ฤŒo sa (ne)zmenilo za ostatnรฝch dvadsaลฅ rokov?
Galรฉria(3)

ฤŒo sa (ne)zmenilo za ostatnรฝch dvadsaลฅ rokov?

Slovenskรฝ cestovnรฝ ruch sa nachรกdza vo vรคฤลกej krรญze ako vย ฤasoch po pรกde ลพeleznej opony. Sย tรฝmto obdobรญm sa spรกja vystavenie naลกich stredรญsk skutoฤnej konkurencii reprezentovanej nielen vลกetkรฝmi turistickรฝmi veฤพmocami Eurรณpy, ale aj vzdialenejลกieho sveta. Hoci podobnostรญ medzi dneลกkom aย situรกciou spred 20 rokov na prvรฝ pohฤพad nie je veฤพa, bliลพลกรญ pohฤพad naznaฤuje nieฤo inรฉ.


Aj vtedy iลกlo, rovnako ako dnes, oย  nรกhlu aย neฤakanรบ zmenu, ktorรก zastihla slovenskรฉ turistickรฉ strediskรก nepripravenรฉ. Aj vtedy priลกla zmena podmienok zvonku, zย โ€žveฤพkรฉho svetaโ€œ, ฤo umoลพnilo โ€“ ลพiaฤพ, presne tak ako dnes โ€“ domรกcim prevรกdzkovateฤพom vyrukovaลฅ sย mnoลพstvom vรฝhovoriek, ktorรฝm nezriedka venovali vรคฤลกiu pozornosลฅ, ako rieลกeniu situรกcie. Aj vtedy sa vย plnej nahote ukรกzalo, ลพe ceny naลกich sluลพieb nezodpovedali poskytovanej kvalite, aย ฤo bolo horลกie, ลพe sme si tento fakt odmietali priznaลฅ. Aj vtedy krรญza upozornila na premrhanรฉ roky, ktorรฉ nemuseli byลฅ, keby sme boli podnikavejลกรญ, pracovitejลกรญ, otvorenejลกรญ podnetom zย okolitรฉho sveta. Aย napokon sme, vtedy rovnako ako dnes, narรกลพali na nedostatok tradรญcie, ฤi uลพ podnikateฤพskej vลกeobecne, alebo tej ลกpecifickej, tradรญcie pohostinnosti aย poskytovania sluลพieb.

Po รบspechu priลกlo rozฤarovanie
Naozaj sa za tรฝch dlhรฝch 20 rokov niฤ nezmenilo? Bolo by nepravdivรฉ tvrdiลฅ, ลพe nie, hoci uvedenรฝ vรฝpoฤet podobnostรญ nabรกda ku skepse. Zmenilo sa toho, samozrejme, veฤพa. Vย cestovnom ruchu, tak ako vย ostatnรฝch odvetviach hospodรกrstva, prakticky zanikol polofunkฤnรฝ ลกtรกtny sektor, presadzuje sa ฤoraz viac podnikateฤพov, ktorรญ svoje firmy vybudovali nie na privatizรกcii, ale na odvahe aย ลกikovnosti. Celkovo sme svetu otvorenejลกรญ viac ako kedykoฤพvek predtรฝm.

Vstup do Eurรณpskej รบnie nรกm pomohol odhodiลฅ visaฤku prรญsluลกnosti kย zaostalej ฤasti kontinentu aย prijatie eura spolu so Schengenom prelomili dรดleลพitรฉ psychologickรฉ aย ekonomickรฉ bariรฉry. Aย najmรค โ€“ Slovensko vย priebehu neuveriteฤพne krรกtkeho obdobia dokรกzalo zreformovaลฅ svoju ekonomiku tak, ลพe sa dostalo zย chvosta na ฤelo pelotรณnu dobiehajรบceho ekonomicky vyspelejลกiu Eurรณpu.ย  Celkovo sa naลกa krajinaย  za uplynulรฝch 20 rokov zmenila na nepoznanie, aย vย jednej chvรญli dokonca zaลพila prerod, oย akom sa mnohรฝm naลกim susedom mรดลพe iba snรญvaลฅ.

Vย ฤom je teda problรฉm? Preฤo je vย zรกvere takรฉho รบspeลกnรฉho prรญbehu rozฤarovanie prรกve vย oblasti cestovnรฉho ruchu? Jednou zย odpovedรญ je, ลพe ani ostatnรญ nespali, aย to, ฤo sme povedali oย Slovensku, sa dรก vย hrubรฝch rysoch povedaลฅ oย kaลพdej postkomunistickej krajine. Ba ฤo viac, kรฝm uย nรกs cestovnรฝ ruch patril kย pomalลกie sa rozvรญjajรบcim odvetviam, aลพ nepochopiteฤพne uspokojenรฝm sย dosiahnutรฝm stavom, inde โ€“ naprรญklad vย susednom Maฤarsku aย ฤŒesku โ€“ patril kย tรฝm odvetviam, ktorรฉ vย modernizรกcii ekonomiky udรกvali tรณn.

Sย trpkosลฅou sa dรก konลกtatovaลฅ, ลพe inde boli pri budovanรญ ubytovacรญch zariadenรญ aย doplnkovรฝch sluลพieb aktรญvnejลกรญ aย tvorivejลกรญ, vo vzรกjomnej spoluprรกci menej haลกterivรญ aย vย propagรกcii zas veฤพkorysejลกรญ aย efektรญvnejลกรญ. Dokรกzali zuลพitkovaลฅ fakt, ลพe vย turizme mali na ฤo nadvรคzovaลฅ โ€“ ฤŒesi so svojou Prahou, Maฤari sย Budapeลกลฅou, Poliaci sย Krakovom โ€“ ktorรฉ lรกkali turistov uลพ vย ฤasoch, keฤ slovenskรฉ mestรก aย hory vย rozmeroch skutoฤnรฉho turistickรฉho priemyslu boli neobjavenou ฤasลฅou Eurรณpy. Plakaลฅ nad rozliatym mliekom vลกak nemรก zmysel. Jedinรฉ, ฤo mรก zmysel, je zamedziลฅ tomu, aby sme oย ฤalลกรญch 20 rokov boli vย podobnej situรกcii.

Podmienky ozdravenia
Prvou podmienkou je, aby sa Slovensko stalo krajinou, vย ktorej sรบ dobrรฉ podmienky na podnikanie. Nejde oย frรกzu, aย to hneฤ zย dvoch dรดvodov: nikde na svete nevytvoril kvalitnรฝ aย vyhฤพadรกvanรฝ produkt cestovnรฉho ruchu niekto inรฝ ako podnikateฤพskรฝ sektor, aย aj preto, ลพe my sami mรกme na Slovensku skรบsenosลฅ, kย akรฉmu dovtedy nevรญdanรฉmu rozvoju investรญciรญ doลกlo vย cestovnom ruchu prรกve vย krรกtkom obdobรญ, keฤ sa podmienky na podnikanie zmenili vรฝrazne kย lepลกiemu. Domรกci aj zahraniฤnรญ investori vtedy zaฤali prinรกลกaลฅ veฤพkรฉ projekty, kladรบce zรกklady pre rozvoj cestovnรฉho ruchu vย ลกirลกom regiรณne. Tie otvorili stovkรกm menลกรญch podnikateฤพov prรญleลพitosti na poskytovanie doplnkovรฝch sluลพieb, ktorรฉ nakoniec ako celok vytvorili atraktรญvny produkt cestovnรฉho ruchu. Dobrรฉ podmienky na podnikanie sรบ dรดleลพitejลกie ako ลกtรกtne stratรฉgie ฤi koncepcie rozvoja cestovnรฉho ruchu.

Druhou podmienkou je, aby sa naลกi hotelieri, dopravcovia, manaลพรฉri vย lyลพiarskych strediskรกch, akvaparkoch, kรบpeฤพoch aj vย cestovnรฝch kancelรกriรกch prestali vo svojich myลกlienkach aย ฤinoch zaoberaลฅ vรฝhovorkami aย poลพiadavkami na ลกtรกtnu pomoc, aย namiesto toho sa naplno sรบstredili na podnikanie, ฤiลพe na kvalitnรฉ aย efektรญvne poskytovanie sluลพieb svojmu klientovi. Som presvedฤenรฝ, ลพe ich budรบ celkom prirodzene nasledovaลฅ mรบzejnรญci, predstavitelia samosprรกv, regionรกlnych zรกujmovรฝch zdruลพenรญ aย vลกetci ostatnรญ, ktorรญ rozsah aย kvalitu sluลพieb cestovnรฉho ruchu ovplyvลˆujรบ.

ลฝiadalo by sa povedaลฅ, ลพe treลฅou podmienkou je, aby sme koneฤne definovali, vย ฤom je skutoฤnรฝ potenciรกl Slovenska ako destinรกcie cestovnรฉho ruchu. Tรกto podmienka je vลกak zbytoฤnรก, je totiลพ prirodzene obsiahnutรก vย prvรฝch dvoch. Takรบto definรญciu totiลพ nemรดลพe priniesลฅ ani osvietenรฝ รบradnรญk, ani konferencia naslovovzatรฝch expertov na cestovnรฝ ruch. Takรกto definรญcia, ฤi skรดr poznanie, mรดลพe byลฅ iba vรฝsledkom dlhoroฤnรฝch pokusov aย dobre vyhodnotenรฝch omylov vย podnikanรญ tisรญcov subjektov, ktorรฉ vย dobrรฝch podmienkach aย sย vlastnรฝm maximรกlnym nasadenรญm mรดลพu zo Slovenska postupne vybudovaลฅ to, oย ฤom vลกetci toฤพko rozprรกvame โ€“ skutoฤne atraktรญvnu dovolenkovรบ destinรกciu. Slovensko so svojรญm prรญrodnรฝm aย kultรบrnym potenciรกlom na to mรก. Otรกzka aj po 20 rokoch znie, ฤi na to mรกme my.

Tomรกลก Hasala
Foto: Dano Veselskรฝ

Autor je konateฤพ CK Limba, poprednej incomingovej cestovnej kancelรกrie na Slovensku


ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.

Najฤรญtanejลกie