Bytča: Pritiahne poloha investorov?
Okres Bytča patrí s rozlohou 281,6 km2 k najmenším okresom v republike, všetko si to však vynahradzuje výhodnou geopolitickou polohou. Jednoducho, z Bytče je všade blízko, navyše, v rukáve má silné tromfy – diaľnicu, letisko i železnicu.
Bytča sa nachádza na Hornom Považí, na križovatke dvoch významných cestných komunikácií: diaľnice D1 zo Žiliny do Bratislavy a na medzinárodnom ťahu do Českej republiky. Do krajského mesta Žilina to majú Bytčania 15 kilometrov, do Českej republiky približne 20 kilometrov a do ďalšieho okresného mesta Považská Bystrica asi 15 kilometrov. Do vzduchu sa dá dostať z neďalekého letiska v Hričove a, samozrejme, nechýba železnica.„Je v našom záujme, aby sme túto výhodnú pozíciu využili a podporili rozvoj zamestnanosti,“ hovorí primátor mesta Bytča Miroslav Minárčik. „Cieľom je reštrukturalizácia jestvujúcich podnikov, ale aj vytváranie priestoru pre nových investorov. Máme schválený priemyselný park s rozlohou 5,7 ha a susediacu plochu priemyslu a občianskej vybavenosti s rozlohou 12 ha, kde už sídlia mnohé podniky. Investorov sa snažíme spojiť s vlastníkmi týchto prevádzok v areáli situovanom na okraji mesta, aby sme naštartovali ich biznis.“
Stimuly pre investorov
Nezamestnanosť patrí k najväčším strašiakom súčasnosti a neobchádza ani Bytču. Z nedávnych 10 % vyskočila takmer na 16 %. Môže za to ukončenie výroby Makyty Púchov, ale aj obmedzenie strojárskej výroby v Kinexe Bytča. Ľudia sa museli prispôsobiť. Mnohým pomohla blízkosť krajského mesta, ale väčšina očakáva zvýšenú aktivitu od mesta. A stimuly pre investorov? „Samozrejme, konáme len v rámci zákona,“ odpovedá primátor. „Pri dani z nehnuteľností postupujeme podľa schválených cenníkov za jednotlivé pozemky. Pravda, v prípade nového investora sa snažíme byť ústretoví a vieme si sadnúť za stôl a pripraviť veci na úrovni kompetencií samosprávy. Dôležité je technické zázemie, ale z môjho pohľadu je ešte dôležitejší technicky zručný a vyučený personál pochádzajúci z podniku Kinex. Neďaleko sú vysoké školy a potenciál samotných občanov je určite veľký.“ Pomocnú ruku by malo podať aj partnerské mesto z Česka Karolinka, ktorá je len cez kopec na Valašsku, na druhej strane Javorníkov. Najvýraznejšie sa spolupráca prejavuje v príprave projektov na čerpanie eurofondov, ktoré sú veľmi úspešné. Čoskoro by mala v Bytči začať výrobu väčšia krajčírska dielňa, ktorej majiteľka pochádza práve z Karolinky. Príkladné partnerstvo je však aj na úrovni duchovnejšej kultúry spoločenstiev, ktoré pochádzajú z obdobia spoločného štátu. Žiadna hranica nemá vplyv na stretávanie sa ľudí, mnohí ľudia majú prepojené rodiny. Vedenie mesta si však zakladá aj na spolupráci s ďalšími partnerskými mestami. Dlhodobú spoluprácu má Bytča s poľským Opocznom, ale čoraz úspešnejšia je aj s poľským Tešínom. „Ponúkli sme spoluprácu Sariu, prichádza k nám spoločnosť Technometal so španielskymi vlastníkmi, ktorí chcú rozširovať svoju výrobu a mesto im prisľúbilo pomoc pri administratívnych úkonoch,“ približuje zámery mesta primátor. „V novom priemyselnom parku sa rozvíja spoločnosť TRW, ktorá robí subdodávku pre automobilku KIA v Žiline. Stále u nás pôsobia drevospracujúce podniky. Ak budú jestvujúci investori rozširovať výrobu a prídu aj noví, je predpoklad, že by sa naše okresné mesto mohlo z krízy dostať.“
Udržať si mladých
„Budúcnosť mesta je v mladých ľuďoch, a preto im vychádzame maximálne v ústrety,“ zdôrazňuje Miroslav Minárčik. „Máme v meste dve veľké základné školy, ktoré modernizujeme, aby základné vzdelanie malo atribúty 21. storočia. Zo stredných škôl máme gymnázium s bohatou históriou a jednu súkromnú strednú školu. Ostatní študenti môžu podľa záujmu chodiť do krajského mesta, kde je veľký rozptyl škôl, vrátane vysokých.“ Po štúdiu chce vytvoriť mesto pre mladých príležitosti aj v zamestnaní a takisto im poskytnúť bývanie. Primátor má vo svojom volebnom období jednu z priorít postaviť nájomné, štartovacie byty. Čiastočne ho však brzdia pozemky, ktoré vlastnia viacerí investori, ale aj územný plán. Tu vidí vrcholný predstaviteľ mesta určité rezervy, pričom sa domnieva, že by mali v tomto smere zapracovať aj mestskí poslanci – potom by mladí z Bytče neutekali. A tých nie je málo. Demografia totiž potvrdzuje mierne stúpajúcu tendenciu.
Cestovný ruch
Zdá sa, že Bytča sa s nádejou môže pozerať do budúcnosti už aj preto, že má bohatú minulosť. Veď v honosnom Bytčianskom zámku sídlil palatín Juraj Thurzo, ktorý mal na prelome 16. a 17. storočia druhú najvyššiu pozíciu v kráľovstve. Bytča bola so svojimi privilégiami centrom politických stretnutí a s nimi súvisiacich kultúrno-spoločenských možností. Z thurzovského obdobia pochádza aj renesančný skvost, Sobášny palác s priľahlým parkom, ktorý je jedným z turistických magnetov. V centre vyniká revitalizované Námestie republiky s dominantným farským Kostolom všetkých svätých so 700-ročnou históriou, ktorý je Národnou kultúrnou pamiatkou. Mesto však nie je veľké, a preto sa zraky návštevníkov upierajú na okolité kopce – Súľovské skaly, Javorníky či Beskydy pútajú krásnymi turistickými chodníkmi. „Máme schválený územný plán z roku 2010, ale na ostatnom zastupiteľstve som dal návrhy na jeho otvorenie,“ dodáva Miroslav Minárčik, ktorý predtým pôsobil ako vedúci stavebného úradu na mestskom úrade. „Mal by byť otvorený prípravným prácam v zmysle stavebného zákona. Život priniesol počas troch rokov nové výzvy. Príkladom môže byť mestský pivovar. Ten zmenil majiteľa, ktorý uvažuje nad menšou výrobou. Otázkou sú jestvujúce priestory a na to musí byť nápomocná aj zmena územného plánu, ktorá by to mala zosúladiť. V bývalom priemyselnom areáli uvažujeme nad obchodným centrom, máme na stole aj ďalšie zámery podnikateľov v extraviláne. A preto musíme diskutovať, ale najmä konať…“
Primátor mesta Bytča Miroslav Minárčik.
TEXT: ĽUDOVÍT PETRÁNSKY
FOTO: MSÚ BYTČA
Článok bol uverejnený v časopise ASB.