Kodanskรฝ development: Ako budovaลฅ mestskรฉ ลกtvrte s kvalitnou architektรบrou?

Partneri sekcie:

V Kodani aktuรกlne prebieha jeden z najambiciรณznejลกรญch projektov mestskรฉho rozvoja vย Eurรณpe. Novรก ลกtvrลฅ Nordhavn pritom nevynikรก iba kvalitnou architektรบrou a urbanizmom, ale aj modelom financovania cez developerskรฉ kontribรบcie.

Na severe Kodane v oblasti znรกmej ako Nordhavn panuje ฤulรฝ ruch. Prรญstav zaloลพenรฝ na konci 19. storoฤia dnes stรกle slรบลพi na prepravu nรกkladu a osรดb, v juลพnej ฤasti sa vลกak intenzรญvne stavia a oblasลฅ sa postupne transformuje naย modernรบ mestskรบ ลกtvrลฅ.

Sรบฤasลฅou ลกtvrte budovanej v duchu myลกlienky 15-minรบtovรฉho mesta je orientรกcia na hromadnรบ dopravu, takลพe eลกte pred zastavanรญm รบzemia bola predฤบลพenรก trasa linky metra M4 o dve novรฉ stanice. Juลพnรก nesie nรกzov Nordhavn, severnรบ pomenovali Orientkaj.

nordhavn (3)
nordhavn (2)
nordhavn (1)
orientkaj (6)
orientkaj (3)
orientkaj (5)
orientkaj (4)
orientkaj (2)

Spoluprรกce verejnรฉho a sรบkromnรฉho sektora

Architektonickรฝ vรฝraz stanice Orientkaj podฤพa nรกvrhu ลกtรบdiรญ Cobe a Arup je poctou minulosti prรญstavu a evokuje lodnรฝ kontejner nesenรฝ ลพeriavom. Samotnรฝ โ€žboxโ€œ stanice je teda inลกpirovanรฝ kontajnerom a pozostรกva z ฤพahkรฝch materiรกlov, ako je hlinรญk a sklo. Vฤaka zavesenรฉmu stropu a pรกsovรฉmu zaskleniu ponรบka stanica neruลกenรฝ vรฝhฤพad na oblasลฅ prรญstavu. Pri dobrej viditeฤพnosti vidno cez prielliv ร˜resund aลพ do ล vรฉdska.

Stanica Orientkaj nie je myslenรก ako originรกlny nรกvrh, ale mรก slรบลพiลฅ ako prototyp a vzor budรบcich stanรญc linky M4, priฤom vย ich prรญpade sa uvaลพuje o vyuลพitรญ dreva na stavbu boxu, ฤo znรญลพi uhlรญkovรบ stopu. Stanica je vฤaka svojej vydarenej jednoduchej forme poctou dรกnskej architektรบre a symbolom novej ลกtvrte.

Metro ale ukazuje aj unikรกtny model, ako Kodaลˆ vyuลพรญva zisky z vรฝstavby na rozvoj infraลกtruktรบry. Vznikol vย 90. rokoch minulรฉho storoฤia, keฤ mesto potrebovalo investovaลฅ do vรฝstavby dopravnej infraลกtruktรบry a postaviลฅ podzemnรบ drรกhu, ale pre ekonomickรบ stagnรกciu nedokรกzalo projekt financovaลฅ. Mesto a ลกtรกt vลกak disponovali voฤพnรฝmi plochami v Kodani, a tak vznikol nรกpad, ako cez peniaze zรญskanรฉ predajom pozemkov stavbu metra spolufinancovaลฅ.

orientkaj (3)
Severnรก fasรกda stanice metra Orientkaj | Zdroj: Rasmus Hjortshรธj โ€“ COAST

Vย praxi to funguje tak, ลพe mesto a ลกtรกt vloลพia pozemky do vlastnej spoloฤnosti By & Havn, ktorรก rozvojovรฉ plochy pripravuje na vรฝstavbu a neskรดr ich rozdelรญ na jednotlivรฉ bloky aย parcely. Tie si potom kupujรบ sรบkromnรญ developeri aย stavajรบ na nich. ฤŒasลฅ trลพieb z predaja pozemkov vyuลพรญva By & Havn na ฤalลกรญ rozvoj a ฤasลฅ odvรกdza naspรคลฅ mestu na rozvoj infraลกtruktรบry.

Tento model prvรฝkrรกt รบspeลกne vyskรบลกali v ลกtvrti ร˜restad, ktorรก je znรกma naprรญklad budovou 8 house od ลกtรบdia BIG. Pri vรฝstavbe ฤalลกรญch ลกtvrtรญ sa preto model opakoval, novลกie ฤasti mesta sรบ navyลกe urbanisticky na vyลกลกej รบrovni neลพ ร˜restad, ฤo dokazuje vรฝstavba ลกtvrte Sydhavnen alebo najnovลกia Nordhavn.

Mestskรฉ sรบostrovie

Novรก kodanskรก ลกtvrลฅ Nordhavn vznikรก podฤพa tzv. masterplanu z pera architektov zo ลกtรบdia Cobe, spoluautorov stanรญc metra. Cobe navrhli celkovou koncepciu prestavby industriรกlnej zรณny Nordhavn. Poลˆali ju ako tzv. urbรกnne sรบostrovie, teda sรบbor urbanistickรฝch ostrovov s rรดznym charakterom, ktorรฉ sรบ prepojenรฉ do jednรฉho celku.

Jednotlivรฉ ostrovy sรบ potom predmetom ฤalลกรญch urbanistickรฝch sรบลฅaลพรญ, takลพe kaลพdรก ฤasลฅ ลกtvrte Nordhavn bude maลฅ inรฝ charakter. Prvรก etapa, urbรกnny ostrov, sa prรกve stavia podฤพa nรกvrhu Cobe, ฤalลกia ฤasลฅ Levantkaj vznikne podฤพa nรกvrhu od zoskupenia Entasis. ล tvrลฅ je dobrรฝm prรญkladom sรบdobรฉho urbanizmu orientovanรฉho na ฤพudsky prรญvetivรบ mierku a pracuje s tradiฤnou typolรณgiou verejnรฝch priestranstiev, ako je ulica, nรกmestie, dvor alebo nรกbreลพie.

orientkaj (6)
Pre oblasลฅ Orientkaj bola primรกrne vybranรก biela farba, preto je aj interiรฉr ladenรฝ do svetlรฝch tรณnov. | Zdroj: Rasmus Hjortshรธj โ€“ COAST

Vฤaka tomu sa mรดลพu obyvatelia jednoducho orientovaลฅ aย ฤพahko sa sย miestom identifikujรบ. Zaujรญmavosลฅou nรกvrhu je vyuลพitie farieb pre jednotlivรฉ zรณny. Oblasลฅ okolo stanice Nordhavn vyuลพรญva ฤervenรบ, nachรกdza sa tu aj znรกmรฝ ฤervenรฝ parkovacรญ dom od ลกtรบdia JaJa Arcitects. Orientkaj vyuลพรญva prevaลพne bielu, preto aj na stanici metra prevaลพuje kombinรกcia betรณnovej sivej a bielych materiรกlov.

Kodanskรก skรบsenosลฅ ukazuje, ako pomocou inovatรญvneho ekonomickรฉho modelu, otvorenรฝch architektonickรฝch sรบลฅaลพรญ a developmentu s prevaลพujรบcim vplyvom mesta moลพno budovaลฅ prรญjemnรฉ mestskรฉ ลกtvrte s kvalitnou architektรบrou a dostupnou mestskou hromadnou dopravou.

Dรกnsky model sa vลกak tieลพ nevyhรฝba negatรญvam. Kritici systรฉmu vyฤรญtajรบ tlak na maximรกlny zisk z vรฝstavby, ฤo vedie k vysokรฝm cenรกm bรฝvania, navyลกe pri novej vรฝstavbe je iba 25 % bytov sociรกlnych a zvyลกnรฝch 75 % je na komerฤnom trhu. Z naลกej slovenskej perspektรญvy sa, samozrejme, aj ลกtvrtina bytov v reลพime sociรกlneho bรฝvania javรญ ako veฤพmi nadpriemernรก, proto je dรกnsky model dobrรฝm prรญkladom, ktorรฝ stojรญ (nielen) za sledovanie.

Stanica metra Orientkaj, Kodaลˆ

Ateliรฉry: Cobe, Arup
Krajinnรก architektรบra: Cobe, Sleth and Polyform
Investor: Metroselskabet
Realizรกcia: 2020

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB 10/2024