A možno prídu aj olympijské hry
Už pri pohľade na mapu Slovenska je zreteľné, v čom je najväčší potenciál Tvrdošína. V cestovnom ruchu! Okresné mesto z Hornej Oravy je v blízkosti poľských hraníc, čo prináša zaujímavú perspektívu.
Spoločná kandidatúra Poľska a Slovenska na usporiadanie zimných olympijských hier v roku 2022 by prospela regiónu, ale aj stredisku cestovného ruchu Oravice, ktoré priamo susedí s poľským Zakopaným.Oravice sa vyplatili
Oravice sú síce od Tvrdošína vzdialené 22 kilometrov, ale k mestu patria od roku 1695. Dnes sú mestskou časťou, do ktorej mesto investuje nemalé finančné prostriedky. Najvýznamnejším činom bol geotermálny vrt a využitie prameňa so sírano-vápenato-horečnatou vodou s vysokým obsahom železa, ktorá má priaznivé účinky na pohybové ústrojenstvo, a vybudovanie termálnych kúpalísk.
„Sú to mestské kúpaliská, z ktorých ide zisk do mestského rozpočtu. Aj vďaka týmto peniazom môžeme v našom meste realizovať veľa investičných akcií,“ hovorí primátor Tvrdošína Ing. Ivan Šaško. V mestskej časti Oravice bola z eurofondov zregulovaná rieka Oravica a vybudovaná čistička odpadových vôd s viac ako tromi kilometrami novej kanalizácie. Oravice sa za ostatné roky stali známym turistickým centrom Slovenska, kde sú vytvorené veľmi dobré podmienky na celoročný relax, nielen s geotermálnou vodou, ale aj s moderným zimným strediskom.
Recept na krízu
Súčasná ekonomická situácia sa podpísala pod zánik podnikov, stratu pracovných miest a migráciu mladých ľudí. Najviac to pocítilo sídlisko Medvedzie s viac ako 5 000 obyvateľmi, ktoré bolo vybudované pre bývalý podnik Tesla Orava Nižná. Jej zánikom stratila väčšina obyvateľov v produktívnom veku prácu a to isté sa týka ich detí. Odchádzajú najmä mladí ľudia s vyšším vzdelaním, ktorí tu v súčasnom období nenachádzajú uplatnenie. Časť si našla prácu v menších podnikoch v okolí mesta, časť odchádza za prácou do zahraničia. Situácia sa zhoršila aj zánikom väčších podnikov v meste – mliekarne a mäsozávodu.
„Hoci máme obmedzené možnosti, ako pritiahnuť investorov do nášho mesta, podarilo sa nám to pri výstavbe firmy Hydac,“ pokračuje primátor. „Tá v súčasnosti zamestnáva 150 ľudí a má postavenú výrobnú halu, v ktorej sú pripravené podmienky na ďalších dvesto pracovných miest. Ekonomika stagnuje, kríza zabrzdila objednávky, a preto vidím riešenie tohto problému vzhľadom na naše danosti v rozvoji cestovného ruchu, najmä v skvalitnení služieb, kde môžu získať prácu desiatky ľudí.“ Ak využije Tvrdošín tento potenciál, investície do cestovného ruchu sa vyplatia. Nachádza sa v regióne plnom známych turistických destinácií, akými sú Roháče, Oravská priehrada či agrofarmy. Na svoje si prídu aj milovníci kultúrnych pamiatok.
Na Jantárovej ceste
História mesta siaha do praveku. Tvrdošín je najstaršie mesto na Orave a jedno z dvadsiatich najstarších miest na Slovensku, spomínané už v Zoborskej listine z roku 1111. Počas celej svojej histórie ťažilo zo svojej strategickej polohy. Mestom viedla známa Jantárová cesta spájajúca Jadran s Baltským morom, kde bola zriadená prvá colná stanica a približne 300 rokov bola jedinou colnou stanicou na hranici s Poľskom.
Z prvej polovice 15. storočia pochádza aj kostol, ktorý odborníci charakterizujú ako jedinečné dielo, pôvodné, neopakujúce sa ani v príbuznej variácii. Jeho dnešná podoba je renesančná úprava z rokov 1653 až 1954. „V rokoch 1986 až 1993 sme urobili všetko pre to, aby sme ho zachránili,“ hovorí primátor mesta Ivan Šaško, ktorý v období neprajúcom záchrane sakrálnych stavieb dokázal ísť za svojím cieľom zachovať kultúrne dedičstvo. Vykonané rozsiahle opravy a celková rekonštrukcia niektorých jeho častí priniesli Tvrdošínu v roku 1994 ocenenie európskej organizácie Europa Nostra za záchranu pamiatky a v roku 2008 zápis do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO.
Napriek kríze s prebytkom
Už krátka prechádzka po Tvrdošíne presvedčí, že mestu sa darí, čo potvrdzujú aj primátorove slová: „Máme dobre postavený rozpočet, hospodárime s prebytkom a ostatných päť rokov sme vyvíjali maximálne úsilie, aby sme získali finančné prostriedky z eurofondov.“ Najviac upúta centrum mesta so zrekonštruovaným námestím. To si aj naďalej zachovalo historický ráz, ktorý bol obohatený o moderné prvky. Pódiá na kultúrne podujatia umožňujú organizovať veľké mestské akcie.
K zlepšeniu dopravnej situácie v meste v súčasnom období prispeli novovybudovaný kruhový objazd a zrekonštruovaný most, ktorými vedie medzinárodná cesta do Poľska. Na modernizáciu verejného osvetlenia získalo mesto grant z nórskeho finančného mechanizmu. Za obdobie ostaných troch rokov mesto zlepšilo podmienky aj v školských zariadeniach. Zrekonštruovalo dve materské školy, základnú školu a budovu gymnázia, ktorá je majetkom mesta. Rekultiváciou starej a vybudovaním novej skládky komunálnych odpadov a zberného dvora vytvorilo mesto pre svojich obyvateľov podmienky, o ktorých sa niektorým iba sníva. Občania platia jedny z najnižších poplatkov za komunálny odpad na Slovensku, to isté platí aj v prípade miestnych daní. Mesto sa zapojilo aj do projektov cezhraničnej spolupráce. O ich úspešnosti svedčí zrekonštruovaný kultúrny dom a amfiteáter postavený v Oraviciach na rôzne spoločensko-kultúrne podujatia. Mesto si v zmysle Programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta Tvrdošín na roky 2007 – 2013 dalo za cieľ vybudovať veľký priemyselný park a stanovilo si podmienky na vytvorenie menších typov podnikov, ktoré výrazne nezaťažia životné prostredie a využijú vysokokvalifikovanú pracovnú silu (elektrotechnický priemysel).
Primátor Tvrdošína Ing. Ivan Šaško
Tvrdošín Žilinský samosprávny kraj Počet obyvateľov: 9 194 Rozloha územia mesta vrátane mestskej časti Oravice: 5 655 ha Nezamestnanosť v okrese: 15,09 % |
Najvýznamnejší zamestnávatelia Panasonic Trstená Hydac Tvrdošín AC electronic Nižná XPS Nižná |
Silné stránky
|
Slabé stránky
|
TEXT: ĽUDOVÍT PETRÁNSKY
FOTO: ARCHÍV MSÚ TVRDOŠÍN
Článok bol uverejnený v časopise ASB.