบ โ€ždistribรบciu ฤพudรญโ€œ, naprรญklad podzemรญm โ€“ metrom. Dovolรญm si tvrdiลฅ, ลพe slovenskรฉ mestรก vrรกtane Bratislavy zatiaฤพ nespฤบลˆajรบ ani jeden zย tรฝchto predpokladov. Osobne preto vnรญmam tieto zรกmery skรดr ako sรบฤasnรฝ fenomรฉn na Slovensku aย moลพno aj ako spรดsob dokazovania si ekonomickej sily konkrรฉtnych skupรญn aย jednotlivcov. Nechcem tรฝm povedaลฅ, ลพe som proti takรฝmto zรกmerom, ale mรกm pocit, ลพe sรบฤasnรก slovenskรก odborno-neodbornรก verejnosลฅ si neuvedomuje vย celom rozsahu dosah vรฝstavby mnohopodlaลพnรฝch stavieb na รบzemie. Veฤพkรก koncentrรกcia vลกetkรฉho (jednoducho povedanรฉ โ€“ ฤพudรญ sย ich potrebami) na niekoฤพkรฝch ploลกnรฝch metroch si naozaj vyลพaduje minimรกlne to podzemie (metro) alebo inรฝ kapacitnรฝ aย flexibilnรฝ รบrovลˆovรฝ dopravnรฝ systรฉm obsluhy danรฉho รบzemia.

Dagmar Petrรญkovรก: Vรฝvoj vรฝstavby vรฝลกkovรฝch budov vo vรคฤลกine slovenskรฝch miest je neudrลพateฤพnรฝ, okrem inรฉho aj zย hฤพadiska technickej, no najmรค dopravnej infraลกtruktรบry. Uลพ teraz sme svedkami neรบnosnej dopravnej situรกcie vย centrรกch miest, do ktorรฝch vstupujรบ bez zvรฝลกenia kapacity dopravnej infraลกtruktรบry vรฝลกkovรฉ budovy. Tie si predsa vyลพadujรบ potrebu dopravnej obsluhy stoviek administratรญvnych miest, nรกvลกtevnรญkov aย obyvateฤพov. ฤŽalลกia intenzifikรกcia bytovej vรฝstavby vย obytnรฝch celkoch, formou zahusลฅovania vรฝstavbou vรฝลกkovรฝch budov, je tieลพ neakceptovateฤพnรก bez rieลกenia dopravnรฉho napojenia aย parkovania.

Pavel Pelikรกn: Technickรบ infraลกtruktรบru treba rozdeliลฅ na dve podstatnรฉ oblasti. Jednou je energetickรก infraลกtruktรบra (silno- aย slaboprรบdy, plyn, voda, kanalizรกcia), sย ktorou by zรกsadnรฝ problรฉm nemal byลฅ. Uลพ len vzhฤพadom na obrovskรฝ skok vo vรฝvoji technolรณgiรญ, ktorรฝ znamenรก niลพลกie energetickรฉ nรกroky. Vย druhej oblasti, vย dopravnej infraลกtruktรบre, je to komplikovanรฉ. Tam musรญ vย podstatne vรคฤลกej miere zohraลฅ รบlohu doprava ฤพudรญ verejnรฝmi dopravnรฝmi prostriedkami, hlavne zย aย do prรกce. Tรฝm by sa mal odbremeniลฅ urฤitรฝ rozsah dopravy vย ลกpiฤke. ลฝiadne mesto na svete nie je takรฉ bohatรฉ, aby svoje dopravnรฉ komunikรกcie budovalo na zaลฅaลพenie poฤas ลกpiฤky. Vย celom svete je beลพnou daลˆou za dopravu (spรดsobom jeden ฤlovek = jedno auto) ฤakanie vย moลพnรฝch zรกpchach. To je fakt, na ktorรฝ sme neboli dlhรฉ roky zvyknutรญ, lebo naลกa priemernรก motorizรกcia vรฝrazne zaostรกvala za vyspelรฝm svetom.

ล tefan ล lachta: Vรฝลกkovรก vรฝstavba neprinรกลกa problรฉmy len sย technickou infraลกtruktรบrou. Okrem nej sa podceลˆujรบ aj otรกzky sociรกlnej infraลกtruktรบry. Stavia sa prirรฝchlo a, ลพiaฤพ, bez dostatoฤnรฝch skรบsenostรญ, ฤรญm vznikajรบ veฤพkรฉ problรฉmy do budรบcnosti. Mnohรฉ dรดleลพitรฉ otรกzky investori jednoducho ignorujรบ โ€“ ฤi uลพ vedome alebo nevedome. Najvรคฤลกรญm problรฉmom je urฤite doprava. Tu sa vynรกrajรบ otรกzky typu: Ako sa naprรญklad posudzovali potreby parkovania โ€“ aย to nie len pri vรฝลกkovรฝch budovรกch, ale aj vย relatรญvne nรญzkych biznis centrรกch, keฤ sรบ dnes vลกetky okolitรฉ ulice tรฝchto budov zapratanรฉ parkujรบcimi autami? Alebo sa poฤรญtajรบ aย posudzujรบ tak, aby vyhovovali investorom? ฤŒasto investor, ktorรฝ vstupuje do รบzemia ako prvรฝ, vyฤerpรก kapacitu komunikรกciรญ napriek tomu, ลพe vie oย prรญchode ฤalลกรญch subjektov aย poลพiadaviek. Ak dnes hovorรญme oย projekte multifunkฤnej haly na Kalinฤiakovej ulici, preฤo nikto nehovorรญ oย estakรกde, ktorรบ bude treba nรกsledne vybudovaลฅ na Bajkalskej ulici. Aย kto ju zaplatรญ?

Akรฝ je vรกลก nรกzor na sรบฤasnรฝ spรดsob plรกnovania vรฝstavby vรฝลกkovรฝch budov na Slovensku zย hฤพadiska obrazu mesta?

Michal Chudรญk, ฤฝubomรญr Klauฤo: Bratislave chรฝba zรกvรคznรฝ dokument, ktorรฝ by komplexne rieลกil lokalizรกciu aย vรฝลกkovรฉ zรณnovanie objektov. To sa zaฤรญna negatรญvne odrรกลพaลฅ aj na kvalite obrazu mesta. Lokalizรกcia jednotlivรฝch vรฝลกkovรฝch budov urฤite nepredstavuje realizรกciu aspoลˆ rรกmcovรฉho koncepฤnรฉho zรกmeru. Ako spornรฉ sa predovลกetkรฝm javia osamotenรฉ budovy, pri ktorรฝch jedinou logikou ich umiestnenia je to, ลพe bol disponibilnรฝ pozemok. Tieto budovy, paradoxne, majรบ najmenลกรญ vplyv na verejnรฉ technickรฉ aย dopravnรฉ vybavenie aย sรบฤasne najvรคฤลกรญ dosah na obraz mesta. Lokalitu umiestnenia vรฝลกkovej stavby aย vรฝลกku urฤuje zvyฤajne investor, priฤom vรฝลกku mรดลพe obmedziลฅ leteckรฝ รบrad aย magistrรกt. Prioritou investora je, prirodzene, maximรกlne moลพnรฉ zhodnotenie pozemku.

Vย urbanisticko-architektonickรฝch ลกtรบdiรกch rieลกenรฝch naลกรญm ateliรฉrom overujeme lokalizรกciu vรฝลกkovรฝch budov vย obraze mesta zย hฤพadiska kompozรญcie aย umiestnenia vย pรดdorysnej ลกtruktรบre lokality, priestorovรฝm modelom aย zakreslenรญm rieลกenia do fotopanorรกm mesta zย diaฤพkovรฝch pohฤพadov. Takรฝmto postupom vย sรบฤasnosti navrhujeme sรบbor vรฝลกkovรฝch budov na Mlynskรฝch Nivรกch. Priestor priฤพahlรฝ kย ulici Mlynskรฉ Nivy povaลพujeme ako optimรกlny na umiestnenie sรบboru vรฝลกkovรฝch budov. Rozvojovรฉ รบzemie Mlynskรฝch Nรญv vytvรกra vstupnรบ brรกnu do centra Bratislavy aย umoลพลˆuje koncentrรกciu rozvojovรฝch aktivรญt, ktorรฉ vo svojom architektonickom aย urbanistickom stvรกrnenรญ budรบ predstavovaลฅ jasnรฝ symbol budรบceho obrazu mesta. Takรกto lokalizรกcia zรกroveลˆ umocลˆuje ฤitateฤพnosลฅ mestskej ลกtruktรบry aย neznehodnocuje vรฝznamnรฉ pohฤพadovรฉ smery na historickรฉ jadro sย dominantou Bratislavskรฉho hradu.

Martin Pavelek: Kvalita obrazu mesta absolรบtne nesรบvisรญ sย existenciou vรฝลกkovรฝch budov. Tie, paradoxne, majรบ ฤaleko vรคฤลกiu pravdepodobnosลฅ ovplyvniลฅ mesto negatรญvne, neลพ mu pomรดcลฅ. Staฤรญ sa pozrieลฅ po svete aย zistรญte, ลพe zย hฤพadiska kvality bรฝvania โ€“ aย oย to predovลกetkรฝm vย mestรกch ide โ€“ sรบ najvyลกลกie hodnotenรฉ mestรก, kde vรฝลกkovรฉ stavby vย pravom slova zmysle ani nie sรบ. Slovenskรฉ mestรก, akรฝm je naprรญklad aj ลฝilina, ktorรก mรก dnes 86-tisรญc obyvateฤพov, neznamenajรบ vย rรกmci Eurรณpy niฤ viac aย ani niฤ menej ako ลกtandardnรฉ mestรก na regionรกlnej รบrovni, kde spravidla najvyลกลกou budovou bรฝva kostol. Preto by som kย nejakรฉmu cielenรฉmu systรฉmovรฉmu plรกnovaniu vรฝลกkovรฝch stavieb vย slovenskรฝch mestรกch pristupoval veฤพmi opatrne.

Kaลพdรฝ dobre spracovanรฝ รบzemnรฝ plรกn obsahuje aj vรฝkres vรฝลกkovej zonรกcie, ktorรฝ definuje maximรกlne prรญpustnรฉ vรฝลกky vย jednotlivรฝch ฤastiach mesta. Tie by mali byลฅ jednoznaฤne zรกvรคznรฉ aย nespochybniteฤพnรฉ. Je totiลพ predpoklad, ลพe vย takom rozsiahlom aย ลกirokospektrรกlnom dokumente, akรฝm je รบzemnรฝ plรกn mesta, sรบ zohฤพadnenรฉ absolรบtne vลกetky merateฤพnรฉ aj nemerateฤพnรฉ ukazovatele รบzemia, vrรกtane opodstatnenosti potreby zachovania naprรญklad typickej veduty aย genia loci mesta. Netreba tieลพ zabรบdaลฅ, ลพe viacero slovenskรฝch miest je obklopenรฝch mnoลพstvom prรญrodnรฝch vรฝลกkovรฝch dominรกnt, ktorรฉ sรบ vย podstate stรกroฤnou sรบฤasลฅou identity mesta.

Dagmar Petrรญkovรก:
Nekoncepฤnou lokalizรกciou vรฝstavby vรฝลกkovรฝch domov sa trieลกti vizuรกlny obraz mesta aย potlรกฤa sa pรดsobenie jeho prirodzenรฝch tradiฤnรฝch dominรกnt. Tie sรบ logickou sรบฤasลฅou pamรคลฅovej mapy nรกvลกtevnรญkov aย obyvateฤพov aย sรบ nezastupiteฤพnรฉ pri identifikรกcii sa obyvateฤพov sย ich ลพivotnรฝm prostredรญm. Nejasnรฉ vzลฅahy medzi tradiฤnรฝmi aย novรฝmi dominantami, ktorรฉ svojou vizuรกlnou kvalitou, mierou odlรญลกenia aย identifikovateฤพnosti neraz vรฝrazne zaostรกvajรบ za historickรฝmi dominantami, narรบลกajรบ aj orientรกciu vย priestore, aย to najmรค uลพรญvateฤพom, ktorรญ prostredie dรดverne nepoznajรบ. Vรฝลกkovรฉ budovy dรกvajรบ mestu novรบ, nehumรกnnu mierku. Bodovรฉ vรฝลกkovรฉ domy bez ich koncepฤnรฉho zaradenia do organizmu mesta sa sprรกvajรบ ako solitรฉrne objekty, nevytvรกrajรบ kvalitu verejnรฝch priestorov, novรบ zรกลพitkovรบ kvalitu pohybu vย priestore mesta aย ani novรฉ pamรคลฅovรฉ mapy.

Pavel Pelikรกn: Toto je oblasลฅ, ktorรก sa musรญ zachytiลฅ vย รบzemno-plรกnovacรญch dokumentoch kaลพdรฉho mesta (najmรค รบzemnรฉho plรกnu). Pri ich prerokรบvanรญ รบzemno-plรกnovacรญch dokumentov je priestor na ลกirokรบ diskusiu oย tom, kde aย akรฝ je ten najvhodnejลกรญ aย najakceptovanejลกรญ priestor na umiestลˆovanie vรฝลกkovรฝch budov. ลฝiadna inรก platforma nedokรกลพe dostatoฤne skฤบbiลฅ nรกzory odbornรญkov aย verejnosti. Takลพe kvalitnรฝ รบzemnรฝ plรกn, ktorรฝ myslรญ aj na vรฝลกkovรฉ usmerลˆovanie, je ten sprรกvny spรดsob, ako udrลพaลฅ regulรกciu vย prospech vลกetkรฝch.

ล tefan ล lachta:
Veลพa Aupark ukรกzala, ako veฤพa sa dรก pokaziลฅ, keฤ sa takรกto vรฝลกkovรก budova postavรญ na nesprรกvnom mieste. Dรบfam, ลพe tam nepribudne eลกte niekoฤพko podobnรฝch veลพรญ, potom to bude uลพ jedno. Vลกetko je oย stavebnej kultรบre, aย tรก uย nรกs chรฝba. Vo vรคฤลกine kultรบrnych miest by sa to nemohlo staลฅ. To istรฉ platรญ aj oย podobnรฝch projektoch vย ostatnรฝch mestรกch na Slovensku. Historickรก panorรกma miest musรญ ostaลฅ zachovanรก. Sรบฤasne vลกak treba prijรญmaลฅ modernรบ architektรบru ako prostriedok vytvรกrania imidลพu hospodรกrsky dynamickรฉho aย kultรบrne otvorenรฉho mesta. Oย tom, ลพe to je moลพnรฉ, nรกs presviedฤajรบ mnohรฉ prรญklady eurรณpskych miest. Naลกรญm cieฤพom by malo byลฅ, aby sรบฤasnรก architektรบra aย typologickรฉ kategรณrie, ako naprรญklad vรฝลกkovรฝ dom, neboli na vhodnรฝch miestach obmedzovanรฉ ฤi zakรกzanรฉ, ak prinรกลกajรบ danej lokalite vysokรบ urbรกnnu ฤi architektonickรบ kvalitu. Takรฝto prรญpad vลกak eลกte na Slovensku nepoznรกm.

Mohli by ste sa vyjadriลฅ aj kย trendu, podรกvania dodatoฤnรฝch ลพiadostรญ na zvyลกovanie podlaลพnosti navrhovanรฝch objektov niektorรฝmi investormi?

Michal Chudรญk, ฤฝubomรญr Klauฤo: Povaลพujeme to za vopred vykalkulovanรบ neseriรณznu vypoฤรญtavosลฅ, ktorรก vลกak veฤพmi ilustratรญvne odrรกลพa plรกnovaciu aย rozhodovaciu realitu mesta.

Martin Pavelek:
Nenazval by som to trendom, pretoลพe to by sme na tom boli uลพ veฤพmi zle. Podฤพa mลˆa je to skรดr nefรฉrovรก hra niektorรฝch ลกpekulatรญvnych jednotlivcov, ktorรบ, ลพiaฤพ, naลกa spoloฤnosลฅ zaฤala sย nimi hraลฅ. Namiesto toho, aby ju razantne aย jednoznaฤne odmietla aj za cenu promptnej รบpravy prรญsluลกnej legislatรญvy. Tรก, ลพiaฤพ, obsahuje viacero slabรฝch miest, ฤo navyลกe vย kombinรกcii sย โ€žkompetentnรฝm zodpovednรฝm รบradnรญkomโ€œ slovenskej samosprรกvy alebo ลกtรกtnej sprรกvy vytvรกra dostatoฤne, nazvime to tak, โ€žzvlรกลกtneโ€œ prostredie. Aย to produkuje kauzy typu ล ancovรก aย podobne. Verรญm, ลพe je to tieลพ iba jedna zย nechcenรฝch danรญ ranรฉmu kapitalizmu na Slovensku, aย ฤรญm skรดr sa sย ลˆou vyrovnรกme, tรฝm menej ลกkรดd napรกcha.

Dagmar Petrรญkovรก:
Problรฉm je nielen vย nedostatoฤnej legislatรญve, ale predovลกetkรฝm vย slabej vymoลพiteฤพnosti prรกva. Popritom nemoลพno zabรบdaลฅ na profesijnรบ etiku urbanistov aย architektov, ktorรก na Slovensku vรฝrazne zaostรกva aย nemรดลพu ju nahradiลฅ ani sankcie.

Pavel Pelikรกn: Treba posudzovaลฅ z prรญpadu na prรญpad. Niekde je to akceptovateฤพnรฉ aย niekde potom takto umelo zvyลกovanรฉ objekty pรดsobia ako pรคsลฅ na oko. Vย prรญpadoch dodatoฤnรฉho zvyลกovania objektov mรดลพe byลฅ najvรคฤลกรญ rozdiel vย sรบhlase, resp. nesรบhlase medzi odbornou aย laickou verejnosลฅou. Samozrejme, v tejto sรบvislosti platรญ to, ฤo som povedal o รบzemnom plรกne. Ak je dobrรฝ, nevytvรกra priestor na dodatoฤnรฉ ลกpekulรกcie s vรฝลกkou objektov.

ล tefan ล lachta:
To je smutnรก kapitola sรบฤasnosti. Ale je to tieลพ oย tej stavebnej kultรบre. Chรฝba nรกm stavebnรก polรญcia, ktorรก by jednoznaฤne trestala takรฉto prehreลกky โ€“ nie smieลกnou pokutou, ale odstrรกnenรญm stavby na nรกklady stavebnรญka.

Vรฝลกkovรฉ budovy sa ฤoraz viac vฤleลˆujรบ do beลพnรฉho mestskรฉho ลพivota. Kaลพdรก zรกstavba ฤi urbanistickรก ลกtruktรบra mesta mรก urฤitรฝ sociรกlny aย psychologickรฝ vplyv aj na spoloฤnosลฅ, ktorรก ju uลพรญva (ฤi uลพ pasรญvne, alebo aktรญvne). Ako vnรญmate problematiku plรกnovania vรฝstavby vรฝลกkovรฝch budov zย tohto hฤพadiska?

Michal Chudรญk, ฤฝubomรญr Klauฤo: Sociรกlne aย psychologickรฉ vplyvy vรฝลกkovรฝch stavieb sme mali moลพnosลฅ vย minulom roku ลกtudovaลฅ vย Anglicku, vย ฤรญnskom Pekingu aย najmรค vย ล anghaji. Nรกs sociรกlne neovplyvnili aย dรบfam, ลพe nรกm nenaruลกili ani psychiku. Aย zdรก sa, ลพe rovnakรฝ vplyv mali aj na miestnych obyvateฤพov. Pritom sรบ to vรฝลกkovรฉ stavby, ktorรฝm by najvyลกลกie zamรฝลกฤพanรฉ bratislavskรฉ โ€žmrakodrapyโ€œ dosahovali ledva po kolenรก. Sme presvedฤenรญ, ลพe tak ako existujรบ diferencovanรฉ sociรกlne skupiny vย meste, majรบ existovaลฅ aj rozliฤnรฉ mestskรฉ prostredia. Aย tak, ako sa niekto radลกej prechรกdza na ลฝeleznej studniฤke aย inรฝ vย Auparku, rovnako aj pre niektorรฉ sociรกlne (aย teda aj profesijnรฉ aย vekovรฉ) skupiny je prรญjemnรฝm prostredรญm historickรก atmosfรฉra vย Devรญne aย pre inรฉ modernรฉ, aktivitami pulzujรบce mesto.

Pozitรญvny vzลฅah obyvateฤพov Slovenska kย vรฝลกkovรฝm stavbรกm sa moลพno zlepลกรญ po realizovanรญ smelรฝch architektonickรฝch zรกmerov naลกich aย zahraniฤnรฝch ateliรฉrov. Dรบfame, ลพe aj Bratislavฤania nรกjdu silu aย odvahu na to, aby boli hrdรญ na svoje modernรฉ aย prosperujรบce mesto aย aby to dokรกzali aj vyjadriลฅ. Moลพno sa potom aj uย nรกs nรกjde odvรกลพny investor, ktorรฝ postavรญ vรฝลกkovรบ budovu sรบperiacu sย najvyลกลกรญmi aย najkrajลกรญmi budovami sveta,ย ktorรก sa stane symbolom Bratislavy aย Slovenska.

Martin Pavelek: To, ฤi sa niektorรฉ mesto rozhodne โ€žpustiลฅโ€œ vรฝลกkovรฉ stavby, alebo nie, si vyลพaduje naozaj profesionรกlne, komplexnรฉ, no najmรค maximรกlne zodpovednรฉ posรบdenie takmer vลกetkรฉho โ€“ od regionรกlneho urbanizmu aลพ po psychologicko-sociรกlny dosah. Vย ลฝiline mรกme vย sรบฤasnosti rozostavanรฉ dva vyลกe 20-podlaลพne objekty, ktorรฝch realizรกcia je vย รบplnom alebo ฤiastoฤnom rozpore sย รบzemnรฝm plรกnom. Je to nechcenรฉ dediฤstvo budovateฤพskรฝch aktivรญt bรฝvalรฉho vedenia mesta. ลฝiaฤพ, sย negatรญvnym dlhodobรฝm รบฤinkom aย znรญลพenรญm hodnoty รบzemia, vย ktorom sรบ zakomponovanรฉ. Oba sรบ navyลกe realizovanรฉ ako bytovรฉ domy, ฤo je podฤพa mรดjho nรกzoru absolรบtne faux pas. Predstavte si bรฝvanie rodiny sย malรฝmi deลฅmi naprรญklad na 19. podlaลพรญ! Aj vo vyspelom svete podobnรฉ projekty sย primรกrnou vรญziou nadลกtandartnรฝch luxusnรฝch bytov, ktorรฉ sรบ logicky ลฅaลพko predajnรฉ, prechรกdzali postupne cez etapu delenia veฤพkรฝch bytov na menลกie aลพ po etapu koneฤnรบ โ€“ aย tou ฤasto bolo ubytovanie pre prisลฅahovalcov, ฤo na seba nabalilo obrovskรฉ spoloฤensko-ekonomickรฉ problรฉmy. Tento jav nakoniec poznรกme aj zย naลกich sรญdlisk, kde spravidla najhorลกiu morรกlnu, sociรกlnu aย materiรกlnu degradรกciu zaznamenรกvame prรกve pri โ€žbodovรฝch veลพiakochโ€œ.

Naozaj si treba uvedomiลฅ, ลพe skutoฤne kvalitnรฉ bรฝvanie je ideรกlne do ลกtyroch aย udrลพateฤพnรฉ povedzme do รดsmich podlaลพรญ. Ak sa teda vรดbec mรกme rozprรกvaลฅ oย prรญpustnosti vรฝลกkovรฝch stavieb, tak urฤite iba vย polohe obฤianskych stavieb, moลพno ฤiastoฤne stavieb urฤenรฝch na hotelovรฉ aย krรกtkodobรฉ ubytovanie. No aย to, ฤo by si predovลกetkรฝm mali vziaลฅ za svoje vลกetci zainteresovanรญ vย tejto problematike, je skutoฤnosลฅ, ลพe vรฝลกkovรฉ budovy sรบ technicky nรกroฤnรฉ, aย teda drahรฉ stavby. Preto ich prรญpadnรฉ povolenie aย nรกslednรก realizรกcia naย konkrรฉtnom รบzemรญ je na dlhรฉ roky de facto nezvratnรฝ proces so vลกetkรฝmi svojimi dรดsledkami.

Dagmar Petrรญkovรก: Vรฝstavba vรฝลกkovรฝch obytnรฝch budov vย stabilizovanom prostredรญ predstavuje tvrdรฝ zรกsah do mestskej ลกtruktรบry. Zvyลกuje koncentrรกciu obyvateฤพov aย funkฤnรฝch plรดch, uberรก zย voฤพnรฝch miest, zhorลกuje mikroklimatickรฉ podmienky bรฝvania (veternosลฅ, praลกnosลฅ) aย uberรก zย komfortu aย kvality obytnรฉho prostredia, ฤo obyvatelia vnรญmajรบ vลพdy veฤพmi negatรญvne.

Prieskumy bรฝvania vo vรฝลกkovรฝch domoch poukazujรบ na negatรญvny vplyv na medziฤพudskรบ komunikรกciu aย sociรกlne kontakty. Pri veฤพkej koncentrรกcii obyvateฤพov aย veฤพkom poฤte bytov, ktorรฉ sรบ dostupnรฉ len vรฝลฅahom, dochรกdza kย javu, ลพe obyvatelia nemajรบ ลกancu nadviazaลฅ ani prvotnรฉ neformรกlne kontakty. Cesty vรฝลฅahom to vรดbec neumoลพลˆujรบ. Komunikรกcie vnรบtri vรฝลกkovรฝch budov (vรฝลฅahy, chodby, prรญpadne schodisko) sa tak zย hฤพadiska obyvateฤพov stรกvajรบ anonymnรฝmi priestormi aย sรบ vlastne predฤบลพenรญm verejnรฝch priestorov. Pri veฤพkom poฤte ฤพudรญ nastรกva tieลพ situรกcia, ลพe sa navzรกjom nepoznajรบ aย nie sรบ ani schopnรญ rozlรญลกiลฅ, kto vย budove naozaj bรฝva aย kto je tam cudzรญ. Anonymita sociรกlneho prostredia prinรกลกa potom mnohรฉ problรฉmy โ€“ od vandalizmu cez krรกdeลพe aลพ po izolรกciu susedov.

ฤŽalลกรญm znakom je obmedzenie kontaktov sย vonkajลกรญmi priestormi. Skรบsenosti sย bรฝvanรญm vo vรฝลกkovรฝch domoch uย nรกs aj vย zahraniฤรญ (ล vรฉdsko, Francรบzsko) svedฤia oย problรฉmoch rodรญn sย deลฅmi โ€“ bรฝvanie na vyลกลกรญch poschodiach totiลพ skracuje dฤบลพku pobytu detรญ vonku. Problรฉmom je takisto pouลพรญvanie vรฝลฅahu ฤi obava oย deti, ktorรฉ by mohli zostaลฅ sami vonku. Vznikรก psychologickรก bariรฉra โ€“ ฤรญm vyลกลกie poschodie, tรฝm vyลกลกia obava oย rรฝchlosลฅ zรกsahu vย prรญpade vizuรกlnej kontroly dieลฅaลฅa pri konflikte alebo nehode vonku. Obava oย bezpeฤnosลฅ detรญ pรดsobรญ aj vย samotnรฝch bytoch vo vรฝลกkovรฝch domoch, kde sa rodiฤia obรกvajรบ nechaลฅ deti vย byte alebo vย miestnosti samy โ€“ vzhฤพadom na balkรณny aย oknรก. Vplyv vรฝลกkovej polohy bytu na pohyb detรญ, mlรกdeลพe aย rodรญn trvรก do 12. aลพ 15. roku detรญ aย vedie kย situรกcii, ลพe deti sรบ ฤastejลกie doma sย rodiฤmi aย menej so svojimi vrstovnรญkmi.

Aj vo vรฝลกkovรฝch budovรกch sย inรฝmi funkciami vznikรก, obdobne ako vย prรญpade budov sย obytnou funkciou, efekt negatรญvneho vnรญmania uzavretosti vย sklenรญkovom type prostredia, pocit รบzkosti zย vรฝลกok aย klaustrofรณbie, najmรค vย pracovnom prostredรญ. Sรบฤasne sa strรกcajรบ kontakty sย prostredรญm okolia. Veฤพmi dรดleลพitรฝm fenomรฉnom dobrรฉho pocitu je kontakt sย prรญrodnรฝm prostredรญm aย zeleลˆou vย horizonte vรฝhฤพadov. Vรฝsadba zelene na terasรกch mรดลพe ฤiastoฤne eliminovaลฅ chรฝbajรบci kontakt sย okolรญm, ale nemรดลพe ho nahradiลฅ. Okrem toho pocit bezpeฤnosti pobytu vo vรฝลกkovej budove je vย sรบฤasnosti limitovanรฝ obavami oย moลพnosลฅ รบniku vย prรญpade poลพiaru aย pod., ktorรฉ akcelerovali najmรค pod vplyvom nedรกvnych udalostรญ teroristickรฝch รบtokov.

Pavel Pelikรกn:
V tomto prรญpade platรญ, ลพe objavovaลฅ Ameriku je zbytoฤnรฉ, uลพ ju objavili pred nami… Musรญme sa pouฤiลฅ zo skรบsenostรญ inรฝch miest, inรฝch developerov aย architektov. Aj preto sme naprรญklad do projektu PANORAMA CITY pozvali architekta Ricarda Boffilla, ktorรฝ mรก sย projektovanรญm obdobnรฝch stavieb skรบsenosti. Aj Eiffelovu veลพu vย Parรญลพi vย ฤase jej vzniku verejnosลฅ zรกsadne odmietla. Aย dnes by Parรญลพ bez nej nebol Parรญลพom. Je to vo veฤพkej miere otรกzka vรฝmeny generรกciรญ. Tie sรบฤasnรฉ (najmรค starลกie) majรบ celkom logicky vรคฤลกรญ negatรญvny prรญstup kย novinkรกm (aย tou vรฝstavba vรฝลกkovรฝch budov uย nรกs vย tejto sรบvislosti je). Odpoveฤ na tรบto otรกzku ukonฤรญm paralelou โ€“ dnes uลพ skoro nikto nemรก doma chladniฤku vyrobenรบ vย roku 1960, lebo nespฤบลˆa zรกkladnรฉ poลพiadavky sรบฤasnosti. Podฤพa mลˆa aj vรฝลกkovรฉ stavby jednoznaฤne patria kย vรฝvoju nielen miest, ale iย samotnรฉho ฤloveka. Samozrejme, necitlivรฝm prรญstupom sa dรก veฤพa pokaziลฅ.

ล tefan ล lachta: Rozliลกujem medzi obytnรฝmi vรฝลกkovรฝmi domami aย administratรญvnymi funkciami, prรญpadne prechodnรฝm ubytovanรญm, ako sรบ naprรญklad vรฝลกkovรฉ hotely. Aย okrem toho โ€“ inรฉ je to vย Dubaji aย inรฉ uย nรกs. Tam je klimatizovanรฝ priestor nutnosลฅou. Energeticky pasรญvny mรดลพe byลฅ rodinnรฝ dom, ale asi ลฅaลพko mrakodrap. Problรฉm vidรญm prรกve vย obytnรฝch vรฝลกkovรฝch domoch. Zahraniฤnรฉ prรญklady ukazujรบ, ลพe takรฉto domy musia maลฅ rozsiahle vybavenie sluลพbami โ€“ od bezpeฤnosti aลพ po sociรกlne sluลพby aย pod. Musia maลฅ takisto primeranรฝ โ€žbackroundโ€œ prostredia โ€“ od napojenia na dopravu aลพ po kvalitnรฝ verejnรฝ priestor, zeleลˆ… Ak toto absentuje, hrozรญ reรกlne nebezpeฤenstvo, ลพe objekty nebudรบ optimรกlne fungovaลฅ aย stanรบ sa neskรดr spoloฤenskรฝm problรฉmom.

(mt)
Foto: Silvia Zdรบtovรก

Najฤรญtanejลกie