ลฝeleznรบ studniฤku ฤakรก citlivรก premena
Dรดleลพitosลฅ verejnรฉho priestoru a priestoru na aktivity v prรญrode je dnes eลกte dรดleลพitejลกia ako kedykoฤพvek predtรฝm.ย Svedฤia tomu aj nรกvrhy na predฤบลพenie promenรกdy na ลฝeleznej studniฤke.
Koncom roka 2019 vyhlรกsili hlavnรฉ mesto Bratislava, Metropolitnรฝ inลกtitรบt Bratislavy (MIB) a Generรกlny investor Bratislavy (GIB) architektonickรบ sรบลฅaลพ na nรกvrh predฤบลพenia promenรกdy na ลฝeleznej studniฤke od bรฝvalรฝch Ferdinandovรฝch kรบpeฤพov (rรกzcestie smerom na Kaฤรญn) okolo dvojice rybnรญkov cez Drieลovskรฉ lรบky a konฤiac neฤaleko Sneลพienky. Podฤพa odbornej poroty najvhodnejลกรญ nรกvrh rieลกenia predloลพil รบฤastnรญk sรบลฅaลพe What architects v tรญmovej spoluprรกci s 3:0 LANDSCHAFT ARCHITEKTUR + PROKOS.
Dฤบลพka samotnej cesty, ktorej sa architektonicko-krajinรกrsky nรกvrh tรฝka, je 1,4 kilometra a celkovรก plocha rieลกenรฉho รบzemia bez vodnej plochy je 31โฏ000โฏm2. Zadanie architektonickej sรบลฅaลพe sa vytvorilo a konzultovalo s Mestskรฝmi lesmi Bratislavy, ktorรฝch cieฤพom je spraviลฅ promenรกdu ลฝeleznej studniฤky prรญstupnejลกiu ฤพuฤom, aktivizovaลฅ verejnosลฅ, ktorรก tu chce trรกviลฅ ฤas, no zรกroveล chrรกniลฅ vzรกcne รบzemia.
Bezbariรฉrovรฝ prรญstup a bezpeฤnejลกia dopravaย
Prรญnosom pre nรกvลกtevnรญkov budรบ novรฉ mรณla pozdฤบลพ oboch jazier a moลพnosลฅ pozorovaลฅ rastliny a ลพivoฤรญchy v mokraฤovรฝch ฤastiach jazier vฤaka lรกvkam a premosteniam, no pritom do nich nezasahovaลฅ, ale naprรญklad aj moลพnosลฅ ฤlnkovania sa alebo zรกลพitkovรฉho rybolovu ฤi zรกลพitkovรฉ a edukatรญvne trรกvenie ฤasu v priestoroch urฤenรฝch pre rodiny s deลฅmi.
Celรฉ rieลกenie poฤรญta aj s bezbariรฉrovรฝm prรญstupom k hladinรกm rybnรญkov. Zvodidlรก a novรฝ mobiliรกr a zastรกvky MHD sรบ plรกnovanรฉ z prรญrodnรฝch materiรกlov. Nรกvrh verejnรฉho osvetlenia odkazuje na historickรฝ kontext รบzemia. V rรกmci vegetรกcie vรญลฅaznรฝ nรกvrh veฤพmi jemne narรกba s existujรบcou prรญrodou, rieลกi najmรค รบpravy jestvujรบcej vegetรกcie a jej kreatรญvnu รบdrลพbu, kde jednoduchรฝmi zรกsahmi, ako je vyvetvovanie stromov, vytvรกranie pauzy v hustom poraste pre nรกvลกtevnรญkov, โodhaฤพujรบโ zaujรญmavosti lokality, ฤo rozลกiruje moลพnosti pozorovania krajiny.
Poฤรญta sa s citlivou vรฝsadbou novรฝch drevรญn na Drieลovskรฝch lรบkach. Nรกvrh poฤรญta s obnovou cestnej komunikรกcie pozdฤบลพ celรฉho rieลกenรฉho รบzemia, rovnako s vyrieลกenรญm chodnรญkov pre chodcov a cyklochodnรญkov. A to tak, aby sa vลกetci uลพรญvatelia komunikรกciรญ cรญtili bezpeฤne.
Pre cyklistov zvyลกuje komfort aj vytvorenรญm novรฝch cyklostojรญsk, ktorรฉ doteraz v celom dotknutom รบzemรญ chรฝbali. V rรกmci nรกvrhu architekti rovnako rieลกia bezpeฤnรฉ prechรกdzanie obojลพivelnรญkov cez cestnรบ komunikรกciu z lesa do jazier pomocou priepustov โ ลพabochodov zapustenรฝch vo vozovke.ย
Vnรญmanie krajiny v pohybe
โAutori postavili koncepciu na pozorovanรญ โ status quo, a intervenciรกch, vnรญmanรญ krajiny v pohybe,โ uvรกdza sa v hodnotenรญ pรคลฅฤlenej poroty, ktorej predsedal Ing. Michal Marcinov. โPrichรกdzajรบ s rieลกenรญm รบpravy jestvujรบcej vegetรกcie a jej kreatรญvnou รบdrลพbou (design by management). Oceลujeme tento odvรกลพny prรญstup jednoduchรฝmi zรกsahmi, akรฝm je vyvetvovanie stromov, vytvรกranie pauzy v hustom poraste, a tรฝm odhaฤพovanie zaujรญmavostรญ. Ide o vytvรกranie novรฝch priehฤพadov a moลพnostรญ pozorovania krajiny,โ uvรกdza.ย
Je to ฤalลกรญ rozmer v uvaลพovanรญ o obraze krajiny na ลฝeleznej studniฤke. Autorskรฝ kolektรญv najrealistickejลกie vyhodnotil priestorovรฉ moลพnosti prieฤneho profilu promenรกdy a ponรบkol rieลกenie zdieฤพanej komunikรกcie. Toto rieลกenie urฤite nie je najpohodlnejลกie, no v prรญpade priestorovรฝch obmedzenรญ si vลกak musรญme zvyknรบลฅ na istรบ mieru tolerancie voฤi ostatnรฝm.
Nรกvrh prinรกลกa oฤakรกvanรฉ rieลกenia jednotlivรฝch funkciรญ, ktorรฉ sรบ logicky radenรฉ a relatรญvne citlivo zasadenรฉ do prostredia. V niektorรฝch prรญpadoch, ako sรบ mรณla jazera 1 a 2, je ich rozsah a robustnosลฅ na diskusiu. ฤalej zbytoฤnรก komfortnosลฅ lรกvky pri prameni a k mokradi. ฤlovek by si mal niektorรฉ veci zaslรบลพiลฅ. Rovnako navrhovanรก zastรกvka v konfrontรกcii s nepriaznivรฝm poฤasรญm a nรกroฤnosลฅ detskรฉho ihriska.
Nรกvrh podฤพa poroty najlepลกie naplnil oฤakรกvania zadania a vลกetky diskutabilnรฉ body nijakรฝm spรดsobom nezniลพujรบ jeho dรดveryhodnosลฅ, keฤลพe sรบ v ฤalลกom rozpracovanรญ dokumentรกcie rieลกiteฤพnรฉ. Krajinรกrsko-architektonickรก verejnรก sรบลฅaลพ bola vyhlรกsenรก pre vopred neurฤenรฝ poฤet รบฤastnรญkov, z ktorรฝch porota v prvej etape vybrala na zรกklade predloลพenรฝch portfรณliรญ tri tรญmy, ktorรฉ v druhej etape vypracujรบ a odprezentujรบ nรกvrh. Honorรกr za nรกvrhy, ktorรฉ predloลพia รบฤastnรญci v druhej etape sรบลฅaลพe je stanovenรฝ na 2 000 โฌ. Predpokladanรก hodnota zรกkazky na poskytnutie sluลพieb je 69-tisรญc eur.ย
2. miesto: DOXA architektiย
Z hodnotenia poroty:
Nรกvrh Doxa architekti predstavil silnรฝ a najradikรกlnejลกรญ koncept takzvanej duality prรญstupov. Uchopil zadanie jednoznaฤnรฝm rozdelenรญm prostredรญ, kde na jednej strane v dฤบลพke โmestskรฉho bulvรกruโ prรญroda ustupuje ฤloveku a na druhej strane na โneviditeฤพnej cesteโ ฤlovek ustupuje prรญrode. Toto rozhodnutie autorov prinieslo vรฝraznรฉ momenty narรกbania s krajinou prostrednรญctvom architektonickรฝch prvkov.
Objekty a plochy tvarovo vychรกdzajรบce zo zรกkladnรฝch geometrickรฝch รบtvarov sa aลพ na vรฝnimku prestreลกenej kolonรกdy mierkou trafili do prรญrodnรฉho prostredia. Zaujali vรฝtvarnou abstrakciou a prรญnosom novรฝch funkciรญ, ktorรฉ je moลพnรฉ v ฤase organizovaลฅ. Vzhฤพadom na polohu v rรกmci mesta a povahu lokality je materialita a farebnosลฅ na diskusiu.
Otรกzna je miera. Vรฝraznรฝm nedostatkom sa stalo dopravnรฉ rieลกenie promenรกdy. Navrhovanรก segregรกcia vลกetkรฝch รบฤastnรญkov premรกvky by mala vysokรฉ priestorovรฉ nรกroky a s tรฝm spojenรฉ vรฝraznรฉ zรกsahy do okolia trasy. Materiรกlovรฉ rieลกenie bus pruhu ako zatrรกvลovacej dlaลพby vyvolalo mnoลพstvo pochybnostรญ, ฤi uลพ z funkฤnรฉho, alebo technickรฉho hฤพadiska. Je z nรกลกho pohฤพadu nereรกlne a koniec koncov aj nepotrebnรฉ.
Rieลกenie osvetlenia promenรกdy formou nesvetlenej linky prakticky na hornej hrane chodnรญka vyvolalo pochybnosti z hฤพadiska funkฤnosti poฤas jesennรฉho, no najmรค zimnรฉho obdobia. Porota oceลuje architektonickรฝ prรญnos nรกvrhu, na druhej strane nรกm chรฝbala aspoล nejakรก prรกca s drevinami. Hฤพadanie a objavovanie skrytรฝch prรญleลพitostรญ krajiny ako takej. Rezaลฅ nemusรญ vลพdy znamenaลฅ len niฤiลฅ.ย
3. miesto: NEWGARDENDESIGN, s.r.o. + plusminusarchitects, s.r.o.ย
Z hodnotenia poroty:
Na prvรฝ pohฤพad navrhovanรฉ รบpravy vstupujรบ do รบzemia veฤพmi citlivo. Oprava mosta, vodnรฝ prameล, autobusovรก zastรกvka, opekacie miesta, prรญstreลกky, piknikovรฉ terasy, ihriskรก a vyhliadkovรฉ mรณla, ktorรฉ ponรบkajรบ novรบ perspektรญvu pozorovania prรญrody. To vลกetko rieลกenรฉ v materiรกlovej kombinรกcii oceฤพ a drevo by tak bez problรฉmov zapadlo do predstavy vรคฤลกiny uลพรญvateฤพov. Tรฝch, ktorรญ ลฝeleznรบ studniฤku poznajรบ roky, ale urฤite aj menej zainteresovanรฝch.
Pri podrobnejลกom ลกtudovanรญ nรกvrhu vyvstalo viacero otรกzok. Na brehu jazera ฤ. 2 sa objavilo vskutku veฤพkorysรฉ mรณlo. Napriek argumentรกciรกm v podobe rybรกrskej bรบdy a vyhliadkam je na povรกลพenie v takej miere nahrรกdzaลฅ vyลกliapanรบ cestiฤku nadzemnou pรดdorysne vlniacou sa oceฤพovo-drevenou konลกtrukciou. Na jazere ฤ. 1 je konลกtrukcia striedmejลกia, prรกve vฤaka tomu pรดsobรญ prirodzenejลกie. Reorganizรกcia Drieลovskej lรบky prinรกลกa vรฝznamnรฉ vstupy do vรฝchodnej ฤasti.
Modernizรกcia ihriska vo vzลฅahu k plรกnovanej obnove objektu Sneลพienka mรก svoju logiku. Detskรก zoo a ลกportovรฉ plochy so sebou prinรกลกajรบ istรฉ obmedzenia, ktorรฉ nevnรญmame ako prรญnosnรฉ pre tรบto lokalitu. Oplotenia, hoc v minimรกlnej vรฝลกke, nezvyลกujรบ moลพnosti uลพรญvania. Prรกve naopak, rozdeฤพujรบ celistvรบ plochu na viacero menลกรญch samostatnรฝch โostrovovโ.
Grilovacie prรญstreลกky a ohniskรก organizovanรฉ v hniezdach nepovaลพujeme za vhodnรฉ rieลกenie. Otรกznym je mnoลพstvo a hlavne diลกtancie. Istรก miera odstupu alebo moลพnosลฅ vรฝberu v zรกvislosti od poฤtu v skupine bude vรญtanรก. Sprรญstupnenie mokrade skrz zapustenรฉ ลกlapรกky nepredstavuje podฤพa nรกs adekvรกtny vstup verejnosti do tรฝchto pre prรญrodu vรฝznamnรฝch รบkazov v krajine. Inรฉ narรกbanie s drevinami a krajinnรฝm obrazom sme z nรกvrhu nevyฤรญtali.
Profil komunikรกcie, resp. promenรกdy, je rieลกenรฝ ako asfaltovรฝ povrch s vรฝลกkovou segregรกciou cyklistov od zvyลกku dopravy. To sa vzhฤพadom na uลพ dnes znรกmu intenzitu a momenty ukazuje ako nevรฝhodnรฉ pre cyklistov. Odhliadnuc od predloลพenia nรกvrhu len na dvoch z troch predpรญsanรฝch panelov, ide o najschematickejลกie odprezentovanie nรกvrhu, ktorรฝ v koneฤnom dรดsledku svojou snahou o nenรกpadnosลฅ porotu nepresvedฤil o svojich kvalitรกch.
PODKLADY: MIB
VIZUALIZรCIE: What architects, DOXA architekti, NEWGARDENDESIGN + plusminusarchitects