Facility management ako vรฝznamnรฝ faktor skvalitnenia sprรกvy bytovรฝch domov
Ako ฤo najefektรญvnejลกie zabezpeฤiลฅ vรฝkon nevyhnutnรฝch ฤinnostรญ pre bezproblรฉmovรบ prevรกdzku bytovรฉho domu?
Komplexnรก sprรกva budov je zodpovednรก a nรกroฤnรก รบloha. Neฤพahkรบ situรกciu majรบ v sรบฤasnosti predovลกetkรฝm sprรกvcovia najmรค starลกรญch bytovรฝch domov, ktorรญ sa trรกpia so zastaranรฝm bytovรฝm fondom, havarijnรฝm stavom rozvodov, tepelnรฝmi stratami budov, nรกkladmi za kรบrenie a nedostatkom finanฤnรฝch prostriedkov vo fonde prevรกdzky, รบdrลพby a oprรกv.
Sprรกva a รบdrลพba bytovรฝch domov predstavuje zaistenie ลกirokej ลกkรกly ฤinnostรญ spojenรฝch s prevรกdzkou bytovรฝch domov. Jednou z moลพnostรญ skvalitnenia sprรกvy bytovรฝch domov je pre sprรกvcovskรฉ organizรกcie aplikรกcia facility managementu do riadenia tรฝchto ฤinnostรญ, t. j. zavedenie urฤitรฉho systรฉmu do sprรกvy bytovรฝch domov.
Kvalita v sprรกve a รบdrลพbe
Komplexnรก sprรกva bytovรฝch domov zahลลa ลกirokรบ ลกkรกlu ลกpecifickรฝch a odbornรฝch ฤinnostรญ. Sprรกvu bytovรฝch domov vลกak zabezpeฤujรบ vรคฤลกinou malรฉ firmy, ktorรฉ nie sรบ schopnรฉ zabezpeฤiลฅ vลกetky ฤinnosti spojenรฉ s prevรกdzkou bytovรฉho domu vlastnรฝmi pracovnรญkmi. Preto ich vรคฤลกina sprรกvcovskรฝch spoloฤnostรญ realizuje subdodรกvateฤพskรฝm spรดsobom.
Zabezpeฤenie tรฝchto ฤinnostรญ v poลพadovanej kvalite vลกak moลพno docieliลฅ aplikรกciou facility managementu โ outsourcingom. Outsourcing v sprรกve bytovรฉho domu predstavuje systรฉmovรฉ zabezpeฤenie ฤinnostรญ, ktorรฉ sรบ spojenรฉ s jeho prevรกdzkou (obr. 1).
ฤo je outsourcing?
Termรญn vznikol spojenรญm skratiek anglickรฝch slov OUTside reSOURCe usING, ฤo v preklade znamenรก vyuลพรญvanie vonkajลกรญch zdrojov. Je to v podstate zabezpeฤenie podpornรฝch ฤinnostรญ organizรกcie โ klienta externou firmou, tzv. poskytovateฤพom [1]. Teda v procese outsourcingu vystupujรบ dva subjekty, a to klient a poskytovateฤพ.
Cieฤพom uลพรญvateฤพov bytovรฝch domov je bezproblรฉmovรฉ bรฝvanie, ktorรฉ je podmienenรฉ bezporuchovou prevรกdzkou.
V sprรกve bytovรฝch domov sรบ podpornรฉ ฤinnosti vลกetky ฤinnosti, ktorรฉ sa tรฝkajรบ prevรกdzky bytovรฉho domu. Klienti, t. j. tรญ, ktorรญ poลพadujรบ, aby sa ฤinnosti, nevyhnutnรฉ na plynulรฉ fungovanie bytovรฉho domu, vykonรกvali v poลพadovanej kvalite, sรบ vlastnรญci bytov a nebytovรฝch priestorov.
V mene vlastnรญkov v procese outsourcingu vystupuje sprรกvca alebo predseda spoloฤenstva vlastnรญkov bytov a nebytovรฝch priestorov, ktorรฝ zabezpeฤuje vรฝber poskytovateฤพa na urฤitรบ ฤinnosลฅ, ktorรก sa tรฝka prevรกdzky bytovรฉho domu. Poskytovateฤพom je potom subdodรกvateฤพskรก firma, ktorรก zabezpeฤuje poลพadovanรฉ ฤinnosti.
Medzi podpornรฉ ฤinnosti spojenรฉ so sprรกvou bytovรฝch domov, ktorรฉ sรบ potrebnรฉ na zabezpeฤenie bezproblรฉmovej prevรกdzky bytovรฉho domu, patrรญ: ย
- รบdrลพba stavebnรฝch ฤastรญ bytovรฉho domu; ย
- รบdrลพba technickรฝch zariadenรญ inลกtalovanรฝch v bytovom dome;
- havarijnรก sluลพba;
- upratovanie interiรฉru a exteriรฉru (zimnรก รบdrลพba); ย
- deratizรกcia; ย
- sprรกva energetickรฝch zdrojov; ย
- odpadovรฉ hospodรกrstvo; ย
- bezpeฤnosลฅ (kamerovรฉ a poลพiarne zabezpeฤenie) atฤ.
Tieto ฤinnosti pre vlastnรญkov bytov a nebytovรฝch priestorov (klientov) zabezpeฤuje sprรกvca, ktorรฝ na jednotlivรฉ ฤinnosti oslovuje ฤalลกรญch poskytovateฤพov โ ลกpecialistov na vykonรกvanie danรฝch ฤinnostรญ, teda realizuje vรฝber poskytovateฤพa (obr. 2).
Vรฝznamnรฝm faktorom na stanovenie kvality pri vรฝbere poskytovateฤพov je presnรฉ definovanie ฤinnosti, ktorรบ bude poskytovateฤพ zabezpeฤovaลฅ. ฤinnosลฅ โ proces definujeme v procesnom liste. Vรฝber poskytovateฤพa โ subdodรกvateฤพa sa musรญ realizovaลฅ na zรกklade kritรฉriรญ, ktorรฝmi sรบ predovลกetkรฝm cena za poskytovanรบ sluลพbu, ฤalej referencie, garancie (vรฝลกka poistenia na danรบ ฤinnosลฅ) atฤ. ฤalลกรญm krokom je podpรญsanie zmluvy.
Je samozrejmรฉ, ลพe v priebehu poskytovania sluลพby treba hodnotiลฅ kvalitu ฤinnostรญ โ procesov. K tomu slรบลพia vรฝkonovรฉ ukazovatele kvality โ KPI (Key performance indicators). Sรบ urฤenรฉ na priebeลพnรบ kontrolu realizovanรฝch ฤinnostรญ.
Procesnรฝ list โ prรญklad
Procesnรฉ listy spolu s meranรญm รบrovne kvality majรบ vรฝznamnรบ รบlohu v procese skvalitnenia sluลพieb na zabezpeฤenie ฤinnostรญ, ktorรฉ sa tรฝkajรบ sprรกvy bytovรฉho domu pri subdodรกvateฤพskom systรฉme ich zabezpeฤenia. Sprรกvcovskรก organizรกcia stanovรญ v procesnom liste pre รบdrลพbu:
- ยpredmet procesu, kde presne ลกpecifikuje zariadenie (napr. pre vykurovacie zariadenia ฤerpadlรก, vykurovacie telesรก atฤ.), ktorรฉ podlieha รบdrลพbe; ย
- poลพadovanรบ odbornรบ spรดsobilosลฅ na vรฝkon prรกc โ napr. poลพadovanรฉ ลกkolenia pracovnรญkov รบdrลพby, odbornรฉ skรบลกky atฤ.;
- prรญsluลกnรฉ normy a predpisy v sรบvislosti s รบdrลพbou; ย
- urฤenie frekvencie danej รบdrลพby โ ako ฤasto treba รบdrลพbu vykonรกvaลฅ;
- podrobnรฝ opis procesu pre jednotlivรฉ zariadenia, t. j. akรก by mala byลฅ kontrola a pri zistenรญ odchรฝlky aj nรกslednรก รบdrลพba (napr. potrubia: kontrola tesnosti vykurovacej sรบstavy โ 1-krรกt roฤne, kontrola poลกkodenia tepelnej izolรกcie 2-krรกt roฤne atฤ.); ย
- meranie vรฝkonu a kvality โ mernรฉ jednotky na meranie vรฝkonu (napr. vรฝskyt poruchovosti zariadenia) a kฤพรบฤovรฉ vรฝkonnostnรฉ ukazovatele KPI. Tieto slรบลพia tak na priebeลพnรบ kontrolu รบdrลพby zariadenรญ, ako aj na vyhodnotenie jej kvality.
Vรฝkonovรฉ ukazovatele kvality (KPI)
V zmysle STN EN 15221-3: 2012 Facility management. ฤasลฅ 3: Nรกvod na kvalitu vo facility managemente bol vรฝkonovรฝ ukazovateฤพ kvality (KPI) definovanรฝ ako โmiera, ktorรก poskytuje podstatnรฉ informรกcie o plnenรญ dodรกvky sluลพieb facility managementuโ.
Slรบลพi teda na priebeลพnรบ kontrolu kvality vykonanej ฤinnosti. Kritรฉriami merania รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ mรดลพu byลฅ: ย
- fyzickรฝ dรดkaz o tom, ลพe sa prรกca vykonala; ย
- kvalita odovzdanej prรกce; ย
- presnรก technickรก realizรกcia;
- mnoลพstvo sลฅaลพnostรญ od klienta/vlastnรญkov; ย
- pozitรญvne ohlasy a nรกvrhy; ย
- schopnosลฅ v dohodnutom termรญne vykonaลฅ objednanรบ ฤinnosลฅ atฤ.
Prรญklad stanovenia stupnice KPI na รบdrลพbu vykurovacรญch zariadenรญ: ย
- 3 (nadลกtandardne) โ sprรกvcovskรก organizรกcia mรดลพe navrhnรบลฅ prรฉmiu alebo bonifikรกciu subdodรกvateฤพovi โ poskytovateฤพovi รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ; ย
- 2 (ลกtandardne) โ hodnotenie vyjadruje stav, ktorรฝ poลพaduje sprรกvcovskรก organizรกcia v rรกmci zmluvy o รบrovni poลพadovanรฝch ฤinnostรญ; ย
- 1 (akceptovateฤพne) โ sprรกvcovskรก organizรกcia mรดลพe navrhnรบลฅ penalizรกciu poskytovateฤพa; ย
- 0 (รบplne nedostaฤuje) โ รบroveล kvality รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ nie je akceptovateฤพnรก. Dosahy sรบ takรฉ, ลพe oprรกvลujรบ sprรกvcovskรบ organizรกciu na okamลพitรฉ rokovanie o nรกprave (ฤi uลพ k zmene systรฉmu รบdrลพby, alebo k vรฝpovedi โ zruลกenie zmluvy s poskytovateฤพom atฤ.) [2].
Sรบstava kritรฉriรญ
Pod kritรฉriom sa rozumie hฤพadisko alebo meradlo pri hodnotenรญ ponรบk od poskytovateฤพov. Mรดลพu nimi byลฅ: ย
- celkovรฉ nรกklady na ฤinnosลฅ outsourcingu;
Pri pravidelnej realizรกcii, napr. รบdrลพby, poskytovatelia urฤujรบ celkovรฉ nรกklady na zรกklade ลกtandardov jednotlivรฝch ฤinnostรญ, z neho stanovenรฉho odhadu poฤtu hodรญn potrebnรฝch na zabezpeฤenie ฤinnosti a hodinovรบ sadzbu. Hodinovรก sadzba je individuรกlna pre kaลพdรฉho poskytovateฤพa.
ฤalลกรญm variantom mรดลพe byลฅ stanovenie ceny na zรกklade typov zariadenรญ, ktorรฉ sรบ predmetom dodรกvanej sluลพby. Pri pravidelnej รบdrลพbe poskytovatelia stanovia cenu podฤพa typov zariadenรญ. Postupujรบ v zmysle nรกvodov pre technickรฉ zariadenia (kotly, vรฝลฅahy atฤ.), t. j. podฤพa nรกvodu odvodia mnoลพstvo hodรญn na pravidelnรบ รบdrลพbu, ktorรฉ ocenia v zmysle vnรบtroorganizaฤnรฝch hodinovรฝch sadzieb na รบdrลพbu zariadenรญ. ย
- licencie, osvedฤenia a povolenia na vykonรกvanie ฤinnosti formou outsourcingu, garancie;
Poskytovateฤพ sluลพieb facility managementu je pri svojej ฤinnosti povinnรฝ dodrลพiavaลฅ prรกvne normy a predpisy, ktorรฉ s ฤinnosลฅou sรบvisia. Zodpovedรก za uskutoฤnenรฉ ฤinnosti v zmluvne stanovenรฝch termรญnoch, resp. v zรกruฤnej lehote stanovenej prรกvnou normou.
Poskytovateฤพ musรญ zaruฤiลฅ, ลพe jeho ฤinnosลฅ, pouลพitรฉ materiรกly ฤi vรฝrobky sรบ ลกetrnรฉ k ลพivotnรฉmu prostrediu a nie sรบ zdraviu ลกkodlivรฉ. Dรดleลพitรฝ je rozsah poistnรฉho krytia za priame a nepriame straty spรดsobenรฉ pracovnรญkmi poskytovateฤพa a jeho vรฝลกka, ako aj poistnรฉ podmienky a postupy. Klient si mรดลพe vyลพiadaลฅ kรณpie poistnรฝch zmlรบv.
- ยreferencie.
Pri tomto kritรฉriu je podstatnรฉ, koฤพko klientov โ bytovรฝch domov mรก poskytovateฤพ vo svojom portfรณliu. Po vรฝbere poskytovateฤพa je dรดleลพitรฉ overiลฅ si kvalitu poskytovanรฝch sluลพieb od uvedenรฝch klientov.
Vรฝber poskytovateฤพa
Vรฝznamnรฝm faktorom podmieลujรบcim kvalitu je vรฝber poskytovateฤพa sluลพieb facility managementu na zรกklade ponรบk poskytovateฤพov (obr. 3). Klient โ sprรกvca vypracuje procesnรฝ list na ฤinnosลฅ, ktorรบ mรก poskytovateฤพ realizovaลฅ, a kritรฉriรก, ktorรฉ povaลพuje za dรดleลพitรฉ na vรฝber poskytovateฤพa. Procesnรฝ list a kritรฉriรก sรบ podkladom na vypracovanie ponรบk poskytovateฤพmi.
V ponukรกch poskytovatelia definujรบ klientom โ sprรกvcom zadanรฉ kritรฉriรก, t. j. uvedรบ cenu budรบcich poskytovanรฝch ฤinnostรญ, vรฝลกku poistnej zmluvy, referencie atฤ. V rozhodovacom procese klient โ sprรกvca vyberie poskytovateฤพa a po odsรบhlasenรญ vlastnรญkmi s nรญm uzavrie zmluvu.
ฤo ponรบka facility management?
Cieฤพom uลพรญvateฤพov bytovรฝch domov je bezproblรฉmovรฉ bรฝvanie, ktorรฉ je podmienenรฉ bezporuchovou prevรกdzkou. Tรบ zaisลฅuje pravidelnรก a kvalitnรก sprรกva bytovรฉho domu. Efektรญvnu a kvalitnรบ sprรกvu moลพno docieliลฅ aplikovanรญm facility managementu.
Metรณda facility managementu umoลพลuje sprรกvcovi poskytovaลฅ kvalitnรฉ sluลพby uลพรญvateฤพom bytov (nรกjomnรญkom alebo vlastnรญkom) pri รบdrลพbe bytovรฝch domov a v ฤalลกรญch oblastiach, ktorรฉ sรบvisia so sprรกvou bytovรฝch domov.
Pre sprรกvcovskรบ organizรกciu poskytuje facility management podmienky na systรฉmovรฝ prรญstup k riadeniu, teda umoลพลuje jednotnรบ formu riadenia vลกetkรฝch ฤinnostรญ, ktorรฉ sa tรฝkajรบ sprรกvy bytovรฝch domov.
Literatรบra:
1. Somorovรก, V.: Facility management. Praha : Powerprint, 2014. ISBN 978-80-7431-141-3.
2. ล trup, O.: KPI jako nรกstroj ลรญzenรญ kvality provozu a รบdrลพby. In: Zbornรญk z konferencie Vykurovanie 2008. Tatranskรฉ Matliare, marec 2008.
ฤlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Sprรกva budov 01/2021.