Mesto Žilina chce za päť rokov vybudovať na sídliskách 2500 parkovacích miest

Mesto Žilina predstavilo štúdiu, na základe ktorej chce do piatich rokov vybudovať na sídliskách 2500 nových parkovacích miest. Podľa primátora Žiliny Ivana Harmana je parkovanie áut na sídliskách dlhodobým problémom. „Na základe štúdie sa už spracúva realizačný projekt na stavebné povolenie pre 1200 nových parkovacích miest. Predpoklad zo strany mesta je, že každý rok, vrátane tohto roku, by sa malo zrealizovať minimálne 500 nových parkovacích miest. To znamená, že štúdia by sa mala naplniť do piatich rokov. Dnes hľadáme najproblematickejšie oblasti. Všeobecne sa dá povedať, že najväčší problém je na sídliskách Vlčince I, II a Hliny,“ skonštatoval Harman.


Väčšina parkovacích miest vznikne podľa žilinského primátora úpravou plôch zdevastovanej zelene, na ktorých vodiči parkujú už dnes. „My len priznáme to, že urobíme legálne parkovisko. Na druhej strane ponúkneme občanom ďaleko kvalitnejšiu zeleň. Súčasťou štúdie a vytvárania parkovacích miest je revitalizácia zelene. Vysadia sa nové kríky a ponúkame zeleň nie plošnú, ale zeleň možno výsadbou nových stromov,“ povedal Harman. Dodal, že celkovo ide o 40 000 metrov štvorcových plôch.
     
Hlavný architekt mesta Žilina Martin Pavelek zdôraznil, že štúdiu vypracoval tím odborníkov, ktorý dostal zadanie vyriešiť akútny nedostatok parkovacích miest i zachovanie zelene. „Vytypovala sa menej kvalitná, respektíve nekvalitná zeleň, prípadne plochy, ktoré sa využívajú iným spôsobom a neplnia v podstate žiadny účel. Ale tam, kde zaberáme zeleň, hneď v tesnom susedstve dopĺňame novú kríkovú výsadbu, respektíve stromy. Čiže vo výsledných bilanciách zelene ako takej je to viac-menej vyrovnaný stav,“ uviedol Pavelek.
     
Štúdia navrhla aj realizáciu parkovacieho domu na sídliskách Vlčince a Hájik. „Je to len vízia. Mesto určite nebude investorom takéhoto parkovacieho domu, ale bude hľadať privátneho investora. Štúdia rieši skôr urbanistický pohľad a vytypovanie dvoch parkovacích domov slúži na ich zapracovanie do územného plánu. Parkovacie domy využívajú konfiguráciu terénu, sú zapustené v čo najväčšej možnej miere do zeme. S tým, že na ich streche by mal byť verejný priestor,“ uzatvoril Harman.

Zdroj: TASR