Trnava: Priestor na rieลกenie kvality ลพivota vย meste
Vo februรกri tohto roka uskutoฤnil Vรฝbor regiรณnov vย spoluprรกci sย Eurรณpskou komisiou vรฝber regiรณnov sย najlepลกou vรญziou pre podnikanie aย tvorbu pracovnรฝch miest. Medzi ลกesticu najรบspeลกnejลกรญch sa dostala aj Trnava. Vย 90. rokoch bolo vรญziou samosprรกvy vytvoriลฅ podmienky pre rozvoj podnikateฤพskรฉho sektora. Prรญchodom francรบzskej automobilky sa investiฤnรฉ aktivity rozbehli naplno, vฤaka ฤomu sa dnes Trnava mรดลพe pochvรกliลฅ veฤพmi nรญzkou mierou nezamestnanosti. Napriek tomu mesto hฤพadรก rieลกenie ฤalลกรญch problรฉmov.
Novรฝ รบzemnรฝ plรกnTrnavskรก samosprรกva napriek nespochybniteฤพnรฝm รบspechom regiรณnu nezaspala na vavrรญnoch. โV predchรกdzajรบcich rokoch sa prรญchodom investorov zabezpeฤila stabilita regiรณnu, vย sรบฤasnosti vลกak stojรญme pred รบlohou, ako budeme rieลกiลฅ kvalitu ลพivota vย meste aย jeho okolรญ. Vplyv krรญzy zaprรญฤinil spomalenie prรญpravy realizรกcie logistickรฝch parkov vย okolitรฝch katastroch mesta Trnava โ vย Majcichove, Zavare, Zelenฤi, na druhej strane sa zvรคฤลกil priestor na rieลกenie dopravnรฝch, ekologickรฝch aย sociรกlnych problรฉmov,โ naznaฤuje smerovanie zรกmerov mesta architekt Milan Horรกk, vedรบci odboru รบzemnรฉho rozvoja aย koncepciรญ na Mestskom รบrade vย Trnave. Na rozvoj potrebnรฝch funkciรญ aย regulรกciu investiฤnรฝch zรกmerov schvรกlilo mesto vย decembri minulรฉho roka aktualizรกciu รบzemnรฉho plรกnu, ktorรก definuje funkฤnรฝ rozvoj mesta do roku 2025 (sย vรฝhฤพadom do roku 2035, spracovateฤพom รบzemnรฉho plรกnu je Ing. arch. Peter Zibrin, PhD.).
Zย hฤพadiska industriรกlneho rozvoja sa mesto vย sรบฤasnosti sรบstreฤuje predovลกetkรฝm na transformรกciu existujรบcich areรกlov, nezapoฤรญtavajรบc pritom novรฝ park PSA Peugeot Citroรซn, pri ktorom vznikol 50-hektรกrovรฝ priemyselnรฝ park. Zabezpeฤuje aj realizรกciu mestskรฉho priemyselnรฉho aย technologickรฉho parku, ktorรฝ predstavuje investรญciu vo vรฝลกke 10 miliรณnov eur. Mรก slรบลพiลฅ na etablovanie vรฝskumno-vรฝvojovej zรกkladne so zameranรญm na automobilovรฝ priemysel. Zรณny pre lokalizovanie logistickรฝch parkov รบzemnรฝ plรกn vymedzuje vย katastri obce Zavar aย vย lokalite Trnava-juh, ktorรก leลพรญ na dotyku sย obcou Zeleneฤ.
Trnava Okres: Trnava Kraj: Trnavskรฝ Regiรณn: Dolnรฉ Povaลพie Rozloha katastrรกlneho รบzemia mesta: 71,54 km2 Poฤet obyvateฤพov mesta: 66ย 101 Poฤet obyvateฤพov okresu: 128ย 171 Ekonomicky aktรญvni obฤania okresu: 67ย 434 Nezamestnanosลฅ vย okrese: 6,45โ% ย Strategickรฉ podniky
|
Vonkajลกรญ okruh mesta
Prรญchod investorov paradoxne spรดsobil problรฉmy sย dopravnรฝm zaลฅaลพenรญm, ku ktorรฉmu prispieva aj vลกeobecne prudkรฝ nรกrast motorizรกcie vย meste. Trnava trpรญ najmรค pre nedobudovanรฝ vonkajลกรญ okruh, aj keฤ za pomoci Slovenskej sprรกvy ciest intenzรญvne pracuje na jeho dokonฤenรญ. โObchvat sรญce nevyrieลกi problรฉmy sย osobnou dopravou vo vnรบtri mesta, prispeje vลกak kย odklonu ลฅaลพkej kamiรณnovej dopravy, ktorรก prechรกdza popri hradobnom mรบre historickรฉho jadra. Priemernรฉ dennรฉ zaลฅaลพenie predstavuje pribliลพne 800 vozidiel,โ vysvetฤพuje Milan Horรกk. Vย sรบฤasnosti sa buduje celรฝ severnรฝ okruh, ale vย prรญprave je rovnako jeho juลพnรก ฤasลฅ, ktorรก mรก viesลฅ od Bratislavskej ulice aย napรกjaลฅ sa na dneลกnรฝ ลกtvorlรญstok komunikรกcie Nitrianska.
โDobudovanie pomรดลพe aj investorom, ktorรญ pรดsobia vย priemyselnej oblasti pri Trnave. Mnohรญ majรบ zรกujem oย vstup do zdruลพenรฝch investรญciรญ sย mestom, naprรญklad pri vรฝstavbe kruhovรฝch kriลพovatiek, aby zabezpeฤili jednoduchลกรญ prรญstup pre svoje exportnรฉ aย importnรฉ vozidlรก,โ dodรกva Pavol Tomaลกoviฤ, vedรบci kancelรกrie primรกtora mesta Trnava.
Extrรฉmne vysokรฝ poฤet osobnรฝch vozidiel sa zvรคฤลกa rieลกi budovanรญm parkovacรญch miest vย existujรบcich obytnรฝch sรบboroch. Predstavitelia mesta by vลกak radi uplatnili model budovania viacpodlaลพnรฝch parkovacรญch domov. โSamosprรกva mรดลพe vytvoriลฅ potrebnรฉ podmienky pre takรฝto typ investรญciรญ, problรฉm skรดr spoฤรญva vย tom, ลพe dodnes nie je legislatรญvne nastavenรฝ systรฉm ich financovania ฤi prevรกdzky. Pre investorov zatiaฤพ vรฝstavba parkovacรญch domov nemรก dostatoฤnรบ nรกvratnosลฅ,โ upozorลuje Pavol Tomaลกoviฤ. Podฤพa jeho slov je zรกkaz vjazdu ฤi poplatok za vstup do historickรฉho centra, ktorรฝm rieลกili svoju dopravnรบ situรกciu niektorรฉ mestรก, neefektรญvnym rieลกenรญm. Najmรค zย pohฤพadu podnikateฤพskej sfรฉry, ktorรบ historickรฉ jadro so svojรญm potenciรกlom pre rozvoj turistickรฉho ruchu potrebuje pritiahnuลฅ. Nedostatoฤnรฉ zabezpeฤenie sluลพieb aย ubytovacรญch kapacรญt sa prejavuje vย neochote turistov zotrvaลฅ vย meste viac ako jeden deล.
Potenciรกl historickej minulosti
Podpora spoloฤensko-kultรบrnych aktivรญt mรดลพe byลฅ podฤพa samosprรกvy jednรฝm zย faktorov oลพivenia ลพivota vย meste. Svedฤรญ oย tom aj rekonลกtrukcia amfiteรกtra, ktorรก sa uskutoฤnila pred dvoma rokmi aย financovala zย rozpoฤtu mesta. Vรฝznamnรฝm impulzom kย naลกtartovaniu cestovnรฉho ruchu mรก byลฅ aj vyuลพitie historicky najstarลกieho zachovanรฉho mestskรฉho opevnenia vย strednej Eurรณpe. Mesto kaลพdรฝ rok uvoฤพลuje finanฤnรฉ prostriedky na jeho obnovu. Zrekonลกtruovali sa pritom uลพ dva zย existujรบcich troch kilometrov. Nรกvrh novรฉho funkฤnรฉho vyuลพitia poฤรญta sย tรฝm, ลพe priestory fortifikaฤnรฉho systรฉmu vrรกtane bรกลกt budรบ slรบลพiลฅ zdruลพeniam, ktorรฉ sa zaoberajรบ historickรฝmi bojovรฝmi umeniami.
Obnova sa dotkne aj najstarลกieho objektu radnice, ktorรฝ zรญskal cenu Pamiatka roka 2008. Vย plรกne je aj postupnรฉ rozลกรญrenie peลกรญch zรณn oย ฤalลกie ulice, bude vลกak zรกvisieลฅ od finanฤnรฝch moลพnostรญ mesta aย rieลกenia dopravnej obsluhy aย parkovania. Snahu vytvรกraลฅ priestor na oddych reflektujรบ rekreaฤnรฉ oblasti, na rozvoj ktorรฝch รบzemnรฝ plรกn vytyฤuje niekoฤพko zรณn โ Kamennรฝ mlyn, zรณna ล trky sย areรกlom strelnice aย zachovanรฝmi zvyลกkami luลพnรฉho lesa, Medzihรกj, Slรกvia, Farskรฝ mlyn aย Modranka. Na dobrej ceste je aj plรกn vybudovania mestskรฉho parku vย lokalite Trnava-vรฝchod pre obytnรฝ sรบbor sย najvรคฤลกou koncentrรกciou obyvateฤพstva. Jeho prรญnos by bol oฤividnรฝ predovลกetkรฝm zย hฤพadiska nedostatku zelenรฝch plรดch vย meste.
Fenomรฉn รบbytku obyvateฤพstva
รzemnรฝ plรกn rovnako vytvรกra podmienky pre ฤalลกรญ rozvoj bytovej funkcie. Celkovo hovorรญ oย potenciรกli 10ย 500 bytov, zย ฤoho 2ย 500 tvorรญ individuรกlna bytovรก vรฝstavba. Rodinnรฉ domy moลพno budovaลฅ vย lokalitรกch Koฤiskรฉ, Za traลฅou, Peknรฉ pole, Kamennรฝ mlyn aย Modranka Javorovรก. Pre vรฝstavbu bytovรฝch domov definuje รบzemnรฝ plรกn zรณny Zรกtvor II pri Pieลกลฅanskej aย Veternej ulici sย kapacitou 2ย 500 bytovรฝch jednotiek, Cukrovar (1ย 500) aย Prรบdy (1ย 800). โZรกvisรญ len od rozhodnutia developerov, ฤi sa pustia do rozvรญjania aktivรญt vย oblasti bytovej vรฝstavby.
Vย sรบฤasnosti registrujeme miernu stagnรกciu vย predaji bytov, ale, samozrejme, nepredpokladรกme, ลพe ide oย trvalรฝ stav aย oฤakรกvame, ลพe rozvoj vย tomto segmente znova oลพije. Dokumentuje to aj pomerne optimistickรฝ pohฤพad developerov,โ hovorรญ architekt Milan Horรกk. Ako ฤalej pokraฤuje, mesto skรดr zรกpasรญ sย fenomรฉnom neustรกleho รบbytku obyvateฤพov. Dรดvodom je ich odchod do satelitnรฝch obcรญ, vย ktorรฝch dokรกลพu zabezpeฤiลฅ svoje bรฝvanie za omnoho prijateฤพnejลกรญch podmienok ฤi uลพ zย hฤพadiska cien pozemkov, alebo environmentรกlneho prostredia. Prinรกลกa to so sebou uลพ spomรญnanรฉ zahlcovanie dopravou aย zvรฝลกenรบ zaลฅaลพenosลฅ sluลพieb obchodnej vybavenosti aย zรกbavy vย meste ako vย centre spรกdovej oblasti.
Silnรฉ strรกnky mesta | Slabรฉ strรกnky mesta |
spracovanรฉ aย schvรกlenรฉ strategickรฉ dokumenty mesta | deficit prรญrodnรฝch prvkov krajinnej zelene aย vodnรฝch tokov |
poloha aย vรฝznam mesta vย stredoeurรณpskom regiรณne | vysokรก hustota zรกstavby aย koncentrรกcia obyvateฤพov na hektรกr ako vรฝsledok historickรฉho vรฝvoja |
dopravnรก dostupnosลฅ (na Bratislavu, Viedeล, Budapeลกลฅ) | zloลพitรก dopravnรก situรกcia spรดsobenรก prรญchodom viacerรฝch investรญciรญ |
vzdelanostnรฝ potenciรกl vฤaka rozvinutรฉmu strednรฉmu aย vysokรฉmu ลกkolstvu | klesajรบci poฤet obyvateฤพov mesta, presรญdฤพujรบcich sa do spรกdovรฝch obcรญ |
etablovanie vรฝznamnรฝch investorov ako zรกvaลพnรฝ faktor pre prรญlev ฤalลกรญch investorov na รบzemie mesta aย do jeho okolia | nedobudovanรฝ obchvat mesta |
zachovanรฝ historickรฝ stavebnรฝ fond ako dรดleลพitรฝ aspekt rozvoja turistickรฉho ruchu | nedostatoฤnรฉ zhodnotenie potenciรกlu cestovnรฉho ruchu |
otvorenรก samosprรกva pre investorov aย ich poลพiadavky | ย nedostatoฤnรฉ kapacity statickej dopravy |
Anna Salvovรก
Foto: Dano Veselskรฝ
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.