Informaฤnรฉ technolรณgie sรบ len nรกstroj โ€“ majรบ slรบลพiลฅ, nie diktovaลฅ
Galรฉria(2)

Informaฤnรฉ technolรณgie sรบ len nรกstroj โ€“ majรบ slรบลพiลฅ, nie diktovaลฅ

Napriek tomu, ลพe sme sa sย Romanom Brestovanskรฝm, generรกlnym riaditeฤพom IBM Slovensko, priลกli pozhovรกraลฅ najmรค oย inteligentnรฝch technolรณgiรกch, leitmotรญvom celรฉho rozhovoru boli, prekvapivo, ฤพudia. Tvrdรญ totiลพ, ลพe na inteligentnรฝch technolรณgiรกch nesmie zรกleลพaลฅ viac neลพ na cieฤพoch, ktorรฉ sledujรบ. Podฤพa neho sรบ len nรกstrojom, ktorรฝ mรก slรบลพiลฅ ฤพuฤom aย hneฤ ako by sme im prisรบdili vรคฤลกรญ vรฝznam, viedlo by to len kย problรฉmom. Aj na รบspechu firmy sa podpisujรบ ฤพudia. Rรกd sa obklopuje spolupracovnรญkmi, ktorรญ vyลพarujรบ pozitรญvnu energiu โ€“ nie tรฝmi, ktorรญ ho oย ลˆu oberajรบ, ale tรฝmi, ktorรญ vedia presvetliลฅ celรฉ svoje okolie. Sรกm je podobnรฝ.



IBM sรญdli vย takmer celej veลพi Millenium Tower II aย zaberรกte aj niekoฤพko poschodรญ vย Millenium Tower Iย aย Tower 115. Ako sa spoloฤnosลฅ, akou je IBM, rozhoduje pri vรฝbere priestoru pre sรญdlo firmy?

Naลกa spoloฤnosลฅ mรก vypracovanรฉ svoje vlastnรฉ ลกtandardy aย normy, ktorรฉ sledujรบ najmรค bezpeฤnostnรบ strรกnku aย vhodnรบ infraลกtruktรบru. Nemenej dรดleลพitรฝm kritรฉriom, samozrejme, je aj to, ako sa vย priestore cรญtia ฤพudia, akรก je รบroveลˆ pracovnรฉho prostredia, ponรบkanรฝch sluลพieb ale aj dopravnรก dostupnosลฅ aย moลพnosti parkovania. Musรญm povedaลฅ, ลพe sme veฤพmi nรกroฤnรฝ klient.

Prednedรกvnom sa objavili informรกcie, ลพe vย hre oย presunutie centrรกly IBM pre Vรฝchodnรบ Eurรณpu, Rakรบsko aย ล vajฤiarsko zo susednej Viedne je aj Bratislava. Centrรกla pre Blรญzky vรฝchod, ktorรก momentรกlne tieลพ sรญdli vo Viedni, sa mรก presลฅahovaลฅ do Dubaja…

Sรบ to pomerne ฤerstvรฉ informรกcie โ€“ centrรกla regiรณnu Eastern Europe sa bude sลฅahovaลฅ do Prahy. Tieto presuny sรบvisia so zmenami vย ลกtruktรบre firmy. Spoloฤnosลฅ IBM vย rรกmci svojho celosvetovรฉho pรดsobenia vybudovala novรบ organizรกciu โ€“ tzv. Growth market (rรฝchlo rastรบce trhy), ktorรก bude maลฅ centrรกlu vย ล anghaji. Tรกto centrรกla bude riadiลฅ jednotlivรฉ regiรณny. Slovensko bude patriลฅ pod jeden zo ลกtyroch regiรณnov aย tie budรบ maลฅ centrรกlu vย Dubaji, priฤom nรกลก regiรณn Eastern Europe bude riadenรฝ zo spomรญnanej centrรกly vย Prahe.

Pred niekoฤพkรฝmi rokmi sa IBM rozhodlo, ลพe zriadi na Slovensku IBM International Services Centre, vย ktorom pracuje okolo 2ย 400 ฤพudรญ, ลกesลฅkrรกt viac ako vย IBM Slovensko. ฤŒรญm zaujalo prรกve Slovensko?

Kฤพรบฤovรก je politickรก aย ekonomickรก stabilita vย kombinรกcii sย dostupnosลฅou aย cenou kvalitnรฝch pracovnรฝch sรญl aย dobrou technickou infraลกtruktรบrou.

รšplne prvรฉ medzinรกrodnรฉ produktovo orientovanรฉ centrum, ktorรฉ sa zaoberรก priemyselnรฝm dizajnom, vลกak vzniklo uลพ vย roku 1995. Vย roku 2000 hฤพadala korporรกcia vย rรกmci globalizรกcie vhodnรฉ krajiny na prevรกdzkovanie servisnรฝch centier โ€“ aย to zย hฤพadiska vhodnej infraลกtruktรบry, flexibility pracovnรฉho trhu aย jazykovej vybavenosti potenciรกlnych pracovnรญkov. Slovensko zaujalo nielen mnoลพstvom mladรฝch ฤพudรญ, ktorรญ hovorili okrem angliฤtiny aj ฤalลกรญm svetovรฝm jazykom, aย potenciรกlom pracovnรฉho trhu, ale aj flexibilnosลฅou pri adaptรกcii na organizaฤnรบ ลกtruktรบru, firemnรบ agendu aย kultรบru. Vย tomto obdobรญ vznikli na Slovensku prvรฉ servisnรฉ centrรก IBM, nรกsledne vย roku 2001 sme otvorili ibm.com Centrum ponรบkajรบce priamu podporu pre zรกkaznรญkov pri kรบpe produktov prostrednรญctvom internetu pre okolitรฉ krajiny. Vย marci 2003 potom vznikla na Slovensku samostatnรก organizรกcia IBM International Services Centre Bratislava, ktorรบ dnes tvorรญ 28 servisnรฝch centier poskytujรบcich podporu internรฝm aj externรฝm zรกkaznรญkom.

Spoloฤnosti, ktorรฉ sรบ vaลกimi klientmi, sa neustรกle profilujรบ, vย kaลพdom segmente sa objavujรบ novรฉ trendy. Ako sa tรฝm menia nรกroky na vaลกe sluลพby?

Robรญme informaฤnรฉ systรฉmy pre kompletnรฉ spektrum segmentov ekonomiky aย vย kaลพdom zย nich sa nรกroky menia. Dnes nestaฤรญ dodaลฅ infraลกtruktรบru, dnes treba rieลกiลฅ problรฉmy. Vย sรบฤasnosti sa ustupuje od kรบpy balรญka sluลพieb ฤi existujรบcej infraลกtruktรบry, klient si zvyฤajne vyลพaduje rieลกenie svojich potrieb, ktorรฉ je uลกitรฉ na mieru. Aย je len na nรกs, akรฝm spรดsobom to dokรกลพeme urobiลฅ.

Vย podstate sa ako zรกkaznรญk sprรกvame rovnako aj my โ€“ nepotrebujeme ฤiastkovรฉ produkty, ktorรฉ by sme si museli skladaลฅ, ale komplexnรฉ rieลกenie, ktorรฉ nรกm umoลพnรญ pracovaลฅ efektรญvnejลกie aย flexibilnejลกie.

Ako sa darรญ IBM so svojรญm svetovรฝm know-how vย porovnanรญ so slovenskรฝmi IT firmami, ktorรฉ zas na druhรบ stranu niekedy robia celรฝ systรฉm priamo na zรกkazku od รบplnรฉho zaฤiatku?

Vฤaka rozsahu pรดsobenia naลกej firmy mรกme obrovskรฝ potenciรกl na to, aby sme mohli vyrieลกiลฅ prakticky akรฝkoฤพvek problรฉm. To je ale teรณria. รšspech je zvyฤajne postavenรฝ na ฤพuฤoch. Najvรคฤลกou devรญzou nebรฝva ani tak dostupnosลฅ sofistikovanรฝch informaฤnรฝch systรฉmov, ale to, keฤ vedia ฤพudia zย IT firmy ฤo najpresnejลกie pochopiลฅ, vย ฤom spoฤรญva problรฉm zรกkaznรญka, vybraลฅ zo vลกetkรฝch moลพnรฝch rieลกenรญ ten najefektรญvnejลกรญ aย รบspeลกne ho aplikovaลฅ. Vtedy je vyhratรฉ. Samozrejme, je ฤasto efektรญvne nechaลฅ sa inลกpirovaลฅ existujรบcimi rieลกeniami podobnรฝch problรฉmov, na ktorรฝch sme uลพ pracovali, aย to je vฤaka ลกรญrke pรดsobnosti IBM jedna zย naลกich veฤพkรฝch devรญz.

Pri vรคฤลกรญch alebo ลกpecifickejลกรญch projektoch pravdepodobne spolupracujรบ viacerรญ ฤพudia zย rรดznych divรญziรญ. Nie je vย tรฝchto prรญpadoch veฤพkosลฅ firmy na รบkor jednoduchej komunikรกcie?

Vย princรญpe sa dรก povedaลฅ, ลพe รกno. Opรคลฅ je to oย ฤพuฤoch, snaลพรญme sa tu maลฅ ฤพudรญ, ktorรญ pracujรบ komplexne aย nedรญvajรบ sa na problรฉm cez optiku zรกujmov svojej divรญzie, ale vhodnรฉho rieลกenia pre klienta. Okrem toho, IBM mรก okrem ลกtandardnรฉho statickรฉho systรฉmu riadenia aj dynamickรฉ, projektovรฉ riadenie tรญmov, ktorรฉ sa zvolia pre konkrรฉtny projekt.

Ktorรฉ zo sluลพieb outsourcujete?

To, ฤo je vย naลกich moลพnostiach, pokryjeme vlastnรฝm potenciรกlom, ฤo je nad rรกmec naลกich sรญl ฤi poฤพa pรดsobnosti, zvykneme nechaลฅ robiลฅ mimo firmy. Mรกme veฤพmi dobre rozvinutรบ spoluprรกcu sย naลกimi obchodnรฝmi partnermi, je totiลพ nereรกlne maลฅ vo firme zdroje na vลกetky projekty na trhu. Projektovรฉ tรญmy skladรกme podฤพa druhu aย nรกroฤnosti รบlohy, moลพnostรญ internรฝch spolupracovnรญkov aย pokrytia chรฝbajรบcich poลพiadaviek.

Hovorรญme tu uลพ dlhลกie oย ฤพuฤoch. Ako si vyberรกte tรญm ฤพudรญ aย ktorรฉ kvality na nich najviac oceลˆujete?

Vo svojom okolรญ mรกm rรกd ฤพudรญ, ktorรญ sรบ silnรฝmi osobnosลฅami, ktorรญ zรกroveลˆ vedia tรญmovo pracovaลฅ aย majรบ prirodzenรฉ manaลพรฉrske schopnosti. Sรบhlasรญm so znรกmou pravdou, ลพe tรญm je takรฝ silnรฝ, akรฝ silnรฝ je jeho najslabลกรญ ฤlรกnok.

Pri vรฝbere sa riadim ฤisto pocitovo โ€“ pri stretnutรญ sย ฤพuฤmi hneฤ cรญtim, ฤi ma dobรญjajรบ energiou, alebo mi zย nej odฤerpรกvajรบ. To je jedna zย dรดleลพitรฝch vecรญ, ktorรฉ si okrem ฤisto profesionรกlnych vlastnostรญ hneฤ vลกimnem. Nepotrebujem na moje otรกzky dostรกvaลฅ protiotรกzky ฤi protiargumenty, ale rieลกenia.

Sรบ podฤพa vรกs na slovenskom trhu eลกte stรกle nepokrytรฉ miesta, kde dopyt prevyลกuje ponuku?

Je naลกou vรฝhodou, ลพe vidรญme do celosvetovรฝch trendov aย vieme predpokladaลฅ, ktorรฉ veci kย nรกm skรดr ฤi neskรดr prรญdu. Samozrejme, nie sme na slovenskom trhu jedinรญ, ktorรญ sa mรดลพeme svetovรฝm vรฝvojom inลกpirovaลฅ, ale aj tak je to dรดleลพitรฝ faktor, ako reagovaลฅ na globalizujรบci sa trh. Podฤพa toho nastavujeme aj svoju obchodnรบ stratรฉgiu aย budujeme tรญm ฤพudรญ vย delivery segmente.

Vย ฤom sรบ ลกpecifikรก slovenskรฉho trhu vย porovnanรญ sย inรฝmi krajinami, zย ktorรฝch mรกte skรบsenosti?

Teraz poviem skรดr moju osobnรบ skรบsenosลฅ โ€“ na Slovensku stรกle prevaลพuje tendencia vymรฝลกฤพaลฅ nieฤo, ฤo je uลพ dรกvno vymyslenรฉ. Nechcem, aby to vyznelo negatรญvne, ani aby sa veci zo zahraniฤia bezmyลกlienkovo preberali, no na Slovensku sa ฤasto mrhรก energiou na vlastnรฉ, ฤasto neefektรญvne rieลกenia. Mnoho firiem naprรญklad investuje ohromnรฉ prostriedky do toho, aby si vyvinuli vlastnรฉ informaฤnรฉ systรฉmy โ€“ po ฤase aj tak prรญdu na to, ลพe systรฉm mรก ฤoraz viac chรฝb aย prestรกvajรบ zvlรกdaลฅ nรกroky na prispรดsobovanie systรฉmov na meniace sa aย rastรบce poลพiadavky. Aลพ vย ฤase hraniฤiacom sย kolapsom sa potom obrรกtia na skรบsenรบ firmu.

Kadiaฤพ viedla vaลกa cesta na miesto ลกรฉfa slovenskรฉho IBM?

Po ลกkole som zaฤรญnal vย bankovnรญctve ako medzibankovรฝ dรญler na oddelenรญ Treasury, po roku aย pol som sa dostal do informatiky. Zaฤal som pracovaลฅ vย ฤŒechรกch, pรดsobil som naprรญklad vย spoloฤnostiach Siemens, Logica aย Informix, ktorรก vtedy eลกte nepatrila pod IBM. Pred ลกtyri aย pol rokmi som sa dostal do IBM, kde som zรญskal nielen skรบsenosลฅ zย ฤeskรฉho trhu, ale aj medzinรกrodnรฉ skรบsenosti โ€“ mal som na starosti verejnรฝ sektor vย Strednej aย Vรฝchodnej Eurรณpe.

Ktorรฉ skรบsenosti sa vรกm ziลกli pre vaลกu terajลกiu pozรญciu?

Vลกetky.

Aj tรก prvรก โ€“ bankovรก? Vย ฤom?

Vtedy som priลกiel na zaujรญmavรบ vec โ€“ ลพe je dรดleลพitรฉ oddeliลฅ virtuรกlny aย reรกlny svet. Bankovรฝ dรญler celรฉ dni predรกva aย kupuje stรกmiliรณny korรบn, dolรกrov ฤi eur aย veฤer si ide zahraลฅ futbal sย kamarรกtmi โ€“ musรญ vedieลฅ byลฅ schopnรฝ fungovaลฅ vย normรกlnom ลพivote. Pri takejto prรกci je totiลพ obrovskรฝ nepomer medzi pracovnรฝm vypรคtรญm, zodpovednosลฅou aย beลพnรฝmi, na prvรฝ pohฤพad banรกlnymi vecami skutoฤnรฉho ลพivota vย sรบkromรญ. Hrozรญ, ลพe sa ฤlovek รบplne ponorรญ do virtuรกlneho pracovnรฉho sveta aย prestane ลพiลฅ vย realite. Tak mรดลพe vedome ฤi nevedome zlyhaลฅ osobnรฝ faktor, aย to niekedy pri zlom nastavenรญ kontrolnรฝch mechanizmov spรดsobuje aj veฤพkรฉ ลกkandรกly ฤi krรญzy finanฤnรฝch alebo bankovรฝch inลกtitรบciรญ, ktorรฝch sme svedkami.

Veฤพkรฉ spoloฤnosti musia ฤasto ฤeliลฅ podozreniam zย monopolnรฉho postavenia na trhu aย bรฝvajรบ monitorovanรฉ aย kontrolovanรฉ verejnosลฅou ฤi mรฉdiami viac neลพ ostatnรฉ. Ako sa snaลพรญte udrลพaลฅ si kredit vย oฤiach koncovรฉho klienta?

Myslรญm si, ลพe trh sย IT je natoฤพko ลกirokรฝ, ลพe sa tu nedรก hovoriลฅ oย podozreniach zย kartelovรฝch dohรดd aย podobne. Sย podozreniami sa nedรก niฤ inรฉ robiลฅ, len sa snaลพiลฅ neustรกle robiลฅ dobrรบ robotu โ€“ nรกjsลฅ to najvhodnejลกie rieลกenie pre klienta aย dobre ho zrealizovaลฅ. To je jedinรฝ faktor, ktorรฝ zavรกลพi aย ktorรฝ vyvrรกti akรฉkoฤพvek otรกzniky nad firmou.

Akรฝ priestor mรก vย tejto optike marketing aย budovanie imidลพu firmy?

Marketing je dรดleลพitรก sรบฤasลฅ podpory predaja, ale nikdy nepovรฝลกime marketing na primรกrny nรกstroj predaja. Sme presvedฤenรญ, ลพe naลกe obchodnรฉ aย projektovรฉ tรญmy pri priamom kontakte sย klientom vedia presvedฤiลฅ kvalitou samotnรฝch rieลกenรญ aย vhodnou komunikรกciou. Samozrejme, marketingu venujeme veฤพkรบ pozornosลฅ, snaลพรญme sa ho vyuลพรญvaลฅ ฤo najefektรญvnejลกie aย intenzรญvne pracujeme na naลกej marketingovej aย obchodnej stratรฉgii.

ASB je najmรค oย architektรบre aย stavebnรญctve. Akรฉ rieลกenia inteligentnรฝch systรฉmov riadenia budov mรก IBM?

Okrem dรกvnejลกie ponรบkanรฉho Cimview mรกme od minulรฉho roka na trhu aj novรฝ produkt Maximo, produkt slรบลพiaci na rieลกenie sprรกvy aktรญv aย sluลพieb, ktorรฝ umoลพลˆuje spoloฤnostiam zaoberajรบcim sa sprรกvou budov komplexnรฉ monitorovanie aย riadenie vลกetkรฝch procesov vย budove. Rieลกenie IBM Maximo poskytuje komplexnรฝ pohฤพad na vลกetky kritickรฉ obchodnรฉ procesy IT aย umoลพลˆuje tak efektรญvnejลกie spravovaลฅ hardvรฉrovรฉ aย softvรฉrovรฉ aktรญva, prostriedky, zmeny iย รบrovne sluลพieb prostrednรญctvom jednej platformy. Je to sรบฤasลฅ jednej zย akvizรญciรญ, ktorรฉ naลกa spoloฤnosลฅ uskutoฤnila vย minulom roku.

Objavujรบ sa aj nรกzory, ลพe pri nesprรกvnom nastavenรญ miery automatizรกcie sa niekedy technika stรกva obmedzenรญm ฤi dokonca prรญลฅaลพou, ฤo je opakom jej pรดvodnej funkcie, ktorou je slรบลพiลฅ. Kam aลพ mรดลพe vย ฤพudskom ลพivote siahaลฅ umelรก inteligencia, aby slรบลพila, ale neobmedzovala aย nepreberala funkcie, ktorรฉ prinรกleลพia ฤพuฤom?

Vลพdy treba maลฅ na pamรคti, ลพe za vลกetkรฝm mรก byลฅ blaho ฤloveka. Systรฉmy sa zvyฤajne prispรดsobujรบ konkrรฉtnym potrebรกm klienta, sย klientom komunikuje ฤlovek, ktorรฝ sa snaลพรญ pochopiลฅ jeho potreby aย aplikovaลฅ systรฉm tak, aby bol uลพรญvateฤพsky ฤo najprรญjemnejลกรญ.

Pozrime sa spรคtne na vรฝvoj informatiky โ€“ obdobia, vย ktorรฝch sa povyลกovala informatizรกcia na fenomรฉn, ktorรฝ vyrieลกi vลกetko, stroskotali. Informatizรกcia je len nรกstroj aย vลกetko vย naลกej branลพi sa musรญ robiลฅ sย ohฤพadom na ฤloveka.

Spomรญnam si naprรญklad na obdobie internetovรฉho boomu okolo rokov 1998 aลพ 2000, kedy vznikalo mnoลพstvo internetovรฝch portรกlovรฝch firiem, ktorรฉ sa snaลพili biznisu diktovaลฅ celรฝ biznismodel. Nepodarilo sa to, obchod fungoval svojรญm spรดsobom aย nebral ohฤพad na tendencie vtesnaลฅ ho do inรฉho systรฉmu. Pribliลพne vย tom obdobรญ nastal zlom, kedy si mnohรญ uvedomili, ลพe informatika mรก ฤพudstvu najmรค slรบลพiลฅ, aย nie diktovaลฅ.

Kde vidรญte budรบcnosลฅ IT sektoru?

Vย pomoci zvlรกdnuลฅ tie oblasti, kde mรก civilizรกcia najvรคฤลกie problรฉmy. IBM venuje seriรณzne prostriedky do vedy, vรฝskumu aย vรฝvoja. Aย to nielen vรฝvoja technolรณgiรญ, ale aj vรฝskumu procesov vย spoloฤnosti aย ฤพudskรฝch ฤinnostรญ. Na rieลกenie tรฝchto รบloh sme naprรญklad vytvorili virtuรกlny celosvetovรฝ superpoฤรญtaฤ โ€“ World Community Grid. Naลกi zamestnanci ฤi spriaznenรฉ spoloฤnosti si mรดลพu inลกtalovaลฅ agenta, ktorรฝ vย ฤase pripojenia na sieลฅ, ak momentรกlne pracovnรบ stanicu uลพรญvateฤพ nepouลพรญva โ€“ naprรญklad poฤas obedลˆajลกรญch prestรกvok aย podobne โ€“ poskytne voฤพnรบ vรฝpoฤtovรบ kapacitu na rieลกenie veฤพkรฝch vedeckรฝch svetovรฝch projektov.

Tak sa pracuje naprรญklad na projekte distribรบcie pitnej vody do oblastรญ trpiacich jej nedostatkom, alebo naprรญklad na projekte zvรฝลกenia produkcie ryลพe, vรฝskumu rakoviny, AIDS aย podobne. Naลกe aplikรกcie pomรกhajรบ deลฅom pri vzdelรกvanรญ, niektorรฉ zย programov, ako sรบ naprรญklad KidSmart Early Learning Programme alebo Reading Companion, sme รบspeลกne aplikovali aj na Slovensku. Je prirodzenรฉ, ลพe IBM je na celom svete orientovanรฉ na ekonomickรฉ vรฝsledky. Uvedomujeme si ale, ลพe keฤ chceme braลฅ, musรญme vedieลฅ dรกvaลฅ. Aย to branie iย dรกvanie musรญ zohฤพadลˆovaลฅ ลกpecifikรก konkrรฉtnej krajiny. Na Slovensku mรกme voฤพnรฉ ruky na to, aby sme nachรกdzali obrovskรฉ moลพnosti aย oblasti, kde sa dรก pomรดcลฅ. Aย neustรกle sa oย to pokรบลกame.

Aj to je marketing?

Neuvaลพujeme nad tรฝm takto. Tieto veci sa nevracajรบ rรฝchlo. Je ale pravda, ลพe nรกm to naprรญklad pri ลกkolskรฝch ฤi univerzitnรฝch projektoch pomรกha budovaลฅ naลกu znaฤku medzi mladรฝmi ฤพuฤmi, ktorรญ po rokoch budรบ vย aktรญvnom veku aย ฤasto aj na vรฝznamnรฝch postoch, alebo ich to presvedฤรญ pracovaลฅ prรกve pre nรกs. Neberieme to ako biznisovรบ investรญciu aย nie je to primรกrnym cieฤพom.

Ing.ย Roman Brestovanskรฝ, riaditeฤพ IBM Slovensko

Mรก 14 rokov skรบsenostรญ zย obchodnรฝch pozรญciรญ zย rรดznych priemyselnรฝch odvetvรญ vย rรกmci ฤŒeskej republiky aย regiรณnu strednej aย vรฝchodnej Eurรณpy. Predtรฝm, neลพ zaฤal pracovaลฅ vย IBM, pรดsobil na viacerรฝch pozรญciรกch vย bรฝvalej poboฤke softvรฉrovรฉho producenta Informix ฤi vย lokรกlnom zastรบpenรญ spoloฤnosti Siemens. Sรบฤasลฅou IBM sa stal vย roku 2003, kedy vย ฤŒeskej republike zaฤal pรดsobiลฅ na pozรญcii manaลพรฉra sektorov, zodpovednรฝ za ลกtyri oblasti โ€“ verejnรบ sprรกvu, finanฤnรฉ sluลพby, komunikรกciu aย priemysel. Onedlho postรบpil na rรดzne obchodnรฉ aย manaลพรฉrske pozรญcie vย IBM ฤŒeskรก republika aย vย IBM Strednรก aย Vรฝchodnรก Eurรณpa.

Roman Brestovanskรฝ je pรดvodom zo Slovenska. Zรญskal inลพiniersky titul na Fakulte ekonomiky Univerzity Mateja Bela vย Banskej Bystrici. Je ลพenatรฝ, mรก dve deti.

Martina Jakuลกovรก
Foto: IBM