Mesto Košice a KSK začínajú budovať integrovaný dopravný systém
Dohodu o spolupráci samospráv pri realizácii integrovaného dopravného systému (IDS) verejnej osobnej dopravy podpísali začiatkom týždňa predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Zdenko Trebuľa a primátor Košíc František Knapík.
Cieľom pilotného projektu v SR, ktorého realizáciu predpokladajú v plánovacom období EÚ 2007 – 2013 s presahom do ďalších rokov, je uspokojovanie prepravných potrieb obyvateľov KSK a mesta Košice spôsobom, pri ktorom sa zharmonizuje objednávka dopravných výkonov, zvýši kvalita verejnej hromadnej dopravy a zníži negatívny dopad na životné prostredie. Základom dopravnej sústavy v meste bude pritom električková infraštruktúra a železnica.
„Obidve samosprávy budú klásť osobitný dôraz na budovanie takzvaného systému T-T (tram-train), kombinujúcich električkovú a železničnú dopravu na trati integrovanej koľajovej dopravy. Cieľom je priviesť železničnú dopravu bližšie k zdrojom a cieľom ciest,“ uviedol splnomocnenec KSK pre IDS Igor Reiprich. Verejná prímestská autobusová doprava sa do IDS zapojí autobusovými linkami, ktoré doplnia nosnú železničnú sieť a zabezpečia plošnú obsluhu územia.
Projekt sa podarilo zaradiť do Národného referenčného strategického rámca a jeho Operačného programu Doprava, pod opatrenie Integrované dopravné systémy. Zatiaľ je na svete štúdia realizovateľnosti, ktorá potvrdila reálnosť projektu a dokončuje sa ekonomicko-technická štúdia.
Prvé z celkových ôsmich stavieb by sa mali začať realizovať koncom tohto a začiatkom budúceho roka. Ako informovali splnomocnenci oboch subjektov, zatiaľ sú isté financie na štyri stavby z eurofondov z Ministertva dopravy, pôšt telekomunikácií SR vo výške 39,83 milióna eur (1,2 miliardy Sk). O ďalších zdrojoch budú rokovať s Ministerstvom výstavby a regionálneho rozvoja SR.
Výhodou Košíc v projekte je, že jej električkové koľaje majú rovnaký rozchody ako železnica. V prvej etape sa má v meste vybudovať železnično-električkový terminál Sever a koľajová doprava pôjde až na Mestskú časť (MČ) Ťahanovce. Ďalšou veľkou stavbou bude elektrifikácia a modernizácia železničnej trate z Košíc cez Hanisku až do Moldavy nad Bodvou. Plánujú pritom použiť ľahké vlaky, ktorými sa napríklad obyvateľ mesta Moldava nad Bodvou dostane až do Košíc a obyvateľ Ťahanoviec do centra mesta alebo iných MČ. Terminály sa budú budovať aj pri košickej železničnej stanici, v MČ Krásna a Barca a Všešportovom areáli.
Myšlienka IDS v Košiciach a okolí má už osemročnú históriu a svoje etapy. Podpísanie dohody medzi mestom a KSK je však podľa Knapíka a Trebuľu významným krokom pri realizácii aj v tom, že prinesie inštuticionalizáciu celého procesu, pričom má vzniknúť nezávislý právny subjekt Organizátor IDS.
Zdroj: TASR