01Hajdin 1B9A0504

Zรกkon o sprรกvcoch bytovรฝch domov v praxi

Partneri sekcie:

Vย roku 2016 vstรบpil do platnosti novรฝ zรกkon oย sprรกvcoch bytovรฝch domov, ktorรฝ zaviedol novรฉ povinnosti sprรกvcov. Podarilo sa im tieto povinnosti splniลฅ?

Vย januรกri 2019 uplynuli tri roky od nadobudnutia รบฤinnosti zรกkona ฤ. 246/2015 Z. z. oย sprรกvcoch bytovรฝch domov aย oย zmene aย doplnenรญ zรกkona NR SR ฤ. 182/1993 Z. z. oย vlastnรญctve bytov aย nebytovรฝch priestorov vย znenรญ neskorลกรญch predpisov, ktorรฝm boli ustanovenรฉ podmienky pre sprรกvcov bytovรฝch domov. Akรฉ boli oฤakรกvania ministerstva aย ako sa naplnili, sme sa opรฝtali riaditeฤพa odboru koncepcie bรฝvania aย mestskรฉho rozvoja Ministerstva dopravy aย vรฝstavby SR Ing. Miloลกa Hajdina.

Ako by ste zo svojho pohฤพadu zhodnotili uplynulรฉ tri roky?
Jednoznaฤne ako รบspeลกnรฉ. Poฤet zapรญsanรฝch sprรกvcov splnil naลกe predpokladanรฉ ฤรญsla. Vลกetci, ktorรฝch sa zรกkon tรฝkal, by mali byลฅ zapรญsanรญ vย zozname sprรกvcov, aย teda by mali kontinuรกlne aj naฤalej plniลฅ podmienky ako pri zรกpise. Zรกroveลˆ sa podarilo na jednom mieste vytvoriลฅ aย prevรกdzkovaลฅ verejne dostupnรฝ zoznam, vย ktorom si mรดลพu klienti sprรกvcov, teda vlastnรญci bytov, vybraลฅ sprรกvcu podฤพa vlastnรฉho uvรกลพenia.

Vravรญte, ลพe by vลกetci, ktorรฝch sa zรกkon tรฝkal, mali byลฅ zapรญsanรญ vย zozname sprรกvcov. Preฤo ten podmieลˆovacรญ spรดsob?
Ten podmieลˆovacรญ spรดsob vyplรฝva zย toho, ลพe podฤพa dostupnรฝch informรกciรญ poฤet existujรบcich podnikateฤพskรฝch subjektov, ktorรฉ majรบ ako jeden zo svojich predmetov ฤinnosti, resp. predmetov podnikania, zapรญsanรบ aj sprรกvu bytovรฝch domov, je vรคฤลกรญ, ako je poฤet subjektov zapรญsanรฝch vย zozname.

ฤŒo to vย praxi znamenรก? Nesplnili podmienky prรญsluลกnรฉho zรกkona?
Nedรก sa na to jednoznaฤne odpovedaลฅ, ale chcem veriลฅ, ลพe tie podnikateฤพskรฉ subjekty, ktorรฉ poskytujรบ sluลพby vย oblasti sprรกvy bytovรฝch domov, si svoju zรกkonnรบ povinnosลฅ splnili. Pri tรฝch subjektoch, oย ktorรฝch som hovoril vย predchรกdzajรบcej odpovedi, mรดลพu existovaลฅ viacerรฉ dรดvody, preฤo nepoลพiadali ministerstvo oย zรกpis. Asi ten najฤastejลกรญ je, ลพe sรญce majรบ zapรญsanรบ ลพivnosลฅ na sprรกvu bytovรฝch domov, ale ju reรกlne nevykonรกvajรบ. Druhรฝm mรดลพe byลฅ, ลพe poskytujรบ iba niektorรฉ sluลพby zย oblasti sprรกvy bytovรฝch domov, ale nie na zรกklade zmluvy oย vรฝkone sprรกvy, ale na zรกklade inรฝch, prevaลพne mandรกtnych zmlรบv, aย aลพ na poslednรฉ miesto by som zaradil aj moลพnosลฅ, aย robรญm to veฤพmi nerรกd, ลพe si jednoducho povinnosลฅ zo zรกkona nesplnili aย oย zรกpis nepoลพiadali.

ฤŒo mรดลพe ministerstvo vย tejto situรกcii robiลฅ? Teda ฤo konkrรฉtne sย tรฝmi, ktorรญ sa nezapรญsali aย napriek tomu vykonรกvajรบ ฤinnosลฅ ako sprรกvcovia?
Vย prvom rade treba zdรดrazniลฅ, ลพe ministerstvo nemรก ลพiadne zรกkonnรฉ oprรกvnenie skรบmaลฅ podnikateฤพskรฉ subjekty, ktorรฉ mรดลพu maลฅ zapรญsanรบ prรญsluลกnรบ ลพivnosลฅ, ฤi vykonรกvajรบ alebo nevykonรกvajรบ sprรกvu. Ale veฤพmi silnรฝm ฤlรกnkom pri takto vymedzenรฝch sprรกvcoch mรดลพu byลฅ ich klienti, teda vlastnรญci bytov, ktorรญ si mรดลพu overiลฅ, ฤi je ich sprรกvca zapรญsanรฝ vย zozname sprรกvcov. Ak zistia, ลพe nie je, mรดลพu sa obrรกtiลฅ na inรฉ prรญsluลกnรฉ orgรกny. Nesmieme vลกak zabรบdaลฅ ani na situรกciu, ลพe takรฝto sprรกvca poskytoval tieto sluลพby aj vย roku 2018, aย teda zmluvy oย vรฝkone sprรกvy uzatvorenรฉ sย tรฝmito nezapรญsanรฝmi sprรกvcami sรบ de facto neplatnรฉ aย mรดลพu si vybraลฅ novรฉho sprรกvcu, resp. zaloลพiลฅ spoloฤenstvo vlastnรญkov bytov bez potreby rieลกenia vzลฅahu sย nezapรญsanรฝm sprรกvcom.

Ako ste uviedli, niektorรฉ subjekty mรดลพu poskytovaลฅ sluลพby na zรกklade mandรกtnej zmluvy aย nemusia byลฅ zapรญsanรฉ vย zozname sprรกvcov. Preฤo?
Na tรบto otรกzku je odpoveฤ komplikovanejลกia aย musel by som sa vrรกtiลฅ troลกku do minulosti. Pokรบsim sa to objasniลฅ aspoลˆ vย skratke. Mandรกtne zmluvy ako prostriedok na zabezpeฤenie niektorรฝch ฤinnostรญ sprรกvy vyuลพรญvajรบ vย prevaลพnej miere spoloฤenstvรก vlastnรญkov bytov. ฤŒasto sa vย tejto situรกcii pouลพรญva argumentรกcia, ลพe โ€žmy ako spoloฤenstvo mรกme sprรกvcuโ€œ. Je to zavรกdzajรบce, pretoลพe aj keฤ na zรกklade mandรกtnej zmluvy poskytuje podnikateฤพskรฝ subjekt aj niektorรฉ sluลพby zย oblasti sprรกvy, nie je sprรกvcom vย pravom vรฝzname tohto slova aย ani na zรกklade zรกkonnej definรญcie. Sprรกvcom na รบฤely nรกลกho zรกkona je takรฝ subjekt, ktorรฝ spravuje aspoลˆ jeden bytovรฝ dom na zรกklade zmluvy oย vรฝkone sprรกvy. Ak podnikateฤพ poskytuje sluลพby iba na zรกklade mandรกtnej zmluvy, neposkytuje sluลพby ako sprรกvca, ale iba ako mandatรกr. Aย keฤลพe nebola moลพnosลฅ vyฤleniลฅ, ktorรฉ sluลพby zย oblasti sprรกvy si mรดลพe mandant (spoloฤenstvo) objednaลฅ iba uย mandatรกra, ktorรฝ by bol zapรญsanรฝ vย zozname sprรกvcov ako sprรกvca, tak si tieto sluลพby mรดลพu naฤalej objednรกvaลฅ aj uย podnikateฤพskรฝch subjektov, ktorรฉ nie sรบ zapรญsanรฉ vย zozname sprรกvcov.

Priznรกm sa, ลพe to je viac ako vyฤerpรกvajรบca odpoveฤ. Ak mรดลพeme, vrรกลฅme sa na zaฤiatok prรญpravy zรกkona. Preฤo aย na zรกklade akรฉho podnetu bol tento zรกkon prijatรฝ?
Prvotnรฝm impulzom na diskusiu oย novej zรกkonnej รบprave sprรกvy bytovรฝch domov ako takej boli mnohรฉ stretnutia aย rokovania so zรกstupcami relevantnรฝch zdruลพenรญ vย oblasti sprรกvy bytovรฝch domov. Poukazovali na mnohรฉ nejasnosti vย existujรบcej รบprave, taktieลพ na nejednotnosลฅ pravidiel, absenciu poลพiadaviek na znalosti, ktorรฉ by mali sprรกvcovia maลฅ aย podobne. Aj na zรกklade takรฝchto stretnutรญ aย diskusiรญ sme pri prรญprave Koncepcie ลกtรกtnej bytovej politiky do roku 2015 naformulovali รบlohu, ktorรก sa tรฝkala prรญpravy zรกkona oย podmienkach sprรกvy bytovรฝch domov.

ฤŒo bolo ฤalej?
Vznikla ลกirokรก pracovnรก skupina zo zรกstupcov dotknutรฝch รบradov ลกtรกtnej sprรกvy, existujรบcich profesijnรฝch zdruลพenรญ tak sprรกvcov, ako aj vlastnรญkov bytov vย bytovรฝch domoch, aย za รบฤasti tรฝchto partnerov sa zaฤala ฤrtaลฅ moลพnรก podoba zรกkona oย podmienkach sprรกvy bytovรฝch domov. Pri prรญprave samotnรฉho paragrafovรฉho znenia sme dlhรฉ hodiny strรกvili naย rokovaniach so zdruลพeniami zย oblasti sprรกvy, pretoลพe naลกรญm cieฤพom bolo pripraviลฅ ฤo moลพno najlepลกiu zรกkonnรบ รบpravu sprรกvy bytovรฝch domov. Vย samotnom zรกvere, uลพ pri rokovaniach sย ostatnรฝmi partnermi, bolo vรฝsledkom nรกลกho snaลพenia existujรบce znenie sรบฤasnรฉho zรกkona oย sprรกvcoch bytovรฝch domov.

Hovorรญte oย zdruลพeniach, oย ktorรฉ ide?
Snaลพili sme sa, aby sa naลกim vรฝznamnรฝm partnerom aย takmer integrรกlnou sรบฤasลฅou tvorby zรกkona stali vลกetky vtedy existujรบce zdruลพenia. Aby som sa nikoho nedotkol, vymenujem ich vย abecednom poradรญ. Iลกlo oย Slovenskรฝ zvรคz bytovรฝch druลพstiev, Zdruลพenie bytovรฉho hospodรกrstva na Slovensku, Zdruลพenie spoloฤenstiev vlastnรญkov bytov na Slovensku aย Zdruลพenie sprรกvcov aย uลพรญvateฤพov nehnuteฤพnostรญ.

Spomรญnate aj Zdruลพenie spoloฤenstiev vlastnรญkov bytov na Slovensku. Preฤo, keฤลพe prijatรฝ zรกkon sa ich netรฝka? Alebo sa mรฝlim?
Nie, nemรฝlite sa, naozaj sa spoloฤenstiev vlastnรญkov bytov existujรบci zรกkon upravujรบci podmienky ฤinnosti sprรกvcov bytovรฝch domov netรฝka. Spomรญnam ich preto, lebo prvotne sme sa pokรบลกali formulovaลฅ zรกkon oย podmienkach sprรกvy tak, aby mal presah aj kย spoloฤenstvรกm vlastnรญkov bytov, ฤo sa vลกak nepodarilo preniesลฅ do zรกkonnej รบpravy.

ฤŒo je teda nosnรฝm cieฤพom existujรบceho zรกkona?
Jednรฝm zย nosnรฝch zรกmerov zรกkona oย sprรกvcoch bytovรฝch domov je skvalitnenie sprรกvy bytovรฉho fondu prostrednรญctvom zavedenia poลพiadaviek na vรฝkon ฤinnosti sprรกvcov. Zรกroveลˆ sme sledovali cieฤพ vyลกลกej miery profesionalizรกcie ich ฤinnosti, najmรค prevรกdzky,ย รบdrลพby aย obnovy bytovรฝch domov. Ako jeden zย prostriedkov sme ustanovili poลพiadavku minimรกlnej odbornej spรดsobilosti pre sprรกvcov.

ฤŒo to znamenรก vย praxi?
Zjednoduลกene povedanรฉ, znamenรก to, ลพe vย tomto momente by sme na trhu nemali maลฅ subjekty podnikajรบce vย oblasti sprรกvy bytovรฝch domov, ktorรฉ nemajรบ vo svojich radoch aspoลˆ jednรฉho zodpovednรฉho zรกstupcu, ktorรฝ absolvoval vyลพadovanรฉ vzdelรกvanie.

Kto poskytuje pre sprรกvcov poลพadovanรฉ vzdelรกvanie?
Od samotnรฉho zaฤiatku, keฤ sme zaฤali uvaลพovaลฅ oย zavedenรญ tejto podmienky, bolo naลกรญm cieฤพom, aby bolo vzdelรกvanie poskytovanรฉ vย sรบlade sย naลกimi pravidlami aย vย zmysle zรกkona oย celoลพivotnom vzdelรกvanรญ. Vย sรบฤasnosti je na trhu dostupnรฝch viacero kurzov, podrobnosti oย nich je moลพnรฉ nรกjsลฅ na strรกnke www.zoznamspravcov.sk vย ฤasti โ€žฤastรฉ otรกzkyโ€œ aย taktieลพ aj na strรกnke Ministerstva ลกkolstva, vedy, vรฝskumu aย ลกportu SR.

Spรดsobila podmienka zรญskania odbornej spรดsobilosti sprรกvcom nejakรฉ vรกลพnejลกie problรฉmy?
Nie, podmienka odbornej spรดsobilosti nespรดsobovala vรกลพnejลกรญ problรฉm, avลกak obฤas zaznievali nรกmietky, ลพe doklad oย odbornej spรดsobilosti je platnรฝ iba pรคลฅ rokov od zรกpisu do zoznamu sprรกvcov. Aj zย tohto dรดvodu veฤพa sprรกvcov ฤakalo so zapรญsanรญm do zoznamu sprรกvcov aลพ do konca zรกkonom urฤenej lehoty, vย dรดsledku ฤoho sme poฤas poslednรฝch dvoch mesiacov roka 2017 zaznamenali enormnรฝ nรกrast poฤtu ลพiadostรญ. Dovolรญm si teda opรคtovne zdรดrazniลฅ, ลพe ลพiadna lehota na platnosลฅ dokladu oย odbornej spรดsobilosti neexistuje, takลพe vyลกลกie uvedenรฉ obavy sprรกvcov boli neopodstatnenรฉ.

Akรฉ sรบ ฤalลกie podmienky, ktorรฉ zรกkon ustanovil pre sprรกvcov?
Patrรญ kย nim zavedenie povinnosti poistenia zodpovednosti za ลกkodu spรดsobenรบ vรฝkonom sprรกvy aย povinnosti maลฅ zriadenรบ kancelรกriu. Uvedenรฉ tri podmienky, teda kancelรกria, poistenie aย odbornรก spรดsobilosลฅ spolu sย prรญsluลกnรฝm znenรญm ลพivnostenskรฉho oprรกvnenia tvoria zรกklad na zapรญsanie sprรกvcu do zoznamu sprรกvcov. Zรกroveลˆ je potrebnรฉ upozorniลฅ, ลพe tieto podmienky je potrebnรฉ dodrลพiavaลฅ kontinuรกlne.

Ktorรก zย tรฝchto podmienok sa ukรกzala ako problematickรก?
Podฤพa zรกkona by mal sprรกvca zabezpeฤiลฅ, aby bola kancelรกria sprรกvcu dostupnรก pre klientov aspoลˆ dva dni za tรฝลพdeลˆ poฤas ลกtyroch za sebou nasledujรบcich hodรญn. Mรดลพe to znieลฅ รบsmevne, ale tรกto poลพiadavka ostala nepochopenรก uลพ pri zรกpise do zoznamu sprรกvcov aย dodrลพiavanie otvรกracรญch hodรญn sa ukazuje ako problematickรฉ aj na zรกklade doteraz uskutoฤnenรฝch kontrol. ฤŽalลกรญm problรฉmom je oznaฤenie kancelรกrie sprรกvcu vย zmysle zรกkona.

ฤŒiลพe kontrola vย niektorรฝch prรญpadoch odhalila nedostatky?
Dรก sa to aj tak povedaลฅ, no zรกroveลˆ je potrebnรฉ jednรฝm dychom dodaลฅ, ลพe prevaลพnรก vรคฤลกina zistenรฝch nedostatkov bola rรฝchlo odstrรกnenรก aย napravenรก. Sย ฤรญm sa vลกak pracovnรญci vykonรกvajรบci kontrolu stretli, boli vรฝฤitky, ลพe chodia na kontrolu bez ohlรกsenia vopred. Takรกto forma kontroly mรก jednoznaฤnรฉ opodstatnenie, keฤลพe jednรฝm zย bodov kontroly je povinnosลฅ maลฅ dostupnรบ kancelรกriu vย hodinรกch, ktorรฉ sรบ uvedenรฉ vย zozname sprรกvcov, priฤom pracovnรญci navลกtevujรบ jednotlivรฉ kontrolovanรฉ subjekty len vย tรฝchto hodinรกch.

Vyskytli sa aj inรฉ vรฝฤitky voฤi vaลกim kolegom?
Zo strany sprรกvcov zazneli viackrรกt pri kontrolรกch vรฝฤitky na rozsah kontroly, priฤom sprรกvcovia majรบ pocit, ลพe sรบ nadmerne zaลฅaลพovanรญ. Tu musรญm podotknรบลฅ, ลพe naลกa kontrola sa tรฝka iba pรดsobnosti nรกลกho zรกkona. ฤŒiลพe vย prรญpade kontroly je potrebnรฉ maลฅ otvorenรบ kancelรกriu poฤas hodรญn uvedenรฝch vย zozname sprรกvcov, predloลพiลฅ doklad oย platnom poistenรญ, aย ak zabezpeฤujรบ odbornรบ spรดsobilosลฅ prostrednรญctvom zamestnanca, majรบ povinnosลฅ predloลพiลฅ pracovnรบ zmluvu medzi sprรกvcom aย zodpovednรฝm zรกstupcom.

Boli uลพ zo strany ministerstva udelenรฉ kontrolovanรฝm subjektom za odhalenรฉ nedostatky sankcie?
Nie, doteraz nebola udelenรก ลพiadna sankcia. Nie je totiลพ naลกรญm cieฤพom za kaลพdรบ cenu udeฤพovaลฅ sankcie, skรดr chceme na tieto subjekty vplรฝvaลฅ motivaฤne, aby danรฉ pravidlรก akceptovali aย konali podฤพa nich.

Koฤพko sprรกvcov je aktuรกlne zapรญsanรฝch vย zozname sprรกvcov bytovรฝch domov?
Kย 16. januรกru 2019 bolo vย zozname sprรกvcov zapรญsanรฝch 614 sprรกvcov aย zo zoznamu vyฤiarknutรฝch 9 sprรกvcov. Musรญm vลกak podotknรบลฅ, ลพe vลกetci boli vyฤiarknutรญ na vlastnรบ ลพiadosลฅ, ฤiลพe ich zodpovednรญ zรกstupcovia, resp. ฤlenovia ลกtatutรกrneho orgรกnu, sรบ naฤalej na รบฤely nรกลกho zรกkona dรดveryhodnรญ.

Uvรกdzate pojem vyฤiarknutie zo zoznamu. Je samozrejmรฉ, ลพe ak do zoznamu zapisujete subjekty, mรดลพete ich aj vyฤiarknuลฅ. Nie je tu priestor na subjektรญvne posรบdenie?
Tak to vย ลพiadnom prรญpade. Vyฤiarknuลฅ sprรกvcu zo zoznamu sprรกvcov mรดลพeme iba za podmienok presne definovanรฝch vย zรกkone. ลฝiadna zย nich neumoลพลˆuje subjektรญvne hodnotenie pracovnรญkom ministerstva. Vย princรญpe mรดลพem uviesลฅ, ลพe mรกme moลพnosลฅ vyฤiarknuลฅ sprรกvcu zo zoznamu na vlastnรบ ลพiadosลฅ sprรกvcu, ฤalej, ak subjekt prestane spฤบลˆaลฅ podmienky na zรกpis do zoznamu aย vย neposlednom rade za tri aย viac udelenรฝch pokรบt naลกรญm ministerstvom vย obdobรญ dvoch rokov za neplnenie informaฤnรฝch povinnostรญ voฤi ministerstvu.

Existuje eลกte nejakรฝ inรฝ dรดvod na vyฤiarknutie sprรกvcu zo zoznamu?
Nie. Musรญm vลกak konลกtatovaลฅ, ลพe naฤalej pretrvรกva nesprรกvny vรฝklad, resp. nesprรกvne pochopenie ustanovenรญ zรกkona tรฝkajรบcich sa moลพnosti vyฤiarknutia zo zoznamu. Jednou zย hlavnรฝch obรกv sprรกvcov je, ลพe ministerstvo mรก moลพnosลฅ vyฤiarknutia sprรกvcu zo zoznamu aj na zรกklade pokรบt uloลพenรฝch inรฝmi orgรกnmi, ktorรฉ sa zapisujรบ do zoznamu sprรกvcov. Pri zรกpise tรฝchto pokรบt vลกak platia presne stanovenรฉ podmienky.

Akรฉ?
Tak si ich spoloฤne pripomeลˆme. Do zoznamu sprรกvcov sรบ zapisovanรฉ iba tie prรกvoplatne udelenรฉ pokuty, ktorรฉ sรบ vyลกลกie ako 1 660 โ‚ฌ aย tรฝkajรบ sa poruลกenia povinnostรญ sprรกvcu sรบvisiacich sย vรฝkonom sprรกvy. Pokuty sa zapisujรบ na 24 mesiacov aย sย tรฝmto sรบvisรญ veฤพmi dรดleลพitรก veta zo zรกkona, konkrรฉtne: โ€žministerstvo nariadi opรคtovnรฉ vzdelรกvanie sprรกvcu alebo jeho zodpovednรฉho zรกstupcu, ak poฤas poslednรฝch 24 mesiacov bola sprรกvcovi viac ako dvakrรกt uloลพenรก takรกto pokutaโ€œ. ฤŒiลพe ministerstvo nemรก moลพnosลฅ vyฤiarknutia sprรกvcu zo zoznamu sprรกvcov len na zรกklade uloลพenรฝch pokรบt od inรฝch orgรกnov. Je to vลกak postaฤujรบce aย sprรกvne?

Preฤo?
To bola viac-menej reฤnรญcka otรกzka, pretoลพe ak sa pozrieme na sumรกr udelenรฝch prรกvoplatnรฝch pokรบt, tak mรดลพeme vidieลฅ, ลพe veฤพkรก vรคฤลกina nedosahuje spomรญnanรบ hranicu 1 660 โ‚ฌ. Je vลกak sprรกvne, ak naprรญklad niektorรฝ subjekt dostane viackrรกt za sebou pokutu za rovnakรฉ alebo obdobnรฉ poruลกenie svojej povinnosti, ลพe mรดลพe naฤalej podnikaลฅ aย โ€žporuลกovaลฅโ€œ svoje povinnosti?

Iste by to stรกlo za zvรกลพenie. Poฤme eลกte spresniลฅ, ฤo sรบ informaฤnรฉ povinnosti sprรกvcu voฤi ministerstvu?
Cieฤพom zavedenia tรฝchto povinnostรญ je predovลกetkรฝm aktualizรกcia รบdajov zapรญsanรฝch vย zozname sprรกvcov bytovรฝch domov tak, aby bol zoznam โ€žลพivรฝโ€œ aย aktuรกlny, aย taktieลพ sledujeme cieฤพ kontinuรกlneho plnenia podmienok na vรฝkon ฤinnosti sprรกvcu.

Spomenuli ste dรดveryhodnosลฅ. ฤŒo si mรดลพeme pod tรฝm predstaviลฅ?
Dรดveryhodnosลฅ osoby je pojmom, ktorรฝ sa beลพne vyskytuje aj vย inรฝch prรกvnych predpisoch, ฤiลพe tento inลกtitรบt nebol vย naลกom zรกkone novinkou. Vย zmysle zรกkona pracujeme sย fikciou dรดveryhodnosti sprรกvcu, ktorรก je naviazanรก na fyzickรบ osobu aย vย prรญpade prรกvnickรฝch osรดb na ฤlenov ลกtatutรกrneho orgรกnu, resp. aj na osobu, ktorรก zabezpeฤuje odbornรบ spรดsobilosลฅ tejto osobe. Kย aktuรกlnemu dรกtumu na รบฤely nรกลกho zรกkona sรบ vลกetci dรดveryhodnรญ. Dรดveryhodnou je totiลพ kaลพdรก fyzickรก osoba, ktorรก vย poslednรฝch piatich rokoch nebola vyฤiarknutรก zo zoznamu sprรกvcov alebo nebola ฤlenom ลกtatutรกrneho orgรกnu spoloฤnosti vyฤiarnutej zo zoznamu alebo jej zodpovednรฝm zรกstupcom. Poslednou podmienkou, ktorรบ treba splniลฅ, je neklamaลฅ vย ฤestnom vyhlรกsenรญ na รบฤely nรกลกho zรกkona.

Ako by ste celkovo zhodnotili doterajลกie naplnenie cieฤพov zรกkona?
Ako ukazuje doterajลกia prax, je moลพnรฉ povaลพovaลฅ zรกpis sprรกvcov do zoznamu sย podmienkou minimรกlnej odbornej spรดsobilosti za prvรฝ krok smerom kย lepลกiemu vรฝkonu sprรกvy. Zรกroveลˆ by naลกรญm spoloฤnรฝm cieฤพom malo byลฅ nielen formรกlne splnenie podmienok zรกkona, ale aj prostrednรญctvom kaลพdodennej prรกce prispieลฅ kย lepลกiemu uลพรญvateฤพskรฉmu komfortu obyvateฤพov bytovรฝch domov.

Bude potrebnรฉ na zรกklade skรบsenostรญ zย praxe vย zรกkone nieฤo vย budรบcnosti upraviลฅ?
Ak sa spolu zamyslรญme nad moลพnรฝmi ฤalลกรญmi krokmi, pravdepodobne sa zhodneme, ลพe bude potrebnรฉ precรญznejลกie definovaลฅ sprรกvu aย รบdrลพbu bytovรฉho fondu, ฤo vลกetko predstavuje, prรกva aย povinnosti jednotlivรฝch subjektov, formy sprรกvy, prechod sprรกvy medzi jednotlivรฝmi subjektmi. Taktieลพ nie je moลพnรฉ vynechaลฅ zdรดraznenie zodpovednosti jednotlivรฝch vlastnรญkov bytov. Uvedenรฉ vลกak predpokladรก celospoloฤenskรบ, otvorenรบ aย zรกroveลˆ odbornรบ diskusiu.

 

Ing. Miloลก Hajdin

Ing. Miloลก Hajdin
Riaditeฤพ odboru koncepcie bรฝvania aย mestskรฉho rozvoja, sekcia bytovej politiky aย mestskรฉho rozvoja, Ministerstvo dopravy aย vรฝstavby SR

Text: odbor koncepcie bรฝvania aย mestskรฉho rozvoja MDV SR, redakฤnรก รบprava Andrea Dingovรก
Foto: Miro Pochyba, Ing. Miloลก Hajdin

ฤŒlรกnokย  bol uverejnenรฝ v ฤasopise Sprรกva budov 1/2019.

Najฤรญtanejลกie