ลฝilinskรก synagรณga sa premieลa na Kunsthalle
Prรญbeh premeny ลพilinskej synagรณgy na kunsthalle je dรดkazom, ลพe kultรบra nemรก na Slovensku na ruลพiach ustlanรฉ. Filantropi sa nehrnรบ dokonca ani vtedy, keฤ mรก stavba postavenรก v roku 1931 v rodnom liste zapรญsanรฉho ako autora vรฝznamnรฉho nemeckรฉho architekta Petra Behrensa.
O tom, ลพe nadลกenci z okruhu ลพilinskรฉho obฤianskeho zdruลพenia Truc sphรฉrique sa v roku 2011 pustili do zรกchrany bรฝvalej ลพidovskej neologickej synagรณgy, ktorรก sa uลพ v roku 1963 stala nรกrodnou kultรบrnou pamiatkou, sa uลพ popรญsalo mnoho. Po trpkom prebudenรญ zo sna o slovenskej filantropii zistili, ลพe sa bude opakovaลฅ prรญbeh ลฅaลพkej a zdanlivo nekonฤiacej sa prรกce, akรบ uลพ poznajรบ zo svojej domovskej Stanice ลฝilina-Zรกrieฤie. Po pรกr rokoch a tisรญcke ton vynesenรฉho materiรกlu sa objekt Novej synagรณgy zaฤรญna nadychovaลฅ do novรฉho ลพivota. O financovanรญ celรฉho projektu, o รบlohe architekta a ฤalลกรญch ฤพudรญ v tรญme a o priebehu rekonลกtrukcie sme sa rozprรกvali s Marekom Adamovom, riaditeฤพom obฤianskeho zdruลพenia Truc sphรฉrique, ktorรฝ si osvojil myลกlienku o zรกchrane synagรณgy medzi prvรฝmi, a s architektom Martinom Janฤokom, laureรกtom ocenenia CE.ZA.AR., ktorรฝ v poslednรฝch rokoch zรญskal renomรฉ ako architekt-minimalista.
Spรดsob, akรฝ ste zvolili pri rekonลกtrukcii a revitalizรกcii synagรณgy je na slovenskรฉ pomery neลกtandardnรฝ. Ako sa vรกm darรญ?
Marek Adamov: Dostali sme ponuku od ลพidovskej obce na budovu, ktorรบ sme vtedy nepotrebovali, mali sme dosลฅ roboty s udrลพanรญm kultรบrneho centra Stanica ลฝilina-Zรกrieฤie. Z pozรญcie aktivistu je to nezvyฤajnรฝ pocit. Robiลฅ nieฤo len preto, lebo mรกte k dispozรญcii objekt kvalitnej architektรบry, to nie je ten sprรกvny motor. Vedeli sme len, ลพe sa musรญme do toho pustiลฅ, lebo zrejme nik inรฝ to neurobรญ. Dnes uลพ vieme, ลพe tรบ budovu potrebujeme, je pre nรกs obrovskou prรญleลพitosลฅou. V prรญpade synagรณgy nรกs sprevรกdza sรฉria vyvrรกtenรฝch omylov. Ten prvรฝ je o tom, ลพe takรกto prestรญลพna architektรบra spรดsobรญ, ลพe sa podporovatelia budรบ biลฅ, aby sa mohli na rekonลกtrukcii podieฤพaลฅ; ลพe na ministerstve kultรบry budeme prioritou a hneฤ sa nรกjdu aj dvaja-traja veฤพkรญ sponzori.
A nevedeli by ste, ฤo s peniazmi?
MA: To sme urฤite neoฤakรกvali, ale dรบfali sme, ลพe to bude jednoduchลกie; ลพe ministerstvo kultรบry bude jeden partner, nieฤo zรญskame z nรณrskych fondov a sรบฤasne nรกs podporรญ veฤพkรก banka a eลกte jedna-dve firmy.
Ako rรฝchlo ste vytriezveli?
MA: Ministerstvo kultรบry nรกm hneฤ v prvรฝ rok dalo 20-tisรญc eur, ale tรก suma bola z รบplne inej kategรณrie, do akej sme si mysleli, ลพe patrรญme. Boli sme naivnรญ.
ฤakali ste eลกte jednu nulu za sumou?
MA: V podstate รกno, pri mnohรฝch grantoch, ktorรฉ sme mali a mรกme, chรฝba jedna nula. Od firemnรฝch sponzorov sme v prvom roku dostali len zamietavรฉ odpovede alebo len minipodpory. Uvedomili sme si, ลพe veฤพa vecรญ musรญme pretlaฤiลฅ vlastnรฝmi rukami a nadลกenรญm, nebudeme si mรดcลฅ dovoliลฅ veci kupovaลฅ a platiลฅ ฤพuฤom za ich prรกcu. Aลพ verejnรก zbierka v roku 2012 a mediรกlna kampaล vrรกtili do hry sponzorov, pretoลพe zrazu bolo o synagรณge poฤuลฅ, vyลกlo mnoลพstvo ฤlรกnkov, mรฉdiรก urobili obrovskรบ robotu za nรกs.
Vrรกลฅme sa naspรคลฅ k obdobiu, keฤ ลพidovskรก obec chcela s objektom nieฤo urobiลฅ. Ako ste sa k synagรณge vรดbec dostali?
MA: Je prekvapenรญm, ลพe kino v objekte vydrลพalo aลพ do roku 2010. Obec rieลกila, ฤo ฤalej s objektom, a logicky iลกli po veฤพkรฝch hrรกฤoch โ mesto, VรC, dokonca to ponรบkali katolรญckej cirkvi. ลฝidovskรก obec v ลฝiline mรก asi 50 ฤพudรญ, z toho je veฤพa dรดchodcov. Jednรฉho dลa priลกli za nami na Stanicu s ponukou, ฤi by sme sa my do toho nepustili. Nakoniec z toho bola aj takรก minisรบลฅaลพ, my a nejakรญ diskotekรกri. Neponรบkli sme ลพiadne nรกjomnรฉ, vyhrala idea kultรบrneho vyuลพitia a zรกvรคzok obnoviลฅ architektรบru.
Ako je to teda s vlastnรญctvom synagรณgy?
MA: Synagรณgu mรก naลกe zdruลพenie Truc sphรฉrique v symbolickom prenรกjme na tridsaลฅ rokov, vlastnรญkom je naฤalej ลพidovskรก obec.
Ako vznikol tรญm okolo synagรณgy?
Martin Janฤok: Poznรกme sa uลพ dlho. Marek zavolal Fedorovi Blaลกฤรกkovi a mne, postupne sa pridรกvali ฤalลกรญ ฤพudia, ktorรญ dotvรกrali tรญm โ od programovej nรกplne cez grafickรฝ dizajn aลพ k projektantom a samotnรฝm vykonรกvateฤพom prรกc.
MA: Dรดvod, preฤo som tรฝmto ฤพuฤom zavolal, bol, ลพe som potreboval niekoho, kto povie รกno. Kolegovia zo Stanice boli skรดr skeptickรญ, varovali ma, ลพe to je utรณpia, cesta do basy alebo moลพno do pekla. Oslovil som teda ฤพudรญ zvonku, povedali presne to, ฤo mali v tom prรญbehu povedaลฅ. Nebola inรก moลพnosลฅ, len sa k tomu zodpovedne postaviลฅ.
V roku 2014 uลพ je jasnรฉ, ลพe synagรณga nemusรญ byลฅ cestou do pekla. Akรฉ boli ฤalลกie kroky okrem zhรกลania peลazรญ?
MA: Robili sme vรฝskumy. V tom bola prvรก podpora z ministerstva kultรบry kฤพรบฤovรก. Moja prvรก cesta viedla na Krajskรฝ pamiatkovรฝ รบrad v ลฝiline, kde sa ฤพudia doslova nadchli, a zรกroveล si vydรฝchli, lebo sa obรกvali ฤalลกieho pouลพรญvateฤพa stavby. Potom priลกla Magda Kvasnicovรก a jej historickรฝ vรฝskum. Jano Hromada zaฤal reลกtaurรกtorskรฝ vรฝskum. Peter Szalay zo SAV priลกiel sรกm, ลพe majรบ v rรกmci vedeckรฉho grantu projekt zameranรฝ na materiรกly a ลพe ten projekt mรดลพe robiลฅ tu. Takto sme zaฤali bez peลazรญ a tie potom zaฤali prichรกdzaลฅ tieลพ.
Tรญto vลกetci ฤพudia priลกli len preto, ลพe sa sprรกva ลกรญrila doslova len รบstnym podanรญm?
MA: Od zaฤiatku sme otvorenรก iniciatรญva, dali sme ฤพuฤom vedieลฅ, ฤo robรญme a ako to robรญme, ลพe sa mรดลพu pridaลฅ. Dรดleลพitรฉ je, ลพe keฤ ฤlovek prรญde sรกm, tak vie, ฤo chce. ฤฝudia si sami vymรฝลกฤพali รบlohy. Peter Szalay povedal: โToto by ste mali urobiลฅ a urobรญm to ja.โ A Magda Kvasnicovรก priลกla s tรฝm, ลพe treba urobiลฅ vรฝskum, a urobila ho.
Toto vลกetko je dobrovoฤพnรญcka prรกca?
MJ: Je to vyskladanรฉ. Dobrovoฤพnรญcka alebo veฤพmi podhodnotenรก.
MA: Najviac peลazรญ iลกlo stavebnรฝm firmรกm, najmรค malรฝm ลพivnostnรญkom alebo reลกtaurรกtorom, tรฝch sme sa snaลพili zaplatiลฅ, pretoลพe sa ลพivia iba rukami.
S akรฝm rozpoฤtom pracujete?
MA: Miliรณn eur je symbolickรฉ a psychologickรฉ ฤรญslo. Uลพ prvรฝ odhad, ktorรฝ dal Martin urobiลฅ rozpoฤtรกrovi, bol miliรณn a pol. My sme si povedali, ลพe to je miliรณn, bez ohฤพadu na to, ฤi to tak bude alebo nie, tam sa chceme zmestiลฅ. Je to okrรบhla suma, dรก sa predstaviลฅ ako jednotka, dva miliรณny je uลพ nepredstaviteฤพnรก suma. Sami sme si zatvorili oฤi, aby sme si problรฉm zmenลกili.
MJ: Suma nepokrรฝva vลกetky nรกklady. Veฤพa ฤพudรญ robรญ zadarmo, ponรบknu nejakรฝ materiรกl, za miliรณn sa podarรญ urobiลฅ nieฤo, ฤo je podฤพa inรฝch kritรฉriรญ ฤi tabuliek pokojne dvojnรกsobok.
Kde ste finanฤne teraz?
MA: Mรกme za sebou polovicu. A mรกme ฤalลกรญch vyลกe tristotisรญc na ceste โ zรญskali sme koneฤne prvรฝ veฤพkรฝ grant z tzv. grantov EHP (Nรณrsko, Island, Lichtenลกtajnsko). Takลพe mรกme skoro vyhratรฉ, zostรกva nรกjsลฅ poslednรฝch stopรคลฅdesiat- aลพ dvestotisรญc.
Ako sa k vaลกej aktivite stavia mesto?
MA: Registrujรบ nรกs oveฤพa viac, ako kรฝm sme boli len na malej Stanici, hoci tam mรกme 250 akciรญ roฤne. Komunikรกcia s mestom je korektnรก, mesto nรกm pomรกha, skรดr nefinanฤne, tvrdia, ลพe nemajรบ peniaze. Mohlo by to byลฅ lepลกie, ale stรกle takรฝto projekt nevnรญmajรบ ako nejakรบ ลกancu a nieฤo vรฝnimoฤnรฉ. Pre nich je to pozitรญvna aktivita, ktorรก je viditeฤพnรก tรฝm, ลพe je v centre mesta.
MJ: Keฤ sa ลฝilina bola prezentovaลฅ v Prahe, zobrali model synagรณgy.
MA: Niektorรญ konkrรฉtni ฤพudia z mesta sรบ s nami, najmรค z odboru kultรบry. Komunikujรบ, pomรกhajรบ, ako mรดลพu. To je vลกak o nastavenรญ celej spoloฤnosti, ฤพudia nerozumejรบ, beลพne sa ma pรฝtajรบ: โNaฤo to robรญลก?โ Nerozumejรบ, ลพe sรบ veci, z ktorรฝch nie je nutnรฉ maลฅ ekonomickรฝ profit.
Rekonลกtrukcia synagรณgy pracuje so symbolickรฝm rozpoฤtom. Akรฝ je ten skutoฤnรฝ?
Naฤo to robรญte?
MA: ฤo inรฉ by som robil? Otรกzka mรดลพe byลฅ aj opaฤnรก โ preฤo podobnรฉ veci nerobรญ viac ฤพudรญ? Veฤ je to ich mesto, ich ลพivot, ich susedia. Je podฤพa mลa prirodzenรฉ staraลฅ sa o spoloฤnรฉ prostredie, robiลฅ zmysluplnรฉ veci bez ohฤพadu na aktuรกlny profit. Je to radosลฅ.
ฤo by vรกm zo strany mesta pomohlo?
MA: Otรกzka takto nestojรญ. Vรฝvoj sa nedรก preskoฤiลฅ. Oni robia maximum toho, ฤo si myslia, ลพe by mali robiลฅ. Podobnรฉ je to aj na ministerstve, aj vo firmรกch. Aj oni ลพijรบ v dobrej viere, ลพe nรกm maximรกlne pomรกhajรบ. Musรญ prรญsลฅ vรฝmena generรกciรญ, generรกcia naลกich rodiฤov nechodila nikam. Vลกetko podstatnรฉ v ลพivote sa dialo doma. V zahraniฤรญ vidรญte na koncerte ฤพudรญ od 20 do 60 rokov, u nรกs, keฤ sme zaฤรญnali, to bolo od 20 do 30, dnes je to uลพ od 20 do 40, menรญ sa to postupne. V prieskume, ktorรฝ kvรดli MHD robila ลฝilinskรก univerzita, kultรบra vyskoฤila ako veฤพkรฝ dรดvod cestovania MHD. V skutoฤnosti tรญ ฤพudia hovorili, ลพe chodili emhรกdรฉฤkou do krฤmy, ale krฤma tam nemala kolรณnku, tak to vลกetko pรญsali do kolรณnky kultรบra. Keฤ sme boli v Mnรญchove, tak sa nรกs Nemci pรฝtali, ako je moลพnรฉ, ลพe takรบto budovu nezoberie mesto alebo VรC. V Nemecku by o ลu bola bitka, lebo je to otรกzka prestรญลพe. Tu je to guฤพa na nohe a vฤaka tomu to robรญme my โ malรก neziskovka. Moลพno je to aj tรฝm, ลพe moderna sa eลกte stรกle u nรกs nevnรญma ako pamiatka.
Takรบto stavbu nevnรญmajรบ ฤพudia ako pamiatku?
MJ: Mnohรญ ฤพudia sรบ zdesenรญ z toho, ฤo sa tu deje, pretoลพe sem chodili na prednรกลกky, keฤ tu bola aula. To je ich spomienka. Nevedia pochopiลฅ to, ลพe priznรกvame proces prestavby. Kaลพdรฝ oฤakรกva, ลพe keฤ sa nieฤo otvorรญ, tak to uลพ bude vynovenรฉ, peknรฉ, hotovรฉ. Tu pracujeme so surovou podstatou objektu, ktorรฝ je z veฤพkej ฤasti len odkrytรฝ a mnohรฉ reลกtauraฤnรฉ prรกce sa ani len nezaฤali. Dokonฤenรก je len kupola a bude sa postupovaลฅ ฤalej. Je to dlhoroฤnรฝ proces. Ak pracujete takรฝmto spรดsobom, nie je jednoduchรฉ vysvetliลฅ, ลพe ste objekt nepriลกli zniฤiลฅ, ale ลพe sa postupne upravuje.
MA: Zmena sa nedรก urobiลฅ nรกtlakom. Kampaลou nemรดลพete vysvetฤพovaลฅ dรดleลพitosลฅ architektรบry, je to beh na dlhรบ traลฅ. Nikomu neprajem, aby to robil ako my โ je to ลฅaลพkรฉ, ale na druhej strane je to zรกลพitok. Takรฉto dobrodruลพstvo tu uลพ o 20-30 rokov nebude.
Ako sa k projektu synagรณgy stavia ลพidovskรก obec na Slovensku alebo v zahraniฤรญ?
MA: Naลกa spoluprรกca funguje so ลพidovskou obcou v ลฝiline. Nie sme ลพidia a budova patrรญ im. Nesie len veฤพmi krรกtky prรญbeh synagรณgy, necelรฝch 10 rokov. Zรกkladnรฝ krok smerom k tejto krรกtkej histรณrii sme urobili v tom, ลพe sa budova po 50 rokoch znovu volรก synagรณga, ลพiadne centrum sรบฤasnรฉho umenia a podobne. Jeden z ฤalลกรญch naลกich omylov bol, ลพe pรดjdeme za vรฝznamnรฝmi ลพidmi, galeristami a podnikateฤพmi, ลพe to predsa musรญ รญsลฅ.
Preฤo to nefunguje?
MA: Vo Viedni si vedia predstaviลฅ eลกte Bratislavu, ale na ลฝilinu zareagovali: โTo je kde?โ Veฤพa ฤพudรญ sa nรกs pรฝta, ฤi nรกm ลพidia dรกvajรบ peniaze, a my sa pรฝtame: โAkรญ ลพidia?โ Veฤ tu skoro ลพiadni nie sรบ, to je mรฝtus. Takรกto otรกzka ma vytรกฤa. Ako mรดลพu po holokauste a komunizme prรญsลฅ ฤพudia s otรกzkou, ฤi nรกs ลพidia podporujรบ? Tรญ, ฤo preลพili, to tu mnohรญ nechcรบ ani vidieลฅ, nechcรบ sa vrรกtiลฅ do Eurรณpy, nechcรบ s tรฝm maลฅ niฤ spoloฤnรฉ, je to miesto, kde im zabili celรบ rodinu, zobrali im domy, byty, fabriky, vลกetko. Aj pre tรฝch, ktorรญ sa vrรกtia, je to veฤพmi bolestnรฉ. Oproti je dom, kde bรฝvala rodina Rosenfeldovcov a ฤo oni majรบ z toho, ลพe tam teraz bude mestskรฉ mรบzeum? V obรฝvaฤke ich dedka… Mรฝtus je aj to, akรญ sรบ bohatรญ. Sรบ takisto chudobnรญ aj bohatรญ ako katolรญci ฤi evanjelici. Koฤพko z nรกs posiela peniaze do nejakej inej krajiny, kde treba opraviลฅ nejakรฝ kostol? Preฤo by to mali robiลฅ oni? Veฤ uลพ to, ลพe namiesto zisku z komerฤnรฉho prenรกjmu objektu dali synagรณgu bezplatne na kultรบrnu funkciu, je obrovskรก podpora. A samozrejme โ pomรกhajรบ nรกm aj peniazmi, ktorรฉ sa snaลพia zรญskaลฅ, naprรญklad z รstrednรฉho zvรคzu ลพidovskรฝch nรกboลพenskรฝch obcรญ, s tรฝm sme ani nerรกtali.
ฤo vรกm napadlo ako prvรฉ, keฤ vรกm Marek zavolal o synagรณge?
MJ: Synagรณgu som si vลกรญmal uลพ dlhรฉ roky, ฤo chodรญm do ลฝiliny. Z ฤasu na ฤas sme sa o nej aj rozprรกvali, ale nemali sme ลพiadny konkrรฉtny plรกn. Vรดbec by mi nenapadlo, ลพe sa k nej niekedy dostaneme. Samotnรญ ลฝilinฤania vedia mรกlo o histรณrii objektu a akรฝ vรฝznamnรฝ architekt budovu postavil. Bolo to kino, aula, len mรกlokto si vลกak pamรคtรก, ลพe to bola aj synagรณga. Je zaujรญmavรฉ sledovaลฅ, ako sa vracia na mentรกlnu mapu mesta. Fakt, ลพe budova je od Behrensa, bol od zaฤiatku veฤพkรก vรฝzva. Ak sme sa vลกak chceli do toho pustiลฅ, tak neostรกvalo inรฉ, len pred niektorรฝmi vecami zavrieลฅ oฤi a รญsลฅ do toho.
Pred ฤรญm ste zatvรกrali oฤi?
MJ: Mรดลพe sa ฤพahko staลฅ, ลพe vรกs vรฝnimoฤnosลฅ objektu, jeho histรณria a dรดleลพitosลฅ, รบplne uhranรบ. V takom prรญpade sa stรกvate jeho otrokom a jedinรฉ, na ฤo sa zmรดลพete, je vrรกtiลฅ mu jeho domnelรบ pรดvodnรบ podobu. Stane sa tak mรบzeom seba samรฉho. My objekt nevraciame do pรดvodnรฉho stavu. Snaลพรญme sa doล vrรกtiลฅ ลพivot prostrednรญctvom jeho novรฉho vyuลพitia. So vลกetkรฝm reลกpektom k pamiatke s ลou musรญme pracovaลฅ a vyvรกลพiลฅ to pรดvodnรฉ novรฝm tak, aby sa obe zloลพky navzรกjom dopฤบลali, aby sa neruลกili.
Znaฤne ste budovu ฤพudovo povedanรฉ vykuchali. Vrรกtili ste sa k tomu, ฤo bolo pรดvodne postavenรฉ? Ako sa dรก architektonicky zhostiลฅ takejto รบlohy?
MJ: Na zaฤiatku sme mali pomerne odvรกลพne predstavy, ako vyuลพiลฅ priestorovรฝ potenciรกl synagรณgy. Naprรญklad sme uvaลพovali o ฤalลกom vloลพenom podlaลพรญ nad existujรบcimi emporami, aby sme zvรคฤลกili kapacitu vรฝstavnรฝch plรดch. Prvรฉ nรกpady padali v momente, keฤ bol eลกte celรฝ interiรฉr okapotovanรฝ a mali sme len veฤพmi mรกlo informรกciรญ o tom, ฤo sa pod tou vrstvou skrรฝva. Podstatnรฉ bolo aj postupnรฉ uvedomenie si, ฤo a v akej miere tu v ลฝiline a v tomto zloลพenรญ ฤพudรญ vieme urobiลฅ. Najvรคฤลกia vรฝhoda etapovitรฉho procesu realizรกcie je v tom, ลพe nรกm poskytuje to, ฤo je dnes najvรคฤลกรญm luxusom โ ฤas. ฤas prehodnotiลฅ nรกvrhy, overiลฅ ich vรฝstavami a sprievodnรฝmi podujatiami v rรกmci priebeลพnรฝch โpootvorenรญโ synagรณgy. Postupne preลพรญvame priestor. Tรฝmto procesom sa myลกlienka vzลฅahu pรดvodnej architektรบry a novej nรกplne objektu dostala do polohy farebnรฉho odlรญลกenia, chromatickรฉho vymedzenia priestoru, a to nรกterom do polovice vรฝลกky synagรณgy. Mรดลพe to znieลฅ banรกlne, ale po troch rokoch sme dospeli k tomu, ลพe vymaฤพujeme polovicu synagรณgy. V koneฤnom dรดsledku je to vลกak omnoho rafinovanejลกie a aj radikรกlnejลกie rozhodnutie ako predchรกdzajรบce nรกvrhy, ktorรฉ sa do takรฉho ลกpecifickรฉho priestoru, akรฝm je Behrensova synagรณga, snaลพili vkladaลฅ ฤalลกiu architektรบru.
ฤiลพe vรฝsledok prรกce architekta sa na konci zhmotnil do vedra bielej farby…
MA: Martin sa ako architekt rekonลกtrukcie vymazal z vรฝkresu. Moลพno to vyzerรก nepochopiteฤพne, ลพe nรกvrh architektรบry sa rodil tak dlho. Ale v roku 2011 tu bolo kino rovnako ako v ktoromkoฤพvek kulturรกku. Dokonca ani pamiatkari na zaฤiatku nemali takmer ลพiadne nรกroky na interiรฉr. Postupne v roku 2012 ich zaฤali maลฅ, potom, ako sme vybรบrali a vyvozili tisรญc ton z prestavieb. Kaลพdรฝm ฤalลกรญm objavom sa nรกroky znรกsobovali a vytlรกฤali moลพnosti architektonickรฉho vstupu. Aj my sme si to uvedomili. Zaklincoval to nรกlez pรดvodnej Behrensovej dokumentรกcie v roku 2013. To, ฤo malo byลฅ na zaฤiatku, sa stalo aลพ na konci.
Bola to nรกhoda, ลพe ste sa k nej dostali?
MJ: Peter Szalay hฤพadal pozostalosลฅ architekta ล lapetu, ktorรฝ tu v 50. rokoch robil nรกvrh na prestavbu na divadlo, a v Mรบzeu umenia v Olomouci v jeho dokumentรกcii naลกiel zaloลพenรฝ aj originรกl Behrensovho projektu.
MA: Keฤ sem ฤlovek dnes prรญde, mรดลพe maลฅ pocit, ลพe sme to celรฉ vymysleli za mesiac. Ale nebyลฅ tohto vลกetkรฉho, tak nedรดjdeme sem. O rok, o dva to uลพ nikoho nebude zaujรญmaลฅ, preฤo nรกm to tak dlho trvalo. Preฤo sme to tak dlho natierali.
ฤo ฤalej?
MJ: Na tรบto otรกzku mรกme zatiaฤพ len hypotetickรฉ odpovede. ฤo vลกak vieme povedaลฅ s urฤitosลฅou, je, ลพe sa bude reลกtaurovaลฅ hornรก polovica synagรณgy, ฤรญm sa eลกte podporรญ vzลฅah dvoch ฤastรญ โ tej vรฝstavnej a tej reลกtaurovanej. Bude sa odkrรฝvaลฅ maximum toho, ฤo sa zachovalo, a to, ฤo sa nezachovalo, sa nรกznakovou rekonลกtrukciou odprezentuje. Vรฝsledok by mohol vyzeraลฅ ako dnes kupola. Zreลกtaurovania a opravy sa doฤkรก koneฤne aj exteriรฉr a priestranstvo v okolรญ objektu. Podstatnou otรกzkou je architektรบra vรฝstav. Rozmery a proporcie priestoru synagรณgy, jeho ฤlenitosลฅ a vรฝraz majรบ za nรกsledok to, ลพe sa v ลom nedรก vystavovaลฅ hociฤo. To je ฤalลกia รบloha.
MA: Farby, povrchy, vรฝraz sรบ v Behrensovej stavbe veฤพmi dรดleลพitรฉ. Zvonku stavba nepรดsobรญ len modernisticky. Modernรฉ je jej umiestnenie na pozemku, mnohรฉ ฤasti sรบ modernรฉ, ale veฤพa vecรญ je โstarลกรญchโ. Aj preto Peter Szalay hovorรญ o โexpresionizme na hrane modernyโ. Zvlรกลกtne je, ลพe stavbu uลพ v roku 1963 vyhlรกsili za pamiatku a nijako ju nezdokumentovali, nevznikol nijakรฝ archรญv. ฤรญm viac s budovou pracujeme, tรฝm viac sme presvedฤenรญ, ลพe si zaslรบลพi obnovu. Vลกetko, ฤo je novรฉ, robรญme v neutrรกlnom vyhotovenรญ: priznanรฝ betรณn a pod. Omnoho viac vynikne kรบsok zachovanรฉho farebnรฉho terazza pri vchode, ako keby sme terazzo obnovili vลกade v presvedฤenรญ, ลพe tu moลพno bolo. Faktom je, ลพe budova bola stavanรก komplikovane a investori to prehnali. Poฤรญtali s tรฝm, ลพe sa im bude dariลฅ, ale priลกla finanฤnรก krรญza a reรกlne na budove zbankrotovali. Je dosลฅ moลพnรฉ, ลพe sa niektorรฉ veci nedostavali alebo sa len narรฝchlo zlepili, preto mnohรฉ veci ako podlahy alebo schodiskรก chรฝbajรบ.
Akรฝ je predpokladanรฝ postup ฤalลกรญch prรกc?
MA: Dostali sme granty EHP, to je vec, ktorรบ sme rieลกili od roku 2011, a pred pรกr tรฝลพdลami priลกla sprรกva, ลพe sme sa dostali medzi podporenรฉ projekty. To je skoro zรกzrak. Najvรคฤลกรญ balรญk, akรฝ sme kedy zรญskali. Boli sme skromnรญ, tak sme ลพiadali peniaze len na reลกtaurovanie povrchov zvnรบtra a zvonku โ fasรกda, omietky, podlahy. Zostรกva nรกm zรญskaลฅ peniaze na elektroinลกtalรกcie, vykurovanie, funkฤnรฉ vybavenie interiรฉru a okolie. Je pred nami moลพno rok a pol prรกce do skutoฤnรฉho otvorenia.
Ako sa cรญti architekt, keฤ sa ukรกzalo, ลพe skutoฤnรฝ viditeฤพnรฝ architektonickรฝ zรกsah ani nebude?
MJ: Som spokojnรฝ so zdanlivo neviditeฤพnรฝm zรกsahom. Vo svojej prรกci ฤasto hฤพadรกm spรดsoby, ako minimalizovaลฅ vรฝrazovรฉ prostriedky a pri tom dosiahnuลฅ maximรกlny efekt. Architektรบra sa stรกva neviditeฤพnou, je len pozadรญm pre svoju nรกplล, pre to, ฤo sa v jej rรกmci mรก odohraลฅ. Tragickejลกie som vnรญmal situรกcie, keฤ sme sa nevedeli medzi sebou dohodnรบลฅ, ฤo vlastne chceme urobiลฅ. Do procesu je zaangaลพovanรฝch veฤพa ฤพudรญ, niektorรฉ veci sa robia zbytoฤne. Ale to k ลพivelnรฉmu procesu patrรญ. Je รบplne odliลกnรฝ od toho, na ฤo sme ako architekti zvyknutรญ. Je to pre mลa veฤพkรก skรบsenosลฅ. Preลกiel som si vลกetkรฝmi ลกtรกdiami โ od nadลกenia cez zรบfalstvo spรคลฅ k nadลกeniu.
Urฤite sa vaลกa prรกca ako architekta na synagรณge nekonฤรญ, ale akรฉ z tohto plynie ponauฤenie?
MJ: Pomรกha mi to vedieลฅ rozpoznaลฅ dรดleลพitรฉ veci od tรฝch, ktorรฉ nie sรบ. Uฤรญm sa dรดverovaลฅ ฤพuฤom a spoฤพahnรบลฅ sa na nich. Je to trรฉning, ako sa dรก fungovaลฅ v neistote. Pri takomto projekte a za tรฝchto podmienok nie je moลพnรฉ udrลพaลฅ stopercentnรบ kontrolu architekta nad vลกetkรฝm. Jednoducho sa to nedรก. Skรบลกal som to, ale neรบspeลกne. ฤรญm urputnejลกie som sa snaลพil udrลพaลฅ dohฤพad nad jednotlivรฝmi ฤasลฅami projektu, tรฝm vรคฤลกmi som bol sklamanรฝ. Na druhej strane, keฤ sme si rozdelili รบlohy, vyjasnili priority a otvorene sme si veci vydiskutovali, tak som bol skoro vลพdy prรญjemne prekvapenรฝ, keฤ som si pozrel vรฝsledok.
Ako bude budova prevรกdzkovanรก ฤalej? ฤo ju ฤakรก okrem vรฝstav?
MA: Vลกetko sa deje uลพ od zaฤiatku. Tak, ako bude maลฅ budova ฤalej architekta, aj keฤ uลพ bude hotovรก, tak mala kurรกtora eลกte predtรฝm, ako ho bolo treba. Nepouลพรญval by som slovo prevรกdzka, ale obsah, to bude eลกte vรคฤลกia vรฝzva ako samotnรก rekonลกtrukcia. Uลพ nie je ลพiadny rozdiel medzi vรฝstavou a sprievodnรฝm programom a pรฝtame sa sami seba, akรก je dnes รบloha galรฉrie, keฤ si ฤlovek vลกetko mรดลพe pozrieลฅ na internete. V ลฝiline sa nemรดลพeme hraลฅ na slรกvu, prestรญลพ ฤi nรกvลกtevnosลฅ, na to nemรกme a nebudeme maลฅ peniaze. Sme v malom meste, kde sa mรดลพeme hraลฅ iba na to, ฤi to dรกva zmysel. Je a bude to o tom, ako preลพijeme svoje ลพivoty.
Viac sa o prรญbehu Novej synagรณgy v ลฝiline mรดลพete dozvedieลฅ na www.novasynagoga.sk.
text: Mรกria Novรกkovรก
foto: Dano Veselskรฝ
ฤlรกnok bol zverejnenรฝ v ฤasopise ASB.