R4 Prešov, severný obchvat, I. etapa
Úsek R4 Prešov, severný obchvat, I. etapa tvorí časť dopravnej siete Európskej únie TEN-T, ktorá je súčasťou medzinárodného európskeho ťahu E 371 Via Carpatia v smere zo severu na juh, spájajúci Baltické more s Egejským morom.
Realizáciou tejto etapy sa prevedie doprava v smere od Sabinova do mimoúrovňovej križovatky Vydumanec na diaľnicu D1, čím sa výrazne odľahčí doprava v meste Prešov. Trasa rýchlostnej cesty v smere staničenia začína na mimoúrovňovej križovatke Prešov západ – Vydumanec, následne prechádza po svahu vrchu Bikoš a nad údolím Šarišského potoka vchádza v km 1,669 do tunela Bikoš.
Po vyústení z tunela mostným objektom preklenuje cyklistický chodník, rieku Torysu, železničnú trať Prešov – Plaveč a existujúcu cestu I/68. V km 3,5 prechádza cez mimoúrovňovú križovatku Prešov sever, ktorá zabezpečuje prepojenie s cestou I/68 v úseku Prešov – Veľký Šariš.
Niektoré vetvy križovatky preklenujú potok Dzikov. Za križovatkou Prešov sever trasa stavby I. etapy v km 4,3 končí. V rámci II. etapy trasa severného obchvatu Prešova následne pokračuje ďalej až po Kapušany, kde sa pripája na cestu I/18. Objektovú skladbu stavby tvorí spolu 151 objektov, z toho 135 stavebných objektov a 16 technologických objektov.
Na stavbe sa vykonali komplexné prieskumné práce. V rámci záchranného archeologického prieskumu v rokoch 2019 až 2020 došlo v troch lokalitách k vzácnym nálezom starým až 6 000 rokov. Pri pyrotechnickom prieskume, prevádzanom na ploche 719 173 m2 do hĺbky 2 m od povrchu, sa našla na siedmich miestach nevybuchnutá munícia, ktorá bola následne odborne zlikvidovaná. Zrealizovali sa výruby a po odhumusovaní začala samotná výstavba jednotlivých stavebných objektov.
V rámci výstavby tunela bola použitá pre razenie nová rakúska tunelovacia metóda s horizontálnym členením výrubu. Vzhľadom na zastihnuté geologické podmienky bolo rozpojovanie hornín realizované mechanicky tunelbágrom alebo pomocou vrtno-trhacích prác.
Pre technológie osvetlenia tunela boli prvýkrát na Slovensku použité LED technológie. Moderné LED osvetlenie tunela poskytuje jasný a pre ľudské oko prirodzený a rovnomerný svetelný tok, čo zlepšuje viditeľnosť a zvyšuje bezpečnosť premávky. Je riadené pomocou automatizovaného systému, ktorý reguluje intenzitu osvetlenia na základe jasomermi zaznamenaných svetelných podmienok pri vstupe.
Zvýšenie bezpečnosti premávky a informovanosti vodičov o aktuálnej dopravnej situácii je zabezpečené najmodernejším LED premenným dopravným značením. Premenné dopravné značenie je plnomaticové a dokáže zobraziť akýkoľvek grafický prvok alebo informáciu, ktorú operátori neustále monitorujúci tunel a priľahlé úseky rýchlostnej cesty potrebujú v danej chvíli vodičom poskytnúť.
Novostavba / Inžinierska stavba
Prihlasovateľ: Združenie Vahostav-SK-TuCon-R4 Severný obchvat Prešova
Autori architektonického riešenia: Ing. Jiří Boháč
Hlavný inžinier projektu: Ing. Branislav Juhás
Hlavný zhotoviteľ: Združenie Vahostav-SK-TuCon-R4 Severný obchvat Prešova pod vedením spoločnosti VÁHOSTAV-SK, a. s., Bratislava
Hlavný stavbyvedúci: Ing. Ľubomír Marcinko
Stavebník, developer: Národná diaľničná spoločnosť, a. s., Bratislava
Dozorná činnosť: Ing. Miroslav Kasanický, Inžinierske združenie BUNG – Infram R4, zastúpené BUNG, s. r. o., Bratislava
Stavebné nákl. (bez DPH): 156,9 mil. EUR
Doba výstavby: 07/2019 – 10/2023