ลฝelezniฤnรก stanica Poprad โ€“ Tatry mรก novรฉ nรกstupiskรก a podchody
Galรฉria(3)

ลฝelezniฤnรก stanica Poprad โ€“ Tatry mรก novรฉ nรกstupiskรก a podchody

ลฝelezniฤnรก stanica Poprad โ€“ Tatry zรญskala svoju รบplnรบ podobu. Jej novรฉ nรกstupiskรก aย podchody slรกvnostne otvorili 26. septembra, vฤaka ฤomu sa podฤพa generรกlneho riaditeฤพa ลฝeleznรญc Slovenskej republiky (ลฝSR) Dalibora Zelenรฉho zvรฝลกila prejazdnรก rรฝchlosลฅ, bezpeฤnosลฅ dopravy aย podarilo sa urobiลฅ stanicu bezbariรฉrovou. โ€žCelkovรฉ nรกklady predstavujรบ 858 miliรณnov slovenskรฝch korรบn, zย ฤoho 75โ€‰% tvorili prostriedky ลกtrukturรกlnych fondov Eurรณpskej รบnie aย 25โ€‰% prostriedky zo ลกtรกtneho rozpoฤtu,โ€œ povedal pre ASB Ing.ย Petr Magera, projektovรฝ manaลพรฉr spoloฤnosti TCHAS, spol. sย r. o., ktorรก je vedรบcim ฤlenom Zdruลพenia Poprad โ€“ Tatry.

Komplexnรก rekonลกtrukcia

ลฝelezniฤnรก stanica Poprad โ€“ Tatry je sรบฤasลฅou medzinรกrodnรฉho tranzitnรฉho koridoru ฤ. Vย Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ Koลกice โ€“ ฤŒierna nad Tisou โ€“ ลกtรกtna hranica sย Ukrajinou. Mimoรบrovลˆovo je na ลˆu napojenรก Tatranskรก elektrickรก ลพeleznica (TEลฝ), ktorรก zabezpeฤuje spojenie so Starรฝm Smokovcom aย ล trbskรฝm Plesom. รšrovลˆovo je pripojenรก odboฤkovรก traลฅ do Plavฤa aย Tatranskej Lomnice. Zย pohฤพadu osobnej dopravy tak stanica patrรญ kย najvรฝznamnejลกรญm na Slovensku aย zรกroveลˆ je vstupnou brรกnou do turisticky atraktรญvnej oblasti Vysokรฝch Tatier.

Cieฤพom rekonลกtrukcie bola optimalizรกcia konfigurรกcie koฤพajiska aย modernizรกcia nรกstupรญsk sย mimoรบrovลˆovรฝm krรญลพenรญm komunikรกciรญ pre peลกรญch spolu sย napojenรญm na prestupovรบ halu TEลฝ aย vรฝpravnรบ budovu. Rรฝchlosลฅ na koฤพajach ฤ. 1 aย 2 sa zvรฝลกila na 100โ€‰km/hod., na ostatnรฝch koฤพajach na 40ย aลพ 60โ€‰km/hod. Kapacita stanice sa zvรฝลกila na 2ย 000 cestujรบcich za hodinu.

โ€žK najzloลพitejลกรญm realizรกciรกm patril mimoรบrovลˆovรฝ prรญstup na novรฉ ostrovnรฉ nรกstupiskรก vrรกtane ich prepojenia sย prestupovou halou TEลฝ,โ€œ hovorรญ Petr Magera. โ€žKonkrรฉtne ide oย podchod pre cestujรบcich vย dฤบลพke 47,5 metra, ktorรฝ spรกja 1., 2. aย 3. nรกstupisko priamo sย predstaniฤnรฝm priestorom. Inรก moลพnosลฅ mimoรบrovลˆovรฉho prรญstupu zย odbavovacej haly na nรกstupisko 2 aย 3 je prestupovou halou TEลฝ aย novovybudovanรฝmi zasklenรฝmi schodiskami aย eskalรกtormi.โ€œ

Stavebnรฉ prรกce zahล•ลˆali aj sanรกciu ลพelezniฤnรฉho spodku vย objeme 13ย 068ย m3, obnovu ลพelezniฤnรฉho zvrลกku vย dฤบลพke 12ย 894โ€‰m aย obnovu 32 vรฝhybiek. Vybudovali sa dve ostrovnรฉ nรกstupiskรก vย dฤบลพke 400 aย 250โ€‰m spolu sย jednostrannรฝm nรกstupiskom vย dฤบลพke 400โ€‰m pri vรฝpravnej budove. Ako zdรดrazลˆuje Petr Magera, vลกetky nรกstupiskรก sรบ rieลกenรฉ vย sรบlade sย najnovลกรญmi predpismi pre pohyb hendikepovanรฝch obฤanov aย niektorรฉ detaily sa rieลกili sย projektantom aย รบniou nevidomรฝch eลกte vย priebehu vรฝstavby. Rozhodujรบce prรกce na stavbe sa realizovali poฤas dvoch nepretrลพitรฝch vรฝluk ลพelezniฤnej prevรกdzky.

Vย celom ลพelezniฤnom uzle sa sprevรกdzkovalo novรฉ elektronickรฉ staniฤnรฉ zabezpeฤovacie zariadenie, oznamovacie aย telekomunikaฤnรฉ zariadenie, miestna kabelizรกcia, rozhlasovรฉ zariadenie, rรกdiovรฝ systรฉm, hodinovรฉ zariadenie, kamerovรฝ systรฉm, elektrickรก poลพiarna signalizรกcia aย informaฤnรฝ systรฉm pre cestujรบcich. Vย rรกmci inลพinierskych sietรญ vyrรกstol vย areรกli vodovod sย dฤบลพkou 548โ€‰m aย kanalizรกcia dlhรก 1ย 431 m.

Sย nรกrokmi, no bez รบrazu

โ€žVzhฤพadom na svoj charakter aย umiestnenie vย relatรญvne malom priestore si stavba vyลพadovala vย priebehu realizรกcie maximรกlne nรกroky na koordinรกciu stavebnรฝch ฤinnostรญ,โ€œ hovorรญ Petr Magera. โ€žVรฝstavba podchodu, nรกstupรญsk aย hรกl so schodiskami do prestupovej haly TEลฝ vย rรกmci jednej vรฝluky koฤพajรญ aย trakฤnรฉho vedenia znamenala obrovskรฉ nasadenie vลกetkรฝch dodรกvateฤพov rรดznych profesiรญ na jednom mieste.โ€œ

Celรก rekonลกtrukcia sa uskutoฤลˆovala poฤas plnej ลพelezniฤnej prevรกdzky vย stanici, ฤo bol pri pohybe pribliลพne 1ย 500 osรดb za hodinu naozaj veฤพmi solรญdny vรฝkon. Kย devรญzam realizรกcie tieลพ patrilo, ลพe sa zaobiลกla bez akรฉhokoฤพvek รบrazu, priฤom organizรกcia prรกc prebiehala tak, aby sa nadmerne nezaลฅaลพovalo okolie, ktorรฉ je sรบฤasลฅou ลกirลกieho centra Popradu.

Vรฝstavba bola podฤพa Dalibora Zelenรฉho len prvou etapou modernizรกcie ลฝelezniฤnej stanice Poprad โ€“ Tatry. Uลพ na budรบci rok zaฤnรบ ลฝSR sย opravou exteriรฉru aย zateplenรญm celej stanice vย objeme 180ย miliรณยญnov korรบn. Oย rok neskรดr zaฤnรบ ลพeleznice aj sย rekonลกtrukciou prestupovej haly TEลฝ, ktorรบ odovzdali vย roku 1991. โ€žJe to stanica, ktorou sa vstupuje do jednรฝch zย najkrajลกรญch eurรณpskych veฤพhรดr, aย my by sme chceli, aby cestujรบcim ostal dobrรฝ dojem zย toho, ลพe sem priลกli vlakom,โ€œ uviedol D.ย Zelenรฝ.

Nรกzov: ลฝSR, ลพst. Poprad-Tatry, vรฝstavba podchodov a nรกstupรญsk
Investor: ลฝeleznice Slovenskej republiky
Generรกlny dodรกvateฤพ: Zdruลพenie Poprad โ€“ Tatry โ€“ vedรบci ฤlen TCHAS, spol. sย r. o., Ostrava, ฤlen zdruลพenia Trnavskรก stavebnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Trnava
Generรกlny projektant: Reming Consult, a. s.
Celkovรก investรญcia: 858,78 miliรณna Sk
Zaฤiatok stavby: aprรญl 2006
Ukonฤenie stavby: august 2007

Kapacitnรฉ รบdaje:
Poฤet nรกstupiskovรฝch hrรกn: 5
Vรฝลกka hrany nรกstupiska nad TK: 550โ€‰mm
Dฤบลพky nรกstupรญsk: ฤ. 1, ลกรญrka 5,50โ€‰m โ€“ 400โ€‰m, ฤ. 2, ลกรญrka 10,80โ€‰m โ€“ 400โ€‰m, ฤ. 3, ลกรญrka premenlivรก 6,05/4,892ย m โ€“ 250โ€‰m/97โ€‰m
Zastreลกenie nรกstupรญsk ฤ. 1, 2, 3: 341,70โ€‰m
ลฝelezniฤnรฝ spodok: podkladovรก vrstva 16/32 โ€“ 13ย 068,00 m3
Zemnรฉ prรกce:ย  vรฝkopy โ€“ 22ย 967,00 m3, zย toho starรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko โ€“ 16ย 063,00 m3
ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok: koฤพajovรฉ lรดลพko 32/63 โ€“ 16ย 921,00 m3
Dฤบลพka novรฝch koฤพajรญ: 12ย 894,50โ€‰m

(pet)
Foto: TCHAS, spol. sย r. o.

Najฤรญtanejลกie