Vรฝtvarnรฉ dielo v interiรฉri
Dizajn, architektรบra a umenie zosรบladenรฉ v jednote site-specific inลกtalรกciรญ. Umeleckรบ i architektonickรบ kritiku uลพ dlho provokuje otรกzka hranรญc medzi oboma tvorivรฝmi disciplรญnami. Navyลกe, ak sa โdemarkaฤnรฉ รบsilieโ rozvinie aj do sfรฉr interiรฉru a priemyselnรฉho dizajnu, strรกca tรกto problematika zrozumiteฤพnejลกiu dvojstrannรบ platnosลฅ, aby sa naplno otvorila teritรณriรกm zloลพitรฝch kolaterรกlnych vzลฅahov.
V skutoฤnosti moลพno nejde o jednoznaฤnรฉ urฤenie โumeleckostiโ ฤi โdizajnovostiโ diela, ale o dynamickรบ sรบhru vzรกjomne sa obohacujรบcich prienikov. K nim istotne dochรกdza vลกetkรฝmi smermi sรบฤasne: objekt interiรฉrovรฉho nรกvrhu mรดลพe smerovaลฅ k voฤพnรฉmu umeniu, vรฝtvarnรญci pracujรบ s tvorivรฝmi stratรฉgiami architektov a sรบฤasnรฝ dizajn sa zvlรกลกลฅ v poslednom obdobรญ priklรกลa k osobitej kategรณrii art-dizajnu. Nรกs zaujรญma dynamickรฝ vzลฅah medzi svojbytnรฝm dielom spomรญnanรฉho mnohovrstvovรฉho charakteru a interiรฉrom, do ktorรฉho je zasadenรฉ. Zvyฤajne v podobe site-specific inลกtalรกcie (vytvรกranej v jedineฤnej konลกtelรกcii pre danรฉ miesto), ktorรก podobne ako รบลพitkovรฝ predmet/priestor nesie urฤitรบ funkciu, no zรกroveล sa otvรกra sile umeleckรฉho zรกลพitku.
Metafyzika priestoru
Dvanรกsลฅ ฤพudรญ, desaลฅ dnรญ prรกce a desiatky kilometrov lepiacej pรกsky charakterizujรบ najnovลกiu โparazitickรบโ ลกtruktรบru Tape Paris, ktorรบ v parรญลพskom polykultรบrnom inลกtitรบte Palais de Tokyo rozvinula rakรบsko-balkรกnska formรกcia Numen/For Use. Ide o ฤalลกie pokraฤovanie ich poฤetnรฉho autorskรฉho projektu Tape zaloลพenรฉho na biomimeticky motivovanรฝch site-specific inลกtalรกciรกch โ labyrintovรฝch zรกmotkoch z obyฤajnej transparentnej pรกsky, vytvรกranรฝch od roku 2009. Amorfne vytvarovanรฉ ลกtruktรบry spredmetลujรบ tรฉmu para-architektรบry, archetypรกlneho inลกtinktu tvorby prรญbytkov a odhaฤพujรบ neistรฝ vzลฅah vonkajลกku s vnรบtrajลกkom. Pรคลฅdesiat metrov dlhรก parรญลพska inลกtalรกcia tak vhodne zapadรก do ลกirลกej koncepcie vรฝstavy โInsideโ (potrvรก do 11. januรกra 2015), ktorej โhead-lineromโ sa stala. Vรฝstava prezentuje motรญvy fyzickรฉho ฤi mentรกlneho zvnรบtornenia, zรกroveล poukazuje na expresivitu pohฤพadu do vlastnรฉho vnรบtra.
Miesto: Parรญลพ, Palais de Tokyo
Autori: Numen/For Use
Zrkadlenie bytia
Projekt Double Space je dielom dizajnรฉrov Barber & Osgerby, ktorรฝm pri prรญleลพitosti londรฝnskeho tรฝลพdnฬa dizajnu intervenovali do priestorov Rafaelovej siene v mรบzeu Victoria & Albert. Zosnovali pre ลu spektakulรกrny koncept inลกpirovanรฝ aeronautikou. Dve obrie krรญdla pokrytรฉ zrkadlovou plochou rotujรบ v pomalom pohybe nad hlavami divรกkov a v premenlivรฝch odrazoch reflektujรบ priestor siene s plรกtnami renesancฬnรฝch majstrov. Inลกtalรกcia s podtitulom โPresnostฬ a poรฉzia v pohybeโ mรดลพe bytฬ vnรญmanรก ako vรฝsledok dizajnรฉrsko-konลกtruktรฉrskych aktivรญt, kedฬลพe funguje ako โoptickรฝ aparรกtโ umoลพnฬujรบci zmenu perspektรญvy vnรญmanej reality. Mรดลพe vลกak bytฬ aj velฬkolepรฝm umeleckรฝm dielom, v ktorom objekt samotnรฝ strรกca vรฝznam v prospech vytvรกranรฉho zรกลพitku.
Miesto: Londรฝn, Victoria & Albert Museum
Autori: Edward Barber a Jay Osgerby pre BMW
Foto: ยฉ BMW
Vzรกjomnรฉ prepojenie
Podฤพa formรกlnych znakov by sa inลกtalรกcia Interconnection dizajnรฉrky Nao Tamura, ktorรก vznikla z popudu automobilky Lexus pre jarnรบ vรฝstavu โAmazing in Motionโ, dala prehlรกsiลฅ za objekt vรฝtvarnรฉho umenia. Sekvencia akrylรกtovรฝch diskov je v jemnej konลกtrukcii pospรกjanรก do โลพivรฉhoโ organizmu, ktorรฝ sa dรกva do pohybu pri najmenลกom dotyku alebo zรกvane. Ocitรก sa v jednej lรญnii s tendenciami kinetickรฉho umenia, nadvรคzujรบcimi na dediฤstvo โMobilesโ Alexandra Caldera ฤi โMacchina Inutileโ Bruna Munariho. Sama Tamura priznรกva nรกstojฤivรบ interpretรกciu konลกtantnรฉho pohybu v interakcii s okolรญm: โV prรญrode existujรบ sily, ktorรฉ sรบ mimo kontroly ฤloveka. Zisลฅujeme, akรญ krehkรญ v porovnanรญ s tรฝmito silami sme. Preto je dรดleลพitรฉ akceptovaลฅ prรญrodu a nauฤiลฅ sa ลพiลฅ s ลou v rovnovรกheโ.
Miesto: Milรกno, palรกc Circolo Filologico
Autorka: Nao Tamura pre LEXUS
Scรฉnickรฉ rozostrenie
Vรฝstavnรญcke rieลกenie komornej expozรญcie East Side Architecture, ktorรก sa v priestoroch koลกickรฝch Kasรกrnรญ/Kulturpark uskutoฤnila v oktรณbri pri prรญleลพitosti inaugurรกcie rovnomennej kniลพnej publikรกcie o sรบฤasnej vรฝchodoslovenskej architektรบre, je svojbytnรฝm objektom spochybลujรบcim presnรฉ rozhranie umenia, scรฉnografie a interiรฉrovรฉho dizajnu. Autori z koลกickรฉho ateliรฉru Atrium vytvorili dรดmyselnรฝ modulรกrny systรฉm svetelnรฝch panelov โ lightboxov โ v โkorporรกtnejโ farbe publikรกcie. Jednotlivรฉ moduly โ na rube doplnenรฉ fotografiami z knihy โ umoลพลujรบ spรกjanie zostรกv rozmanitรฝch konfigurรกciรญ. V prรญpade โkasรกrenskejโ inลกtalรกcie levitujรบcej voฤพne v priestore sa architekti pohrali s dioramatickรฝm formรกtom, keฤ divรกkov uzatvorili do fyzicky vymedzenรฉho prstenca โ โpriestoru v priestoreโ. Pohฤพad na โlรญcovรบโ stranu inลกtalรกcie zvรกdza k porovnaniu s minimal-artom a k prirovnaniu k โsรบstredenรฉmu dialรณgu medzi Donaldom Juddom a Danom Flavinomโ.
Miesto: Koลกice, Kasรกrne/Kulturpark
Autori: Atrium Studio, Koลกice
text: Michal Lalinskรฝ
foto: Archรญv autora
ฤlรกnok bol zverejnenรฝ v ฤasopise ASB.