Vรญลฅaznรฝ nรกvrh

ลฝeleznรบ studniฤku ฤakรก citlivรก premena

Dรดleลพitosลฅ verejnรฉho priestoru a priestoru na aktivity v prรญrode je dnes eลกte dรดleลพitejลกia ako kedykoฤพvek predtรฝm.ย Svedฤia tomu aj nรกvrhy na predฤบลพenie promenรกdy na ลฝeleznej studniฤke.

Koncom roka 2019 vyhlรกsili hlavnรฉ mesto Bratislava, Metropolitnรฝ inลกtitรบt Bratislavy (MIB) a Generรกlny investor Bratislavy (GIB) architektonickรบ sรบลฅaลพ na nรกvrh predฤบลพenia promenรกdy na ลฝeleznej studniฤke od bรฝvalรฝch Ferdinandovรฝch kรบpeฤพov (rรกzcestie smerom na Kaฤรญn) okolo dvojice rybnรญkov cez Drieลˆovskรฉ lรบky a konฤiac neฤaleko Sneลพienky. Podฤพa odbornej poroty najvhodnejลกรญ nรกvrh rieลกenia predloลพil รบฤastnรญk sรบลฅaลพe What architects v tรญmovej spoluprรกci s 3:0 LANDSCHAFT ARCHITEKTUR + PROKOS.

Dฤบลพka samotnej cesty, ktorej sa architektonicko-krajinรกrsky nรกvrh tรฝka, je 1,4 kilometra a celkovรก plocha rieลกenรฉho รบzemia bez vodnej plochy je 31โ€ฏ000โ€ฏm2. Zadanie architektonickej sรบลฅaลพe sa vytvorilo a konzultovalo s Mestskรฝmi lesmi Bratislavy, ktorรฝch cieฤพom je spraviลฅ promenรกdu ลฝeleznej studniฤky prรญstupnejลกiu ฤพuฤom, aktivizovaลฅ verejnosลฅ, ktorรก tu chce trรกviลฅ ฤas, no zรกroveลˆ chrรกniลฅ vzรกcne รบzemia.

Vรญลฅaznรฝ poster
Vรญลฅaznรฝ poster | Zdroj: What architects

Bezbariรฉrovรฝ prรญstup a bezpeฤnejลกia dopravaย 

Prรญnosom pre nรกvลกtevnรญkov budรบ novรฉ mรณla pozdฤบลพ oboch jazier a moลพnosลฅ pozorovaลฅ rastliny a ลพivoฤรญchy v mokraฤovรฝch ฤastiach jazier vฤaka lรกvkam a premosteniam, no pritom do nich nezasahovaลฅ, ale naprรญklad aj moลพnosลฅ ฤlnkovania sa alebo zรกลพitkovรฉho rybolovu ฤi zรกลพitkovรฉ a edukatรญvne trรกvenie ฤasu v priestoroch urฤenรฝch pre rodiny s deลฅmi.

Celรฉ rieลกenie poฤรญta aj s bezbariรฉrovรฝm prรญstupom k hladinรกm rybnรญkov. Zvodidlรก a novรฝ mobiliรกr a zastรกvky MHD sรบ plรกnovanรฉ z prรญrodnรฝch materiรกlov. Nรกvrh verejnรฉho osvetlenia odkazuje na historickรฝ kontext รบzemia. V rรกmci vegetรกcie vรญลฅaznรฝ nรกvrh veฤพmi jemne narรกba s existujรบcou prรญrodou, rieลกi najmรค รบpravy jestvujรบcej vegetรกcie a jej kreatรญvnu รบdrลพbu, kde jednoduchรฝmi zรกsahmi, ako je vyvetvovanie stromov, vytvรกranie pauzy v hustom poraste pre nรกvลกtevnรญkov, โ€žodhaฤพujรบโ€œ zaujรญmavosti lokality, ฤo rozลกiruje moลพnosti pozorovania krajiny.

Poฤรญta sa s citlivou vรฝsadbou novรฝch drevรญn na Drieลˆovskรฝch lรบkach. Nรกvrh poฤรญta s obnovou cestnej komunikรกcie pozdฤบลพ celรฉho rieลกenรฉho รบzemia, rovnako s vyrieลกenรญm chodnรญkov pre chodcov a cyklochodnรญkov. A to tak, aby sa vลกetci uลพรญvatelia komunikรกciรญ cรญtili bezpeฤne.

Pre cyklistov zvyลกuje komfort aj vytvorenรญm novรฝch cyklostojรญsk, ktorรฉ doteraz v celom dotknutom รบzemรญ chรฝbali. V rรกmci nรกvrhu architekti rovnako rieลกia bezpeฤnรฉ prechรกdzanie obojลพivelnรญkov cez cestnรบ komunikรกciu z lesa do jazier pomocou priepustov โ€“ ลพabochodov zapustenรฝch vo vozovke.ย 

Vรญลฅaznรฝ nรกvrh
Vรญลฅaznรฝ nรกvrh | Zdroj: What architects

Vnรญmanie krajiny v pohybe

โ€žAutori postavili koncepciu na pozorovanรญ โ€“ status quo, a intervenciรกch, vnรญmanรญ krajiny v pohybe,โ€œ uvรกdza sa v hodnotenรญ pรคลฅฤlenej poroty, ktorej predsedal Ing. Michal Marcinov. โ€žPrichรกdzajรบ s rieลกenรญm รบpravy jestvujรบcej vegetรกcie a jej kreatรญvnou รบdrลพbou (design by management). Oceลˆujeme tento odvรกลพny prรญstup jednoduchรฝmi zรกsahmi, akรฝm je vyvetvovanie stromov, vytvรกranie pauzy v hustom poraste, a tรฝm odhaฤพovanie zaujรญmavostรญ. Ide o vytvรกranie novรฝch priehฤพadov a moลพnostรญ pozorovania krajiny,โ€œ uvรกdza.ย 

Je to ฤalลกรญ rozmer v uvaลพovanรญ o obraze krajiny na ลฝeleznej studniฤke. Autorskรฝ kolektรญv najrealistickejลกie vyhodnotil priestorovรฉ moลพnosti prieฤneho profilu promenรกdy a ponรบkol rieลกenie zdieฤพanej komunikรกcie. Toto rieลกenie urฤite nie je najpohodlnejลกie, no v prรญpade priestorovรฝch obmedzenรญ si vลกak musรญme zvyknรบลฅ na istรบ mieru tolerancie voฤi ostatnรฝm.

Nรกvrh prinรกลกa oฤakรกvanรฉ rieลกenia jednotlivรฝch funkciรญ, ktorรฉ sรบ logicky radenรฉ a relatรญvne citlivo zasadenรฉ do prostredia. V niektorรฝch prรญpadoch, ako sรบ mรณla jazera 1 a 2, je ich rozsah a robustnosลฅ na diskusiu. ฤŽalej zbytoฤnรก komfortnosลฅ lรกvky pri prameni a k mokradi. ฤŒlovek by si mal niektorรฉ veci zaslรบลพiลฅ. Rovnako navrhovanรก zastรกvka v konfrontรกcii s nepriaznivรฝm poฤasรญm a nรกroฤnosลฅ detskรฉho ihriska.

Nรกvrh podฤพa poroty najlepลกie naplnil oฤakรกvania zadania a vลกetky diskutabilnรฉ body nijakรฝm spรดsobom nezniลพujรบ jeho dรดveryhodnosลฅ, keฤลพe sรบ v ฤalลกom rozpracovanรญ dokumentรกcie rieลกiteฤพnรฉ. Krajinรกrsko-architektonickรก verejnรก sรบลฅaลพ bola vyhlรกsenรก pre vopred neurฤenรฝ poฤet รบฤastnรญkov, z ktorรฝch porota v prvej etape vybrala na zรกklade predloลพenรฝch portfรณliรญ tri tรญmy, ktorรฉ v druhej etape vypracujรบ a odprezentujรบ nรกvrh. Honorรกr za nรกvrhy, ktorรฉ predloลพia รบฤastnรญci v druhej etape sรบลฅaลพe je stanovenรฝ na 2 000 โ‚ฌ. Predpokladanรก hodnota zรกkazky na poskytnutie sluลพieb je 69-tisรญc eur.ย 

Zdroj: DOXA architektiย 

2. miesto: DOXA architektiย 

Z hodnotenia poroty:

Nรกvrh Doxa architekti predstavil silnรฝ a najradikรกlnejลกรญ koncept takzvanej duality prรญstupov. Uchopil zadanie jednoznaฤnรฝm rozdelenรญm prostredรญ, kde na jednej strane v dฤบลพke โ€žmestskรฉho bulvรกruโ€œ prรญroda ustupuje ฤloveku a na druhej strane na โ€žneviditeฤพnej cesteโ€œ ฤlovek ustupuje prรญrode. Toto rozhodnutie autorov prinieslo vรฝraznรฉ momenty narรกbania s krajinou prostrednรญctvom architektonickรฝch prvkov.

Objekty a plochy tvarovo vychรกdzajรบce zo zรกkladnรฝch geometrickรฝch รบtvarov sa aลพ na vรฝnimku prestreลกenej kolonรกdy mierkou trafili do prรญrodnรฉho prostredia. Zaujali vรฝtvarnou abstrakciou a prรญnosom novรฝch funkciรญ, ktorรฉ je moลพnรฉ v ฤase organizovaลฅ. Vzhฤพadom na polohu v rรกmci mesta a povahu lokality je materialita a farebnosลฅ na diskusiu.

Otรกzna je miera. Vรฝraznรฝm nedostatkom sa stalo dopravnรฉ rieลกenie promenรกdy. Navrhovanรก segregรกcia vลกetkรฝch รบฤastnรญkov premรกvky by mala vysokรฉ priestorovรฉ nรกroky a s tรฝm spojenรฉ vรฝraznรฉ zรกsahy do okolia trasy. Materiรกlovรฉ rieลกenie bus pruhu ako zatrรกvลˆovacej dlaลพby vyvolalo mnoลพstvo pochybnostรญ, ฤi uลพ z funkฤnรฉho, alebo technickรฉho hฤพadiska. Je z nรกลกho pohฤพadu nereรกlne a koniec koncov aj nepotrebnรฉ.

Rieลกenie osvetlenia promenรกdy formou nesvetlenej linky prakticky na hornej hrane chodnรญka vyvolalo pochybnosti z hฤพadiska funkฤnosti poฤas jesennรฉho, no najmรค zimnรฉho obdobia. Porota oceลˆuje architektonickรฝ prรญnos nรกvrhu, na druhej strane nรกm chรฝbala aspoลˆ nejakรก prรกca s drevinami. Hฤพadanie a objavovanie skrytรฝch prรญleลพitostรญ krajiny ako takej. Rezaลฅ nemusรญ vลพdy znamenaลฅ len niฤiลฅ.ย 

Zdroj: NEWGARDENDESIGN, s.r.o. + plusminusarchitects, s.r.o.ย 

3. miesto: NEWGARDENDESIGN, s.r.o. + plusminusarchitects, s.r.o.ย 

Z hodnotenia poroty:

Na prvรฝ pohฤพad navrhovanรฉ รบpravy vstupujรบ do รบzemia veฤพmi citlivo. Oprava mosta, vodnรฝ prameลˆ, autobusovรก zastรกvka, opekacie miesta, prรญstreลกky, piknikovรฉ terasy, ihriskรก a vyhliadkovรฉ mรณla, ktorรฉ ponรบkajรบ novรบ perspektรญvu pozorovania prรญrody. To vลกetko rieลกenรฉ v materiรกlovej kombinรกcii oceฤพ a drevo by tak bez problรฉmov zapadlo do predstavy vรคฤลกiny uลพรญvateฤพov. Tรฝch, ktorรญ ลฝeleznรบ studniฤku poznajรบ roky, ale urฤite aj menej zainteresovanรฝch.

Pri podrobnejลกom ลกtudovanรญ nรกvrhu vyvstalo viacero otรกzok. Na brehu jazera ฤ. 2 sa objavilo vskutku veฤพkorysรฉ mรณlo. Napriek argumentรกciรกm v podobe rybรกrskej bรบdy a vyhliadkam je na povรกลพenie v takej miere nahrรกdzaลฅ vyลกliapanรบ cestiฤku nadzemnou pรดdorysne vlniacou sa oceฤพovo-drevenou konลกtrukciou. Na jazere ฤ. 1 je konลกtrukcia striedmejลกia, prรกve vฤaka tomu pรดsobรญ prirodzenejลกie. Reorganizรกcia Drieลˆovskej lรบky prinรกลกa vรฝznamnรฉ vstupy do vรฝchodnej ฤasti.

Modernizรกcia ihriska vo vzลฅahu k plรกnovanej obnove objektu Sneลพienka mรก svoju logiku. Detskรก zoo a ลกportovรฉ plochy so sebou prinรกลกajรบ istรฉ obmedzenia, ktorรฉ nevnรญmame ako prรญnosnรฉ pre tรบto lokalitu. Oplotenia, hoc v minimรกlnej vรฝลกke, nezvyลกujรบ moลพnosti uลพรญvania. Prรกve naopak, rozdeฤพujรบ celistvรบ plochu na viacero menลกรญch samostatnรฝch โ€žostrovovโ€œ.

Grilovacie prรญstreลกky a ohniskรก organizovanรฉ v hniezdach nepovaลพujeme za vhodnรฉ rieลกenie. Otรกznym je mnoลพstvo a hlavne diลกtancie. Istรก miera odstupu alebo moลพnosลฅ vรฝberu v zรกvislosti od poฤtu v skupine bude vรญtanรก. Sprรญstupnenie mokrade skrz zapustenรฉ ลกlapรกky nepredstavuje podฤพa nรกs adekvรกtny vstup verejnosti do tรฝchto pre prรญrodu vรฝznamnรฝch รบkazov v krajine. Inรฉ narรกbanie s drevinami a krajinnรฝm obrazom sme z nรกvrhu nevyฤรญtali.

Profil komunikรกcie, resp. promenรกdy, je rieลกenรฝ ako asfaltovรฝ povrch s vรฝลกkovou segregรกciou cyklistov od zvyลกku dopravy. To sa vzhฤพadom na uลพ dnes znรกmu intenzitu a momenty ukazuje ako nevรฝhodnรฉ pre cyklistov. Odhliadnuc od predloลพenia nรกvrhu len na dvoch z troch predpรญsanรฝch panelov, ide o najschematickejลกie odprezentovanie nรกvrhu, ktorรฝ v koneฤnom dรดsledku svojou snahou o nenรกpadnosลฅ porotu nepresvedฤil o svojich kvalitรกch.

REDAKฤŒNร รšPRAVA: ฤฝudovรญt Petrรกnsky
PODKLADY: MIB
VIZUALIZรCIE: What architects, DOXA architekti, NEWGARDENDESIGN + plusminusarchitects
Najฤรญtanejลกie