Hluk pri obnove bytov v bytovรฝch domoch
Obnova bytu je vo vรคฤลกine prรญpadov spojenรก sย nevyhnutnรฝmi stavebnรฝmi prรกcami, ktorรฉ so sebou prinรกลกajรบ zaลฅaลพenie hlukom. Za hluk pritom nezodpovedรก vlastnรญk bytu, ale ten, kto ho spรดsobuje. Ako najefektรญvnejลกie zabezpeฤiลฅ ochranu dotknutรฝch osรดb?
Podฤพa ลกtatistickรฝch รบdajov publikovanรฝch vย roku 1960 aลพ 1990 bolo na Slovensku vybudovanรฝch viac ako 80 % bytov vย bytovรฝch domov zย celkovรฉho poฤtu. Vย sรบฤasnosti prebieha vย starรฝch bytovรฝch domoch intenzรญvna vรฝmenaย vlastnรญkov bytov, ktorรก sรบvisรญ sย generaฤnou vรฝmenou aย premiestลovanรญm obyvateฤพov za prรกcou.
Sprievodnรฝm javom vรฝmeny vlastnรญkov bytov je prirodzenรก snaha novรฝch vlastnรญkov oย obnovu zรญskanรฉho starลกieho bytu eลกte pred nasลฅahovanรญm.
Vย tejto situรกcii dochรกdza kย vรฝznamnej kolรญzii sย prรกvami ostatnรฝch vlastnรญkov vย dome. Postup jednotlivรฝch ลกtรกtnych orgรกnov aย organizรกciรญ sprรกvy domov pri ochrane prรกv vlastnรญkov bytov je nejednotnรฝ aย aj vplyvom neustรกlych zmien prรญsluลกnej legislatรญvy neefektรญvny.
Jednรฝm zย neลพiaducich ฤiniteฤพov, ktorรฝ vznikรก pri stavebnรฝch prรกcach sรบvisiacich sย obnovou vykonรกvanou vย bytoch, je hluk. Ochranu proti hluku zo stavebnรฝch ฤinnostรญ vย bytovรฝch domoch upravujรบ viacerรฉ platnรฉ prรกvne predpisy.
Zรกkon oย ochrane, podpore aย rozvoji verejnรฉho zdravia
Zรกkladnรฝm predpisom pre danรบ problematiku zdravia sย uvedenรญm osรดb, zodpovednรฝch za vytvรกranie hluku, aย povolenรฝch รบrovnรญ hluku vย bytovรฝch domoch je zรกkon ฤ. 355/2007 Z. z. oย ochrane, podpore aย rozvoji verejnรฉho zdravia.
Vย ยงย 27 je definovanรฝ pรดvodca hluku, na ktorรฉho sa vzลฅahujรบ povinnosti, aย sรบ vyvodzovanรฉ sankcie orgรกnov verejnรฉho zdravotnรญctva:
โFyzickรก osoba โ podnikateฤพ aย prรกvnickรก osoba, ktorรฉ pouลพรญvajรบ alebo prevรกdzkujรบ zdroje hluku… (ฤalej len โprevรกdzkovateฤพ zdrojov hluku, infrazvuku alebo vibrรกciรญโ), sรบ povinnรญ zabezpeฤiลฅ, aby expozรญcia obyvateฤพov aย ich prostredia bola ฤo najniลพลกia aย neprekroฤila prรญpustnรฉ hodnoty pre deล, veฤer aย noc ustanovenรฉ vykonรกvacรญm predpisom podฤพa ยง 62 pรญsm. m).โ
Teda za hluk pri obnove bytu nezodpovedรก vlastnรญk bytu, ale ten, kto ten hluk vytvรกra. Obnovu bytov vykonรกvajรบ dodรกvateฤพsky fyzickรฉ aย prรกvnickรฉ osoby. Do tejto kategรณrie patria aj ลพivnostnรญci aย vย zmysle ยง 3 Obchodnรฉho zรกkonnรญka, za ลกkody zodpovedajรบ aj osoby vykonรกvajรบce danรบ ฤinnosลฅ bez oprรกvnenia.
Vลกetky tieto osoby zodpovedajรบ za dodrลพiavanie zรกkona oย ochrane verejnรฉho zdravia. Vykonรกvacรญm predpisom podฤพa ยง 62 zรกkona oย verejnom zdravรญ je vyhlรกลกka MZ SR ฤ. 549/2007 Z. z., ktorรก ustanovuje prรญpustnรฉ hodnoty hluku vย rรดznych prostrediach.
Vย tabuฤพke 3 jej prรญlohy je pre obytnรฉ miestnosti budov cez deล aย veฤer uvedenรก prรญpustnรก maximรกlna hodnota hluku LAmax, p 40 dB.
Zรกroveล je tu uvedenรก korekcia nameranรฝch hodnรดt pri stavebnej ฤinnosti vย budovรกch, keฤ sa vย pracovnรฝch dลoch od 8.00 h do 19.00 h posudzovanรก hodnota stanovuje pripoฤรญtanรญm zรกpornej korekcie Kย = (โ15) dB kย nameranej maximรกlnej hladine zvuku.
Elektropneumatickรฉ nรกradie (vลtacie kladivรก, drรกลพkovaฤe…), potrebnรฉ na efektรญvne prรกce na betรณnovรฝch stenรกch, podฤพa nรกvodov na pouลพitie vytvรกra pre obsluhu akustickรฝ tlak pribliลพne 90 dB. Hluk zย tohto nรกradia sa ideรกlne prenรกลกa cez tvrdรฉ steny panelovรฝch domov do susednรฝch bytov.
Pri รบradnom meranรญ poฤas drรกลพkovania elektrickรฝch rozvodov vย bytovom dome sa namerala vย susednรฝch bytoch maximรกlna hladina hluku 88 dB.
Po รบprave nameranรฝch hodnรดt korekciou โ15 dB pre stavebnรฉ ฤinnosti bola hlukovรก zรกลฅaลพ vย susednรฝch bytoch 73ย dB, ฤo znamenรก, ลพe povolenรก hladina hluku vย obytnรฝch miestnostiach 40ย dB bola prekroฤenรก viac ako dvetisรญcnรกsobne (zvรฝลกenie hluku oย kaลพdรฉ 3ย dB znamenรก dvojnรกsobnรฉ zvรฝลกenie predoลกlej รบrovne hluku).
รroveล hluku danรฉho nรกradia je uvedenรก vย publikovanรฝch nรกvodoch na jeho pouลพitie, preto ani nie je potrebnรฉ รบradnรฉ meranie hluku, staฤรญ doloลพiลฅ aย ลกpecifikovaลฅ pouลพitie danรฉho nรกradia pri prebiehajรบcej obnove bytu. Zรกkon oย verejnom zdravรญ uvรกdza vรฝznamnรฉ sankcie pri jeho poruลกovanรญ.
Podฤพa ยง 57 ods. 19 sa sprรกvneho deliktu na รบseku verejnรฉho zdravotnรญctva dopustรญ prevรกdzkovateฤพ zdrojov hluku, ak poruลกรญ niektorรบ zย povinnostรญ podฤพa ยง 27 ods. 1 (teda napr. hluk pri obnove bytov). Vรฝลกka pokรบt dosahuje aลพ 20ย 000 โฌ aย pri opakovanom poruลกenรญ sa mรดลพe zvรฝลกiลฅ na dvojnรกsobok.
Stavebnรฝ zรกkon
Ak sa podฤพa ยงย 43 g zรกkona ฤ. 50/1976 Zb. oย รบzemnom plรกnovanรญ aย stavebnom poriadku (stavebnรฝ zรกkon) na stavebnรฉ prรกce vzลฅahujรบ bezpeฤnostnรฉ alebo hygienickรฉ predpisy, stavebnรฉ prรกce sa musia vykonaลฅ vย sรบlade sย nimi.
To znamenรก, ลพe stavebnรฉ prรกce vย obรฝvanรฝch bytovรฝch domoch sa musia vykonรกvaลฅ vย sรบlade so zรกkonom oย verejnom zdravรญ aย povolenรฝmi limitmi hluku. Stavebnรฝ zรกkon ฤalej nerieลกi problรฉm hluku zo stavebnรฝch ฤinnostรญ vย bytoch aย pre praktickรฉ rieลกenie tohto problรฉmu bytovรฝch domov nie je relevantnรฝ.
Obฤiansky zรกkonnรญk
Zรกkon ฤ. 40/1964 Zb. Obฤiansky zรกkonnรญk uลพ vย รบvodnรฝch ustanoveniach uvรกdza prรกvo vlastnรญkov bytov postihnutรฝch neprimeranรฝm hlukom zย obnovy bytov na domรกhanie sa ochrany na prรญsluลกnom orgรกne ลกtรกtnej sprรกvy, vย danom prรญpade na regionรกlnom รบrade verejnรฉho zdravotnรญctva aย nezรกvisle od toho aj na sรบde (ยง 4 zรกkona).
ฤalej je uvedenรฉ prรกvo na aktรญvne zamedzenie poruลกovania prรกva, keฤ podฤพa ยง 6 โak hrozรญ neoprรกvnenรฝ zรกsah do prรกva bezprostredne, mรดลพe ten, kto je takto ohrozenรฝ, primeranรฝm spรดsobom zรกsah sรกm odvrรกtiลฅโ.
Toto ustanovenie umoลพลuje postihnutรฝm susedom naprรญklad vypรญnaลฅ elektrickรฝ prรบd vo vypรญnaฤoch, poistkรกch aย istiฤoch obnovovanรฉho bytu, umiestnenรฝch vย spoloฤnรฝch priestoroch domu. Vย ฤalลกรญch ustanoveniach zรกkona je zavedenรก zodpovednosลฅ tak vlastnรญka obnovovanรฉho bytu, ako aj osoby produkujรบcej hluk.
Podฤพa ยง 127 ods. 1 โvlastnรญk veci sa musรญ zdrลพaลฅ vลกetkรฉho, ฤรญm by nad mieru primeranรบ pomerom obลฅaลพoval inรฉho, nesmie nad mieru primeranรบ pomerom obลฅaลพovaลฅ susedov hlukomโ aย podฤพa ยงย 421a ods. 1 โkaลพdรฝ zodpovedรก aj za ลกkodu spรดsobenรบ okolnosลฅami, ktorรฉ majรบ pรดvod vย povahe prรญstroja alebo inej veci, ktorรฉ sa pri plnenรญ zรกvรคzku pouลพili. Tejto zodpovednosti sa nemรดลพe zbaviลฅ.โ Tieto ustanovenia zรกkona definujรบ rรกmec rozhodnutรญ vย prรญpade sรบdnych sporov.
Bytovรฝ zรกkon
Podฤพa ยง 11 ods. 4 zรกkona ฤ. 182/1993 Z. z. oย vlastnรญctve bytov aย nebytovรฝch priestorov (bytovรฝ zรกkon) โvlastnรญk bytu alebo nebytovรฉho priestoru vย dome nemรดลพe vykonรกvaลฅ รบpravy bytu alebo nebytovรฉho priestoru vย dome, ktorรฝmi by ohrozoval alebo ruลกil ostatnรฝch vย neprimeranom rozsahu. Ustanovenia osobitnรฝch predpisov nie sรบ tรฝm dotknutรฉโ.
Uvedenou formulรกciou je tento zรกkon prepojenรฝ na ustanovenia zรกkona oย verejnom zdravรญ, ktorรฝ definuje ฤรญselnรฉ hodnoty povolenej hlukovej zรกลฅaลพe pri stavebnej ฤinnosti vย bytovรฝch domoch, aย teda aj รบroveล โneprimeranรฉho rozsahu ruลกenia ostatnรฝch vlastnรญkovโ.
Vย aktuรกlnych ustanoveniach zรกkona bola vypustenรก povinnosลฅ stavebnรญka zรญskaลฅ sรบhlas ostatnรฝch vlastnรญkov sย obnovou. Keฤลพe bytovรฝ zรกkon neobsahuje sankฤnรฉ ustanovenia, je vymรกhanie prรกv ostatnรฝch vlastnรญkov napr. sprรกvcovskou spoloฤnosลฅou obmedzenรฉ na aktivovanie orgรกnov verejnรฉho zdravotnรญctva alebo sรบdu.
Zรกkon oย Policajnom zbore
Zรกkon ฤ. 171/1993 Z. z. oย Policajnom zbore rieลกi spoluprรกcu orgรกnov moci aj pri podozrenรญ zย poruลกovania prรกv vlastnรญkov bytov pri zvรฝลกenom hluku pri obnove bytu vย bytovom dome lebo vย zmysle ustanovenรญ ยง 2 tohto zรกkona Policajnรฝ zbor spolupรดsobรญ pri ochrane zdravia osรดb aย odhaฤพuje trestnรฉ ฤiny aย zisลฅuje ich pรกchateฤพov.
Vย obvyklej situรกcii pracovnรญk regionรกlneho รบradu verejnรฉho zdravotnรญctva ide na podnet niektorej zย dotknutรฝch osรดb (vlastnรญci, spoloฤenstvo vlastnรญkov, sprรกvca domu) alebo zย vlastnรฉho podnetu vykonaลฅ kontrolu hluku zo stavebnej ฤinnosti vย predmetnom byte.
Mรก sรญce prรกvo vstรบpiลฅ do bytu aย vykonaลฅ รบkony vย zmysle zรกkona oย ochrane verejnรฉho zdravia, ale ak mu pracovnรญci produkujรบci hluk vย byte neotvoria, nemรก moลพnosลฅ reรกlne vymรกhaลฅ prรญstup do bytu.
Tu je potrebnรก sรบฤinnosลฅ policajnรฉho orgรกnu, kompetentnรฉho vymรกhaลฅ otvorenie bytu, kontrolovaลฅ totoลพnosลฅ prรญtomnรฝch osรดb aย pomรดcลฅ pri identifikรกcii ich ฤinnosti, zistenรญ aย zdokumentovanรญ parametrov pouลพรญvanรฉho nรกradia aย jeho prรญpadnรฉ zaistenie.
Vzhฤพadom na uvedenรฉ kompetencie je prรญtomnosลฅ policajta pri konanรญ orgรกnov verejnรฉho zdravotnรญctva veฤพmi efektรญvna, preto je potrebnรฉ, aby regionรกlny รบrad verejnรฉho zdravotnรญctva dopredu dohodol sย obvodnรฝm oddelenรญm Policajnรฉho zboru spoluprรกcu aย operatรญvne postupy pri konaniach vย bytovรฝch domoch.
Rieลกenie situรกcie
Zย uvedenรฉho je zrejmรฉ, ลพe kaลพdรก obnova bytov so zรกsahom do stien spadรก do kompetencie legislatรญvy ochrany verejnรฉho zdravia. Kompetencie stavebnรฉho zรกkona aย bytovรฉho zรกkona sรบ vย tomto ohฤพade iba okrajovรฉ.
Neurฤitรฝ limit neprimeranรฉho rozsahu hluku vย zรกkone oย vlastnรญctve bytov umoลพลuje akceptovaลฅ menลกie hluฤnรฉ prรกce na stavebnรฝch konลกtrukciรกch bytu vย obmedzenom ฤasovom rozsahu.
Pri dobrej komunikรกcii aย publikovanom harmonograme prรกc zo strany stavebnรญka susedia tolerujรบ naprรญklad svojpomocnรฉ vลtanie niekoฤพkรฝch otvorov alebo niekoฤพkodลovรบ samostatnรบ rekonลกtrukciu zariadenia kรบpeฤพne aleboย kuchyne aย pod.
Do primeranรฉho rozsahu hlukovej zรกลฅaลพe vลกak urฤite nespadรก viactรฝลพdลovรก obnova doฤasne neobรฝvanรฝch bytov novรฝch vlastnรญkov, mnohokrรกt zahลลajรบca nielen nadvรคzujรบcu obnovu uvedenรฝch kรบpeฤพnรญ aย kuchรฝล, ale aj ฤalลกie rozsiahle aย hluฤnรฉ stavebnรฉ prรกce, ktorรฉ sรบ spojenรฉ sย elektrickou inลกtalรกciu, montรกลพou podhฤพadov, รบpravou dverovรฝch otvorov, vรฝmenou zรกrubnรญ, ลกatnรญkov atฤ.
Novรญ vlastnรญci bytov sa zย neznalosti domnievajรบ, ลพe svoj byt mรดลพu ฤพubovoฤพne upraviลฅ podฤพa svojich predstรกv. Je beลพnรฉ, ลพe potenciรกlni dodรกvatelia stavebnรฝch prรกc nepoznajรบ alebo ignorujรบ obmedzenia hluku vย bytovรฝch domoch aย vย zรกujme zรญskania zรกkazky na ne objednรกvateฤพa neupozornia.
Pre ostatnรฝch vlastnรญkov bytov vย dome ฤi skupinu vlastnรญkov vyplรฝva pri prejave stavebnรฝch aktivรญt vย predmetnom byte potreba bezodkladne podaลฅ sลฅaลพnosลฅ na regionรกlny รบrad verejnรฉho zdravotnรญctva na veฤพkรฝ hluk produkovanรฝ pracovnรญkmi vย obnovovanom byte.
Vzhฤพadom na premenlivรบ intenzitu stavebnรฝch prรกc vย danom byte je pritom vhodnรฉย vย sลฅaลพnosti uviesลฅ kontaktnรบ osobu sลฅaลพovateฤพov, zaisลฅujรบcu harmonizรกciu kontrolnej ฤinnosti รบradu so stavebnou ฤinnosลฅou vย dome.
Regionรกlny รบrad verejnรฉho zdravotnรญctva na zรกklade oznรกmenia kontaktnej osoby oย aktuรกlnom pracovnom hluku operatรญvne zaistรญ prรญtomnosลฅ polรญcie aย zaฤne konanie vย predmetnom byte.
Zรกstupcovia ลกtรกtnych orgรกnov zistia totoลพnosลฅ prรญtomnรฝch osรดb, ich ฤinnosลฅ pri obsluhe nรกradia, zamestnรกvateฤพa, ลพivnosลฅ, typ aย parametre nรกradia, podฤพa moลพnosti vrรกtane vย nรกvodoch uvรกdzanej hlukovej zรกลฅaลพe obsluhy aย zdokumentujรบ ฤalลกie skutoฤnosti podฤพa predpรญsanรฝch postupov obidvoch orgรกnov.
Tieto รบdaje sรบ nevyhnutnรฉ na dokladovanie zvรฝลกenej รบrovne hluku. Policajt mรดลพe podฤพa okolnostรญ zadrลพaลฅ predmetnรฉ nรกradie so znakmi aktuรกlneho pouลพรญvania. Fotografickou dokumentรกciou sa zachytia rozpracovanรฉ detaily stavebnรฝch รบprav aย obvykle vysokรฉ zaprรกลกenie obsluhy nรกradia, dokladujรบce osoby produkujรบce hluk.
Na zรกklade zistenรฝch skutoฤnostรญ orgรกn verejnรฉho zdravotnรญctva vydรก na mieste rozhodnutie oย bezodkladnom zastavenรญ stavebnรฝch prรกc, oย svojom konanรญ nรกsledne informuje majiteฤพa bytu aย sลฅaลพovateฤพov aย pokraฤuje vย konanรญ podฤพa zรกkona oย verejnom zdravรญ.
Bez ohฤพadu na uvedenรฉ majรบ vlastnรญci okolitรฝch bytov podฤพa Obฤianskeho zรกkonnรญka zรกkonnรฉ prรกvo primeranรฝm spรดsobom odvrรกtiลฅ bezprostrednรฉ poruลกovanie svojich prรกv.
Za primeranรฝ spรดsob sa dรก pokladaลฅ naprรญklad aj vypรญnanie dodรกvky elektrickรฉho prรบdu do obnovovanรฉho bytu, ale nie kaลพdรฝ postihnutรฝ sused mรก na takรฉto rieลกenie ลพalรบdok. Je zrejmรฉ, ลพe zaฤatรญm obnovy bytu riskujรบ dodรกvatelia stavebnรฝch prรกc okrem pokuty aj zastavenie rozpracovanej obnovy bytu aย zย toho vyplรฝvajรบce spochybnenie รบhrady vykonanรฝch prรกc.
Pre majiteฤพa bytu pritom hrozรญ znehodnotenie inลกtalรกciรญ aย zariadenรญ bytu aย znรญลพenie estetickรฝch aย รบลพitkovรฝch vlastnostรญ bytu, nehovoriac oย hroziacich sรบdnych sporoch. Vย zรกujme predchรกdzania takรฉmuto stavu je potrebnรฉ zvรฝลกiลฅ osvetu aย povedomie dodรกvateฤพov stavebnรฝch prรกc ลกirลกรญm publikovanรญm legislatรญvnych obmedzenรญ hlukovej zรกลฅaลพe vย bytovรฝch domoch.
Pre lepลกiu informovanosลฅ novรฝch vlastnรญkov bytov je potrebnรฉ, aby spoloฤenstvรก vlastnรญkov bytov aย nebytovรฝch priestorov aย sprรกvcovskรฉ spoloฤnosti pri prevodoch bytov informovali novรฝch vlastnรญkov oย obmedzeniach hluku pri obnove bytu.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Sprรกva budov 1/2020.