Zrkadlo je hladinou Styxu
Galรฉria(4)

Zrkadlo je hladinou Styxu

Pamรคtnรญk obetiam komunizmu, ocenenรฝ v kategรณrii Vรฝtvarnรฉ dielo v architektรบre Grand Prix 2007, poukazuje paradoxne na to, ลพe dnes sรบ akรฉkoฤพvek pripomienky minulosti iba ilรบziou sรบฤasnosti o tom, ลพe prรญtomnosลฅ, ktorรก bude v budรบcnosti minulosลฅou, moลพno spomienkou znovu oลพiviลฅ.

Zatiaฤพ, ฤo 19. a eลกte prvรก polovica 20. storoฤia (u nรกs aj druhรก polovica) si mysleli, ลพeย  pomnรญky a pamรคtnรญky sprรญtomลˆujรบ minulosลฅ, naลกe sรบฤasnรฉ monumenty ukazujรบ na celkom odliลกnรฉ vnรญmanie ฤasu, ku ktorรฉho premene prispeli najmรค dve zรกsadnรฉ myลกlienkovรฉ diela Prednรกลกky k fenomenolรณgii vnรบtornรฉho ฤasovรฉho vedomia Edmunda Husserla a Bytie a ฤas Martina Heideggera. Nie je na mieste ani tรก najkratลกia exkurzia do tรฉm premien vnรญmania ฤasu z hฤพadiska recepcie tรฝchto dvoch podstatnรฝch diel, takลพe nemรก cenu hovoriลฅ o pamรคtnรญku v Liberci v svetle Husserlovej retencie ฤasu alebo temporรกlnej ลกtruktรบry ฤพudskej existencie Martina Heideggera, aj keฤ sa ako autor iba neฤพahko zriekam tohto pokuลกenia. S rovnako neฤพahkรฝm srdcom sa zriekam zapรกjaลฅ do sรบvislostรญ vรฝklad โ€žontolรณgie zrkadielโ€œ z jednej poviedky Jorgeho Luise Borgese.

Musรญm si tu celkom primitรญvne vystaฤiลฅ s konลกtatovanรญm, ลพe pomnรญky 19. a 20. storoฤia vypovedajรบ o historizme ako o markantnom ryse najmรค 19. storoฤia a ลพe sรบ plodom najvplyvnejลกej historiografickej koncepcie 19. storoฤia, ฤiลพe monumentรกlneho diela Johanna Gustava Droysena Historik, a ลพe naลกe poลˆatie ฤasu je natoฤพko odliลกnรฉ ako od โ€ždlhรฉhoโ€œ 19. storoฤia a โ€žkrรกtkehoโ€œ 20. storoฤia. Braudelovsky a hobsbawmovsky povedanรฉ, ลพe vztyฤovaลฅ ฤokoฤพvek inรฉ ako abstraktnรบ formu, je absurdnรฉ, ฤo je, bohuลพiaฤพ prรญklad krajne nepodarenรฉho praลพskรฉho pamรคtnรญka od Olbrama Zoubka. ฤŒas je nezobraziteฤพnรฝ, podฤพa znรกmeho Augustรญnova vรฝroku o ลˆom vieme, keฤ o ลˆom nepremรฝลกฤพame, ale len ฤo o ลˆom zaฤneme dumaลฅ, รบplne sa vymykรก nรกลกmu spytovaniu. Dvojlomnosลฅ preลพitkovosti a neuchopiteฤพnosti sรบvisรญ s ฤasom a so zrkadlami ako so zvlรกลกtnym spรดsobom zobrazenia.

Zrkadlenie totiลพ zรกroveลˆ je a nie je zobrazenie. A tรกto otรกzka je podstatnรก pre koncepciu pamรคtnรญka v Liberci. Nie je v tom zmysle, ลพe v zrkadle sa nรกm ukazuje kvรกzi realita sama bez sprostredkujรบcej sily zobrazenia. Na druhej strane je zrkadlo do istej miery obrazom, pracujรบcim naprรญklad s perspektรญvou. Napovedรก tomu aj notoricky znรกmy Pavlov vรฝrok z Novรฉho zรกkona, ลพe teraz vidรญme ako v zrkadle, ale potom uzrieme tvรกrou v tvรกr (1 Kor 13,12). Dvojlomnosลฅ sprostredkovaniaโ€žpriamejโ€œ reality dodรกva zrkadlu delirantnรฝ rรกz. Je to, ฤo sa odrรกลพa v zrkadle, odrazenรก skutoฤnosลฅ alebo je to optickรฝ klam, pretoลพe zrkadlo samo o sebe je vรฝplodom jednรฉho z najรบspeลกnejลกรญch odvetvรญ fyziky v novoveku? Nie je obraz v zrkadle iba preลกmyฤkou latinskรฉho speculum โ€“ zrkadlo a speculatio โ€“ skรบmanie? Nevkladรกme do zrkadla nieฤo, ฤo โ€žibaโ€œ skรบmame, ale ฤo tam v skutoฤnosti nie je? Aj tak by sa zฤaleka dala dosvedฤovaลฅ jazykovรก prรญbuznosลฅ zrkadla a skรบmania, ak uvรกลพime racionalizmus starรฉho Rรญma.

Dvojlomnosลฅ ฤi skรดr mnoholomnosลฅ zrkadla tรฝm nekonฤรญ, pretoลพe staฤรญ pripomenรบลฅ pokus z oblasti etnolรณgie, pri ktorom prรญsluลกnรญci natรญvnych kultรบr nedokรกzali vรดbec niฤ uzrieลฅ v zrkadle, respektรญve neboli schopnรญ v zrkadle interpretovaลฅ to, ฤo tam videli. Na zรกklade antropologickรฝch vรฝskumov, naprรญklad Luciena Lรฉvyho-Bruhla a radu ฤalลกรญch tak mรดลพeme spoznaลฅ, ลพe โ€žnatรญvciโ€œ v zrkadle vlastne niฤ nevidia. ฤŒo by tam vlastne mali vidieลฅ, keฤ nepreลกli ani veฤพmi zjednoduลกene ลกkolskou skratkou lekciami z fyziky? A to je ฤalลกou rovinou spochybenia zrkadla, ktorรฉ nie je samozrejmรฝm optickรฝm prostriedkom k โ€žzrkadleniuโ€œ reality, ale je bytostne artefaktom, aj keฤ sa na prvรฝ pohฤพad zdรก byลฅ takmer naturfaktom. Veฤ predsa nezrkadlรญ iba zrkadlo, ale aj vo vodnej hladine vidรญme stromy, ktorรฉ sa v opaฤnom optickom garde sklรกลˆajรบ nie nad nami, ale zo dna vodnรฝch hlbรญn. Je takmer nemoลพnรฉ, ฤo len v tej najjednoduchลกej skratke, ktorรก je v tomto rozsahu skรดr skratom, priblรญลพiลฅ problematiku zrkadla. Aลพ mรกm takmer podozrenie, ฤi autori Petr Janda, Jakub Naลกinec, Aleลก Kubalรญk a Josef Kociรกn vรดbec tuลกili, na akรฝ tenkรฝ ฤพad vstupujรบ, keฤ si vzali zrkadlo za tรฉmu pamรคtnรญka. Tomu by napovedal nรกpis, ale o tom aลพ v kritickom dodatku, ktorรฝ ukรกลพe, ลพe autori celkom nedocenili tรฉmu, do ktorej sa pustili. Navyลกe ak nie je tรฉmou dnes uลพ naลกลฅastie vzdialenรก ideolรณgia, ale samotnรฉ zrkadlo.

A to je bohuลพiaฤพ ฤalลกia vlastnosลฅ zrkadla, ktorรบ nemoลพno nespomenรบลฅ, ak mรก ฤlovek byลฅ trochu v prรกve kritizovaลฅ pamรคtnรญk. Zrkadlo je totiลพ bytostne sebazrkadฤพujรบce, autoreflexรญvne, pretoลพe to, ฤo sa v ลˆom odrรกลพa, nie je jeho okolie, ale ono samo. Inรฝmi slovami v skutoฤnosti nevidรญme v zrkadle okolitรฉ stromy v parku, ktorรฉ tvoria ลกtafรกลพ majestรกtu zrkadla, ale vidรญme zrkadlo na druhรบ, zrkadlo umocnenรฉ samo sebou. Ak sa vzลฅahuje mรฝtus o Narcisovi na nieฤo z nรกลกho ลพivota, potom je to na zrkadlo. Zrkadlo je totiลพ optickรฝm Narcisom, respektรญve nieฤรญm oveฤพa viac. Narcis totiลพ hฤพadal svoj obraz na vetrom zvrรกsnenej vodnej hladine, ale zrkadlo hฤพadรก podobu samรฉho seba v sebe samom. Narcis pozorujรบci seba samรฉho v sebe samom. Nepoznรกm niฤ hermetickejลกie v sebe uzatvorenรฉ, neลพ je zrkadlo. Ak je nieฤo celkovo nielen iba dokonalou, ale priamo absolรบtnou tautolรณgiou, potom je to zrkadlo. Z toho takmer logicky priezraฤne vyplรฝva, ลพe zrkadlo okrem seba nemรดลพe zrkadliลฅ niฤ inรฉ. A z toho bohuลพiaฤพ vyplรฝva, ลพe nemรดลพe ani na niฤ poukazovaลฅ, tรฝm menej potom na udalosti, ktorรฝch mรก byลฅ pripomienkou. Nepochopenie zรกkladnรฝch vlastnostรญ zrkadla sa premietlo nielen do jeho vรฝberu za zรกstupnรฝ โ€žpredmetโ€œ pripomรญnania historicky mล•tvej ideolรณgie, ale dokonca aj do spรดsobu jeho zaฤlenenia do ลกirลกieho okolia. Nรกpis z nehrdzavejรบcej ocele โ€žsรกm v sebe hฤพadaj, ฤi slobodu brรกniลก, ctรญลก alebo obmedzujeลกโ€œ totiลพ nie je ฤitateฤพnรฝ v odraze, pretoลพe v skutoฤnosti odraz zrkadla nie je niฤ inรฉ ako odraz seba samรฉho. Nevidรญme totiลพ nรกpis (tรฝm menej potom stromy v parku), ale zrkadlo, ako zrkadlรญ samo seba v chvรญli, keฤ zrkadlรญ nรกpis โ€žsรกm v sebe hฤพadaj, ฤi slobodu brรกniลก, ctรญลก alebo obmedzujeลกโ€œ. So zrkadlami je to totiลพ ลฅaลพkรฉ. A nie je niฤ v sebe zavinutejลกieho ako zrkadlo, a teda niฤ menej vhodnejลกieho na pripomรญnanie ฤohokoฤพvek mimo seba samรฉho.

Urฤitรฉ ospravedlnenie je pre vรฝber zrkadla ako prostriedku reflexe komunizmu tu vลกak predsa len je: Zrkadlo je absolรบtnym povrchom a nie s malou absolรบtnou hฤบbkou, a tak je jednou z najzรกhadnejลกรญch vecรญ vo vesmรญre. Veฤ Hubbelov teleskop je rovnako zรกhadnรฝ ako vesmรญr, ktorรฝ mรก zobrazovaลฅ. A podobne je zรกhadnรฝ aj komunizmus.

Ako si mohla hล•stka sprisahancov osvojiลฅ nadvlรกdu nad takmer polovicou sveta, pรฝta sa Martin Malia vo svojej znรกmej knihe Sovietska tragรฉdia a jeho rieลกenie sovietskej otรกzky je takisto prekvapivรฉ ako samotnรฝ komunizmus. Ak Malia tvrdรญ, v opozรญcii k Richardovi Pipesovi, ลพe sovietsky reลพim bol pravรฝm opakom cรกrskeho samoderลพavia a Pipes tvrdรญ, ลพe bol naopak jeho pokraฤovanรญm, potomย  stojรญme pred zรกhadou, ktorรก nemรดลพe byลฅ prostriedkami historiografa vyrieลกenรก. Platรญ totiลพ oboje: Nie buฤ Malia, alebo Pipes, ale Malia aj Pipes. Zรกkon sporu v tomto prรญpade nemรก miesto. K tejto reflexii, ktorรก nรกm na zรกsadnรบ otรกzku neposkytne zรกsadnรบ odpoveฤ, je predsa len vhodnรฉ zrkadlo, ktorรฉ nรกm tieลพ niฤ nehovorรญ, respektรญve nรกm to povie jazykom Sfingy, totiลพ kladenรญm zรกhadnรฝch otรกzok prostrednรญctvom mlฤania, po ktorom nรกs ฤakรก rozdriapanie.

Ak je totiลพ zrkadlo schopnรฉ zrkadliลฅ iba samo seba, potom nie je vhodnรฉ na to, aby reflektovalo historickรบ udalosลฅ, keฤ nie je schopnรฉ zobraziลฅ ani svoje najbliลพลกie okolie. Je to paradox. Zatiaฤพ ฤo pomnรญky a pamรคtnรญky 19. a 20. storoฤia boli vyjadrenรญm optimistickej viery v historizmus โ€“ ako vedu aj ako predmet tejto vedy โ€“ a v jeho poznรกvaciu hodnotu, po vลกetkรฝch postmodernรฝch a inรฝch obratoch, najmรค potom po lingvistickom obrate Haydena Whitea ฤi skeptickom โ€žhistorische Vernuftโ€œ Jรถrna Rรผsena, mรดลพeme v oprรกvnenej skepsy k poznรกvacรญm moลพnostiam historiografie samej ลฅaลพko veriลฅ v to, ลพe by pamรคtnรญky mohli ฤokoฤพvek reflektovaลฅ, tรฝm menej potom โ€žrakovinnรฝ charakter komunizmuโ€œ, keฤ to nedokรกลพe ani historiografia. Z hฤพadiska dejinnej optiky je isto takรฝ poฤin uลกฤพachtilรฝ, ale po zรกsluลพnom ฤŒO malo nasledovaลฅ nie menej zรกsluลพnรฉ AKO. Sรกm neviem, ako by som tak podvojnรบ dejinnรบ skutoฤnosลฅ reflektoval, keby som stรกl pred podobnou รบlohou ako autori, ale mojim poslanรญm je nieฤo celkom inรฉ, a preto nie je ani mojou povinnosลฅou sa zaoberaลฅ monumentmi inak, neลพ ลพe sa zaoberรกm ich kritikou. Nejde iba o pamรคtnรญk, ale o ฤokoฤพvek, ฤo mรก akรบkoฤพvek symbolickรบ hodnotu, vลพdy je potrebnรฉ sa zamyslieลฅ nad ลกirลกรญm kontextom. A teda aj nad tรฝm, v akom stave je sรบฤasnรก historiografia. Mimochodom Erich Breisach v jednej z najdiskutovanejลกรญch knรญh sรบฤasnosti, v On the Future of History: The Postmodernist Challenge and its Aftermath, iba zhล•ลˆa to, ako premenila postmoderna charakter historiografie, ale neukazuje vรฝchodiskรก. Dosลฅ dobre moลพno ani ลพiadne neexistujรบ, podobne ako neexistuje spรดsob, ako akรบkoฤพvek historickรบ udalosลฅ โ€žuchopiลฅโ€œ v jej bytostnej historicite. Tรฝm menej je toho schopnรฉ zrkadlo, ktorรฉ nรกm nielen nepripomรญna historickรฝ jav komunizmu, ale umoลพลˆuje nรกm naลˆ zabudnรบลฅ, ฤo je jedinรฝ spรดsob, ako naลˆ skutoฤne myslieลฅ. Zrkadlo je totiลพ ako hladina Styxu, dรกva nรกm moลพnosลฅ zabudnรบลฅ na veci, ktorรฉ zabรบdajรบ na nรกs.

Autorskรก sprรกva โ€“ Pamรคtnรญk obetiam komunizmu

Pamรคtnรญk svojim rieลกenรญm reflektuje rakovinnรฝ charakter komunizmu, ktorรฝ poฤas 40 rokov svojho trvania prerรกstol celou naลกou spoloฤnosลฅou. Hlavnรฝm motรญvom je zrkadlenie. Rozhodovanie, kto je obeลฅou a kto tyranom, je prenesenรฉ na kaลพdรฉho, kto k nemu prรญde. Kaลพdรฝ je nรบtenรฝ pozrieลฅ sa sรกm sebe do oฤรญ. V apelรกcii na osobnรบ zodpovednosลฅ je presah idey pamรคtnรญka do sรบฤasnosti a budรบcnosti. Snaลพรญ sa prekroฤiลฅ hranicu prevlรกdajรบcu v pomnรญkovej tvorbe, kde sa autori zvรคฤลกa venujรบ vรฝhradne pripomรญnaniu na uลพ uzatvorenรฉ udalosti a konzervujรบ ich cez popisnรฉ, symbolickรฉ ฤi metaforickรฉ stvรกrnenie do urฤitej umeleckej formy. V naลกom poลˆatรญ nejde oย  vytvorenie intรญmneho miesta na kontemplรกciu nad uzatvorenou minulosลฅou, ale o konfrontรกciu okoloidรบcich s tematikou vzniku totalitรกrnych praktรญk v spoloฤnosti. Pamรคtnรญk je pokusom o redefinรญciu svojho typologickรฉho druhu. Nie je patetickรฝm politickรฝm gestom, mรก ambรญcie byลฅ ลพivรฝm prieseฤnรญkom umenia vo verejnom priestore s architektรบrou parku.

Objekt s rozmermi 3,2 x 4,5 x 0,7 m je tvorenรฝ dvoma zrkadlovรฝmi tabuฤพami pokovovanรฉho skla s hr. 18 mm (kaลพdรก mรก hmotnosลฅ cca 800 kg) vsadenรฝmi do oceฤพovรฉho rรกmu. V jeho pรคte je do dlaลพby zapustenรฝ zrkadlovo prevrรกtenรฝ nรกpis z nehrdzavejรบcej ocele ฤitateฤพnรฝ v odraze: โ€žsรกm v sebe hฤพadaj, ฤi slobodu brรกniลก, ctรญลก alebo obmedzujeลกโ€œ. Pamรคtnรญk je umiestnenรฝ v ลฅaลพisku parku na kriลพovatke chodnรญkov a kompoziฤne doplnenรฝ troma 10 m dlhรฝmi parkovรฝmi lavicami z lepenรฉho dreva. Je koncipovanรฝ tak, aby ฤlovek pri prechรกdzanรญ parkom postupne vstรบpil do odrazuโ€“obrazuย  parku, sรกm o sebe je pamรคtnรญk โ€žprรกzdnyโ€œ, na svoj รบฤel a pre kaลพdรฉho osobne sa aktivuje aลพ jeho prรญtomnosลฅou. Nepriame osvetlenie parku nasvietenรญm korรบn stromov udrลพuje aj v tme รฉterickรฝ charakter pamรคtnรญka, jeho nehmotnรฝ vzhฤพad zรกmerne kontrastuje s masรญvnymi monumentmi minulosti.

Vรฝtvarnรฉ rieลกenie pamรคtnรญka nadvรคzuje na sรบลฅaลพnรฝ nรกvrh Pamรคtnรญka obetiam totality na praลพskom รšjezde (Petr Janda, Aleลก Kubalรญk), ktorรฝ zรญskal 3. miesto v sรบลฅaลพi v r. 2000. Pre sรบลฅaลพnรฝ nรกvrh do Liberca v r. 2003, bola pรดvodnรก idea prepracovanรก a prispรดsobenรก zovretej situรกcii ฤasti zรกmockรฉho parku pri Guttenbergovej ulici. V nasledujรบcich rokoch, v reakcii na zmenu rozloลพenia sรญl politickej reprezentรกcie na libereckej radnici, sa ukรกzalo umiestnenie v parku urฤenom sรบลฅaลพou ako nerealizovateฤพnรฉ. Iniciatรญvou autorov a ฤasti libereckej radnice bolo v rokoch 2003 – 2006 vybratรฉ miesto na umiestnenie pamรคtnรญka v parku pri Jabloneckej ulici, ktorรฉho sa stal dominantou. Tu, na svojom definitรญvnom umiestnenรญ, vynikรก jeho nehmotnรฝ charakter โ€“ prelรญnanie reflexie a priehฤพadnosti, ktorรฉ kontaktuje nรกvลกtevnรญkov parku s jeho ideou aj vzรกjomne v pohฤพade cez neho.

Nรกzov: Pamรคtnรญk obetiam komunizmu
Autor: Sporadical, s.r.o.
Petr Janda, Jakub Naลกinec, Aleลก Kubalรญk, Josef Kociรกn
Miesto: Liberec, park pri Jabloneckej ulici
Investor: ล tatutรกrne mesto Liberec
Generรกlny dodรกvateฤพ: Sipral, a.s.
Kolaudรกcia, dokonฤenie stavby: 06 โ€“ 2006 / 27. 6. 2006

Michal Janata
Foto: Ester Havlovรก

Najฤรญtanejลกie