image 66873 25 v1
Galรฉria(4)

O รบzemnom plรกne s architektom Andrejom Gajdoลกom

Zaplatili by ste ako investor desiatky tisรญc eur za poplatky za รบzemnรฉ konanie ฤi stavebnรฉ povolenie? ฤŒo ak by vรกs to odbremenilo od rรดznych neoฤakรกvanรฝch vedฤพajลกรญch vรฝdavkov? Architekt Andrej Gajdoลก pochรกdza zo Slovenska a jeho skรบsenosti z New Yorku ฤi Abรบ Dhabรญ nรกm nastavujรบ zrkadlo s obrazom, akรฝ sme azda ani nechceli vidieลฅ.

Photo 01 Andrej Gajdos
Photo 02 Andrej Gajdos
MG 8708 kopie Andrej Gajdos

Na Slovensku sa nazdรกvame, ลพe mรกme prรญliลก byrokratickรฝ a zdฤบhavรฝ povoฤพovacรญ proces. Ako to funguje v zahraniฤรญ?
Konkrรฉtne poznรกm situรกciu v New Yorku a v Abรบ Dhabรญ. V New Yorku funguje obdobnรก ลกtruktรบra ako u nรกs, je tam Department of City Planning, ฤiลพe nieฤo ako oddelenie รบzemnรฉho plรกnovania. Zรกsadnรฝ rozdiel je v tom, ลพe komisia mรก len 13 ฤlenov. Ich poฤet je na osemmiliรณnovรฉ mesto v nepomere k Bratislave s necelรฝm pol miliรณnom obyvateฤพov. Majรบ na starosti vลกetko, ฤo sa tรฝka zonรกcie a รบpravy รบzemnรฉho plรกnu. Jeden z nich je pravรก ruka starostu pre vลกetkรฝch 5 boroughs (okrskov) a ostatnรญ 12 majรบ svoje zasadnutia a verejnรฉ prerokovรกvania. Stรญhajรบ to preto, lebo existuje nieฤo ako Zoning Handbook, takรก plรกnovacia prรญruฤka alebo manuรกl, ฤo je nieฤo ako u nรกs textovรก a grafickรก ฤasลฅ รบzemnรฉho plรกnu. Je vypracovanรก veฤพmi detailne โ€“ graficky aj textovo. Keฤ developer potrebuje zistiลฅ, ฤo mรดลพe na tej-ktorej parcele postaviลฅ, nezaลฅaลพuje mesto a jeho aparรกt natoฤพko ako u nรกs, v รบzemnom plรกne sa dรก ฤพahko vyznaลฅ. Sรบ tam ustanovenรฉ regulatรญvy a tzv. design guidelines absolรบtne na vลกetko โ€“ zeleลˆ, doprava, je to vypracovanรฉ do รบplnรฝch detailov. Tรญ 12 ฤพudia stรญhajรบ prehodnotiลฅ bez problรฉmov 500 aลพ 600 projektov roฤne.

ฤŒo musรญ spraviลฅ developer, aby dostal odpoveฤ na svoj investiฤnรฝ zรกmer?
Vลกetko je online a sรบ tam vytรฝฤenรฉ poplatky. Je to biznisovรฝ model. U nรกs sรบ รบradnรญci platenรญ z danรญ, ale v New Yorku je to nastavenรฉ tak, ลพe ak si chce ฤlovek vypรฝtaลฅ hoci len รบzemnoplรกnovaciu informรกciu, tak zaplatรญ 110 dolรกrov. Je to biznis, ktorรฝ podรกva informรกcie, 90 % tejto prรกce je vybavovanรฝch online cez portรกl, zreteฤพne a jasne. Je jasne stanovenรฉ, za akรฉ informรกcie sa platia akรฉ poplatky. Samozrejme, pod tรฝmi dvanรกstimi ฤlenmi komisie, ktorรญ fungujรบ ako manaลพรฉri, je administratรญva, ktorรก vybavuje kaลพdodennรฉ veci. Nie sรบ tam ลพiadne ฤasovรฉ posuny, prekroฤenรฉ lehoty, ide to vลกetko hladko.

Zoning permit je nieฤo ako u nรกs rozhodnutie o umiestnenรญ stavby?
Je to rovno spojenรฉ so stavebnรฝm povolenรญm. Nie je to tak, ลพe najprv ide รบzemnรฉ rozhodnutie a aลพ potom stavebnรฉ povolenie. Dva kroky sรบ spojenรฉ do jednรฉho, regulatรญvy sรบ stanovenรฉ striktne a jasne aj s vรฝnimkami a obmedzeniami, takลพe developer uลพ priamo umiestลˆuje svoju stavbu s danรฝm objemom, vรฝลกkou a funkciou na parcelu. A hneฤ od zaฤiatku mu je jasnรฉ, ak chce nejakรบ vรฝnimku z indexu podlaลพnรฝch plรดch, ฤo ho ฤakรก. Keฤ je naprรญklad stanovenรฉ ฤรญslo 3 a developer chce 6, aby mal z investรญcie vรคฤลกรญ vรฝnos, mรดลพe to konkrรฉtne v New Yorku automaticky urobiลฅ pod dvoma podmienkami. Buฤ poskytne z tejto svojej plochy 20 % na verejnรฝ priestor, alebo pozemku, na ktorom chce stavaลฅ, prรญpadne aj inde, zabezpeฤรญ affordable housing (cenovo dostupnรฉ bรฝvanie). ฤŒiลพe nemusรญ ฤakaลฅ, kรฝm prejde zmena รบzemnรฉho plรกnu, hneฤ vie, ฤo musรญ splniลฅ.

NYU Abú Dhabí Master PLan, Saadiyat Island (RVAPC)

NYU Abรบ Dhabรญ Master PLan, Saadiyat Island (RVAPC)

Je tam aj nejakรฝ limit? ฤŒo keฤ chce ยญdeveloper postaviลฅ nieฤo รบplne inรฉ, ako je v regulatรญvoch? Namiesto 3 podlaลพรญ 12?
Sรบ tam obmedzenia, ktorรฉ zรกvisia od jednotlivรฝch mestskรฝch ฤastรญ a od charakteru รบzemia. V princรญpe to funguje takto a okrem regulatรญvov na jednotlivรฉ parcely sรบ eลกte zadefinovanรฉ rรดzne รบzemia, ako je naprรญklad uzol okolo Pennsylvรกnskej stanice. Tam je to rieลกenรฉ ako zvlรกลกtne รบzemie s mimoriadnym vรฝznamom, to sรบ osobitnรฉ prรญpady. Sรบ investori a developeri disciplinovanรญ a idรบ podฤพa stanovenรฝch regulatรญvov alebo โ€žvymรฝลกฤพajรบโ€œ a prichรกdzajรบ s vecami, ktorรฉ nie sรบ v รบzemnom plรกne? Aj tam sรบ konzervatรญvni developeri a reลกpektujรบ to, ฤo je v danej zรณne zadefinovanรฉ. Ale sรบ aj developeri, ktorรญ chcรบ vyลกลกie vรฝnosy, ale nevznikรก tam konflikt, lebo musia splniลฅ jednu z dvoch spomenutรฝch podmienok. V New Yorku je veฤพkรฝ problรฉm s verejnรฝmi priestormi, hoci tam majรบ Central Park, verejnรฝch priestorov je vลพdy mรกlo.

Tรฝch 20 % verejnรฉho priestoru sa ukrojรญ z ich vlastnรฉho pozemku a eลกte sa musia o ten verejnรฝ priestor aj staraลฅ?
Je to nieฤo, ฤo sa nazรฝva publicly owned private space, sรบkromnรญkom vlastnenรฝ verejnรฝ priestor. Developer ten priestor vlastnรญ, ale musรญ ho nechaลฅ prรญstupnรฝ verejnosti. To sรบ tie parฤรญky pri mrakodrapoch, kam chodia รบradnรญci na obedy. A musรญ ten priestor udrลพiavaลฅ. Druhรฝ najvรคฤลกรญ problรฉm v New Yorku je cenovo dostupnรฉ bรฝvanie pre strednรบ a niลพลกiu strednรบ triedu. Beลพnรฝ smrteฤพnรญk si na Manhattane nekรบpi byt, celรฉ rodiny tam ลพijรบ v prenรกjmoch. Mesto sa prรกve touto formou snaลพรญ podporiลฅ vรฝstavbu aj takรฝch projektov, v ktorรฝch si obyvatelia mesta mรดลพu dovoliลฅ kรบpiลฅ byt. Ak projekt aj priamo zrealizuje developer, tak je nรกjomnรฉ prรญstupnejลกie, ako majรบ rรดzne kondomรญniรก.

Koฤพko percent z investรญcie stojรญ samotnรฝ povoฤพovacรญ proces?
Je to vลกetko zadefinovanรฉ v percentรกch v spomรญnanom manuรกli. Je to odstupลˆovanรฉ od asi 1 000 m2 za poplatok okolo 2 000 dolรกrov do asi 45 000 m2 za poplatok pribliลพne 18 000 dolรกrov. Ak sa ide do vรคฤลกieho projektu, poplatky mรดลพu byลฅ aj stรกtisรญce dolรกrov โ€“ naprรญklad pri investรญciรกch s podlaลพnou plochou asi 230 000 m2 sa pohybujeme okolo 150 000 dolรกrov. Department of City Planning funguje ako biznis, vie si na seba zarobiลฅ. Developer je tam ochotnรฝ zaplatiลฅ, pretoลพe je to biznis. Ako keby dve eseroฤky medzi sebou obchodne rokovali. Aj keฤ je to ekvivalent nรกลกho stavebnรฉho รบradu.

U nรกs sa developer pri svojich investรญciรกch stretรกva s poลพiadavkou nejakou formou prispieลฅ v lokalite, keฤลพe z nej bude profitovaลฅ (najmรค ak ide o rezidenฤnรฉ projekty). ลฝiaฤพ, tohto โ€žprรญspevkuโ€œ sa developeri obรกvajรบ, keฤลพe nevedia, ฤo vลกetko od nich mรดลพe mestskรก ฤasลฅ alebo obec ลพiadaลฅ. Na druhej strane sรบ poplatky za รบzemnรฉ a stavebnรฉ konanie veฤพmi nรญzke. Ako to funguje v New Yorku?
Developer v New Yorku od zaฤiatku vie, s akรฝmi nรกkladmi navyลกe mรก poฤรญtaลฅ, ฤo sa tรฝka rรดznych poplatkov na รบradoch, bez toho, aby ho v budรบcnosti prekvapili neoฤakรกvanรฉ vรฝdavky vo forme prรญspevkov do mestskej kasy. Sรบ tu jasne zadefinovanรฉ prรญspevky, ฤi uลพ za tzv. Special Permits (zvlรกลกtne povolenia) and Zoning Map amendments (dodatky k รบzemnรฉmu plรกnu), alebo changes to the City Map (zmeny v mape mesta). Osobitne sa prispieva cez tzv. Supplemental Fee for Large Projects (dodatoฤnรฉ poplatky za veฤพkรฉ investรญcie), a to pri investรญciรกch s podlaลพnou plochou nad 50 000 m2. Developer je takto schopnรฝ nastaviลฅ si finanฤnรฉ parametre a celkovรบ ekonomiku projektu detailnejลกie a minimalizovaลฅ neoฤakรกvanรฉ vรฝdavky.

Zodpovedรก รบzemnรฝ plรกn aktuรกlnej dobe, menรญ sa priebeลพne? Kto zmeny vypracรบva? ฤŒo takรฝ lobbing pri tvorbe รบzemnรฉho plรกnu?
Plรกn sa menรญ priebeลพne, upravuje sa dodatkami. Nikdy sa neฤakรก na celรฝ balรญk zmien a doplnkov, robรญ sa to podฤพa projektov. Ak teda prรญde developer, ktorรฝ niekde na zรกklade stanovenรฝch podmienok zmenรญ IPP z 5 na 10, urobรญ tam nรกmestie a o 10 blokov ฤalej postavรญ 40 cenovo dostupnรฝch bytov, tak na zรกklade tohto sa urobรญ dodatok do รบzemnรฉho plรกnu. Je to ลพivรฝ organizmus, ktorรฝ sa s prรญchodom novรฝch projektov priebeลพne menรญ. Nefunguje to ako u nรกs, ลพe keฤ jeden developer vystavia 20 podlaลพรญ, tak hneฤ vedฤพa chce ฤalลกรญ developer tieลพ 20 podlaลพรญ. Tam sa kaลพdรฝ starรก o seba, pohybuje sa v rรกmci stanovenรฝch hranรญc. ฤŒiลพe sa nemรดลพe staลฅ, ลพe sa nejakรก ลกtvrลฅ zvrhne, lebo sa tam zhromaลพdia developeri, ktorรญ chcรบ svoje investรญcie hnaลฅ do vรฝลกky. Majรบ tam aj ลกpeciรกlne รบzemia, naprรญklad dva bloky od rieky Hudson smerom na Manhattan. Tam je spracovanรฝ รบzemnรฝ plรกn zvlรกลกลฅ. V takรฝchto รบzemiach sa musรญ zohฤพadลˆovaลฅ aj ลกirลกรญ kontext a รบzemnoplรกnovacรญ zรกmer, ktorรฝ v meste existuje. Akoby si mesto vytvorilo koncepciu rastu. Je orientovanรก na rozvoj mesta, na dopravu, vyuลพitie vody, bรฝvanie. Plรกny robia profesionรกli, ktorรญ majรบ vyลกtudovanรฉ urbanistickรฉ plรกnovanie a navrhovanie. Mรดลพe sa staลฅ prรญpad podobnรฝ tomu okolo Penn Station. Ide o 12 blokov a boli tam dvaja silnรญ developeri, plรกnovali miliardovรบ vรฝstavbu. Vtedy aj investor spolupracuje na pretvรกranรญ ฤasti mesta a je to v รบzkej spoluprรกci s mestskรฝmi odbornรญkmi. Prvotnรฝ impulz vลพdy vychรกdza z mesta. Tรญ 12 ฤlenovia komisie, o ktorรฝch sme hovorili na zaฤiatku, sรบ absolventi prestรญลพnych univerzรญt a ฤasto sรบ kombinรกciou prรกvnika a urbanistu, ekonรณma a urbanistu, po odbornej strรกnke sรบ to vysokokvalifikovanรญ ฤพudia. Jeden z tรฝchto 12 zastupuje verejnosลฅ. Ak developer ponรบkne nieฤo verejnosti a mรก to hlavu aj pรคtu, ide o pridanรบ hodnotu, v primeranej miere mu verejnosลฅ obvykle dovolรญ urobiลฅ, ฤo zamรฝลกฤพa. Developer si vลกak vลพdy spoฤรญta svoj zรกmer.

Sรบ pracovnรญci z oddelenia รบzemnรฉho plรกnovania reลกpektovanรญ? Je to ฤesลฅ byลฅ zamestnanรฝ mestom a pracovaลฅ na รบzemnom plรกnovanรญ?
Z mojej triedy z Harvardu iลกla z 30 ลกtudentov, ktorรญ sme za dva roky skonฤili urbanizmus alebo รบzemnรฉ plรกnovanie, minimรกlne polovica pracovaลฅ pre rรดzne oddelenia รบzemnรฉho plรกnovania v New Yorku, v Bostone a inde v ล tรกtoch. Je to neporovnateฤพnรฉ aj zรกrobkami, aj prรกvomocami. Proces zรญskavania povolenรญ je sรญce byrokraticky do detailov spracovanรฝ, ale je transparentnรฝ a kaลพdรฝ vie, koฤพko presne ho to bude stรกลฅ. Developer od zaฤiatku vie, ลพe ak nieฤo prinesie v rรกmci verejnรฉho zรกujmu, tak mรดลพe dostaลฅ aj nejakรฉ รบฤพavy, aby maximalizoval svoj profit. Je to zadefinovanรฝ biznis.

Haikou Meilisha Waterfront, Hainan Island (SOM)

Haikou Meilisha Waterfront, Hainan Island (SOM)

Tlak developerov na stavebnรฉ รบrady tam teda nie je?
Je to aj tam, sรบ tam Rockefellerovci, Rotchildovci, Donal Trump ฤi inรฉ historicky vplyvnรฉ rodiny. Majรบ poskupovanรบ โ€žpolovicuโ€œ Manhattanu ฤi Harlemu. Harlem je vytlรกฤanรฝ na sever, Manhattan sa rozลกiruje a stรกva sa snobskรฝm bielym mestom. Tvarovanie mesta vลกak funguje v rรกmci pravidiel. ฤŒo New York najviac trรกpi v รบzemnom plรกnovanรญ? U nรกs je to hlavne nedostatok peลˆazรญ a odbornรญkov. Doprava je v New Yorku problรฉm. Cyklotrasy a pridanรฉ hodnoty, ktorรฉ mesto chce ponรบknuลฅ ฤพuฤom, sรบ tam prvoradรฉ. Ulice sรบ kapacitne plnรฉ, mesto je plnรฉ รกut. Ale snaลพรญ sa tlaฤiลฅ do popredia zelenรฉ plochy, cyklistov, peลกรญch. Vลกetky tieto skรบsenosti som zรญskal na zรกklade projektov, ktorรฉ sme pre klientov v New Yorku robili.

Mรกte skรบsenosti aj z Abรบ Dhabรญ. To je developerskรฝ raj.
ล ejkovia sรบ veฤพkรญ vizionรกri a mesto zaฤali rozvรญjaลฅ na prรกzdnom mieste, bola to tabula rasa. Pozvali si na svoje oddelenie รบzemnรฉho plรกnovania ลกpiฤkovรฝch odbornรญkov z Austrรกlie, Ameriky a Eurรณpy. Buฤ sรบ to zahraniฤnรญ odbornรญci, alebo Emirรกtฤania, ktorรญ ลกtudovali na renomovanรฝch univerzitรกch. ล ejk to nastavil v Dubaji aj v Abรบ Dhabรญ tak, ลพe bolo treba urobiลฅ najprv vรญziu. V Abรบ Dhabรญ urobili plรกn vรญzie 2030 โ€“ je to dokument obdobnรฝ รบzemnรฉmu plรกnu, ktorรฝ hovorรญ o tom, ako sa mรก rozvรญjaลฅ mesto s takรฝmi a takรฝmi parametrami, so zadefinovanรฝmi zรณnami na biznis, bรฝvanie, rekreรกciu, s konkrรฉtnou dopravnou infraลกtruktรบrou a takรฝmito regulatรญvmi. Tento dokument obsahuje aj takรฉ podrobnosti, ako sรบ ลกรญrka chodnรญka, zelenรฝ pรกs popri ceste a podobne. Musรญ sa to reลกpektovaลฅ. Vลกetky projekty, ktorรฉ prichรกdzali do Abรบ Dhabรญ, sa zaฤali podriaฤovaลฅ tomuto dokumentu. Plรกn Abรบ Dhabรญ  2030 samozrejme rastie a dopฤบลˆa sa, ale nosnรก kostra je nemennรก. Mesto mรก od poฤiatku zadefinovanรฝ jasnรฝ smer. Sรบ tam podchytenรฉ technickรฉ veci, ale sรบ tam zadefinovanรฉ aj demografickรฉ รบdaje, socioekonomickรฉ vzลฅahy, nรกrast biznisu v jednotlivรฝch lokalitรกch mesta. Riadia sa tam veฤพmi striktne programom ยญESTIDAMA, ฤo je obdoba LEED-u alebo BREEM-u, majรบ tam tzv. perlovรฝ systรฉm. Neexistuje, ลพe by tam dnes robil niekto budovu, ktorรก by nemala energetickรฉ hodnotenie v rรกmci ESTIDAMA. V ลˆom spojili LEED a BREEM a vybrali to najlepลกie. Ak developer postavรญ pรคลฅperlovรบ budovu s nulovou produkciou oxidu uhliฤitรฉho, dostรกva od vlรกdy stimuly v podobne daลˆovรฝch รบฤพav. V Emirรกtoch to dotiahli eลกte ฤalej a vytvorili plรกn na celรฉ mesto bez produkcie oxidu uhliฤitรฉho. Ide o Masdar City. Mesto mรก nula emisiรญ. Norman Foster vypracoval master plรกn, je tam zadefinovanรฉ vลกetko od A po Z . Emirรกtฤania sรบ znรกmi svojimi dlhodobรฝmi vรญziami.

Poฤme na Slovensko. ฤŒo by u nรกs pomohlo, aby sa situรกcia zlepลกila?
Kaลพdรฉ mesto, ktorรฉ sa chce rozvรญjaลฅ, ktorรฉ sa chce niekam posรบvaลฅ, musรญ maลฅ vypracovanรบ svoju vรญziu, ku ktorej smeruje. Horizont mรดลพe byลฅ rรดzny, je jedno, ฤi ide o 5, 20 alebo 50 rokov, ale minimรกlne musรญ byลฅ jasnรฉ, kam mesto chce รญsลฅ. Musรญ to byลฅ prehodnotenรฉ ekonomicky, demograficky, sociologicky, geograficky a objemovo, aby mesto nezaฤalo praskaลฅ vo ลกvรญkoch. Toto vลกetko by mali zohฤพadniลฅ odbornรญci, ktorรญ ลกtudovali tรบto problematiku. Proces musรญ byลฅ navyลกe odpolitizovanรฝ, nie je v poriadku, ak o รบzemnom plรกne rozhodujรบ poslanci mesta, ktorรญ nie sรบ odbornรญci. Urฤite by to mala byลฅ priorita mesta, aby takรฝto dokument malo vypracovanรฝ. Urbanizmus ide aลพ v zรกvese za ostatnรฝmi odbornรญkmi, vizionรกrsky plรกn mesta mรดลพe dรกvaลฅ logiku len v spoluprรกci so spomenutรฝmi zloลพkami. Na Slovensku sa veฤพa ฤพudรญ odvolรกva na rรดzne prรญklady โ€“ v ฤŒรญne, v ล anghaji, v New Yorku, vo Vancouvri to robia takto, v Emirรกtoch zasa inak. Bratislava je vลกak ลกpecifickรก a funkฤnรฉ modely z inรฝch miest, naprรญklad biznis okrskov, u nรกs vรดbec nemusia fungovaลฅ. Vo svojej podstate je Bratislava malรฉ mesto.

Preฤo teda u nรกs developeri zotrvรกvajรบ pri svojich plรกnoch vรฝลกkovรฝch budov?
Pretoลพe si berรบ prรญklady zo zahraniฤia a neuvedomujรบ si do detailov, ฤo je za tรฝm. Bratislava je dopravne neprimerane rieลกenรก, mesto nemรดลพe fungovaลฅ ani ako tradiฤnรฉ eurรณpske mesto ako Viedeลˆ ฤi Budapeลกลฅ, kde je jadro a radiรกly s tepnami do centra mesta. Pre kaลพdรฉ mesto treba nรกjsลฅ ten sprรกvny mestotvornรฝ proces. Bratislave chรฝba hlavnรก koncepcia a developeri tu fungujรบ na zรกklade svojich zahraniฤnรฝch inลกpirรกciรญ. Mesto nemรก smer, obmedzenia, sprรกvame sa, akoby tu naozaj bola tabula rasa. V รบzemnom plรกnovanรญ sa vลกade robia chyby. Aj v Bostone skonฤili tak, ลพe mali osemprรบdovku uprostred mesta, ale napokon sa im ju podarilo pochovaลฅ pod zem. V meste vznikol jeden zelenรฝ pรกs.

ฤŒo na to treba? Politickรบ vรดฤพu? Vyฤleniลฅ z rozpoฤtu mesta peniaze na kvalitnรฉ รบzemnรฉ plรกnovanie? Presviedฤaลฅ ฤพudรญ?
Podฤพa mลˆa nie sme mentรกlne veฤพmi flexibilnรญ, ลฅaลพko akceptujeme zmenu. Tu kaลพdรฉmu trvรก dlhลกie prijaลฅ zmenu a stotoลพniลฅ sa s ลˆou. My o zmenรกch hovorรญme, ale veฤพa vecรญ funguje rovnako ako pred rokom 1989. Uลพ preลกiel nejakรฝ ฤas, ale ฤพudia nie sรบ pripravenรญ na zmenu ลพivotnรฉho ลกtรฝlu. Pri niekoฤพkohektรกrovej investรญcii sme si na verejnej prezentรกcii vypoฤuli protest starลกej panej, ktorรก sa bรกla o kรบsok zelene, pretoลพe tam 20 rokov venฤila psa. Nehovorรญm, ลพe to nie je oprรกvnenรฉ, nedรก sa vลกak uspokojiลฅ kaลพdรฉho. Otรกzka je, do akej miery mรดลพu ฤพudia zasahovaลฅ a ovplyvลˆovaลฅ veci. Konanie sa potom naลฅahuje. Bez koncepcie a bez peลˆazรญ na ลˆu tu bude vลกetko fungovaลฅ ad hoc a bude to len horลกie. Ak sa pozriete na panorรกmu mesta, tak to hovorรญ samo za seba. Ak mesto chce maลฅ novรฉ centrum s vรฝลกkovรฝmi budovami, tak nech ich sรบstredรญ na jedno miesto, nech nie sรบ roztrรบsenรฉ na ลกtyroch rรดznych miestach. Ide aj o siluetu mesta. To je Hrad a Most SNP s Ufom. Eurovea je prvรฝ prรญklad toho, ลพe sa dรก vyuลพiลฅ to, ลพe mesto leลพรญ pri Dunaji. Dรก sa vytvoriลฅ verejnรฝ priestor pri vode, ktorรฝ bude ลพivรฝ. Ale jeden prรญklad je mรกlo. Ak by bola vypracovanรก ลกtรบdia zรณny okolo Dunaja, bolo by jasnรฉ, v akรฝch intenciรกch sa developeri mรดลพu pohybovaลฅ. ฤŽalลกie projekty na nรกbreลพรญ by sa uลพ riadili presnรฝmi regulatรญvmi. Ameriฤania sรบ veฤพmi individualistickรญ ฤพudia, ale vnรญmanie verejnรฉho zรกujmu je tam aj u beลพnรฝch ฤพudรญ na mรญle pred nami.

Andrej A.D. Gajdoลก, BSArch (Hons), MArch, MAUD  
je autorizovanรฝm architektom SKA. ล tudoval na Technickej univerzite v Budapeลกti a na Katalรกnskej polytechnike v Barcelone. Bakalรกrsky aj magisterskรฝ titul v architektรบre zรญskal na Texaskej univerzite v Arlingtone a na Harvardโ€™s Graduate School of Design si vzdelanie doplnil postgraduรกlnym titulom Master of Architecture in Urban Design. Pracoval ako architekt pre spoloฤnosลฅ Cooper, Robertson & Partners, kde sa venoval urbanizmu a architektonickรฉmu navrhovaniu rรดznych projektov โ€“ od polyfunkฤnรฝch cez vรฝลกkovรฉ komerฤnรฉ a rezidenฤnรฉ stavby aลพ po rezorty kasรญn ฤi verejnรฝch priestorov. Ako projektovรฝ manaลพรฉr u Rafael Vinoly Architects manaลพoval tรญm dizajnรฉrov, architektov, inลพinierov a ostatnรฝch odbornรญkov pri prรญprave master plรกnu pre New York University of Abu Dhabi โ€“ kampus s rozlohou takmer 44 hektรกrov. Je zakladajรบcim partnerom a CEO spoloฤnosti SAGAโ„ข i ลกรฉfom slovenskej poboฤky Salpietra & Gajdos Architects, s. r. o.

TEXT: Mรกria Novรกkovรก
Foto: DANO VESELSKร
Dokumentรกcia: Salpietra & Gajdos Architects