Kodanskรฝ development: Ako budovaลฅ mestskรฉ ลกtvrte s kvalitnou architektรบrou?
V Kodani aktuรกlne prebieha jeden z najambiciรณznejลกรญch projektov mestskรฉho rozvoja vย Eurรณpe. Novรก ลกtvrลฅ Nordhavn pritom nevynikรก iba kvalitnou architektรบrou a urbanizmom, ale aj modelom financovania cez developerskรฉ kontribรบcie.
Na severe Kodane v oblasti znรกmej ako Nordhavn panuje ฤulรฝ ruch. Prรญstav zaloลพenรฝ na konci 19. storoฤia dnes stรกle slรบลพi na prepravu nรกkladu a osรดb, v juลพnej ฤasti sa vลกak intenzรญvne stavia a oblasลฅ sa postupne transformuje naย modernรบ mestskรบ ลกtvrลฅ.
Sรบฤasลฅou ลกtvrte budovanej v duchu myลกlienky 15-minรบtovรฉho mesta je orientรกcia na hromadnรบ dopravu, takลพe eลกte pred zastavanรญm รบzemia bola predฤบลพenรก trasa linky metra M4 o dve novรฉ stanice. Juลพnรก nesie nรกzov Nordhavn, severnรบ pomenovali Orientkaj.
Spoluprรกce verejnรฉho a sรบkromnรฉho sektora
Architektonickรฝ vรฝraz stanice Orientkaj podฤพa nรกvrhu ลกtรบdiรญ Cobe a Arup je poctou minulosti prรญstavu a evokuje lodnรฝ kontejner nesenรฝ ลพeriavom. Samotnรฝ โboxโ stanice je teda inลกpirovanรฝ kontajnerom a pozostรกva z ฤพahkรฝch materiรกlov, ako je hlinรญk a sklo. Vฤaka zavesenรฉmu stropu a pรกsovรฉmu zaskleniu ponรบka stanica neruลกenรฝ vรฝhฤพad na oblasลฅ prรญstavu. Pri dobrej viditeฤพnosti vidno cez prielliv รresund aลพ do ล vรฉdska.
Stanica Orientkaj nie je myslenรก ako originรกlny nรกvrh, ale mรก slรบลพiลฅ ako prototyp a vzor budรบcich stanรญc linky M4, priฤom vย ich prรญpade sa uvaลพuje o vyuลพitรญ dreva na stavbu boxu, ฤo znรญลพi uhlรญkovรบ stopu. Stanica je vฤaka svojej vydarenej jednoduchej forme poctou dรกnskej architektรบre a symbolom novej ลกtvrte.
Metro ale ukazuje aj unikรกtny model, ako Kodaล vyuลพรญva zisky z vรฝstavby na rozvoj infraลกtruktรบry. Vznikol vย 90. rokoch minulรฉho storoฤia, keฤ mesto potrebovalo investovaลฅ do vรฝstavby dopravnej infraลกtruktรบry a postaviลฅ podzemnรบ drรกhu, ale pre ekonomickรบ stagnรกciu nedokรกzalo projekt financovaลฅ. Mesto a ลกtรกt vลกak disponovali voฤพnรฝmi plochami v Kodani, a tak vznikol nรกpad, ako cez peniaze zรญskanรฉ predajom pozemkov stavbu metra spolufinancovaลฅ.
Vย praxi to funguje tak, ลพe mesto a ลกtรกt vloลพia pozemky do vlastnej spoloฤnosti By & Havn, ktorรก rozvojovรฉ plochy pripravuje na vรฝstavbu a neskรดr ich rozdelรญ na jednotlivรฉ bloky aย parcely. Tie si potom kupujรบ sรบkromnรญ developeri aย stavajรบ na nich. ฤasลฅ trลพieb z predaja pozemkov vyuลพรญva By & Havn na ฤalลกรญ rozvoj a ฤasลฅ odvรกdza naspรคลฅ mestu na rozvoj infraลกtruktรบry.
Tento model prvรฝkrรกt รบspeลกne vyskรบลกali v ลกtvrti รrestad, ktorรก je znรกma naprรญklad budovou 8 house od ลกtรบdia BIG. Pri vรฝstavbe ฤalลกรญch ลกtvrtรญ sa preto model opakoval, novลกie ฤasti mesta sรบ navyลกe urbanisticky na vyลกลกej รบrovni neลพ รrestad, ฤo dokazuje vรฝstavba ลกtvrte Sydhavnen alebo najnovลกia Nordhavn.
Mestskรฉ sรบostrovie
Novรก kodanskรก ลกtvrลฅ Nordhavn vznikรก podฤพa tzv. masterplanu z pera architektov zo ลกtรบdia Cobe, spoluautorov stanรญc metra. Cobe navrhli celkovou koncepciu prestavby industriรกlnej zรณny Nordhavn. Poลali ju ako tzv. urbรกnne sรบostrovie, teda sรบbor urbanistickรฝch ostrovov s rรดznym charakterom, ktorรฉ sรบ prepojenรฉ do jednรฉho celku.
Jednotlivรฉ ostrovy sรบ potom predmetom ฤalลกรญch urbanistickรฝch sรบลฅaลพรญ, takลพe kaลพdรก ฤasลฅ ลกtvrte Nordhavn bude maลฅ inรฝ charakter. Prvรก etapa, urbรกnny ostrov, sa prรกve stavia podฤพa nรกvrhu Cobe, ฤalลกia ฤasลฅ Levantkaj vznikne podฤพa nรกvrhu od zoskupenia Entasis. ล tvrลฅ je dobrรฝm prรญkladom sรบdobรฉho urbanizmu orientovanรฉho na ฤพudsky prรญvetivรบ mierku a pracuje s tradiฤnou typolรณgiou verejnรฝch priestranstiev, ako je ulica, nรกmestie, dvor alebo nรกbreลพie.
Vฤaka tomu sa mรดลพu obyvatelia jednoducho orientovaลฅ aย ฤพahko sa sย miestom identifikujรบ. Zaujรญmavosลฅou nรกvrhu je vyuลพitie farieb pre jednotlivรฉ zรณny. Oblasลฅ okolo stanice Nordhavn vyuลพรญva ฤervenรบ, nachรกdza sa tu aj znรกmรฝ ฤervenรฝ parkovacรญ dom od ลกtรบdia JaJa Arcitects. Orientkaj vyuลพรญva prevaลพne bielu, preto aj na stanici metra prevaลพuje kombinรกcia betรณnovej sivej a bielych materiรกlov.
Kodanskรก skรบsenosลฅ ukazuje, ako pomocou inovatรญvneho ekonomickรฉho modelu, otvorenรฝch architektonickรฝch sรบลฅaลพรญ a developmentu s prevaลพujรบcim vplyvom mesta moลพno budovaลฅ prรญjemnรฉ mestskรฉ ลกtvrte s kvalitnou architektรบrou a dostupnou mestskou hromadnou dopravou.
Dรกnsky model sa vลกak tieลพ nevyhรฝba negatรญvam. Kritici systรฉmu vyฤรญtajรบ tlak na maximรกlny zisk z vรฝstavby, ฤo vedie k vysokรฝm cenรกm bรฝvania, navyลกe pri novej vรฝstavbe je iba 25 % bytov sociรกlnych a zvyลกnรฝch 75 % je na komerฤnom trhu. Z naลกej slovenskej perspektรญvy sa, samozrejme, aj ลกtvrtina bytov v reลพime sociรกlneho bรฝvania javรญ ako veฤพmi nadpriemernรก, proto je dรกnsky model dobrรฝm prรญkladom, ktorรฝ stojรญ (nielen) za sledovanie.
Stanica metra Orientkaj, Kodaล
Ateliรฉry: Cobe, Arup
Krajinnรก architektรบra: Cobe, Sleth and Polyform
Investor: Metroselskabet
Realizรกcia: 2020