Zrkadlo je hladinou Styxu
Pamรคtnรญk obetiam komunizmu, ocenenรฝ v kategรณrii Vรฝtvarnรฉ dielo v architektรบre Grand Prix 2007, poukazuje paradoxne na to, ลพe dnes sรบ akรฉkoฤพvek pripomienky minulosti iba ilรบziou sรบฤasnosti o tom, ลพe prรญtomnosลฅ, ktorรก bude v budรบcnosti minulosลฅou, moลพno spomienkou znovu oลพiviลฅ.
Musรญm si tu celkom primitรญvne vystaฤiลฅ s konลกtatovanรญm, ลพe pomnรญky 19. a 20. storoฤia vypovedajรบ o historizme ako o markantnom ryse najmรค 19. storoฤia a ลพe sรบ plodom najvplyvnejลกej historiografickej koncepcie 19. storoฤia, ฤiลพe monumentรกlneho diela Johanna Gustava Droysena Historik, a ลพe naลกe poลatie ฤasu je natoฤพko odliลกnรฉ ako od โdlhรฉhoโ 19. storoฤia a โkrรกtkehoโ 20. storoฤia. Braudelovsky a hobsbawmovsky povedanรฉ, ลพe vztyฤovaลฅ ฤokoฤพvek inรฉ ako abstraktnรบ formu, je absurdnรฉ, ฤo je, bohuลพiaฤพ prรญklad krajne nepodarenรฉho praลพskรฉho pamรคtnรญka od Olbrama Zoubka. ฤas je nezobraziteฤพnรฝ, podฤพa znรกmeho Augustรญnova vรฝroku o ลom vieme, keฤ o ลom nepremรฝลกฤพame, ale len ฤo o ลom zaฤneme dumaลฅ, รบplne sa vymykรก nรกลกmu spytovaniu. Dvojlomnosลฅ preลพitkovosti a neuchopiteฤพnosti sรบvisรญ s ฤasom a so zrkadlami ako so zvlรกลกtnym spรดsobom zobrazenia.
Zrkadlenie totiลพ zรกroveล je a nie je zobrazenie. A tรกto otรกzka je podstatnรก pre koncepciu pamรคtnรญka v Liberci. Nie je v tom zmysle, ลพe v zrkadle sa nรกm ukazuje kvรกzi realita sama bez sprostredkujรบcej sily zobrazenia. Na druhej strane je zrkadlo do istej miery obrazom, pracujรบcim naprรญklad s perspektรญvou. Napovedรก tomu aj notoricky znรกmy Pavlov vรฝrok z Novรฉho zรกkona, ลพe teraz vidรญme ako v zrkadle, ale potom uzrieme tvรกrou v tvรกr (1 Kor 13,12). Dvojlomnosลฅ sprostredkovaniaโpriamejโ reality dodรกva zrkadlu delirantnรฝ rรกz. Je to, ฤo sa odrรกลพa v zrkadle, odrazenรก skutoฤnosลฅ alebo je to optickรฝ klam, pretoลพe zrkadlo samo o sebe je vรฝplodom jednรฉho z najรบspeลกnejลกรญch odvetvรญ fyziky v novoveku? Nie je obraz v zrkadle iba preลกmyฤkou latinskรฉho speculum โ zrkadlo a speculatio โ skรบmanie? Nevkladรกme do zrkadla nieฤo, ฤo โibaโ skรบmame, ale ฤo tam v skutoฤnosti nie je? Aj tak by sa zฤaleka dala dosvedฤovaลฅ jazykovรก prรญbuznosลฅ zrkadla a skรบmania, ak uvรกลพime racionalizmus starรฉho Rรญma.
Dvojlomnosลฅ ฤi skรดr mnoholomnosลฅ zrkadla tรฝm nekonฤรญ, pretoลพe staฤรญ pripomenรบลฅ pokus z oblasti etnolรณgie, pri ktorom prรญsluลกnรญci natรญvnych kultรบr nedokรกzali vรดbec niฤ uzrieลฅ v zrkadle, respektรญve neboli schopnรญ v zrkadle interpretovaลฅ to, ฤo tam videli. Na zรกklade antropologickรฝch vรฝskumov, naprรญklad Luciena Lรฉvyho-Bruhla a radu ฤalลกรญch tak mรดลพeme spoznaลฅ, ลพe โnatรญvciโ v zrkadle vlastne niฤ nevidia. ฤo by tam vlastne mali vidieลฅ, keฤ nepreลกli ani veฤพmi zjednoduลกene ลกkolskou skratkou lekciami z fyziky? A to je ฤalลกou rovinou spochybenia zrkadla, ktorรฉ nie je samozrejmรฝm optickรฝm prostriedkom k โzrkadleniuโ reality, ale je bytostne artefaktom, aj keฤ sa na prvรฝ pohฤพad zdรก byลฅ takmer naturfaktom. Veฤ predsa nezrkadlรญ iba zrkadlo, ale aj vo vodnej hladine vidรญme stromy, ktorรฉ sa v opaฤnom optickom garde sklรกลajรบ nie nad nami, ale zo dna vodnรฝch hlbรญn. Je takmer nemoลพnรฉ, ฤo len v tej najjednoduchลกej skratke, ktorรก je v tomto rozsahu skรดr skratom, priblรญลพiลฅ problematiku zrkadla. Aลพ mรกm takmer podozrenie, ฤi autori Petr Janda, Jakub Naลกinec, Aleลก Kubalรญk a Josef Kociรกn vรดbec tuลกili, na akรฝ tenkรฝ ฤพad vstupujรบ, keฤ si vzali zrkadlo za tรฉmu pamรคtnรญka. Tomu by napovedal nรกpis, ale o tom aลพ v kritickom dodatku, ktorรฝ ukรกลพe, ลพe autori celkom nedocenili tรฉmu, do ktorej sa pustili. Navyลกe ak nie je tรฉmou dnes uลพ naลกลฅastie vzdialenรก ideolรณgia, ale samotnรฉ zrkadlo.
A to je bohuลพiaฤพ ฤalลกia vlastnosลฅ zrkadla, ktorรบ nemoลพno nespomenรบลฅ, ak mรก ฤlovek byลฅ trochu v prรกve kritizovaลฅ pamรคtnรญk. Zrkadlo je totiลพ bytostne sebazrkadฤพujรบce, autoreflexรญvne, pretoลพe to, ฤo sa v ลom odrรกลพa, nie je jeho okolie, ale ono samo. Inรฝmi slovami v skutoฤnosti nevidรญme v zrkadle okolitรฉ stromy v parku, ktorรฉ tvoria ลกtafรกลพ majestรกtu zrkadla, ale vidรญme zrkadlo na druhรบ, zrkadlo umocnenรฉ samo sebou. Ak sa vzลฅahuje mรฝtus o Narcisovi na nieฤo z nรกลกho ลพivota, potom je to na zrkadlo. Zrkadlo je totiลพ optickรฝm Narcisom, respektรญve nieฤรญm oveฤพa viac. Narcis totiลพ hฤพadal svoj obraz na vetrom zvrรกsnenej vodnej hladine, ale zrkadlo hฤพadรก podobu samรฉho seba v sebe samom. Narcis pozorujรบci seba samรฉho v sebe samom. Nepoznรกm niฤ hermetickejลกie v sebe uzatvorenรฉ, neลพ je zrkadlo. Ak je nieฤo celkovo nielen iba dokonalou, ale priamo absolรบtnou tautolรณgiou, potom je to zrkadlo. Z toho takmer logicky priezraฤne vyplรฝva, ลพe zrkadlo okrem seba nemรดลพe zrkadliลฅ niฤ inรฉ. A z toho bohuลพiaฤพ vyplรฝva, ลพe nemรดลพe ani na niฤ poukazovaลฅ, tรฝm menej potom na udalosti, ktorรฝch mรก byลฅ pripomienkou. Nepochopenie zรกkladnรฝch vlastnostรญ zrkadla sa premietlo nielen do jeho vรฝberu za zรกstupnรฝ โpredmetโ pripomรญnania historicky mลtvej ideolรณgie, ale dokonca aj do spรดsobu jeho zaฤlenenia do ลกirลกieho okolia. Nรกpis z nehrdzavejรบcej ocele โsรกm v sebe hฤพadaj, ฤi slobodu brรกniลก, ctรญลก alebo obmedzujeลกโ totiลพ nie je ฤitateฤพnรฝ v odraze, pretoลพe v skutoฤnosti odraz zrkadla nie je niฤ inรฉ ako odraz seba samรฉho. Nevidรญme totiลพ nรกpis (tรฝm menej potom stromy v parku), ale zrkadlo, ako zrkadlรญ samo seba v chvรญli, keฤ zrkadlรญ nรกpis โsรกm v sebe hฤพadaj, ฤi slobodu brรกniลก, ctรญลก alebo obmedzujeลกโ. So zrkadlami je to totiลพ ลฅaลพkรฉ. A nie je niฤ v sebe zavinutejลกieho ako zrkadlo, a teda niฤ menej vhodnejลกieho na pripomรญnanie ฤohokoฤพvek mimo seba samรฉho.
Urฤitรฉ ospravedlnenie je pre vรฝber zrkadla ako prostriedku reflexe komunizmu tu vลกak predsa len je: Zrkadlo je absolรบtnym povrchom a nie s malou absolรบtnou hฤบbkou, a tak je jednou z najzรกhadnejลกรญch vecรญ vo vesmรญre. Veฤ Hubbelov teleskop je rovnako zรกhadnรฝ ako vesmรญr, ktorรฝ mรก zobrazovaลฅ. A podobne je zรกhadnรฝ aj komunizmus.
Ako si mohla hลstka sprisahancov osvojiลฅ nadvlรกdu nad takmer polovicou sveta, pรฝta sa Martin Malia vo svojej znรกmej knihe Sovietska tragรฉdia a jeho rieลกenie sovietskej otรกzky je takisto prekvapivรฉ ako samotnรฝ komunizmus. Ak Malia tvrdรญ, v opozรญcii k Richardovi Pipesovi, ลพe sovietsky reลพim bol pravรฝm opakom cรกrskeho samoderลพavia a Pipes tvrdรญ, ลพe bol naopak jeho pokraฤovanรญm, potomย stojรญme pred zรกhadou, ktorรก nemรดลพe byลฅ prostriedkami historiografa vyrieลกenรก. Platรญ totiลพ oboje: Nie buฤ Malia, alebo Pipes, ale Malia aj Pipes. Zรกkon sporu v tomto prรญpade nemรก miesto. K tejto reflexii, ktorรก nรกm na zรกsadnรบ otรกzku neposkytne zรกsadnรบ odpoveฤ, je predsa len vhodnรฉ zrkadlo, ktorรฉ nรกm tieลพ niฤ nehovorรญ, respektรญve nรกm to povie jazykom Sfingy, totiลพ kladenรญm zรกhadnรฝch otรกzok prostrednรญctvom mlฤania, po ktorom nรกs ฤakรก rozdriapanie.
Ak je totiลพ zrkadlo schopnรฉ zrkadliลฅ iba samo seba, potom nie je vhodnรฉ na to, aby reflektovalo historickรบ udalosลฅ, keฤ nie je schopnรฉ zobraziลฅ ani svoje najbliลพลกie okolie. Je to paradox. Zatiaฤพ ฤo pomnรญky a pamรคtnรญky 19. a 20. storoฤia boli vyjadrenรญm optimistickej viery v historizmus โ ako vedu aj ako predmet tejto vedy โ a v jeho poznรกvaciu hodnotu, po vลกetkรฝch postmodernรฝch a inรฝch obratoch, najmรค potom po lingvistickom obrate Haydena Whitea ฤi skeptickom โhistorische Vernuftโ Jรถrna Rรผsena, mรดลพeme v oprรกvnenej skepsy k poznรกvacรญm moลพnostiam historiografie samej ลฅaลพko veriลฅ v to, ลพe by pamรคtnรญky mohli ฤokoฤพvek reflektovaลฅ, tรฝm menej potom โrakovinnรฝ charakter komunizmuโ, keฤ to nedokรกลพe ani historiografia. Z hฤพadiska dejinnej optiky je isto takรฝ poฤin uลกฤพachtilรฝ, ale po zรกsluลพnom ฤO malo nasledovaลฅ nie menej zรกsluลพnรฉ AKO. Sรกm neviem, ako by som tak podvojnรบ dejinnรบ skutoฤnosลฅ reflektoval, keby som stรกl pred podobnou รบlohou ako autori, ale mojim poslanรญm je nieฤo celkom inรฉ, a preto nie je ani mojou povinnosลฅou sa zaoberaลฅ monumentmi inak, neลพ ลพe sa zaoberรกm ich kritikou. Nejde iba o pamรคtnรญk, ale o ฤokoฤพvek, ฤo mรก akรบkoฤพvek symbolickรบ hodnotu, vลพdy je potrebnรฉ sa zamyslieลฅ nad ลกirลกรญm kontextom. A teda aj nad tรฝm, v akom stave je sรบฤasnรก historiografia. Mimochodom Erich Breisach v jednej z najdiskutovanejลกรญch knรญh sรบฤasnosti, v On the Future of History: The Postmodernist Challenge and its Aftermath, iba zhลลa to, ako premenila postmoderna charakter historiografie, ale neukazuje vรฝchodiskรก. Dosลฅ dobre moลพno ani ลพiadne neexistujรบ, podobne ako neexistuje spรดsob, ako akรบkoฤพvek historickรบ udalosลฅ โuchopiลฅโ v jej bytostnej historicite. Tรฝm menej je toho schopnรฉ zrkadlo, ktorรฉ nรกm nielen nepripomรญna historickรฝ jav komunizmu, ale umoลพลuje nรกm naล zabudnรบลฅ, ฤo je jedinรฝ spรดsob, ako naล skutoฤne myslieลฅ. Zrkadlo je totiลพ ako hladina Styxu, dรกva nรกm moลพnosลฅ zabudnรบลฅ na veci, ktorรฉ zabรบdajรบ na nรกs.
Autorskรก sprรกva โ Pamรคtnรญk obetiam komunizmuPamรคtnรญk svojim rieลกenรญm reflektuje rakovinnรฝ charakter komunizmu, ktorรฝ poฤas 40 rokov svojho trvania prerรกstol celou naลกou spoloฤnosลฅou. Hlavnรฝm motรญvom je zrkadlenie. Rozhodovanie, kto je obeลฅou a kto tyranom, je prenesenรฉ na kaลพdรฉho, kto k nemu prรญde. Kaลพdรฝ je nรบtenรฝ pozrieลฅ sa sรกm sebe do oฤรญ. V apelรกcii na osobnรบ zodpovednosลฅ je presah idey pamรคtnรญka do sรบฤasnosti a budรบcnosti. Snaลพรญ sa prekroฤiลฅ hranicu prevlรกdajรบcu v pomnรญkovej tvorbe, kde sa autori zvรคฤลกa venujรบ vรฝhradne pripomรญnaniu na uลพ uzatvorenรฉ udalosti a konzervujรบ ich cez popisnรฉ, symbolickรฉ ฤi metaforickรฉ stvรกrnenie do urฤitej umeleckej formy. V naลกom poลatรญ nejde oย vytvorenie intรญmneho miesta na kontemplรกciu nad uzatvorenou minulosลฅou, ale o konfrontรกciu okoloidรบcich s tematikou vzniku totalitรกrnych praktรญk v spoloฤnosti. Pamรคtnรญk je pokusom o redefinรญciu svojho typologickรฉho druhu. Nie je patetickรฝm politickรฝm gestom, mรก ambรญcie byลฅ ลพivรฝm prieseฤnรญkom umenia vo verejnom priestore s architektรบrou parku.
Objekt s rozmermi 3,2 x 4,5 x 0,7 m je tvorenรฝ dvoma zrkadlovรฝmi tabuฤพami pokovovanรฉho skla s hr. 18 mm (kaลพdรก mรก hmotnosลฅ cca 800 kg) vsadenรฝmi do oceฤพovรฉho rรกmu. V jeho pรคte je do dlaลพby zapustenรฝ zrkadlovo prevrรกtenรฝ nรกpis z nehrdzavejรบcej ocele ฤitateฤพnรฝ v odraze: โsรกm v sebe hฤพadaj, ฤi slobodu brรกniลก, ctรญลก alebo obmedzujeลกโ. Pamรคtnรญk je umiestnenรฝ v ลฅaลพisku parku na kriลพovatke chodnรญkov a kompoziฤne doplnenรฝ troma 10 m dlhรฝmi parkovรฝmi lavicami z lepenรฉho dreva. Je koncipovanรฝ tak, aby ฤlovek pri prechรกdzanรญ parkom postupne vstรบpil do odrazuโobrazuย parku, sรกm o sebe je pamรคtnรญk โprรกzdnyโ, na svoj รบฤel a pre kaลพdรฉho osobne sa aktivuje aลพ jeho prรญtomnosลฅou. Nepriame osvetlenie parku nasvietenรญm korรบn stromov udrลพuje aj v tme รฉterickรฝ charakter pamรคtnรญka, jeho nehmotnรฝ vzhฤพad zรกmerne kontrastuje s masรญvnymi monumentmi minulosti. Vรฝtvarnรฉ rieลกenie pamรคtnรญka nadvรคzuje na sรบลฅaลพnรฝ nรกvrh Pamรคtnรญka obetiam totality na praลพskom รjezde (Petr Janda, Aleลก Kubalรญk), ktorรฝ zรญskal 3. miesto v sรบลฅaลพi v r. 2000. Pre sรบลฅaลพnรฝ nรกvrh do Liberca v r. 2003, bola pรดvodnรก idea prepracovanรก a prispรดsobenรก zovretej situรกcii ฤasti zรกmockรฉho parku pri Guttenbergovej ulici. V nasledujรบcich rokoch, v reakcii na zmenu rozloลพenia sรญl politickej reprezentรกcie na libereckej radnici, sa ukรกzalo umiestnenie v parku urฤenom sรบลฅaลพou ako nerealizovateฤพnรฉ. Iniciatรญvou autorov a ฤasti libereckej radnice bolo v rokoch 2003 – 2006 vybratรฉ miesto na umiestnenie pamรคtnรญka v parku pri Jabloneckej ulici, ktorรฉho sa stal dominantou. Tu, na svojom definitรญvnom umiestnenรญ, vynikรก jeho nehmotnรฝ charakter โ prelรญnanie reflexie a priehฤพadnosti, ktorรฉ kontaktuje nรกvลกtevnรญkov parku s jeho ideou aj vzรกjomne v pohฤพade cez neho. |
Nรกzov: Pamรคtnรญk obetiam komunizmu
Autor: Sporadical, s.r.o.
Petr Janda, Jakub Naลกinec, Aleลก Kubalรญk, Josef Kociรกn
Miesto: Liberec, park pri Jabloneckej ulici
Investor: ล tatutรกrne mesto Liberec
Generรกlny dodรกvateฤพ: Sipral, a.s.
Kolaudรกcia, dokonฤenie stavby: 06 โ 2006 / 27. 6. 2006
Michal Janata
Foto: Ester Havlovรก