Z námestia už nebude až také parkovisko. Hradec Králové pozná koncept projektu centra mesta
Kritizované historické Veľké námestie v Hradci Králové, ktoré dnes slúži viac autám ako obyvateľom, by sa malo po plánovanej rekonštrukcii vrátiť ľuďom. Autá však z centra úplne nezmiznú.
Cieľom rekonštrukcie námestia v historickom centre mesta je vytvoriť zdieľanú zónu. Tá by sa mala stať miestom pre chodcov, cyklistov, zeleň, nové verejné osvetlenie či konanie podujatí, ale aj automobily. Nový projekt s ich odstránením neráta, zníži sa len kapacita parkovacích miest z terajších 230 na plánovaných 65.
Upravený projekt rekonštrukcie námestia zverejnilo mesto na svojich oficiálnych stránkach s tým, že do tvorby podoby nového centra sa zapojila aj široká verejnosť.
„Mesto chce pôvodný projekt upraviť a doplniť o nové prístupy a perspektívy. Architekti v koncepte zohľadnili aj výstupy z participatívneho projektu s verejnosťou, v rámci ktorého sa k novej podobe Veľkého námestia vyjadrilo tisíce občanov,“ uviedla v tlačovej správe hovorkyňa mesta, Kateřina Rohlíčková. Dokumentácia projektu bude v najbližších dňoch predstavená zastupiteľom aj širokej verejnosti.
Premena centra mesta je na stole už niekoľko rokov. Mesto si na jar minulého roka nechalo posúdiť možnosti ďalšieho postupu v príprave revitalizácie Veľkého námestia, pričom do úvahy prichádzalo hneď niekoľko variant.
Najmä pre finančné a časové kapacity sa vedenie mesta rozhodlo „prepracovať projektovú dokumentáciu na základe upraveného pôvodného konceptu a následne predložiť novú žiadosť o územné rozhodnutie,“ uviedla primátorka mesta Pavlína Spirngerová.
Doprava by sa mala upokojiť, chodci však prednosť mať nebudú
Prevádzka celého územia je navrhnutá v režimu zdieľanej zóny s obmedzenou rýchlosťou vozidiel a možnosťou len na vyhradených miestach. Zdieľaná zóna v praxi znamená, že žiadna forma dopravy nie je uprednostňovaná.
„Chodci, cyklisti aj automobily sú si rovní. Vznikne tak otvorený priestor a príjemná zóna pre návštevníkov Veľkého námestia. V návrhu je kladený dôraz na bezbariérovosť celej plochy námestia, všetko sa odohráva tak, ako to bolo historicky, celé námestie bolo jednotnou vydláždenou plochou,“ doplnil jeden z autorov nového konceptu štúdie architekt Jiří Krejčík.
Hradecké námestie je neslávne známe tým, že v historickom centre parkujú stovky áut, čo nie je úplne v súlade s tvorením a plánovaním miest pre ľudí. Preto sa nemožno čudovať, že medzi najčastejšie podnety zapojenej verejnosti patrilo zníženie počtu parkovacích miest a snaha vrátiť námestie späť občanom ako miesto stretávania. V pôvodnej verzii sa počítalo pôvodne so 60 parkovacími miestami, nová štúdia ju však mierne navýšila.
S náhradou parkovacích miest sa začalo už v ostatnom období výstavbou parkovacích domov v Regiocentre Nový pivovar a v Gayerových kasárňach, kde sú k dispozícii voľné kapacity. „Ďalšie parkovacie miesta v historickom centre navrhujeme na Komenského ulici, kde by malo prísť k zmene profilu ulice a vybudovaním zhruba 90 kolmých parkovacích miest naviac,“ povedal architekt Jaromír Chmelík.
Všetky získané dáta pozbierané online dotazníkovým šetrením i osobne slúžili ako jeden z podkladov pre vypracovanie konceptu štúdie. Tú spracovávalo združenie ARN studio s.r.o – architekti chmelík & partneři s.r.o.
Zeleň aj zachytávanie zrážkovej vody
Projekt si dáva za cieľ prispôsobiť toto historické miesto súčasným potrebám a očakávaniam súčasných i budúcich generácii. V súlade s touto myšlienkou dokument detailnejšie rozpracováva riešenie priestoru, súčasné i nové prvky.
„Kladieme dôraz na zmenu klímy a elimináciu tepelných ostrovov, oproti pôvodnej verzii projektu na námestí pribudli stromy. Navrhujeme ale ďalšie opatrenia k spríjemneniu klímy v priestore. Pôjde napríklad o špeciálny systém zavlažovania a hmlových prvkov založených na kolobehu dažďovej vody, ktorá by sa zachytávala z plochy námestia a po následnom prefiltrovaní sa použila na ochladzovanie celého priestoru námestia, vrátane zavlažovania navrhovaných alejí stromov,“ opísal zámer Jaromír Chmelík.
Revitalizácia historického centra v Hradci Králové sľubuje zlepšenie a vytvorenie verejného priestoru pre ľudí. Otáznym však ostáva, či nový koncept návrhu nie je trochu málo ambiciózny z pohľadu súčasných znalostí urbánneho plánovania a potrebnej adaptácii.
Mesto má jedinečnú šancu dostať z historického centra autá úplne, ale podľa návrhu sa ju zatiaľ rozhodlo nevyužiť. Koncept štúdie Veľkého námestia však bude v najbližších týždňoch prejednávaný s hradeckými zastupiteľmi, komisiami, výbormi, verejnosťou, podnikateľmi aj rezidentmi. Až po zapracovaní relevantných pripomienok by mal vzniknúť čistopis štúdie. Výber zhotoviteľa projektovej dokumentácie mesto plánuje až na záver roka.