Trnava: Priestor na rieลกenie kvality ลพivota vย meste
Galรฉria(6)

Trnava: Priestor na rieลกenie kvality ลพivota vย meste

Vo februรกri tohto roka uskutoฤnil Vรฝbor regiรณnov vย spoluprรกci sย Eurรณpskou komisiou vรฝber regiรณnov sย najlepลกou vรญziou pre podnikanie aย tvorbu pracovnรฝch miest. Medzi ลกesticu najรบspeลกnejลกรญch sa dostala aj Trnava. Vย 90. rokoch bolo vรญziou samosprรกvy vytvoriลฅ podmienky pre rozvoj podnikateฤพskรฉho sektora. Prรญchodom francรบzskej automobilky sa investiฤnรฉ aktivity rozbehli naplno, vฤaka ฤomu sa dnes Trnava mรดลพe pochvรกliลฅ veฤพmi nรญzkou mierou nezamestnanosti. Napriek tomu mesto hฤพadรก rieลกenie ฤalลกรญch problรฉmov.

Novรฝ รบzemnรฝ plรกn
Trnavskรก samosprรกva napriek nespochybniteฤพnรฝm รบspechom regiรณnu nezaspala na vavrรญnoch. โ€žV predchรกdzajรบcich rokoch sa prรญchodom investorov zabezpeฤila stabilita regiรณnu, vย sรบฤasnosti vลกak stojรญme pred รบlohou, ako budeme rieลกiลฅ kvalitu ลพivota vย meste aย jeho okolรญ. Vplyv krรญzy zaprรญฤinil spomalenie prรญpravy realizรกcie logistickรฝch parkov vย okolitรฝch katastroch mesta Trnava โ€“ vย Majcichove, Zavare, Zelenฤi, na druhej strane sa zvรคฤลกil priestor na rieลกenie dopravnรฝch, ekologickรฝch aย sociรกlnych problรฉmov,โ€œ naznaฤuje smerovanie zรกmerov mesta architekt Milan Horรกk, vedรบci odboru รบzemnรฉho rozvoja aย koncepciรญ na Mestskom รบrade vย Trnave. Na rozvoj potrebnรฝch funkciรญ aย regulรกciu investiฤnรฝch zรกmerov schvรกlilo mesto vย decembri minulรฉho roka aktualizรกciu รบzemnรฉho plรกnu, ktorรก definuje funkฤnรฝ rozvoj mesta do roku 2025 (sย vรฝhฤพadom do roku 2035, spracovateฤพom รบzemnรฉho plรกnu je Ing. arch. Peter Zibrin, PhD.).

Zย hฤพadiska industriรกlneho rozvoja sa mesto vย sรบฤasnosti sรบstreฤuje predovลกetkรฝm na transformรกciu existujรบcich areรกlov, nezapoฤรญtavajรบc pritom novรฝ park PSA Peugeot Citroรซn, pri ktorom vznikol 50-hektรกrovรฝ priemyselnรฝ park. Zabezpeฤuje aj realizรกciu mestskรฉho priemyselnรฉho aย technologickรฉho parku, ktorรฝ predstavuje investรญciu vo vรฝลกke 10 miliรณnov eur. Mรก slรบลพiลฅ na etablovanie vรฝskumno-vรฝvojovej zรกkladne so zameranรญm na automobilovรฝ priemysel. Zรณny pre lokalizovanie logistickรฝch parkov รบzemnรฝ plรกn vymedzuje vย katastri obce Zavar aย vย lokalite Trnava-juh, ktorรก leลพรญ na dotyku sย obcou Zeleneฤ.

Trnava
Okres: Trnava
Kraj: Trnavskรฝ
Regiรณn: Dolnรฉ Povaลพie
Rozloha katastrรกlneho รบzemia mesta: 71,54 km2
Poฤet obyvateฤพov mesta: 66ย 101
Poฤet obyvateฤพov okresu: 128ย 171
Ekonomicky aktรญvni obฤania okresu: 67ย 434
Nezamestnanosลฅ vย okrese: 6,45โ€‰%
ย 
Strategickรฉ podniky

  • PSA Peugeot Citroรซn
  • ZF SACHS Slovakia, a. s.
  • ZF Boge Elastmetall Slovakia, a. s.
  • Johns Manville Slovakia, a. s.
  • Samsung


Vonkajลกรญ okruh mesta

Prรญchod investorov paradoxne spรดsobil problรฉmy sย dopravnรฝm zaลฅaลพenรญm, ku ktorรฉmu prispieva aj vลกeobecne prudkรฝ nรกrast motorizรกcie vย meste. Trnava trpรญ najmรค pre nedobudovanรฝ vonkajลกรญ okruh, aj keฤ za pomoci Slovenskej sprรกvy ciest intenzรญvne pracuje na jeho dokonฤenรญ. โ€žObchvat sรญce nevyrieลกi problรฉmy sย osobnou dopravou vo vnรบtri mesta, prispeje vลกak kย odklonu ลฅaลพkej kamiรณnovej dopravy, ktorรก prechรกdza popri hradobnom mรบre historickรฉho jadra. Priemernรฉ dennรฉ zaลฅaลพenie predstavuje pribliลพne 800 vozidiel,โ€œ vysvetฤพuje Milan Horรกk. Vย sรบฤasnosti sa buduje celรฝ severnรฝ okruh, ale vย prรญprave je rovnako jeho juลพnรก ฤasลฅ, ktorรก mรก viesลฅ od Bratislavskej ulice aย napรกjaลฅ sa na dneลกnรฝ ลกtvorlรญstok komunikรกcie Nitrianska.

โ€žDobudovanie pomรดลพe aj investorom, ktorรญ pรดsobia vย priemyselnej oblasti pri Trnave. Mnohรญ majรบ zรกujem oย vstup do zdruลพenรฝch investรญciรญ sย mestom, naprรญklad pri vรฝstavbe kruhovรฝch kriลพovatiek, aby zabezpeฤili jednoduchลกรญ prรญstup pre svoje exportnรฉ aย importnรฉ vozidlรก,โ€œ dodรกva Pavol Tomaลกoviฤ, vedรบci kancelรกrie primรกtora mesta Trnava.

Extrรฉmne vysokรฝ poฤet osobnรฝch vozidiel sa zvรคฤลกa rieลกi budovanรญm parkovacรญch miest vย existujรบcich obytnรฝch sรบboroch. Predstavitelia mesta by vลกak radi uplatnili model budovania viacpodlaลพnรฝch parkovacรญch domov. โ€žSamosprรกva mรดลพe vytvoriลฅ potrebnรฉ podmienky pre takรฝto typ investรญciรญ, problรฉm skรดr spoฤรญva vย tom, ลพe dodnes nie je legislatรญvne nastavenรฝ systรฉm ich financovania ฤi prevรกdzky. Pre investorov zatiaฤพ vรฝstavba parkovacรญch domov nemรก dostatoฤnรบ nรกvratnosลฅ,โ€œ upozorลˆuje Pavol Tomaลกoviฤ. Podฤพa jeho slov je zรกkaz vjazdu ฤi poplatok za vstup do historickรฉho centra, ktorรฝm rieลกili svoju dopravnรบ situรกciu niektorรฉ mestรก, neefektรญvnym rieลกenรญm. Najmรค zย pohฤพadu podnikateฤพskej sfรฉry, ktorรบ historickรฉ jadro so svojรญm potenciรกlom pre rozvoj turistickรฉho ruchu potrebuje pritiahnuลฅ. Nedostatoฤnรฉ zabezpeฤenie sluลพieb aย ubytovacรญch kapacรญt sa prejavuje vย neochote turistov zotrvaลฅ vย meste viac ako jeden deลˆ.

Potenciรกl historickej minulosti
Podpora spoloฤensko-kultรบrnych aktivรญt mรดลพe byลฅ podฤพa samosprรกvy jednรฝm zย faktorov oลพivenia ลพivota vย meste. Svedฤรญ oย tom aj rekonลกtrukcia amfiteรกtra, ktorรก sa uskutoฤnila pred dvoma rokmi aย financovala zย rozpoฤtu mesta. Vรฝznamnรฝm impulzom kย naลกtartovaniu cestovnรฉho ruchu mรก byลฅ aj vyuลพitie historicky najstarลกieho zachovanรฉho mestskรฉho opevnenia vย strednej Eurรณpe. Mesto kaลพdรฝ rok uvoฤพลˆuje finanฤnรฉ prostriedky na jeho obnovu. Zrekonลกtruovali sa pritom uลพ dva zย existujรบcich troch kilometrov. Nรกvrh novรฉho funkฤnรฉho vyuลพitia poฤรญta sย tรฝm, ลพe priestory fortifikaฤnรฉho systรฉmu vrรกtane bรกลกt budรบ slรบลพiลฅ zdruลพeniam, ktorรฉ sa zaoberajรบ historickรฝmi bojovรฝmi umeniami.

Obnova sa dotkne aj najstarลกieho objektu radnice, ktorรฝ zรญskal cenu Pamiatka roka 2008. Vย plรกne je aj postupnรฉ rozลกรญrenie peลกรญch zรณn oย ฤalลกie ulice, bude vลกak zรกvisieลฅ od finanฤnรฝch moลพnostรญ mesta aย rieลกenia dopravnej obsluhy aย parkovania. Snahu vytvรกraลฅ priestor na oddych reflektujรบ rekreaฤnรฉ oblasti, na rozvoj ktorรฝch รบzemnรฝ plรกn vytyฤuje niekoฤพko zรณn โ€“ Kamennรฝ mlyn, zรณna ล trky sย areรกlom strelnice aย zachovanรฝmi zvyลกkami luลพnรฉho lesa, Medzihรกj, Slรกvia, Farskรฝ mlyn aย Modranka. Na dobrej ceste je aj plรกn vybudovania mestskรฉho parku vย lokalite Trnava-vรฝchod pre obytnรฝ sรบbor sย najvรคฤลกou koncentrรกciou obyvateฤพstva. Jeho prรญnos by bol oฤividnรฝ predovลกetkรฝm zย hฤพadiska nedostatku zelenรฝch plรดch vย meste.

Fenomรฉn รบbytku obyvateฤพstva
รšzemnรฝ plรกn rovnako vytvรกra podmienky pre ฤalลกรญ rozvoj bytovej funkcie. Celkovo hovorรญ oย potenciรกli 10ย 500 bytov, zย ฤoho 2ย 500 tvorรญ individuรกlna bytovรก vรฝstavba. Rodinnรฉ domy moลพno budovaลฅ vย lokalitรกch Koฤiskรฉ, Za traลฅou, Peknรฉ pole, Kamennรฝ mlyn aย Modranka Javorovรก. Pre vรฝstavbu bytovรฝch domov definuje รบzemnรฝ plรกn zรณny Zรกtvor II pri Pieลกลฅanskej aย Veternej ulici sย kapacitou 2ย 500 bytovรฝch jednotiek, Cukrovar (1ย 500) aย Prรบdy (1ย 800). โ€žZรกvisรญ len od rozhodnutia developerov, ฤi sa pustia do rozvรญjania aktivรญt vย oblasti bytovej vรฝstavby.

Vย sรบฤasnosti registrujeme miernu stagnรกciu vย predaji bytov, ale, samozrejme, nepredpokladรกme, ลพe ide oย trvalรฝ stav aย oฤakรกvame, ลพe rozvoj vย tomto segmente znova oลพije. Dokumentuje to aj pomerne optimistickรฝ pohฤพad developerov,โ€œ hovorรญ architekt Milan Horรกk. Ako ฤalej pokraฤuje, mesto skรดr zรกpasรญ sย fenomรฉnom neustรกleho รบbytku obyvateฤพov. Dรดvodom je ich odchod do satelitnรฝch obcรญ, vย ktorรฝch dokรกลพu zabezpeฤiลฅ svoje bรฝvanie za omnoho prijateฤพnejลกรญch podmienok ฤi uลพ zย hฤพadiska cien pozemkov, alebo environmentรกlneho prostredia. Prinรกลกa to so sebou uลพ spomรญnanรฉ zahlcovanie dopravou aย zvรฝลกenรบ zaลฅaลพenosลฅ sluลพieb obchodnej vybavenosti aย zรกbavy vย meste ako vย centre spรกdovej oblasti.

Silnรฉ strรกnky mesta Slabรฉ strรกnky mesta
spracovanรฉ aย schvรกlenรฉ strategickรฉ dokumenty mesta deficit prรญrodnรฝch prvkov krajinnej zelene aย vodnรฝch tokov
poloha aย vรฝznam mesta vย stredoeurรณpskom regiรณne vysokรก hustota zรกstavby aย koncentrรกcia obyvateฤพov na hektรกr ako vรฝsledok historickรฉho vรฝvoja
dopravnรก dostupnosลฅ (na Bratislavu, Viedeลˆ, Budapeลกลฅ) zloลพitรก dopravnรก situรกcia spรดsobenรก prรญchodom viacerรฝch investรญciรญ
vzdelanostnรฝ potenciรกl vฤaka rozvinutรฉmu strednรฉmu aย vysokรฉmu ลกkolstvu klesajรบci poฤet obyvateฤพov mesta, presรญdฤพujรบcich sa do spรกdovรฝch obcรญ
etablovanie vรฝznamnรฝch investorov ako zรกvaลพnรฝ faktor pre prรญlev ฤalลกรญch investorov na รบzemie mesta aย do jeho okolia nedobudovanรฝ obchvat mesta
zachovanรฝ historickรฝ stavebnรฝ fond ako dรดleลพitรฝ aspekt rozvoja turistickรฉho ruchu nedostatoฤnรฉ zhodnotenie potenciรกlu cestovnรฉho ruchu
otvorenรก samosprรกva pre investorov aย ich poลพiadavky ย nedostatoฤnรฉ kapacity statickej dopravy

Anna Salvovรก
Foto: Dano Veselskรฝ

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.

Najฤรญtanejลกie