ANKETA: Poplatok nie je koneฤnรก cena za rozvoj. Na konci dลa je to urฤitรก forma โdaneโ
Poplatok za rozvoj sa stal ฤalลกรญm zdrojom prรญjmov samosprรกv, ktorรฉho cieฤพom je podpora rozvoja v ich รบzemรญ, v lukratรญvnom รบzemรญ s hornou hranicou sadzby 35 eur za kaลพdรฝ aj zaฤatรฝ meter ลกtvorcovรฝย podlahovej plochy.
Developeri vลกak vidia, ลพe napriek jeho zavedeniu pokraฤuje prax vyvolanรฝch investรญciรญ, ฤo nie je ลพelanรฝ stav a predraลพuje to realizรกciu projektov. Zo zรกkona je moลพnรฉ vลกeobecne zรกvรคznรฝm nariadenรญm pouลพiลฅ vรฝnos z poplatku alebo jeho urฤenรบ percentuรกlnu ฤasลฅ aj v inom katastri alebo v inej ฤasti obce, ฤo dรกva samosprรกvam znaฤnรบ voฤพnosลฅ.
Ako ovplyvลuje vรฝลกka poplatku za rozvoj vaลกe investiฤnรฉ zรกmery?
J. BRYNDZA: V Bratislave, kde pรดsobรญme, je vรฝลกka poplatku na รบrovni pribliลพne 1 % z investiฤnรฝch nรกkladov v zรกvislosti od konkrรฉtneho projektu. Poplatok je pre nรกs nรกklad navyลกe, ale chรกpeme to ako nevyhnutnรบ investรญciu do zlepลกenia prostredia a lokality, v ktorej sa bude danรฝ projekt nachรกdzaลฅ.
Vรฝhodou znรกmej vรฝลกky poplatku je, ลพe vieme presnejลกie plรกnovaลฅ nรกklady a zvรกลพiลฅ, ฤi sa nรกm oplatรญ do konkrรฉtneho projektu vstรบpiลฅ alebo nie. Ako problรฉm vidรญm vynรบtenรฉ investรญcie, ktorรฉ si mesto alebo mestskรก ฤasลฅ vyลพaduje napriek zavedenรฉmu poplatku, a to v plnej miere bez odpoฤtu za rozvojovรฝ poplatok.
L. KVASNIฤKOVร: Nakoฤพko investiฤnรฉ zรกmery plรกnujeme roky vopred, zavedenie poplatku za rozvoj nรกs nijak dramaticky neovplyvnilo. Hoci si viem predstaviลฅ, ลพe pri absencii diskusie mรดลพe prejsลฅ istรฉ percento aktivรญt flexibilnejลกรญch developerov do regiรณnov, resp. miest, kde samosprรกva poplatok za rozvoj povaลพuje za kontraproduktรญvny. Aj s takรฝm nรกzorom som sa stretla a iลกlo prรกve o mestรก, kde verejnรก diskusia za รบฤasti developerov neabsentovala, naopak, mali moลพnosลฅ รบradnรญkom predostrieลฅ reรกlne dopady zavedenej legislatรญvy.
J. NEVOLNรK: Poplatok za rozvoj je nรกklad ako kaลพdรฝ inรฝ, ktorรฝ vstupuje a premietne sa aj do finรกlnej ceny produktu.
R. Pล ENIฤKA: Poplatok za rozvoj je ฤalลกรญm nรกkladom investora, ktorรฝ musรญ zo zรกkona reลกpektovaลฅ, a teda zohฤพadniลฅ ho v celkovรฝch nรกkladoch a cash flow. Ideรกlne by sa mal pouลพiลฅ na rozvoj samotnรฉho investiฤnรฉho zรกmeru, jeho okolia a sรบvisiacej infraลกtruktรบry, verejnรฝch priestorov, ako aj potrebnej obฤianskej vybavenosti. Zo zรกkona vyplรฝva, ลพe sa mรดลพe pouลพiลฅ na รบhradu nรกkladov sรบvisiacich s vรฝstavbou technickej a sociรกlnej infraลกtruktรบry. V praxi sa to vลกak deje len v obmedzenej miere.
D. SUCHร: Poplatok za rozvoj vznikol pรดvodne na podnet developerov po vzore vyspelejลกรญch krajรญn, priฤom zรกmerom bolo vniesลฅ transparentnosลฅ, predvรญdateฤพnosลฅ a fรฉrovosลฅ do prispievania sรบkromnรฝch investorov na rozvoj miest a obcรญ, respektรญve konkrรฉtnych lokalรญt, v ktorรฝch realizujรบ vรฝstavbu. Mal nahradiลฅ tzv. vyvolanรฉ investรญcie, ktorรฉ krivili konkurenฤnรฉ prostredie, pretoลพe zaลฅaลพovali investiฤnรบ vรฝstavbu v rรดznej miere bez jasnรฝch pravidiel.
Toto sa vลกak nepodarilo dosiahnuลฅ, popri poplatku naฤalej pokraฤuje aj prax โvyvolanรฝch investรญciรญโ na verejnoprospeลกnรฉ รบฤely, priฤom vรฝnosy z poplatku zostรกvajรบ vo veฤพkej miere nevyuลพitรฉ. Neexistuje ani moลพnosลฅ zรกpoฤtu, pri ktorej developer realizuje na vlastnรฉ nรกklady samosprรกvou urฤenรบ verejnoprospeลกnรบ investรญciu namiesto platenia poplatku, tak ako je to beลพnรฉ v zahraniฤรญ.
Poplatok za rozvoj na rozdiel od ฤalลกรญch prรญspevkov mรก jasnรบ, vopred predvรญdateฤพnรบ vรฝลกku a kaลพdรฝ zรกmer s nรญm poฤรญta. Ak sa pรฝtate, ฤi vรฝลกka poplatku v rรดznych mestรกch a obciach ovplyvลuje rozhodnutie, kde investovaลฅ, tak je to jeden zo vstupnรฝch faktorov, ale nie je to rozhodujรบce kritรฉrium.
Je podฤพa vรกลกho nรกzoru poplatok v primeranej vรฝลกke?
J. BRYNDZA: V rรกmci situรกcie, ลพe nรกm poplatok nezniลพuje nรกklady na vyvolanรฉ investรญcie, ktorรฉ od nรกs mestskรญ รบradnรญci poลพadujรบ, beriem poplatok ako celรฝ nadbytoฤnรฝ. V prรญpade, keby mesto nepoลพadovalo od staviteฤพov investรญcie do dodatoฤnรฉho rozvoja lokality mimo priameho รบzemia projektu, tak by malo opodstatnenie aj jeho zvรฝลกenie a zjednotenie parametrov pre vลกetkรฝch staviteฤพov.
L. KVASNIฤKOVร: Primeranosลฅ je podฤพa mรดjho nรกzoru v tomto smere priamo รบmernรก vyuลพitiu. Pokiaฤพ by boli prostriedky z poplatku za rozvoj pouลพitรฉ tak, ako to zรกkonodarca pรดvodne mienil, teda priamo na rozvoj v mieste investรญcie, primeranosลฅ vรฝลกky by bolo moลพnรฉ posรบdiลฅ v kontexte nรกkladov potrebnรฝch na dobudovanie ลพiaducej infraลกtruktรบry.
ลฝiaฤพ, v realite sa vลกak stretรกvame so situรกciou, v ktorej nรกvrh vรฝลกky poplatku za rozvoj bol automaticky nastavenรฝ ako jeho maximรกlna moลพnรก zรกkonom povolenรก vรฝลกka a kaลพdรฉ jeho znรญลพenie v rรกmci verejnรฉho prerokovania malo byลฅ povaลพovanรฉ za รบspech. Navyลกe absentovala odbornรก vecnรก diskusia.
J. NEVOLNรK: Poplatok za rozvoj nerozliลกuje medzi โprofitabilitouโ budovy a spoloฤenskรฝm รบลพitkom. Stavebnรญk za neho zรญskava veฤพmi malรบ, ak vรดbec nejakรบ, protihodnotu. Rozumieme jeho รบฤelu a chรกpeme, ลพe pomรกha financovaลฅ podvyลพivenรฉ samosprรกvy, ale je to na konci dลa urฤitรก forma โdaneโ, a teda hovoriลฅ o primeranej vรฝลกke je skรดr teoretickou รบvahou.
R. Pล ENIฤKA: Otรกznou zostรกva jednotnรก vรฝลกka poplatku pre celรฉ รบzemie Bratislavy bez rozdielu na konkrรฉtnu nรกroฤnosลฅ jednotlivรฝch รบzemรญ. Je inรฉ, ak ide o vรฝstavbu vo vnรบtornom meste s lepลกou dopravnou obsluลพnosลฅou รบzemia ฤi dostatkom obฤianskej vybavenosti (ลกkรดl, ลกkรดlok, parkov, ihrรญsk a pod.) vs. naprรญklad na okraji mesta, kde sรบ nรกroky na vybudovanie infraลกtruktรบry oveฤพa vyลกลกie.
Ak by sa predmetnรฝ poplatok, resp. โdevelopment feeโ dal vyuลพรญvaลฅ tak ako v zahraniฤรญ, vieme si predstaviลฅ kvalifikovanรบ odbornรบ diskusiu o nastavenรญ jeho primeranรฝch parametrov, ako aj celkovej metodiky vรฝberu a praktickรฉho pouลพitia. Naprรญklad vo Fรญnsku sa vyuลพรญva zo zรกkona na priame financovanie potrebnej infraลกtruktรบry v okolรญ a nadvรคznosti na projekt, kde sa mestรก a obce zavรคzujรบ v jeho celkovej vรฝลกke vybudovaลฅ v dohodnutom termรญne vลกetku potrebnรบ dopravnรบ, technickรบ, verejnรบ a sociรกlnu infraลกtruktรบru aลพ po hranicu konkrรฉtneho investiฤnรฉho zรกmeru.
D. SUCHร: V zรกkone o miestnom poplatku je urฤenรฉ rozmedzie sadzby poplatku, priฤom vรคฤลกina samosprรกv zaviedla maximรกlnu sadzbu. Na primeranosลฅ vรฝลกky poplatku mรดลพu byลฅ rozdielne pohฤพady. Ak je projekt zaลฅaลพenรฝ aj ฤalลกรญmi โvyvolanรฝmi investรญciamiโ nad rรกmec poplatku, mรดลพe รญsลฅ o citeฤพnรฉ predraลพenie, ktorรฉ sa nรกsledne premieta do zhorลกujรบcej sa dostupnosti bรฝvania.
Oฤakรกvate v roku 2024 zvรฝลกenie poplatku za rozvoj?
J. BRYNDZA: Konkrรฉtne indรญcie na zvรฝลกenie nemรกme. Z dรดvodov, ako je vรฝลกka inflรกcie v poslednรฝch dvoch rokoch a aktuรกlne prezentovanรฉ zvyลกovanie niektorรฝch danรญ a poplatkov sรบฤasnou vlรกdou, sa vลกak zvรฝลกenie vylรบฤiลฅ nedรก.
L. KVASNIฤKOVร: Nie, minimรกlne teda v podmienkach regiรณnov, v ktorรฝch pรดsobรญme, navรฝลกenie by totiลพ muselo byลฅ vopred prerokovanรฉ a schvรกlenรฉ, ฤo sme nezaregistrovali.
J. NEVOLNรK: Zachytili sme takรฉto โลกumyโ, avลกak v kontexte sรบฤasnรฉho vรฝraznรฉho รบtlmu v stavebnom segmente by som to povaลพoval za veฤพmi neลกลฅastnรฉ naฤasovanie.
R. Pล ENIฤKA: Maximรกlna vรฝลกka poplatku je stanovenรก zรกkonom, ktorรฝ by sa musel zmeniลฅ, resp. novelizovaลฅ. Zatiaฤพ z verejne dostupnรฝch zdrojov nedisponujem takouto informรกciou.
D. SUCHร: Sadzba poplatku je stanovenรก zรกkonom o miestnom poplatku za rozvoj a mestskรฉ ฤasti Bratislavy, v ktorรฝch aktuรกlne realizujeme projekty, ho majรบ stanovenรฝ na hornej hranici. Zvรฝลกiลฅ sa teda mรดลพe len zmenou zรกkona. Vnรญmame sรบฤasnรบ finanฤnรบ situรกciu samosprรกv, ktorรก mรดลพe vyรบstiลฅ aj do snahy o zvรฝลกenie hornej hranice, ktorรก sa od prijatia zรกkona v roku 2015 nemenila.
Avลกak prรญpadnรฉ zvรฝลกenie poplatku v ฤase rรฝchlo rastรบcich nรกkladov na stavebnรฉ materiรกly, energie i prรกcu by mohlo maลฅ negatรญvny vplyv na ฤalลกรญ rozvoj stavebnรฉho odvetvia.
Prispieva efektรญvne vyuลพitie poplatku k rozvoju miest a obcรญ?
J. BRYNDZA: Efektรญvne vyuลพitie poplatku rozvoju miest a obcรญ, samozrejme, prispieva, kฤพรบฤovรก vลกak je prรกve efektivita pouลพรญvania prostriedkov z poplatku, ktorรบ je potrebnรฉ vyhodnocovaลฅ v samosprรกvach.
L. KVASNIฤKOVร: Efektรญvne vyuลพitie poplatku za rozvoj by znamenalo investovanie priamo v lokalite, kde developer realizuje svoj zรกmer, a takto vynaloลพenรฉ prostriedky by mali znamenaลฅ vybudovanie ลกkรดl, ลกkรดlok, zdravotnรญckych zariadenรญ, parkov, ciest a pod., ฤo by, samozrejme, privรญtal developer, ktorรฝ to de facto zaplatรญ, mesto, obฤania ฤi samotnรญ rezidenti, resp. nรกjomcovia vo vybudovanรฝch developerskรฝch projektoch. Medzeru vลกak vnรญmam v moลพnosti zastupiteฤพstiev obcรญ prijaลฅ nariadenie, v ktorom alokujรบ vรฝnos do inรฉho katastrรกlneho รบzemia, ฤรญm sa reรกlne rozpadรก celรก pรดvodnรก idea.
J. NEVOLNรK: Toto je, samozrejme, vysoko individuรกlne. Skรดr tento nรกstroj vnรญmane ako dodatoฤnรฝ zdroj prรญjmu pre obec neลพ prostriedok na systematickรฝ rozvoj verejnej infraลกtruktรบry.
R. Pล ENIฤKA: Konkrรฉtne v Bratislave 68 % z vรฝberu predmetnรฉho poplatku pripadรก mestskej ฤasti, kde sa investรญcia realizuje, a 32 % mestu. Mesto Bratislava, ako aj mestskรฉ ฤasti aktรญvne vyuลพรญvajรบ predmetnรฝ poplatok pomerne intenzรญvne. V tejto oblasti mรดลพeme vyzdvihnรบลฅ vzรกjomnรบ obojstranne prospeลกnรบ spoluprรกcu medzi mestskou ฤasลฅou Ruลพinov a mestom Bratislava.
D. SUCHร: Nemรกme dostatok informรกciรญ, kam smerujรบ poplatky za rozvoj, ktorรฉ sme zaplatili za naลกe projekty. Spolu ide o sumu takmer 8,4 miliรณna eur. Vnรญmame analรฝzy, ktorรฉ hovoria o tom, ลพe veฤพkรก ฤasลฅ z doterajลกรญch vรฝnosov nebola zatiaฤพ vรดbec pouลพitรก alebo boli pouลพitรฉ skรดr na sprรกvu existujรบceho majetku samosprรกv a nie na ลพiadanรฝ rozvoj.