Infraลกtruktรบra by sa mala rozbehnรบลฅ. Otรกzne je, ktorรฉ projekty budรบ prioritou
Iba pรคtina z vyลกe 100 dรดleลพitรฝch cestnรฝch projektov sa dรก stavaลฅ do roku 2030 za 0,8 % HDP roฤne.
Pri dvojcifernรฝch prepadoch vo vรฝstavbe budov pre opatrnosลฅ sรบkromnรฝch investorov inลพinierske stavby za verejnรฉ peniaze v roku 2020 stavbรกrov sklamali. Aj keฤ klesali pomalลกie v porovnanรญ s prestavanรฝm objemom na bytovรฝch ฤi nebytovรฝch budovรกch. Na inลพinierskych stavbรกch vlani vykonali stavbรกri prรกce za 1,65 miliardy eur a vrรกtili sa do roku 2017.
Minuloroฤnรฝ medziroฤnรฝ pokles ลกplhal k 8 %. V novej vรฝstavbe za 1,37 miliardy eur bol aลพ dvojcifernรฝ a eลกte o ฤosi hlbลกรญ, kompenzovali ho opravy takmer za 280 miliรณnov eur. Stรบpli skoro o 10 % a presiahli pรคtinu zrealizovanรฉho objemu. A to sa podarilo po prvรฝ raz v celom uplynulom desaลฅroฤรญ.
Ak novรก vรฝstavba dynamicky rรกstla, podiel oprรกv spravidla klesal. Tak to bolo aj v roku 2018, keฤ prรกce zrealizovanรฉ na inลพinierskych stavbรกch medziroฤne stรบpli skoro o ลกtvrtinu a siahali k dvom miliardรกm eur. No prvรฝ vรฝpadok viac ako 10 % mali uลพ predvlani, takลพe spolu s minuloroฤnรฝm poklesom priลกli o vรฝkony v hodnote 350 miliรณnov eur.
Na drahรฉ a nรกroฤnรฉ infraลกtruktรบrne stavby majรบ kapacity v stavebnรญctve nastavenรฉ tie najvรคฤลกie stavebnรฉ podniky. ล tatistici ich sledujรบ v skupine zamestnรกvajรบcej 500 a viac ฤพudรญ. Pri nestabilnom dopyte sa im zamestnanosลฅ a produkcia menia skokovo. Kรฝm v roku 2018 mali produkciu skoro miliardu eur a v priemere ลพivili skoro 4 600 ฤพudรญ, vlani im spadla na menej ako pol miliardy a priลกli o 1 200 zamestnancov.
Medzitรฝm pri klesajรบcich vรฝkonoch v roku 2019 zamestnanosลฅ o ฤosi zvรฝลกili. Hฤพadajรบ perspektรญvu na stavbรกch v zahraniฤรญ a v medzinรกrodnรฝch skupinรกch. Niektorรญ sa vลกak dostali aj do hlbลกรญch problรฉmov. V jรบli 2021 sรบd potvrdil zaฤiatok konkurznรฉho konania voฤi koลกickej Colas Slovakia zo skupiny Bouygues v jรบli 2021. Firma vlani pohltila menลกiu, ale รบspeลกnejลกiu sesterskรบ spoloฤnosลฅ Cesty Nitra a dostala sa s vรฝsledkami za rok 2020 do prvej desiatky najvรคฤลกรญch stavebnรฝch podnikov v SR.
No pri vรฝkonoch vyลกลกรญch ako 30 miliรณnov eur zostala v strate, z ktorej sa ani predtรฝm nevedela vymaniลฅ. Uลพ pod niekdajลกรญm nรกzvom Inลพinierske stavby jej hrozil konkurz v marci 2018. Budรบcnosลฅ sa javรญ o ฤosi stabilnejลกia. Aspoล podฤพa harmonogramu prรญpravy a vรฝstavby cestnรฝch projektov, ktorรฝ pripravil rezort dopravy na cestnรบ infraลกtruktรบru, ktorรบ mรก v kompetencii.
Na cesty by malo รญsลฅ 0,8 % z reรกlneho HDP roฤne, to je vyลกe 700 miliรณnov eur v roku 2021 a 1,8 miliardy eur v roku 2029. Z vyลกe 100 dรดleลพitรฝch projektov sa vลกak do vรฝstavby dostane menej ako 20 %. Medzi najakรบtnejลกie patrรญ dokonฤenie rozostavanรฝch alebo sรบลฅaลพenรฝch stavieb a najprioritnejลกรญch รบsekov na diaฤพnici D1 z Bratislavy do Koลกรญc a na kysuckej D3. A tieลพ stabilizรกcia ciest I. triedy, ktorรฉ mรก Slovenskรก sprรกva ciest.
Rezort dopravy si vzhฤพadom na ekonomickรฉ efekty verejnรฝch investรญciรญ do stavebnรญctva a infraลกtruktรบry myslรญ, ลพe by malo byลฅ ambรญciou SR podiel investรญciรญ zvyลกovaลฅ, aspoล v pokrรญzovรฝch ฤasoch. Pri finanฤnom rรกmci 1,1 % z HDP by mohlo byลฅ do realizaฤnej fรกzy pripravenรฝch zhruba 25 cestnรฝch รบsekov ciest navyลกe. Na podobnรฝ podiel nabehli ลกtรกty, budujรบce nadradenรบ infraลกtruktรบru tak ako SR.
Vรฝstavbu diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest financuje Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ (NDS), ktorรก zรญskava zdroje zo ลกtรกtneho rozpoฤtu i z fondov EU. Vlani minula na investรญcie vyลกe 450 miliรณnov eur. Chcela vลกak utratiลฅ bezmรกla 700 miliรณnov eur a v tomto roku to uลพ malo byลฅ skoro aลพ 1,5 miliardy eur. Tento ambiciรณzny plรกn posรบva. V roku 2021 by rada investovala asi 630 miliรณnov eur, potom skoro miliardu a v roku 2023 plรกnuje 1,5 miliardy eur.
Aktuรกlne mรก vo vรฝstavbe bezmรกla 20 kilometrov tunelov. Harmonogram rezortu dopravy nezahลลa investiฤnรฉ projekty na cestรกch II. a III. triedy a miestnych komunikรกciรกch. Ministerstvo dopravy a vรฝstavby SR po komunikรกcii so zรกstupcami samosprรกvy konลกtatuje, ลพe investiฤnรฝ dlh cestnej infraลกtruktรบry na regionรกlnej รบrovni je pรกlฤivรฝ a potrebuje systematickรฉ rieลกenie, presahujรบce sรบฤasnรฝ rรกmec financovania samosprรกv.
Pomohlo by zriadenie fondu dopravnej infraลกtruktรบry, ktorรฝ uลพ vyลกe 10 rokov existuje v ฤeskej republike. Ako jedinรฝ ลกtรกtny fond sumarizuje potreby v rรดznych druhoch dopravnej infraลกtruktรบry z viacerรฝch รบrovnรญ sprรกvy, stanovuje priority a delรญ peniaze na prรญpravu a realizรกciu stavieb. S pribรบdajรบcimi eurรณpskymi finanฤnรฝmi zdrojmi je potrebnรฝ na Slovensku ฤoraz viac a kaลพdรฉ vรกhanie je uลพ chybou.
Cez plรกn obnovy a odolnosti mรก totiลพ Slovensko efektรญvne a rรฝchlo ฤerpaลฅ aลพ 750 miliรณnov eur na udrลพateฤพnรบ dopravu. Novรบ ลพelezniฤnรบ stanicu namiesto odstavenej Filiรกlky a prรญmestskรฉ ลพelezniฤnรฉ trate i cestnรฉ prepojenia potrebuje uลพ nutne Bratislava, ktorรก v globรกlnych plรกnoch stรกle chรฝba. Z eurรณpskych zdrojov zaฤne len vรฝstavba predฤบลพenia elektriฤkovej trate v Petrลพalke a v prรญprave je rekonลกtrukcia dvoch elektriฤkovรฝch radiรกl.
Podklady:ย statistics.sk, ndsas.sk, telecom.gov.sk
ฤlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise ASB Almanach 2021.