ลฝelezniฤnรก stanica Poprad โ Tatry mรก novรฉ nรกstupiskรก a podchody
ลฝelezniฤnรก stanica Poprad โ Tatry zรญskala svoju รบplnรบ podobu. Jej novรฉ nรกstupiskรก aย podchody slรกvnostne otvorili 26. septembra, vฤaka ฤomu sa podฤพa generรกlneho riaditeฤพa ลฝeleznรญc Slovenskej republiky (ลฝSR) Dalibora Zelenรฉho zvรฝลกila prejazdnรก rรฝchlosลฅ, bezpeฤnosลฅ dopravy aย podarilo sa urobiลฅ stanicu bezbariรฉrovou. โCelkovรฉ nรกklady predstavujรบ 858 miliรณnov slovenskรฝch korรบn, zย ฤoho 75โ% tvorili prostriedky ลกtrukturรกlnych fondov Eurรณpskej รบnie aย 25โ% prostriedky zo ลกtรกtneho rozpoฤtu,โ povedal pre ASB Ing.ย Petr Magera, projektovรฝ manaลพรฉr spoloฤnosti TCHAS, spol. sย r. o., ktorรก je vedรบcim ฤlenom Zdruลพenia Poprad โ Tatry.
Komplexnรก rekonลกtrukcia
Cieฤพom rekonลกtrukcie bola optimalizรกcia konfigurรกcie koฤพajiska aย modernizรกcia nรกstupรญsk sย mimoรบrovลovรฝm krรญลพenรญm komunikรกciรญ pre peลกรญch spolu sย napojenรญm na prestupovรบ halu TEลฝ aย vรฝpravnรบ budovu. Rรฝchlosลฅ na koฤพajach ฤ. 1 aย 2 sa zvรฝลกila na 100โkm/hod., na ostatnรฝch koฤพajach na 40ย aลพ 60โkm/hod. Kapacita stanice sa zvรฝลกila na 2ย 000 cestujรบcich za hodinu.
โK najzloลพitejลกรญm realizรกciรกm patril mimoรบrovลovรฝ prรญstup na novรฉ ostrovnรฉ nรกstupiskรก vrรกtane ich prepojenia sย prestupovou halou TEลฝ,โ hovorรญ Petr Magera. โKonkrรฉtne ide oย podchod pre cestujรบcich vย dฤบลพke 47,5 metra, ktorรฝ spรกja 1., 2. aย 3. nรกstupisko priamo sย predstaniฤnรฝm priestorom. Inรก moลพnosลฅ mimoรบrovลovรฉho prรญstupu zย odbavovacej haly na nรกstupisko 2 aย 3 je prestupovou halou TEลฝ aย novovybudovanรฝmi zasklenรฝmi schodiskami aย eskalรกtormi.โ
Stavebnรฉ prรกce zahลลali aj sanรกciu ลพelezniฤnรฉho spodku vย objeme 13ย 068ย m3, obnovu ลพelezniฤnรฉho zvrลกku vย dฤบลพke 12ย 894โm aย obnovu 32 vรฝhybiek. Vybudovali sa dve ostrovnรฉ nรกstupiskรก vย dฤบลพke 400 aย 250โm spolu sย jednostrannรฝm nรกstupiskom vย dฤบลพke 400โm pri vรฝpravnej budove. Ako zdรดrazลuje Petr Magera, vลกetky nรกstupiskรก sรบ rieลกenรฉ vย sรบlade sย najnovลกรญmi predpismi pre pohyb hendikepovanรฝch obฤanov aย niektorรฉ detaily sa rieลกili sย projektantom aย รบniou nevidomรฝch eลกte vย priebehu vรฝstavby. Rozhodujรบce prรกce na stavbe sa realizovali poฤas dvoch nepretrลพitรฝch vรฝluk ลพelezniฤnej prevรกdzky.
Vย celom ลพelezniฤnom uzle sa sprevรกdzkovalo novรฉ elektronickรฉ staniฤnรฉ zabezpeฤovacie zariadenie, oznamovacie aย telekomunikaฤnรฉ zariadenie, miestna kabelizรกcia, rozhlasovรฉ zariadenie, rรกdiovรฝ systรฉm, hodinovรฉ zariadenie, kamerovรฝ systรฉm, elektrickรก poลพiarna signalizรกcia aย informaฤnรฝ systรฉm pre cestujรบcich. Vย rรกmci inลพinierskych sietรญ vyrรกstol vย areรกli vodovod sย dฤบลพkou 548โm aย kanalizรกcia dlhรก 1ย 431 m.
Sย nรกrokmi, no bez รบrazu
โVzhฤพadom na svoj charakter aย umiestnenie vย relatรญvne malom priestore si stavba vyลพadovala vย priebehu realizรกcie maximรกlne nรกroky na koordinรกciu stavebnรฝch ฤinnostรญ,โ hovorรญ Petr Magera. โVรฝstavba podchodu, nรกstupรญsk aย hรกl so schodiskami do prestupovej haly TEลฝ vย rรกmci jednej vรฝluky koฤพajรญ aย trakฤnรฉho vedenia znamenala obrovskรฉ nasadenie vลกetkรฝch dodรกvateฤพov rรดznych profesiรญ na jednom mieste.โ
Celรก rekonลกtrukcia sa uskutoฤลovala poฤas plnej ลพelezniฤnej prevรกdzky vย stanici, ฤo bol pri pohybe pribliลพne 1ย 500 osรดb za hodinu naozaj veฤพmi solรญdny vรฝkon. Kย devรญzam realizรกcie tieลพ patrilo, ลพe sa zaobiลกla bez akรฉhokoฤพvek รบrazu, priฤom organizรกcia prรกc prebiehala tak, aby sa nadmerne nezaลฅaลพovalo okolie, ktorรฉ je sรบฤasลฅou ลกirลกieho centra Popradu.
Vรฝstavba bola podฤพa Dalibora Zelenรฉho len prvou etapou modernizรกcie ลฝelezniฤnej stanice Poprad โ Tatry. Uลพ na budรบci rok zaฤnรบ ลฝSR sย opravou exteriรฉru aย zateplenรญm celej stanice vย objeme 180ย miliรณยญnov korรบn. Oย rok neskรดr zaฤnรบ ลพeleznice aj sย rekonลกtrukciou prestupovej haly TEลฝ, ktorรบ odovzdali vย roku 1991. โJe to stanica, ktorou sa vstupuje do jednรฝch zย najkrajลกรญch eurรณpskych veฤพhรดr, aย my by sme chceli, aby cestujรบcim ostal dobrรฝ dojem zย toho, ลพe sem priลกli vlakom,โ uviedol D.ย Zelenรฝ.
Nรกzov: ลฝSR, ลพst. Poprad-Tatry, vรฝstavba podchodov a nรกstupรญsk
Investor: ลฝeleznice Slovenskej republiky
Generรกlny dodรกvateฤพ: Zdruลพenie Poprad โ Tatry โ vedรบci ฤlen TCHAS, spol. sย r. o., Ostrava, ฤlen zdruลพenia Trnavskรก stavebnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Trnava
Generรกlny projektant: Reming Consult, a. s.
Celkovรก investรญcia: 858,78 miliรณna Sk
Zaฤiatok stavby: aprรญl 2006
Ukonฤenie stavby: august 2007
Kapacitnรฉ รบdaje:
Poฤet nรกstupiskovรฝch hrรกn: 5
Vรฝลกka hrany nรกstupiska nad TK: 550โmm
Dฤบลพky nรกstupรญsk: ฤ. 1, ลกรญrka 5,50โm โ 400โm, ฤ. 2, ลกรญrka 10,80โm โ 400โm, ฤ. 3, ลกรญrka premenlivรก 6,05/4,892ย m โ 250โm/97โm
Zastreลกenie nรกstupรญsk ฤ. 1, 2, 3: 341,70โm
ลฝelezniฤnรฝ spodok: podkladovรก vrstva 16/32 โ 13ย 068,00 m3
Zemnรฉ prรกce:ย vรฝkopy โ 22ย 967,00 m3, zย toho starรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko โ 16ย 063,00 m3
ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok: koฤพajovรฉ lรดลพko 32/63 โ 16ย 921,00 m3
Dฤบลพka novรฝch koฤพajรญ: 12ย 894,50โm
(pet)
Foto: TCHAS, spol. sย r. o.