Werner Aisslinger: Dizajn by mal reflektovaลฅ potreby budรบcnosti
Galรฉria(8)

Werner Aisslinger: Dizajn by mal reflektovaลฅ potreby budรบcnosti

Partneri sekcie:

Nenรกpadne pรดsobiaci nemeckรฝ dizajnรฉr Werner Aisslinger mรก na svojom konte celรฝ rad zaujรญmavรฝch projektov. Prijal pozvanie tohtoroฤnรฉho brnianskeho Mobitexu aย zรบฤastnil sa ho ako ฤestnรฝ hosลฅ. Nadviazal tak na tradรญciu svojich predchodcov - Thibaulta Desombreho, Petra Maleho, Arika Levyho, Ronana Bouroulleca, Pascala Mourgueho, ร‰rica Jourdana aย Franรงoisa Baucheta. Werner Aisslinger sa vย ฤŒeskej republike zastavil na ceste zo Singapuru, kde mรก jeho ateliรฉr poboฤku. Poฤas krรกtkeho pobytu aย nabitรฉho programu si naลกiel ฤas aj na rozhovor.


Priลกli ste do Brna so znรกmym projektom nomรกdskeho bytu Loftcube. Ako sa zrodila tรกto myลกlienka?

Loftcube tu prezentujeme ako model sย rozmermi pribliลพne 70 ร— 70 ร— 40 cm. Vย skutoฤnosti ide oย nรญzkonรกkladovรฉ plnohodnotnรฉ obydlie pre dve osoby. Myลกlienkou postaviลฅ mobilnรฉ bรฝvanie som sa zaoberal veฤพmi dlho. Tento projekt som si nakoniec financoval sรกm.

Nomรกdske obydlie vลกak nie je รบplne novรก filozofia. Vย ฤom je vรกลก projekt vย porovnanรญ sย ostatnรฝmi vรฝnimoฤnรฝ?

Prinรกลกa novรบ urbanistickรบ kvalitu โ€“ Loftcube sa dรก umiestniลฅ na plochรบ strechu, ktorรก by sa inak nevyuลพila. Rovnako ho vลกak mรดลพete postaviลฅ niekde vย horรกch bez toho, aby ste museli betรณnovaลฅ zรกklady. Dokรกลพete ho jednoducho demontovaลฅ aย vo dvoch kontajneroch odviezลฅ na inรฉ miesto.

Akรฉ ohlasy mal projekt aย ako sa mu darรญ vย sรบฤasnosti?
Mรกm 15-tisรญc zรกkaznรญkov zย 50 krajรญn sveta, ale uskutoฤnenie projektu trochu komplikuje zloลพitรก legislatรญva. Rovnako treba skรบmaลฅ statickรฉ vlastnosti โ€žmaterskejโ€œ budovy. Zatiaฤพ sa realizovalo pรคลฅ stavieb na รบzemรญ Nemecka.

Loftcube je flexibilnรฝ aย dokรกลพe sa prispรดsobiลฅ individuรกlnym poลพiadavkรกm klienta. Komu je takรฉto bรฝvanie urฤenรฉ?
Tento typ bรฝvania je urฤenรฝ tรฝm, ktorรญ mรดลพu alebo majรบ zรกujem ลพiลฅ kratลกรญ ฤas na rรดznych miestach, napr. rok vย Parรญลพi, potom ฤalลกรญ rok vย Londรฝne. Preprava jednรฉho kontajnera do รzie stojรญ asi tisรญc eur, ฤo nie je vzhฤพadom na kvalitu bรฝvania veฤพa. Nevyluฤuje sa vลกak ani dlhodobรฉ vyuลพitie na jednom mieste. Vรฝhodu tohto obydlia je, ลพe majitelia si zo strechy mรดลพu uลพรญvaลฅ krรกsny vรฝhฤพad aย ฤistejลกรญ vzduch, ฤo je vo veฤพkomestรกch zriedkavรฉ.

Obydlie moลพno umiestniลฅ na strechรกch obytnรฝch budov, zย ktorรฝch ฤerpรก energiu aย vodu. Vy sรกm oznaฤujete Loftcube za โ€žparazitnรบ architektรบruโ€œ. Preฤo prรกve takรฉto negatรญvne pomenovanie? Myslรญte si, ลพe by obyvatelia โ€žmaterskรฝchโ€œ budov mohli โ€žhosลฅujรบcichโ€œ obyvateฤพov nazรฝvaลฅ parazitmi?

Tento termรญn nevnรญmam hanlivo. Strechy, ktorรฉ sรบ vhodnรฉ pre umiestnenie Loftcube, sa mรดลพu prenajaลฅ alebo kรบpiลฅ. Majiteฤพovi materskej budovy to teda prinรกลกa finanฤnรฝ profit. Obyvatelia Loftcube sa kย bytu dostanรบ vรฝลฅahom aย sย obyvateฤพmi domu sa nemusia vรดbec stretรกvaลฅ.

Vo svete je znรกmy aj projekt Level 34, ktorรฝ vznikol vย spoluprรกci sย firmou Vitra. Vย ลˆom sa pre zmenu spรกjajรบ prednosti obรฝvacej izby sย funkฤnosลฅou kancelรกrie. ฤŒo vรกs podnietilo kย tomu, aby sa obรฝvacia izba transformovala do kancelรกrie?
Keฤ dizajnรฉr vytvorรญ ฤalรบnenรฝ nรกbytok alebo posteฤพ, mรดลพe sa zรกkaznรญk slobodne rozhodnรบลฅ, ฤi si ho kรบpi alebo nie. Pri kancelรกrskom nรกbytku to tak nefunguje. ฤฝudia si svoje pracovnรฉ prostredie prรญliลก vyberaลฅ nemรดลพu. Najmรค vย ฤase nezamestnanosti ฤasto berรบ to, ฤo sa im ponรบka. Efektรญvnosลฅ kancelรกriรญ spoฤรญva vย koncentrรกcii ฤo najvรคฤลกieho poฤtu pracovnรฝch miest na urฤitej ploche. Tak sa znรญลพia celkovรฉ nรกklady na administratรญvny priestor. Menej uchopiteฤพnรก je vลกak inรก efektivita. Jej cieฤพom je vytvoriลฅ takรฉ prostredie, vย ktorom sa budรบ ฤพudia cรญtiลฅ dobre. To ich bude stimulovaลฅ kย vรคฤลกรญm aย lepลกรญm pracovnรฝm vรฝkonom. Preto vznikol systรฉm Level 34, akรกsi obรฝvaฤka vย kancelรกrii alebo kancelรกria vย obรฝvaฤke, krajina vย pracovnom prostredรญ. Je to priateฤพskรฝ, pritom tรญmovo orientovanรฝ systรฉm, ktorรฝ stimuluje vรฝkonnosลฅ zamestnancov.

Tvrdรญte, ลพe รบlohu dizajnu nemoลพno obmedziลฅ len na formu, pretoลพe ak sa venuje iba tvaru, je plochรฝ aย bezobsaลพnรฝ. Na ฤo by sa teda mal dizajn upriamovaลฅ?
Dizajn by mal reflektovaลฅ potreby budรบcnosti. Od transformรกcie myลกlienky do fรกzy hotovรฉho produktu uplynรบ minimรกlne dva aลพ tri roky. Tvar vรฝrobku musรญ byลฅ vลพdy harmonickรฝm vรฝsledkom pouลพitej technolรณgie aย materiรกlu. Je to reinterpretรกcia archetypov vรฝrazovรฝmi prostriedkami sรบฤasnosti. Vย opaฤnom prรญpade ide len oย formalizmus โ€“ ลกtylizovanie. Vรฝsledkom prรกce dizajnรฉra by potom nemali byลฅ samoรบฤelnรฉ nรกvrhy podliehajรบce iba mรณdnym trendom. Treba naprรญklad rรกtaลฅ sย tรฝm, ลพe nรกbytok slรบลพi niekoฤพko desiatok rokov, poฤas ktorรฝch by jeho tvar nemal zovลกednieลฅ.

Ste znรกmy skรบmanรญm moลพnostรญ novรฝch materiรกlov aย experimentovanรญm. ฤŒo sa skrรฝva za procesom vรฝvoja novรฉho materiรกlu?
Dizajnรฉr materiรกly nevyvรญja, tรกto oblasลฅ je skรดr zรกleลพitosลฅou fyzikรกlnych aย chemickรฝch laboratรณriรญ. Dizajnรฉr ich โ€žlenโ€œ transformuje โ€“ prenรกลกa zย inรฝch odborov aย reinterpretuje. Ja naprรญklad pracujem sย materiรกlmi, ktorรฉ sa pรดvodne pouลพรญvali vย lekรกrskej technike alebo vย automobilovom priemysle. Prostrednรญctvom dizajnu sa vลกak pouลพรญvajรบ vย novรฝch sรบvislostiach.

Pracovali ste vย rรดznych krajinรกch. Akรฉ postavenie mรก dizajnรฉr vย rรกmci procesu vรฝvoja novรฉho produktu?
Experimentรกtori majรบ ลฅaลพkรบ situรกciu vลกade. Experiment vย oblasti nรกbytkovรฉho dizajnu by sa dal porovnaลฅ sย umenรญm, ktorรฉ vย minulosti financovala cirkev. Dnes je ลฅaลพkรฉ nรกjsลฅ sponzora, obzvlรกลกลฅ vย ฤase ekonomickej krรญzy. Malรฉ firmy sa boja investovaลฅ do nejasnรฉho vรฝsledku, veฤพkรฉ firmy uvoฤพลˆujรบ na experiment vย porovnanรญ sย marketingom oveฤพa menej prostriedkov. Spoloฤnosti by rady vyrรกbali lacno aย mali dobrรฝ odbyt, ktorรฝ mรก zaistiลฅ marketing. Novรฉ produkty vลกak nemรดลพu byลฅ zaujรญmavรฉ len formou, tรบ musรญ podporovaลฅ materiรกl aย technolรณgia, aย to sa bez experimentu nezaobรญde. Preto financujem 50โ€‰% svojho vรฝskumu zย vlastnรฝch zdrojov.

Venujete sa aj interiรฉrovรฉmu dizajnu. ฤŒo je pri tvorbe jeho konceptu dรดleลพitรฉ?

Interiรฉrovรฝ dizajn povaลพujem za nieฤo, ฤo nikdy nemรก koneฤnรฉ rieลกenie. Sรบฤasnรบ rodinu by som oznaฤil za โ€žpatchworkfamilyโ€œ โ€“ skladaฤku partnerov aย detรญ zย rรดznych manลพelstiev, svokry aย ฤalลกรญch rodinnรฝch ฤlenov. Kaลพdรฝ zย nich si mรดลพe do interiรฉru priniesลฅ predmety, sย ktorรฝmi ho spรกja citovรก vรคzba. Nieฤo si napr. prinesie zย dovolenky, inรฉ zdedรญ aย jeho potomkovia si ฤasลฅ odnesรบ do svojich vlastnรฝch domovov.

Preto treba interiรฉry koncipovaลฅ tak, aby si predmety neprekรกลพali aย vzรกjomne harmonizovali. Dizajnรฉr musรญ navrhovaลฅ zariadenie, ktorรฉ bude zosynchronizovanรฉ sย existujรบcimi objektmi. Nazรฝvam to vย pozitรญvnom zmysle miลกmaลกom. Je to kolรกลพ ลกtรฝlov. So svojou ลพenou aย deลฅmi ลพijem vย klasickej rodine, ale takisto mรกme doma miลกmaลก. Oย mnohรฝch objektoch vย interiรฉri nerozhodujem totiลพ ja ako dizajnรฉr, ale moja ลพena.

Oznaฤujete sa za autorskรฉho dizajnรฉra. ฤŒo to znamenรก?
Autorskรฝ dizajnรฉr mรก svoj osobitรฝ rukopis. Mรดลพe pracovaลฅ vo dvoch reลพimoch, aspoลˆ ja to tak robรญm. Prijmem zรกkazku vรฝrobcu sย jasnรฝm zadanรญm alebo vyvรญjam svoje produkty sรกm, aย keฤ sรบ รบplne dokonฤenรฉ, ponรบkam ich zรกkaznรญkom. Od myลกlienky kย prototypu vedie dlhรก cesta. Ako autorskรฝ dizajnรฉr vลกak mรกm istotu, ลพe moje myลกlienky nikto nepretvorรญ podฤพa seba.

Werner Aisslinger
Narodenรฝ vย roku 1964
ลฝije aย pracuje vย Berlรญne.
Dizajn vyลกtudoval na berlรญnskej Universitรคt der Kรผnste.
Poฤas ลกtรบdia pracoval pre Rona Arada aย Jaspera Morrisona vย Londรฝne aย Michela de Lucchiho vย Milรกne.
1993 zaloลพil vย Berlรญne โ€žstudio aisslingerโ€œ zameranรฉ na produktovรฝ aย konceptuรกlny dizajn aย architektรบru.
1994 pรดsobil ako hosลฅujรบci docent na Universitรคt der Kรผnste vย Berlรญne.
1997 pรดsobil ako hosลฅujรบci docent na Lahti Dizajn Institut Finnland.
1998 โ€“ 2005 pรดsobil ako profesor produktovรฉho dizajnu na Hochschule fรผr Gestaltung vย Karlsruhe.

Ocenenia:
2006:ย ย ย 
Red Dot Award, Essen, za โ€žloopโ€œ
Award Hotel of the Year za Hotel ยญDaniel, Expo Real Munich 2006
2005:
FX Award UK โ€œBest System Furnitureโ€, Londรฝn, za โ€žlevel34โ€œ, Vitra
2004:ย ย ย 
Premio compasso dโ€™Oro, Milano, za โ€žplus unitโ€œ
Red Dot Award, Essen, za โ€žcubeโ€œ
2002:
Red Dot Award, Essen, za โ€žplus unitโ€œ
2001:ย ย ย 
Compasso dโ€™Oro-selection, Milano, za โ€žsoft chaiseโ€œ
Selection Centre Georges Pompidou โ€žCarrefour de la crรฉationโ€œ, Parรญลพ, za โ€žsoft chaiseโ€œ
2000:ย ย ย 
ADI Dizajn Index, Milan, za โ€žsoft ยญchaiseโ€œ
Red Dot Award, Essen, za โ€žx-tableโ€œ
Selection bio 17-design biennale, ฤฝubฤพana, za โ€žsoft cellโ€œ
Blueprint 100โ€‰% Design Award, ยญLondรฝn, za โ€žsoft chaiseโ€œ
1998:
Selection bio 16-design biennale, ฤฝubฤพana, za โ€žjuli chairโ€œ
1996:
Design Prize of the Federal Republic of Germany, German Design Council, Frankfurt, za โ€žendless shelfโ€œ
1995:
Compasso dโ€™ Oro-selection, Milano, za โ€žendless shelfโ€œ
1994:
Design-selection Red Dot Award, ยญEssen, za โ€žendless shelfโ€œ
Wogg Design Preis, Zรผrich za โ€žx-systemโ€œ
1992:ย ย ย 
Design Plus, Frankfurt, za โ€žotto chairโ€œ

Produkty vย mรบzejnรฝch zbierkach:
2006: โ€žnic chairโ€œ, Design Collection Museum, Kunstgewerbemuseum Berlรญn
2005: โ€žgel chairsโ€œ aย โ€žsoftโ€œ Pinakothek der Moderne, Die Neue Sammlung, ยญMnรญchov
2004: โ€žjuli chairโ€œ aย โ€žplus unitโ€œ Pinakothek der Moderne, Die Neue Sammlung, Mnรญchov
2002: โ€žsoftโ€œ Fonds National dยดArt Contemporain, Francรบzsko
2001: โ€žsoftโ€œ Metropolitan Museum, New York; โ€žsoft cellโ€œ Design Museum, Weil am Rhein, Nemecko
1998: โ€žjuli chairโ€œ Vitra Dizajn Museum, Weil am Rhein, Nemecko
1997: โ€žjuli chairโ€œ MoMA New York
1995: โ€žendless shelfโ€œ Pinakothek der Moderne, Mnรญchov

doc.ย Ing.ย arch. Ludvika Kanickรก, CSc.
Foto: autorka, Studio Aisslinger

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.

Najฤรญtanejลกie