Čadca: Centrum Kysúc s pestrou mozaikou ponuky
Čadca má vo svojom erbe sv. Bartolomeja, čo výstižne odzrkadľuje súčasnú tvár mesta. Tento apoštol je totiž patrónom mnohých živností – od spracovateľov kože, cez krajčírov, obuvníkov, vinárov až po obchodníkov a štukatérov – čo sa odráža aj na uliciach mesta s rôznorodými súkromnými prevádzkami. Čadca je jednoducho tranzitné mesto do Poľska a Českej republiky, a preto je pestrou mozaikou všakovakej ponuky. K väčšiemu rastu životnej úrovne by však určite prispel rozvoj priemyselného parku a vyriešenie dennodenných strastí nazvaných doprava.
Územný plán mesta„Aj napriek sľubným predpokladom perspektívneho rozvoja mesta v celoštátnom kontexte je z pohľadu reálnych podmienok hlavným rozvojovým determinantom veľkosť a využiteľnosť jeho katastrálneho územia,“ hovorí Ing. František Ščury, vedúci oddelenia dopravy, územného plánovania, stavebného poriadku a investičnej činnosti. „Zložitá geomorfologická štruktúra, nadradené mestotvorné faktory, podmieňujúce prírodné a inžiniersko-technické podmienky vytvárajú spolu s nárokmi na perspektívny rozvoj zložitý komplex urbanizačných problémov, ktoré sa musia riešiť komplexnou územnoplánovacou dokumentáciou.“
V roku 2004 sa začal spracovávať nový územný plán mesta, v ktorom sa rieši priestorové usporiadanie a funkčné využívanie územia, zosúlaďujú záujmy a činnosti ovplyvňujúce územný rozvoj, životné prostredie a ekologickú stabilitu a ustanovujú regulatívy priestorového usporiadania a funkčného využívania územia mesta s výhľadom do roku 2020. Podkladom v rozborovej, ale aj návrhovej fáze nového územného plánu bol rozvojový dokument Plán hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta Čadca spracovaný za širokej účasti občanov aj odbornej verejnosti. Všetky priority tohto dokumentu sa premietli do návrhu nového územného plánu mesta, ktorý bol schválený v auguste 2007.
Centrálna časť mesta
Ak chce byť mesto atraktívnym centrom, musí mať v prvom rade identitu a mierku mesta. Srdcom – ťažiskom každého mesta je jeho centrálna mestská zóna. Stred mesta, výrazne poznačený búrlivým rozvojom z 2. polovice minulého storočia, sa musí pozviechať a postupnou dostavbou urbanisticky roztrieštenej aj funkčne nejednotnej štruktúry zástavby sa musí v ňom vytvoriť adekvátny atraktívny priestor.
„Podľa platného územného plánu centrálnej mestskej zóny chceme v prvom rade riešiť dopravu, pričom musí byť vylúčená z centra mesta cesta I/11 a treba dokončiť radiálny distribučný okruh,“ hovorí František Ščury. „Vylúčenie týchto negatívnych javov umožní postupné vytváranie mestotvornej zástavby na princípe hmotovo-priestorovej skladby kompaktných blokov. Aditívnym spôsobom sa umožní vlastníkom stavieb a pozemkov dotvárať tvár mesta. Očakáva sa „vrátenie“ mestu Námestia slobody a dobudovanie Matičného námestia so všetkými funkciami a atraktivitami. Ich prepojením v priestore Malej ulice sa vytvorí paralelná pešia zóna s Palárikovou ulicou.“
Čadca Kraj: Žilinský samosprávny kraj Región: Kysuce Rozloha katastrálneho územia mesta: 56 792 km2 Počet obyvateľov mesta: 26 699 (2011) Počet ekonomicky aktívneho obyvateľstva: 13 654 Miera evidovanej nezamestnanosti v okrese: 14,31 % Dôležité podniky a inštitúcie v meste:
|
Doprava
Územná poloha mesta má mimoriadny význam z pohľadu jestvujúcich, ale aj plánovaných nadregionálnych dopravných koridorov.
„Pri rastúcej motorizácii a nedoriešených problémoch nadregionálnych a regionálnych cestných ťahov, ale aj problémov vnútromestskej dopravy možno tento moment považovať za jeden z najstrategickejších,“ zdôrazňuje František Ščury. „Dobudovanie mestského obchvatu tranzitnej dopravy v koridore diaľnice D3 s križovatkou na Podzávoze bude nemenej dôležité ako riešenie cestného ťahu na území mesta II/487 Čadca – Makov. Centrálna mestská zóna nebude fungovať bez dobudovania distribučného okruhu. Chceme ho dokončiť dobudovaním úsekov tzv. malého obchvatu popri železničnej trati pod Žarcom a južného prieťahu predĺžením ulice Slovenských dobrovoľníkov po križovatku Palárikovej a Májovej ulice. Rovnako dôležité bude aj riešenie statickej dopravy, najmä v centrálnej mestskej zóne a budovanie peších trás a cyklotrás.“
V železničnej doprave bude zaujímavým momentom úprava železničnej trate Žilina – Čadca – hranica ČR/SR s vyššou návrhovou rýchlosťou. Horelica tak bude mať po cestnom aj železničný tunel.
–>–>
Priemysel a výroba
Okrem ekologizácie a efektívnejšieho využitia jestvujúcich výrobných a skladových areálov sa v záujme zvyšovania zamestnanosti pripravuje rozšírenie priemyselnej zóny na Podzávoze až po územie obce Svrčinovec. Okrem revitalizácie areálu bývalého Poľnonákupu a rozšírenia areálu Kendrion – Ferrex sa na ploche približne 20 ha vybuduje priemyselný park s novými modernými priemyselnými areálmi, ktoré budú napojené cez diaľničný privádzač na diaľničnú križovatku.
V tejto zóne sa uvažuje aj o umiestnení Strediska údržby diaľnic a diaľničnej polície. V rozšírenej priemyselnej zóne sa očakáva vytvorenie takmer 1 000 pracovných príležitostí.
Bývanie
Vzhľadom na priaznivý demografický vývoj a potrebu zníženia obložnosti bytov z 3,6 obyvateľa na byt na 3,4 obyvateľa na byt (slovenský priemer 3,2) treba v Čadci vytvoriť podmienky pre výstavbu až 1 030 bytov. „Z toho v rámci sústredenej hromadnej bytovej výstavby 600 nových bytov a v rámci individuálnej bytovej výstavby 430 nových rodinných domov,“ upresňuje František Ščury.
Hromadná bytová výstavba je situovaná západne od obytného súboru Kyčerka do priestoru Sihly. Pre potreby individuálnej bytovej výstavby budú využívané prieluky v súčasne zastavanom území a tiež novonavrhované plochy vrátane kompletnej technickej infraštruktúry (napr. západný okraj obytného súboru Kyčerka, západný okraj obytného súboru Sihly). V okrajových miestnych častiach budú rodinné domy navrhované ako izolované, prízemné so sedlovými alebo polovalbovými strechami s využiteľným podkrovím, s uplatneným tvaroslovných prvkov a proporcií miestnej ľudovej architektúry a využitím prírodných materiálov.
Rekreácia a cestovný ruch
Rekreačný potenciál okresu Čadca je veľmi veľký. Jeho danosti a aktivity, ktoré ponúka, majú prevažne celoštátny až medzinárodný význam. Celý okres sa nachádza v rekreačných zázemiach rozsiahlych sídelných aglomerácií ostravsko-karvinskej v Českej republike a katovicko-gliwickej v Poľskej republike. V okrese možno rozvíjať všetky formy horskej turistiky, klimatickej rehabilitácie a liečby pobytom v prírode, vidieckej rekreácie, poznávacích a kultúrnych aktivít, má vhodné terény na pešiu turistiku, moto-, cyklo-, hypoturistiku a sezónne aj vodnú turistiku.
Okres spadá do navrhovanej priestorovej a funkčnej štruktúry kysuckej oblasti cestovného ruchu. Územie okresu sa člení na tri rekreačné krajinné celky (RKC) – Čadca a okolie, Turzovská vrchovina a Kysucké Beskydy. Hlavným turistickým a nástupným centrom oblasti, okresu a RKC Čadca a okolie je mesto Čadca.
„Medzi veľké projekty tejto oblasti bude patriť dostavba strediska prímestskej rekreácie a zimných športov Husárik, dostavba strediska letnej prímestskej rekreácie Milošová pri priehrade a nový projekt oddychovej zóny a voľnočasových aktivít situovaný na sútoku Kysuce a Čierňanky pod Jurošákom,“ dodáva František Ščury.
Silné stránky mesta | Slabé stránky mesta |
|
|
(pre lepšie zobrazenie kliknite na obrázok)
Ľudo Petránsky
Foto: Veronika Hrušková
Článok bol uverejnený v časopise ASB.